Autoinak.sk

Test: Mazda MX-30 R-EV – Výnimočná imidžovka

Test Mazda MX-30 R-EV 2024

Mazda si v čoraz viac globálnom svete veľmi zakladá na statuse nezávislej automobilky, ktorá sa častokrát nebojí voliť inú cestu ako konkurencia. Práve vďaka konštrukčnej originalite spojenej so striktne šoférskou orientáciou a celkovo prémiovým nádychom sa hirošimské modely tešia stabilne veľkému záujmu. Ako príklad tu okrem už notoricky známeho využívania atmosférickej konštrukcie benzínových motorizácií poslúži nedávno testované veľké SUV Mazda CX-60. To je okrem prvotného plug-in hybridu spolu s úplne novým súrodencom CX-80 dnes k dispozícii taktiež s úplne novým turbodieslom s rádovým usporiadaním šiestich valcov. Ešte viac výnimočnosti dokáže ponúknuť imidžový crossover Mazda MX-30. S prispením pôvodného debutu čisto elektrickej verzie šlo o vôbec prvý sériový elektromobil značky Mazda. Japonci už od počiatku počítali, že pod prednou kapotou originálneho automobilu sa neskôr objaví ekvivalent so spaľovacím motorom. Druhá alternatíva pohonu uzrela svetlo sveta v minulom roku. Pod skratkou R-EV sa ukrýva „predlžovač“ elektrického dojazdu, resp. v princípe plug-in hybrid, ktorý sme preverili v redakčnom teste. Punc motorovej výnimočnosti tu zosobňuje spaľovací základ v podobe znovuzrodeného rotačného Wankela.

Nový a konštrukčne unikátny model Mazda MX-30 R-EV s rotačným motorovým základom skombinovaným so sofistikovaným elektrickým pohonom s výkonom 170 koní a v špeciálnej výbavovej línii Edition-R, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mazda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Mazda MX-30 R-EV

Koncepčne originálny model Mazda MX-30 uzrel svetlo sveta v roku 2020. V Hirošime šlo svojím spôsobom o darček k súbežným oslavám 100-ročnice od založenia značky. Štýlové SUV je z tohto dôvodu plné symbolov či originálnych odkazov. Kódové označenie MX je stabilnou výsadou športových roadsterov. Testovaný exemplár sa pri nich inšpiroval stvárnením koncových svetiel. Na poslednú evolúciu nekompromisného coupé RX-8 tu odkazuje atypická konštrukcia zadných dverí otvárajúcich sa v proti smere jazdy.

Číselný kód pripomína väzby na veľkostne podobný, no konceptom pohonu klasický a zároveň aj celkovo praktickejší SUV model CX-30. Pri oboch súrodeneckých modeloch automobilka využíva identický technologický základ v podobe platformy e-Skyactiv SPG s prioritne predným pohonom. Na už viac ako 100-ročnú históriu spoločnosti Mazda odkazuje testovaný exemplár symbolicky aj v interiéri. Obklad stredovej konzoly, resp. vnútorných panelov predných dverí zdobí korok. A práve spracovaním tohto materiálu sa rovnomenná spoločnosť zaoberala ešte pred zahájením výroby automobilov.

Písmeno R v názve R-EV pripomína návrat Wankelu

Paletu pohonných jednotiek originálneho modelu MX-30 rozšírila prednedávnom testovaná verzia R-EV. Jeho najväčšie lákadlo a zároveň zaujímavosť reprezentuje návrat motorizácie typu Wankel. Konštrukčne unikátny rotačný motor patril v minulosti k jedným zo symbolov značky Mazda. V Hirošime sa danú koncepciu pohonu rozhodli reinkarnovať približne po 10-rokoch od ukončenia produkcie modelu RX-8. Nový Wankel v testovanom exemplári ale neslúži na priamy pohon vozidla. Rotačný motor pracuje výhradne ako generátor elektrickej energie a vozidlo poháňa elektromotor. Daným využitím spojeným s prácou v optimálnych otáčkach sa Japoncom podarilo eliminovať hlavnú nevýhodu danej konštrukcie v podobe vyšších nárokov na spotrebu paliva. Použitý Wankel s objemom 0,83 litra disponuje samostatným výkonom 74 koní. Deklarovaný výkon s hodnotou 170 koní už garantuje elektromotor. Súčasťou konštrukcie je taktiež akumulátor s kapacitou 17,8 kWh zabudovaný v podlahe vozidla. Vďaka možnosti jeho externého nabíjania sa novinka radí do kategórie „klasických“ plug-in hybridov.

Okrem testovanej „hybridnej“ novinky Mazda MX-30 R-EV s predlženým dojazdom, majú Japonci stále v ponuke taktiež pôvodnú čisto elektrickú verziu. Klasická Mazda MX-30 EV s kapacitne násobným akumulátorom (35,5 kWh), disponuje s o niečo slabším elektromotorom s výkonom 145 koní. V prípade čisto batériovej verzie určenej prioritne do mestskej zástavby je logicky skromnejší celkový dojazd, ktorý automobilka garantuje na úrovni 200 km.

Pod prednou kapotou si okrem iných komponentov našiel svoje mieste aj unikátny rotačný motor

Pútavý dizajn s dynamicko-drsným nádychom.

Koncepčne zaujímavá Mazda MX-30 ponúka dizajnový mix tradičných športových modelov s „drsnými“ prvkami inšpirovanými vo svete SUV-čiek. Celkovo ladné a elegantné línie sú tradične inšpirované dizajnovým jazykom Kodo. Extravagantný crossover je vďaka originálnemu karosárskemu konceptu veľmi ľahko identifikovateľný už na prvý pohľad. Verzia s dovetkom R-EV sa od čisto batériového modelu odlišuje dvojicou tankovacích viečok na oboch stranách. Testovaný exemplár zároveň opticky ozvláštňuje úvodná výbavová limitka s názvom Edition-R.

Čelným partiám dominuje pomerne úzka maska s centrálne umiestneným fabrickým logom. Dynamický podtón tu okrem výpletu ešte viac zvýrazňuje o niečo hlbšie zapustenie. Na siluetu masky plynule nadväzujú úzke predné svetlomety. Technologickou samozrejmosťou dostupnou už v základe je LED svetelná technológia. Ledky musím napriek absencii sofistikovaného tieňovania pochváliť za presvedčivý svetelný výkon vrátane príjemnej šírky svetelného kužeľa a to v stretávacom, ako aj diaľkovom móde. Vizuálne masívny nádych prednej časti formuje robustný nárazník s výrazným ochranným lemovaním v spodnej časti. Prítomný uzučký svetelný modul je vyhradený LED smerovkám, resp. funkcii denného svietenia.

Limitovaná výbava Edition-R svojim farebným prevedením symbolicky odkazuje na prvý model Mazda s Wankel motorom

Originálne pôsobí testovaný exemplár taktiež pri pohľade z profilu. Emočný nádych v tomto priestore pripomína nielen proporčne o niečo dlhšia predná kapota, ale aj atraktívne klesajúca strecha s coupé akcentom. Strešnú líniu ešte viac zvýraznilo dvojfarebné lakovanie. Špeciálne pre limitovanú výbavu Edition-R je určená kombinácia čiernej metalízy s vrchnou „vínovou“ líniou Maroon Rouge. Použitá farebná kombinácia symbolicky pripomína model Mazda R360, ktorý v 60-tych rokoch minulého storočia ako prvý poháňal práve Wankel. Bočná silueta zároveň efektne maskuje konštrukčne netradičný druhý pár dverí. SUV nádych v tomto priestore znova pripomína výrazná línia ochranného oplastovania na prahoch karosérie, ako aj lemoch blatníkov. K originálnym detailom sa radí kontrastná lišta na koncovom stĺpiku karosérie nesúca názov automobilky. Verziu R-EV zároveň ozvláštňuje detail siluety rotačného motora na predných blatníkoch. Komplexný zážitok z dizajnu kompletizujú 18-palcové zliatinové disky v lesklom prevedení.

V rámci zadnej časti nemožno opomenúť okrúhle a zároveň efektne vystúpené koncové LED svetlá so športovou Mazda príchuťou. Temperamentný akcent oblej coupé siluety zároveň narúša strešný spojler. Japonci ani v tomto priestore nešetrili robustným ochranným oplastovaním, ktoré pokrýva prakticky celý vizuálne jednoliaty nárazník.

Koncepčne originálny model prináša dizajnový mix športových kriviek s robustným SUV nádychom

Prioritne štýlový interiér

K hlavným charakterovým vlastnostiam modelového radu Mazda MX-30 patrí unikátny koncept dverí. Pravdou je, že kým niektorí budú toto riešenie inšpirované v histórii značky milovať, tak ďalší ho môžu nenávidieť. Špecifický koncept s protichodným otváraním v prípade japonskej štýlovky ešte viac ozvláštňuje nutnosť dodržania správneho postupu. K otvoreniu druhého páru minimalistických dverí je za každých okolností nutné otvoriť najskôr predné dvere.

Pri vystupovaní, resp. nastupovaní do druhého radu spojeného napríklad s logistikou rozvozu detí si vodič, resp. predný spolujazdec musí zároveň odopnúť bezpečnostný pás. Jeho mechanizmus je totiž umiestnený práve v module kratučkých zadných dverí. Vzniknutý ohraničený priestor kabíny je výhodou z hľadiska potencionálnej ochrany zadných pasažierov pri vystupovaní. Ten istý koncept ale môže byť z hľadiska prístupu obmedzujúci napríklad pri tesnom parkovaní pri vedľa stojacích vozidlách.

Autentický rozmer modelu Mazda MX-30 reprezentujú taktiež použité dvere

Usporiadanie interiéru testovaného exempláru už prináša identický prístup, pre ktorý si modely z Hirošimy získali srdcia mnohých fanúšikov po celom svete. Centrom diania je aj v tomto prípade vodič. V princípe minimalisticky riešená architektúra palubnej dosky zbytočne nerozptyľuje. Danej filozofii sa prispôsobili taktiež prítomné digitálne hračky.

Štýlový model MX-30 R-EV si zaslúži pochvalu rovnako za kvalitatívne precízny interiér. Hodnotným materiálom s precíznym dielenským opracovaním sekundujú viaceré plochy, resp. obklady s ekologickým podtónom. Už vyššie spomínaná kreatívna špecialita v podobe korkového obkladu na stredovej konzole pripomína úplné počiatky spoločnosti spojené so spracovaním tohto materiálu. Limitovanú výbavu Edition-R ozvláštňujú špeciálne koberčeky ako aj autentická výšivka na hlavových opierkach.

Palubná doska modelu Mazda MX-30 R-EV

Modely s logom Mazda si zakladajú na precíznej ergonómii. Napriek minimalistickej architektúre Japonci stále nezanevreli na klasické tlačidlá. Modul s dôležitými funkciami vľavo pod volantom dopĺňa prehľadný multifunkčný volant. Klasické ovládacie prvky si našli svoje miesto i na dizajnovo štýlovej stredovej konzole. MX-30 R-EV využíva funkčne príjemné a zároveň intuitívne ovládanie palubného infotainmentu prostredníctvom združeného ovládača. Mierny ergonomický „úlet“ v celkovom kontexte reprezentuje síce samostatný, no zároveň plne digitálny modul „len“ jedno-zónovej automatickej klimatizácie. Z funkčného hľadiska chválim jeho celkovú prehľadnosť. Dostatočne veľké ikony zároveň predsa len pre istotu dopĺňajú i klasické postranné tlačidlá s najdôležitejšími funkciami. Pri potrebe nastavenia smeru prúdenia vzduchu, resp. pri deaktivácii vyhrievania sedadiel a volantu mi tu z hľadiska prístupu už čiastočne prekážal vo všeobecnosti masívny volič „prevodovky.“

Koncepčne jednoduchý prístrojový panel vsádza na dnes už relatívne konzervatívne, no zároveň veľmi efektné riešenie so stredovým displejom a postrannými analógovými budíkmi. Klasické ručičky okrem elektrickej náhrady otáčkomera vyobrazujú elektrický i benzínový stav paliva. Centrálny displej s decentnou grafikou a absenciou rôznorodých variácií zobrazenia okrem „budíkového“ základu dokáže ponúknuť už „len“ náhľad na prácu asistenčných systémov. Permanentné premietanie najdôležitejších údajov o jazde v zornom poli zastrešuje kvalitatívne príjemný Head-up displej.

Ku koncepčne originálnym riešeniam testovaného exempláru sa radí aj panel klimatizácie

Graficky jednoliate a prioritne funkčné prostredie ponúka rovnako centrálny infotainment. Na dnešné pomery už pomerne mála obrazovka podvedome pripomína, že Mazda je stále prioritne o šoférovaní. Pozícia obrazovky takpovediac mierne od ruky reálne nepredstavuje funkčný problém. Displej v prípade modelu MX-30 R-EV totiž nie je dotykový a to ani pri stojacom vozidle. Efektné vyobrazenie práce „hybridného“ pohonu zahŕňajúce viaceré štatistické údaje dopĺňajú klasické položky vrátane vstavanej navigácie. Moderná mobilná konektivita funguje klasicky, teda prostredníctvom priameho káblového prepojenia. Mazda si dala reálne záležať na adekvátne ostrom a detailnom kamerovom náhľade okolia vozidla. K vyslovene prémiovému náhľadovému zážitku by ale napomohla absencia pomerne hrubých liniek oddeľujúcich jednotlivé pohľady.

Imidžový rozmer modelu MX-30 pripomínajú taktiež odkladacie priečinky. Zaužívanú klasiku dopĺňa pomerne objemná schránka v priestore pod plávajúcou stredovou konzolou. Svoje miesto si tu našli napríklad aj zdrojové koncovky. Kreatívny prístup odráža modul držiakov na nápoje, ktorý je možné v prípade potreby prekryť do módu poličky, vhodnej napríklad pre odloženie smartphonu.

Predné sedačky sú napriek nenápadnému tvaru pohodne a zároveň dobre fixujú telo

Posed za volantom aj napriek príslušnosti k segmentu SUV v princípe evokuje skôr klasické hatchbacky. Už viackrát spomínanú šoférsku atmosféru komletizuje prevedením a rozmermi špičkový multifunkčný volant so športovo tenkými ramenami. Na prvý pohľad nenápadné predné sedačky sú v práxi príjemne pohodlné. Napriek len decentnému náznaku bočného vedenia tu musím reálne pochváliť aj fixáciu tela. S určitosťou sa pod ňu pričinilo aj použitie efektného čalúnenia Urban Expression kombinujúceho látku a umelú kožu. Z užívateľského hľadiska si Japonci dali záležať rovnako na výhľade z vozidla. V smere šikmo dopredu ho vylepšujú tenké predné stĺpiky a uchytenie spätných zrkadiel. Pri niektorých križovatkách, resp. pripájaní sa na hlavnú cestu, už ale rozhľad šikmo dozadu limituje práve atypická konštrukcia druhého páru dverí.

Pri v princípe dobrom prístupe do druhého radu by mali vyšší jedinci mali mať na zreteli vystúpený mechanizmus zámkov v strešnom module, pri kontakte s ktorým tu reálne hrozí nechcený „úraz“ hlavy. Druhý rad sa vyznačuje mierne klaustrofobickým nádychom. Podpísali sa pod to pomerne malé okná bez možného stiahnutia presklenej časti. Ponúkané priestorové pomery tu budú najviac vyhovovať deťom, resp. dvojici priemerne urastených dospelákov. Priestor na hlavu, resp. kolená bol napriek tomu hranične akceptovateľný aj pri mojej výške 185 cm. Z hľadiska cestovného komfortu na dlhšej trase tu považujem za najväčší nedostatok nižšie ukotvenie zadnej lavice v kombinácii s vyššou podlahou. To má v mojom prípade za následok menej prirodzený posed s vyššou pozíciou kolies. Palec hore tu naopak dávam prítomnosti odkladacích priečinkov v zadných dverách, stredovej lakťovej opierke, ako aj možnosti elektrického posunu vodičovej sedačky z druhého radu. Zadní pasažieri nemajú zároveň k dispozícii vlastné zdrojové koncovky.

Priestor v druhom rade je vhodný skôr pre deti, resp. štandardne urastených dospelákov

Spomenutý nedostatok čiastočne kompenzuje prítomnosť klasickej 225V zástrčky v batožinovom priestore. Tá dokáže napájať spotrebiče s výkonom až 1500W. Základná kapacita batožinového priestoru s hodnotou 341 litrov je pri testovanej verzii R-EV identická s čisto batériovým súrodencom. Ponúkaný priestor s príjemne symetrickým tvarom a hodnotným obkladom bočných stien dokáže pokryť rutinné režijné potreby bežnej rodiny. V priestore pod podlahou si okrem opravnej sady našli svoje miesto komponenty audia značky Bose. Rozmerovo väčšie, resp. neforemné predmety je možné prepraviť v konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami delenými v pomere 40/60. V danom usporiadaní je zároveň k dispozícii v princípe rovná podlaha a objem 1146 litrov. Za zaujímavý a reálne funkčný detail tu považujem prítomnosť tlačidla, prostredníctvom ktorého je možné aj napriek manuálnemu otváraniu dverí kufra celé vozidlo šikovne zamknúť.

Testovaná Mazda MX-30 R-EV v špeciálnej výbave Edition-R, doplnenej o strešné okno, reprezentuje pomyselný vrchol z ponuky. Okrem už spomenutých špeciálnych doplnkov vrátane autentického lakovania je jej automatickou súčasťou široká paleta bezpečnostných a asistenčných systémov, vyhrievanie predných sedadiel a volantu, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla či pekne hrajúce audio značky Bose s 12 reproduktormi. Už v nižších výbavách, resp. základe je štandardom bezkľúčový prístup a štartovanie, Head-up dispej, adaptívny tempomat, jednozónová automatická klimatizácia alebo parkovacie senzory po celom obvode vozidla.

Batožinový priestor ponúka v základe objem 341 litrov

Unikátny koncept pohonu plní svoj účel

Hirošimská automobilka pretavila filozofiu stavby svojich modelov i do svojho prvého sériového elektromobilu. Pôvodný model MX-30 sa aj preto vsádza na koncepčnú racionalitu spojenú s prioritným využívaním v mestskej zástavbe. Pre zachovanie pravovernej šoférskej DNA spojenou so sympatickou pohotovostnou hmotnosťou tu Japonci použili „len“ 35,5 kWh batériu.

Druhý člen rodiny zastúpený testovanou verziou R-EV posúva celkovú využiteľnosť, resp. všestrannosť imidžového crossoveru na úplne novú úroveň. Prirodzene sa pod to podpísal predlžovač dojazdu zastúpený motorom Wankel. Dané riešenie spolu so stále výkonovo dominantným elektromotorom možno vo svojej technologickej podstave označiť ako unikátny plug-in hybrid.

Nová Mazda MX-30 R-EV zaujme kompromisným vyladením podvozka

Štýlový model s decentne vyššou svetlou výškou zajme príjemným vyladením podvozka. Po konštrukčnej stránke spojenej s nečakane nízkou hmotnosťou si modelový rad MX-30 hravo vystačí s jednoduchšou konštrukciou zadnej nápravy. Charakteristiku pruženia tu možno označiť ako neutrálnu, teda ako optimálny kompromis medzi komfortom a zážitkami z jazdy. V mantineloch bežného používania dokáže verzia R-EV veľmi pekne odfiltrovať všetky bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. S prihliadnutím na používanie v mestskej džugli sa ako optimálna voľba javí taktiež použitie na jednej strane dizajnovo efektných, no zároveň stále racionálnych 18-placových diskov, so štandardnou výškou bočného profilu.

Napriek principiálnej príslušnosti k SUV segmentu už ale testovanému exempláru príliš nesvedčí „režim cross“ spojený so svižnou jazdnou po poľných alebo lesných cestách. Pri pohybe na rozbitejšom cestnom povrchu, resp. pri svižnom prejazde cez sériu priečnych nerovností v meste, podvozok „prekvapil“ svojim o niečo buchotavejším správaním. Výraznejšie terénne ambície tu s odmyslením si štýlového konceptu vozidla, výhradne prednému pohonu spojeného s absenciou akýchkoľvek offroad pomocníkov zo všetkého najviac limituje obyčajná svetlá výška s hodnotou 13 cm.

Prácu pohonného reťazca je možné schematicky sledovať v rámci hybridnej záložky

Nový model MX-30 R-EV si na druhej strane dal v mimoriadnej miere záležať na zážitkovejšom vyladení. Prirodzene sa pod to podpísal dôraz na čo najlepšie rozloženie váhy spojenej s nízkym ťažiskom. Už spomínaná špičková pohotovostná hmotnosť dosahuje v tomto prípade identickú hodnotu cca 1,6 tony, akú ponúka i čisto elektrická verzia. Konštruktéri sa z tohto dôvodu pri plug-in hybride rozhodli zredukovať kapacitu akumulátora zabudovaného v podlahe vozidla približne o polovicu. Ušetrený váhový rozdiel dorovnáva nielen spaľovací Wankel ale i 50-litrová palivová nádrž v zadnej časti vozidla.

Očakávaniami spojenými so zážitkovejším štýlom jazdy zapadá unikátna novinka do Mazda rodiny. Pod o predsa len o niečo málo výraznejšie, no nie pocitovo nepríjemné náklony karosérie sa v prípade testovaného exempláru s veľkou pravdepodobnosťou podpísali už spomenuté plášte s vyšším bočným profilom. Veľmi dôležité je, že MX-30 R-EV ostáva precízne komunikatívna a zároveň krásne ovládateľná aj pri svižných prejazdoch cez zákruty, resp. na iných technickejšie orientovaných cestných úsekoch.

Vďaka stále dominantnému elektromotoru Mazda MX-30 R-EV nedisponuje klasickou prevodovkou

Precíznym vyladením riadenia patrí modely s logom Mazda vo všeobecnosti k súčasnej automobilovej špičke. Za obdobne dôležitý element spojený s temperamentnejším štýlom jazdy považujem prácu brzdnej sústavy spojenej s možnosťou citlivého dávkovania brzdného účinku. Spomenuté očakávania totiž dnes pri mnohých vozidlách s rekuperačnou funkciou nie sú automatickou samozrejmosťou.

Postupne sme sa prepracovali k najväčšiemu technologickému lákadlu testovaného exempláru, ktorým je prirodzene rotačný motor. Konštrukcia, ktorú vymyslel Nemec Felix Wankel, historicky azda najviac spropagovala práve Mazda. Odpoveďou na logickú otázku, prečo sa daný typ motora výraznejšie nepresadil v automobilovom svete je fakt, že pre rotačný motor je príznačná prirodzene vyššia spotreba paliva. Obrovskú výzvu v tomto kontexte ruka v ruke reprezentujú taktiež prísne emisné limity. Japonci aj z tohto dôvodu vyvinuli od podlahy novú pohonnú jednotku, ktorá nemá s obdobným riešením použitým naposledy pri modeli RX-7, reálne nič spoločné. Okrem odľahčenej konštrukcie je jej zaujímavosťou využitie priameho vstreku paliva zastrešeného len jednou sviečkou. Vzhľadom na výhradnú pozíciu generátora energie si použitý rotačný motor so samostatným výkonom 75 koní vystačí len s jedným rotorom o objeme 0,8 litra.

Klasický volič jazdných režimov nahrádza funkcionalita hybridu

Wankelová Mazda MX-30 sa okrem svojho charakteristického zvukového prejavu pri chode pohonnej jednotky vyznačuje taktiež o niečo dôkladnejším dohľadom. Výrobca odporúča kontrolovať hladinu motorového oleja každých 1000 km. Pre rotačný motor je príznačný jeho prirodzený úbytok spôsobený samotnou funkciou pohonnej jednotky. Automobilka na to myslí prítomnosťou efektne zabalenej litrovej olejovej náplne, ktorá je automatickou súčasťou povinnej výbavy v batožinovom priestore.

Priamy pohon verzie R-EV za každých okolností zastrešuje elektromotor. Oproti čisto batériovej verzii sa jeho výkon navýšil o 25 koní, presnejšie na hodnotu 170 koní. Imidžové SUV v praxi vďaka tomu potešilo nielen svižnými rozjazdmi spojenými s okamžitými reakciami pedála akcelerátora, ale i celkovo presvedčivými pružnými zrýchleniami pri vyššom rýchlostnom tempe. Kuriozitou nového motorového variantu je zachovaná maximálna rýchlosť. Daný parameter končí už na hranici 140 km/h. Pri modeli MX-30 sa z tohto dôvodu netreba v našom priestore obávať hrozby diaľničných pokút spojených s prekročením povoleného rýchlostného limitu.

Celkovú vyspelosť testovaného exempláru kompletizuje paleta dostupných asistenčných systémov

Charakteristika parametrov jazdy v prípade unikátnej motorovej novinky nemenná. Zaužívaný koncept voliča jazdných režimov Japonci nahradili autentickým spôsobom. Východiskový režim Normal, pri ktorom sa Wankel z dôvodu výroby energie prvotne spúšťa už približne pri tretinovej kapacite batérie, resp. vysokej záťaži, nahrádza voľba čisto elektrického EV módu. V tomto prípade funguje testovaný exemplár v EV móde až do „vybitia“ batérie. Poslednou možnosťou je režim Charge, pri ktorom je batériu možné v ľubovoľnej chvíli nabíjať funkciou spaľovacieho motora. Verzia R-EV ponúka taktiež možnosť percentuálneho prednastavenia požadovaného stavu nabitia. V praxi som funkciu, ktorá dáva najväčší zmysel napríklad pred príjazdom do tzv. bezemisnej zóny využíval len sporadicky. V režime Charge treba počítať s pomerne vysokou spotrebou benzínu na úrovni cca 12 litrov.

Po minutí elektrického dojazdu vo východiskom režime Normal, nezačne spaľovací Wankel nabíjať trakčnú batériu automaticky na plnú, resp. prednastavenú kapacitu. Riadiaca jednotka v tomto prípade pracuje skôr ako sofistikovaný full-hybrid a elektromotor zásobuje v danom momente nevyhnutnou porciu energie. Logickou výhodou li-ion batérie s kapacitou 17,8 kWh zabudovanej v podlahe ostáva nabíjanie z externého zdroja. Mazda MX-30 R-EV disponuje CCS koncovkou s možnosťou využívania jednosmerného prúdu. To pri plug-in hybridoch nie je ani dnes automatickým pravidlom. Vzhľadom na kapacitu akumulátora sa ako plne akceptovateľný javí nabíjací DC výkon s hodnotou „len“ 36 kW. Na zotavenie batérie na približne na 80% je tradične potrebný cca 20 minútový časový interval.

Batériu s kapacitou 17,8 kWh je v prípade nutnosti možné pohodlne nabiť aj z klasickej domácej siete

Ideálne zázemie pre nabíjanie testovaného exemplára predstavuje domáci wallbox s AC konektorom a vstavanou nabíjačkou o výkone 11 kW. Batéria sa v tomto prípade zotaví za menej ako cca 2 hodiny. Pri reálnej kapacite akumulátora nie je rozhodne utópiou ani dobíjanie z klasickej 230V siete. Plne zotavenie batérie je v tomto prípade možné pohodlne dosiahnuť napríklad počas noci. Koncept sofistikovaného elektrického vozidla kompletizuje funkcia regenerácie. V prípade modelu MX-30 R-EV ju zastrešuje pomerne návyková hra s pádlami pod volantom. Štandardný režim dopĺňajú dva stupne intenzity rekuperačného spomaľovania, ako aj dva ďalšie stupne v pozitívnej škále s dôrazom na využívanie čo najefektívnejšieho plachtenia.

Komplexnú vyspelosť unikátnej štýlovky dopĺňajú precízne vyladené asistenčné systémy, zahŕňajúce napríklad aj funkciu monitorovania pozornosti vodiča. Tu Mazda mimochodom využívala už aj pred nedávnym povinným legislatívnym zásahom. Reálne spokojný som bol v sumári taktiež s celkovou kultivovanosťou spojenou s príjemným odhlučnením priestoru pre posádku. Z hľadiska zvukov si tu je ale predsa len potrebné nejaký čas zvykať na vyslovene autentický prejav motorizácie Wankel spojenej s určitou porciou vibrácií.

V prípade správneho používania je výrazným benefitom modelu MX-30 R-EV nielen schopný EV dojazdy ale aj reálne nízka spotreba benzínu

K najväčším otáznikom unikátneho crossoveru s jedinečným konceptom pohonu patrí reálna efektivita prevádzky. Vzhľadom na potencionálny dojazd na plnú nádrž a batériu prevyšujúcu 600 km hranicu novinka výrazne prekonáva služobne starší elektromobil. Mazda pri plne nabitej batérii deklaruje čisto elektrický dojazd na úrovni 85 km. Pri teste v letnom období nejde o žiadnu utópiu. Simulovaný kombinovaný EV dojazd sa zastavil na veľmi peknej hodnote 82 km. Zvyšnú vzdialenosť do 100 km absolvoval model R-EV so špičkovou spotrebou 1,3 litra. Pri každodennom nabíjaní je možné dosiahnuť skvelú efektivitu, čoho dôkazom je výsledná kombinovaná testovacia spotreba s hodnotou 5,2 l/100 km. V danom výsledku sú zahrnuté už aj dva viac ako 200 km diaľničné presuny. Pri vybitej batérii a diaľničnom tempe treba počítať so spotrebou benzínu cca 9,5 l/100 km. V drvivej väčšine každodennej rutiny v meste a na jeho periférii je možné model MX-30 R-EV využívať výhradne v čisto elektrickom režime. Pri úplnom ignorovaní dobíjania sa prirodzene vytráca želaný konštrukčný benefit. V daných podmienkach spojených s dominantnou prácou Wankelu treba počítať s priemernou kombinovanou spotrebou nad 7-litrovou hranicou.

A celkový dojem?

Hybridná Mazda MX-30 R-EV so znovuzrodeným Wankelom reprezentuje nielen automobilový unikát, ale už aj toľkokrát obdivovanú odvahu hirošimskej automobilky robiť veci inak a po svojom. V realite ide o nielen imidžový, ale aj reálne funkčný automobilový koncept, ktorý v sebe efektne prepája históriu a súčasnosť značky Mazda. Okrem pravoverných fanúšikov tejto značky dokážu testovaný exemplár reálne oceniť aj ostatní fanúšikovia schopného plug-in hybridného pohonu.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition-R
Dĺžka: 4 395 mm
Šírka: 2 035 mm
Výška: 1 566 mm
Rázvor: 2 655 mm
Objem kufra: 341 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid (benzín+elektrina)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: –
Výkon kW/koní: 125/170
Krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1645 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 140
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Elektrický dojazd: 85 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,0 l na 100 km/17,5 kWh/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 1,3/100 km /15,4 kWh/100 km (5,2 l 100 km/16,9 kWh/100 km)
Pneumatiky: Bridgestone Turanza

Verzia/cena

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition-R/strešné okno (testovaný model) od 44 340 €
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Prime Line od 37 690 €
Mazda MX-30 e-Skyactiv EV Prime Line (elektromobil) od 37 690 €

Exit mobile version