Modelové portfólio trojičnej hviezdy dnes dokáže uspokojiť úplne každého. Nemci majú v ponuke rozmerové kompakty, pestrú škálu SUV-čiek, imidžové automobily, luxusné limuzíny a chýbať nemôžu ani vysoko výkonné alternatívy. Obdobná rozmanitosť panuje medzi pohonnými jednotkami. Okrem zástancov benzínovej či naftovej klasiky si prídu na svoje taktiež fanúšikovia elektrifikovaných hybridov či 100% batériových modelov. Napriek súčasnej popularite automobilov s vyššou svetlou výškou je v historická DNA Mercedes-Benz veľmi silno previazaná s modelmi s klasickou karosériou. K najdôležitejším z nich sa už od svojho prvotného debutu radí Trieda C. Jej ozdobou sú aj v prípade najnovšej generácie vysokovýkonné deriváty vyšľachtené v divízii AMG. Nový vrcholný model s písmenovým dodatkom 63 sa odhodlal ku koncepčne odvážnemu kroku. Plnotučnú motorizáciu V8 v Affalterbachu nahradili najvýkonnejším sériovým 4-valcom. Mercedes-Benz a jeho športová divízia AMG, pri novinke reálne zúročili bohaté technologické skúsenosti zo sveta F1. Pod celkový výkon dych berúcich 680 koní sa pričinil koncepčne unikátny plug-in hybrid. Vrchol zo súčasného sveta Triedy C sme mali možnosť preveriť v redakčnom teste.
Špičkový Mercedes-AMG C 63 S E Performance, ktorého rádový 4-valcový benzínový 2-liter dopĺňa výkonná elektrosústava inšpirovaná svetom F1, skombinovaný s 9-st. automatom AMG Speedshift a so sofistikovaným pohonom všetkých kolies 4Matic, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mercedes-Benz.
Rýchle fakty:
- Trieda C má pri značke Mercedes-Benz nielen dlhú, ale zároveň i mimoriadne úspešnú históriu. Aktuálne má trojcípa hviezda vo svojej ponuke piatu generáciu pozostávajúcu zo sedanu i kombi. Temperamentné korenie pre najnáročnejších tu tradične zastrešujú verzie vyšľachtené v divízii AMG.
- Nový vrcholný AMG variant vystriedal v minulosti používaný živelný 8-valec, za teraz ešte výkonnejšou a celkovo sofistikovanejšou plug-in hybridnou motorizáciou, ktorá reálne využíva vývojové know-how tímu Mercedes-AMG F1.
- Extrémne výkonný Mercedes-AMG C 63 S E Performance zdobí dynamický, no zároveň stále adekvátne kultivovaný a reprezentatívny vzhľad. Aplikovaný športový „bodykit“ sa v porovnaní s konvenčnými súrodencami premietol do mierne odlišných celkových rozmerov.
- Príkladne moderný interiér testovaného Mercedes-AMG C 63 S E Performance disponuje atraktívnym a zároveň užívateľsky precíznym mixom digitálnych hračiek a emóciami nabitou atmosférou s výrazným športovým podtónom.
- Napriek v teoretickej rovine kontroverznej pohonnej jednotke dokáže Mercedes-AMG C 63 S E Performance svojím špičkovým jazdným potenciálom a obrovskou silou pohonnej sústavy z poza volantu nadchnúť a potešiť aj tých najzarytejších odporcov výkonného plug-in hybridu.
Fotogaléria Mercedes-AMG C 63 S E Performance
Reprezentatívne limuzíny s luxusným nádychom patria k hlavným pilierom modelovej ponuky značky Mercedes-Benz. V Štuttgarte daný typ automobilov vyrábajú prakticky už od úplných počiatkov. Zásadnú revolúciu v celkovom ponímaní segmentu „limuzín“ priniesli 80-roky minulého storočia. Trojcípa hviezda v tom čase predstavila svoj veľkostne najmenší reprezentatívny model s názvom 190. Dobová novinka dokázala autentický a ligotavý Mercedes svet razom sprístupniť podstatne širším masám, ako tomu bolo doposiaľ. Jeho špičkový motorový derivát so 16 ventilmi mimochodom už v tomto čase ladili špecialisti z AMG.
Rozmerovo kompaktný model s prezývkou baby Benz zároveň v roku 1982 založil úspešnú tradíciu, na ktorú o 11 rokov neskôr plynule nadviazala prvá generácia Triedy C. Rovnomenný model sa stal postupom času jedným z hlavných predajných pilierov štuttgartskej značky. Generačnými obmenami sa pri „Céčku“ rozširoval taktiež počet dostupných karosárskych derivátov. Už od prvej evolúcie obľúbeného „Céčka“ boli výkonnou ozdobou celého modelového radu výkonné AMG deriváty s tradičnými 6, resp. 8-valcovými motorizáciami.
S koncepčnou revolúciu prišla najnovšia a v celkovom poradí piata generácia Triedy C predstavená v roku 2021. V rámci celkovej racionalizácie modelového portfólia si aktuálny model vystačí už „len“ s karosériou typu sedan a kombi. Samozrejmosťou je množstvo špičkových technológií prevzatých z vlajkovej lode v podobe triedy S. K pomerne odvážnej, no s prispením emisných výziev logickej, revolúcii sa konštruktéri odhodlali pri špičkových AMG derivátoch. Obe dostupné verzie z Affalterbachu využívajú teraz ako základ najvýkonnejší sériovo vyrábaný zážihový 4-valec. Výkladnú skriňu špičkových technológií inšpirovaných priamo svetom F1 tu reprezentuje napríklad elektricky ovládané turbodúchadlo. V prípade vrcholného plug-in hybridu s dovetkom 63 sa k nemu pridáva taktiež špeciálna elektrická nadstavba v podobe batérie s extrémne rýchlou schopnosťou výdaja, ale aj príjmu energie.
O význame nového Mercedes-Benz triedy C najlepšie vypovedá celkovo až 17 dostupných motorizácii. Čisto benzínové, resp. naftové verzie s mild hybridným dopingom dopĺňajú pri oboch typoch pohonu externe nabíjateľné plug-in hybridy. „Základné“ motorové prevedenia sú dostupné s pohonom výhradne zadnej nápravy. Pri výkonnejších verziách je štandardom pohon všetkých kolies 4Matic. Vstupenkou do výkonného AMG sveta je Mercedes-AMG C 43 4Matic. Táto verzia nedisponuje možnosťou externého nabíjania a disponuje celkovým výkonom vyladeným na 435 koní. Vrchol z ponuky už tradične reprezentuje testovaný a technológiami nabitý plug-in hybrid Mercedes-AMG C 63, s dodatkom S E Performance 4Matic a celkovým výkonom až 680 koní. O 476 koní sa tu stará čisto spaľovací motor a zvyšných 204 koní generuje elektrická sústava s elektromotorom umiestneným priamo na zadnej náprave.
Mohutné svaly v dizajnovo atraktívnom balení
Už pri prvom pohľade na testovaný exemplár je každému jasné, že toto nie je takpovediac obyčajné „Céčko.“ Obrovský výkon ukrytý v útrobách sa trojcípej hviezde podarilo zabaliť do atraktívneho optického kabátika. Doménou verzie AMG C 63 je množstvo prepracovaných dynamických detailov a v porovnaní s „civilnými“ súrodencami sa decentne menili i jeho celkové proporcie. Dizajnéri sa tu napriek tomu vyhli aplikácií vyslovene extrémnych doplnkov, tzv. fabrického tuningu. V sumári nemožno ani vrcholnej verzii odoprieť celkovú vizuálnu distingvovanosť spojenú s už prirodzene reprezentatívnou povahou Triedy C.
Efektný športový podtón vyžaruje z prednej časti vďaka pomerne nízkej stavbe skombinovanej so zvýraznenou šírkou vozidla. Pre výkonné modely z divízie AMG je typická maska známa ako Panamericana s vertikálnou orientáciou lamiel doplnené o efektne tmavé prevedenie. Dominantnému centrálnemu fabrickému logu z tohto dôvodu sekunduje v princípe len minimalistický AMG-štítok. Evolučnou novinkou modelov z Affalterbachu je aplikácia loga spomenutej divízie umiestneného v priestore pod líniou prednej kapoty. Špičková verzia 63 je ľahko identifikovateľná podľa funkčného chladiaceho prieduchu v centrálnej časti prednej kapoty. Veľký doraz kladený na čo najefektívnejšie chladenie všetkých dôležitých komponentov tu pripomínajú taktiež výrazné postranné otvory. Športový nárazník dotvára efektne zapracovaná odtrhová linka v jeho spodnej časti. V rámci svetelnej techniky patrí Mercedes-Benz dlhodobo k automobilovej špičke. Jasným dôkazom toho sú testované digitálne LED-ky so suverénnym svetelným výkonom doplneným o efektnú nadstavbu premietania piktogramov.
Pri pohľade z profilu vrcholné Céčko zaujme tradične nízkou stavbou doplnenou o proporčne dlhšiu prednú kapotu. Svalnatý podtón dopĺňajú vystúpené blatníky či športové prahy. Naznačený chladiaci prieduch na module predných blatníkov je opäť signifikantným prvkom pre model AMG 63 S E Performance. Daný modul dopĺňa hrdý štítok upriamujúci pozornosť na využitie turbodúchadla z F1. Autentickú atmosféru testovanej konfigurácie dotvára veľmi pekné matné lakovanie zastúpené príplatkovým odtieňom s názvom Manufaktur Magno grafitová sivá. Efektný koncept s temných nádychov nechávajú ešte viac vyniknúť taktiež príplatkové kované 20-palcové disky kolies. Obrovský výkonový potenciál pripomínanú výkonné brzdy s kontrastne červenými AMG strmeňmi a zároveň „vŕtanými“ kotúčmi na prednej i zadnej náprave. V prípade častého využívania na okruhu alebo inej trati stojí s určitosťou za zváženie investícia do príplatkových keramických bŕzd.
Efektná športová elegancia je výstižná aj zadné partie výkonovo extrémneho Mercedes-AMG C 63 S E Performance. S odmyslením si koncových svetiel v temnom prevedení púta v tomto priestore vizuálnu pozornosť veľmi pekný dynamický detail v podobe odtrhovej hrany umiestnenej na veku batožinového priestoru. Modul zadného nárazníka ozvláštňujú nielen „falošné“ postranné prieduchy, ale taktiež jeho spodná línia s kreatívne zapracovaným modulom difúzora. Pre najvýkonnejšiu AMG verziu sú tradične signifikantné dva páry hranatých výfukových koncoviek, ktoré v prípade testovaného exempláru tvoria nadstavbu o niečo hlbšie ukončenej dvojice reálnych výfukových vetiev.
Športová nálada v modernom interiéri
Identický recept ako pri zovňajšku využil najsilnejší člen z rodiny Triedy C aj v kabíne. Základná architektúra tu logicky kopíruje bežné „Céčko.“ Vďaka mnohým nielen efektným, ale vo väčšine prípadov aj funkčným detailom je na druhú stranu už pri prvom kontakte jasné, že b prípade testovaného exempláru ide o vrcholnú variáciu vyšľachtenú v divízii AMG.
Kvalitatívne špičkové materiály s precíznym dielenským opracovaním zodpovedajú zaužívanému štandardu trojcípej hviezdy. Dynamickú atmosféru tu ešte viac zvýrazňujú prepracované detaily vrátate tmavých obkladov, príplatkových karbónových dekórov či prešívania červeným stehom. O niečo viac starostlivosti si v prípade skúšanej konfigurácie vyžaduje vysokolesklá stredová konzola náchylná nielen na odtlačky, ale aj potencionálne mechanické poškodenie. V jej útrobách sa nachádza odkladací priečinok vrátane držiaka na nápoje. Pri osobnej konfigurácii by som subjektívne uprednostnil niektorý z dvoch alternatívnych opciových povrchov.
Všeobecnou prednosťou prakticky všetkých nových interiérov modelov Mercedes-Benz je nádych ergonomickej klasiky skombinovaný s automobilovou modernou. Okrem graficky špičkových displejov je tu tradične k dispozícií veľmi pekne zapracované ambientné podsvietenie s takmer neobmedzenými možnosťami konfigurácie preferovanej farebnej nálady. Stále precíznu užívateľskú stránku sa Nemcom podarilo zachovať i napriek minimu klasických ovládacích prvkov. Práve do tejto množiny sa stále radí otočný ovládač svetlometov. Ku klasickým a funkčne veľmi dobre vymysleným prvkom, typickým pre Mercedes-Benz, patrí ovládanie sedadiel situované priamo v moduloch dverí alebo združené ovládanie smeroviek a stieračov na „ľavej páčke“ pod volantom.
Z moderných prvkov si na ergonómií zakladá precízna pozícia centrálnej dotykovej obrazovky s orientáciou mierne na vodiča. Spodná, a aj za jazdy dobre prístupná časť displeja je permanentne vyhradená ovládaniu klimatizácie a termomanažmentu vozidla. O úroveň nižšie si svoje miesto našla lišta s virtuálnymi tlačidlami, kde si je možné okrem najdôležitejších skratiek aktivovať parkovacieho asistenta či pohotovo regulovať hlasitosť audia.
V disciplíne digitálnych hračiek patrí Mercedes-Benz dlhodobo k automobilovej špičke. Rozhranie MBUX zaujme nielen prvotriednymi grafickými finesami, ale i celkovou funkčnosťou. Prístrojový panel ponúka pestré spektrum vyobrazovacích layoutov. Decentné budíky vhodné pre nočné jazdy dopĺňa štandardné vyobrazenie, mapový náhľad či viaceré športové variácie s pri ostrej jazde dôležitými parametrami. Obdobné variácie vyobrazenia ponúka taktiež rozhranie Head-up displeja.
Už spomenutá centrálna dotyková obrazovka je pri svojej najnovšej evolúcii pri línii úvodného menu o niečo zjednodušená. Vďaka tomu sa v nej dokážu rýchlejšie zorientovať nielen konzervatívnejší, ale aj úplne noví používatelia. Klasiku v podobe pestrej škály rôznorodých nastavení či zaujímavých online aplikácií dopĺňa skvele fungujúca vstavaná navigácia pracujúca s údajmi v reálnom čase či prvotriedny kamerový náhľad. Štandardom je dostupnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej bez káblového prepojenia, ako aj vítaná nadstavba dobre fungujúcej mobilnej aplikácie.
Potrebám plug-in hybridu vrátane manažmentu nabíjania je určená samostatná záložka. Pri vrcholnom AMG modeli napriek tomu pútajú najväčšiu pozornosť prostredia „performance.“ S odmyslením si monitoringu množstva výkonových funkcií vozidla je ich súčasťou napríklad aj telemetria. Za samostatnú čerešničku tu možno označiť pestrú paletu prednahratých svetových okruhov, kde je vozidlo následne schopné zužitkovať špecifické vlastnosťami tej či onej trate.
Nosičom veľmi podstatných emócií je pri každom športovom náčiní posed za volantom. Testovaný Mercedes-Benz C 63 S E Performance disponoval v tomto smere opciovým balíkom špičkových sedadiel AMG Performance. Príplatok viac ako 5500 eur reálne stojí za to. Použité sedačky s integrovanou opierkou hlavy a veľmi širokou škálou personálneho prispôsobenia sú dokonalým chameleónom. Pri bežnom používaní či už v meste alebo pri dlhých diaľničných presunoch udivujú svojím precíznym komfortom. Tie isté sedačky dokážu zároveň veľmi dobre držať telo pri ostrej jazde v zákrutách alebo inej technickej trati. Pochvalu si zaslúži rovnako možnosť nastavenia adekvátne nízkeho posedu. Sedačky čalúnené v na dotyk príjemnej koži Napa dokážu zároveň ponúknuť plnohodnotný tepelný komfort v podobe vyhrievania a ventilácie.
Šoférsku atmosféru kompletizuje proporčne skvelý AMG volant. Už z civilných modelov dôverne známe a pomerne citlivé ovládacie dotykové plôšky dopĺňajú v prípade vrcholnej verzie ergonomicky špičkové kruhové ovládače. Slúžia na pohotovú zmenu jazdných režimov, nastavenie intenzity rekuperácie a zároveň požadovaného prispôsobenia všetkých dôležitých výkonnostných funkcií.
Priestorovými pomermi v druhom rade je model 63 S E Performance stále klasickým „Céčkom.“ Okrem detí sa vzadu pohodlne odvezie dvojica urastenejších dospelých pasažierov. Napriek prvotnému pocitu vnímanému cez vstupný otvor som bol s ponúkanou priestorovou ponukou v tejto časti kabíny reálne spokojný aj pri výške 185 cm. Jedným dychom ale dodávam, že nová generácia Triedy C zároveň nepatrí v rámci strednej triedy k vyslovene priestorovým rekordérom. Zadní cestujúci majú okrem regulovateľných vlastných zón klimatizácie k dispozícii funkciu vyhrievania krajných pozícií či zdrojové koncovky.
S určitými kompromismi, pod ktoré sa podpísala prítomnosť špičkových technológií, na čele s plug-in hybridným pohonom, treba pri testovanom exemplári počítať pri batožinovom priestore. V základnej konfigurácii je tu k dispozícii „len“ 280 litrov. Priestorový limit pod klasickým sedan-vekom reprezentuje už na prvý pohľad členitejší tvar podlahy. Pod vystúpeným výčnelkom si našla svoje miesto hybridná batéria. K dispozícii tu nie sú ani dodatočné priečinky pod podlahou. Priamo v „kufri“ sa tak okrem povinnej výbavy permanentne vozí lepiaca sada a v prípade potreby taktiež dvojica pekne zabalených nabíjacích káblov. I keď vrcholné AMG prirodzene nie je žiadnym „sťahovákom“, tak ponúkaný objem „kufra“ napriek tomu postačí pre rutinné každodenné potreby bežnej rodiny. Zo šikovných nápadov chválim precízne ukryté mechanizmy otvárania veka, háčiky na tašky či zadné operadlá delené v pomere 40/20/40.
Špičkový Mercedes-AMG C 63 S E Performance svoju posádku okrem unikátneho výkonu rozmaznáva taktiež celkovou výbavou na palube. Automatickým štandardom je bohatá paleta bezpečnostných a asistenčných systémov, digitálne LED svetlomety, elektricky ovládané predné sedačky, bezkľúčový prístup a štartovanie, dvoj-zónová automatická klimatizácia, panoramatický kamerový náhľad, riadenie zadnej nápravy či kompletné online rozhranie MBUX so vstavanou navigáciou. Opciové prvky ponúkajú tradične veľmi širokú škálu možností osobnej personalizácie. Za zváženie tu taktiež stojí doplatok za už spomínané špičkové predné sedačky, automatickú dvoj-zónovú klimatizácia pre druhý rad alebo veľmi pekne hrajúce audio Burmester.
Extrémny výkon a špičkové jazdné vlastnosti
Podnadpis záverečnej kapitoly nášho redakčného testu jednou vetou vystihuje to, aký je nový Mercedes-AMG C 63 S E Performace po jazdnej stránke. Pod jeho v princípe zložitú a zároveň veľmi sofistikovanú koncepciu pohonu sa vo významnej miere pričinila dnešná európska legislatívna realita. Medzigeneračnú kontroverziu v podobe redukcie 4-valcov ale trojcípa hviezda vykompenzovala tým najlepším možným spôsobom. Reč je o technológiách vyvinutých v továrenskom F1 Mercedes-AMG, ktoré si svoje miesto našli aj najvýkonnejších špecifikáciách sériového „Céčka.“
Talent nemeckej inžinierskej školy si prirodzene osvojila aj ostatná technika. V princípe okruhový podvozok s prepracovaným nastavením nezávislého zavesenia a odklonom kolies, disponuje už v štandarde riešením AMG Ride Control s adaptívnymi tlmičmi. Vo východiskovom, presnejšie komfortnom režime si testovaný exemplár až prekvapivo suverénne poradil s filtráciou bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Inými slovami, v rutinnej praxi dokáže AMG C 63 S E Performace poslúžiť ako klasický „daily car.“ Limitom veľkých 20-palcových kovaných diskov skombinovaných s nízkoprofilovými športovými pneumatikami sú prirodzene hrubé prepadliny, resp. iné výrazné nedostatky.
Talent špičkového AMG podvozka sa naplno prejaví na kvalitných asfaltoch. V zákrutách alebo na inej technicky orientovanej trati, testovaný exemplár napriek svojej nemalej pohotovostnej hmotnosti, takmer 2,2 tony, dokáže skoro až potláčať fyzikálne zákony. Temperamentné športové prejazdy pri adekvátne zahriatých a zároveň „lepivých“ pneumatikách Michelin Pilot Sport bude v bežnej premávke limitovať skôr pud sebazáchovy vodiča ako reálne schopnosti podvozka! V prípade C 63 AMG S E Performance už ide vo finále o reálne náčinie, ktoré je vhodné na ostrú jazdu na okruhu.
K len naozaj minimálnym náklonom karosérie sa pridáva precízne rozloženie váhy. Svoj podiel na ňom má hybridná batéria a elektromotor v priestore zadnej nápravy. Špičkovým prejazdom cez zákruty napomáha taktiež skvele odladený samosvorný diferenciál či pohon 4Matic preferujúci zadnú nápravu. V tomto kontexte nemožno opomenúť ani ďalšiu precízne odladenú technickú finesu v podobe už v štandarde dostupného natáčania zadnej nápravy s progresívnou funkciou.
Obrovský výkon športového plug-in hybridu dokážu efektne krotiť výkonné brzdy. Už ich sériové kompozitné prevedenie odolávalo veľmi dobre simulácii opakovaného prudkého brzdenia z vysokých rýchlostí. Pri tzv. neskorých brzdách pred zákrutou musím pochváliť príkladné športové odladenie ABS, ktoré nezvykne takpovediac zbytočne panikáriť.
Celkový zážitok z jazdy, dokáže prirodzene ovplyvniť voľba jazdného režimu. Mercedes-AMG C 63 S E Performance ich má v talóne reálne pestré spektrum. Dôležité je, že každý z nich disponuje v prípade potreby vskutku impozantnou náložou výkonu. Pri bežnom používaní som okrem komfortného, resp. individuálneho nastavenia s obľubou používal základný športový mód. Hybridnú podstatu tu následne pri dostatočne nabitej batérii reprezentuje voľba čisto elektrickej jazdy. Jej opozitom je režim šetrenia energie na neskôr. Na krotenie vysokého výkonu na povrchu s nízkou adhéziou poslúži režim pre sneh a ľad.
Pre maximálne zážitky z jazdy sú určené módy Sport+ a Race so športovo benevolentným nastavením elektronických anjelov strážnych. Každý zo spomenutých svetov si je zároveň možné ešte individuálne prispôsobiť v rámci pohonu, podvozka či dynamiky. V prípade maximalizácie zážitkov a dostatočnej odvahy je tu prirodzene k dispozícii možnosť deaktivácie ESP. V danom nastavení sa testovaný exemplár bez prílišného snaženia mení takpovediac na driftovaciu mašinu. S pálením zadných pneumatík výrazne napomáha práve zadný elektromotor s vysokou porciou krútiaceho momentu.
Unikátna koncepcia pohonného reťazca v prípade 63 S E Performance reprezentuje vôbec najvýkonnejšie „Céčko“ v celej histórii tohto. Najvýkonnejší sériový benzínový 4-valec (476 koní) dopĺňa elektromotor na zadnej náprave s výkonom 204 koní. Kombinovaný systémový výkon reálne dosahuje až 680 koní. Z F1 vývoja pochádza tzv. elektrické turbo pracujúce v extrémnych otáčkach. O jeho za každých okolností optimálny plniaci tlak sa stará práve elektrický doping v podobe elektromotora využívajúceho až 400V architektúru.
Ešte zaujímavejšie pôsobí hybridná batéria s pomerne malou kapacitou (6,1 kWh). Využiteľná časť v tomto prípade dosahuje len 4,84 kWh. Prioritou testovaného hybridu na konci dňa nie je ekológia, ale zážitok z výkonu. Použitý akumulátor sa dokáže s prispením spaľovacej pohonnej jednotky extrémne rýchlo nabiť. Nahromadenú energiu dokáže pri ultimátnej jazde taktiež aj extrémne rýchlo vydať.
Po prepnutí do niektorého z ultimátnych módov, riadiaca jednotka bleskurýchle nabije akumulátor minimálne na tretinovú kapacitu. Vodič tu má pri potencionálnom „kickdowne“ permanentne k dispozícii maximálny systémový výkon. Batériu je prirodzene možné nabíjať aj z externého zdroja. AC nabíjacia rýchlosť dosahuje 3,7 kW. Plné nabitie tak trvá menej ako 2 hodiny. Úkon nabíjania je alternatívne možné veľmi pohodlne možné realizovať taktiež prostredníctvom klasickej 230V siete.
Pri predvídavej jazde je v letnom období možný čisto elektrický dojazd na úrovni cca 10 km, čo zároveň približne zodpovedá sľubom automobilky. Mercedes si zaslúži pri bežnej jazde pochvalu za dostupnosť prednastavenia brzdnej rekuperácie. Jej intenzita sa v troch stupňoch mení priamo na volante a to prostredníctvom voliča jazdných režimov.
V drvivej väčšine testovacieho týždňa som si ultimátny plug-in hybrid napriek tomu užíval prioritne v zážitkovej rovine. Schopnosť okamžitej a zároveň kontinuálnej akcelerácie, resp. pružných zrýchlení pri prakticky akejkoľvek počiatočnej rýchlosti je v prípade testovaného exempláru doslova fascinujúcim zážitkom. Akýkoľvek intenzívnejší kontakt vodičovej nohy s pedálom akcelerátora predstavuje okamžitý „katapult“ do zóny zakázaných rýchlostných limitov. Sám za seba v tomto smere najlepšie hovorí údaj o zrýchlení z pokoja na 100 km/h na ktorý vrcholný model Triedy C potrebuje len 3,4 sekundy. Obdobným časom sa ešte prednedávnom pýšili vrcholné superšporty. Za najväčšiu emočnú chybičku krásy tu možno v sumári označiť ponúkanú zvukovú kulisu. Nové AMG C 63 S E Performance síce nie je akusticky úplne „sterilné“, no reálny zvuk výfukov tu prirodzene nedosahuje charizmu motorizácií s väčším počtom valcov.
Súhre oboch pohonov prirodzene napomáha taktiež prevodovka, resp. prevodovky. Klasiku v podobe dokonale pracujúceho 9-st. automatu pre spaľovací motor dopĺňa druhá 2-st. prevodovka určená pre elektromotor. V tomto prípade je z času na čas pri vyššom tempe citeľné preradenie na druhý elektrický prevod. Špeciálne odladený pohon všetkých kolies 4Matic s jasnou preferenciou zadnej nápravy dokáže v prípade potreby preniesť výkon zadného elektromotora aj na kolesá prednej nápravy.
Už spomínaná funkcia natáčania zadnej nápravy je v bežnej rutine vítanou pomôckou pri tesnom manévrovaní alebo parkovaní. Zadná napráva sa dokáže natočiť až o 2,5 stupňa. Špičkové „Céčko“ dokáže taktiež poslúžiť ako kultivovaný rodinný hltač diaľničných kilometrov s príjemne odizolovanou kabínou. Celkový zážitok z technológií kompletizujú precízne odladené asistenčné systémy. Aj v tejto disciplíne patrí Mercedes-Benz k absolútnej automobilovej špičke.
Na záver nemožno opomenúť ani namerané spotreby paliva. Výsledný testovací priemer sa nakoniec ustálil na hodnote 12,4 km/h. Tu treba objektívne priznať pomerne časté využívanie výkonového potenciálu športového plug-in hybridu. Pri vyslovene zážitkovej jazde na technickej trati benzínový apetít hravo prekoná 20 litrovú hranicu. Naopak, pri simulovanej pohodovej jazde s plne nabitou batériou a v komfortnom režime sa výsledný 100 km priemer ustálil na hodnote 9,8 l/100 km. S približne 10-litrovým úbytkom paliva z nádrže treba zároveň počítať aj pri ustálenom diaľničnom tempe.
A celkový dojem?
Nový špičkový model Mercedes-AMG C 63 S E Performance reaguje na emisné požiadavky dnešnej doby. Na prvý pohľad kontroverzný hybridný pohonný reťazec, ktorý reálne využíva technológie z F1, disponuje nielen obrovským výkonom, ale aj celkovo výbušnou povahou. Daná kombinácia dokáže v praxí reálne uspokojiť aj tých najnáročnejších milovníkov „ostrej“ jazdy.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mercedes-AMG C 63 S E Performance 4 Matic
Dĺžka: 4 842 mm
Šírka: 1 900 mm
Výška: 1 458 mm
Rázvor: 2 865 mm
Objem kufra: 280 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid (benzín+elektrina)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 350+150/476+204
Krútiaci moment Nm: 1020
Pohotovostná hmotnosť: 2165 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 280
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 3,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Elektrický dojazd: 11 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 12,4 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Pilot Sport
Verzia/cena
Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance 4 Matic (testovaný model) od 114 375 €
Mercedes-AMG C 43 4 Matic od 87 642 €
Mercedes-Benz C 180 od 51 084 €