Trojcípa hviezda má vo svojom portfóliu viacero legendárnych modelov. Mnohé z nich z historického hľadiska určovali latku, podľa ktorej boli posudzovaní všetci ostatní. Automobilová epocha sa v posledných dekádach zároveň veľmi dynamicky mení. Preferencie zákazníkov v kombinácii s výrobnou racionalizáciou z tohto dôvodu poslali na prepadlisko dejín množstvo ikonických štvorkolesových počinov. Skutočné ikony napriek tomu dokázali prežiť nielen obrovský SUV boom, ale taktiež súčasnú elektrickú vlnu. Do tejto kategórie môžeme pokojne zaradiť štuttgartského zástupcu vyššej strednej triedy, ktorý od začiatku 90. rokov nesie označenie Trieda E. Jeden z historicky najpredávanejších modelov Mercedes-Benz vždy patril medzi významných technologických priekopníkov. Identický trend sa vzťahuje taktiež na najnovšiu generáciu. Prednosťou súčasného „éčka“ je zároveň pestrá škála dostupných pohonných jednotiek, ktoré vo viacerých prípadoch reprezentujú symbolický most medzi klasickými spaľovákmi a čisto batériovými ekvivalentmi. Špičkový elektrifikovaný pohon si osvojil taktiež najvýkonnejší člen rodiny. Zážitkový derivát s rukopisom divízie AMG sme mali možnosť preveriť v praktickejšej karosárskej verzii.
Nový Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ kombi o ktorého pohon sa stará špičková plug-in hybridná sústava so základom v podobe benzínového radového šesťvalca a systémovým výkonom až 585 koní, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mercedes-Benz.
Rýchle fakty:
- Mercedes-Benz Triedy E patrí k historicky najdôležitejším pilierom modelového portfólia trojcípej hviezdy. Najnovšia šiesta generácia poteší nielen dvojicou tradičných karosárskych verzií, ale taktiež širokou paletou dostupných pohonných jednotiek.
- Výkonový vrchol už tradične zastrešuje verzia vyšľachtená v divízii AMG. V minulosti nekompromisnú verziu E 63 s motorizáciou V8 nahrádza technologicky vyšperkovaný model E 53 Hybrid s silným 6-valcom a zároveň sofistikovanou PHEV nadstavbou.
- Po vizuálnej stránke si najnovší Mercedes-Benz Triedy E osvojil prirodzenú evolúciu obohatenú o viacero inovatívnych detailov. Testovaná AMG verzia zaujme atraktívnym fabrickým tuningom s ešte viac zvýrazneným výkonovým charakterom.
- Interiér výkonnej verzie Mercedes-AMG E 53 Hybrid kombi ponúka efektnú kombináciu špičkovej digitálnej moderny s výrazne dynamickým akcentom, na čele so športovými prednými sedačkami. Prítomnosť sofistikovaného PHEV pohonu sa podpísala pod o niečo plytší batožinový priestor.
- Na nový Mercedes-AMG E 53 Hybrid sa je možné po šoférskej stránke pozerať nielen optikou veľmi rýchleho a výkonného rodinné kombi, ale taktiež ako na reálne zmysluplný plug-in hybrid s nadštandardným elektrickým dojazdom a možnosťou rýchleho nabíjania.
Fotogaléria Mercedes-AMG E 53 Hybrid kombi
Za počiatok veľmi bohatej histórie dnešnej Triedy E môžeme pokojne označiť revolučného nástupcu modelu W15. Reč je konštrukčne pokrokovom automobile Mercedes-Benz 170V, predstavenom už v medzivojnovom období, presnejšie v roku 1935. Identický model sa stal vo svojej dobe zároveň suverénne najpredávanejšou trojcípou hviezdou. V inovatívnej konštrukčnej revolúcii následne pokračovali ostatní priami nasledovníci. V celkovom kontexte stojí určite za zmienku model W120 z roku 1953, známy aj ako „Ponton“, ktorý ako vôbec prvý Mercedes dostal samonosnú konštrukciu karosérie.
Historickou zaujímavosťou je, že ešte pred počiatkom oficiálneho použitia označenia Trieda E využíval Mercedes-Benz prívlastok s identickým písmenom E ako Einspritzmotor, pri pohonných jednotkách s pokrokovou funkciou vstrekovania paliva. Spomenutú technológiu si osvojil taktiež modelový rad W124. V roku 1993 sa jeho modernizovaným nasledovníkom už oficiálne stala historický prvá Trieda E. Z technológiami nabitého „éčka“ sa stál prakticky okamžite jeden z hlavných pilierov modelovej ponuky trojcípej hviezdy. Ponuku postupne rozširovali čoraz pestrejšie variácie pohonných jednotiek. Už pri prvej generácii sme sa dočkali taktiež debutu takpovediac oficiálne autorizovanej kráľovskej verzie E 60 AMG s benzínovou motorizáciou V8.

Najnovším pokračovateľom tradície je v celkovom poradí šiesta samostatná generácia Triedy E (W214), premiérovo predstavená v roku 2023. Pomerne krátko po premiére klasického sedanu sme sa dočkali debutu praktickejšej karosárskej verzie typu kombi. Priestrannejší variant je naďalej k dispozícii taktiež v zdvihnutej „zálesáckej“ verzii s dovetkom All-Terrain. Na rozdiel od minulosti sa aktuálne „éčko“ zrieklo emočne ladených variácií coupé a cabrio. Zážitkové alternatívy nahrádza úplne nová Trieda CLE. Testovaný exemplár je postavený na najnovšej evolúcii platformy MRA2, prispôsobenej na zástavbu sofistikovaných hybridných motorizácií. S odmyslením si elektrifikovaných pohonných jednotiek patrí k hlavným inováciám novej generácie pokroková konektivita či špičkovo odladené asistenčné systémy. Z ďalších technologických lahôdok stojí za zmienku vyspelý podvozok s dostupnosťou funkcie natáčania zadnej nápravy pokrokové alebo digitálne svetlá. Futuristickou výbavovou zaujímavosťou je dostupnosť palubnej dosky s trojicou displejov, ktorá bola doteraz prioritnou výsadou vrcholných elektromobilov.
Základom pestrej palety dostupných pohonných jednotiek je 2-litrový mild-hybridný 4-valcový turbodiesel. Verzia E 200 d s pohonom zadných kolies disponuje výkonom 163 + 23 koní. O niečo viac dynamiky ponúka konštrukčne identická motorizácia E 220 d (197 + 23 koní). Variant s pohonom len zadnej nápravy tu už dopĺňa taktiež ekvivalent 4Matic. Vrcholnú naftovú verziu reprezentuje radový 3-litrový 6-valec 450 d 4Matic s výkonom 367 + 23 koní. Benzínovým základom je taktiež mild-hybridný zážihový 2-litrový 4-valec. Verzia E 200, resp. E 200 4Matic, disponuje výkonom 204 + 23 koní. Benzínovou špičkou je následne 6-valcový model E 450 4Matic s výkonom 381 + 23 koní. Pre oba druhy pohonu sú zároveň k dispozícii dobíjacie plug-in hybridy. Pomerne unikátny koncept naftového PHEV reprezentujú 4-valcové motorizácie E 300 de, resp. E 300 de 4Matic s 19,53 kWh nabíjateľnou batériou a výkonom 197 + 129 koní. Identický koncept so štvorvalcom a kapacitne rovnakým akumulátorom následne využíva benzínový PHEV variant E 300 e s pohonom zadnej nápravy a výkonom 204 + 129 koní. Špičkou celého modelového radu je testovaný plug-in hybrid Mercedes-AMG E 53 Hybrid kombi s radovým 3-litrovým 6-valcom a elektromotorom s výkonom 449 + 163 koní. Všetky vyššie spomenuté motorizácie už štandardne spolupracujú s 9-stupňovou automatickou prevodovkou.

Dynamická elegancia
Nová Trieda E si vo všeobecnosti ctí odkaz svojich predchodcov. Medzigeneračná obmenu sa z tohto dôvodu nesie v znamení modernej evolúcie signifikantnej siluety, ktorá si z historického hľadiska vyslúžila status legendy. Všestrannejšie orientovaná karosárska verzia typu kombi ponúka kombináciu dynamického štýlu s praktickou eleganciou. Ešte viac temperamentu prirodzene vyžaruje z výkonnej AMG verzie. Pod atraktívny športový akcent sa v tomto prípade podpísal štandardne dodávaný fabrický tuning. V prípade testovaného exempláru to ešte viac vyšperkovala limitovaná verzia Edition 1 s viacerými originálnymi doplnkami.
Signifikantným prvkom verzií z Affalterbachu je tradične autentický výplet rozmerovo veľkorysej masky s typickými vertikálnymi lamelami. Limitovaná Edition 1 k tomu pridáva dynamicky tmavé prevedenie. Čierny motív si zároveň osvojilo taktiež samostatné logo výkonnej divízie, situované v priestore prednej kapoty. Centrálny priestor masky ostáva prirodzene vyhradený pre rozmerovo sebavedomú trojcípu hviezdu. Identický karosársky modul dokáže vďaka zabudovanému podsvieteniu zaujať taktiež za tmy. Stabilnou technologickou ozdobou prakticky všetkých modelov Mercedes-Benz sú konštrukčne špičkové svetlomety. Skúšaný exemplár disponuje vrcholnou verziou tzv. digitálnych svetiel. Tie okrem suverénneho svetelného účinku a precízne pracujúcej funkcie tieňovania dokážu zaujať doplnkovými efektmi v podobe premietania tematických obrazcov. Športovú prichuť nízko posadených, no zároveň stále aerodynamicky uhladených predných partií, kompletizuje ostro tvarovaný nárazník. Kontrastne čierny obrys v tomto prípade ešte viac zvýrazňuje reálne neprehliadnuteľné chladiace prieduchy.

Napriek prioritne prakticky orientovanej kombi siluete dokáže nová Trieda E, vo vrcholnej AMG verzii, pri pohľade z profilu zaujať svojim atletickým postojom. Zážitkový temperament, podvedome odkazujúci na klasický koncept pohonu, umocňuje dlhá línia kapoty skombinovaná s kratučkým predným previsom. Aerodynamicky optimalizované riešenia tu na druhej strane pripomína frajerinka v podobe výsuvných kľučiek. V tejto disciplíne sa nové „éčko“ inšpirovalo plne elektrickými súrodencami. Výkonový potenciál najsilnejšieho člena rodiny pripomínajú ešte viac vystúpené blatníky či celkovo výraznejšie prahy. K temperamentným detailom testovaného exemplára, lakovaného v príplatkovom žiarivom odtieni Manufaktur magno s prívlastkom opalitová biela, ladia kontrastné čierne doplnky. Do tejto kategórie patrí orámovanie bočného presklenia či opticky naznačený prieduch v priestore predných blatníkov. Na identickom mieste si našiel svoje miesto štítok odkazujúci na použitú motorizáciu. Optickou výsadou limitovanej verzie Edition 1 sú karbónové krytky spätných zrkadiel či tematický polep na spodnej línii oboch párov dverí. K deklarovanému výkonu vo finále ladia efektné 21-palcové kované disky vyplnené odolnými perforovanými kotúčmi a čiernymi strmeňmi.
Zadné partie si taktiež osvojili v princípe decentný, no na druhej strane určite neprehliadnuteľný fabrický tuning. Špičkové kombi si z tohto dôvodu vystačí s rozmerovo štandardným aerodynamickým strešným spojlerom. Výkonový potenciál verzie AMG E 53 naopak už celkom jednoznačne demonštruje výrazný nárazník. Jeho centrálnej línii s autenticky zapracovaným modulom difúzora sekundujú dva páry efektne okrúhlych výfukových koncoviek, ktoré v princípe reálne plnia svoju funkciu. Vo všeobecnosti veľmi pekný dizajnový detail nového kombi s logom Mercedes-Benz reprezentujú štýlovo zapracované koncové svetlá. Optický náznak vzájomného prepojenia dopĺňa pútavý svetelný podpis s motívom trojcípej hviezdy.

Dynamický temperament + praktická stránka
Už pri prvom letmom pohľade do interiéru testovaného exemplára je nad slnko jasné, že toto nie je takpovediac obyčajné „éčko“. Nová generácia sa vo všeobecnosti pýši jemne vylepšenou evolúciou aktuálne používanej architektúry modelov z rodiny Mercedes-Benz. Dokonalý „wow“ efekt tu navodzuje štýlová moderna skombinovaná s prvotriednym digitálnym svetom. Dizajnový minimalizmus s odmyslením si maximálnej redukcie klasických ovládacích prvkov, pripomína taktiež autentické zapracovanie výduchov ventilácie, ktorých línia efektne kopíruje vrchný okraj palubnej dosky.
Podvedome očakávanou samozrejmosťou je maximálny dôraz na kvalitatívnu stránku. Hodnotným materiálom sekunduje prvotriedne dielenské opracovanie, čo je disciplína, v ktorej si Trieda E dlhodobo drží špičkový štandard. Z technologických chuťoviek testovanej výkonnej verzie stojí za zmienku high-end palubná doska, doteraz známa zo špičkových elektromobilov. Automatickou súčasťou opciového balíka AMG Edition 1 je totiž inovatívne usporiadanie s trojicou displejov, ktoré si v prípade nového „éčka“ osvojilo označenie Superscreen.

Prvoplánovo futuristickému konceptu pomerne prirodzene sekunduje dynamická, resp. temperamentná atmosféra zastúpená viacerými športovými doplnkami. Vizuálnou zaujímavosťou úvodnej Edition 1 sú prenikavo žlté detaily. S odmyslením si hojne zastúpeného prešívania si identický farebný odtieň osvojil AMG nápis na prahoch dverí či bezpečnostné pásy. Užívateľsky dôležitým elementom limitovanej verzie je taktiež športový volant doplnený o efektné čalúnenie v kombinácii kože napa a pretekársky ladenom mikrovlákne Microcut.
Vyššie spomenutý špičkový digitálny zážitok spočíva v sofistikovanej kombinácii celkovo až trojice graficky displejov. V tejto súvislosti zároveň nemožno opomenúť ani kvalitatívne prvotriedny head-up displej s možnosťou konfigurácie preferovaného vyobrazenia. Samostatný prístrojový panel poteší už tradične širokou škálou zobrazovacích variácií. Na svoje si tu prídu fanúšikovia simulácie klasických budíkov ako aj zástancovia futuristických motívov. AMG verzia zároveň disponuje opciou v podobe rozšírených „superšportových“ náhľadov, vrátane pri ostrej jazde dôležitých parametrov. Palubný počítač vo všeobecnosti pracuje s pestrou paletou údajov vrátane možnosti zobrazenia mapového rozhrania.

Precízne ostrú a farebne prvotriednu grafiku ponúka taktiež centrálne dotykové rozhranie. Infotainment MBUX vo svojej najnovšej verzii, s odmyslením si okamžitých reakcií na dotykové povely, zaujme celkovo intuitívnejším a prehľadnejším užívateľským prostredím. V dostupných menu záložkách má posádka k dispozícii množstvo zaujímavých údajov súvisiacich s výkonovými parametrami či prispôsobením širokého spektra nastavení vozidla vrátane cestovného komfortu. Samozrejmosťou je permanentné online pripojenie s podporou 5G siete. Z konektivity ťaží navigácia s reálnou dopravnou situáciou ako aj ďalšie aplikácie pracujúcich s údajmi v reálnom čase. Smart zážitky kompletizuje prepracovaná mobilná aplikácia spolupracujúce s centrálnou palubnou kamerou. Štandardom je taktiež dostupnosť automatickej funkcie modernej mobilnej konektivity. Špičkovú úroveň grafických „hračiek“ kompletizujú ostré kamerové vyobrazenia.
Najnáročnejší užívatelia verzie AMG E 53 Hybrid s určitosťou ocenia prítomnosť podrobnej telemetrie vozidla, funkciu Launch Control či mapové podklady najznámejších svetových okruhov, resp. personalizovaných cestných úsekov. Takmer identický funkčný svet digitálnej zábavy má pred sebou v prípade výbavovej špecifikácie Superscreen k dispozícii i predný spolujazdec. Počas rutinného života môže prísť táto vychytávka vhod napríklad v prípade potreby pohotového nastavenia trasy do navigácie bez akéhokoľvek zásahu zo strany vodiča. Pri dlhých presunoch si môže „prísediaci“ dopriať rozptýlenie napríklad v podobe záložky s online hrami. V daných situáciách sa obrazovka v šikmej perspektíve od vodiča v znamení bezpečnosti prezieravo vypne.

S odmyslením si v drvivej väčšine prípadov preferovaného dotykového prístupu je možné rozhranie MBUX ovládať dotykovými plôškami na pravej strane multifunkčného volantu alebo prostredníctvom známeho hlasového asistenta. S prihliadnutím na náš geografický priestor funguje rozhranie „Ahoj Mercedes“ stále prioritne v českom jazyku. Napriek dizajnovému minimalizmu si nová Trieda E vo všeobecnosti zachovala niektoré pre trojcípu hviezdu príznačné ergonomické riešenia. Pozične výborné je v tomto kontexte situované napríklad ovládanie elektrického nastavenia sedačiek v moduloch dverí či volič automatickej prevodovky vpravo na stĺpiku riadenia.
Skratky k najdôležitejším funkciám vrátane ovládania hlasitosti si napriek preferencii minimalizmu našli svoje miesto na samostatnej lište v centrálnej časti palubnej dosky. Panel inteligentnej klimatizácie pokrýva spodný „riadok“ displeja. Najviac užívateľského grifu si nielen v prípade nezainteresovaných v sumári vyžadujú na dotyk pomerne citlivé plôšky multifunkčného volantu. Dizajnovo jednoliata stredová konzola veľkorysým odkladacím priečinkom zaháňajúcim indukčné nabíjanie či držiaky na nápoje.

Výraznú prichuť temperamentného sveta v prípade testovaného modelu Mercedes-AMG E 53 Hybrid demonštrujú špičkové predné sedačky. Svojím konceptom, resp. tvarovaním, pripomínajú nekompromisné športové korýtka s veľmi dobrou fixáciou tela. Identické sedačky sú napriek logicky tuhšej výplni zároveň stále adekvátne komfortné aj pri dlhších diaľničných presunoch. Dôležitým elementom je v tomto kontexte široká škála elektronického nastavenia či funkcie vyhrievania i odvetrávania. Pri ostrej jazde je vítanou zaujímavosťou personálne nastaviteľné „dofúknutie“ bočníc operadiel. Smršť šoférskych emócií kompletizuje už viackrát spomínaný multifunkčný AMG volant s ergonomicky výborným doplnkom v podobe dvojicou prídavných kruhových ovládačov určených prioritne na reguláciu zážitkových nastavení.
Až nečakane všestranný potenciál testovaného exemplára sa naplno prejaví v druhom rade. Vďaka karosárskej verzii typu kombi dokáže výkonný AMG derivát potešiť v princípe plnohodnotným rodinným konceptom. Pod plne adekvátne priestorové pomery v druhom rade sa, okrem tradične veľkorysého formátu Triedy E, pričinil decentný medzigeneračný nárast rozmerov. S odmyslením si detí sa v druhom rade pohodlne prepraví taktiež dvojica urastenejších dospelých. Pri mojej výške 185 cm som mal v identickom priestore stále dostatočnú priestorovú rezervu nielen pre dolné končatiny, ale aj pre hlavu. Potenciálneho prostredného pasažiera bude prirodzene limitovať výrazný stredový tunel. Špičkové pohodlie v zadnej časti kabíny kompletizuje štvor-zónová automatická klimatizácia, zdrojové koncovky či vyhrievanie krajných pozícií.

Určitý limit praktickej stránky, pod ktorý sa podpísala prítomnosť plug-in hybridného pohonu, v prípade testovaného exempláru sumári pripomína o niečo menší batožinový priestor. Výkonná Trieda E kombi ponúka v základnom usporiadaní kapacitu „len“ 460 litrov. Externe nabíjateľná PHEV batéria, umiestnená pod podlahou, sa podpísala pod o niečo plytšiu konfiguráciu inak príkladne symetrického kufra s nadštandardnou dĺžkou ložnej plochy. Pre porovnanie, objem súrodeneckého modelu E 450 kombi s benzínovým šesťvalcom a pohonom všetkých kolies, ale bez plug-in hybridnej nadstavby, dosahuje 615 litrov. Z pekných detailov chválim dodatočné ochrannú plastovú lištu vyššej nakladacej hrany či hodnotné čalúnenie bočných stien. Pri parametroch najsilnejšej verzie dáva pri preprave menších predmetov reálne zmysel taktiež užitočná fixačná sieť. Sumárnu praktickú stránku kompletizujú háčiky na tašky, sofistikované koľajničky krycej roletky či možnosť sklápania delených zadných operadiel v ideálnom pomere 40/20/40. V danej konfigurácii, s decentne negatívnym odskokom podlahy v oblasti operadiel, je k dispozícii maximálna prepravná kapacita 1675 litrov. AMG kombi v tomto prípade dokáže pokojne poslúžiť aj ako menší sťahovák.
Špičkový člen rodiny novej Triedy E s rukopisom divízie AMG a karosárskou verziou typu kombi disponuje už v štandarde veľmi bohatou výbavou. Bohatá výbava čiastočne kompenzuje nemalú cenovku. Po odmyslení si optických odlišností, funkčných športových doplnkov či širokej palety bezpečnostných a asistenčných systémov, sú automatickým štandardom testovaného exemplára digitálne full-LED svetlomety, špičkové rozhranie MBUX s prvkami umelej inteligencie a online pripojením, funkcia indukčného nabíjania, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, parkovací asistent, vyhrievanie predných sedadiel, vstavaná navigácia s prvkami rozšírenej reality, ambientné podsvietenie, automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie či adaptívny podvozok s riadením zadnej nápravy. Z príplatkových balíčkov prináša ešte viac imidžu limitovaná edícia Edition 1 zahŕňajúca napríklad kompozitnú brzdovú sústavu, elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál na zadnej náprave, palubnú dosku Superscreen alebo vyhrievanie zadných sedadiel. Za zmienku stojí taktiež opciový technologický balík Premium Plus. Jeho súčasťou je napríklad veľmi dobre hrajúce audio Burmester, head-up displej alebo panoramatické strešné okno.

Dvaja v jednom tele
Trojcípa hviezda disponuje v prípade najvýkonnejšieho člena rodiny Triedy E reálne atraktívnym mixom dvoch v princípe diametrálne odlišných svetov. Nečakane všestranný potenciál v prípade testovaného exemplára ešte viac vyšperkovala praktickejšie ladená karosárska verzia typu kombi. Spomenuté kúzlo spočíva v sofistikovanej kombinácii adekvátne objemnej spaľovacej motorizácie so špičkovou plug-in hybridnou nadstavbou.
Nová Trieda E vyšľachtená v divízii AMG disponuje precízne vyladeným podvozkom s využitím kombinácie klasických pružín a adaptívnych tlmičov. Oproti hierarchicky nižšie postaveným súrodencom prešlo zmenami taktiež zavesenie kolies s tuhšími silentblokmi. Už štandardne dodávanou konštrukčnou samozrejmosťou je temperamentne odladený pohon všetkých kolies 4Matic+ ako aj funkcia natáčania kolies zadnej nápravy. Primárne zážitkovú charakteristiku v tomto kontexte pripomína maximálny uhol natočenia 2,5 stupňa.

Špičkové adaptívne tlmiče AMG Ride Control prioritne v nastavení Comfort na pomery ostrých modelov z Affalterbachu prekvapili svojou až nečakanou poddajnosťou. Vďaka nim dokáže testované kombi napriek 21-palcovým diskom a nízkoprofilovým pneumatikám s až nečakanou suverenitou pochytať „bežné“ nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. V mantineloch pohodlia pre posádku si dokáže najvýkonnejší člen rodiny bezproblémovo obhájiť pozíciu príjemného „daily car“ vhodného na každodenné používanie.
Druhá strana mince špičkovo vyladeného pruženia sa prihlási o slovo pri „ostrých“ nastaveniach Šport, resp. Šport+, kedy už podvozok nekompromisne stvrdne. Tuhá podvozková konfigurácia je najlepšou alternatívou v prípade zážitkovej jazdy na kvalitných asfaltoch či pretekárskom okruhu. Pri temperamentných prejazdoch cez zákruty dokáže identická funkcia tlmičov prediktívne eliminovať náklony karosérie. Vďaka tomuto riešeniu v kombinácii s tzv. neutrálnou charakteristikou, pôsobí výkonný model AMG E pocitovo citeľne ľahším dojmom, než je jeho reálna váha. Nemci si napriek antišportovému hmotnostnému parametru dali záležať na čo najoptimálnejšom rozložení hmoty. Benzínovému rádovému 6-valcu umiestnenému čo najviac za prednou nápravou sekunduje už pomerne veľká plug-in hybridná batéria v zadnej časti vozidla.

Pohon ostrého kombi pri temperamentných nastaveniach prirodzene preferuje pohon zadnej nápravy. V prípade deaktivovanej, resp. vypnutej stabilizácie a zároveň dostatočnej odvahy si je aj v tomto prípade možné pri výjazdoch zo zákrut dopriať efektné nahodenie zadnej časti.
Nemalá pohotovostná hmotnosť nad hranicou 2,4 tony sa už z hľadiska fyziky nedá oklamať na vyslovene technických úsekoch. Identická skutočnosť znamená, že napriek AMG rukopisu v rodnom liste bude brať väčšina majiteľov výkonnú novinku na okruh skôr výnimočne ako pravidelne. Limit logickej nedočkavosti v prípade testovanej konfigurácie ešte viac zvýraznili inak výborné zimné plášte Pirelli. K podvozkovým, resp. vo všeobecnosti jazdným limitom vozidla sa na klasických komunikáciách napriek spomenutému dokáže reálne priblížiť len pomerne malá vzorka konvenčných vodičov.

Emócie spoza volantu pri zážitkovejšom zvezení sa po obľúbenej okreske či horskom prechode dokáže ešte viac vyšperkovať optimálne strmé riadenie. Jeho vyladenie je napriek AMG rukopisu v princípe štandardne tuhé, čo je výhoda pri tesnom manévrovaní v meste. V druhom spomenutom prostredí dokáže čiastočne uľahčiť život taktiež už spomenuté natáčanie kolies zadnej nápravy. Automatickou súčasťou výbavovej verzie Edition 1 je odolnejšia kompozitná brzdná sústava. Suverénne spomaľovacie účinky v režime ostrej jazdy sa o slovo prihlásia po jej prvotnom zahriatí. Mercedes-AMG E 53 Hybrid musím v móde bežného používania pochváliť taktiež za prirodzene odladený prechod medzi rekuperačným spomaľovaním a samotnou prácou brzdnej sústavy. K celkovým emóciám spoza volantu treba s určitosťou započítať vo všeobecnosti zaujímavý zvukový prejav benzínového 6-valca, ktorý pri ostrej jazde v kabíne pomerne autenticky prikrášľuje zvuková aparatúra. Identické kombi dokáže byť v EV režime s prispením výbornej aerodynamiky, naopak, precízne tiché a to pokojne aj pri diaľničnom tempe.
Charakteristiku jazdy dokáže v citeľnej miere ovplyvniť zvolený jazdný režim. V portfóliu celkovo až siedmich alternatív je v prípade rutinného používania najoptimálnejšou voľbou nastavenie Comfort. Pre vyššie popísanú zážitkovú jazdu sú prirodzene najvhodnejšie nekompromisnejšie módy Šport a Šport+. S potenciálom PHEV technológie pracujú režimy EL, resp. B. V prvom prípade sa „napevno“ aktivuje elektrický pohon a v druhom sa šetrí elektrická energia uložená v externe nabíjateľnom akumulátore. Vítanou poistkou je skutočnosť, že aj v elektrickom režime sa pri tzv. kickdowne dokáže automaticky pripojiť taktiež spaľovací motor. Komplexnú všestrannosť kompletizuje „zimné“ nastavenie so zníženým výkonom, vhodné do podmienok so zhoršenou trakciou. Počas testu som obľubou využíval taktiež individuálne nastavenie s možnosťou osobnej konfigurácie najdôležitejších funkcií pohonu.

S odmyslením si špičkovo odladených jazdných vlastností patrí k najväčším ozdobám testovaného exemplára jeho pohonná sústava. Pod komerčným označením Mercedes-AMG E 53 Hybrid sa ako základ ukrýva adekvátne „veľká“ prepĺňaná 3-litrová motorizácia so šiestimi valcami uloženými v rade a samostatným výkonom 449 koní. Elektrický doping zastrešuje nová generácia EV pohonu. Elektromotor s vlastným výkonom 163 koní dokáže vďaka svojmu uloženiu v prevodovke naplno využívať funkcionalitu pohonu všetkých kolies. Systémový výkon pohonnej sústavy dosahuje až 585 koní. Výbavová verzia Edition 1 okrem „posunutej“ maximálnej rýchlosti na 275 km/h disponuje možnosťou krátkodobého navýšenia výkonu AMG Dynamic Plus, na hodnotu až 612 koní. Daný doping je najviac citeľný pri aktivovaní Launch Control, kedy sa posádka musí pripraviť na pocitovo impozantnú akceleráciu.
Dynamické parametre testovaného exemplára možno vo všeobecnosti označiť za viac ako presvedčivé. Prakticky žiadnu rolu v tomto kontexte nehrá skutočnosť, že či je na palube len vodič alebo kompletne obsadené vozidlo, resp. či je PHEV batéria vybitá alebo nabitá, a taktiež či sa testovaný exemplár pohybuje na rovine alebo v topograficky náročnejšom prostredí. Pri akomkoľvek impulzívnejšom zatlačení pedála akcelerátora stúpa reálna rýchlosť vždy veľmi ľahko ďaleko do „nelegálnej“ zóny.

O vzájomnú súhru oboch pohonných jednotiek sa stará precízne vyladený 9-stupňový automat klasickej konštrukcie. Trojcípa hviezda si tradične dáva záležať na príkladnom odladení prevodovky. V prípade skúšanej konfigurácie musím vyzdvihnúť prediktívnu funkciu reagujúcu v priamej úmere na momentálnu prácu vodiča s pedálom akcelerátora. V zážitkovejšom móde nechýba ani možnosť manuálneho radenia prevodov prostredníctvom pádiel. Naopak, v elektrickom režime slúžia pádlá na reguláciu intenzity brzdnej rekuperácie. Preferovaný účinok rekuperačného spomalenia sa dá automaticky nastaviť v troch úrovniach vrátane plachtenia, prostredníctvom voliča jazdných režimov.
Užívateľským tromfom súčasnej evolúcie PHEV pohonu značky Mercedes-Benz je dospelá EV nadstavba. AMG derivát disponuje vstavaným akumulátorom s využiteľnou kapacitou na úrovni 21,22 kWh. Trojcípa hviezda sľubuje čisto EV dojazd na úrovni 90 km. Prioritne v meste a na okreskách to rozhodne nie je utópiou. V kombinovanom režime, v podstate jarnom počasí, si rýchle kombi pripísalo stále špičkový dojazd v rozpätí 80 až 86 km. Čisto na elektrickú energiu je možné jazdiť tempom viac ako 140 km/h. Pri diaľničnej rýchlosti palubný počítač mimochodom vyobrazil spotrebu elektrickej energie cca 30 kWh/100 km.

Okrem kapacitne solídnej batérie a nadštandardného EV dojazdu disponuje ostrý model E 53 Hybrid ďalším esom v rukáve. Reč je o možnosti nabíjania jednosmerným prúdom cez CCS konektor s deklarovaným výkonom až 55 kW. Úkon rýchlonabíjania si ešte predtým vyžaduje potvrdenie v rámci infotainmentu. Batériu je možné následne dobiť za menej ako pol hodiny, na ďalších cca 80 km elektrickej jazdy pri použití adekvátne výkonného stojanu, napríklad počas zastávky v obchodnom centre. V takpovediac CCS štandarde je dispozícii nabíjací výkon cca 22 kW. V najoptimálnejšom domácom prostredí s wallboxom a AC konektorom sa batéria dobíja výkonom 11 kW. Jej plné zotavenie následne trvá menej ako tri hodiny.
Mozaiku technologickej vyspelosti kompletizujú precízne fungujúce asistenčné systémy vrátane prepracovanej asistovanej jazdy. Po minutí elektrického dojazdu sa testovaný exemplár mení na stále schopný full-hybrid. Pri jazde s vybitou batériou možno ako príjemné prekvapenie označiť nameranú priemernú palivovú spotrebu na úrovni 8,7 l/100 km. Čisto na diaľnici apetít stúpol na stále akceptovateľných 9,3 l/100 km. Pri simulovanej skúške spotreby s plne nabitou batériou prešla vrcholná Trieda E v EV režime 84 km. Na zvyšnom 100 km úseku sa spotreba benzínu ustálila na hodnote 2,2 l/100 km. Pri výhradne elektrickom móde používania treba počítať s priemernou spotrebou cca 25 kWh. Na konci celého testu, v ktorom bolo výkonné kombi využívané v približne identickom pomere medzi EV a benzínovým pohonom, vyobrazil palubný počítač prijemné hodnoty spotrieb v podobe priemerného apetítu 4,8 l/100 km, resp. 14,4 kWh/100 km.

A celkový dojem?
Nová generácia obľúbeného manažérskeho modelového radu Mercedes-Benz Triedy E je opäť prešpikovaná množstvom pokrokových technológií. Vrchol rodiny tradične zastrešuje výkonný AMG derivát. Testovaný exemplár Mercedes-AMG E 53 Hybrid zaujme praktickou karosériou typu kombi. Ešte viac pozornosti na seba viaže použitý PHEV pohon. Vďaka nemu ide o takmer dokonalé vozidlo s dvoma charaktermi. Okrem podvedome očakávaného špičkového výkonu dokáže zaujať taktiež ako praktický plug-in hybrid s nadštandardným elektrickým dojazdom a rýchlym CCS nabíjaním.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic kombi
Dĺžka: 4 958 mm
Šírka: 1 902 mm
Výška: 1 483 mm
Rázvor: 2 961 mm
Objem kufra: 460 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid (benzín + elektrina)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Systémový výkon kW/koní: 430/585
Krútiaci moment Nm: 750
Pohotovostná hmotnosť: 2 435 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 275
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Elektrický dojazd: 90 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,1 l/100 km, resp. 26,6 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 1,9 l/100 km, resp. 21,2 kWh / 100 km
Pneumatiky: Pirelli P Zero Winter
Verzia/cena
Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic kombi (testovaný model) od 117 563 €
Mercedes-Benz E 200 d kombi (diesel + RWD) od 66 143 €