Trojcípa hviezda je symbolom moderného automobilizmu, na ktorého začiatku bol patent motorovej trojkolky Karla Benza. Dynamicky rozvíjajúca sa značka Mercedes-Benz sa neskôr prepracovala na povestný automobilový piedestál. Za hnací motor úspechu možno v tomto prípade označiť konštrukčné a technologické inovácie skombinované so zmysluplne vyskladaným portfóliom modelov. Osobná vetva štuttgartskej automobilky zároveň zadefinovala mnohé automobilové kategórie. S odmyslením si luxusne orientovaných limuzín sa sem radia mnohé výkonné modely, ktoré dnes prioritne pokrýva športová divízia AMG. Jedna z rešpektovaných automobilových ikon s logami Mercedes-Benz uzrela svetlo sveta v závere 70.-tych rokov. Nemci prišli v tom čase s ambicióznym nápadom prispôsobiť pôvodný drsný vojenský offroad civilnému publiku. Z „Geländewagen“ sa stal úspešný hit, ktorý bol rovnako priekopníkom novej kategórie vozidiel. Trieda G sa z prioritne drsného pracanta postupne pretransformovala do vycibrených verzií s prvkami prvotriedneho luxusu a zároveň výkonnými motorizáciami. Najnovšia evolúcia legendárneho „Géčka“ debutovala ešte len pred pár mesiacmi. V rámci redakčného testu sme mali možnosť preveriť jej vrcholný derivát.
Nový Mercedes-AMG G 63, ktorého pohon zastrešuje špičková prepĺňaná zážihová motorizácia 4,0 V8 s mild-hybridným dopingom, skombinovaná s 9-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies 4Matic či exkluzívnymi individuálnymi výbavovými prvkami Manufaktur nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mercedes-Benz.
Rýchle fakty:
- Mercedes-Benz Triedy G patrí do skupiny tých najkultovejších automobilov. Už od svojho debutu si ctí a postupne rozvíja koncepčnú ideu. Na danej skutočnosti nič nezmenila ani nedávna modernizácia.
- Vynovená Trieda G s odmyslením si povinnej jazdy v podobe decentne upraveného vzhľadu a modernejšieho interiéru, prichádza s vylepšenými asistenčnými systémami a zároveň upravenou paletou pohonných jednotiek. Jej vrchol je tradične verzia z dielne AMG.
- Kultový vzhľad vynoveného „Géčka“ si zakladá na odkaze pôvodného modelu. Testovanú špičkovú verziu Mercedes-AMG G 63 je po modernizácii možné identifikovať na základe upraveného predného nárazníka, ako aj ďalších decentných optických zmien.
- Interiér vylepšenej verzie Mercedes-AMG G 63 zaujme unikátnou kombináciou inšpirovanou pôvodným modelom s dnešnými digitálnymi hračkami. Modernizácia so sebou s odmyslením si viacerých funkčných zmien a inovovaného digitálneho sveta s prispením programu Manufaktur priniesla veľmi široké možnosti preferovaného osobného prispôsobenia.
- Na prvý pohľad nelogická kombinácia robustného offroadu a extrémnych výkonových parametrov má v praxi svoje nezameniteľné čaro. Za povestnú čerešničku na torte možno v prípade testovaného Mercedes-AMG G 63 aj dnes označiť prítomnosť špičkovej motorizácie V8.
Fascinujúca história jedného zo symbolov značky Mercedes-Benz odštartovala na začiatku 70.-tych rokov minulého storočia. Trojcípa hviezda v tomto čase v spolupráci s rakúskym konglomerátom Steyr-Daimler-Puch pracovala na projekte odolného vojenského vozidla s pohonom všetkých kolies. Nemalé náklady na vývoj tzv. Geländewagen sa automobilka rozhodla pragmaticky znížiť neskorším odvodením civilnej verzie. Sériový G-Wagen určený do bežného predaja bol predstavený v roku 1979.
Od tých čias nemecká automobilka svoj unikátny produkt neustále vylepšuje a inovuje. Pôvodne drsný offroad sa postupom času a prirodzeným progresom posúval čoraz viac k imidžu a luxusu. Mercedes-Benz tu napriek tomu stále zachoval nielen ikonický a len decentne sa meniaci „hranatý“ dizajn, ale taktiež nekompromisnú offroad podstatu. Tá prioritne spočíva v odolnej konštrukcii podvozka na rebrinovom ráme. Pre náročné terénne podmienky je najlepším riešením permanentný pohon všetkých kolies s až troma uzávierkami. Nezmenené ostáva taktiež rodisko tohto modelu. „Géčko“ sa od svojho počiatku až dodnes vyrába v rakúskom Grazi.
Od roku 1993 je pre testovaný model zaužívané značenie Trieda G. Ponuku pohonných jednotiek v tom istom čase premiérovo rozšírila motorizácia V8. O niečo neskôr sa medzi motorizáciami objavil prvý derivát s rukopisom divízie AMG. Súčasná generácia Triedy G je v predaji od roku 2018. V ešte stále aktuálnom roku 2024 automobilka oslávila jubileum 45 rokov od počiatku produkcie. Daná skutočnosť bola na jar vyšperkovaná predstavením faceliftovanej verzie. Zaujímavosťou je, že Mercedes-Benz začal zároveň používať nové interné kódové označenie W465. Povinnú jazdu modernizácie zahŕňajúcu decentné optické zmeny, luxusnejší interiér, bohatšiu výbavu či inovované asistenčné systémy dopĺňa určitá racionalizácia palety dostupných pohonných jednotiek, ako aj debut čisto elektrickej verzie.
Súčasnou vstupnou bránou do sveta hranatej ikony je verzia G 450d, Jej pohon zastrešuje racionálny naftový mild-hybridný 3-litrový 6-valcový turbodieslom o výkone 367+20 koní. Benzínovým základom je ponovom model G500 s taktiež prepĺňaným mild-hybridným rádovým 3-litrovým 6-valcom s výkonom 449+20 koní. Vrcholom a špičkou modelového radu ostáva testovaný Mercedes-AMG G 63 s prepĺňanou mild-hybridnou motorizáciou 4,0 V8 vyladenou na neuveriteľný výkon 585 + 20 koní. Úplnou koncepčnou novinkou je plne elektrická verzia G 580 with EQ Technology vyladená na rovnako impozantný výkon 587 koní.
Emočné hrany
Charizmatický hranatý dizajn Triedy G je jednou z dominantných charakteristických čŕt tohto modelu. Aplikované línie a krivky sa od vzniku pôvodnej verzie menia len veľmi decentne. V tejto súvislosti preto neprekvapí, že nič zásadné na nastavenom trende nezmenil ani nedávny facelift. Takpovediac „bežné“ výkonové verzie dostali upravenú masku teraz so štvoricou horizontálnych lamiel. Najnovšiu evolúciu špičkovej verzie G 63 je možné identifikovať podľa pozmeneného tvaru predného nárazníka a niektorých ďalších drobných detailov. Testovanému exempláru napriek vysoko výkonnej špecifikácii nemožno stále uprieť mechanickú robustnosť skombinovanú s už podvedome vyžarujúcou offroad odolnosťou.
Prakticky kolmej prednej časti s vysokoposadenou líniou špeciálne tvarovanej kapoty v prípade najvýkonnejšej špecifikácie dominuje proporčne klasická maska. Centrálne logo trojcípej hviezdy v kompletne čiernom prevedení dopĺňa tradičný panamericana AMG výplet s vertikálnymi lamelami. Koncepčne najnovšie modely z Affalterbachu už zároveň v priestore prednej kapoty zdobí vlastné logo tejto výkonnej divízie. Kultový okrúhly tvar si v prípade testovaného exemplára zachovali hlavné svetlomety. Oproti pôvodným modelom ale míľovými krokmi poskočila použitá svetelná technika. G 63 už v štandarde disponuje špičkovými svetlami Multibeam LED s precíznym dosvitom a zároveň precízne pracujúcou technológiou tieňovania. Medzi z historického hľadiska charakteristické prvky „Géčka“ neodmysliteľne patria autenticky vystúpené smerovky v rohoch karosérie. Nefalšovanú offrodovú príchuť kompletizuje masívny nárazník v matnej tmavej farbe s dynamickými postrannými prieduchmi.
Pri pohľade z profilu azda najviac vyniká autentická hranatosť, tak typická pre tento model. Na pôvodne armádnu DNA odkazuje robustný skelet karosérie s masívnymi dvermi, ktoré nijako nemaskujú mechanizmus použitých pántov. Pozornému oku zároveň neunikne po modernizácii uhladenejšia línia predného stĺpika, ktorej cieľom je lepšia aerodynamika. Svoje terénne ambície Géčko tradične demonštruje vystúpenou líniou blatníkov na oboch nápravách. Prvú evolúciu hranatej legendy tu pripomína taktiež centrálna čierna ochranná lišta, v ktorej línii sú zapracované robustné kľučky dverí s klasickým mechanizmom. Testovaný exemplár je lakovaný v príplatkovej exkluzívnej zelenej farbe s výstižným prívlastkom zelené peklo a zároveň kontrastnej tmavej streche vo farbe nočná čierna magno. Optickou lahôdkou taktiež efektné 22-palcové kované disky kolies. Červené brzdové strmene sú výsadou výkonného príplatkového balíka AMG Performace. Daná opcia zároveň zahŕňa i sofistikovaný podvozok Active Ride Control. Prítomnosť špičkovej motorizácie V8 tu okrem rozmerovo decentného štítku na predných blatníkoch prioritne pripomínajú dva páry efektných výfukových koncoviek ústiacich v priestore pred zadnou nápravou.
Tradičná charakteristika ikonickej Triedy G ostala zachovaná aj v rámci zadných partií. Robustný krabicový nádych kompletizujú postranne sa otvárajúce dvere batožinového priestoru. Na ich konštrukcii je tradične uchytené rezervné koleso zabalené v štýlovom kryte. Dizajn rozmerovo minimalistických koncových LED svetiel sa po modernizácii nemenil. Funkčnú zmenu tu ale reprezentuje nová pozícia cúvacej kamery v priestore nad evidenčným číslom. Mechanickú robustnosť v tomto priestore opäť kompletizuje masívny zadný nárazník či odolné ťažné oko v jeho spodnej časti.
Luxusný interiér s jemne klaustrofobickým nádychom
Majestátne vonkajšie rozmery Triedy G každá nezainteresovaná osoba najintenzívnejšie precíti pri prístupe na palubu. Pri špičkovej verzii G 63 sú štandardne dodávané nástupné prahy, ktorých profil kopíruje líniu vystúpených blatníkov. V tomto prípade nejde len o módnu záležitosťou ale taktiež praktickú pomôcku. S prispením vysoko posadenej kabíny búdu prahy totiž reálne využívať nielen deti, ale taktiež drvivá väčšina výškovo bežnej populácie.
Najnovšie Géčko zostáva stále samé sebou v charakteristickej procedúre zatvárania dverí. Daný úkon si tradične vyžaduje vyššiu razanciu, čo je doprevádzané čisto mechanickým zvukovým efektom. Svojsky „nekultivovaný“ a zároveň drsnú akustickú doprovod si zachoval rovnako mechanizmus vnútorného uzamknutia dverí pri jazde.
Aktuálna generácia Mercedes-Benz Triedy G je vo všeobecnosti jedinečná taktiež konceptom použitého interiéru. Trojcípej hviezde sa tu podarilo pomerne unikátne skombinovať dva vyslovene opozitné a odlišné svety. DNA stále drsného offroadu na rebrinovom ráme tu dopĺňa luxusné prostredie s vycibrenými materiálmi inšpirované limuzínami z rovnakej stajne. Autentická architektúra palubnej dosky si, napriek prítomnosti prvotriednych digitálny hračiek, stále zachovala príchuť pôvodného modelu. S odmyslením si tvarovania „kaplnky“ prístrojového panela alebo kruhových výduchov ventilácie, ktoré po facelifte už disponujú štýlovým ambientným podsvietením, do spomenutej kategórie odkazov radím i masívne madlo v priestore predného spolujazdca.
Výkonovo vrcholný exemplár si dal vzhľadom na svoj status prirodzene veľmi záležať na použitej skladbe materiálov. Luxusnej a na dotyk príjemnej koži Napa sekunduje množstvo efektných prvkov v štýle uhlíkových vlákien. Za tak trochu jednoduchý detail, ktorý v mojich očiach čiastočne narúša výnimočnú atmosféru na palube, tu v sumári považujem klasické plastové štartovacie tlačidlo.
Špecialitou nového Géčka je individuálny program Manufaktur. Daná nadstavba zahŕňa obrovské množstvo individuálnych materiálových variácií, vďaka ktorým je pri osobnej konfigurácii veľmi pravdepodobné dosiahnutie unikátnej jedinečnosti. Testovaná konfigurácia v rámci daného programu disponovala napríklad červenými bezpečnostnými pasmi, prešívaním so stehom v limetkovej farbe či „karbónovým“ prevedením interiérových držadiel vrátane vnútorného madla na dverách batožinového priestoru.
Napriek prítomnosti moderného digitálneho prostredia si vynovená Trieda G z ergonomického hľadiska stále zachovala dostatočné množstvo klasických ovládacích prvkov. S odmyslením si povinnej Mercedes-Benz jazdy v podobe pozície elektronického nastavenia sedadiel či pozície voliča prevodovky dávam palec hore samostatnému hardwarovému modulu klimatizácie v inovovanom prevedení. Robustné a prehľadné tlačidlá ponúka rovnako o úroveň vyššie situovaný „offroad cockpit“ s dominantnou trojicou tlačidlových uzávierok.
Digitálny svet s dvojicou opticky prepojených obrazoviek kopíruje najnovšie evolučné rozhranie trojcípej hviezdy. Prístrojový panel ponúka veľmi peknú grafiku a prehľadné vyobrazenia. Dostupné layotuty okrem simulácie klasických budíkov, minimalistického náhľadu, zobrazenia mapy, či terénnej schémy myslia taktiež na dynamické náhľady vrátane tzv. superšportového vyobrazenia. Technologickou zaujímavosťou je, že Trieda G vzhľadom na kratučkú vzdialenosť od čelného skla vôbec neponúka Head-up displej.
Najnovšiu softwarovú evolúciu si prirodzene osvojil aj susedný modul infotainmentu MBUX. V disciplíne infozábavy patrí Mercedes-Benz stabilne k absolútnej automobilovej špičke. Veľmi peknú grafiku s pohotovými reakciami dopĺňa teraz pomerne intuitívne prostredie. Samozrejmosťou je online pripojenie, rozhranie modernej mobilnej konektivity fungujúce aj bez priameho káblového prepojenia či prepracovaná mobilná aplikácia. Zo zaujímavých záložiek s odmyslením si rôznorodých nastavení vodidla alebo pohodlia na palube chválim offroad vyobrazenia, ako aj prítomnosti výkonnostných štatistík, vrátane telemetrie či prednahratých svetových okruhov AMG Track Pace. Pri rutinnom používaní je reálne vítanou pomôckou prepracovaný kamerový náhľad vyobrazenia okolia vozidla.
Rozhranie je možné okrem dotyku ovládať taktiež prostredníctvom združeného ovládača na stredovej konzole, ďalej na pravej zóne multifunkčného volantu alebo hlasom. Testovaný exemplár prekvapil i v disciplíne dostatočného množstva použiteľných odkladacích priečinkov. Luxusnú orientáciu inšpirovanú vo svete limuzín tu pripomínajú držiaky na nápoje s praktickou funkciou vyhrievania, resp. chladenia. Napriek vonkajšej vizuálnej robustnosti a celkovo veľkorysým rozmerom nepatrí kabína Triedy G k takpovediac nadštandardným priestorovým rekordérom. Urastenejší vodiči, resp. prední pasažieri vo všeobecnosti tu musia počítať s tesnejšou pozíciou vnútornej výplne dverí. Pod určitý limit vnútornej šírky sa podpísali už spomenuté výrazne vystúpené blatníky. Nadštandardne vysoký posed v rámci originálnej autenticity kompletizuje taktiež blízka pozícia takmer kolmého čelného skla.
Športovo luxusné sedačky so širokou škálou elektrického nastavenia na druhej strane dokážu vyhovieť prakticky každému typu postavy. S odmyslením si kvalitatívneho faktora je ich špecialitou pomerne výrazné bočné vedenie v chrbtovej časti. Jeho funkčnú stránku dokáže pri temperamentnej jazde v zákrutách ešte viac vyšperkovať prítomnosť funkcie automatického prifúkavania bočníc, čím sa ešte viac zlepšuje fixácia tela. Trieda G zároveň poteší dobrým výhľadom z kabíny skombinovaný s presným odhadom pozície rohov vozidla.
Nekompromisne športovú atmosféru tu napriek už všetkému spomenutému evokuje ďalšia faceliftová novinka zastúpená špeciálnym multifunkčným volantom AMG Performance. Jeho rozmerovo príjemne tvarovanie dopĺňa poťah v kombinácii mikrovlákien a efektného karbónového povrchu. Vodič si na tomto mieste vďaka dvojici voličov môže meniť jazdné režimy, ako aj prispôsobiť všetky dôležité nastavenia vozidla. Masívne madlo v priestore predného spolujazdca plní svoju funkčnú podstatu nielen pri náklonoch v teréne ale taktiež ako fixačná pomôcka spolujazdca pri zážitkovej jazde na technickejšej trati.
Druhý rad vzhľadom na celkové proporcie vozidla svojím reálnym priestorovým potenciálom síce vyslovene nesklame, no zároveň rozhodne ani nenadchne. Adekvátne pohodlne sa tu napriek tomu prepraví pokojne aj trojica štandardne urastených dospelých. Výnimočný status testovaného exempláru v tomto priestore umocňuje samostatne regulovateľná zóna klimatizácie, vyhrievanie krajných pozícií zadnej lavice či dostatok zdrojových koncoviek. Top level digitálnej zábavy kompletizuje príplatková dvojica samostatných dotykových obrazoviek, ktoré svojím konceptom a funkcionalitou kopírujú centrálne rozhranie MBUX.
Prístup do batožinového priestoru „Géčka“ tradične zastrešujú do strany sa otvárajúce masívne dvere. Samotná ložná plocha so základnou prepravnou kapacitou 640 litrov disponuje príkladne symetrickým tvarom, hodnotným čalúnením a zároveň adekvátnym množstvom fixačných pomôcok. Praktickú stránku vylepšuje prítomnosť otvoru na prepravu dlhých predmetov. Celkovú prepravnú kapacitu je možné navýšiť po sklopení zadných sedadiel delených v pomere 60/40 až na hodnotu 2 010 litrov. Zaujímavosťou je, že daný úkon sa realizuje klasickou manuálnou metódou zahŕňajúcou prvotné vyklopenie sedákov.
Mercedes-Benz Triedy G svoj výnimočný status umocňuje taktiež pri pohľade do cenníka. Ešte ďalej tu prirodzene zachádza testovaná vrcholná výkonová verzia s rukopisom AMG, ktorá už automaticky disponuje špičkovou výbavou. S prispením programu Manufaktur sú tu stále k dispozícii pestré variácie individuálneho dovybavenia takpovediac na mieru. Z technologických opciových prvkov stojí s určitosťou za zváženie balík AMG Performance zahŕňajúci aktívny podvozok. Za nemalé peniaze je tu vo finále k dispozícii komplexne výnimočné vozidlo s povestnou čerešničkou v podobe V8 motorového šperku.
Iracionálna genialita
Najnovšia evolúcia najvýkonnejšej verzie Triedy G v praxi kombinuje už pohľad protichodné a koncepčne diametrálne odlišné svety. V prípade modelu Mercedes-AMG G 63 disponuje stále v princípe drsný offroad špičkovou pohonnou jednotkou, za ktorej výkon by sa ešte prednedávnom nemuseli hanbiť ani vrcholné superšporty. Táto v teoretickej rovine iracionálna a nelogická kombinácia má ako celok svoje neopakovateľné čaro a charizmu. Vďaka týmto atribútom je v našom geografickom priestore exkluzívna verzia z Affalterbachu paradoxne tým napredávanejším členom rodiny.
Napriek nekompromisnému offroad základu spojenému s rámovým podvozkom si konštruktéri ostrého G 63 zaslúžia absolutórium za celkovo precízne kultivované odladenie, ktoré v bežných podmienkach v princípe kopíruje zaužívaný SUV štandard.
Podvozok vrcholnej výkonovej špecifikácie stále disponuje robustným riešením v podobe tuhej zadnej nápravy a zároveň už v štandarde využíva adaptívne tlmiče. Pri predpoklade častého užívania si zážitkového potenciálu je vítanou a odporúčanou nadstavbou príplatková funkcia aktívneho podvozka. AMG Active Ride Control sa predovšetkým v zákrutách stará o precízne fungujúcu elimináciu náklonov karosérie takmer dva metre vysokého offroadu.
Rámový podvozok v kombinácii s až 22-palcovými kolesami s odmyslením si už spomenutej sumárnej kultivovanosti v bežnom živote udivuje precíznou schopnosťou filtrovania už aj reálne hrubších nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry. Robustná konštrukcia G 63 v prípade potreby hravo zvládne stále adekvátne pohodlnú jazdu v rýchlom tempe po poľných, resp. lesných cestách s takpovediac rozbitým povrchom!
Verzia s rukopisom AMG napriek tomu dáva primárny zmysel na klasických asfaltoch. V tomto prostredí dokáže G 63 takmer až popierať fyzikálne zákony. Vďaka výborne fungujúcim tlmičom s už spomenutou elimináciou náklonov pôsobí tempo, v ktorom dokáže testovaný exemplár prechádzať cez zákruty skoro ako fascinácia. Na citeľné rozdiely práce podvozka, resp. regulácie náklonov má výrazný dopad voľba jazdného režimu.
Najzážitkovejšou alternatívou vhodnou na kvalitné povrchy je prirodzene mód Sport+. V tomto režime spojeného s adekvátnou odvahou a schopnosťami vodiča už dokáže obrovské Géčko na technickejších okreskách pokojne držať krok aj s výrazne menšími a predovšetkým ľahkými zástupcami kategórie hot-hatch. Vyslovene nekompromisné zážitkové a športové náčinie napriek tomu verzia G 63 nie je. Základné fyzikálne zákony sa napriek impozantnému vyladeniu jazdných vlastností jednoducho nedajú oklamať. Okrem takmer 2-metrovej výšky vozidla treba mať stále na zreteli i jeho „živú váhu“ s pohotovostnou hmotnosťou na úrovni takmer 2,6 tony!
Obrovskú masu dokážu pri ostrej jazde efektívne krotiť výkonné brzdy s možnosťou precízneho dávkovania brzdného účinku. Najviac antišportovo na mňa pri výkonovo extrémnom offroade s AMG rodokmeňom, paradoxne pôsobilo vyladenie riadenia. Predovšetkým na technickejších tratiach by mu predsa len pristal ešte o niečo viac progresívny, resp. priamejší účinok. Mozaiku jazdných režimov s odmyslením si takpovediac neutrálneho východiskového nastavenia Comfort, v ktorom dokážu tlmiče napriek obrovským kolesám krásne dýchať, kompletizujú dve temperamentné alternatívy Sport, resp. Sport+. Ďalšou variáciou je zimný režim s citlivým prenosom sily na vozovku alebo individuálne prispôsobiteľný mód.
Samostatnú kapitolu reprezentujú terénne režimy s automatickým prispôsobením pohonu 4×4. Daná mapy sú ideálne pre bežné offroad podmienky, skaly alebo piesok. Trieda G je vďaka svojej konštrukčnej podstate zároveň za každých okolností permanentnou štvorkolkou. Napriek výkonnej a v princípe prioritne imidžovej verzii s rukopisom AMG som si v teste nemohol odpustiť ani výjazdy mimo spevnených ciest. Predpripravené terénne prekážky, pri ktorých sa už niektoré SUV zvyknú takpovediac zapotiť, zvládlo G 63 v takpovediac vychádzkovom režime, a to dokonca bez nutnosti zapínania ktorejkoľvek z dostupných offroad pomôcok!
Výhodou rámovej konštrukcie je schopnosť výrazného prekríženia náprav, pri ktorom kolesá stále nestrácajú kontakt so zemským povrchom. Testovaný exemplár si na moje prekvapenie suverénne a bez zaváhania už v bežnom režime poradil rovnako s prudkými výjazdmi alebo „brodením“ spojeným s opätovným rozjazdom už v pomerne hrubej vrstve mokrého piesku. Schopnosť zdolávať náročné terénne nástrahy v tomto prípade uľahčuje veľkorysá svetlá výška cca 24 cm. Parameter brodivosti vodnej prekážky je nadimenzovaný na výšku 70 cm hladiny.
Veľmi dobré sú navrhnuté taktiež nájazdové či prejazdové uhly. Limitujúci bočný náklon v tomto prípade predstavuje sklon až 35 stupňov. Pre bežnú vzorku populácie sú na palube pocitovo nepríjemné už aj ďaleko miernejšie naklonenia. Verziu AMG už pri zdolávaní reálne náročných zlomov môže limitovať inak impozantná frajerinka v podobe postranného ústia výfukových koncoviek. Reálne „laufy“ s krásnou akustickou kulisou sú takpovediac na rane aj v prípade odskakujúcich kamienkov pri svižnej jazde po cestách so štrkovým podkladom.
Pre skutočne náročný terén je Trieda G prispôsobená režimom redukcie, ako aj dostupnosťou trojice elektromechanických uzávierok. Tie zastrešujú stredový diferenciál ako aj diferenciály na oboch nápravách samostatne. Po aktivovaní spomenutých pomocníkov sa „Géčko“ mení takmer na tank, ktorý by sa mal z potencionálnej šlamastiky dostať aj v prípade, ak má trakciu len jedno zo štyroch kolies. Terénny limit tu s odmyslením si vodičovej odvahy podľa očakávania predstavuje nemalá hmotnosť spojená s potencionálnym uviaznutím vozidla na mäkkom podklade takpovediac na bruchu.
Jazdu v terénne dokážu spestriť a spríjemniť moderné hračky na palube zastúpené monitoringom náklonov či vítanou funkciou tzv. prehľadnej kapoty s kamerovým náhľadom pod vozidlo. Najnovšia evolúcia Triedy G prirodzene disponuje všetkými modernými a zároveň dobre vyladenými asistenčnými systémami. Povinnou jazdou sú v tomto smere legislatívne povinní pomocníci na čele s monitorovaním čo i len minimálneho prekročenia nasnímaného rýchlostného limitu. Trojcípu hviezdu v tejto súvislosti tradične chválim za pohotovú možnosť deaktivácie danej funkcie. Na daný úkon slúži na prvý pohľad nenápadná ikonka v hornom rohu dotykového infotainmentu.
Unikátny emočný aspekt testovaného exempláru kompletizuje jeho najväčší šperk v podobe pohonnej jednotky. Mercedes-AMG G 63 poháňa výhradne plnotučná prepĺňaná motorizácia 4,0 V8 so samostatným výkonom špičkových 585 koní, ktorý je zároveň doplneným o zimomriavkový zvukový prejav. Najnovšia evolúcia použitého motora si osvojila decentnú elektrifikáciu v podobe mild-hybridného dopingu. Daná nadstavba v sumári pridáva ďalších 20 koní.
Charakteristikou nekompromisný 8-valec sa vyznačuje precíznym vyladením, vďaka ktorému nedisponuje prakticky žiadnym hluchým miestom. Testovaný exemplár vždy deklaruje mohutný záťah spojený s kontinuálnou gradáciou výkonu a to v prakticky akýchkoľvek podmienkach. V disciplíne živelnej energie sa pre Mercedes-AMG G 63 V8 v SUV kategórii hľadá adekvátny súper len veľmi ťažko a spravidla ide o exkluzívne modely malosériových automobiliek.
Pod skvelý pocit z motorizácie V8 sa prirodzene pričinila precízna spolupráca s 9-st. automatom klasickej konštrukcie. Ozdobou testovanej prevodovky sú precízne rýchle zmeny prevodových stupňov. Maximálny level zážitkov je možné ešte viac vyšperkovať manuálnym radením prostredníctvom pádiel pod volantom.
Exkluzívne emócie spojené so všestrannými jazdnými schopnosťami modelu Mercedes-AMG G 63 sa prirodzene odzrkadlia pri spotrebe paliva. Samotná automobilka sľubuje apetít na úrovni necelých 15-litrov. K danému údaju sa dá v praxi priblížiť len s veľkým sebazaprením spojeným s úplnou ignoranciou zážitkového potenciálu. Pri akomkoľvek temperamentnejšom využívaní ponúkaného výkonového potenciálu výsledný priemer s určitosťou prekoná 20-litrovú hranicu. Testovaný sumár pozostávajúci nielen z emočného, ale aj rutinného užívania, sa nakoniec ustálil na 17,6 l/100 km. Najúspornejšie dokáže byť vrcholné Géčko so spotrebou cca 12-litrov na okreskách. Pri ustálenom diaľničnom tempe mizne palivo zo 100-litrovej nádrže tempom cca 15 l/ 100 km. V čisto v mestskej džugli palubný počítač vyobrazil apetít na úrovni 23 l/100 km.
A celkový dojem?
Mercedes-Benz Triedy G je už sám o sebe kultovou záležitosťou. Výnimočnosť modelu s nezameniteľným hranatým dizajnom posúva ešte o pomyslený stupienok ďalej jeho špičková verzia vyšľachtená v divízii AMG. Nedávno vylepšená verzia G 63 naďalej disponuje špičkovou motorizáciou V8, ktorú po novom zdobí decentný mild-hybridný doping. V praxi ide o unikátnu a zároveň exkluzívnu kombináciu robustného offroadu s reálnym výkonom superšportu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mercedes-AMG G 63
Dĺžka: 4 873 mm
Šírka: 1 984 mm
Výška: 1 976 mm
Rázvor: 2 890 mm
Objem kufra: 640 litrov
Motor: zážihový mild hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 8
Systémový výkon kW/koní: 430+15/585+20
Krútiaci moment Nm: 850
Pohotovostná hmotnosť: 2640 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 14,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 17,6 / 100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/cena
Mercedes-AMG G 63 (testovaný model) od 206 352 €
Mercedes-Benz G 450d od 136 440 €