Autoinak.sk

Test: Mercedes-Benz GLS – Luxus na vysokej nohe

Test Mercedes-Benz GLS 2024

Trojcípu hviezdu vníma drvivá väčšina automobilových nadšencov ako synonymum pre maximálny luxus. Za etalón v segmente tých najvyberanejších limuzín je od nepamäti považovaná Trieda S, vrátane jej ešte viac vyšperkovaných modifikácii. Mohutný nástup popularity SUV modelov značku Mercedes-Benz v nie až tak dávnej minulosti logicky inšpiroval k vzniku univerzálnejšej a zároveň aj viac rodinne orientovanej luxusnej alternatíve s vyššou svetlosťou podvozka. Reč je o pôvodnom modeli GL, ktorý sa neskôr pretransformoval do Triedy GLS. Dnes ide zároveň aj o stuttgartskú vlajkovú loď v dôležitom SUV segmente. Mercedes-Benz svojej najnovšej generácii rozmerovo veľkorysému a rešpekt budiacemu automobilu doprial prednedávnom osvieženie v podobe modernizácie. Vynovená Trieda GLS nadviazala na facelifty, resp. generačné výmeny svojich hierarchicky nižšie postavených súrodencov. Pri našom prvom stretnutí s novou verziou superluxusného SUV sme mali možnosť preveriť jeho adekvátne energickú no zároveň stále racionálnu naftovú verziu.

Nový Mercedes-Benz GLS 450d s vynovenou verziou prepĺňaného mild-hybridného rádového 6-valca, skombinovaného s 9-st. automatom, pohonom všetkých kolies 4Matic a výbavovej línie AMG Line, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mercedes-Benz.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Mercedes-Benz GLS

Imidžový ale aj offroadový vrchol medzi modelmi s vyššou svetlou výškou pri značke Mercedes-Benz tradične reprezentuje ikonické „G-éčko“ s podvozkom s rámovou konštrukciou. Za veľmi významný míľnik v histórii stuttgartských SUV modelov možno napriek tomu označiť rok 2006. Práve v tom čase uzrel svetlo sveta pôvodný Mercedes-Benz GL, ktorý automobilka vyvinula ako v princípe výrazne univerzálnejší SUV klon k luxusnému „S-ku.“ Druhá generácia okrem všeobecných evolučných inovácií podstúpila zmenu logiky označenia. V roku 2015 sa z pôvodnej triedy GL stal Mercedes-Benz GLS.

Aktuálne majú Nemci v ponuke v celkovom poradí už tretiu generáciu super-luxusného SUV, ktorá uzrela svetlo sveta v roku 2019. Približne v polčase životného cyklu dozrel aj v tomto prípade čas na logický facelift. Vynovený model Mercedes-Benz GLS bol oficiálne predstavený približne pred rokom.

Trieda GLS je už tradične vrcholom medzi SUV modelmi značky Mercedes-Benz

V rámci modernizácie automobilka vsadila na decentné dizajnové zmeny. Drobnými, no zároveň zmysluplnými zmenami sa môže pochváliť aj už v štandardne 7-miestna kabína. Vynovené a teraz ešte luxusnejšie materiály doprevádzajú inovované digitálne hračky. Primárnou pýchou nového modelu GLS ale aj naďalej ostávajú špičkové technológie na čele s unikátnym hydro-pneumatickým podvozkom, ktorý teraz ešte o niečo viac myslí aj na jazdu v teréne.

Pomerne pestrá paleta dostupných pohonných jednotiek vo výhradne spaľovacom prevedení dnes už v štandarde využíva mild-hybridný doping. Vstupnou bránou do sveta GLS je naftová verzia 350d 4Matic. V princípe stále nový radový prepĺňaný 6-valec s 3-litrovým objemom je vyladený na výkon 313+20 elektrických koní. Identický technický základ využíva aj testovaný model GLS 450d 4Matic s výkonom 367+20 koní. Zážihovým základom je verzia GLS 450 4Matic. Prepĺňaný benzínový 3-liter so 6-valcami disponuje výkonom 381+20 koní. Výkonovou špičkou v rámci štandardného sveta GLS je verzia 580 4Matic s motorizáciou V8 vyladenou na 517+22 koní. Hierarchicky ešte vyššie sa nachádza ultra luxusný Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic V8 (557+22 koní). Vrchol z pomedzi pohonných reťazcov aj v tomto prípade zastrešuje model z divízie AMG. Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ je vyladený na „šialených“ 612+22 koní. Okrem inteligentného pohonu všetkých kolies 4Matic je pri všetkých verziách samozrejmosťou aj spolupráca s 9-st. automatickou prevodovkou.

Pohon testovanej verzie 450d zastrešuje racionálny no zároveň aj adekvátne výkonný turbodiesel so 6-valcami v rade

Majestátny vzhľad budí rešpekt

Mercedes-Benz GLS je presne ten typ automobilu, ktorý dokáže v premávke vzbudiť prirodzený rešpekt. Nepotrebuje k tomu ani žiadne prehnané optické fígle. Sama za seba tu najlepšie hovorí majestátna stavba s takmer 2-metrovou šírkou a celkovou dĺžkou viac ako 5,2 metra. V duchu decentných optických zmien sa niesol aj nedávny facelift. Dizajn rozmerovo obrovského SUV si hravo vystačí s uhladenými líniami a krivkami. V prípade testovanej konfigurácie dotvára jemný športový nádych príplatkový optický balík AMG Line.

Najnovší model je aj napriek v princípe drobným dizajnovým zmenám veľmi ľahko identifikovateľný. Signifikantným poznávacím prvkom faceliftovanej verzie je nová predná maska. Rozmerovo veľkorysú plochu s odmyslením si dominantného fabrického loga teraz zdobia celkovo štyri horizontálne lamely so zaujímavou galvanickou povrchovou úpravou. Pozornému oku pri predných partiách neunikne ani mierne pozmenený nárazník, ktorý v prípade testovaného exempláru zdobil dynamický AMG Line nádych. Zaujímavosťou je, že Mercedes-Benz v rámci modernizácie zachoval pôvodnú svetelnú techniku. V princípe sofistikované Multibeam LED ponúkajú za tmy plne adekvátny svetelný výkon. Veľmi spokojný som bol aj s funkciou tieňovania ostatných účastníkov cestnej premávky. V sumári pri vlajkovej lodi medzi SUV modelmi s trojcípou hviezdou napriek tomu môže zamrzieť absencia tzv. digitálnych svetiel, ktorými už paradoxne disponujú niektorí hierarchicky nižšie postavení súrodenci.

Najnovšia evolúcia modelu Mercedes-Benz GLS je ľahko identifikovateľná na základe pozmenenej masky

Pri pohľade z profilu vyniká ešte viac už v úvode spomínaná majestátnosť a zároveň aj elegancia. Rozmerovo veľkorysé karosárske moduly na čele s oboma pármi dverí efektne zjemňujú decentné karosárske prelisy. Výrobcom deklarovanú rodinnú orientáciu v tomto priestore pripomína veľkorysá plocha bočného presklenia vrátane okna pre pasažierov v treťom rade. Dynamický podtón testovaného exemplára, lakovaného vo farebne zaujímavej selenitovo sivej metalíze, formujú aj ďalšie prvky fabrického AMG-tuningu v podobe lemov blatníkov lakovaných vo farbe karosérie, resp. kontrastne čierneho orámovania presklenia. To je spolu s tmavými krytmi spätných zrkadiel súčasťou balíka Night. Rozmerovo veľmi prirodzene tu v sumári pôsobia aj príplatkové AMG disky s priemerom až 22-palcov.

Symbolické, no zároveň už na prvý pohľad viditeľné zmeny neobišli ani zadné partie vynoveného modelu GLS. Hlavnou faceliftovou zmenou v tomto priestore sú pozmenené koncové svetlá s inovovaným svetelným podpisom. Pomerne kolmá, resp. krabicová línia zadnej časti opäť pripomína maximálny dôraz smerom na praktickú stránku. Optický mohutný zadný nárazník so solídne nadimenzovaným nájazdovým uhlom zdobí na prvý pohľad efektná „frajerinka“ v podobe dvojice výfukových koncoviek. Tie sú ale aj v tomto prípade, obdobne ako pri väčšine súčasných modelov značky Mercedes-Benz so „štandardnými“ motorizáciami, len falošnými atrapami.

Facelift so sebou priniesol aj prepracovanú grafiku koncových svetiel

Priestranná prvá trieda

Interiérový facelift luxusného SUV sa na prvý pohľad nesie v rovnako decentnom duchu ako jeho zovňajšok. Nemci sa zbytočne nepúšťali do koncepčných zmien toho, čo v princípe funguje veľmi dobre. Pri podrobnejšom skúmaní tu pozornému oku s odmyslením si nového AMG volantu a povinnej jazdy v podobe upgradu digitálnych hračiek, neunikne ani ešte vyšší štandard použitých materiálov.

Ešte pred vstupom na palubu veľkého SUV nemožno opomenúť nášľapné prahy. Tento „kontroverzný“ príplatkový prvok, ktorým testovaný exemplár disponoval, na jednej strane v prípade detí či menej urastených dospelákov výrazne uľahčuje prístup na palubu. Zároveň ide ale o exponované miesto, prirodzene náchylné na znečistenie prostredníctvom vonkajších poveternostných vplyvov. Počas daždivých dní som si danú skutočnosť viackrát overil v podobe nechceného znečistenia nohavíc.

Palubná doska nového modelu Mercedes-Benz GLS

Príbuznosť s luxusnou limuzínou Triedy S veľmi pripomína aj vyslovene návyková a pri modeli GLS príplatková funkcia v podobe automatického dovierania dverí. To, že najväčšie SUV s logami značky Mercedes-Benz patrí do vyberanej spoločnosti tých najluxusnejších členov segmentu, podčiarkuje špičková skladba prvotriednych a na dotyk veľmi príjemných materiálov skombinovaných s precíznym dielenským opracovaním. Klasický status automobilového luxusu zastúpený drevenými obkladmi je tu skombinovaný s modernými trblietkami v podobe sofistikovane zapracovaného a zároveň širokospektrálne nastaviteľného ambientného podsvietenia, ktoré dokáže pri nočnej jazde navodiť efektnú atmosféru.

Moderná, no zároveň aj stále ergonomicky prívetivá architektúra palubnej dosky je aj po facelifte verná dvojici rozmerovo totožných a opticky vzájomne prepojených displejov. V dnešnej vyslovene minimalistickej dobe model GLS stále poteší aj klasickým ovládaním klimatizácie v podobe „hardwarovej“ lišty umiestnenej v centrálnej časti palubnej dosky. Prívlastok extra si klimatizácia zaslúži aj po funkčnej stránke. Samostatnú reguláciu v prednej časti kabíny dopĺňa aj personálne zónové delenie termomanažmentu pre pasažierov v druhom rade ako aj pre tretí rad. Za zmienku tu okrem toho stojí prítomnosť účinného HEPA filtra, ktorý automaticky zachytáva pevné častice. Automatickú ionizáciu vzduchu doprevádza nastaviteľná aromatizácia s voňavým flakónom „ukrytým“ v schránke predného spolujazdca. Na termomanažment, v podobe funkcie chladenia, resp. zahrievania, trojcípa hviezda myslí aj pri priečinku určenom pre nápoje predných pasažierov.

Z množstva luxusných výbavových prvkov na palube stojí za zmienku napríklad aj funkcia klimatizácie

Vynovené digitálne hračky po modernizácii nadviazali na najnovšie používaný štandard modelov značky Mercedes-Benz. Prístrojový panel v priestore pred vodičom tak okrem špičkovej grafiky disponuje aj veľmi pestrými variáciami nastavení preferovaných vyobrazení najdôležitejších údajov. Vodič si do želanej schémy môže prednastaviť aj vyobrazenie kvalitatívne prvotriedneho a zároveň rozmerovo veľkorysého Head-up displeja.

Medzi najlepších z najlepších patrí Mercedes-Benz dlhodobo aj v rámci svojho palubného infotainmentu MBUX. Špičkovú grafiku a príkladne pohotové dotykové ovládanie dopĺňa široké spektrum rôznorodých nastavení vrátane užitočných online aplikácií. Celkový sofistikovaný rozmer dopĺňa nielen inteligentná navigácia, ktorá dokáže vďaka spolupráci s kamerou pracovať s interaktívnymi prvkami rozšírenej reality ale napríklad aj príjemný doplnok v podobe automatického vyobrazenia semaforového náhľadu dostupného po zastavení na svetelnej križovatke. Pri opakovanom pohybe, napríklad v stiesnenom priestore, si je možné danú lokáciu uložiť. Pri opätovnom návrate na dané miesto dokáže GLS už v predstihu aktivovať kamerový nahľad na okolie vozidla.

Predné sedačky si je možné personálne nastaviť a prispôsobiť v takmer neobmedzenej miere

Úplnou samozrejmosťou je aj podpora modernej mobilnej konektivity fungujúcej aj bez káblového prepojenia. Širokú škálu simulácií vozidla v reálnom priestore ponúka špičková kamerová sústava. V rámci vynovených terénnych hračiek je v tomto smere novinkou aj tzv. funkcia prehľadnej kapoty s kamerovým pohľadom na priestor pod vozidlom, dostupná pri terénnom režime. Funkcie infotainmentu je možno okrem dotyku a citlivých plôšok na multifunkčnom volante ovládať aj klasicky prostredníctvom združeného ovládača na stredovej konzole alebo hlasovými povelmi.

Svoju koncepčnú príbuznosť s limuzínou Triedy S pripomína vynovený model GLS aj v disciplíne cestovného komfortu. Predné sedačky svojimi rozmermi a reálne veľmi širokou škálou elektrického prispôsobenia pripomínajú luxusné obývačkové kreslá. Za až nečakane príjemnú tu v praxi považujem aj výbornú fixáciu tela, pod ktorú sa pričinil sympatický náznak bočného vedenia v chrbtovej časti. Testovaná konfigurácia zároveň disponovala príplatkovým čalúnením v „jemnej“ koži napa v tmavom odtieni. S odmyslením si vyhrievania a odvetrávania má posádka k dispozícii aj niekoľko sofistikovaných masážnych programov zahŕňajúcich aj sedaciu čast. Mercedes-Benz sa aj v tejto disciplíne dlhodobo radí k úplnej automobilovej špičke.

Cestovanie v druhom rade znesie v prípade modelu GLS prirovnanie s prvou triedou

Vďaka prirodzene vysokému posedu možno ako nadštandardný označiť aj výhľad z vozidla. K absolútnej dokonalosti mi tu pri záplave množstva iných digitálnych hračiek chýba už len detail v podobe tzv. virtuálneho vnútorného spätného zrkadla s kamerou. Daný detail by mohol prísť vhod napríklad pri plne obsadenom vozidle, pri preprave pasažierov v druhom i treťom rade. Konfigurácia s troma radmi sedadiel je pri vynovenom GLS súčasťou štandardnej výbavy. Alternatívou ku klasickému 7-miestnemu usporiadaniu môže byť aj ešte viac luxusná variácia s dvoma samostatnými sedačkami v druhom rade. Veľké SUV sa práve v tomto prevedení ešte viac priblíži ku klasickej limuzíne. Testovaný exemplár ale disponoval rodinnou verziou s klasickou lavicou delenou v pomere 60/40.

Aj v tomto prípade možno cestovný komfort pasažierov v druhom rade prirovnať k prvej triede. Obrovská priestorová rezerva vo všetkých smeroch je pri vonkajších rozmeroch vozidla takpovediac povinnou jazdou. Zadní pasažieri majú taktiež k dispozícii plne elektrické ovládanie nastavenia sedadiel, vrátane funkcií vyhrievania a odvetrávania krajných pozícií. Vďaka príplatkovému balíku AMG Line Ultimate sú pre druhý rad k dispozícii aj masážne funkcie a prakticky kompletný svet infotainmentu MBUX. Zábavné funkcie vozidla, vrátane nastavenia preferovanej atmosféry, zábavných cloudových aplikácii či ovládania audia a multimédií je v tomto priestore možné ovládať prostredníctvom samostatného tabletu ukrytého v stredovej opierke alebo dotykových monitorov pre zadných pasažierov alebo samostatných dotykových monitorov. Za pomyslenú čerešničku na torte tu pri dlhých cestách z hľadiska zábavy možno označiť prítomnosť dvojice originálnych bezdrôtových slúchadiel, ako aj HDMI zdrojové koncovky.

Aj zadní pasažieri môžu mať k dispozícii prakticky kompletnú verziu rozhrania MBUX

Pri 7-miestnej konfigurácii možno z hľadiska komfortu ako najmenej vďačnú označiť pozíciu prostredného pasažiera v druhom rade. O niečo lepšie sú na tom z hľadiska pohodlia paradoxne aj cestujúci v treťom rade. S odmyslením si nutnosti určitej telesnej akrobacie pri nastupovaní i vystupovaní sa aj v tomto priestore relatívne príjemne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Platí to za predpokladu, že časť zo svojho inak nadštandardného miesta pre nohy oželie spolucestujúci v druhom rade. Kratšiu, resp. stredne dlhú cestu v treťom rade si viem predstaviť aj pri moje výške cca 185 cm. Okrem prítomnosti výduchov ventilácie, zdrojových USB koncoviek je aj v tomto priestore k dispozícii aj trojstupňové nastavenie intenzity vyhrievania sedadiel.

To, že Mercedes-Benz GLS reálne reprezentuje plnohodnotnú rodinnú alternatívu k luxusnej limuzíne pripomína aj koncept batožinového priestoru. Príjemným zistením je skutočnosť, že aj pri potencionálne plne obsadenom vozidle a využití tretieho radu sedadiel je stále k dispozícii relatívne použiteľný batožinový priestor s kapacitou 355 litrov. Množstvo drobností vrátane krycej roletky a povinnej výbavy si je možné odložiť do priestoru pod úroveň podlahy. Pri vo všeobecnosti luxusnej orientácii vrcholného SUV z portfólia trojcípej hviezdy je príjemne užitočnou hračkou aj plne elektrická manipulácia so sedadlami druhého a tretieho radu. Ich sklápanie, resp. vyklápanie prebieha prostredníctvom efektného divadla plne automaticky. Obsluha pritom nemusí vôbec riešiť momentálnu polohu ktoréhokoľvek so sedadiel. O bezproblémový priebeh sa tu vždy postará naprogramovaný algoritmus.

Ani tretí rad nie je pri modeli GLS vyslovene núdzový

Už pri 5-miestnej konfigurácii je k dispozícii nadštandardný, resp. inými slovami obrovský batožinový priestor s hodnotou 890 litrov. Pri nakladaní ťažkých bremien je výhodou možnosť dodatočného spustenia nakladacej hrany. Pri sklopených sedadlách v druhom rade sa maximálna prepravná kapacita ustáli na hodnote až 2400 litrov. Za veľmi praktický detail tu považujem prítomnosť rovnej podlahy. Aj vďaka nej sa v danom priestore núdzovo ale pohodlne vyspí dvojica vysokých dobrodružných cestovateľov.

Svoje výsostné postavenie v rámci portfólia značky Mercedes-Benz pripomína vynovený model GLS luxusnou výbavou. Už nadštandardne veľkorysý „základ“ si je možné dodatočne v opcii vyšperkovať podľa vlastnej ľubovôle. Z príplatkových prvkov testovaného modelu stojí za zmienku napríklad už spomínaný výbavou bohatý balík AMG Line Ultimate. Za samostatnú cenovku s približnou hodnotou štandardného kompaktu je k dispozícii prvotriedny komfort s MBUX nadstavbou pre pasažierov v druhom rade ale napríklad aj Head-up displej alebo obrovská panoramatická strecha. Z ďalších zaujímavých opciových položiek tu stojí za zmienku podvozok s funkciou aktívneho ovládania pohybov karosérie, zvýšený akustický komfort, ťažné zaradenie s asistentom manévrovania či špičkové audio značky Burmester s trojrozmerným priestorovým zvukom.

Batožinový priestor pri využití všetkých 7-miest ponúka kapacitu 355 litrov

Takmer popiera fyzikálne zákony

Na prvý pohľad horibilnú cenovku vynovený Mercedes-Benz GLS rozhodne nekompenzuje len svojimi majestátnymi rozmermi či luxusnou výbavou na palube. V princípe ešte o niečo viac pozornosti si pýta technika ukrytá v útrobách vozidla. S odmyslením si precízne vyladených asistenčných systémov, bezpečnostných prvkov či sofistikovaného pohonného ústrojenstva, stojí v tomto kontexte určite za zmienku aj už vyššie spomínaný príplatkový podvozok E-Active Body Control.

Tzv. hydro-pneumatické odpruženie „trocípa hviezda“ postupne zdokonaľuje už od roku 1999. Daná technológia dokonale vynikne práve v kombinácii s obrovským SUV-čkom. Prioritou „aktívneho“ podvozku je prvotriedny jazdný komfort. Jednou z vychytávok spomenutej funkcie je spolupráca „mozgu“ v podobe riadiacej jednotky pruženia s „očami,“ ktoré zastrešuje čelná kamera. Vďaka permanentnému monitoringu vozovky pred vozidlom sa dokáže GLS už v predstihu pripraviť na prejazd cez blížiacu sa nerovnosť. Táto funkcia funguje veľmi precízne napríklad aj pri až neuveriteľne komfortných prejazdoch cez spomaľovacie prahy a to pokojne aj v kombinácií s vyšším rýchlostným tempom.

Zázračný podvozok E-Active Body Control ponúka okrem iného aj troj-stupňovú reguláciu svetlej výšky

Bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry dokáže testovaný model takmer úplne vyžehliť. Zmyselnosť tejto prudko návykovej funkcie si vodič, resp. posádka najlepšie uvedomí po presadnutí do iného vozidla a následnom porovnaní prejazdov. Samozrejme fyzika spojená s kinetickou energiou veľkého 22-palcového kolesa sa nedá ani v tomto prípade úplne oklamať. Platí to napríklad pri nechcenom „trafení“ vyslovene hrubej prepadliny či iného kráteru s ostrými hranami.

Protipólom k vo všeobecnosti excelentnému jazdnému komfortu najväčšieho SUV s logami Mercedes-Benz je až neuveriteľná stabilita pri jazde v zákrutách. Tento talent dokáže na obľúbenej okreske, resp. prejazde cez horský priechod ešte viac vyšperkovať jazdný mód s názvom Zákruty. Ten istý aktívny podvozok v tomto nastavení opäť takmer až popiera fyzikálne zákony. Podpísala sa po to excelentná automatická stabilizácia prirodzených náklonov karosérie. Prehnané šoférske ambície pri svižnej jazde cez zákruty na konci dňa ale logicky krotí pohotovostná hmotnosť. Parameter prevyšujúci hodnotu 2,6 tony aj napriek skvele fungujúcemu podvozku skrátka prirodzene tlmí potencionálne až príliš prehnané športové ambície na technickejších cestných úsekoch.

Trieda GLS dokáže fantasticky žehliť rozbité cestné povrchy

Charakteristiku jazdy okrem už spomínaného východiskového nastavenia Komfort, resp. opozitného módu pre Zákrutu dopĺňa ostrejšie športové nastavenie, šetriaci Eco mód s častým využívaním funkcie plachtenia, ako aj individuálne prispôsobiteľný režim či mapa pre jazdu v teréne. Status super-luxusného SUV testovaný exemplár ešte viac vyšperkoval aj vďaka reálne prvotriednemu odhlučneniu priestoru pre posádku. So špičkovou úrovňou akustického odhlučnenia som bol nadmieru spokojný nielen pri rýchlych diaľničných presunoch, ale napríklad aj pri svižnej jazde po lesných cestách s rozbitým povrchom.

Do kategórie takmer až popierania fyzikálnych zákonitostí radím rozmerovo veľký Mercedes-Benz GLS aj v disciplíne obratnosti. Špičkovú obratnosť sa tu konštruktérom vozidla podarilo dosiahnuť aj napriek absencii funkcie natáčania zadnej nápravy. Tá do ponuky nepribudla ani po modernizácii. Testovaný model sa bez nej ale v princípe zaobíde napríklad aj pri presnom manévrovaní na parkoviskách našich nákupných centier.

Výhodou podvozka E-Active Body Control je aj jazdný mód s elimináciou náklonov v zákrutách

Facelift so sebou, naopak, priniesol osvieženú paletu pohonných jednotiek. V princípe stále racionálna, ale zároveň vrcholná naftová verzia dnes nesie označenie 450d. Vynovený rádový prepĺňaný 3-litrový 6-valec s mild-hybridným dopingom nahrádza pôvodný model 400d. Hierarchicky vyššie umiestnená motorová novinka ponúka o viac ako 30 koní vyšší výkon a zároveň aj o 50 Nm „silnejší“ krútiaci moment.

Deklarovaný výkon ustálil v tomto prípade ustálil na skutočne adekvátnej hodnote 367 + dodatočných 20 mild-hybridných koní. Aj napriek v praxi adekvátnej jazdnej dynamike nemožno pri najväčšom SUV-čku značky Mercedes-Benz pri prvotnej odozve „plynového“ pedála očakávať až tak výrazný mild-hybridný doping ako poskytne napríklad o triedu menší model GLE s identickou motorizáciou. Aj napriek tomu tu ale zrýchlenie z pokoja na 100 km/h s hodnotou len 6,1 sekundy budí obrovský rešpekt. Za impozantné možno označiť aj energické pružné zrýchlenie a to vrátane tempa, ktoré si je legálne možné užiť len na nemeckých diaľniciach.

Fantasticky pocit z nového 6-valcového turbodiesla 450d dopĺňa aj príkladné zladenie s 9-st. automatickou prevodovkou

Energia pohonnej jednotke rozhodne nedochádza ani v dlhých prudkých stúpaniach. V tejto disciplíne pripomína testovaný model lokomotívu a je pritom úplne jedno či je na palube len vodič alebo plné osadenstvo. Obrovskú masu dynamickej hmoty pomáhajú pri spomaľovaní krotiť výkonné brzdy s „vŕtanými“ prednými kotúčmi. Brzdná sústava nevykazovala známky vädnutia ani pri simulácii po sebe sa opakujúcom zastavení z vysokého rýchlostného tempa.

Prepĺňaný rádový turbodiesel sa zároveň vyznačuje extrémne kultivovaným hodom a v interiéri takmer až nepostrehnuteľnými voľnobežnými otáčkami. Vo vyššom spektre otáčok sa tá istá motorizácia zároveň ponúkne „svalnatý“, no zároveň stále decentný zvukový prejav. Pocit z precízne zladeného pohonného reťazca ešte viac vyšperkovala skvele vyladená 9-st. automatická prevodovka s prakticky nepostrehnuteľnými zmenami jednotlivých prevodových stupňov. Prácu automatu chcem okrem už spomenutej funkcie plachtenia v šetriacom móde pochváliť napríklad aj pri dlhšie trvajúcom prudšom klesaní. V daných podmienkach dokáže GLS pomerne efektívne a inteligentne „brzdiť motorom.“

Okrem klasických komunikácii si vynovene GLS trúfa aj do terénu

Automatickým štandardnom SUV vlajkovej lode značky Mercedes-Benz je aj pohon všetkých kolies 4Matic. Pri bežnej, ale aj športovej jazde štvorkolka z hľadiska prenosu sily o niečo viac uprednostňuje zadnú nápravu. A aj keď sa to pri statuse testovaného modelu javí na prvý pohľad ako nezmysel, tak vynovené GLS si okrem spevnených komunikácií trúfa aj na zdolávanie terénnych nástrah.

Modernizácia so sebou priniesla aj všeobecné vylepšenie offroad režimu. Digitálne hračky v podobe vyobrazenia rôznorodých terénnych údajov, vrátavane náklonov vozidla, doplnila teraz o 3 cm veľkorysejšia možnosť nastavenia maximálnej svetlej výšky. Danú funkciu je možné spolu aj so zjazdovým asistentom ovládať v troch úrovniach priamo na stredovej konzole. Po aktivovaní terénneho režimu sa snaží GLS čo najefektívnejšie pracovať s prenosom sily na jednotlivé kolesá s cieľom maximálnej eliminácie neželaného preklzu.

V náročných terénnych podmienkach sa ako limit trakcie javia obyčajné pneumatiky skombinované s nemalou váhou vozidla

V reálnom offroad teste na vyslovene blatistom teréne prekonal tento luxusný tank všetky pôvodné očakávania. Limit pri na trakciu náročných podmienkach opäť reprezentovala obrovská váha skombinovaná s obutím na klasických zimných pneumatikách. Zázračný podvozok E-Active Body Control osviežili dve zaujímavé offroad funkcie. Tou prvou je možnosť samostatnej regulácie nastavenia hydro-pneumatického zdvihu nezávisle na každom jednom kolese. V náročných podmienkach môže prísť funkcia manuálneho nastavenia vhod napríklad pri zabezpečení lepšej trakcie pri náročnom krížení náprav alebo aj pri zmiernení pocitovo nepríjemného náklonu pri pozdĺžnej jazde v prudšom svahu. K technickým zaujímavostiam aktuálnej generácie triedy GLS sa radí aj tzv. režim vyslobodzovania. Po jeho aktivovaní sa do rýchlosti 15 km/h dokáže testovaný exemplár potencionálne „vyskackať“ z prípadného uviaznutia na „bruchu“ v piesku alebo na snehu. V našej realite budú ale potencionálni majitelia túto funkciu ďaleko viac využívať ako pútavú frajerinu pri jazde na parkoviskách.

Za príjemné prekvapenie testovanej motorovej konfigurácie GLS 450d 4Matic možno vzhľadom na všetky jej vyššie popísané schopnosti označiť výslednú spotrebu paliva. Testovaný priemer, ktorý tentokrát zahŕňal o niečo viac rýchlych diaľničných presunov ako aj pomerne dlho trvajúce „trápenie“ v klzkom teréne, sa nakoniec po absolvovaní približne 1000 kilometrov ustálil na sympatickej hodnote 9,8 l/100 km. Pri prioritne racionálnom využívaní s ľahkou nohou nie je veľmi náročné dostať spotrebou o približne liter nižšie, čo už takmer korešponduje so sľubmi výrobcu. V okolí 8-litrového apetítu je možne jazdiť pri prioritnom využívaní na okreskách a zároveň aj ustálenom legálnom diaľničnom tempe. V meste, resp. pri častom využívaní dynamiky pohonnej jednotky sa bude výsledná spotreba pohybovať približne na úrovni 12-litrov.

Podvozok E-Active Body Control disponuje aj dvoma špeciálnymi funkciami určenými pre terén

A celkový dojem?

Vynovený Mercedes-Benz GLS je jeden z vôbec najväčších SUV-modelov, ktorý si je možné na našom trhu oficiálne zadovážiť. Primárnou filozofiou testovaného exempláru ostáva rodinná a zároveň dobrodružná alternatíva ku klasickému „S-ku.“ Okrem impozantného zjavu si v teste vyslúžili absolutórium aj ponúkané jazdné vlastnosti na čele s úžasne fungujúcim hydro-pneumatickým podvozkom. Ako racionálna, ale zároveň aj adekvátne výkonná, sa javí aj nová najsilnejšia naftová motorizácia 450d. „Chybičkou krásy“ špičkových technológií je fakt, že trojcípa hviezda si za daný balík nechá aj adekvátne zaplatiť.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic AMG Line
Dĺžka: 2 209 mm
Šírka: 1 956 mm
Výška: 1 823 mm
Rázvor: 3 135 mm
Objem kufra: 355-2400 litrov
Motor: vznetový mild hybrid (nafta)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Systémový výkon kW/koní: 270+15/367+20
Krútiaci moment Nm: 750
Pohotovostná hmotnosť: 2615 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,8 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli Scorpion Winter

Verzia/cena
Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic AMG Line (testovaný model) od 114 228 €
Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic od 109 440 €
Mercedes-Benz GLS 350d 4Matic od 104 292 €

Exit mobile version