Autoinak.sk

Test: MG HS – Ambiciózny nováčik

Test MG HS 2023

Dôkaz, že to ambiciózna značka MG myslí s európskou expanziou vážne dokazujú najlepšie aktuálne štatistiky. Na viacerých náročných trhoch sa pôvodne britská automobilka radí z hľadiska odbytu medzi najprogresívnejšie rastúce značky. Čoraz pevnejšiu pôdu pod nohami získava MG aj na Slovensku. Len prednedávnom bol na náš trh uvedený nový a koncepčne moderný elektromobil MG 4 Electric, ktorý dokáže zaujať nielen atraktívnou cenovkou. Pre konzervatívnejších zástancov spaľovacej klasiky má automobilka s čínskym kapitálom v pozadí v ponuke dva zaujímavé SUV modely. Menší model ZS dopĺňa väčší a dospelejší kompaktný zástupca HS. Prvotne uvedený plug-in hybrid s označením EHS prednedávnom doplnila aj cenovo dostupnejšia čisto spaľovacia verzia MG HS. V našom redakčnom teste sme mali možnosť preveriť najvyššiu výbavovú konfiguráciu dostupnú s klasickou manuálnou prevodovkou.

Nový model MG HS s koncepčne modernou prepĺňanou zážihovou motorizáciu 1,5 TGI, skombinovanou so 6-st. manuálnou prevodovkou, pohonom predných kolies a druhej najvyššej výbavovej konfigurácií Elegance, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky MG.

Rýchle fakty:

Fotogaléria MG HS

Pravovernému automobilovému nadšencovi rozhodne netreba značku MG bližšie predstavovať. Pod týmto názvom sa ukrýva slovné spojenie Morris Garages a pôvodná značka sídliaca v anglickom Oxforde sa prioritne orientovala na výkonné a športovo ladené modely. Po formálnom zániku automobilky v roku 2005 sa k právam na značku MG dostal veľmi ambiciózny šanghajský koncern SAIC. Ambiciózni Číňania ikonickú značku prakticky okamžite vzkriesili a začali pracovať na jej postupnom koncepčnom rozvoji. Ten okrem pôsobenia na najväčšom trhu planéty a domácej Británie už počítal aj s expanziou do iných kútov sveta vrátane kontinentálnej Európy.

Moderné MG dnes predstavuje pomyselný most medzi britskou tradíciou a čínskymi ambíciami. Aj napriek tomu, že výroba súčasných modelov prebieha v Čine, tak automobilka aj naďalej oficiálne sídli na britských ostrovoch. V Anglicku okrem iného prevádzkuje napríklad aj svoje vývojové centrum. Významnú časť modelového portfólia MG dnes reprezentujú SUV-čka. Najväčším európskym zástupcom v tejto kategórii je aktuálne model HS, resp. plug-in hybrid EHS. Aj keď v našom priestore ide stále o horúcu novinku, tak na globálnej úrovni debutovalo kompaktné SUV s logami MG už v roku 2018. Automobilka svojmu kľúčovému modelu aj z tohto titulu len prednedávnom dopriala osvieženie v podobe faceliftu. Príchod modernizovaného modelu na náš trh možno očakávať v závere tohto roka.

Väčší z dvojice SUV modelov značky MG nesie v čisto spaľovacej verzii označenie HS.

MG napriek tomu pracuje na vylepšovaní svojho modelového portfólia aj priebežne. Testovaný exemplár to dokazuje napríklad v podobe inovovaného prostredia palubného infotainmentu. Ten si v porovnaní s nedávno testovaným menším modelom MG ZS pripísal citeľne vylepšené užívateľské prostredie. Všeobecnou pýchou SUV HS je vysoký dôraz kladený na bezpečnosť. V praxi to potvrdili aj nárazové testy Euro NCAP, kde testovaný exemplár doslova exceloval.

Aj napriek plnohodnotným SUV proporciám je model MG HS, vrátane plug-in hybridnej verzie EHS dostupný za každých okolností len s pohonom prednej nápravy. Pohon čisto spaľovacej verzie HS zastrešuje výhradne koncepčne moderná motorizácia 1,5 TGI s výkonom 162 koní. Kombinuje sa buď so 6-st. manuálnou alebo 7-st. automatickou dvojspojkovou DCT prevodovkou. Plug-in hybridný súrodenec MG EHS k identickej zážihovej motorizácii 1,5 TGi pridáva aj výkonnú elektro sústavu. Kombinovaný výkon sa v tomto prípade ustálil na hodnote 258 koní a automobilka v tomto prípade deklaruje čisto elektrický dojazd na úrovni 52 kilometrov.

O pohon MG ZS sa stará koncepčne moderná motorizácia 1,5 TGI

Vizuálne atraktívne SUV

SUV model MG HS ponúka v princípe neutrálny dizajn, ktorý sa zaobíde aj bez prehnaných módnych výstrelkov. Pri jeho krivkách a líniách možno nájsť pestré spektrum opticky identických prvkov ako ponúka aj menší model ZS. Kompaktný súrodenec, ale oproti menšiemu bratovi boduje proporčne vyváženejšou a zároveň sebavedomejšou stavbou karosérie. S prispením, v našom priestore stále pomerne nového a neopozeraného 8-uholníkového loga na prednej kapote, sa testovaný exemplár stal prakticky po každom zastavení na frekventovanejšom mieste veľmi rýchlo vďačným bodom záujmu okoloidúcich.

Predným partiám okrem už spomenutého kultového loga značky MG dominuje výrazná maska s chrómovým okrajom a efektným výpletom. Na jej siluetu nadväzujú dynamicky ladené predné svetlá so štýlovo zapracovaným denným LED svietením obohateným o funkciu tzv. dynamickej smerovky. Vyššia testovaná výbava Elegance už disponuje LED technológiu s adekvátnym svetelným výkonom aj pri hlavnom module. Automatické prepínanie diaľkového módu je k dispozícii dokonca už v úplnom základe. Športovo robustný nádych predných partií s optickým zdôraznením šírky vozidla dotvára predný nárazník so štýlovo zapracovanými hmlovkami, ktoré stále využívajú klasickú žiarovkovú techniku.

Elegantný dizajn s decentným športovým nádychom si v prípade modelu HS vystačí aj bez prehnaných módnych výstrelkou

Decentne dynamický nádych zdobí aj bočné partie modelu HS. Prioritne sa pod to podpísali vytiahnuté blatníky, ako aj postupne sa zužujúca línia bočného presklenia s pochromovaným orámovaním. K pomerne početným ozdobným lištám z tohto lesklého materiálu vizuálne ladí aj lakovanie testovaného exempláru v striebornej metalíze s názvom Medal Silver. Sympatickým unikátom značky MG je fakt, že ani v prípade väčšieho SUV si automobilka za žiadny z ponúkaných farebných odtieňov neúčtuje extra príplatok. Pre testovanú vyššiu výbavovú verziu Elegance sú zároveň štandardom aj 18-palcové disky z ľahkých zliatin.

Sympatický dizajnový akcent s dynamickým nádychom nemožno uprieť ani v princípe jednoliatym zadným partiám. MG HS v tomto priestore okrem decentného strešného spojleru zaujme aj efektnými koncovými svetlami s atraktívnym svetelným podpisom. Ešte o niečo väčšiu pozornosť tu púta robustný zadný nárazník, ktorý po stranách zdobia dve reálne funkčné výfukové koncovky.

Sympatickou dominantnou zadných partii modelu MG HS sú okrem iného aj reálne funkčné výfukové koncovky

Priestranný interiér s prémiovým nádychom

Smelé ambície značky MG kvalitou spracovania svojho interiéru potvrdil už aj menší model ZS. Aktuálne testovaný väčší súrodenec posúva danú latku na citeľne vyššiu úroveň. Pedantné vyhotovenie kabíny svojim celkovým dojmom jednoznačne prekonáva výslednú cenovku testovaného exempláru. Sympatické je, že Brit s čínskym pasom okrem efektu nezabúda ani na praktické detaily. Ešte pred vstupom na palubu musím v tomto kontexte pochváliť dôsledné prekrytie prahov.

Architektúra palubnej dosky ostala verná klasickým tvarom. Model HS sa aj tu zaobíde bez odvážnych módnych výstrelkov. Zaujímavým detailom sú v tom kontexte krajné výduchy ventilácie s tzv. turbínovým efektom. Na dotyk v drvivej väčšine príjemné materiály zóny vodiča zdobí prvotriedne dielenské opracovanie. Testované SUV to zároveň nepreháňa ani s dnes tak modernými lesklými plochami v štýle klavírneho laku. Daný materiál napríklad na stredovej konzole nahrádza rovnako štýlový ale zároveň praktickejší obklad imitujúci brúsený kov.

Palubná doska modelu MG HS

Ako obstojnú možno na palube MG HS označiť aj celkovú ergonómiu. Početné klasické tlačidlá na druhej strane dopĺňajú niektoré svojské riešenia. Do tejto kategórie radím napríklad retro ovládanie tempomatu zastrešené prostredníctvom samostatnej páčky vľavo pod volantom. Automobilovú modernu pri testovanom exemplári, naopak, pripomína plne digitálny prístrojový panel dostupný už v základe. Kvalitná a jemná grafika za každých okolností simuluje klasické budíky so zrkadlovou pozíciou rýchlomera a otáčkomera. V centrálnej časti si je možné vyobraziť buď sumárne štatistiky palubného počítača alebo monitorovanie tlaku pneumatík, vrátane ich aktuálnej teploty či základné nastavenia. Prístrojový panel nateraz aj v tomto prípade komunikuje v anglickom jazyku.

Citeľný upgrade, na druhej strane, MG už stihlo dopriať modulu infotainmentu s do priestoru vystúpenou dotykovou obrazovkou. V porovnaní s prvou skúsenosťou s menším modelom ZS musím v tomto kontexte vyzdvihnúť citeľne rýchlejšie reakcie na dotyk. Palubné rozhranie v modeli HS aj napriek tomu z hľadiska reakčného času stále patrí medzi „ospalejšie“ infotainmenty. Najviac to pripomína veľmi pomalý nábeh vstavanej navigácie. Alternatívou je aj v tomto prípade moderná mobilná konektivita fungujúca prostredníctvom káblového spojenia. Tú som využíval pomerne často, nakoľko vstavané rádio na FM frekvenciách, na moje prekvapenie, strácalo až príliš často kvalitný signál.

Plne digitálny prístrojový panel poteší peknou grafikou

Pomerne kvalitnú grafiku vynoveného infotianmentu dopĺňa vcelku prívetivé a jednoduché užívateľské rozhranie. Vítanou novinkou je aj prítomnosť komunikácie v českom jazyku. Ako pomerne kostrbaté hodnotím dotykové ovládanie klimatizácie. Inak bohatá testovaná výbava Elegance si musí vystačiť dokonca len s jej manuálnou funkciou. Automatická nadstavba je nelogicky výsadou len výbavových stupňov viazaných na automatickú prevodovku. MG HS ponúka zároveň aj panoramatický nahľad na okolie vozidla, obohatený o efektnú 3D simuláciu.

Sklamaním je v tomto smere ale menej kvalitný kamerový výstup s prioritne slabým rozlíšením. Veľkou frajerinkou kamerového prostredia, je naopak, číselné vyobrazenie aktuálnej vzdialenosti vozidla od blízkej prekážky. Ide o zaujímavý a funkčný detail, nakoľko samotné parkovacie senzory pôsobili v mnohých situáciách až príliš premotivovaným dojmom.

Palubný infotainment disponuje okrem kamerového nahľadu aj efektnou 3D simuláciou

Dôležité funkcie vozidla je možné ovládať aj klasicky, teda prostredníctvom o úroveň nižšie situovaného tlačidlového modulu. Do konceptu štandardných odkladacích priečinkov s funkčným využitím príliš nezapadá minimalistický priečinok pred pákou prevodovky. Okrem prítomnosti zdrojových koncoviek si je možné v danom priestore odložiť len miniatúrne predmety ako sú napríklad kľúče. Na odloženie smartphonu je aj z tohto dôvodu určený skôr výlisok situovaný v susedstve držiakov na nápoje.

Silnou stránkou modelu MG HS je reálne vzdušný koncept interiéru. Vo všeobecnosti vyvýšenému SUV posedu, ktorý je prítomný aj v najnižšej pozícii elektricky nastaviteľného sedadla, zároveň nemožno uprieť ani určitú športovú atmosféru. Veľmi príjemnému trojramennému multifunkčnému volantu s ideálnym tvarom a rozmermi v tejto disciplíne zodpovedajú aj predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy a náznakom bočného vedenia.

Veľkoryso nadimenzované predné sedačky ponúkajú decentný športový nádych

S odmyslením si pocitovo hodnotného čalúnenia v koži a Alcentare, chcem v tejto súvislosti pochváliť veľmi dobre nadimenzovanú a komfortnú chrbtovú časť. Výhľad z vozidla kopíruje zaužívané štandardy v kategórii kompaktných SUV modelov. V pomerne masívnej spodnej časti áčkových stĺpikov si svoje miesto našli „svetielka“ upozorňujúce na vozidlo v mŕtvom uhle. Na dané umiestnenie som si, ale reálne nezvykol ani na konci týždňového testu.

Nad mnohými konkurentmi v triede kompaktných SUV, model HS vyniká aj z hľadiska priestoru v druhom rade. Čínsky pas značky MG, sa tu okrem nadštandardnej priestorovej rezervy použiteľnej aj pre dvojicu urastenejších dospelých, premietol aj do ďalších drobných detailov. Za zmienku v tomto kontexte stojí napríklad pocitovo kvalitné a pohodlné čalúnenie vnútorných výplní zadných dverí. Cestovný komfort zároveň zvyšuje možnosť polohovania zadných operadiel, samostatné výduchy ventilácie či prítomnosť zdrojových USB koncoviek.

Priestor v druhom rade patrí medzi silné stránky modelu MG HS

Z hľadiska využiteľnosti batožinového priestoru sa už model MG HS radí skôr k priemeru triedy. Na prvý pohľad veľkorysá základná kapacita s hodnotou 580 litrov, počíta celkom evidentne aj s priestorom pod úrovňou podlahy. Práve vďaka vyššie ukotvenej podlahe, ktorú nemožno polohovať, pôsobí kufor testovaného exempláru reálne plytším dojmom. Veľký palec hore, si naopak, zaslúži pocitovo hodnotné čalúnenie stien batožinového priestoru, či prítomnosť prakticky ideálnej roviny po sklopení delených zadných sedadiel. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje 1454 litov. Štandardom všetkých výbavových verzií ostáva za každých okolností “len” opravná sada.

Ako svojské špecifikum modelov MG možno označiť aj filozofiu výbavových stupňov, ktoré sú primárne viazané na voľbu prevodovky. Pri klasickom „manuáli“ je vrcholom práve testovaná verzia Elegance. Jej štandardnou súčasťou je napríklad: kamerový náhľad na okolie vozidla, panoramatická strecha, LED svetlomety, ambientné podsvietenie, kožené čalúnenie či elektricky nastaviteľné predné sedadlá. V rámci príplatkovej opcie je tu k dispozícii prakticky len Paket Style s ešte kvalitnejším čalúnením v červenom prevedení. Už v úplnom základe modelu HS, sú naopak, k dispozícii prvky ako: parkovacie senzory po celom obvode vozidla, jednostupňové vyhrievanie predných sedadiel, digitálny prístrojový panel, manuálna klimatizácia či vstavaná navigácia.

Batožinový priestor ponúka v základe 580 litrov s veľkou objemovou rezervou pod úrovňou podlahy

Príjemný spoločník

Testované MG HS dokáže naplniť to, čo od obdobne koncipovaného rodinne SUV modelu drvivá väčšina zákazníkov podvedome očakáva aj po jazdnej stránke. Istou konkurenčnou nevýhodou nováčika nášho trhu je v princípe len striedmejšia paleta dostupných pohonných jednotiek. Do tej istej kategórie možno zaradiť aj úplne absentujúci pohon všetkých kolies, ktorý by niektorej z konfigurácií bezpochyby pristal.

To, že MG na svojom väčšom SUV nešetrilo ani po konštrukčnej stránke dokazuje napríklad aj sofistikovane viacprvkové zavesenie na zadnej náprave. Vyladenie tlmičov a pruženia má v prípade testovaného exempláru o citeľne bližšie ku komfortu ako k prioritne zážitkovému charakteru. HS dokáže aj vďaka tomu veľmi presvedčivo a suverénne odfiltrovať drvivú väčšinu bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry. Pohodovému vyladeniu podvozka v sumári svedčí aj kombinácia so stále racionálnymi 18-palcovými diskami a pneumatikami s adekvátnou výškou bočného profilu.

MG HS poteší komfortným vyladením priženia

Aj keď svojim charakterom testovaný model HS vodiča už podvedome nabáda k skôr rozvážnej a pohodovej jazde, tak tomu istému kompaktnému SUV-čku nie je v prípade potreby proti srsti ani svižnejší jazdný prejav. Pri dynamickejšom zvezení sa napríklad po obľúbených zakrútených okresných cestách sa síce v zákrutách dostavia svojské náklony karosérie, no MG ostáva aj naďalej precízne poslušné a ovládateľné. Palec hore dávam v tomto kontexte aj vyladeniu riadenia, ktoré v kontexte dnešnej doby nepôsobí vyslovene preposilovaným dojmom.

Ďalším prijemným prekvapením SUV novinky slovenského trhu je reálne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku, čo platí aj pre vyššie, resp. diaľničné tempo. Modernou konštrukciu sa vyznačuje pohonné ústrojenstvo na čele s čisto benzínovou motorizáciou 1,5 TGI. Prepĺňaný benzínový 4-valec s priamym vstrekom paliva vychádza zo spolupráce značky MG s americkým koncernom GM a disponuje slušným výkonom 162 koní.

Benzínovej motorizácii 1,5 TGI svedči aj spolupráca s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou

Užívateľsky zohraté kombo reprezentuje v prípade testovaného exempláru aj spolupráca s klasickým a cenovo dostupnejším manuálom so 6-stupňami. Testovaná prevodovka sa vyznačuje príjemne presnou kulisou a zmeny jednotlivých stupňov doprevádza decentný mechanický dôraz. Prioritne prvé prevody sa vyznačujú skôr krátkou charakteristikou, čo má logicky vplyv aj na pocitovo príjemnú jazdnú dynamiku.

Pri bežnej a pohodovej jazde má pohonná jednotka dostatok sily už v pásme v okolí 2- tisíc otáčok. Pocitový nástup sily tu po zatlačení pedála akcelerátora aj napriek prepĺňaniu turbodúchadlom možno označiť ako ležérnejší. Automobilkou deklarované výkonové parametre sú najviac citeľne vo vyššom spektre otáčok, čím motorizácia 1,5 TGI svojim charakterom čiastočne pripomína klasické atmosféry.

V disciplíne spotreba paliva MG HS vyslovene nenadchne, no zároveň ani neurazí

Od preferovaného štýlu jazdy sa bude v sumári odvíjať aj spotreba paliva. Vo všeobecnosti, ale MG HS nepatrí medzi najúspornejšie SUV vo svojej veľkostnej triede. Pri prevažne pohodovom štýle jazdy sa mestská spotreba ustálila na hodnote rovných 8-litrov. Pri diaľničnom tempe tu treba počítať s ešte o približne pol litra vyšším apetítom. Naopak, na okreskách sa nameraná hodnota ustálila na hodnote 6,1 l/100 km. Výsledný kombinovaný priemer na konci testu dosiahol plne akceptovateľnú hodnotu 7,3 l/100 km, čo približne zodpovedá oficiálnym údajom výrobcu. Pri preferencii svižnejšej a dynamickejšej jazdy tu treba počítať s približne o liter vyšším apetítom.

Aj keď nemá SUV MG HS žiadne prehnané terénne ambície, tak vďaka vyššej svetlosti podvozka sa s ním je možné vydať aj mimo klasické asfaltové komunikácie. V náročnejších podmienkach sa ako terénny limit javí paradoxne práve svetlá výška najnižších partií podvozka. Tú aj napriek oficiálne absentujúcemu údaju odhadujem pod hodnotou 20 cm. Pri jazde na nespevnenom podklade som bol, naopak, príjemne prekvapený s adekvátne suverénnou trakciou kolies prednej nápravy. V členitejšom teréne je výhodou taktiež kratučký prvý prevodový stupeň. V strmých klesaniach tu zároveň môže prísť vhod prítomnosť zjazdového asistenta. Na konfiguráciu so samočinnou prevodovkou sa okrem už spomenutej automatickej klimatizácie viaže aj pokročilejší adaptívny tempomat s nadstavbou pre jazdu v zápche.

Terénnym limitom modelu HS je okrem absentujúceho pohonu 4×4 aj len priemerná svetlá výška

A celkový dojem?

Väčší a dospelejší z SUV súrodencov britsko-čínskej značky posúva jej ambície o citeľný krok ďalej. Čisto benzínové MG HS sa po stránke dizajnu a koncepcie interiéru dnes môže pokojne porovnávať už aj s etablovanými hráčmi v kompaktnom SUV-segmente. Okrem stále veľmi zaujímavej cenovke, testovaný exemplár prekvapil aj príjemne komfortnými jazdnými vlastnosťami, kde rozhodne nie je zlou voľbou ani konfigurácia s klasickou manuálnou prevodovkou.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: MG HS 1,5 TGI Elegance
Dĺžka: 4 574 mm
Šírka: 1 876 mm
Výška: 1 685 mm
Rázvor: 2 722 mm
Objem kufra: 580 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 119/162
Krútiaci moment Nm: 250
Pohotovostná hmotnosť: – kg
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,2 l/ 100 km
Pneumatiky: Maxxis Bravo

Verzia/cena
MG HS 1,5 TGI Elegance (testovaný model) od 28 980 €
MG HS 1,5 TGI Emotion od 26 970 €

Exit mobile version