Autoinak.sk

Test: MG ZS – Lákavá voľba

Test MG ZS 2023

Britská značka MG má z historického hľadiska medzi automobilovými nadšencami mimoriadny cveng. Automobilka, pod ktorej názvom sa ukrýva slovné spojenie Morris Garages sa v minulosti prioritne orientovala na športovo ladené automobily. V poslednej fáze jej čisto britskej historickej epochy MG reprezentovalo prioritne výkonnú divíziu odvodenú z technických základov sesterskej automobilky Rover. V roku 2005 sa táto skupina ocitla v existenčných problémoch a de facto zanikla. K právam na značku MG sa dostal ambiciózny čínsky koncern SAIC, ktorý slávnu automobilku vzkriesil. Od roku 2010 sa znovuzrodené modely MG začali vyrábať v Číne a niektoré istý čas dokonca aj vo svojej domovine, teda Veľkej Británii. Práve z ostrovov začalo MG v uplynulých rokoch expandovať aj do kontinentálnej Európy. Od minulého roku už funguje aj oficiálne zastúpenie pre Slovensko s postupne sa rozširujúcou predajnou a servisnou sieťou. Gro modelového portfólia nového MG reprezentujú SUV modely. V našom prvom teste sme preverili dostupnejší model ZS v jeho vrcholnej alternatíve.

Nový model MG ZS s koncepčne modernou maloobjemovou prepĺňanou motorizáciu 1,0 TGI, skombinovanou so 6-st. automatickou prevodovkou, pohonom predných kolies a v vrcholnej výbavovej verzii Exclusive, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky MG.

Rýchle fakty:

Fotogaléria MG ZS

História britskej automobilky MG je prepletená množstvom zaujímavých roadsterov a iných zážitkových modelov sa datuje od roku 1924. Pod novodobý reštart slávnej manufaktúry sa v roku 2006 postaral kapitál ambiciózneho čínskeho automobilového koncernu Shanghai Automotive Industry Corporation, v skratke SAIC. Značka MG sa prakticky okamžite prepracovala do pozície výkladnej skrine tohto ambiciózneho konglomerátu.

Na pôvodnú tradíciu znovuzrodená automobilka nadviazala prostredníctvom úplne nového portfólia modelov. Vo svojej európskej domovine dnes MG okrem klasického hatchbacku s označením 3, predáva dvojicu SUV modelov modelov ZS a HS, z ktorých existujú aj elektrická a plug-in hybridná alternatíva. V kategórii čisto elektrických modelov má značka v ponuke MG 5 EV, ako aj úplne nový model MG 4 EV. Obe novinky s elektrickým pohonom by sa už onedlho mali objaviť aj na slovenskom trhu. Doplnia tak už v súčasnosti dostupné SUV-čka ZS, HS a plug-in hybridné EHS.

Rozmerovo menšie SUV značky MG nesie označenie ZS

Testovaný model ZS bol oficiálne predstavený už v roku 2017. Po dvoch rokoch produkcie doprialo MG svojmu najmenšiemu európskemu SUV osvieženie v podobe modernizácie. Vylepšená, resp. faceliftovaná verzia zároveň v druhej polovici minulého roka vstúpila na slovenský trh. Sympatický automobil s moderným lookom možno po rozmerovej stránke zaradiť do B-SUV segmentu. Nad mnohými konkurentmi, Brit s čínskym pasom, vyniká priestorovou ponukou. Vo významnej miere sa pod ňu podpísala predlžená karoséria. V pomere k cenovke zaujme testovaný exemplár aj reálne bohatou výbavou, zahŕňajúcou bezpečnostné prvky a niektoré zaujímavé technologické riešenia. To, že si značka MG verí dokazuje aj štandard v podobe až 7-ročnej záruky.

Aj keď technický základ modelu ZS umožňuje aj zástavbu čisto elektrického pohonu, tak na našom trhu toto zaujímavé SUV figuruje výhradne s klasickými zážihovými pohonnými jednotkami. Ako motorový základ možno v tomto prípade označiť odolný atmosférický 4-valec 1,5 DVVT s výkonom 106 koní, skombinovaný štandardne s 5-st. manuálnou prevodovkou. O niečo výkonnejšiu voľbu reprezentuje testovaný prepĺňaný 3-valec 1,0 TGI s výkonom 111 koní. Okrem 6-st. manuálnej prevodovky je v tomto prípade už k dispozícií aj 6-st. automatická prevodovka klasickej koncepcie z dielne značky Aisin. Štandardom pre obe dostupné motorizácie je za každých okolností pohon „len“ prednej nápravy.

Testovaný exemplár poháňal prepĺňaný benzínový 3-valec 1,0 TGI

Neutrálny vzhľad, ktorý púta pozornosť

MG ZS si z hľadiska dizajnu vybralo zlatú strednú cestu. Kompaktné SUV ponúka moderný vzhľad, ktorý sa ale na druhej strane nesnaží vyslovene šokovať. Použité línie a krivky pôsobia v sumári ladným, resp. uhladeným dojmom. Aj napriek tejto definícii sa testovaný exemplár tešil obrovskému záujmu po zastavení prakticky na každom frekventovanejšom parkovisku. Mnohí z okoloidúcich sa pýtali na identitu u nás stále novej značky. Tých zainteresovanejších, už naopak, zaujímali konkrétnejšie detaily.

Predné partie modelu ZS pôsobia na pohľad veľmi sebavedomým dojmom. Dominantou tohto priestoru je rozmerovo veľká maska so zaujímavou štruktúrou a hrdým logom MG uprostred. Decentne športový nádych evokuje predný nárazník s užitočným ochranným oplastovaním v spodnej časti. V opticky naznačených postranných prieduchoch si našiel svoje miesto modul s hmlovkami s klasickou „žiarovkovou“ technikou. Za veľké prekvapenie testovaného SUV možno označiť hlavný svetelný modul s full LED technikou dostupný už v základe. Opticky atraktívny LED podpis je s prihliadnutím na cenovku vozidla skombinovaný s až nečakane precíznym svetelným výkonom!

MG ZS zaujme moderným no zároveň aj uhladeným dizajnom

Pri pohľade z profilu MG ZS vďaka svojej vyššej stavbe jednoznačne evokuje SUV segment. Na obľúbenú kategóriu vozidiel odkazuje aj praktické ochranné oplastovanie na lemoch blatníkov a prahoch karosérie. Na dvojfarebné prevedenie prahov opticky nadväzuje pochromovaná lišta v spodnej línii okien. Jemne dynamický nádych tu okrem postupne sa zužujúcemu bočnému preskleniu pripomínajú aj pomerne výrazné karosárske prelisy. Dizajnovo mierne utopene ale v sumári pôsobia disky kolies zapustené hlbšie do karosérie. Rozmerovo racionálne 17-stky sú štandardom pri všetkých dostupných výbavách. Celkovej nápaditosti testovaného exempláru vo výraznej miere pomohla aj žiarivo modrá metalíza Como Blue. Zaujímavosťou je, že všetkých šesť dostupných farieb figuruje v cenníku bez dodatočného príplatku!

Za dizajnovo najsofistikovanejšie možno pri modeli MG ZS označiť zadné partie. Z množstva autentických detailov tu stoja za zmienku koncové LED svetlá s vizuálne atraktívnym podpisom. Na športové emócie útočí aj pomerne členitý zadný nárazník s výraznou plastovou ochranou v spodnej časti. Dvojici neznačných prieduchov sekundujú falošné výfukové koncovky.

Za opticky najvýraznejšou možno v prípade modelu ZS označiť zadnú časť

Moderný interiér so svojskými riešeniami

MG ZS v pozitívnej miere najviac šokuje vo svojom interiéri. Aj napriek výslednej cenovke v kabíne toto ambiciózne SUV prekvapuje až nečakane solídnym a hodnotným nádychom. Benefit karosérie s vyššou stavbou sa prejaví už pri pohodlnom nastupovaní do vozidla. V tejto súvislosti je škoda, že testovaný exemplár nedostal úplné prekrytie prahov dverí.

Palubná doska obdobne ako exteriér vsadila skôr na klasickú architektúru bez zbytočných módnych výstrelkov. Opticky zaujímavo tu na druhej strane pôsobia napríklad krajné výduchy ventilácie okrúhleho tvaru. Palec hore dávam modelu ZS nielen za precízne dielenské opracovanie, ale aj za hojné využívanie na dotyk príjemných mäkčených plôch. Športovú atmosféru evokuje umelá koža imitujúca karbónovú štruktúru, ktorá je skombinovaná s efektným červeným stehom. Identický povrch dostala okrem výplní dverí aj centrálnu časť palubnej dosky.

Palubná doska modelu MG ZS

Na aktuálne módne trendy nadväzuje MG ZS plne digitálnym stvárnením prístrojového panela. Postranné ukazovatele rýchlosti a otáčok zostávajú za každých okolností nemenné. Klasické ručičky tu ale nahrádza grafická simulácia. Centrálny displej palubného počítača zaujme podstatne sofistikovanejšou a ostrejšou grafikou. Testovaný exemplár komunikoval podľa očakávania v anglickom jazyku. To ale v kombinácii s jednoduchými grafickými animáciami nevnímam z užívateľského hľadiská ako zásadný nedostatok. K dispozícii je tu vcelku pestrá škála vyobrazovacích údajov palubného počítača. Veľmi zaujímavo pôsobí v tomto kontexte napríklad monitorovanie tlaku pneumatík, kde ja naviac k dispozícii aj ich teplota. Paradoxom je, že klasický teplomer vonkajšieho prostredia testovaný exemplár nedoslal.

Graficky sviežo, v princípe moderne a zároveň jednoducho, pôsobí aj centrálny modul dotykového infotainmentu. Za jeho najväčšiu slabinu považujem veľmi pomalé reakcie na dotykové povely. Pochvalu, si naopak, zaslúži vstavaná navigácia či prítomnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej cez kábel. Orientácia v položkách menu je v tomto prípade jednoduchá a intuitívna. V rýchlych skratkách spodnej lišty nechýba ani pohotové vypnutie obrazovky v prípade, že by niekomu pri nočnej jazde príliš vadilo žiarenie jej pestrých farieb.

K autentickým riešeniam značky MG patrí napríklad aj manuálna klimatizácia s digitálnym ovládaním

Za protichodné paradoxy rozhrania považujem digitálne ovládanie v princípe manuálnej klimatizácie, teda bez možnosti presnej numerickej regulácie teplotného komfortu. Naopak, sofistikovaným prvkom, ktorý dnes neponúkajú ani mnohé podstatne drahšie automobily, je pomerne dobre zvládnutý panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla. Dané riešenie ponúka aj efektnú nadstavbu v podobe 3D vyobrazenia vozidla v priestore. Celkovú užívateľskú ergonómiu do značnej miery vylepšuje klasická ovládacia lišta v priestore pod obrazovkou. Na tomto mieste je možné jednoducho a pohotovo ovládať aj zmenu teploty, resp. intenzitu ventilátora.

Koncept dostupných odkladacích priečinkov v princípe kopíruje zaužívané štandardy. Príjemne vyvýšený posed za volantom dotvárajú adekvátne nadimenzované predné sedačky s elektrickým nastavením vodičovej pozície. Ich doménou, je čo najlepší jazdný komfort. Tomu zodpovedá aj ich pomerne mäkká výplň. Na pohľad efektné čalúnenie v umelej koži je dostupné už od druhého stupňa výbavy. Subjektívne by som ale daný materiál nahradil niektorým z hodnotnejších povrchov, ponúkaných v rámci paketov čalúnenia. Predpokladom hraničiacim s istotou je v tomto prípade zvýšené potenie chrbta, a to predovšetkým v horúcich letných dňoch. V rámci tepelného komfortu v chladnejšom období disponuje miernou chybičkou krásy vyhrievanie predných sedadiel. To nie je možné regulovať a funguje len v jedinom a pomerne intenzívnom stupni.

Predné sedadla sú dostatočne nadimenzované a zároveň príjemne komfortné

Spomenuté drobné nedostatky kompenzuje MG ZS napríklad veľmi príjemným a zároveň športovým volantom optimálneho tvaru. Logika jeho multifunkčného ovládania je zvládnutá na výbornú a to aj vďaka logicky rozmiestneným klasickým tlačidlám. SUV Novinka nášho trhu zároveň poteší aj príjemným výhľadom z vozidla.

Nad mnohými konkurentmi v B-SUV segmente vyniká menšie SUV značky MG aj z hľadiska priestoru v druhom rade. Okrem detí sa vzadu reálne pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Pri výške cca 185 cm som mal vzadu stále určitú priestorovú rezervu pre hlavu aj nohy. Príslušnosť ku kategórií malých SUV tu najviac pripomína parameter vnútornej šírky. Z hľadiska cestovného komfortu si pri absencii centrálnej lakťovej opierky a výduchov ventilácie zaslúži palec hore aspoň prítomnosť dvojice zdrojových USB koncoviek.

Priestor v druhom rade patrí medzi silné stránky modelu MG ZS

Bežné rodiny dokáže model MG ZS potešiť aj v batožinovom priestore so základnou kapacitou až 448 litrov. K praktickej dokonalosti mi tu chýbali háčiky či iné fixačné pomôcky. Užitočnou a praktickou pomôckou je v sumári dvojitá podlaha. V priestore pod ňou sa nachádza klasický výlisok pre rezervné koleso. Štandardom všetkých výbav testovaného exempláru je napriek tomu vždy „len“ opravná sada. Variabilná podlaha umožňuje pri konfigurácii so sklopenými delenými sedačkami vytvoriť takmer ideálnu rovinu. Maximálna prepravná kapacita dosahuje až 1375 litrov.

Jedným z hlavných benefitov nového MG ZS je pomerne bohatá výbava. Už v úplnom základe s názvom Essential a cenovkou hlboko pod 20-tisíc eur sú k dispozícií prvky ako: 6 airbagov, full LED svetlomety, zadné parkovacie senzory, klimatizácia, tempomat či multimediálne rozhranie s podporou modernej mobilnej konektivity. Testovaný exemplár vo vrcholnej výbave Exclusive k prvkom ako vstavaná navigácia pribudol aj už spomínaný panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, bezkľúčový prístup a štartovanie či elektronická parkovacia brzda.

Batožinový priestor ponúka v základe 448 litrov

Komfortná záležitosť

MG ZS patrí do čoraz vzácnejšej kategórie automobilov, ktoré sa takpovediac nehrajú na nič čo reálne nie sú. Sympatické SUV aj z tohto dôvodu nesľubuje žiadne prehnané emócie či šoférske zážitky. Namiesto toho sa stavia skôr do pozície verného služobníka s rodinným potenciálom.

Vyššie spomenutej definícii zodpovedá aj prioritne komfortné vyladenie podvozka. Britsko-čínske SUV tu po konštrukčnej stránke využíva klasický recept v podobe predných vzpier McPhersom a jednoduchej zadnej náprave s torznou priečkou. Vyladenie tlmičov v kombinácii s pneumatikami s vyšším bočným profilom si okrem bežných nerovností bez problémov poradí už aj s o niečo väčšími prepadlinami. V tomto kontexte tak, model ZS nerozhodili ani menej kvalitné slovenské okresky po zimnej sezóne.

Podvozok MG ZS zaujme prioritne komfortným vyladením pruženia

Aj keď je z podvozka vždy cítiť aj adekvátnu porciu istoty, tak vo finále platí, že menšie z SUV modelov značky MG nemá prakticky žiadne športové ambície. Pri svižnejšom prejazde cez tiahle zákruty tu treba počítať so svojskými náklonmi karosérie. V praxi som si na tento jav pomerne rýchlo zvykol. Za skôr zážitkovejšie tu možno označiť riadenie s až nečakane priamou komunikáciou s kolesami prednej nápravy. Pri občasnej svižnejšej jazde príde vhod aj na dnešné pomery príjemne nízka pohotovostná hmotnosť na úrovni cca 1,3 tony.

Absenciu jazdných režimov v symbolickej miere nahrádza prvok, ktorý sa v nedávnej minulosti vyskytoval napríklad pri modeloch kórejských automobiliek. V menu infotainmentu si je možné v troch stupňoch nastaviť odozvu posilňovača. Alternatívou vyslovene ľahučkého „urban“ štýlu je citeľne tuhšie dynamické nastavenie.
V danej cenovej kategórii považujem za prekvapenie aj odhlučnenie priestoru pre posádku. Prioritne v meste a nízkych rýchlostiach je ponúkaný akustický komfort modelu ZS príjemným prekvapením. O niečo viac hluku predovšetkým od podvozka do kabíny preniká až pri vyššom rýchlostnom tempe a na diaľnici. Konštruktéri si, ale aj v tomto prípade dali záležať na precíznom odizolovaní motorového priestoru.

Hladko pracujúca automatická prevodovka je pri testovanom exemplári prioritne komfortnou voľbou

K charakteru prioritne pohodového presúvania sa v sumári hodí aj testovaná konfigurácia výkonnejšej prepĺňanej motorizácie a automatickej prevodovky. Moderný maloobjemový 3-valec 1,0 TGI, na ktorého vývoji sa podieľal aj Opel, disponuje výkonom 111 koní. V porovnaní s väčšinou konštrukčne podobných motorizácií, táto pohonná jednotka nie je vo vyšších otáčkach až tak výbušná. V sumári sa pod jej prioritne pohodové naladenie pričinil aj klasický 6-st. meničový automat z dielne značky Aisin. Samočinnú prevodovku tu možno označiť ako prioritne komfortnú voľbu.

Ponúkaná jazdná dynamika v sumári aj preto vyslovene nenadchne, no zároveň ani neurazí. Pre drvivú väčšinu životných situácií ponúka testované MG ZS plne adekvátny výkon. To platí aj pre odsadené vozidlo. O niečo viac predvídavosti, resp. plánovania si tu napriek tomu vyžaduje bezpečné predbiehanie na okreskách. V princípe hladko pracujúci automat pohonnú jednotku prakticky za žiadnych okolnosti nepodtáča. Platí to aj pri dlhších no nie až tak prudkých stúpaniach kedy má prevodovka tendenciu v princípe zbytočne podradiť na nižší prevod. Automat disponuje okrem klasického nastavenia a manuálneho radenia taktiež dynamickou polohou S, s prioritnou preferenciou ešte o niečo vyšších otáčok.

Aj napriek pohonu len predných kolies si ľahké MG ZS poradí aj s ľahším terénom

Značku MG ešte len čaká objavenie sofistikovaných asistenčných systémov. Testované SUV ZS v tomto kontexte, okrem povinnej jazdy, aj preto disponovalo len jednoduchým tempomatom. Za tmy skvelým svetlám, by veľmi pristala aj absentujúca funkcia automatického prepínania. Naopak, palec hore dávam prítomnosti monitorovania mŕtveho uhla, ako aj dobré vyladeného asistenta, ktorý monitoruje premávku za vozidlom. Vtipnou zaujímavosťou je aj automatické spustenie pohľadu bočnej kamery pri pomalom manévrovaní so zapnutou signalizáciou o zmene smeru jazdy.

Aj napriek svojej plnohodnotnej SUV stavbe, disponuje testovaný model len priemernou svetlou výškou 165 mm. S ľahkým terénom či lesnými cestami si napriek tomu ZS poradí hravo. Výjazdy do serióznejšieho terénu v tomto prípade tlmí absentujúci pohon všetkých kolies. Za užitočnú offroad pomôcku tu napriek tomu považujem prítomnosť zjazdového asistenta.

Výsledná spotreba paliva sa aj v tomto prípade prioritne závisí od preferovaného štýlu jazdy

Z hľadiska spotreby paliva už samotný výrobca avizuje o niečo úspornejšiu prevádzku pri voľbe verzie s klasickou manuálnou prevodovkou. Ako sklamanie tu ale rozhodne nemožno označiť ani výsledky testovanej konfigurácie s automatom. Kombinovaný priemer sa podľa palubného počítača nakoniec ustálil na hodnote 7,2 l/100km, čo je identický parameter ako sľubuje samotný výrobca. Pri pohodovej a rozvážnej jazde s prevahou okresiek klesne výsledný priemer približne o liter. V meste a princípe aj na diaľnici treba, naopak, už počítať skôr s apetítom na úrovni cca 8,5 l/100 km.

A celkový dojem?

Značka MG so sympatickým a cenovo atraktívnym modelom ZS prichádza na náš trh v čase neustáleho rastu cien nových automobilov. Práve férový prístup v rámci cenotvorby je jednou z hlavných konkurenčných zbraní tohto ambiciózneho výrobcu. Testovaný exemplár okrem toho zaujme aj atraktívnym a vyváženým mixom dizajnu, technológii, vnútorného priestoru a v neposlednom rade aj jazdných vlastností.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: MG ZS 1,0 TGI Exclusive
Dĺžka: 4 323 mm
Šírka: 1 809 mm
Výška: 1 653 mm
Rázvor: 2 577 mm
Objem kufra: 448 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 82/111
Krútiaci moment Nm: 160
Pohotovostná hmotnosť: 1339 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,2/ 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak

Verzia/cena
MG ZS 1,0 TGI Exclusive (testovaný model) od 22 690 €
MG ZS 1,5 DVVT (5-MT) Essential od 17 890 €

Exit mobile version