S novinkami s logom Mitsubishi sa v posledných mesiacoch roztrhlo vrece. Okrem nového vydania legendárneho pick-upu L200 uviedli tri diamanty na náš trh len nedávno aj cenový hit v podobe vylepšeného malého modelu Space Star. A aby toho nebolo málo, za nový model môžeme považovať u nás aj najžiadanejší a najobľúbenejší model Mitsubishi ASX. Určitým paradoxom je, že toto kompaktné SUV figuruje principiálne v ponuke značky už 10 rokov. Japonci svoj kľúčový model ale priebežne vylepšujú, resp. dobrusujú smerom k dokonalosti. Najnovšia a pomerne rozsiahla modernizácia so sebou prináša už na prvý pohľad viditeľné zmeny vonkajšieho dizajnu. Funkčné vylepšenia ponúka aj interiér. Pomerne zásadné zmeny sa udiali dokonca aj na poli techniky. Tie reprezentuje predovšetkým príchod výkonnejšej motorizácie.
Nové Mitsubishi ASX s novou zážihovou motorizáciou 2,0 Smart MIVEC, v kombinácii s automatickou CVT prevodovkou, pohonom všetkých kolies a vo vrcholnej výbave Intense, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mitsubishi.
Rýchle fakty:
- SUV Mitsubishi ASX sa medzi aktuálne vyrábanými automobilmi radí bezpochyby medzi dlhovekých rekordérov. Osvedčená stálica premiérovo debutovala už v roku 2010. V obdivuhodnej a predovšetkým v konkurencieschopnej forme udržujú tento model aj dnes podstúpené modernizácie. Tá posledná a pomerne zásadná sa odohrala v priebehu minulého roka.
- V rámci faceliftu dopriali tri diamanty jednému zo svojich kľúčových modelov zásadnú optickú premenu. Okrem toho sa Japonci zamerali aj na technológie. Balík základných asistenčných systémov tu dopĺňajú LED svetlá, dobre fungujúca mobilná konektivita a predovšetkým nová motorizácia pod prednou kapotou. Hlavnou zbraňou Mitsubishi ASX napriek tomu ostáva aj naďalej veľmi dobrý pomer medzi vstupnou cenou a získanou hodnotou.
- Zásadný dizajnový prerod podstúpila predovšetkým predná časť nového modelu ASX. Moderný a robustný look s „drsnou“ prednou maskou je v tomto prípade celkom jasne inšpirovaný súrodeneckými modelmi L200, resp. Eclipse Cross.
- Interiér faceliftovaného modelu vsádza aj naďalej na užívateľskú prívetivosť a jednoduchosť. Tieto cnosti vo finále obohacujú aj dokonalú funkčnosť. Za zmienku stojí aj kreativita slovenského importéra v podobe dostupnosti, tzv. paketu, na zväčšenie batožinového priestoru, kde je možné jednoduchý batožinový priestor zväčšiť zo 406 až na 488 litrov.
- Najväčšiu pozornosť v rámci testu napriek všetkému už spomenutému pútala motorová novinka pod prednou kapotou. Klasická a odolná japonská atmosféra neobsahuje v tomto prípade tzv. „moderné kazítka“. Navýšený výkon 150 koní navyše novému ASX vyslovene svedčí. V rámci testu príjemne šokoval aj veľmi schopný pohon všetkých kolies, ktorý s určitosťou prekonáva zaužívané štandardy väčšiny konkurenčných kompaktných SUV.
Fotogaléria Mitsubishi ASX
SUV model Mitsubishi ASX, v zámorí známy ako Outlander Sport, bol premiérovo predstavený už v roku 2010. Približne o 10 rokov neskôr má v princípe identický model na svojom konte už viac ako 1,32 milióna predaných kusov! Na Slovensku je práve tento model dlhodobo suverénne najpredávanejším Mitsubishi. Pod prenikavým úspechom japonského SUV sa okrem priaznivého pomeru medzi vstupnou cenou a získanou hodnotou vo významnej miere podpísali aj priebežne uskutočňované modernizácie. Celkovo by sme pri aktuálnej generácii tohto modelu napočítali dokonca až štyri zásadné facelifty. Každé z podstúpených osviežení dokázalo zásadne ovplyvniť aj celkovú dizajnovú identitu tohto modelu.
Najnovšia modernizácia sa odohrala v priebehu minulého roka. A práve facelift z roku 2019 môžeme pokojne označiť za taký zásadný, že sa testovaný model rozhodne nemusí hanbiť ani za (v celkovom kontexte) možno trochu úsmevný prívlastok – novinka.
Po vizuálnej stránke si aktuálnu evolúciu s predchodcami rozhodne nepomýlite. O niečo decentnejšie a na prvý pohľad menej viditeľné inovácie podstúpil aj interiér. V sumári ale napriek tomu najviac zo všetkého púta pozornosť pozmenená technika ukrytá pod povrchom. Nové ASX teraz dokonca už v základe disponuje svetlami s full LED technológiou. Medzi prvky výbavy pribudli aj jazdné asistenčné systémy, ako je monitorovanie mŕtveho uhla alebo sledovanie premávky za vozidlom pri cúvaní. Mitsubishi sa pohralo aj s čoraz dôležitejšou mobilnou konektivitou. Palubný systém v tomto prípade obohatili veľmi dobre fungujúce funkcie zrkadlenia pre Apple Carplay i Android Auto. V celkovom kontexte nemožno rozhodne opomenúť ani novú benzínovú motorizáciu pod prednou kapotou. Zážihový 2-liter zároveň úplne nahrádza doteraz používanú „jedna-šestku“, ako aj turbodieslový variant. V ponuke okrem toho pribudla aj medzi zákazníkmi preferovaná a žiadaná verzia, ktorá kombinuje automat s pohonom 4×4 . Nové Mitsubishi ASX okrem toho v základe aj naďalej disponuje jednoduchšou verziou s pohonom len prednej nápravy.
Nová a mimoriadne odolná atmosférická zážihová motorizácia s nepriamym vstrekom 2,0 Smart MIVEC disponuje výkonom 150 koní. Pre model ASX je to zároveň aj jediná voľba. Pri verzii s pohonom prednej nápravy 2WD si zákazník môže vyberať medzi tradičnou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a CVT automatom. Naopak, pri verzii s pohonom všetkých kolies 4WD predstavuje CVT automat aktuálne jedinú alternatívu.
Robustný a moderný vzhľad
V rámci aktuálneho exteriérového dizajnového prerodu pripomína najnovšie Mitsubishi ASX novú generáciu. Za inovatívne môžeme v tomto smere označiť predné partie, prakticky až po „áčkové“ stĺpiky karosérie. Pútavý a mohutný dizajn je jasne inšpirovaný pick-upom L200 a vynovené kompaktné SUV vzhľadovo teraz ešte viac zapadá do rodiny. Nová vonkajšia fazóna sa podpísala aj pod to, že na základe čisto vizuálnych vnemov by testovanému kúsku len málokto hádal v princípe taký „úctyhodný vek“.
Dizajn predných partií vrátane dominantnej masky chladiča v Mitsubishi označujú slovným spojením Dynamic Shield. A výrobcom sľubovaná dynamika je aj v realite z predných partií celkom jasne citeľná. Zaujímavo tvarovanej a zároveň neopozeranej maske chladiča s „troma diamantmi“ uprostred sekundujú postupne sa zužujúce hlavné svetlomety. Japonci v tomto prípade nešetrili na chrómových doplnkoch. Postranné segmenty so spomínaným dekórom dodávajú tomuto SUV decentný športový nádych. Robustnosť ešte viac podčiarkuje vyššie situovaná kapota, ako aj originálne postranné moduly so smerovkami, resp. svetlami do hmly. Offroad nádych vo finále dotvára ochranné oplastovanie spodnej časti nárazníka s efektným dvojfarebným prevedením.
Pri pohľade z profilu je už pri novom modeli celkom jasne badateľná aj „stará známa“ silueta Mitsubishi ASX. Predné blatníky po novom ozvláštňujú dynamické dizajnové segmenty. Vyslovene na pútavý efekt v prípade testovaného kúsku útočia aj veľmi pekné trojfarebné disky kolies s adekvátnym priemerom 18 palcov. Celkovej vizuálnej atraktivite tohto exempláru vo finále bezpochyby výrazne pomohla aj príplatková viacvrstvová červená metalíza s názvom Red Diamond.
Viditeľné vizuálne zmeny dostala v rámci aktuálneho faceliftu aj zadná časť. Prepracované a pre oko atraktívne koncové svetlá so zaujímavým svetelným podpisom disponujú, podobne ako predné, už v štandarde LED technológiou. Nový je aj zadný nárazník, ktorý okrem určitého športového efektu s dramaticky naznačenými koncovkami výfukového systému vo finále ešte viac zvýrazňuje celkovú vizuálnu robustnosť tohto japonského SUV.
Jednoduchý a užívateľsky prívetivý interiér
Jednoduchý interiér možno na prvý pohľad nie celkom korešponduje s moderným dizajnom exteriéru. Neodškriepiteľnou pravdou je, že práve v kabíne, resp. interiéri je najviac cítiť skutočný vek vynoveného Mitsubishi ASX. Prvý dojem je ale v tomto prípade zároveň aj prvoplánový. Už po pár kilometroch strávených za volantom modernizovaného japonského bestselleru som si uvedomil, že mi tu v princípe nič zásadné nechýba a všetko funguje tak, ako má. Kompaktné SUV s japonským pasom poteší z užívateľského hľadiska celkom iste predovšetkým konzervatívnejšie orientovanú klientelu.
Dizajnovo jednoduchá palubná doska pôsobí odolným a trvácnym dojmom. Až prekvapivo kvalitné dielenské opracovanie dopĺňajú v miestach, s ktorými prichádza vodič najčastejšie do styku, pomerne hodnotné materiály s príjemnou povrchovou úpravou. Za užívateľsky prívetivú možno označiť aj celkovú ergonómiu. Prakticky všetky ovládacie prvky na palubnej doske padnú hneď do oka a namiesto efektu sa vyznačujú jednoduchosťou a príkladnou funkčnosťou.
Klasike ostal verný aj prístrojový panel s efektnými budíkmi ukrytými v športových tubusoch. Uprostred nich sa nachádza miniatúrny, ale zároveň aj farebný displej palubného počítača s jednoduchou a funkčnou grafikou. Typický prehrešok „Made in Mitsubishi“ predstavuje už tradične retro prepínanie údajov palubného počítača, prostredníctvom nenápadného tlačidla Info, situovaného vľavo pod prístrojovým panelom. Pravdou však je, že vodič v tomto prípade počas jazdy nemá neustále nutkanie na prepínanie jednotlivých položiek v jeho menu.
Medzi najväčšie „highlighty“ aktuálnej modernizácie modelu ASX sa radí prítomnosť vynoveného multimediálneho rozhrania s ešte väčšou 8-palcovou dotykovou obrazovkou. Aj keď grafická stránka ani v tomto prípade nepôsobí na prvý pohľad príliš lákavo a moderne, rozhraniu sa po funkčnej stránke reálne dá vyčítať len máločo. Určitou chybičkou na kráse je horšia čitateľnosť údajov z displeja pri ostrom slnku. Pochvalu si však zaslúži matný povrch, menej náchylný na nechcené odtlačky prstov. Celková spokojnosť panovala aj s rozlíšením parkovacej kamery. Jednoduchú orientáciu v menu dopĺňa prítomnosť dobre fungujúcej mobilnej konektivity.
Práve pripojenie smartfónu môže byť kľúčové pri ceste do neznáma. Mitsubishi totiž ani pri modeli ASX na našom trhu neponúka klasickú vstavanú navigáciu. Tú majú suplovať práve bezpochyby presnejšie mobilné alternatívy. V princípe ide o racionálne, i keď zároveň aj pomerne kontroverzné riešenie, ktoré si určite nájde zarytých zástancov, ako aj odporcov.
V rámci hodnotenia interiéru nemožno obísť ani modifikovaný a v maximálnej miere jednoduchý modul automatickej klimatizácie s otočnými mechanickými ovládačmi. Ovládanie pohonu všetkých kolies si môže vodič meniť prostredníctvom rovnako intuitívneho tlačidla na stredovom paneli. K celkovo jednoduchej koncepcii interiéru ideálne ladí aj kulisa automatickej prevodovky s presne vymedzenými dráhami. Toto riešenie má svoje opodstatnenie napríklad pri tesnom manévrovaní v teréne, kedy môže vodič meniť jazdné režimy automaticky a po pamäti, teda bez nutnosti sklopenia zraku.
Na príslušnosť k SUV segmentu jednoznačne odkazuje aj vyvýšený posed za volantom. Výhrady nemám ani k príjemne pohodlným a dostatočne veľkorysým predným sedadlám s náznakom bočného vedenia. Plne adekvátny je aj výhľad z vozidla. Tesné manévrovanie značne uľahčujú príjemne veľké spätné zrkadlá. Na športové korene troch diamantov jasne odkazujú efektné kovové pádla, umiestnené priamo na stĺpiku riadenia. Prostredníctvom nich môže vodič v prípade potreby preraďovať virtuálne prevodové stupne.
Vzhľadom na príslušnosť k segmentu kompaktných SUV možno za akceptovateľné označiť aj priestorové pomery v druhom rade. Urastenejších dospelých môže v tomto prípade z hľadiska komfortu pri dlhších cestách obmedzovať o niečo kratšia lavica. V rámci praktickej stránky je určitým „prekvapením“ aj miniatúrny uhol maximálneho otvorenia zadných dverí.
Batožinový priestor disponuje v základnom usporiadaní adekvátnou kapacitou na úrovni 406 litrov. Testovaný kúsok ponúkal navyše tzv. sadu na zväčšenie kufra, ktorá spočíva v znížení podlahy prostredníctvom demontáže pôvodných segmentov. Model ASX síce príde v tejto konfigurácii o možnosť vytvorenia praktickej roviny pri sklopených operadlách v druhom rade (kapacita 1219 litrov), no objem batožinového priestoru sa zväčší až na 488 litrov. Subjektívne by som v tomto prípade napriek tomu vybral skôr sériovú klasiku s o niečo menšou kapacitou, ale zároveň možnosťou odloženia drobností pod úroveň podlahy.
Z hľadiska výbavy dorazilo Mitsubishi ASX do nášho testu vo vrcholnej špecifikácii s výbavou Intense. Zo všetkých zaujímavých prvkov na palube stojí rozhodne za zmienku napr. prítomnosť dostupných asistenčných systémov, parkovacia kamera, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčový prístup a štartovanie či automatická klimatizácia.
Japonská duša
Nové Mitsubishi ASX v sebe prakticky dokonale vystihuje tradičnú podstatu automobilov s prívlastkom „Made in Japan“. Ako už naznačili predošlé časti testu, prehnaný imidž či hra na wow efekt v tomto prípade ustúpili funkčnosti a užívateľskej prívetivosti. Za typicky japonskú možno označiť aj techniku v útrobách na čele s novou motorizáciou 2,0 Smart MIVEC. Odolnú japonskú benzínovú „atmosféru“, ktorá obľubuje vysoké otáčky, stále dopĺňa dnes už pomerne vzácna konštrukčná jednoduchosť. Absencii prepĺňania sekunduje nepriame vstrekovanie paliva a prekvapivo aj absencia časticového filtra! Napriek tomu dokáže pohonná jednotka s logom Mitsubishi plniť aktuálne prísne EÚ emisné normy.
Podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies prichádza s optimálnym kompromisom medzi športom a komfortom. V praxi dokáže ASX presvedčivo odfiltrovať aj o niečo väčšie nerovnosti našich ciest. Naopak, pri svižnejšej jazde sa japonské SUV aj napriek svojej vyššej stavbe nakláňa v zákrutách len minimálne. Svoju rolu v tomto prípade zohrala v rámci danej kategórie aj relatívne nízka hmotnosť. Napriek všetkému spomenutému svedčí testovanému kúsku vo finále najviac pohodový jazdný režim. Z hľadiska celkového komfortu pre posádku je pri bežných rýchlostiach príjemným bonusom solídne odhlučnenie kabíny. Viac aerodynamického hluku do interiéru preniká až pri vyššom rýchlostnom tempe.
V konkurenčnom boji môže byť najväčším tromfom nového Mitsubishi ASX práve atmosférická benzínová motorizácia 2,0 Smart MIVEC. Aj keď papierový údaj o zrýchlení neznie v tomto prípade príliš vábne, pocitová jazdná dynamika pohonnej jednotky s výkonom 150 koní sa javí v o niečo lepšom svetle. Nový motor veľmi pekne reaguje na povely prostredníctvom pedála akcelerátora. Tradičnou ozdobou atmosférických motorizácií je lineárne narastajúci výkon. Výkonová špička vrcholí pri atmosfére tradične až v hornej tretine otáčkomera. Adekvátna porcia sily, pozostávajúca z dostatočného výkonu a krútiaceho momentu, sa prispôsobí aj pomalej jazde v teréne, resp. pri vyšších rýchlostiach a diaľničnom tempe. Medzi najväčšie dynamické slabiny testovaného modelu s CVT prevodovkou patrí podľa očakávania absencia pohotovejšieho dynamického pružného zrýchlenia.
Inak možno softvérové vyladenie novej generácie CVT prevodovky pri modeloch Mitsubishi označiť ako príkladné. Až prekvapivý zmysel v tomto prípade dávajú predvolené virtuálne prevodové stupne. V manuálnom režime sa pohonná jednotka dokáže aj reálne oprieť o lineárne narastajúci krútiaci moment, ktorý rastie spolu s otáčkami.
Ozdobou testovanej špecifikácie je rozhodne aj vyspelý pohon všetkých kolies. Naladením svojich štvorkoliek sa značka Mitsubishi už tradične radí k špičke v danom segmente. Práve vďaka schopnému pohonu 4WD dokázalo testované Mitsubishi až prekvapivo suverénne zdolať všetky terénne nástrahy, ktoré sme si preň v rámci testu pripravili. Mimo spevnených ciest funguje veľmi pohotovo pripájanie pohonu zadných kolies už v automatickom režime. Ani stredne náročné kríženie náprav nepredstavuje pre ASX 4WD reálne žiadny problém. Limitom slobody mimo asfaltových komunikácií môže byť vo finále tak trochu prekvapivo svetlá výška na inak adekvátnej úrovni 19 cm. Jazdný režim 4WD Lock sa reálne stará predovšetkým o pohotovejšie pripájania zadnej nápravy. Vo väčšine simulovaných situácií si ale ASX s rezervou vystačil aj s automatickým režimom štvorkolky. Práve tento pohon je automaticky prednastavený pri každom štarte.
Pri pohybe po asfaltových komunikáciách a aktivovanom pohone len prednej nápravy nemožno reálne očakávať výrazne nižšiu spotrebu paliva, ako ponúka ASX v automatickom režime. Výsledná spotreba paliva sa podobne ako pri každej atmosfére odvíja v prvom rade od preferovaného jazdného štýlu. S ľahkou nohou a pri predvídavej jazde nie je príliš náročné jazdiť v kombinovanom režime aj s priemerom 7 l/100 km. Mimochodom, na mód ekologickej jazdy a citlivé zaobchádzanie s akcelerátorom vodiča pri jazde reálne pochváli rozsvietený zelený piktogram s nápisom „eco“ na prístrojovom paneli. Naopak, pri vyslovene zážitkovej jazde dokáže ASX hravo atakovať aj hranicu v okolí 9 l/100 km. Výsledný priemer sa v rámci nášho testu ustálil podľa palubného počítača na hodnote 8,3 litra na každých 100 km. To približne kopíruje aj hodnotu, ktorú v technických parametroch sľubuje samotný výrobca. Pre úplnosť dodajme, že na diaľnici pri dodržiavaní rýchlostných limitov treba počítať so spotrebou cca 8 l/100 km.
A náš celkový dojem?
To, čo sa na prvý pohľad môže javiť ako nelogické, dáva vo finále prekvapivo reálne zmysel. V celkovom poradí už štvrtá zásadná modernizácia pripravila Mitsubishi ASX veľmi dobre na ďalšiu životnú etapu. Obľúbené SUV teraz kombinuje žiadanú tradíciu s určitými prvkami moderny. Robustnému a pohľadnému exteriéru sekunduje v dobrom slova zmysle jednoduchý a užívateľsky prívetivý interiér, ktorý sa, ako sa hovorí, na nič nehrá. Najväčšou ozdobou testovaného modelu sú okrem pomerne priaznivej cenovky aj technológie na palube vrátane tradičnej japonskej motorizácie a vyspelého pohonu všetkých kolies.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Mitsubishi ASX 2,0 Smart MIVEC 4WD Intense
Dĺžka: 4365 mm
Šírka: 1810 mm
Výška: 1640 mm
Rázvor: 2670 mm
Objem kufra: 488 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 195
Pohotovostná hmotnosť: 1525 – 1545 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,2 s
Prevodovka: automatická CVT
Počet stupňov: 6 virtuálnych
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,9 – 8,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,3/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Dueler
Verzia/cena
Mitsubishi ASX 2,0 Smart MIVEC 4WD Intense (testovaný model) od 24 790 €
Mitsubishi ASX 2,0 Smart MIVEC 2WD Inform od 16 790 €
Recenzia
Mitsubishi ASX 2,0 Smart MIVEC 4WD Intense
Dĺžka: 4 365 mm Šírka: 1 810 mm Výška: 1 640 mm Rázvor: 2 670 mm Objem kufra: 488 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: všetkých kolies Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 110/150 Krútiaci moment Nm: 195 Pohotovostná hmotnosť: 1525-1545 kg Maximálna rýchlosť km/h: 190 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,2 s Prevodovka: automatická CVT Počet stupňov: 6 virtuálnych Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,9 – 8,2 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,3 / 100 km Pneumatiky: Bridgestone Dueler
Výhody
- Pomer cena vs. nadobudnutá hodnota
- Zaujímavý dizajn exteriéru
- Vyspeli pohon 4x4 + jazdné vlastnosti
Nevýhody
- Pružné zrýchlenie
- Menej pohodlná lavica v druhom rade
- Interiér nedokáže maskovať reálny vek modelu
Mitsubishi ASX 2,0 Smart MIVEC 4WD Intense DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu