Tri diamanty prednedávnom odštartovali výraznú modelovú ofenzívu spojenú s novou európskou stratégiou. Na jej počiatku stál znovuzrodený model ASX. Ten sa na našom trhu už onedlho objaví v zmodernizovanej verzii s autentickejším dizajnom. Ďalšou netrpezlivo očakávanou novinku, ktorá do predaja dorazí ešte v tomto roku je vlajková loď značky. Veľké SUV Outlander zaujme nielen sofistikovaným plug-in hybridným pohonom ale aj originálnym japonským pasom. Medzi v súčasnosti už dostupné akvizície značky Mitsubishi sa radí taktiež najnovšia generácia kultového modelu Colt. Malý hatchback si obdobne ako jeho súrodenec s vyššou svetlou výškou pomohol silou synergie aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi. Znovuzrodený Colt je inými slovami prispôsobený chuti a preferenciám európskych zákazníkov. Atraktívne dizajnové línie dopĺňa množstvo inovácií vrátane moderných digitálnych hračiek. Sympatické je, že nové Mitsibishi Colt je okrem vrcholného hybridu k dispozícii taktiež s cenovo dostupnejšími čisto spaľovacími motorizáciami. Výkonnejšiu z nich sme preverili v redakčnom teste.
Nové Mitsubishi Colt s prepĺňanou benzínovou motorizáciou 1,0 MPI-T skombinovaným so 6-st. manuálnou prevodovkou a vo vrcholnej výbave Instyle nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mitsubishi.
Rýchle fakty:
- Japonské Mitsubishi v rámci svojej novej európskej stratégie prednedávnom predstavilo druhý model, ktorý je postavený na osvedčenom aliančnom základe.
- Moderný malý hatchback dostal legendárne označenie Colt. Mitsubishi v jeho prípade ponúka klasické čisto spaľovacie motorizácie, ako aj sofistikovaný full-hybrid.
- Nové Mitsubishi Colt sa v porovnaní s francúzskym aliančným súrodencom môže pochváliť o niečo autentickejším dizajnom. Poznávacím zmením je prepracovaná predná časť s pozmeneným svetelným podpisom a tradičnou maskou Dynamic Schield.
- Interiér nového Mitsubishi Colt s odmyslením si fabrického loga troch diamantov kopíruje pôvodného darcu orgánov. Výhodou daného konceptu je kvalitatívne vysoký nádych skombinovaný s modernými digitálnymi hračkami.
- Nové Mitsubishi Colt patrí v disciplíne jazdných vlastností v segmente malých hatchbackov medzi najlepších. Testovanú konfiguráciu so silnejšou čisto benzínovou motorizáciou a klasickou manuálnou prevodovkou možno označiť ako prioritne racionálnu alternatívu.
Označenie Colt sa historicky radí k najväčším ikonám troch diamantov. Mitsubishi použilo názov inšpirovaný legendárnou krátkou zbraňou s dovetkom 600 už v roku 1962 pri malom dvojdverovom sedane. Identický názov neskôr využívali taktiež malé osobné dodávky či od nich odvodené úžitkové modely. Korene dnešnej generácie znovuzrodeného hatchbacku siahajú do roku 1978. V tom čase začali Japonci pod identickým označením v Európe predávať veľmi úspešný model, ktorý bol na domovskom kontinente paradoxne známy pod označením Mirage.
Prvých 6-generácií úspešného Mitsubishi Colt vydržalo vo výrobe do roku 2013. Celkovo sa z nich minulo viac ako 1,2 milióna kusov. Po 10-ročnej odmlke Japonci slávne meno opätovne oživili približne pred rokom. Úplne nová a v celkovom poradí siedma generácia je typickým zástupcom segmentu malých automobilov a v portfóliu značky je v súčasnosti hierarchicky umiestnená nad malým modelom Space Star.
Nové Mitsubishi Colt je postavené na najnovšej evolúcii platformy CMF-B v jej sofistikovanejšej špecifikácii. Po koncepčnej stránke ide o blízkeho príbuzného obľúbeného modelu Clio. Výhodou zdieľania aliančnej techniky, ktorá zároveň kompenzuje optickú príbuznosť je dostupnosť bohatej výbavy. Okrem moderných asistenčných systémov zahŕňa taktiež množstvo v segmente malých hatchbackov nadštandardných prvkov. Do tejto kategórie patrí napríklad pokročilý parkovací asistent alebo pestré spektrum dnes tak preferovaných digitálnych hračiek.
Na japonské pomery možno ako príjemne pestrú označiť taktiež paletu pohonných jednotiek. Vstupnou bránou do sveta Mitsubishi Colt je dnes už pomerne raritný atmosférický benzínový základ v podobe 3-valca 1,0 MPI s výkonom 67 koní. Najdostupnejšia motorizácia sa kombinuje výhradne s 5-st. manuálom. Čisto spaľovaciu technológiu využíva taktiež turbodúchadlom prepĺňaný testovaný derivát. Motorizácia 1,0 MPI-T je vyladená na 91 koní a kombinuje sa výhradne so 6-st. manuálom. Najvýkonnejšou a technologicky najsofistikovanejšou motorizáciou je elektrifikovaná verzia 1,6 Hybrid s výkonom 143 koní. Atmosférický benzínový 4-valec pôvodom z Japonska je doplnený o full-hybridnú nadstavbu. Zároveň ide o jedinú motorovú alternatívu dostupnú s automatickou prevodovkou.
Väčšia porcia japonskej DNA
Nové Mitsubishi Colt po vizuálnej stránke pôsobí sviežo, moderne a zároveň proporčne vyvážene. Na rozdiel od o niečo staršieho modelu ASX si Japonci v tomto prípade dali zároveň o niečo viac záležať na vzájomnom optickom odlíšení od svojho francúzskeho súrodenca. Spomenutú snahu je zo všetkého najviac vidieť pri autentickej prednej časti.
Jej ozdobou je pre tri diamanty už neodmysliteľný dizajnový element zastúpený maskou v štýle Dynamic Schield. Dané línie, ktoré vymedzujú pochrómované postranné elementy, sa vo finále vkusne prispôsobili proporciám dynamicky ladeného malého hatchbacku. Siluetu masky kompletizuje rozmerovo akurátne fabrické logo. Jeho tvarovaniu štýlovo ustúpil centrálny výbežok línie prednej kapoty. Predné svetlomety disponujú už v základe LED technológiou. V rámci danej triedy vozidiel musím pochváliť za tmy adekvátny svetelný výkon v stretávacom i diaľkovom móde. Absenciu inteligentnej nadstavby kompenzuje dobre fungujúce automatické prepínanie diaľkového režimu. Sebavedomý vzhľad predných partií kompletizuje výrazný LED modul denného svietenia s vertikálnou orientáciu situovaný v bočnej línii predného nárazníka. Japonci v jeho prípade vsadili na autenticky podpis, ktorého svietiace prvky sú vizuálne inšpirované práve rukopisom Dynamic Schield. Dynamický podtón testovaného exemplára kompletizujú reálne funkčne postranné aerodynamické prieduchy predného nárazníka.
Pri pohľade z profilu novinka taktiež zaujme atletickými proporciami s výraznou športovou príchuťou. Celkový temperament tu ešte viac zdôrazňuje postupne sa zužujúca línia bočného presklenia s efektne zamaskovanými kľučkami druhého páru dverí. Pozornému oku ani v tomto priestore neuniknú autentické optické odlišnosti. Reprezentuje je ich prelis skombinovaný s čiernym dizajnovým elementom viditeľným na predných blatníkoch resp. dverách. Emočné ladené krivky karosérie v prípade testovaného exempláru vyvažuje decentný farebný odtieň v podobe príplatkovej sivej metalízy s dovetkom Volcanic Gray. Pre dve najvyššie výbavy sú zároveň už automaticky vyhradené vrcholné 17-palcové disky kolies v dvojfarebnom prevedení.
Dizajnové emócie prirodzene vyžarujú i zo zadných partií testovanej kompaktnej novinky. Nový Colt opticky smerom k vozovke pritláča rozšírená spodná línia s vytiahnutými blatníkmi. Daný efekt ešte viac umocňujú delené koncové svetlá s pútavým LED svetelným podpisom. Športovú príchuť nemožno uprieť ani decentnému strešnému spojleru či proporčne masívnemu zadnému nárazníku. Novinka značky Mitsubishi sa zároveň nehanbí ani za výfukovú koncovku s dnes už čoraz zriedkavejším klasickým ukončením. Príslušnosť k modelovej rodine troch diamantov v tomto priestore zároveň pripomína sebavedomý nápis v centrálnej časti dverí batožinového priestoru.
Moderný interiér s hodnotným nádychom
Napriek neodškriepiteľnej snahe o autentické odlíšenie zovňajšku je interiér testovaného exempláru s odmyslením si korporátnej identity troch diamantov, koncepte identický s francúzskym súrodencom. Absencia originality je v tomto prípade vykompenzovaná nielen celkovo moderným nádychom, ale aj v danom segmente kvalitatívne špičkovým prístupom.
Ešte pred vstupom na palubu musím v prípade Mitsubishi pochváliť špičkovo fungujúci bezkľúčový prístup. Pre proces odomknutia, resp. zamknutia vozidla nie je nutné realizovať žiadny dodatočný úkon. Colt pri zachytení impulzu od kľúčika, resp. karty automaticky odomkne všetky dvere vrátane batožinového priestoru. Identický postup prirodzene funguje aj reverzne, teda pri automatickom zamknutí a oddialení sa od vozidla.
V princípe moderná architektúra palubnej dosky okrem moderných digitálnych hračiek našťastie stále nezanevrela ani na klasické ovládače. Fanúšikovia značky Mitsubishi v tomto kontexte určite ocenia nielen samostatný modul klimatizácie, ale aj ovládanie dôležitých funkcií vozidla prostredníctvom tlačidlovej lišty vľavo pod volantom či v priestore pod centrálnym displejom. Atypickú ergonómiu, typickú pre automobily z krajiny galského kohúta tu pripomína združený ovládač audia a telefónu umiestnený na stĺpiku riadenia vpravo pod volantom.
Vertikálne orientovaná a do priestoru vystúpená dotyková obrazovka s praktickou orientáciou v smere na vodiča dodáva interiéru moderný nádych. Nový Colt patrí k najlepším v segmente aj v disciplíne použitia veľkého množstva na dotyk príjemných materiálov s precíznym dielenským opracovaním. Automobilka sa zároveň pri viacerých plochách, resp. obkladoch sústredila taktiež na ekologický, resp. udržateľný podtón.
Moderné automobilové trendy v prípade testovaného exempláru reprezentujú už spomenuté digitálne hračky. Najvyššia výbavová verzia automaticky disponuje ich vrcholnou verziou. Plne grafický prístrojový panel zaujme detailnou a zároveň príkladne ostrou grafikou. Užívateľské prostredie dostupných layoutov sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu, resp. prednastavením preferovaného osobného prostredia. Efektnú simuláciu jedného, resp. dvoch budíkov dopĺňa koncepčne jednoduchší náhľad. Prístrojový panel chválim taktiež za možnosť vyobrazenia mapového podkladu.
Reálne širokou mierou osobnej personalizácie disponuje rovnako centrálny infotainment. Prostredie úvodných obrazoviek si je možné v tomto prípade vyskladať prostredníctvom dostupných widgetov. Automatickou súčasťou vrcholnej verzie je vstavaná navigácia, ktorá dokáže pracovať s v danom čase reálnymi dopravnými obmedzeniami na zvolenej trase. Moderný rozmer palubnej zábavy kompletizuje bezkáblovo fungujúca moderná mobilná konektivita. Dôraz na samotnú grafickú stránku kompletizuje adekvátne ostrý a zároveň príjemne detailný kamerový výstup. Nový Colt zároveň patrí do úzkej skupiny malých hatchbackov, ktoré ponúkajú plnohodnotný panoramatický kamerový náhľad. Táto frajerinka je taktiež už automatickou súčasťou najvyššej výbavy Instyle.
Zaužívané automobilové trendy kompletizuje testovaný exemplár v disciplíne dostupných odkladacích priečinkov. Za decentne prémiový detail možno v tomto kontexte označiť držiak na nápoje na stredovej konzole, ktorý je možno prekryť efektnou krycou roletkou. Do priečinku pred radiaciou pákou s praktickou funkciou indukčného nabíjania sa na druhej strane už reálne nemusia zmestiť vyslovene veľké modely dnešných smartphonov.
Šoférske emócie evokuje nové Mitsubishi Colt s odmyslením si detailov na čele s tmavým čalúnením stropu taktiež v disciplíne posedu za volantom. Za dizajnovo pekný, prakticky funkčný a na dotyk príjemný multifunkčný volant, akým disponuje testovaný exemplár, by sa s určitosťou nemuseli hanbiť ani omnoho výkonnejší konkurenti s dovetkom „hot.“
Do emočného konceptu so športovým nádychom zapadajú rovnako predné sedačky s možnosťou nastavenia príjemne nízkej pozície. Vítaný náznak bočného vedenia spojený s dobrou fixáciou tela, vrátane chrbtovej časti, dopĺňa komfortné a zároveň adekvátne mäkké čalúnenie pozostávajúce z kombinácie látky a umelej kože. Reálne spokojný som bol taktiež s ponúkaným výhľadom z vozidla. Nižšie odsadenú líniu bočného presklenia dopĺňa praktické uchytenie spätných zrkadiel a pomerne úzke predné stĺpiky.
Priestorovými pomermi v druhom rade Mitsubishi Colt kopíruje zaužívané štandardy v danej kategórii vozidiel. I keď novinka v zadnej časti kabíny nepatrí vyslovene medzi priestorových rekordérov, tak adekvátne pohodlne sa tu okrem detí prepraví aj dvojica štandardne urastených dospelákov. Vyslovene vyšší jedinci tu už ale prirodzene narazia na priestorový limit daného segmentu vozidiel. Z hľadiska dostupnosti množstva prepracovaných detailov v priestore pre zadných pasažierov „prekvapí“ absencia zdrojových koncoviek či klasických výduchov ventilácie. Druhý spomínaný prvok výbavy na druhej strane v dane kategórii vozidiel stále nepatrí k bežnému výbavovému štandardu. Do identickej kategórie nadštandardných prvkov radím taktiež chýbajúcu centrálnu lakťovú opierku. Cestovný komfort zadných pasažierov na druhej strane vylepšujú využiteľné odkladacie priečinky vo vnútornej výplni druhého páru dverí.
Praktickým prekvapením nového modelu Colt je batožinový priestor so slušnou základnou kapacitou na úrovni 391 litrov. Štýlu a imidžu tu na druhej strane ustúpil neprakticky umiestnený mikrospínač odomykania. Svoje miesto našiel na vrchnom vybratí uchytenia evidenčného čísla. V tomto prípade ide prirodzene o pomerne náchylný bod vzhľadom na potencionálne znečistenie na základe vonkajších poveternostných vplyvov. O niečo vyššia nakladacia hrana kopíruje zaužívaný štandard danej triedy. Celkovú praktickú stránku vylepšuje hodnotnejšie čalúnenie bočných stien, ako aj prítomnosť háčikov na tašky. V reálne veľkorysejšom priestore pod spodnou úrovňou podlahy sa nachádza „len“ opravná sada. Tá je pre novinku troch diamantov výbavovým štandardom. Mitsubishi na druhej strane chválim za prítomnosť pekne zabalenej originálnej olejovej náplne o objeme jedného litra. Po sklopení zadných operadiel delených v pomere 60/40 je vďaka medzipodlahe možné vytvoriť optimálnu rovinu. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje 1069 litrov.
Za prednosť znovuzrodeného Mitsubishi Colt možno označiť reálne dostupnú výbavu. Už v základe, resp. nižších výbavách je okrem bezpečnostných a asistenčných systémov k dispozícii automatická klimatizácia, bezkáblová funkcia modernej mobilnej konektivity, tempomat vrátane možností adaptívnej nadstavby, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, automatické prepínanie diaľkového módu či indukčné nabíjanie smartphonu. Testovaná špičková výbava Instyle disponuje už i nadštandardnými prvkami ako je panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, vstavaná navigácia, elektronická parkovacia brzda, ambientné podsvietenie interiéru či veľmi pekne hrajúce audio značky Bose.
Racionálna voľba
Nové Mitsubishi Colt dokáže s odmyslením si atraktívneho vzhľadu, moderného interiéru a bohatej výbavy zaujať i na poli jazdných vlastností. Vďaka spoločnému aliančnému základu radím novinku po šoférskej stránke zároveň medzi najdospelejších zástupcov v segmente malých hatchbackov. Testovaná motorizácia v podobe čisto benzínového prepĺňaného trojvalca reprezentuje takpovediac racionálnu voľbu.
Základom precíznych jazdných vlastností znovuzrodeného malého hatchbacku je dobre odladený podvozok. Nový Colt aj napriek konštrukčne jednoduchej zadnej náprave ponúka takmer ideálny kompromis medzi ponúkaným jazdným komfortom a očakávanými zážitkami. Vyladenie pruženia dokáže s prehľadom „pochytať“ bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Vrcholným 17-palcovým diskom na druhej strane už prirodzene príliš nevoňajú ostrejšie hrany či prejazdy cez mestské nástrahy na čele s prepadnutými kanalizačnými poklopmi. V danom prípade už treba z času na čas počítať s prenosom kinetickej energie do modulu karosérie.
Celkovú suverenitu a dospelosť podvozka hatchbacku s logom troch diamantov kompletizuje sebaisté správanie skombinované s príkladnou smerovou stabilitou na kvalitnom asfalte či pri prejazde cez všeobecne technickejšie cestné úseky. V daných podmienkach okrem pocitovo príkladnej istoty smerom od podvozka sprostredkovanej poslušným riadením, vyniká nový Colt na dnešné pomery už prakticky mušou váhou. Pohotovostná hmotnosť testovanej konfigurácie sa dokonca ustálila pod magickou hranicou 1,2 tony! Na efektívne krotenie živej váhy z tohto dôvodu bezproblémovo postačujú „len“ bubnové brzdy na zadnej náprave. Počas testu som si daný fakt overil pri viacerých po sebe nasledujúcich prudkých zastaveniach z diaľničného tempa.
Úsmev na tvári dokáže vyčarovať i adekvátne strmé, no zároveň stále prioritne pohodlné vyladenie riadenia. Reálne konštrukčné schopnosti testovaného podvozka spojené s jazdnými zážitkami tak vo finále výrazne prevyšujú ponúkaný výkon prioritne racionálneho benzínového trojvalca.
Moderná maloobjemová prepĺňaná pohonná jednotka 1,0 MPi-T je vyladená na 91 koní. Dnes už v papierovej rovine nie príliš zaujímavá výkonová porcia dokáže v reálnej praxi malého a ľahkého hatchbacku udeliť plne postačujúcu jazdnú dynamiku. V kombinácii so šikovnou prácou s klasickým manuálom v tejto disciplíne testovaná novinka príjemne prekvapila nielen v meste ale i pri mimomestských presunoch. Prirodzený výkonový limit pohonnej jednotky dá o sebe najviac vedieť napríklad pri plne obsadenom vozidle, topograficky náročnejšom teréne, alebo pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe. O niečo viac plánovania si z tohto dôvodu vyžadujú bezpečné predbiehacie manévre.
Testovaná motorizácia si zaslúži všeobecnú pochvalu za svoju príjemnú kultivovanosť. Konštrukciu s nepárnym počtom valcom je najviac cítiť predovšetkým pri studených štartoch. Vy vyššom spektre otáčkomera dávam palec hore zaujímavo drsnej zvukovej farbičke typickej práve pre trojvalce. K adekvátnym šoférskym emóciám prispieva taktiež klasický 6-st. manuál s prirodzeným odstupňovaním jednotlivých prevodových stupňov. Páka prevodovky zároveň disponuje reálne presnými a zároveň akurátne dlhými dráhami. Manuálna prevodovka v Mitsubishi Colt na druhej strane ale zároveň nepatrí medzi vyslovene športové kulisy s takpovediac mechanickou odozvou.
Vďaka „šestke“ sa testovaný exemplár rozhodne nestratí ani na diaľnici. Odhlučnenie priestoru pre posádku možno označiť ako plne adekvátne a to vrátane diaľničného tempa. Práca s troma pedálmi a manuálnou prevodovkou vo finále čiastočne nahrádza klasický volič jazdných režimov. Pri bežnej jazde má pohonná jednotka dostatok sily a energie už v okolí pásma 2-tisíc otáčok, kedy je zároveň už k dispozícii aj maximálny krútiaci moment. V prípade preferencii väčšej porcie emócií ale malému hatchbacku nie je proti srsti ani využívanie vyššieho spektra otáčkomera.
Na palube je zároveň prítomné taktiež rozhranie jazdných svetov Mitsubishi Multi Sence s vlastnou grafickou atmosférou. Dostupná ponuka pozostáva zo zaužívanej klasiky v podobe ostrejšieho nastavenia Sport a komótnejšieho módu Eco. Ponuku kompletizuje čiastočne personifikovateľný režim My Sence, kde si je možné okrem nálady na palube prispôsobiť taktiež odozvu riadenia.
Celkovú vyspelosť nového Mitsubishi Colt kompletizujú prítomnosť pestrej škály asistenčných systémov. V tejto súvislosti chcem mimoriadne pochváliť adaptívny tempomat, ktorý v prípade testovaného exempláru funguje veľmi dobre aj v kombinácii s klasickou manuálnou prevodovkou. Automaticky sa nedeaktivuje dokonca ani po preradení na vyšší, resp. nižší prevod. Pri dlhých presunoch mi k dokonalosti chýbalo o niečo precíznejšie nastavenie funkcie monitorovania jazdných pruhov, ktoré v tomto prípade nedokázalo vozidlo vždy udržať príkladne uprostred čiarami vymedzeného pruhu.
Prioritne racionálny malý hatchback s dospelými jazdnými vlastnosťami a čisto benzínovou pohonnou jednotkou pod prednou kapotou dokáže na konci dňa potešiť pomerne nízkymi nárokmi na palivo. Výsledná kombinovaná spotreba sa na konci testu ustálila na hodnote 5,3 l/100 km, čo takmer zodpovedá deklarovaným sľubom automobilky. Maloobjemové turbo je z hľadiska apetítu prirodzene náchylnejšie na preferovaný štýl jazdy. Pri častejšej radosti z vyššieho spektra otáčok treba počítať s približne o liter vyššou spotrebou. Najúspornejšia je novinka na okresných komunikáciách. V danom prostredí nie je príliš náročné jazdiť so spotrebou tesne pod 5-litrami. Pri prioritnom využívaní v meste vyobrazil palubný počítač spotrebu 6,3 l/100 km. S takmer identickým úbytkom paliva z nádrže (6,5 l/100 km) treba počítať pri diaľničnej prevádzke.
A celkový dojem?
Tri diamanty opätovne reinkarnovali svoj historicky slávny model. Nové Mitsubishi Colt je zároveň ďalším členom rodiny vyvinutý špeciálne pre európske publikum k čomu napomohla aliančná kooperácia. Dizajnovo štýlová novinka s moderným a technológiami nabitým interiérom sa vďaka tomu radí medzi najlepších zástupcov segmentu malých automobilov. Testovaná výkonnejšia a zároveň stále čisto benzínová motorizácia reprezentuje racionálny stred medzi vstupnou cenovkou a následne nadobudnutou hodnotou.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mitsubishi Colt 1,0 MPI-T Instyle
Dĺžka: 4 053 mm
Šírka: 1 798 mm
Výška: 1 439 mm
Rázvor: 2 583 mm
Objem kufra: 391 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 67/91
Krútiaci moment Nm: 160
Pohotovostná hmotnosť: 1195 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 174
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,2 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,1 – 5,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,3 / 100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact
Verzia/zvýhodnená cena
Mitsubishi Colt 1,0 MPI-T Instyle (testovaný model) od 20 300 €
Mitsubishi Colt 1,0 MPI Inform od 15 500 €