Modelová ofenzíva značky Nissan pokračuje v plnom prúde. Po ukončenom cykle generačných obmien troch klasických SUV modelov Japonci na náš trh konečne uviedli aj koncepčne revolučnú novinku s plne elektrickým pohonom. Pri v súčasnosti minimálne, v Európe najprivilegovanejšom pohone má automobilka Nissan na rozdiel od drvivej väčšiny konkurentov obrovské skúsenosti. Priekopníkom plne elektrického pohonu v modernej ére a zároveň jeden z prvých masovo predávaných batériových modelov bol pôvodný Nissan Leaf. Cenné znalosti s elektrickým konceptom pohonu automobilka následne pretavila v jeho súčasnej generácii a zároveň aj pri vývoji elektrifikovaných hybridov na čele s technológiou e-Power. Priamym pokračovateľom pôvodného batériového konceptu s množstvom revolučných vylepšení je napriek tomu úplne nový Nissan Ariya. Pri našom prvom stretnutí sme atraktívnu novinku preverili vo vrcholnej verzii s väčšou batériou a inteligentným pohonom všetkých kolies.
Nový Nissan Ariya v top výkonovej verzii (301 koní), skombinovanou s 87 kWh batériou, inteligentným pohonom všetkých kolies e-4orce a špičkovej výbavovej verzii Evolve, nám na test zapožičala spoločnosť Nissan POINT Žilina.
Rýchle fakty:
- Nový Nissan Ariya nielenže v praxi zúročil už veľmi bohaté skúsenosti japonského automobilového giganta s výrobou plne elektrických modelov a zároveň ich dokázal posunul na úplne novú úroveň.
- Plne elektrická novinka je postavená na novej aliančnej podvozkovej platforme pre elektrické vozidlá CMF-EV. Módne SUV-coupé je doslova prešpikované technológiami. Relatívne veľkú batériu s využiteľnou kapacitou až 87 kWh dopĺňajú moderné asistenčné systémy, ako aj dostupnosť sofistikovaného pohonu všetkých kolies.
- Čisto elektrický Nissan Ariya zaujme dnes tak obľúbenou a módnou karosériou typu SUV-coupé. Okrem toho japonská novinka ponúka aj celkovo pútavým dizajnom s veľmi futuristickým nádychom.
- Kabína testovaného modelu Nissan Ariya okrem veľkorysého priestoru šokuje aj svojou modernou atmosférou. Luxusný a zároveň aj materiálovo vkusný interiér dopĺňa množstvo moderných prvkov skombinovaných s užívateľsky prívetivou ergonómiou.
- V disciplíne jazdných vlastností patrí Nissan Ariya k najlepšie jazdiacim elektromobilom kompaktnej veľkosti. V princípe tuhšie vyladenie podvozka dopĺňajú sofistikované technológie elektrického pohonu. Veľkou ozdobou je v prípade testovaného exempláru aj inteligentný pohon všetkých kolies. Kapacitne nadštandardná batéria je zároveň garantom adekvátneho dojazdu, a to aj pri temperamentnejšom štýle používania.
Fotogaléria Nissan Ariya
Výroba tzv. batériových automobilov má pri značke Nissan už veľmi dlhú históriu. Za prvého elektrického pioniera v nej možno označiť elektromobil Tama už z roku 1947. Koncepčne modernú elektrickú zástavbu s lithium-ion batériou Nissan po prvýkrát v sérii využil v roku 1996 a to pri plne elektrickom deriváte MPV Prairie Joy EV. Globálnu batériovú revolúciu odštartoval v roku 2010 pôvodný sériový elektromobil Nissan Leaf, ktorého druhá generácia figuruje v ponuke automobilky z krajiny vychádzajúceho slnka dodnes.
Prísna emisná politika dnes núti jednotlivých výrobcov čoraz viac využívať práve batériový pohon. Nissan už pri tejto príležitosti predstavil vlastnú európsku stratégiu postavenú výhradne na elektrifikovaných pohonoch. V kategórii 100% elektrických modelov je jej technologickou vlajkovou loďou nové a moderné SUV, ktoré sa po veľkostnej a rozmerovej stránke radí medzi obľúbené modely Qashqai a X-Trail. Model Ariya debutoval ako koncept v závere roka 2019. Sériovej podoby rovnomenného modelu sme sa dočkali približne o rok neskôr. Následná doba poznačená globálnou pandémiou a krízou komponentov mala aj v tomto prípade logický následok v podobe pomalšiehi nábehu výroby. V Európe sa Ariya aj z tohto dôvodu objavila ešte len pred pár mesiacmi.
Plne elektrická novinka s logami značky Nissan je postavená na úplne novom modulárnom základe CMF-EV. Pri vývoji testovaného exempláru automobilka aplikovala aj skúsenosti z dlhoročného pôsobenia v šampionáte Formula E. Ariya prináša do praxe aj nový dizajnový jazyk, luxusné prevedenie interiéru či množstvo zaujímavých technológií. Sem sa okrem vysokého stupňa pasívnej bezpečnosti radí aj najnovšia evolúcia asistenčných systémov ProPilot alebo inteligentný pohon všetkých kolies e-4orce. Nový elektromobil bude ako vôbec prvý Nissan podporovať aj aktualizáciu softwaru na diaľku.
V rámci elektrickej zástavby je nová Ariya k dispozícii s dvoma verziami akumulátora. Za vstupnú bránu možno v tomto kontexte označiť menšiu 63 kWh batériu, ktorá sa kombinuje výhradne s pohonom predných kolies a elektromotorom o výkone 214 koní. Väčší dojazd logicky deklaruje batéria s kapacitou až 87 kWh. V základnom vyhotovení je aj v tomto prípade štandardom pohon prednej nápravy a maximálny výkon 238 koní. Vrcholnú verziu reprezentuje testovaná dvoj-motorová konfigurácia. 87 kWh batériu tu dopĺňa systémový výkon až 301 koní, ktorý je distribuovaný na kolesá oboch náprav prostredníctvom inteligentného pohonu Nissan e-4orce.
Príťažlivý dizajn s futuristickým nádychom
Produkčný Nissan Ariya so značne futuristickým nádychom sa vizuálne takmer neodlišuje od pôvodne predstaveného konceptu. V sumári sa Japoncom podarilo postaviť proporčne vyvážené SUV-coupé s veľmi atraktívnymi a zároveň aj aerodynamickými krivkami. Do praxe sa tu dostáva aj atraktívna a emočná evolúcia dizajnového jazyka automobilového giganta z krajiny vychádzajúceho slnka.
Spomenutú evolúciu tradičného dizajnu značky odrážajú aj predné partie. Pre elektromobil príznačne uhladené partie pri modeli Ariya ozvláštňujú hneď viaceré ostré línie na čele s postrannými aerodynamickými prieduchmi. Typickú masku V-Motion formuje jej efektná a jednoliata čierna náhrada bez chladiacich prieduchov. Za obalom „masky“ si našli svoje miesto aj dôležité bezpečnostné senzory a snímače. Okrem centrálneho fabrického loga pri bližšom pohľade na daný modul karosérie zaujme aj efektný motív s opticky naznačenou štruktúrou. Siluetu písmena V následne formuje úzka svetelná LED technika denného svietenia, resp. smeroviek. O úroveň vyššie situovaný hlavný full-LED svetelný modul ozvláštňuje v najvyššej výbave veľmi precízne pracujúca adaptívna/matrix funkcia. Okrem vyrezávania som bol veľmi spokojný aj s reálne dostupným svetelným výkonom. V tejto disciplíne je testovaný exemplár nateraz najlepšie svietiacim modelom Nissan, ktorý som mal možnosť otestovať. Decentne drsný SUV nádych prednej časti dotvára spodná línia nárazníka, kde si svoje miesto našli aj prieduchy termomanažmentu batérie.
Pri pohľade z profilu zajme Ariya proporciami typickými pre plne elektrické automobily. Nadštandarde dlhému rázvoru sekundujú kolesá umiestnené takmer až v rohoch karosérie. Podstatne viac dizajnových emócií v tomto priestore evokuje silueta SUV-coupé s postupne klesajúcou líniou strechy. Atraktívne ostré línie zdobia aj koncový stĺpik karosérie. Celkový woow efekt testovaného exemplára dopĺňa lakovanie v tmavozelenej prémiovej a zároveň príplatkovej metalíze Aurora, ktorá opticky mení svoj odtieň v závislosti od aktuálnych svetelných podmienok. Konzervatívnejšie orientovaní používatelia tu s veľkou pravdepodobnosťou ocenia klasický koncept kľučiek vozidla. Vrcholnú konfiguráciu môžu ešte viac ozvláštniť až 20-palcové disky kolies. Pod ich atypický aerodynamický dizajn sa pričinili aj aerodynamické plastové „puklice“ v kontrastnej sivej farbe.
Originálne, ostro a zároveň atleticky pôsobí nový Nissan Ariya aj zozadu. Celkovú aerodynamiku vozidla v tomto priestore dotvára efektné strešné krídlo. Športový akcent zároveň formuje aj výrazný zadný nárazník s futuristickým náznakom difúzora. Z praktickej stránky si testovaný exemplár zaslúži pochvalu aj za prítomnosť klasického zadného stierača, ktorý je pri moderných elektromobiloch už skôr ojedinelou záležitosťou. Dizajnový efekt zadných partií kompletizujú opäť úzky a za tmy kompletne svietiaci LED modul. V jeho module si svoje miesto našiel aj štýlovo zakomponovaný nápis Nissan. V identickom páse svetelnej techniky je zakomponované dokonca aj biele svetlo aktívne pri spiatočke. Užívateľskou nevýhodou daného riešenia je za tmy minimálne osvetlenie spodnej časti priestoru za vozidlom.
Moderný interiér s domovskou atmosférou
Kabína nového modelu Ariya prináša svojím spracovaním a celkovým nádychom v porovnaní s doteraz zaužívaným a zároveň beztak hodnotným prístupom značky Nissan takmer až revolúciu. Moderný dizajnový minimalizmus je aj v prípade elektrickej novinky skombinovaný s maximálnym dôrazom na ergonómiu a užívateľskú prívetivosť. Veľmi špeciálnu atmosféru evokujúcu teplo domova zároveň a prírodný rozmer tu pripomínajú použité materiály.
Kvalitou dielenského opracovania sa môže nový Nissan pokojne porovnávať s prémiovkami. Pútavý woow efekt tu vyvoláva drevený dekór spodnej línie palubnej dosky, v ktorého centrálnej časti je veľmi štýlovo zakomponované ovládanie klimatizácie. Dostatočne veľké a štýlovo podsvietené ovládacie ikony dostali dokonca aj haptickú odozvu na dotyk. Identický recept automobilka využíva aj v rámci stredovej konzoly s ovládacím modulom niektorých ďalších funkcií, vrátane nastavenia režimov jazdy. Veľmi hodnotne pôsobí aj dielenské stvárnenie na dotyk príjemnej vrchnej časti palubnej dosky, ktorej „semišový“ povrch prechádza plynule aj obložením dverí. Celkovo moderný rozmer na palube testovaného exempláru následne dopĺňa štruktúrou efektne ambientné podsvietenie v bielej farbe.
Aj napriek modernej atmosfére si plne elektrický model Ariya zachoval aj minimalistický koncept s klasickými tlačidlami umiestnenými v ľavej časti palubnej dosky v priestore pred volantom. V princípe najvšednejším dojmom na mňa v interiéri pôsobí volič pohonu zabalený vo vysokolesklom čiernom module, známy už aj z iných modelov značky Nissan.
Už známy grafický koncept si zároveň osvojili aj grafické displeje. Opticky prepojený modul prístrojového panela a infotainmentu si vďaka dobre odladenej grafike vystačí aj bez tieniacich elementov. Sympatické je, že Nissan pri svojom modernom elektromobile zbytočne neexperimentoval a aj model Ariya ponúka digitálnu simuláciou klasických budíkov, ktorých centrálnu časť si je možné personálne prispôsobiť. Veľmi pestré spektrum vyobrazovaných údajov, vrátane zaujímavých funkcií plne elektrického pohonu, ponúka aj rozhranie palubného počítača.
Druhou alternatívou vyobrazenia prístrojového panela je jednoduchšie prostredie bez simulovaných budíkov. V tomto nastavení si je možné na prístrojový panel vyobraziť napríklad už aj mapový podklad. Dôraz, na čo najlepšiu užívateľskú prívetivosť tu pripomína aj ergonomicky precízne umiestnenie minimalistického ovládača slúžiaceho na reguláciu podsvietenia prístrojov.
Identický recept si osvojil aj modul dotykového infotainmentu s decentne zapracovanými skratkami najdôležitejších funkcií v jeho ľavej časti. Dotyková obrazovka je o niečo viac vystúpená a tým pádom aj lepšie prístupná. Známe užívateľské prostredie doprevádzajú v prípade modelu Ariya skutočne bleskurýchle odozvy na dotykové povely. Súčasťou rozhrania Nissan Connect je okrem všedných funkcií hneď niekoľko on-line aplikácií, vstavaná navigácia, ktorá dokáže plánovať ideálne nabíjacie body pri dlhých presunoch, štatistické údaje elektrického vozidla, ako aj reálne kvalitný kamerový pohľad na okolie vozidla.
Veľmi moderne a graficky efektne je navrhnutá aj dotyková nadstavba modulu klimatizácie, kde si možno aktivovať vyhrievanie, resp. odvetrávanie sedadiel. Termomanažment tepelnej pohody posádky na palube funguje, mimochodom, veľmi precízne už v plne automatickom nastavení. Moderná mobilná konektivita fungovala v prípade môjho Android zariadenia klasicky, teda prostredníctvom káblového prepojenia a Japonci majú pre Nissan Ariya samozrejme k dispozícii aj modernú mobilnú aplikáciu.
Plne elektrická novinka si okrem celkovej atmosféry zakladá aj na vzdušnom koncepte interiéru. Za veľmi kreatívne riešenie považujem v tomto kontexte elektricky požívateľnú stredovú konzolu vrátane lakťovej opierky. Na identickom mieste sa nachádza prekvapujúco minimalistický úložný priestor a podložka s indukčným dobíjaním smartphonu. Zdrojové koncovky vrátane oboch typov USB si našli svoje miesto v spodnej časti posuvnej konzoly. Priestor na obloženie bežných drobnosti okrem štandardných priečinkov doháňa aj na prvý pohľad „tajná“ schránka v centrálnej časti palubnej dosky s „čalúnenou“ výstelkou, ktorá sa otvára, resp. zatvára elektronicky prostredníctvom tlačidiel na stredovej konzole. Ďalšie užitočné digitálne hračky reprezentuje aj palubné spätné zrkadlo, ktoré je možné prepnúť do širokouhlého kamerového náhľadu.
Príslušnosť k SUV kategórii pripomína Ariya aj svojím prirodzene vyšším posedom, pod ktorý sa logicky podpísala aj batéria v podlahe. Pri mojej výške cca 185 cm mi tu už zároveň ostávalo len minimum miesta pre hlavu, pod čo sa podpísala aj panoramatická strecha. Prístup na palubu v nepriaznivom počasí spríjemňuje aj praktické prekrytie prahov všetkých dverí. Dostatočne nadimenzované predné sedačky pozostávajú pri najvyššej výbave Evolve v štandarde na dotyk príjemné čalúnenie v syntetickej koži. Alternatívou je príplatkové čalúnenie v koži Nappa v modrej farbe. Predné sedačky sú vo všeobecnosti príjemne komfortné a zároveň ponúkajú aj naznak bočného vedenia v chrbtovej časti. Japonci si dali záležať aj na výhľade z vozidla, ktorý v smere šikmo dopredu vylepšuje uchytenie spätných zrkadiel. Decentne dynamickú atmosféru tu zároveň evokuje nový multifunkčný volant s funkčne vymysleným konceptom ovládacích tlačidiel.
Aj napriek atraktívnym karosárskym líniám myslí nový Nissan Ariya aj na potreby rodiny. Napriek klesajúcej línii strechy si testovaný elektromobil zaslúži pochvalu za príjemne veľký vstupný otvor pre zadných pasažierov, ktorý dopĺňa druhý pár dverí otvárajúci sa prakticky až do pravého uhla. Novinka tu z hľadiska veľkorysého vnúteného priestoru ťaží z batériového konceptu s dlhým rázvorom a ideálne rovnou podlahou. Priestorový deficit môžu aj v druhom rade pociťovať v princípe len nadštandardne urastení dospelí, a to v oblasti pre hlavu. Cestovný komfort v zadnej časti kabíny okrem príjemne komfortnej lavice s možnosťou polohovania sklonu operadiel dopĺňa dopĺňajú zdrojové koncovky, samostatné výduchy ventilácie, ako aj vyhrievanie dvoch krajných pozícií.
Batožinový priestor testovanej verzie s pohonom všetkých kolies je v porovnaní so súrodencami s len predným pohonom logicky diétnejší. Aj napriek tomu disponuje Ariya e-4orce stále adekvátnym objemom 415 litrov v základnom usporiadaní. Vo všeobecnosti praktická dvojdielna podlaha v testovanej konfigurácii neponúka pre modely Nissan tradičnú možnosť predelenia batožinového priestoru. Pod úrovňou podlahy si našli svoje miesto komponenty audia Bose, ale aj praktická priehradka kde je možné odložiť napríklad nabíjací kábel. Elektrický Nissan si zaslúži pochvalu aj za čalúnenie bočných stien batožinového priestoru či prítomnosť niekoľkých háčikov a kotviacich ôk. Po sklopení delených zadných operadiel a maximálnej prepravnej kapacity vzniká prakticky ideálna rovina. K ergonomickej dokonalosti mi tu chýba otvor na prepravu dlhých predmetov. Prémiovým detailom je, naopak, elektrické zatváranie dverí batožinového priestoru, kde pribudlo aj tlačidlo na uzamknutie vozidla.
Z hľadiska výbavy na palube je na tom v princípe veľmi dobre už najdostupnejšie vyhotovenie Engage. To okrem iného disponuje aj plnou konfiguráciou bezpečnostných a asistenčných systémov. Pre vrcholnú verziu Ariya Evolve, naviazanú už automaticky na pohon e-4orce sú príznačné aj prvky ako parkovací asistent, už spomínané vnútorne spätné zrkadlo s kamerovým náhľadom, predné sedadlá s vyhrievaním a odvetrávaním, vyhrievané zadné sedadlá, full LED svetlomety s adaptívnou funkciou, elektricky nastaviteľné predné sedadlá a volant s pamäťou, elektricky posuvná stredová konzola, elektricky otvárateľná centrálna priehradka, pekne hrajúce audio Bose, Head-up displej, inteligentný kľúč, ktorý automaticky vozidlo odomkne po priblížení sa alebo otvárateľné panoramatické strešné okno.
Šoférsky atraktívny elektromobil
Aj keď globálna pandémia a následná čipová kríza pozdržali príchod nového elektromobilu značky Nissan na globálne trhy, tak na konci dňa dlhšie čakanie modelu Ariya paradoxne prospelo. Počas prechodného obdobia Japonci totiž svoju technologickú pýchu aj naďalej testovali a vylepšovali. To sa v prípade testovaného exempláru premietlo do podvedome príjemného pocitu skvele vyladeného celku a zároveň precízne fungujúceho elektromobilu, čo nie je v dnešnej dobe pri nových modeloch paradoxne úplnou samozrejmosťou.
Určitou konštrukčnou zaujímavosťou elektrickej novinky s logami značky Nissan je uprednostnenie základného konceptu s pohonom prednej nápravy. V prípade testovaného exemplára, ale danú skutočnosť úplne „vymazal“ naozaj skvele fungujúci inteligentný pohon všetkých kolies e-4orce. Z hľadiska konštrukcie podvozka využíva Ariya podľa očakávania sofistikované zavesenie všetkých kolies. Vyladenie tlmičov resp. pruženia všeobecne je prekvapivo skôr tuhšie ako vyslovene komfortné. V prípade testovaného exemplára sa pod danú skutočnosť ešte viac podpísali príplatkové 20-palcové disky s pneumatikami s nižším profilom.
Aj napriek vyššie spomenutému dokáže podvozok suverénne a bezproblémovo pochytať všetky „drobné“ nedostatky cestnej infraštruktúry. Vodič tu má zároveň k dispozícii aj v danej triede vozidiel skôr ojedinelú spätnú väzbu od povrchu, po ktorom vozidlo práve prechádza. O niečo viac obozretnosti si tu logicky vyžadujú prejazdy cez výrazné prepadliny. Pri nechcenom „trafení utopeného“ kanalizačného poklopu v meste, tu jednoducho treba počítať s prenosom kinetickej energie do karosérie.
Výhoda tuhšieho naladenia podvozka sa naplno prejaví nielen na kvalitnejších povrchoch, ale aj pri zážitkovejšej jazde. Veľkým prekvapením sú pri svižnom prejazde cez tiahle zákruty len minimálne náklony karosérie. Ariya sa v daných podmienkach správa takmer až ako tzv. športový elektromobil. Príjemný šoférsky pocit, okrem pocitovo precíznej tuhosti karosérie, tu na pomery elektrických vozidiel pripomína aj akceptovateľná pohotovostná hmotnosť cca 2,2 tony. Spomenutú váhu v zákrutách veľmi efektívne eliminuje aj už vyššie spomenutý inteligentný pohon e-4orce.
Vyladenie riadenia je príjemne strmé. Svojou minimálnou spätnou väzbou, ale viac ako na zakrútených okreskách poteší v meste. V danom prostredí je Ariya napriek svojím nemalým rozmerom a prioritnému konceptu s pohonom prednej nápravy zároveň aj až načakane obratná. Dokonalú cestovateľskú pohodu na palube dokresľuje aj vskutku precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Batériová novinka s logami značky Nissan obutá ešte na letných pneumatikách Dunlop je tomto kontexte pocitovo extrémne tichá dokonca aj v optike čisto elektrických modelov!
O pohon verzie e-4orce sa stará dvojica elektromotorov so systémovým výkonom slušných 301 koní. Ešte zaujímavejšie v tomto rozmere vyznieva maximálny krútiaci moment 600 Nm. Aj vďaka nemu disponuje testovaná Ariya precíznou jazdnou dynamikou a to nielen pri rozjazdoch z miesta, ale aj pri pružných zrýchleniach, vrátane bezpečných predbiehacích manévroch. Napriek adekvátnemu výkonovému potenciálu, ale batériovú novinku s logami značky Nissan možno stále označiť aj ako racionálnu.
Zdrojom elektrickej energie je pri testovanej verzii relatívne veľká batéria s kapacitou až 91 kWh. Využiteľná časť tu však spočíva v stále veľkorysej hodnote 87 kWh. V porovnaní s pôvodným modelom Nissan Leaf je nová Ariya podľa očakávania vybavená dnes najbežnejším nabíjacím konektorom typu CCS. Štandardný výkon vstavanej nabíjačky je 7,4 kWh. Plné nabitie batérie je tak v domácich podmienkach možné dosiahnuť počas noci. V prípade dostupnosti vhodnej infraštruktúry stojí za zváženie príplatok za 22 kW výkon, ktorý batériu nabije už za cca 4 hodiny. Pri dlhých presunoch podporuje elektrická novinka maximálny výkon z adekvátneho stojana s racionálnou hodnotou 130 kW. Pri skúške daného parametru a približne 40% počiatočnom stave batérie „púšťala“ Ariya výkon cca 90 kW. Pri dlhých cestách si treba na zmysluplné zotavenie batérie vyhradiť ideálne približne pol hodinový interval.
Za príjemné prekvapenie testovaného exempláru považujem aj vyladenie rekuperácie. V jej základnom režime je k dispozícii skôr príjemne decentný brzdný účinok, ktorý v móde Eco pripomína takmer až plachtenie. Ďalšou možnosťou je aktivácia citeľne výraznejšieho režimu B, ktorý som s obľubou využíval nielen pri dobrzďovaní v meste, ale napríklad aj pri dlhšie trvajúcom klesaní s prudším sklonom. Poslednou možnosťou je už výrazne intenzívny rekuperačnú mód e-Pedal. Ten aj napriek silnému brzdnému účinku, ale reálne nepostačuje na ovládanie vozidla výhradne prostredníctvom pedála akcelerátora. Na úplne zastavenie je tu prakticky vždy nutné použiť aj brzdu.
Charakter jazdy dokáže v citeľnej miere ovplyvniť voľba jazdného režimu. S odmyslením si klasickej odozvy plynového pedála a ďalších základných atribútov sa v závislosti od jazdného štýlu a zvoleného režimu jazdy mení aj správanie pohonu všetkých kolies. Východiskové nastavenie dopĺňa komótnejší režim Eco, kedy je prioritne v permanencii pohon prednej nápravy. Naopak, vo výrazne ostrejšom športovom nastavení doprevádzanom futuristickým zvukovým prejavom, je už vo väčšej permanencii elektromotor na zadnej náprave.
Poslednou inštanciou je režim Snow. Ten okrem zníženej trakcie na snehu príde vhod aj v teréne. Práve v daných podmienkach sa opäť naplno prejavila veľká výhoda inteligentného pohonu 4×4. Aj napriek obyčajným letným pneumatikám si testovaná Ariya až nečakane suverénne poradila aj s prudkým výjazdom po nespevnenom trávnatom podklade, ako aj s ľahším krížením náprav. Na nestabilnom podklade sa pohon e-4orce snaží neustále posielať výkon na kolesá s najlepšou trakciou. V náročnejšom teréne už predstavuje limit len priemerná svetlá výška ako aj efektné 20-palcové kolesá s pneumatikami s nižším profilom. V náročnejších podmienkach by som vzhľadom na nemalú hmotnosť vozidla vo výbave zároveň privítal aj zjazdový asistent.
Prítomnosť relatívne veľkej batérie v podlahe činí z modelu Ariya príjemne dospelý elektromobil aj z hľadiska dojazdu. Kombinovaná spotreba elektrickej energie, vrátane výjazdov do terénu a plného tepelného komfortu na palube sa na konci testu ustálila na hodnote 21,3 kWh/100 km. To je o niečo málo viac ako garantuje výrobca. Aj nameraný parameter spotreby napriek tomu postačuje na maximálny dojazd viac ako 400 km. S vyslovene ľahkou nohou je možné s testovacou konfiguráciou jazdiť za cca 19 kWh. Pri využívaní dynamického potenciálu stúpne výsledný priemer k hodnote cca 25 kWh/100 km. Ešte o niečo málo viac si elektrická novinka značky Nissan s hodnotou 26,4 kWh/100 km vypýtala pri diaľničnom tempe. Aj daný apetít, ale stále postačuje na čisto diaľničný dojazd na úrovni takmer 330 km.
Dospelosť nového elektromobilu s logami Nissan kompletizuje veľmi dobre fungujúci balík asistenčných systémov ProPilot, zastrešujúci aj spoľahlivo fungujúci adaptívny tempomat. Zaujímavosťou štandardného nastavenia ja napríklad pri jazde na okreskách a prekročení plnej čiary bez smerovky, akusticky výrazné upozornenie na daný priestupok, ktoré vodiča spôsobom vychováva.
A celkový dojem ?
Nový Nissan Ariya prináša do čoraz väčšieho segmentu plne elektrických SUV kompaktnej veľkosti čerstvý vietor. Japonci postavili koncepčne zaujímavý elektromobil s atraktívnym futuristickým dizajnom a zároveň priestranným interiérom doplneným o unikátnu atmosféru. Svoje dlhoročné skúsenosti s výrobou plne elektrických modelov zúročili aj pri technologicky vyspelom elektrickom pohone s ozdobou v podobe skvele fungujúceho pohonu všetkých kolies e-4orce.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Dĺžka: 4 595 mm
Šírka: 1 850 mm
Výška: 1 660 mm
Rázvor: 2 775 mm
Objem kufra: 415 litrov
Motor: elektrický
Pohon: všetkých kolies
Výkon kW/koní: 225/301
Krútiaci moment Nm: 600
Pohotovostná hmotnosť: 2218 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 1-stupňová
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 19,9 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 21,3 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 509 km
Výkon rýchlonabíjania: 130 kW
Pneumatiky: Dunlop SP Sport Maxx
Verzia/ cena
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve (testovaný model) od 62 990 €
Nissan Ariya 63 kWh Engage (pohon prednej nápravy) od 44 490 €