Autoinak.sk

Test: Nissan Juke Hybrid – Úspornejší a výkonnejší

Test Nissan Juke Hybrid 2023

Nissan po relatívne pokojnejšom období odštartoval v Európe výraznú modelovú ofenzívu. Úplne nové modely na čele s SUV X-Trail alebo plne elektrickým crossoverom Ariya, dopĺňajú v portfóliu aj ekvivalenty s technologicky zaujímavými riešeniami. Gigant z krajiny vychádzajúceho slnka sa v posledných mesiacoch v našom priestore sústredí výrazne viac na elektrifikovaný pohon. Hybridnou alternatívou už dnes disponujú všetky európske modely s vyššou svetlou výškou. Kým formátovo väčšie SUV-čka Qashqai a X-Trail vsádzajú v tejto disciplíne na unikátnu technológiu e-Power, tak najmenší model Juke prichádza s v princípe klasickým a cenovo dostupnejším full-hybridom. Imidžovo orientovaný crossover je tak okrem modernej maloobjemovej benzínovej motorizácie dostupný aj vo výkonnejšej a zároveň úspornejšej verzii Hybrid, ktorú sme aktuálne preverili v našom teste.

Štýlový Nissan Juke s novou hybridnou motorizáciou 1,6 HEV, skombinovanou s technologicky zaujímavou multimódovou automatickou prevodovkou a prostrednej výbave N-Connecta, nám na test zapožičala spoločnosť Nissan POINT Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Nissan Juke Hybrid

Nissan má medzi producentmi automobilov s vyššou svetlosťou podvozka výsostné postavenie. Po epoche odolných offroadov postavených na rebrinovom ráme dokázali Japonci s pôvodným modelom Qashqai naplno odomknúť potenciál kategórie SUV modelov kompaktnej veľkosti. V roku 2010 identická automobilka opäť prekvapila celý svet, keď v sériovej podobe predstavila menšieho súrodenca v podobe prvej generácie modelu Nissan Juke. Originálny a dizajnový odvážny model na seba opäť viazal obrovskú pozornosť širokého publika. A aj keď dotknutý crossover vzbudzoval veľké kontroverzie, tak z prvej generácie sa predalo viac ako 1,5 milióna kusov.

V roku 2019 predstavil Nissan druhú generáciu rovnomenného modelu. Aktuálny Juke s citeľne dynamickejším dizajnom stál aj na úplnom počiatku v úvode spomenutej modelovej ofenzívy japonskej automobilky. Dizajnovo efektný crossover postavený na modernom technickom základe si v prvých rokoch svojej produkcie si musel na rozdiel od predchodcu vystačiť s minimálnym počtom variácií pohonnej sústavy. Nissan, ale už v tomto čase počítal s príchodom elektrifikovanej verzie, na čo je konštrukčne optimálne prispôsobená aj podvozková platforma CMF-B.

Nissan Juke je aj vo svojej druhej generácii prioritne imidžový crossover

Debut nového full-hybridu sa stal realitou približne pred rokom. Nový Nissan Juke Hybrid po technickej stránke využíva z hľadiska pohonu základ v podobe odolného atmosférického 4-valca s nepriamym vstrekom paliva o objeme 1,6 litra (výkon 94 koní) z vlastného vývoja. Garde mu robí hneď dvojica elektromotorov. Výkonnejšiemu a primárne trakčnému elektromotoru zabudovanému priamo do prevodovky s elektrickým dopingom napomáha ešte aj štartér-generátor. Súčasťou pohonu je prirodzene aj kompaktná batéria slúžiaca na uskladnenie elektrickej energie. Jej kapacitou je 1,258 kWh. Zaujímavosťou hybridného pohonu je aj tzv. multimódová prevodovka so štyrmi prevodmi pre spaľovaciu časť a dvoma pre elektrickú. Konštrukcia prevodovky si zároveň vystačí bez klasickej spojky. O vzájomnú synchronizáciu sa vždy stará jej elektrická časť.

Celkový výkon novej motorizácie 1,6 HEV dosahuje 143 koní a kombinuje sa výhradne so spomínanou automatickou multimódovou prevodovkou. Okrem hybridnej novinky je Nissan Juke stále k dispozícii s aj čisto benzínovou motorizáciou 1,0 DIG-T, s výkonom 114 koní. V tomto prípade je okrem 6-st. manuálu k dispozícii aj 7-st. dvojspojkový automat.

Horúcou novinkou modelu Juke je nová full-hybridná motorizácia 1,6 HEV

Decentné aerodynamické optimalizácie

Druhá generácia najmenšieho európskeho crossoveru s logami značky Nissan dokáže po vizuálnej stránke zaujať aj niekoľko rokov po svojom debute. Nový Juke ale už zároveň nie je vyslovene kontroverzný. Zo všeobecne svalnatých proporcií s mnohými prepracovanými detailmi vyžaruje výrazne dynamický nádych. Príchod novej hybridnej verzie so sebou zároveň priniesol aj niekoľko zmien zameraných na precíznejšiu aerodynamiku.

Výraznú prednú časť testovaného exempláru zdobí prepracovaná predná maska s pre Nissan typickou siluetou V-Motion. Pozornému oku určite neunikne prepracovaný výplet s citeľne menším počtom chladiacích prieduchov. Vrchnú časť rozmerovo veľkorysej masky zároveň ozvláštňuje tmavá lišta. Tá opticky predlžuje prednú kapotu a zároveň aj prepája efektné denné svietenie pozostávajúce z úzkych LED modulov. Daný dizajnový detail je príznačný napríklad aj pre elektrický Nissan Ariya. Dominantným dizajnovým prvkom modelu Juke ostávajú aj naďalej originálne okrúhle svetlomety s primárnou svetelnou technikou. Za tmy adekvátne výkonná LED technológia so solídnym dosvitom diaľkového módu a funkciou automatického prepínania je dostupná už v základe. Dynamický nádych predných partií v sumári dotvára robustný predný nárazník s ochranným oplastovaním spodnej časti a vylepšenou aerodynamikou.

Hybridný Nissan Juke sa vyznačuje decentne prepracovaným dizajnom s lepšou aerodynamikou

SUV charakter s výrazným ochranným oplastovaním blatníkov a prahov dominuje aj štýlovej bočnej siluete. Tmavý odtieň tu opticky ladí s čiernymi krytmi zrkadiel, resp. orámovaním bočného presklenia. Nissan Juke vďaka decentne klesajúcej línii strechy a postupne sa zužujúcemu preskleniu dokonca čiastočne evokuje SUV-coupé. Vyslovene svalnatá zadná časť s vytiahnutými blatníkmi aj z tohto dôvodu opticky maskuje kľučky druhého páru dverí. Športovú DNA pripomínajú dizajnovo a rozmerovo atraktívne kolesá umiestnené prakticky až v rohoch karosérie. Testovaný exemplár, lakovaný v prenikavo červenej metalíze Fuji Sunset disponoval vrcholnými 19-stkami. Tie sú v prípade výbavy N-Connecta k dispozícii za akceptovateľný príplatok 300 eur. Prítomnosť novej full-hybridnej motorizácie pod prednou kapotou pripomína decentný štítok Hybrid. Ten si okrem zadnej časti vozidla našiel svoje miesto aj na predných dverách.

Športový esprit vyžaruje aj z opticky rozšírených zadných partií. Aerodynamického vylepšenia sa v tomto priestore dočkal strešný spojler, ktorého sekunduje efektná odtrhová hrana na piatych dverách. Zaujímavým LED podpisom sa vyznačujú aj tvarovo „ostré“ koncové svetlá. Japonská racionalita v rámci konštrukcie svetlometov sa ale premietla do prítomnosti stále jednoduchých žiarovkových smeroviek. Svaly malého SUV značky Nissan pripomína v sumári i robustný zadný nárazník.

Malý crossover pôsobí opticky atraktívne a zároveň dynamicky

Užívateľsky príjemný interiér

Aj napriek svojej prioritne imidžovej orientácii dokáže testovaný Nissan Juke prekvapiť a zároveň aj potešiť užívateľsky príjemným konceptom interiéru. V porovnaní s aktuálnymi a prioritne digitálnymi trendmi si tu Japonci zaslúžia veľkú pochvalu za množstvo ergonomicky prijemných a funkčných riešení.

Drobný SUV detail, ktorý poteší pri vstupe na palubu je praktické prekrytie prahov dverí. Samotná architektúra palubnej dosky pôsobí aj dnes pomerne sviežo a zaujímavo. Originálny a kreatívny prístup tu najviac pripomínajú štýlové výduchy ventilácie okrúhleho tvaru. Prednosťou modelov Nissan je aj v tomto prípade dôraz kladený na precízne dielenské opracovanie. Materiálová skladba testovanej prostrednej výbavy N-Connecta vyslovene nenadchne, ale zároveň rozhodne ani neurazí. V prípade preferencie väčšieho zážitku z materiálov s nádychom luxusu v tomto kontexte odporúčam siahnuť po vrcholnej výbave N-Design, ktorá je k dispozícii v hneď troch farebných variáciách.

Palubná doska modelu Nissan Juke

Až príliš jednoduchým, resp. retro dojmom tu na mňa subjektívne pôsobí modul elektrického ovládania okien. Funkciou automatického dojazdu naviac disponuje len okno vodiča. Naopak, pochvalu a uznanie si v kontexte dnešnej doby zaslúži prehľadný modul klimatizácie, ako aj ďalšie dôležité funkcie vozidla, ktoré sa ovládajú prostredníctvom klasických tlačidiel.

Príchod novej hybridnej motorizácie si logicky vyžiadal aj drobné koncepčné zmeny v interiéri. Elektrifikovanému pohonu sa prispôsobil prístrojový panel, ktorý aj naďalej pozostáva s kombinácie veľmi prehľadných analógových budíkov a palubného počítača s peknou grafikou. Klasický otáčkomer v prípade hybridu nahradil tzv. ekonomer monitorujúci využívanie elektrifikovaného pohonu. Zaujímavosťou je aj „ručičkové“ vyobrazenie aktuálneho stavu nabitia 1,258 kWh batérie. V pestrom spektre záložiek palubného počítača pribudla taktiež schematicky prehľadná grafika zobrazujúca prácu pohonného reťazca.

Funkčne jednoduchý modul infotaimentu komunikuje v slovenčine

Prakticky bez zmien, naopak, zostal modul centrálneho infotainmentu s do priestoru vystúpenou dotykovou obrazovkou. Testovaný Nissan Juke však ešte nedisponuje prepracovanejším a citeľne modernejším palubným rozhraním známym z modelov X-Trail či Qashqai. Staršia evolúcia s dobovou grafikou sa vyznačuje v princípe jednoduchým konceptom ovládania, ktorý vodiča za jazdy príliš nerozptyľuje.

Na rozdiel od palubného počítača už infotainment komunikuje v slovenskom jazyku. Palec hore dávam aj matnejšiemu povrchu, pohotovým reakciám či tlačidlovým skratkám a klasickému ovládaniu audia. Funkčné a príjemné je aj rozlíšenie parkovacej kamery. Absentujúcu vstavanú navigáciu dokáže pri výbave N-Connecta efektívne nahradiť moderná mobilná konektivita fungujúca klasicky, teda prostredníctvom kábla.

Predné sedačky s integrovanou opierkou disponujú komfortným čalúnením

To, že aktuálny Nissan Juke už v princípe nie je horúcou novinkou nepriamo pripomína aj pomerne diétny box na odloženie mobilného zariadenia, do ktorého sa môj smartphone s viac ako 6-palcovým displejom už nezmestil. Ostatné odkladacie priečinky kopírujú zaužívané štandardy. Príjemným benefitom testovaného exempláru je celkom jednoznačne vyvýšený SUV posed skombinovaný s prijemne vzdušnou kabínou. Na prvý pohľad športovo strihnuté predné sedačky s integrovanou hlavovou opierkou a decentným náznakom bočného vedenia disponujú v prípade verzie N-Connecta veľmi komfortným čalúnením. Spokojný som tu bol nielen s dĺžkou sedáka, ale aj reálne dobrým výhľadom z vozidla.

V rámci segmentu malých SUV je na tom model Juke z priestorového hľadiska až nečakane dobre aj v druhom rade. Okrem detí sa v tomto priestore pomerne pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých s výškou cca 180 cm. Pri dlhých trasách by som v tomto priestore ocenil absentujúcu stredovú opierku. Cestovný komfort na druhej strane zlepšuje prítomnosť zdrojovej USB koncovky.

V segmente malých SUV disponuje Nissan Juke v druhom rade adekvátnym priestorom

Aplikácia hybridného pohonu sa skôr v symbolickej rovine dotkla aj batožinového priestoru. Testovaný Juke Hybrid disponuje základnou prepravnou kapacitou na úrovni 354 litrov. To je o 68 litrov menej ako v prípade čisto spaľovacieho súrodenca. Aj napriek o niečo vyššie uchytenej podlahe bez možnosti polohovania sa pod jej úroveň zmestí užitočná dojazdová pneumatika. Palec hore okrem príjemného symetrického tvarovania ložnej plochy dávam aj precíznemu čalúneniu bočných stien. Po sklopení delených zadných sedadiel vzniká optimálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 754 litrov.

Príjemným prekvapením testovaného crossoveru Nissan Juke Hybrid je aj bohatá výbava. Už prostredná výbava N-Connecta v tomto kontexte disponuje prvkami ako: automatická klimatizácia, volič jazdných režimov, bezkľúčový prístup a štartovanie, parkovacia kamera či parkovacie senzory po celom obvode vozidla. Z prvkov v opcii tu okrem už spomínaných 19-palcových kolies stojí za zváženie aj akčný balík s vyhrievaním predných sedadiel, čelného skla a hmlovkami. Už v základe sú okrem LED svetelnej techniky k dispozícii aj základné asistenčné systémy alebo tempomat.

Batožinový priestor hybridu ponúka v základe 354 litrov

Viac temperamentu mu svedčí

Druhá generácia modelu Nissan Juke patrí po jazdnej stránke medzi najsuverénnejšie malé crossovery. Príchod výkonnejšej verzie viac ako vítaným spestrením. Na druhej strane je nová hybridná stále primárne prispôsobená, čo najefektívnejšej prevádzke. Práve v tomto kontexte sa ako plne akceptovateľné a racionálne javia aj výrobcom deklarované výkonové parametre elektrifikovaného pohonu.

Vynikajúco vyladený podvozok s kolesami prakticky v rohoch karosérie patrí k najväčším ozdobám japonskej štýlovky. Aj napriek jednoduchej konštrukcii zadnej nápravy by juke s určitosťou zvládol ešte aj podstatne vyššiu porciu výkonu ako ponúka hybridná novinka. Benefitom zážitkovo vyladených jazdných vlastností je aj pocitová tuhosť karosérie či celková ľahkosť. Aj s hybridným pohonným ústrojenstvom v útrobách sa pohotovostná hmotnosť testovaného modelu Juke drží výrazne pod hranicou 1,4 tony!

Z podvozka modelu Nissan Juke Hybrid je doslova cítiť nadanie pre jazdu

Podvozok dokáže vo všeobecnosti veľmi pekne kopírovať cestný povrch. Vyladenie pruženia je aj s prispením 19-palcových kolies prioritne tuhšie ako poddajné. Crossover s logami značky Nissan dokáže aj napriek tomu s prehľadom odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. O niečo viac obozretnosti je tu na druhej strane potrebnej pri zdolávaní vyslovene hrubých prepadlín.

Vďaka už spomenutej ľahkosti zvláda Juke suverénne aj dynamické prejazdy na obľúbených okreskách. Pocitovú suverenitu pri svižnej jazde podčiarkujú len minimálne náklony karosérie. Veľký palec hore tu dávam aj príkladnej stabilite, resp. ovládateľnosť pri prudkých vyhýbacích manévroch. Hravému podvozku svedčí kombinácia s príjemne komunikatívnym a zároveň strmým riadením. Odozva posilňovača sa decentné mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu.

Impulzívnosť jazdného prejavu dokáže ovplyvniť zvolený jazdný režim

Východiskové nastavenie Normal, ktoré som počas testovacích dní využíval najčastejšie, dopĺňa o niečo výbušnejší mód Sport, resp. jeho benevolentnejšia alternatíva s názvom Eco. V rámci postupných vylepšení svojho imidžového SUV Japonci pocitovo zapracovali aj na precíznejšom odhlučnení priestoru pre posádku. Výnimku v tomto smere predstavuje prvok typický pre mnohé automobily z krajiny vychádzajúceho slnka. Reč je o plastových výplniach blatníkov, ktoré sú predovšetkým na nespevnených cestách akusticky náchylnejšie na odlietavajúce kamienky. Vďaka vyššej svetlosti podvozka si testovaný exemplár hravo poradí s poľnými cestami, resp. iným ľahším terénom. Do náročnejších podmienok, ale už logicky určený nie je.

Príjemnej pohode na palube svedčí aj elektrifikovaný pohon. Nový full-hybrid značky Nissan využíva ako základ klasickú 4-valcovú benzínovú atmosféru o objeme 1,6 litra a samostatným výkonom 94 koni. Hlavný, resp. trakčný elektromotor, zabudovaný priamo v prevodovke, disponuje výkonom 49 koní. Systémový výkon pohonnej jednotky 1,6 HEV tak dosahuje pocitovo príjemných 143 koní. Ponúkaná jazdná dynamika s príjemne kontinuálnymi nástupmi sily s určitosťou neurazí. Juke Hybrid na druhej strane, ale stále nepatrí medzi tzv. trhačov asfaltu. Elektrifikovanej pohonnej jednotke tak vo všeobecnosti najviac svedčí rozvážny štýl jazdy.

Funkciu hybridného pohonu v prehľadnej schéme vyobrazuje palubný počítač

Konštrukčnou zaujímavosťou nového full-hybridu je ľahká multimódová prevodovka, ktorá nepotrebuje klasickú spojku. O vzájomnú súhru 4-prevodov spaľovacieho motora a 2-preovodov elektromotora, resp. ich naprogramovaných kombinácií sa starajú tzv. elektronické aktuátory. Multimódovú prevodovku s rukopisom značky Nissan musím pochváliť za jej precíznu vyladenosť. Šoférsky príjemné radenie jednotlivých prevodov je prioritne cítiť pri dynamickej jazde s pedálom akcelerátora takmer na podlahe. Danú autenticitu dotvára aj atmosférický benzínový motor pracujúci vo vyšších otáčkach. Pri bežnej, resp. pohotovej jazde prebiehajú zmeny jednotlivých prevodov prakticky bez povšimnutia. Zaujímavosťou je taktiež fakt, že pri spiatočnom chode sa hybridný Juke spolieha výhradne na silu elektromotora.

Prácu hybridného pohonu si takmer výhradne manažuje samotné vozidlo. Jedinou a zároveň praktickou výnimkou je možnosť „pevného“ aktivovania elektrického režimu prostredníctvom tlačidla EV na palubnej doske. Čisto elektrický dojazd sa odvíja od aktuálnej kapacity akumulátora. Tlačidlo EV som počas testu s obľubou využíval na prioritne v mestskej premávke, resp. na absolvovanie posledného úseku jazdy pred cieľom. Napevno navolený elektrický režim funguje do rýchlosti cca 55 km/h. Pri približne trojštvrtinovom nabití 1,2 kWh akumulátora je takto možné absolvovať cca 2 km jazdy.

Konštrukčnou zaujímavosťou modelu Nissan Juke Hybrid je tzv. multimódová automatická prevodovka

Po klesnutí batérie pod kritickú hodnotu sa automaticky aktivuje spaľovací motor. Ten dokáže aj súbežne poháňať vozidlo a zároveň nabíjať batériu. Vyspelosť hybridu podčiarkuje efektívna brzdná rekuperácia. Výhodou akumulátora s menšou kapacitou je pomerne rýchle nabitie, napríklad aj pri dlhšie trvajúcom klesaní. Sympatické je, že aj po úplnom nabití batérie dokáže Juke pri dlhšom zjazde stále čiastočne „brzdiť“ motorom.

Primárne pre mesto je určená pre Nissan typická funkcia e-Pedal. Po jej aktivovaní dokáže Juke Hybrid po každom uvoľnení pedála akcelerátora pomerne výrazne rekuperovať. Na rozdiel od iných súrodencov ale sila rekuperácie nepostačuje na komplexné ovládanie vozidla len prostredníctvom pedála akcelerátora.

Vďaka vyššej svetlej výške si Nissan Juke Hybrid v prípade potreby poradí aj s ľahkým terénom

Pri bežnom používaní sa Nissan Juke Hybrid snaží v maximálnej miere využívať efektívnu jazdu na elektrickú energiu. Úsekové presuny na elektrický pohon, resp. plachtenie sú pomerne častým javom aj vo vyššom rýchlostnom tempe. V tejto súvislosti je škoda, že Japonci sa viac nepohrali so štatistickým potenciálom EV jazdy, ktorý by obdobne ako pri niektorých konkurentoch mohla monitorovať napríklad samostatná záložka v menu infotainmentu.

Precízna efektivita hybridného pohonu sa premietla aj do nameranej spotreby paliva. Elektrifikovaný Juke dokáže byť až prekvapivo efektívny v meste. Nameraný priemer v danom prostredí sa ustálil na veľmi sympatickej hodnote 4,1 l/100 km. Pri vyslovene predvídavej jazde s maximálnym využívaním potenciálu hybridu je možné v tomto prostredí dosiahnuť pokojne aj ešte ambicióznejší výsledok. Pri jazde s prevahou okresných ciest treba počítať s približne o liter vyšším apetítom. Na diaľnici si testovaný exemplár vypýtal akceptovateľných 6,9 l/100 km. V sumári je ale hybrid značky Nissan v disciplíne spotreby paliva pomerne náchylný na preferovaný štýl jazdy. Rozdiel medzi racionálnym prístupom a ťažkou nohou môže na tej iste trase znamenať viac ako liter paliva.

Nissan Juke Hybrid dokáže byť prijemne úsporný predovšetkým v mestskej premávke

A celkový dojem ?

Aktuálna generácia štýlového crossoveru Nissan Juke pôsobí vďaka originálnemu a dynamickému dizajnu stále sviežo a atraktívne. Za príjemný benefit interiéru tu možno označiť racionálny prístup. Vítaným spestrením ponuky pohonných jednotiek je príchod nového full-hybridu, ktorý svojou efektivitou a účinnosťou naplno očaril v mestskej premávke.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Nissan Juke Hybrid 1,6 HEV 143 N-Connecta
Dĺžka: 4 210 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 595 mm
Rázvor: 2 636 mm
Objem kufra: 354 litrov
Motor: zážihový full-hybrid (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 105/143
Krútiaci moment Nm: 148+205
Pohotovostná hmotnosť: 1325-1366 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 166
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,1 s
Prevodovka: automatická multimódová
Počet stupňov: 4 pre spaľovací motor +2 pre elektromotor
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,0 – 5,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,5 l/100 km
Pneumatiky: Hankook Ventus S1 Evo

Verzia/ cena:
Nissan Juke Hybrid 1,6 HEV 143 N-Connecta (testovaný model) od 26 490 €
Nissan Juke 1,0 DIG-T 114 Visia (6-st. manuál) od 19 890 €

Exit mobile version