Automobilka Nissan púta aktuálne pozornosť predovšetkým vďaka príchodu dlho očakávanej novej generácie modelu Qashqai. Aj keď sa vo všeobecnosti zdá, že japonský gigant sa v Európe sústredí len na veľmi populárne modely s vyššou stavbou karosérie, tak v jeho modelovom portfóliu možno stále nájsť aj klasické automobily. Vstupnou branou do sveta Nissan je tradične malý hatchback Micra. Po vyslovene decentnej minuloročnej modernizácii, kde Japonci zároveň zjednodušili orientáciu v cenníku, je malý Nissan pripravený na svoju ďalšiu životnú etapu. Hlavnou konkurenčnou zbraňou aktuálnej generácie ostáva aj naďalej imidž a dizajn. O tom sme sa presvedčili na vlastnej koži pri teste verzie s veľavravným prívlastkom N-Design.
Štýlový Nissan Micra s prepĺňanou zážihovou motorizáciou 1,0 IG-T 92, skombinovanou s komfortnou automatickou prevodovkou Xtronic a v imidžovo orientovanej druhej najvyššej výbave N-Design, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Nissan.
Rýchle fakty:
- Nissan Micra predstavuje v našom priestore tradičnú vstupenku do sveta japonskej automobilky. Z historického hľadiska je zaujímavé, že každá doterajšia generácia malého modelu ponúkala v princípe plne autentickú DNA.
- Aktuálne má značka Nissan v ponuke už piate pokračovanie modelu Micra, ktoré je prioritne zamerané na štýl a imidž. Neustále sa sprísňujúce emisné normy sa aj tu podpísali pod modernizáciu motorovej palety. Moderná zážihová verzia s prívlastkom IG-T sa v ponuke zároveň objavila aj v kombinácii s automatickou prevodovkou Xtronic.
- Atraktívny vzhľad s kombináciou štýlových kriviek a dynamických línií je bezpochyby jednou z najväčších zbraní testovaného modelu a aktuálne Micra pôsobí nadčasovo aj približne päť rokov od svojho predstavenia.
- Štýlové riešenie neobišlo ani interiér aktuálnej generácie modelu Micra. Automobilka si dala záležať predovšetkým na luxusnej atmosfére. MaIý Nissan na druhej strane stále ponúka množstvo konzervatívnejších riešení.
- Nissan Micra, v kombinácii s moderným prepĺňaným benzínovým motorom a veľmi dobre vyladenou automatickou CVT prevodovkou Xtronic, je v prvom rade komfortnou voľbou. Výkon 92 koní je pre malý hatchback plne postačujúci. Veľmi dobre vyladený podvozok by ale na druhej strane s určitosťou zvládol aj vyššiu výkonovú porciu.
Fotogaléria Nissan Micra
História modelu Nissan Micra sa začala písať už v roku 1982, kedy bola predstavená jeho prvá generácia. Malému japonskému hatchbacku sa v Európe následne podarilo naplno presadiť pri druhej generácii z roku 1992, ktorá okrem iného získala aj prestížne ocenenie Európske auto roka 1993. Veľkou zaujímavosťou zástupcu zo segmentu B je jeho historická rôznorodosť. Dalo by sa povedať, že každá z doterajších piatich generácii sa vyznačuje v princípe plne autonómnou DNA.
Aktuálne, už piate pokračovanie úspešného príbehu s názvom Nissan Micra, sme v premiére spoznali v závere roka 2016. Najnovší model postavený na aliančnej platforme CMF-B bol vyvíjaný s dôrazom na preferencie európskych zákazníkov. Okrem konštrukčne vyspelého podvozka a atraktívneho dizajnu doprial Nissan svojmu malému hatchbacku aj niekoľko imidžových „frajeriniek“, na čele s audiosústavou Bose, ktorej reproduktory boli okrem klasických pozícii zabudované aj do hlavovej opierky vodičovho sedadla.
Rok 2019 znamenal pre Nissan Micra po technickej stránke pomerne zásadný prelom. Vzhľadom na čoraz prísnejšiu európsku emisnú politiku vypadla z ponuky naftová motorizácia a pôvodný benzínový motor 0,9 IG-T nahradil nielen „čistejší“ ale zároveň aj výkonnejší súrodenec 1,0 IG-T. Pod daným obchodným označením sa ukrýva moderný prepĺňaný zážihový 3-valec s odolnou konštrukciou a celkovým výkonom 92 koní. Nový Model Micra je s s nástupom novej motorizácie, okrem klasickej kombinácie s 5-st. manuálnou prevodovkou, po prvýkrát k dispozícii už aj s komfortným CVT automatom Nissan Xtronic.
Jedinú motorizáciu v ponuke Nissan kompenzuje dostupnosťou až štyroch autentických výbavových stupňov. Zaujímavosťou testovaného modelu je, že aj napriek veľmi jednoduchej orientácii v cenníku dokáže Micra stále garantovať veľmi širokú škálu dostupných variácií osobnej personalizácie, na čele s atraktívnymi farebnými odtieňmi.
Atraktívny drobec
Pútavý dizajn sa dnes radí k najdôležitejším atribútom, ktoré rozhodujú o úspechu, resp. neúspechu konkrétneho modelu . Toto konštatovanie platí násobne v segmente malých automobilov. Aj keď testovaný Nissan Micra nie je v princípe žiadnou horúcou novinkou, a od svojho debutu dostal mnoho služobne mladších konkurentov, tak v rámci segmentu malých automobilov sa v tomto prípade jedna stále o jedného z vizuálne najpútavejších zástupcov zo segmentu B! Pod nadčasové tvary sa v tomto prípade výrazne podpísala inšpirácia atraktívnym konceptom Nissan Sway.
Dynamický zamračená predná časť najmenšieho člena rodiny Nissan v sebe neuprie určitú dizajnovú inšpiráciu od superšportového súrodenca s prívlastkom GT-R! Nizučká línia prednej kapoty tu prechádza do typicky tvarovanej masky chladiča v štýle V-Motion. Športový temperament tu ešte viac podčiarkuje efektný predný nárazník s ostrými hranami. Špecialitou testovanej verzie N-Design sú štýlové čierne doplnky. Na aerodynamické tvary nadväzujú tiež úzke predné svetlomety so „šípovou“ grafikou denného LED svietenia. Principiálne nemilým prekvapením testovanej verzie je po technickej stránke „len“ halogénová technológia modulu hlavných svetlometov. LED hlavné svetlomety ostávajú v tomto prípade výsadou výhradne najvyššej výbavy Tekna.
Efektnú hru atraktívnych dizajnových kriviek ponúka Micra aj pri pohľade z profilu. Zaujímavo pôsobia predovšetkým optické „vlny“ valiace sa od prednej kapoty až do modulu koncových svetlometov. Štýlové čierne doplnky výbavy N-Design, viditeľné na spodnej línii oboch párov dverí, vytvárajú v kombinácii s príplatkovou „fialovou“ metalízou Burgundy, vo finále, zaujímavý a atraktívny celok. Japonci zvolili kreatívny prístup aj pri dizajnovo atraktívnych kolesách s priemerom 16 palcov. To, čo sa v tomto prípade javí ako atraktívny disk z ľahkej zliatiny je reálne „len“ efektná krytka kolies FlexWheel.
Atraktívny športový look neobišiel ani zadné partie testovaného modelu s logom Nissan. Vytiahnuté blatníky malý kompakt nielenže opticky rozširujú, ale zároveň ešte viac pritláčajú smerom k zemi. Pozvoľne, efektne, klesajúca línia strechy ústi do decentného strešného spojlera. Koncové svetlá v rámci svetelného podpisu svojim tvarovaním pripomínajú bumerang. Dynamické línie okrem toho ponúka aj zadný nárazník s centrálne umiestnenou hmlovkou. Odkaz na dizajnovú verziu N-Design vo finále pripomína aj rovnomenný štítok na piatych dverách.
Klasika s nádychom luxusu
Spomínam si veľmi živo, ako som bol po predstavení aktuálnej generácie modelu Micra doslova unesený z prevedenia jej interiéru. Po kvalitatívnej stránke šlo v tých časoch v segmente malých automobilov o veľmi zaujímavý zjav. A interiér najmenšieho európskeho modelu značky Nissan určite nesklame ani dnes, teda v roku 2021.
V sumári, z až nečakane dospelého a kvalitného celku mi výborný dojem pri každom nastupovaní kazil jeden detail. Dvere testovaného modelu z nepochopiteľných dôvodov znejú pri zatváraní príliš plechovo. Daný zvuk, v kontexte s ich precízne hodnotnou vnútornou výplňou, pôsobí v mojich očiach doslova ako päsť na oko.
Architektúra palubnej dosky ponúka ergonomicky príjemný mix osvedčených ovládacích prvkov s prémiovým materiálovým nádychom. Pod tento efekt sa pri testovanej verzii N-Design podpísalo nielen farebné vyhotovenie v bledo čiernej kombinácii, ale aj precízne dielenské opracovanie. Nissan doprial centrálnej časti palubnej dosky dokonca obklad z umelej kože, čo v danom segmente vozidiel rozhodne nie je ani dnes štandardom!
Nielen konzervatívnejšie orientovaná klientela dokáže v prípade modelu Micra oceniť funkčnú klasiku, v podobe prehľadného stvárnenia prístrojového panela. Tradične analógové budíky dopĺňa po grafickej stránke vydarený displej palubného počítača s jednoduchým a intuitívnym ovládaním prostredníctvom multifunkčného volantu.
Za známu klasiku „Made in Nissan“ možno označiť dotykový displej infotaimentu. Ten je v prípade modelu Micra štýlovo zabudovaný priamo do palubnej dosky. Jednoduché grafické motívy a nie najmodernejšie rozlíšenie kompenzuje, v princípe, intuitívne ovládanie a prítomnosť užitočných postranných skratiek, ako aj klasické ovládanie audia. Palec hore si okrem dostupných online funkcií zaslúži prítomnosť modernej mobilnej konektivity. Príplatkové rozhranie Nissan Connect okrem toho obsahuje aj vstavanú navigáciu TomTom. Kamerový náhľad je ale aj v tomto prípade, na moje prekvapenie, opäť výsadou len najvyššej výbavy Tekna.
Za funkčný retro prvok možno v rámci interiéru testovaného modelu označiť klasický modul ovládania manuálnej klimatizácie s veľkými otočnými ovládačmi. Posed za volantom s dostatočne nadimenzovanými sedačkami možno označiť za prijemný a zároveň i šoférsky. Autentickú športovú emóciu v tomto smere pridáva tiež príjemne tvarovaný troj-ramenný multifunkčný volant. V rámci posedu za volantom si pochvalu vo finále zaslúži taktiež jeden mimoriadne užitočný detail. Nissan si dal v rámci komfortu záležať aj detaile v podobe prijemne mäkkého povrchu stredovej konzoly o ktorú si je možné počas dlhej jazdy pohodlne oprieť koleno!
Priestorové pomery v druhom rade v princípe zodpovedajú veľkostnému zaradeniu vozidla. Adekvátne pohodlne sa tu odvezú nielen deti, ale aj dvaja dospelí nižšieho vzrastu. Urastenejších pasažierov v druhom rade už môže následne limitovať priestor pre hlavu, nohy a kolená.
Na druhej strane dokáže Nissan Micra prekvapiť v rámci praktickej stránky. Batožinový priestor s pomerne veľkorysým základným objemom na úrovni rovných 300 litrov, zaujme svojim dôkladným čalúnením. Pod úrovňou podlahy si svoje mieste našla už v základnej výbave užitočná dojazdová rezervná pneumatika. O niečo vyššiu nakladaciu hranu kompenzuje symetricky tvarovaný nakladací otvor. Samozrejmosťou je aj možnosť sklápania delených zadných operadiel a následnej prepravy väčších a neforemných predmetov.
V rámci dostupnej výbavy na palube testovaný model Nissan Micra N-Design vyslovene nenadchne, no zároveň určite ani neurazí. Bez nutnosti priplácania sú v tomto prípade už k dispozícii prvky ako: zadné parkovacie senzory, elektrické otváranie všetkých okien, elektrický nastaviteľné spätné zrkadlá s vyhrievaním či volant potiahnutý kožou. Už v nižších výbavách je pritom štandardom, napr.: manuálna klimatizácia, tempomat alebo svetelný senzor. V opcii je tu možné okrem navigácie siahnuť aj po balíku asistenčných systémov alebo vyhrievaní predných sedadiel.
Jazdní ako suverén
Po optických zážitkoch z efektného dizajnu smeruje pri modeli Nissan Micra logicky veľká zvedavosť aj smerom k jazdným vlastnostiam. Obzvlášť to platí pre testovanú konfiguráciu s automatickou CVT prevodovkou Xtronic. Hneď na úvod konštatujem, že Micra je po jazdnej stránke, v pomere k ponúkanému výkonu testovanej konfigurácie, ďaleko viac predimenzovaným automobilom!
Podvozok testovaného modelu možno v skratke označiť ako až nečakane dospelý. Vyladenie pruženia sa snaží poskytnúť ideálny kompromis medzi komfortom a športom. Aj napriek tomu, že malý Nissan s prehľadom filtruje bežné nerovnosti našich ciest, tak v mojich očiach má podvozok testovaného modelu so 16-palcovými kolesami citeľne bližšie k športu.
Aj vďaka maloobjemovému prepĺňanému 3-valcu pod prednou kapotou pôsobí Micra zpoza volantu vyslovene ľahkým a hravým dojmom! Testovaný model sa s ľahkosťou a istotou vrhá do zákrut, a to aj pri vyšnom rýchlostnom tempe. Len minimálne náklony karosérie v tomto smere dopĺňa až nečakané komunikatívne riadenie s adekvátne strmým chodom.
Malý Nissan pôsobí dospelo aj v rámci odhlučnenia priestoru pre posádku. Akustický komfort na palube prekonáva zaužívaný štandard „béčkového“ segmentu.
V princípe nová pohonná jednotka s označením 1,0 IG-T papierovým výkonom v dnešných časoch príliš nenadchne. Na druhej strane, deklarovaný výkon 92 koní na malý a ľahký Nissan v drvivej väčšine životných situácii aj s rezervou postačuje. Určitý výkonový deficit sa môže v tomto prípade dostaviť vo vyslovene kopcovitom teréne alebo pri plne zaťaženom automobile.
Výrobcom sľubované dynamické parametre pocitovo prekonáva jazdná dynamika. Výhodou modernej a zároveň konštrukčne odolnej motorizácie s nepriamym vstrekom paliva je aj celková kultivovanosť. Liter dokáže v interiéri obstojne maskovať konštrukciu nepárnym počtom valcov. V rámci vibrácii aj na voľnobehu, v kombinácii so studeným štartom.
Za prijemné prekvapenie možno označiť aj vzájomné súžitie pohonnej jednotky s automatickou prevodovou Xtronic. Bezstupňový CVT automat z dielne značky Nissan patrí vo svojej kategórii k tomu najlepšiemu, čo trh momentálne ponúka! Okrem precízne vyladeného softwaru, kde dokáže automat prakticky neustále pracovať s optimálnym krútiacim momentom pohonnej jednotky, tu musím pochváliť tiež vydarenú simuláciu radenia jednotlivých prevodov. Tá dodáva samotnej jazde ešte autentickejší nádych. Výhodou prevodovky typu CVT je tradične aj schopnosť veľmi jemného manévrovania, resp. tesného posúvania vozidla. Pre danú situáciu ponúka Nissan dodatočne aj ešte „jemnejší“ a citlivejší mód L. Táto voľba dokáže rovnako poslúžiť pri rozjazdoch na klzkých či nespevnených povrchoch.
Veľmi dobrý dojem z prevodovky Xtronic čiastočne kazí jej jednoduchý volič. V rámci práce s prevodovkou treba nadobudnúť počiatočný užívateľský grif, potrebný pre automatizované rozlišovanie medzi susediacimi polohami D a L. Nissan na voliči zároveň veľmi vtipne doslova ukryl aj tlačidlo pre športový mód radenia. Po jeho aktivovaní sa prevodovka dokáže ešte viac oprieť o výkonový potenciál pohonnej jednotky.
Vo výslednom sumári možno vydarený automat Xtronic, v prípade modelu Nissan Micra, označiť v prvom rade ako komfortnú voľbu. Alternatíva v podobe kombinácie s klasickou manuálnou prevodovkou sa v tomto prípade okrem logicky nižšej cenovky paradoxne vyznačuje aj lepšou jazdnou dynamikou a nižšou spotrebou paliva.
Malý Nissan s automatom Xtronic nepatrí do kategórie najúspornejších zástupcov segmentu B. Výsledný priemer podľa palubného počítača sa na konci týždňového testu ustálil na hodnote 6,3 litra, čo zodpovedá spektru, ktoré deklaruje aj samotný výrobca. Najsmädnejšia je Micra logicky v meste a na diaľnici. Tu treba počítať s apetítom mierne prevyšujúcim 7-litrovú hranicu. Pri pokojnej jazde mimo mesta a po okreskách je zároveň možné relatívne ľahko dosiahnuť priemernú spotrebu aj pod magickou hranicou 5l/100 km.
A náš celkový dojem?
Štýlový Nissan Micra v teste presvedčil, že aj dnes dokáže konkurovať tým najlepším modelom zo segmentu B. Nadčasový dizajn stále dopĺňa až nečakane kvalitný interiér. Za najväčší benefit testovaného modelu možno označiť jeho jazdné vlastnosti. V princípe vydarená automatická prevodovka predstavuje vhodnú alternatívu pre všetkých odporcov manuálneho radenia.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Nissan Micra 1,0 IG-T 92 N-Design
Dĺžka: 3 999 mm
Šírka: 1 743 mm
Výška: 1 455 mm
Rázvor: 2 525 mm
Objem kufra: 300 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 68/91
Krútiaci moment Nm: 144
Pohotovostná hmotnosť: 1080-1122 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 171
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: CVT
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,1 – 6,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Turanza
Verzia/akciová cena
Nissan Micra 1,0 IG-T 92 N-Design (testovaný model) od 16 120 €
Nissan Micra 1,0 IG-T 92 Visia (5 MT) od 12 390 €
Recenzia
Nissan Micra 1,0 IG-T 92 N-Design
Dĺžka: 3 999 mm Šírka: 1 743 mm Výška: 1 455 mm Rázvor: 2 525 mm Objem kufra: 300 litrov Motor: zážihový Pohon: predný Počet valcov: 3 Výkon kW/koní: 68/91 Krútiaci moment Nm: 144 Pohotovostná hmotnosť: 1080-1122 kg Maximálna rýchlosť km/h: 171 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14,0 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: CVT Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,1 – 6,4 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3 / 100 km Pneumatiky: Bridgestone Turanza
Výhody
- Efektný dizajn
- Jazdné vlastnosti
- V rámci segmentu kvalitný interiér
Nevýhody
- V kombinácii s Xtronic v princípe vyššia spotreba paliva
- Len halogénová svetelná technika
- Cenová politika
Nissan Micra 1,0 IG-T 92 N-Design DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu