Nissan začal s napĺňaním novej stratégie, vďaka ktorej sa chce aj v Európe znova dostať na výslnie. Jej nosným pilierom sú, samozrejme, nové modely. Automobilový gigant z krajiny vychádzajúceho slnka sa už v minulosti dokázal výrazne presadiť napríklad v segmente drsných offroadov ale aj rýdzich športiakov. Japonci zároveň medzi prvými reagovali na nastupujúci trend elektromobility. Model Leaf vo svojej dobe predbehol prakticky všetkých konkurentov! V rebríčkoch zákazníckych preferencií ale aktuálne kraľujú SUV a crossovery. Za masového „objaviteľa“ segmentu tzv. mestských kompaktných SUV zvyknú mnohí opäť označovať Nissan Qashqai! Už počas leta by sa na Slovensku mali objaviť prvé kusy úplne novej tretej generácie. My sme aj preto využili možnosť rozlúčkového testu druhej generácie SUV bestselleru. Jej posledné kusy si je možné v rámci skladových zásob našich dílerstiev totiž ešte stále zadovážiť.
Nissan Qashqai s prepĺňanou zážihovou motorizáciou 1,33 DIG-T 160, skombinovanou s automatickou DCT prevodovkou, v preferovanej a zároveň druhej najdostupnejšej výbave Comfort Edition, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Nissan.
Rýchle fakty:
- Pôvodný model Nissan Qashqai debutoval v roku 2006 a veľmi rýchlo sa z neho stal predajný bestseller. Za prenikavým úspechom tohto modelu sa skrýva dokonalá kombinácia prednosti modelov s vyššou svetlou výškou a jazdných vlastností, ktoré pripomínajú klasické hatchbacky.
- Nissan aktuálne uvádza do predaja úplne novú tretiu generáciu modelu Qashqai. Zároveň si je možné za zvýhodnených podmienok ešte stále zadovážiť aj testovanú druhú generáciu. Starší súrodenec pritom predstavuje stávku na preverenú a osvedčenú istotu.
- V princípe konzervatívnejšie ladený dizajn druhej generácie modelu Nissan Qashqai pôsobí sviežo aj po rokoch. Vo všeobecnosti mohutné tvary karosérie sa tu kombinujú s prvkami jednoduchej elegancie.
- Optická mohutnosť, typická pre modely s vyššou svetlou výškou, sa v podobe masívne tvarovanej palubnej dosky premietla aj do interiéru. Nissan Qashqai zároveň ponúka adekvátne priestorové pomery v kabíne, ktoré dokážu uspokojiť nároky bežnej rodiny.
- Veľkou prednosťou druhej generácie modelu Nissan Qashqai sú jazdné vlastnosti. Vyladením podvozka v kombinácii s relatívne nízkou hmotnosťou pripomína toto SUV skôr bežný kontakt. Do komplexne vyladeného celku optimálne zapadá aj adekvátne výkonná a úsporná motorizácia 1,33 DIG-T.
Fotogaléria Nissan Qashqai
Prvá generácia modelu Nissan Qashqai debutovala v roku 2006. V tých časoch to bol model navrhnutý a vyvinutý v Anglicku, v európskom dizajnovom centre značky Nissan! Japoncom v sumári vyšiel aj risk s netradičným označením. Na prvý pohľad krkolomne znejúci názov Qashqai pochádza z perzštiny a v jednoduchom preklade ide o prirovnanie k lietajúcemu kobercu.
Qashqai sa stal z hľadiska odbytu nielen najpredávanejším japonským autom v Európe, ale aj lídrom kategórie kompaktných SUV! Z kompaktného SUV s logom Nissan sa stal postupne globálny model, ktorý automobilka ponúka prakticky na celom svete. V roku 2013 bola predstavená testovaná druhá generácia. Jej facelift z roku 2017 priniesol viacero zmysluplných zmien. Japonci približne pred dvoma rokmi dopriali testovanému modelu citeľnú obmenu motorovej palety, ktorá reagovala na stále sa sprísňujúce emisné normy.
Úplne nová tretia generácia modelu Nissan Qashqai bude už onedlho dostupná aj na Slovensku! Horúca novinka podľa očakávania úplne vynechá naftové motorizácie a namiesto nich vo významnej miere inklinuje k elektrifikácii. Okrem mild-hybridov tu bude k dispozícii aj úplne nový a inovatívneho full hybrid s prívlastkom e-POWER. Testovaný, teda o generáciu starší model, postavený na platforme CMF, je v tomto smere po konštrukčnej stránke citeľne „jednoduchší“. Za klasiku možno označiť aj benzínový 4-valec 1,33 DIG-T s absenciou akejkoľvek formy elektrifikácie. Táto motorizácia si skvelú povesť vyslúžila už pri viacerých modeloch rôznych značiek!
Benzínová pohonná jednotka je v Nissan Qashqai druhej generácie na sklonku životného cyklu k dispozícii v dvoch výkonových variantoch. Verzia DIG-T 140 (140 koní) sa kombinuje výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejší variant DIG-T 160 (158 koní) je k dispozícii len so 7-stupňovou automatickou DCT prevodovkou. Obe motorizácie sú v ponuke iba s pohonom predných kolies. Pohon všetkých kolies pri testovanom modeli z ponuky vypadol už v minulosti spolu s turbodieslom.
Stávka na dizajnovú istotu
Nissan Qashqai sa dokázal v náročnom konkurenčnom boji presadiť aj napriek na prvý pohľad nenápadnému, ale nadčasovému dizajnu. Dôkazom toho je aj testovaný exemplár v decentnej čiernej metalíze, ktorý aj dnes pôsobí adekvátne atraktívne. Japonci tu v rámci dizajnu aj napriek celkovej optickej jednoliatosti a určitej konzervatívnosti pracujú s mnohými detailmi, ktoré optimálne podčiarkujú vizuálnu spojitosť s ostatnými modelmi s logom značky Nissan.
Prednej časti dominuje typická silueta pochrómovanej masky V-Motion. Tá v prípade testovaného exempláru zabieha pomerne výrazne až do modulu dynamicky tvarovaného predného nárazníka. Určitý športový nádych dotvárajú aj efektne úzke predné svetlomety s typickým denným LED podpisom v tvare bumerangu. Hlavný modul v prípade testovaného modelu nedisponoval LED technológiou. Len halogény aj napriek tomu dokážu počas tmy poskytnúť adekvátny svetelný účinok, čo platí predovšetkým v stretávacom móde.
Pri pohľade z profilu opticky zaujmú svalnaté predné a zadné blatníky. Typický SUV prvok výbavy tu reprezentuje užitočné ochranné oplakovanie. To sa pri testovanom exemplári opticky zlieva do jedného celku práve vďaka spomínanej čiernej metalíze. Na jednoduchú eleganciu odkazujú aj 17-palcové disky kolies. Daný rozmer predstavuje tu najracionálnejšiu voľbu s prihliadnutím na využívanie na slovenských cestách.
V rámci zadných partií svet SUV pripomína predovšetkým robustný zadný nárazník. Nissan Qashqai je už z diaľky ľahko identifikovateľný aj na základe dizajnu koncových svetiel s autentickým LED svetelným podpisom. Športové emócie pridáva decentný strešný spojler. Celkový vek testovaného modelu v sumári prezrádza dnes už nemoderné riešenie prútovej antény.
Prívetivý interiér
Aj interiér lúčiaceho sa modelu Nissan Qashqai kopíruje obdobnú filozofiu ako je zovňajšok. Inými slovami platí, že Qashqai sa na nič nehrá ani v kabíne a namiesto toho ponúka preverený koncept, ktorý má čo ponúknuť určite aj dnes! Ešte pred vstupom na palubu zaujme pomerne dôkladné prekrytie hornej časti prahov na dverách. Architektúra palubnej dosky s opticky naznačeným vykrojením pre vodiča a predného spolujazdca evokuje masívnosť a odolnosť. Nissan si tu dal záležať aj na precíznom dielenskom opracovaní a vzájomnom lícovaní jednotlivých dielcov. Spokojný som aj s výberom použitých materiálov. V tom smere sa na vybraných častiach nešetrilo ani s na dotyk príjemných materiálmi s mäkčených povrchoch.
Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia ocenia klasickú koncepciu prístrojového panela s prehľadnými analógovými budíkmi. Dotyk moderny tu zároveň reprezentuje centrálny displej palubného počítača. Ten ponúka aj na dnešné pomery veľmi peknú farebnú grafiku. V menu palubného počítača je možné okrem klasických výstupov netradične nájsť aj možnosť deaktivácie funkcie ESP. V sumári je len škoda, že palubný počítač sa ani na konci životného cyklu nenaučil komunikovať v slovenskom jazyku.
Takúto vymoženosť ponúka aspoň modul infotainmentu s dotykovou obrazovkou, zabudovanou priamo do palubnej dosky. Testovaná nižšia verzia rozhrania NissanConnect nedisponovala vstavanou navigáciou. Tento neduh dokáže vykompenzovať prítomnosť modernej mobilnej konektivity. Grafická stránka rozhrania dnes už určite nepôsobí najmodernejším dojmom. Infotainment si ale v princípe svoju úlohu dokáže zastať so cťou. Okrem pohotovej reakcie na dotyk som bol spokojný aj s prítomnosťou užitočných postranných skratiek a pomerne detailným vyobrazením obrazu zadnej parkovacej kamery.
Mimoriadne prehľadný a funkčný je o úroveň nižšie situovaný samostatný modul klimatizácie. Za prvok tradičnej japonskej retro ergonómie možno v kabíne označiť korýtkové ovládanie vyhrievania predných sedadiel. Deaktivácia funkcie štart/stop, vypínanie monitorovania čiar na vozovke či ďalšie funkcie si svoje miesto našli na palubnej doske v priestore vľavo pod volantom.
V rámci ergonómie a praktickej stránky platí, že v princípe užitočné odkladacie priečinky na drobnosti, situované na stredovom tuneli, nedokážu ideálne zafixovať moderné mobilné telefóny väčších rozmerov. USB port vhodný na spárovanie smartfónu je umiestnený priamo v lakťovej opierke. Tu je vhodné počas jazdy ukryť aj samotné mobilné zariadenie!
Hlavnou prednosťou testovaného modelu Nissan Qashqai je príjemný vyvýšený posed, doplnený adekvátnym rozhľadom o celkovom dianí v cestnej premávke. Šoférsku atmosféru tu po facelifte evokuje nový trojramenný multifunkčný volant so skosenou spodnou časťou. V v praxi som bol spokojný aj s tvarovaním predných sedadiel, ktoré pri testovanej výbave pozostávali z mäkkého látkového čalúnenia.
V rámci priestorových pomerov v druhom rade sa Qashqai nijako nevymyká zaužívanému priemeru medzi kompaktnými SUV. Pohodlne sa tu odvezie dvojica dospelých pasažierov. Predovšetkým deťom bude vyhovovať vyššie ukotvenie zadnej lavice s adekvátnym výhľadom. V druhom rade ale treba zabudnúť na prítomnosť moderných technológií v podobe USB vstupov a nabíjacích konektorov. Tento výdobytok modernej doby sa testovanému exempláru na konci jeho životného cyklu ale dá určite prepáčiť!
Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní veľmi slušný objem na úrovni 410 litrov. Testovaná verzia disponovala v tomto smere jednoduchším usporiadaním bez prítomnosti dvojdielnej medzipodlahy. Pod úroveň kufra sa síce zmestí rezervná pneumatika, no výbava Comfort Edition ponúka v základe „len“ opravnú sadu. Delené zadné sedadlá je možné sklápať. Pri absencii medzipodlahy tu ale v rámci konfigurácie s maximálnou prepravnou kapacitou treba počítať zároveň aj s prítomnosťou nepraktického schodíka.
Testovaný Nissan Qashqai na pomery novinárskych automobilov prekvapivo neponúkal najvyššiu výbavu. Dostupnejšia veria Comfort Edition reprezentuje najpreferovanejšiu zákaznícku voľbu. Na palube sú v tejto konfigurácii k dispozícii aj prvky ako multimediálne rozhranie NissanConnect so 7-palcovou dotykovou obrazovkou, jazdné asistenčné systémy vrátane sledovania jazdného pruhu či čítačka dopravných značiek, vyhrievané sedadlá, parkovacie senzory po celom obvode vozidla alebo cúvacia kamera. V princípe v bohatej testovanej výbave mi vo finále najviac chýbal v dnešných časoch už bežný prvok v podobe bezkľúčového prístupu a štartovania.
Precízne vyladený celok
Pod už viackrát spomínaný komerčný úspech modelu Nissan Qashqai sa podpísal aj fakt, že Japonci dokázali do jedného celku spojiť určité prednosti terénnych automobilov s jazdnými vlastnosťami modelov určených na bežné cesty.
Prioritnému naladeniu smerom na cesty zodpovedá aj aktuálne dostupná paleta verzií pozostávajúca výhradne z variantov s pohonom predných kolies. Klasické hatchbacky testovaný Qashqai veľmi pripomína aj vyladením podvozka! Pod suverénne jazdné vlastnosti, spojené s precíznym držaním jazdnej stopy a akceptovateľnými náklonmi karosérie, v zákrutách sa tu podpísala aj na dnešné pomery relatívne nízka pohotovostná hmotnosť. Testovaný SUV kompaktných rozmerov reálne váži približne 1,4 tony.
Charakteristika pruženia predstavuje ideálny kompromis medzi komfortom a športom. Aj vďaka racionálnym 17-palcovým diskom kolies dokáže testovaný Qashqai s prehľadom odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Konštrukčne jednoduchá zadná náprava nemá zároveň tendenciu znervóznieť ani pri prejazde cez sériu za sebou nasledujúcich priečnych nerovností.
S kompromisným prístupom prichádza Nissan aj v rámci neutrálne vyladeného posilňovača riadenia. V rámci odhlučnenia priestoru pre posádku už japonský bestseller na konštrukčne novších konkurentov mierne stráca. To sa prejavuje predovšetkým pri vyššom rýchlostnom tempe a na diaľnici. Naopak, jednou z najväčších predností najnovšej evolúcie druhej generácie modelu Nissan Qashqai je špičková motorizácia pod prednou kapotou. Prepĺňaný benzínový 4-valec s objemom 1,33 litra pôsobí mimoriadne kultivovane už od prvých chvíľ, teda aj pri studených ranných štartoch.
Výkon testovanej verzie na úrovni 158 koní je pre ľahké SUV kompaktných rozmerov v bežnom živote viac ako postačujúci. Pod príkladnú jazdnú dynamiku sa v tomto prípade podpísala dokonalá súhra pohonnej jednotky so 7-stupňovým automatom a dvojspojkovou konštrukciou. Prevodovka dokáže na cestu veľmi pekne prenášať povely vodiča, sprostredkované prostredníctvom plynového pedála! Okrem samotných „reakcií na plyn“ som bol príjemne prekvapený aj z odozvy a ochoty, s akou prevodovka reaguje pri manuálnom preraďovaní stupňov!
Využitie manuálneho módu radenia je napriek tomu z racionálneho hľadiska potencionálne zaujímavé nanajvýš pri zážitkovej jazde cez obľúbený horský priechod plný zákrut. Za normálnych okolností si automat plní svoje úlohy vždy len na výbornú.
Okrem energického prejavu dokáže potešiť moderná zážihová motorizácia DIG-T aj svojimi nárokmi na palivo. Pri pokojnej a rozvážnej jazde, predovšetkým po okreskách, nie je príliš ťažké držať výsledný priemer aj pod úrovňou 6 l/100 km. V meste a na diaľnici spotreba prekonáva úroveň 7 litrov. Kombinovaný priemer sa aj preto na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 6,7 litra na každých 100 km.
Okrem východiskového jazdného módu ponúka SUV s logom Nissan aj možnosť aktivovania ekonomickejšieho variantu prostredníctvom tlačidla Eco. V tomto prípade možno očakávať citeľne benevolentnejšie reakcie plynového pedála. Výraznejší efekt v rámci nižšej spotreby som napriek tomu v móde Eco počas testu reálne nezaznamenal. Jasnou doménou testovaného modelu Nissan Qashqai s pohonom prednej nápravy sú klasické asfaltové komunikácie. Vďaka dobre vyladenej trakčnej kontrole a svetlej výške cca 18 cm sa ale tento model reálne nestratí ani na poľných a lesných cestách či v ľahkom teréne.
A náš celkový dojem?
Druhá generácia modelu Nissan Qashqai má čo ponúknuť aj na úplnom konci svojho životného cyklu. Vychytané „detské choroby“ v kombinácii s dotiahnutými detailmi, schopnými jazdnými vlastnosťami a logickým cenovým zvýhodnením predstavujú v tomto prípade zaujímavú alternatívu, a to nielen pre konzervatívnejšie orientovanú klientelu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Nissan Qashqai 1,33 DIG-T 160 Comfort Edition
Dĺžka: 4394 mm
Šírka: 1806 mm
Výška: 1590 mm
Rázvor: 2646 mm
Objem kufra: 410 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 116/158
Krútiaci moment Nm: 270
Pohotovostná hmotnosť: 1409 – 1439 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,4 – 6,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7/100 km
Pneumatiky: Pirelli Sottozero
Verzia/akciová cena
Nissan Qashqai 1,33 DIG-T 160 Comfort Edition (testovaný model): od 22 890 €
Nissan Qashqai 1,33 DIG-T 140 Acenta: od 18 990 €
Recenzia
Nissan Qashqai 1,33 DIG-T 160 Comfort Edition
Dĺžka: 4 394 mm Šírka: 1 806 mm Výška: 1 590 mm Rázvor: 2 646 mm Objem kufra: 410 litrov Motor: zážihový Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 116/158 Krútiaci moment Nm: 270 Pohotovostná hmotnosť: 1409-1439 kg Maximálna rýchlosť km/h: 198 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,9 s Prevodovka: automatická dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,4 – 6,7 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7 / 100 km Pneumatiky: Pirelli Sottozero
Výhody
- Preverený a osvedčený model
- Špičkový pohonný reťazec + jazdné vlastnosti
- Pomer nadobúdacej ceny a následne získanej hodnoty
Nevýhody
- Prítomnosť niektorých dnes už nemoderných prvkov
- Absencia pohonu 4x4
- Slabšie odhlučnenie priestoru pre posádku
Nissan Qashqai 1,33 DIG-T 160 Comfort Edition DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu