Autoinak.sk

Test: Nissan Townstar – Ideál pre rodinu i na prácu

Test Nissan Townstar 2022

Nissan zahájil dlhoočakávanú modelovú ofenzívu. Na jej počiatku bol približne pred rokom úplne nový Nissan Qashqai, ktorý si je možné objednať už aj špičkovej elektrifikovanej verzii e-Power. Novinka v podobe hybridného pohonu je k dispozícii aj pre imidžovo ladeného a rozmerovo menšieho súrodenca v podobe SUV modelu Juke. Automobilka z krajiny vychádzajúceho slnka zároveň na náš trh už čoskoro uvedie aj novú generáciu veľkého SUV X-Trail a technologicky vyspelý elektromobil Nissan Ariya. Atraktívnym a zaujímavým doplnkom modelového portfólia sú okrem toho aj prakticky orientované modely. Nissan sa po niekoľkých rokoch odmlky vracia do segmentu úžitkových automobilov v podobe kompaktne ladeného modelu Townstar a veľkého modelu Interstar. Prvú menovanú novinku si je možné objednať už dnes. S odmyslením si nákladnej verzie s prívlastkom Van, je praktický model k dispozícii aj v osobnom prevedení Townstar Combi, a to sme vďaka žilinskému zastúpeniu značky Nissan otestovali medzi vôbec prvými redakciami na domácej pôde.

Nový Nissan Townstar Combi s moderným benzínovým motorom 1,3 DIG-T 130, skombinovaným so 6-st. manuálnou prevodovkou a v dostupnejšej výbavovej verzii Acenta, nám na test zapožičala spoločnosť Nissan POINT a.s. Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Nissan Townstar Combi

Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, tak Nissan má s výrobou úžitkových áut veľmi bohaté skúsenosti. V európskom priestore bol už v 90-tych rokoch minulého storočia známy model Kubistar, resp. Nissan Vanette, ktorý sa od roku 2009 pretransformoval do komerčného označenia Nissan NV. Zaujímavosťou je, že modelový rad NV bol okrem klasických spaľovacích verzií, už od roku 2014 k dispozícii, aj ako plne elektrický derivát s označením Nissan e-NV200. Zo slovenského portfólia modelov značky Nissan sa ale v posledných rokoch úžitkové deriváty vytratili.

Všetko sa zmenilo približne pred rokom, keď Japonci po prvýkrát predstavili úplne nový model Nissan Townstar. Je priamym pokračovateľom tradície vyššie spomenutých modelov v segmente ľahkých úžitkových automobilov. Nie je žiadnym tajomstvom, že Nissan si aj v prípade horúcej novinky nášho trhu po technickej stránke pomohol aliančnou spoluprácou. Novinka v sumári boduje veľmi bohatou výbavou vrátane pestrej škály asistenčných systémov. Z technologických hračiek, na čele s dostupnosťou 360 stupňového panoramatického nahľadu na okolie vozidla, púta pozornosť napríklad aj asistent, ktorý stabilizuje vozidlo pri pôsobení silného bočného vetra. Zaujímavosťou je, že prakticky orientovaná novinka bola prvým európskym modelom značky Nissan, na ktorom sa objavilo vynovené logo.

Nový Townstar je pokračovateľom tradície ľahkých úžitkových modelov s logom Nissan

Nový Nissan Townstar je, tak ako už bolo spomenuté v úvode, k dispozícii v čisto úžitkovej verzii s prívlastkom Van, ale aj v testovanom plnohodnotnom rodinnom deriváte s prívlastkom Combi. Oproti mnohým konkurentom v segmente ľahkých úžitkových modelov, ktorí z hľadiska prísnych európskych pravidiel museli pri osobných verziách prejsť na plne elektrický pohon, má japonská novinka výhodu v podobe pestrejšej škály dostupných motorizácii, ktoré okrem spaľovacej klasiky už onedlho doplní aj čisto elektrický súrodenec.

O pohon nového modelu Nissan Townstar sa na našom trhu aktuálne stará osvedčený a obľúbený prepĺňaný benzínový 4-valec 1,3 DIG-T s výkonom 130 koní. Daná motorizácia je momentálne k dispozícii výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. To platí pre osobnú aj úžitkovú verziu. Ponuku karosárskych derivátov onedlho doplní zároveň tiež praktickejší variant s predlženým rázvorom.

Konkurenčnou výhodou modelu Nissan je dostupnosť klasickej spaľovacej motorizácie

Sympatický spoločník

Nový Nissan Townstar je jasným dôkazom toho, že aj „ľahké úžitkové automobily“ v dnešnej dobe nemusia byť len nudnými krabičkami bez emócii. Aj napriek spoločnému, resp. zdielanému technickému základu sa dizajnérom podarilo po optickej stránke navrhnúť zaujímavý a sympatický automobil, ktorý opticky osviežujú vizuálne prvky japonského automobilového giganta.

Najoriginálnejšie pôsobí, podľa očakávania, robustná predná časť. Novinka zaujme širokou maskou, ktorú okrem nového dizajnu loga zdobí tmavý odtieň s dynamickým nádychom. Tradičný dizajnový prvok modelov z rodiny značky Nissan v štýle V-Motion pripomínajú nepriehliadnuteľné postranné pochrómované lišty. Na siluetu masky nadväzujú predné svetlomety, ktoré prakticky orientovaný model vizuálne ešte viac rozširujú. Po technickej stránke adekvátne výkonné stretávacie LED-ky dostupné už v základe, dopĺňajú v diaľkovom móde prekvapujúco „len“ lacnejšie halogény. V praxi viac rušivo ako samotný svetelný výkon diaľkového módu pôsobí skôr klasická farba svetelného lúča diaľkového módu. Na celkovú robustnosť a odolnosť odkazuje masívny predný nárazník s farebne kontrastnou nábehovou lištou inšpirovanou v SUV svete.

Autentickou prednou časťou nový Townstar zapadá do rodiny modelov značky Nissan

Nový Townstar nepôsobí nudným dojmom ani v rámci bočnej siluety. Dôraz na aerodynamiku pripomína pozvoľna stúpajúca línia prednej kapoty, resp. áčkových stĺpikov karosérie. Určitý nádych vizuálnej dynamiky pripomína tvar bočného presklenia. Ako najoriginálnejší prvok tu možno napriek tomu označiť 16-palcové disky z ľahkých zliatin, ktoré sú pri testovanej dostupnejšej výbave Acenta, spolu s ďalšími prvkami paketu Design, k dispozícii za akceptovateľný príplatok. Sympatický imidž skúšaného exemplára vo finále dotvára tiež atraktívne sivá metalíza s názvom Highland.

Najmenej dizajnovej kreativity, vzhľadom na zameranie, resp. poslanie vozidla, bolo celkom logicky aplikovanej pri zadných partiách. Decentné obliny dokážu aj napriek tomu čiastočne zjemniť prioritne úžitkový, teda krabocovitý tvar. Na dizajn prednej masky v tomto priestore odkazuje elegantná a kontrastne tmavá lišta v priestore nad evidenčným číslom. Za najvýraznejší prvok tu napriek tomu možno označiť koncové svetlá s efektným LED svetelným podpisom.

Aj napriek prioritnej praktickej orientácii zaujme Nissan Townstar aj svojim dizajnom

Praktický fenomén

Nový Nissan Townstar pripomína aj v interiéri, že časy keď boli osobné verzie úžitkových modelom prakticky len dodávkami s dorobenými zadnými radmi sedačiek, sú našťastie už dávno preč. Inými slovami, daný segment má dnes svojim konceptom interiéru, komfortom, ale aj výbavou veľmi blízko ku klasickým osobným automobilom.

Vítanou výhodou testovaného modelu je vynikajúci prístup na palubu. Okrem veľkého vstupného otvoru a v princípe vyššieho posedu, Townstar prekvapuje aj predným párom dverí, ktoré je možné otvoriť prakticky až do pravého uhla. To značne uľahčuje napríklad inštaláciu detskej sedačky na isofixy dostupné aj na sedadle predného spolujazdca. Nad rodinne orientovanými SUV modelmi, resp. priestrannými kombi, novinka ale suverénne najviac vyniká vzdušným konceptom interiéru.

Palubná doska nového modelu Nissan Townstar.

Príjemne moderný koncept palubnej dosky možno pri modeli Townstar porovnávať s klasickými automobilmi. Za prekvapenie považujem v tomto kontexte celkovo vyváženú skladbu použitých materiálov vrátane pomerne precízneho dielenského opracovania. Už tak trochu zaužívanú fádnosť danej kategórie, novinka s logom Nissan osviežuje napríklad atraktívne pôsobiacou ozdobnou lištou, umiestnenou v centrálnej časti palubnej dosky, s lesklým kovovým nádychom.

V rámci konceptu rozmiestnenia ovládacích prvkov je pri pri testovanom modeli s logom Nissan jasne cítiť zdielanie technológii v rámci aliancie. Zaužívanej ergonómii japonských modelov sa z tohto dôvodu vymyká napríklad netradičné ovládanie audia, zastrešené združeným ovládačom v priestore vpravo pod volantom. Vo všeobecnosti prioritne racionálny prístup ku konceptu ovládacích prvkov, tu reálne dokážu oceniť nielen konzervatívnejšie orientovaní užívatelia.

Centrálny infotainment reprezentuje dotyk automobilovej moderny

Za retro, no zároveň maximálne funkčný prvok, možno v prípade testovanej dostupnejšej výbavy označiť jednoduchý modul manuálnej klimatizácie. Palec hore dávam aj prítomnosti klasických tlačidiel slúžiacich napríklad na rýchlu deaktiváciu štart/stop či pohotové prepínanie funkcie asistenta monitorovania jazdy v pruhoch. Zaužívanej klasike zostal verný aj prístrojový panel s jednoduchými a zároveň veľmi prehľadnými analógovými budíkmi. Identickej filozofie sa drží centrálny palubný počítač s farebnou grafikou, pestrou škálou vyobrazovaných údajov, a príjemne intuitívnym ovládaním.

Dotyk automobilovej moderny reprezentuje centrálne multimediálne rozhranie A-IVI s do priestoru vystúpenou dotykovou obrazovkou. Pomerne pohotové reakcie na dotyk, dopĺňa široká škála osobnej personalizácie, zastrešená možnosťou vlastného usporiadania dostupných widgetov, resp. aplikácií. Nižšia výbava nedisponuje vstavanou navigáciou. Daný hendikep dokáže elegantne vyriešiť dostupnosť modernej mobilnej konektivity. Celkovo kvalitnú grafickú stránku v sumári podčiarkuje pomerne detailný výstup z parkovacej kamery. Palec hore dávam aj užitočnej drobnosti v podobe matnejšieho povrchu, ktorý dokáže veľmi dobre odolávať nechceným odtlačkom prstov.

Nissan Townstar zaujme tiež konceptom odkladacích priečinkov

Silnou zbraňou vozidiel z danej kategórie je pestré spektrum použiteľných odkladacích priečinkov. Townstar nad zaužívaný rámec zaujal napríklad praktickou poličkou v prednej časti strešného modulu alebo uzatvárateľným boxom v priestore vrchnej časti prístrojového panela, kde nechýbajú ani užitočné USB konektory. Vtipné a zároveň praktické riešenie ponúka aj výsuvná schránka v priestore pred spolujazdcom.

Prirodzene vyšší posed v kombinácii so vzdušným konceptom dopĺňajú pomerne veľkoryso nadimenzované predné sedačky s náznakom bočného vedenia. Adekvátne mäkké, resp. komfortné čalúnenie pozostáva už pri dostupnejšej výbave z kombinácie látky s umelou kožou. Na prvý pohľad luxusné ladený prvok by som počas horúcich letných dní v tomto prípade, ale pokojne oželel. Komplexný výhľad z vozidla značne zjednodušuje veľkorysé presklenie. Jedinou chybičkou na kráse je, obdobne ako pri väčšine konkurentov, masívna konštrukcia spodnej časti predného stĺpika, na ktorú si je spoza volantu nutné zvyknúť.

Prední pasažieri majú k dispozícii rozumne nadimenzované sedačky

Prioritnú rodinnú orientáciu nový Nissan Townstar pripomína aj v druhom rade. Prístup do daného priestoru zastrešujú z priestorového hľadiska úsporné posuvné dvere. Predovšetkým deti tu budú musieť vynaložiť pomerne veľa sily pri prekonaní odporu kotviacej pozície pri ich plnom otvorení. Vítaným bonusom je tu, naopak, prítomnosť elektrického ovládania okien či zdrojových USB koncoviek pre zadných pasažierov.

Aj napriek o niečo kratším sedákom troch rovnomerne rozdelených sedadiel v druhom rade, sa v tomto priestore okrem detí v prípade potreby adekvátne pohodlne odvezie aj trojica štandardne urastených dospelých. Prostredný pasažier z hľadiska komfortu určite ocení prakticky rovnú podlahu. Nadštandardnému priestoru v oblasti pre hlavy sekunduje príjemne vzdušný priestor aj v oblasti pre nohy a kolená.

Zadná lavica je rozdelená na tri samostatné sedačky.

Tromfom testovanej novinky s logom Nissan, ktorým Townstar zatieni prakticky všetky obdobne veľké kombi a SUV, je nadštandardný batožinový priestor s dokonale symetrickým tvarovaním. Už v základe je k dispozícii prepravná kapacita až 775 litrov. Po sklopení delených zadných sedadiel je reálne k dispozícii „malá dodávka” s maximálnym prepravným objemom až 3500 litrov. Z praktickej stránky považujem za chybičku na kráse delenie zadných sedadiel v pomere jedna tretina vs. dve tretiny. Pri preprave neforemných, resp. dlhých predmetov by bolo pri danom type vozidla výhodou možnosť sklápania každého sedadla samostatne. Z praktickej stránky musím, naopak, okrem háčikov a kotviacich ôk, pochváliť prítomnosť náhradnej pneumatiky. Tá je podľa očakávania uchytená v priestore pod vozidlom.

Nový Nissan Townstar s prihliadnutím na finálnu cenovku prekvapuje reálne bohatou výbavou, a to už aj v dostupnejšej testovanej konfigurácii Acenta. V štandarde je už v tomto prípade k dispozícii napr. zadná cúvacia kamera doplnená o parkovacie senzory po celom obvode vozidla, LED technológia stretávacích svetiel, multimediálne rozhranie s podporou Apple Car Play a Android Auto, manuálna klimatizácia, tempomat či početné asistenčné a bezpečnostné systémy na čele s pokročilou funkciou monitorovania jazdy v pruhoch.

Batožinový priestor pojme v základe 775 litrov

Jazda bez kompromisov

V predošlých častiach bolo niekoľkokrát zdôraznené, že testovaný Nissan Townstar má z hľadiska konceptu citeľne bližšie ku klasickým osobným automobilom, ako k čisto pracovným derivátom. Dané konštatovanie sa vo výraznej miere premietlo aj do jazdných vlastností. Obdobný technický základ v podobe aliančnej platformy CMFC využíva v modifikovanej podobe napríklad aj nové SUV Qashqai!

Autentické vyladenie podvozka robí z testovaného modelu veľmi príjemného spoločníka. Pruženie aj s prispením 16-palcových pneumatík s dostatkom „gumy“ je v prípade priestrannej novinky orientované jednoznačne smerom na jazdný komfort. Nový Townstar dokáže s prehľadom a istotou pochytať nielen drobné nerovnosti, ale aj hrubšie prepadliny či iné nedostatky našej cestnej infraštruktúry. Za príjemne prekvapenie považujem v rámci danej kategórie vozidiel aj správanie zadnej nápravy. Zadná časť nemá tendenciu vyslovene znervóznieť, a to ani pri kombinácii nezaťaženého vozidla a priečnych nerovností v tiahlych zákrutách.

Nový Townstar dostal komfortne vyladený podvozok

Na príjemne pohodlný a zároveň sebaistý podvozok pocitovo ľahkej novinky sa je možné v rizikových situáciách oprieť aj pri prudších vyzývacích manévroch, resp. všeobecne svižnejšej jazde. Na druhej strane prakticky Townstar nemá podľa očakávania žiadne športové ambície. Pri dynamických prejazdoch cez zákruty tu zároveň treba počítať s charakteristickými náklonmi karosérie.

Vyslovene ľahučko, resp. do mesta je vyladené aj riadenie. V mestských uličkách a pri tesnom manévrovaní som počas testu neraz ocenil príjemnú obratnosť. V tejto disciplíne sa môže testovaný model pokojne porovnávať aj s kompaktnými SUV modelmi. Dôraz na rodinnú orientáciu podčiarkuje reálne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. O niečo viac hluku preniká do interiéru prakticky len na diaľnici alebo vo všeobecne vyššom rýchlostnom tempe.

Testovaná motorizácia si veľmi dobre rozumie s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou

Ako veľký konkurenčný tromf testovaného modelu možno označiť aj pohonný reťazec. Pod označením motorizácie 1,3 DIG-T sa ukýva už dobre známy prepĺňaný benzínový 4-valec s výkonom 130 koní a príjemne lineárnym nástupom výkonu. Dostatočne energickej motorizácii veľmi svedčí spolupráca s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou. Kratučký prvý prevodový stupeň nielenže uľahčuje rozbiehanie sa s plne zaťaženým vozidlo, ale je zároveň vhodný napríklad na rozvážne zdolávanie nástrah ľahkého terénu.

Vďaka presnej kulise a príjemne dlhými dráhami radenia som bol reálne spokojný aj ponúkanou jazdnou dynamikou. Tá po pocitovej stránke v mojej optike mierne prekonáva výrobcom deklarované parametre. Práca s manuálnou prevodovkou čiastočne supluje jazdné módy. Pri pohotovom štýle a čiastočne zaťaženým vozidlom má Townstar dostatok sily už v okolí pásma 2-tisíc otáčok. Pri preferencii temperamentnejšieho štýlu jazdy je možné tú istú motorizáciu prirodzene držať aj v približne o 1000 otáčok vyššom spektre, kedy je stále k dispozícii veľmi príjemná celková kultivovanosť.

Palubný počítač vyobrazoval príjemné hodnoty spotreby paliva aj napriek testovanému exempláru s nízkym nájazdom

Nissan Townstar ponúka možnosť aktivácie režimu Eco. V praxi mi toto riešenie, ale príliš veľký zmysel nedáva. Počas testovania som v danom móde okrem citeľne otupenejších reakcií pedála akcelerátora totiž nezaznamenal zásadnú úsporu paliva. Spotreba je na konci dňa ďalšia disciplína, v ktorej novinka nesklamala. Testovaný exemplár bol pri preberaní, takpovediac úplne surový s nájazdom len cca 100 km. Aj napriek tomu bol nameraný kombinovaný priemer s hodnotou 6,4 l/100 km, o niečo malo nižší ako deklaruje výrobca.

Identický testovací okruh následne Townstar absolvoval aj v zaťaženom stave a pomyslená spotreba paliva podľa palubného počítača stúpla približne o liter. Najúspornejšia ja novinka podľa očakávania pri presunoch mimo mesto, kedy sa spotreba paliva pohybuje v okolí 6-litrovej hranice. V meste a pri diaľničnom tempe treba počítač s odberom približne 7,5 l/100 km. Vo finálnom sumári sa testovaná spotreba, s preferenciou pohodovejšieho štýlu jazdy a nemenej zaťaženým vozidlom, ustálila na sympatickej hodnote 6,6 l/100 km.

Novinka s logom Nissan teší pestrým spektrom asistenčných systémov

Nový Nissan Townstar prekonáva zaužívané zvyklosti zo segmentu malých úžitkových vozidiel z hľadiska širokého sektára dobre fungujúcich asistenčných systémov. Palec hore dávam v tejto disciplíne predovšetkým sofistikovanému riešeniu asistovanej jazdy v pruhoch.

To okrem klasického zásahu riadenia pri priblížení sa k čiare a možnosti vypnutia, ponúka v prípade preferencie aj „medzifunkciu“ v podobe akustického upozornenie prekročenia čiary, no bez doprovodu spätného zásahu smerom od riadenia.

Nový Nissan Townstar

A celkový dojem?

Nový Nissan Townstar reprezentuje atraktívne spestrenie modelového portfólia tohto japonského výrobcu. Testovaná verzia Combi ponúka za akceptovateľné peniaze zaujímavú rodinnú alternatívu, voči dnes tak preferovaným, no na druhej strane, reálne menej praktickým SUV či kompaktným kombi. Okrem príjemne vzdušného konceptu interiéru a špičkovej úžitkovej hodnote, testovaný model potešil aj celkovou dospelosťou jazdných vlastností, 5-ročnou zárukou, pestrou škálou asistenčných a bezpečnostných systémov a dostupnosťou klasického spaľovacieho motora.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Nissan Townstar Combi 1,3 DIG-T Acenta
Dĺžka: 4 486 mm
Šírka: 1 919 mm
Výška: 1 848 – 1893 mm
Rázvor: 2 716 mm
Objem kufra: 775 litrov
Motor: zážihový (benzínový)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 240
Pohotovostná hmotnosť: 1550-1682 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,8 s
Prevodovka: Manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,6 – 7,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,6 / 100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact

Verzia/cena
Nissan Townstar Combi 1,3 DIG-T Acenta (testovaný model) od 26 490 €
Nissan Townstar Combi 1,3 DIG-T Tekna od 27 990 €

Exit mobile version