Autoinak.sk

Test: Nissan X-Trail e-Power – Technológiami nabité SUV

Test Nissan X-Trail 2023

Japonský Nissan v rámci vytýčenej stratégie elektrifikácie už stihol kompletne obmeniť portfólio svojich SUV modelov. Okrem konvenčných spaľovacích motorizácií sú obľúbené modely Juke a Qashqai v našom priestore k dispozícií aj v technologicky sofistikovaných hybridných verziách. Európskou vlajkovou loďou značky je nová generácia veľkého SUV Nissan X-Trail, ktorá je už dostupná aj u nás Slovensku. Od podlahy nový model zaujme nielen množstvom zaujímavých technológií na palube, ale aj priestranným interiérom s rodinnou orientáciou. Očakávaná novinka ponúka z hľadiska pohonu, obdobne ako menší Qashqai, okrem základného mild-hybridu aj koncepčne unikátny hybrid e-Power. Pri našom prvom stretnutí sme atraktívnu novinku preverili vo vrcholnej verzii obohatenej o nový pohon všetkých kolies s prívlastkom e-4orce.

Nový Nissan X-Trail so sofistikovaným hybridným pohonom e-Power, kde benzínová motorizácia plní výhradne funkciu generátora energie pre výkonné elektromotory, pohonom všetkých kolies e-4orce a v druhej najvyššej výbavovej verzii Tekna, nám na test zapožičala spoločnosť Nissan POINT a.s. Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Nissan X-Trail e-Power

Populárne modely s vyššou svetlou výškou patria už tradične k hlavným symbolom a zároveň pýche značky Nissan. Offroadovo ladených a zároveň aj priestranných členov z rodiny Terrano doplnila a neskôr nahradila v roku 2000 prvá generácia SUV Nissan X-Trail. Moderná dobová novinka s rodinnou orientáciou si aj naďalej zachoval skvelé schopnosti pri jazde mimo spevnených ciest.

Identickému receptu ostali verné aj nasledujúce generácie. Najnovšie a v celkovom poradí už štvrté pokračovanie Nissan X-Trail, ktorý sa na severoamerických trhoch predáva pod názvom Rogue, bolo oficiálne predstavená už v roku 2020. Na debut európskej verzie postavenej na modernej aliančnej platforme CMF-CD, sme si napriek tomu museli počkať približne o dva roky dlhšie. Novinka sa medzigeneračne citeľne zlepšila v disciplíne torznej tuhosti karosérie. Moderný technický základ si z hľadiska bezpečnosti rozumie veľmi dobre s modernými asistenčnými systémami dostupnými už v základe. Ich nadstavbou je najnovšia evolúcia asistovanej jazdy zastrešená funkciou Nissan ProPilot.

Európskou vlajkovou loďou značky Nissan je veľké SUV X-Trail

Hlavným dôvodom neskoršieho príchodu novinky do Európy sú podľa očakávania emisie. Nový Nissan X-Trail je na rozdiel od Severnej Ameriky, v našom priestore k dispozícií výhradne s modernými pohonom obohateným o určitú formu elektrifikácie. Základom je mild-hybridná verzia prepĺňaného benzínového 3-valca 1,5 VC-T s výkonom 163 koní. Vstupná brána do sveta najväčšieho európskeho SUV značky Nissan sa kombinuje výhradne s pohonom predných kolies a automatickou CVT prevodovkou Xtronic.

Citeľne väčšiu porciu elektrifikácie prináša full-hybridná technológia e-Power, známa už aj z menšieho modelu Qashqai. Koncepčne unikátny hybrid pozostáva z identického prepĺňaného benzínového 3-valca o objeme 1,5 litra. Ten, ale nie je za žiadnych okolností spojený priamo s kolesami. Poslaním spaľovacej motorizácie je výroba elektrickej energie. O pohon vozidla sa v závislosti od verzie vždy starajú jeden alebo dva výkonné elektromotory, čerpajúce energiu z li-on batérie s kapacitou 1,73 kWh. Svojim konceptom má technológia e-Power v princípe bližšie k elektromobilom, ako ku klasickým full-hybridom. Základná verzia X-Trail e-Power s jedným elektromotorom ponúka výkon 203 koní a kombinuje sa s pohonom predných kolies. Sofistikovanejší e-Power e-4orce s výkonom 213 koní už disponuje dvojicou výkonných elektromotorov, pričom každý z nich sa stará o pohon jednej nápravy. Inteligentný pohon všetkých kolies e-4orce tak funguje bez mechanického spojenia medzi nápravami.

Vrchol medzi pohonnými jednotkami nového Nissan X-Trail reprezentuje verzia e-Power s pohonom všetkých kolies

Drsný a atraktívny imidž

Po vizuálnej stránke sa nový Nissan X-Trail pýši plne autonómnym dizajnom. Efektný SUV charakter atraktívne skombinovaný so svalnatým offroad nádychom už podvedome evokujú robustnosť a odolnosť. Početným množstvom ostrých hrán novinka zároveň symbolicky nadväzuje na prvé dve generácie rovnomenné modelu.

Okrem atraktívneho robustného nádychu si SUV z krajiny vychádzajúceho slnka dala veľmi záležať na sofistikovanej aerodynamike. Predné partie s atraktívne vysokou líniou kapoty a pre modely Nissan typickým stvárnením masky v štýle V-Motion, ozvláštňuje masívny predný nárazník s funkčnými postrannými prieduchmi. Na atraktívnu siluetu masky nadväzuje priamo úzky samostatný modul denného svietenia delených predných svetlometov. Full LED technológiu s presvedčivým svetelným účinkom reprezentuje nižšie osadený hlavný svetelný modul. Za tmy excelentný svetelný výkon v prípade testovaného modelu v druhej najvyššej výbave Tekna, ešte viac vyšperkovala spoľahlivo fungujúca Matrix funkcia.

Nový Nissan X-Trail s decentke hranatým nádychom symbolicky pripomína pravú generáciu

Mohutný nádych z testovaného SUV vyžaruje aj pri pohľade z profilu. Pomerne vysokej stavbe sekundujú vytiahnuté blatníky doplnené o praktické ochranné oplastovanie. Robustné plasty zdobia tiež bočné prahy, resp. kompletne celú spodnú siluetu vrátane priestoru pod nárazníkmi. To, že sa nový X-Trail v prípade potreby nezľakne ani nástrah terénu pripomínajú taktiež pomerne krátke previsy karosérie so solídnymi nájazdovými uhlami. Ako dynamické riešenie možno v tomto priestore označiť decentne klesajúcu líniu strechy s atraktívnym stvárnením koncového stĺpika karosérie. Súčasťou testovanej druhej najvyššej výbavy sú už automaticky aj prostredné, teda 19-palcové disky kolies. Atraktívny dizajnom dopĺňajú pneumatiky s adekvátnou výškou bočného profilu.

Na opticky vysokú stavbu vozidla s prispením už spomenutým vystúpeným blatníkom prirodzene nadväzuje aj zadná časť japonskej novinky. Decentný športový nádych v tomto priestore pripomína strešný spojler. Za dizajnovú dominantu zadnej časti nového SUV X-Trail možno označiť o niečo vyššie situovaný modul koncových svetiel s atraktívnym podpisom. Masívny zadný nárazník „zjemňuje“ efektné dvojfarebné stvárnenie. Na sofistikované technológie testovaného exempláru v príplatkovej bielej Pearl metalíze odkazujú rozmerovo decentné štítky e-Power a e-4orce.

Robustný SUV nádych ponúka novinka prakticky z každého uhla pohľadu

Moderný a užívateľský prívetivý interiér

Interiéry nových modelov značky Nissan môžu pre mnohých konkurentov poslúžiť ako vzor prakticky dokonalej kombinácie moderných digitálnych hračiek s klasickými a užívateľsky prívetivými riešeniami. Klinec po hlavičke v tomto ponímaní trafil aj nový X-Trail! Koncept palubnej dosky vrátane ergonómie ovládacích prvkov je tu do značnej miery inšpirovaný menším modelom Qashqai. Aj keď si architektúra palubnej dosky vystačí bez vyslovene originálnych nápadov, tak v sumári pôsobí zároveň moderne a hodnotne.

Testovaný exemplár už v druhej najvyššej výbave Tekna ponúka v kabíne jemne luxusný nádych. Vo všeobecnosti precízne dielenské opracovanie dopĺňajú v princípe hodnotné a na dotyk príjemné materiály. Japonci ostali, takpovediac, nohami na zemi aj v rámci dekorácií palubnej dosky a stredovej konzoly. Dnes tak populárne obklady v štýle klavírneho laku nahrádzajú v tomto prípade matnejšie a odolnejšie obklady s efektom štruktúrovaného povrchu. Pre úplnosť dodávam, že okrem viacerých farebných variácií interiéru je v rámci najvyššej výbavy Tekna+ zároveň k dispozícii ešte aj kvalitnejšia koža Nappa.

Palubná doska nového modelu Nissan X-Trail

Do užívateľsky dokonalého konceptu zapadá nielen veľmi prehľadný modul klimatizácie klasickej koncepcie, ale aj ďalšie ovládače zastrešujúce tradičnú reguláciu hlasitosti audia, či pohotové stlmenie podsvietenia prístrojov počas nočnej jazdy.

Medzi moderné prvky na palube nového modelu X-Trail sa radí plne digitálny prístrojový panel. Od výbavy Tekna je automaticky doplnený aj o kvalitný Head-up displej. Moderná a jemná grafika prístrojov sa aj naďalej orientuje, na čo najlepšiu prehľadnosť. Medzi množstvom monitorovaných údajov palubného počítača je možné sledovať napríklad aj funkciu hybridného pohonu. Mnou preferovanú simuláciu tradičných „budíkov“, dopĺňa alternatívne aj futuristickejšie vyobrazenie s dominantnejším vyobrazením údajov palubného počítača. Palec hore dávam aj prítomnosti slovenského jazyka, čo v minulosti nebolo pri modeloch značky Nissan pri palubnom počítači pravidlom.

Nový X-Trail ponúka podľa očakávania adelkvátne kvalitné rozlíšenie kamerového systému

Na moderné digitálne hračky plynule nadväzuje aj najnovšia evolúcia infotainmentu. Rozhranie Nissan A-IVI so vstavanou navigáciou sa ovláda pomerne intuitívne prostredníctvom do priestoru vystúpenej dotykovej obrazovky. Okrem kvalitnej grafiky chcem v tomto prípade pochváliť aj pohotové reakcie na dotyk. Domovské menu si je možno jednoducho prispôsobiť podľa osobných preferencií. Množstvo dostupných aplikácií je naviazaných na personálne Nissan konto. Z bežných funkcií obrazovky chcem pochváliť kvalitný kamerový náhľad na okolie vozidla. Rozhranie Android Auto funguje prostredníctvom kábla a platforma pre Apple už podporuje pripojenie vzduchom. Mierna výčitka k funkčnosti infotainmentu smeruje k absencii záložky, ktorá by aj na centrálnej obrazovke vyobrazovala prácu hybridného pohonu.

Nový Nissan X-Trail je v sumári rodinne orientovaným SUV modelom. Praktickú stránku v tomto prípade zastrešujú rozumne navrhnuté odkladacie priečinky. Vtipné a praktické riešenie ponúka napríklad aj veľký odkladací priekor priamo pod stredovou konzolou. Príjemné priestorové pomery v prednej časti kabíny dopĺňa prirodzene vyšší posed v kombinácii s dostatočne nadimenzovanými a zároveň komfortnými sedačkami. Z hľadiska vnútornej šírky napriek tomu X-Trail pripomína skôr kompaktné SUV. Konštruktéri mali na zreteli, aj čo najlepší výhľad z vozidla. Príjemne tenké predné stĺpiky sa v spodnej časti síce rozširujú, no daný neduh kompenzuje uchytenie spätných zrkadiel.

Dostatočne nadimenzované predné sedačky sú prijemne pohodlné aj pri dlhých presunoch

Rodinné nároky dokáže veľké SUV značky Nissan zastrešiť aj v druhom rade. Veľký palec hore si tu zaslúži nielen dôkladne prekrytie prahov, ale aj veľký vstupný otvor. Inštaláciu detských sedačiek ešte viac uľahčí druhý pár dverí otvárajúcich sa prakticky až do pravého uhla. Delená zadná lavica ponúka vďaka vyššiemu ukotveniu tzv. divadelné usporiadanie. Celkovú variabilitu okrem nastavenia sklonu operadla vylepšuje mosnosť posúvania. Okrem detí sa vzadu veľmi pohodlne odvezie aj dvojica urastených dospelých. Z hľadiska cestovného komfortu si tu mimo vyhrievania krajných pozícií a zdrojových koncoviek zaslúži pochvalu aj pre druhý rad samostatne nastaviteľná trojzónová klimatizácia.

Testovaný exemplár disponoval aj príplatkovým tretím radom. Jeho doobjednanie stojí za zváženie. Aj samotná automobilka v tomto prípade hovorí, že je určený prioritne pre deti, resp. osoby nízkeho vzrastu do 160 cm. Vzhľadom na možnosť posúvania druhého radu považujem v prípade dospelej osoby značne limitujúci priestor pre hlavy.

Druhý rad okrem priestoru zaujme aj ponúkanou variabilitou

Príplatkový tretí rad zároveň o 90 litrov zmenšil základný objem batožinového priestoru. Aj napriek tomu disponuje testovaný X-Trail v základnom 5-miestonom usporiadaní slušnou prepravnou kapacitou na úrovni 485 litrov. Z praktickej stránky by som tu privítal viac kotviacich pomôcok, napríklad v podobe háčikov. V zadnej časti pod podlahou zostal vyslovene symbolický priestor na odloženie lepiacej sady. Po sklopení sedadiel v druhom rade je k dispozícii veľkorysý maximálny priestor symetrického tvaru, o ktorý sa pričinila ideálne rovná podlaha. Za užitočnú a praktickú pomôcku testovanej výbavy považujem aj elektrické otváranie dverí kufra. Mikrospínač je umiestený až v spodnej a na znečistenie náchylnejšej spodnej časti dverí, čo je symbolická paralela s predchádzajúcou generáciou.

Nový Nissan X-Trail vzhľadom na dnešné pomery na trhu s novými automobilkami prekvapil svojou cenovou politikou. Bohatá testovaná výbava Tekna s najvýkonnejším hybridom a pohonom všetkých kolies, sa v čase testu svojou cenovkou zmestila pod 48-tisíc eur. Jej automatickou súčasťou sú napríklad špičkové Matrix LED svetlomety, panoramatické strešné okno, kožené čalúnenie, Head-up displej, balík asistenčných systémov s funkciou ProPilo spolupracujúci so vstavanou navigáciou, vyhrievané predné aj zadné sedadlá, vyhrievaný volant či trojzónová automatická klimatizácia. Panoramatický kamerový náhľad je zároveň dostupný už aj v prostrednej výbave N-Connecta.

Batožinový priestor ponúka pri 7-miestnom prevedení základnú prepravnú kapacitu 485 litrov

Suverénny jazdný prejav

Nový X-Trail je prešpikovaný sofistikovanými a v mnohých prípadoch unikanými technológiami. Toto tvrdenie platí ešte viac pre hybridný pohon e-Power. Nissan sa daným konštrukčným riešením pripravuje na prechod na plne elektrickú mobilitu. Automobilka z krajiny vychádzajúceho slnka ako jediná v našom priestore disponuje konštrukciou v princípe elektromobilu, kde spaľovací motor supluje nabíjanie a v žiadnom režime neroztáča priamo kolesá.

V kombinácii s unikátnym hybridom, Japonci po prvýkrát použili aj pohon inteligentných všetkých kolies e-4orce. SUV novinka taktiež púta pozornosť aj precízne fungujúcim balíkom asistenčných systémov. Ich nadstavbou je asistovaná jazda s pomocou funkcie ProPilot. Ten som ocenil prioritne pri dlhých diaľničných presunoch.

Nový Nissan X-Trail dokáže zaujať svojim precízne vyladeným podvozkom

Zmyselnosť sofistikovaných hračiek v sumári ešte viac podčiarkujú suverénne jazdné vlastnosti. Základným stavebným kameňom je aj v tomto prípade vyspelý podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Vyladenie pruženia sa aj pri testovanej výbave Tekna s 19-palcovými kolesami vyznačuje skôr mierne tuhším, ako vyslovene poddajným charakterom. Mierne nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry, novinka aj napriek tomu filtruje s veľkým prehľadom.

S komfortom jazdy som bol reálne spokojný aj pri svižnejšom tempe na lesných cestách s horším povrchom. V danom režime jazdy som ocenil aj pocitovo precíznu tuhosť karosérie! Aj napriek prioritne rodinnej orientácii sa dá s veľkým SUV s logom Nissan až nečakane suverénne povoziť aj na zakrútených okreskách. Aj napriek svojej vyššej stavbe ma novinka novinka prijemne prekvapila prakticky minimálnymi náklonmi karosérie. Limitné situácie z hľadiska nedotáčavosti, tu na kvalitnom povrchu podľa očakávania predstavuje až pohotovostná hmotnosť blížiaca sa k 2-tonám. Konštruktéri váhu kompenzujú čo najoptimálnejšom rozložení hmotnosti. Kompaktná batéria hybridu sa pravdepodobne aj z tohto dôvodu nachádza v podlahe pod prednými sedadlami.

Jazdný charakter dokáže v citeľnej miere ovplyvniť zvolený jazdný režim

Pod príjemne zážitkový jazdný prejav sa v testovanej konfigurácii podpísal aj inteligentný pohon všetkých kolies so sofistikovaným prispôsobením prenosu trakcie v zákrutách. Správanie pohonu, resp. pohonného reťazca dokáže citeľne ovplyvniť voľba jazdného režimu. Nový X-Trail v našej redakčnej garáži parkoval v čase bohatej snehovej nádielky na severe Slovenska. Na klzkých a zasnežených cestách bolo veľkým prekvapením už štandardné nastavenie. Pohon tu dovolil zadnej náprave v zákrutách dokonca aj jemný sklz.

Športový režim bol okrem citeľne pohotovejších reakcií pohonnej sústavy, naopak, orientovaný smerom, na čo najlepšiu kontinuálnu trakciu a celkovo precíznu ovládateľnosť. K charakteru pohonu sa prirodzene hodí komótnejší mód Eco. Verzia s pohonom e-4orce ponúkala naviac aj módy pre sneh a offroad.

Volič jazdných režimov nie je v prípade verzie e-Power spojený s klasickou prevodovkou

Za silnú stránku testovaného exempláru považujem taktiež príjemný akustický komfort na palube. SUV s logom Nissan má v tejto disciplíne pred mnohými konkurentmi z krajiny vychádzajúceho slnka jasne navrch predovšetkým pri precíznejšom odhlučneným podvozka. Do mozaiky príjemného ticha pri bežnej jazde zapadá aj koncept hybridného pohonu e-Power. S v princípe zaujímavou zvukovou farbičkou prepĺňaného benzínového 3-valca v pozadí, treba na druhej strane počítať pri jeho vyšších otáčkach, teda napríklad pri prudkých zrýchleniach či jazde v diaľničnom tempe.

Samostatný hybridný pohon e-Power funguje obdobne ako pri menšom modeli Qashqai suverénne. Aj pri veľkom SUV som bol v tomto smere veľmi spokojný s celkovo energickým prejavom, vrátane prudkých rozjazdov či pružných zrýchlení. Výhodou skutočnosti, že kolesá roztáčajú napriamo elektromotory sú veľmi pohotové reakcie na pokyny od akcelerátora. Druhou a rovnako užitočnou stranou mince je vyslovene jemnučká trakcia dostupná napríklad v režime Snow. Tu som reálne ocenil pri brodení sa hlbokým snehom.

Prácu hybridného pohonu je možné sledovať prostredníctvom palubného počítača

Príbuznosť k svetu elektromobilov značky Nissan aj v prípade modelu X-Trail pripomína funkcia e-Pedal s intenzívnou rekuperáciou. Vozidlo je v danom režime a pri predvídavom štýle možné ovládať takmer len s použitím pedála akcelerátora. Užitočnou pomôckou napríklad pri dlhších klesaniach je režim B, so stále citeľnou no o poznanie decentnejšou silou rekuperácie.

V prípade dostatočného nabitia akumulátora je možné po aktivovaní tlačidla EV absolvovať určitú vzdialenosť výhradne na elektrinu. Počas testu X-Trail takto zvládol napríklad prejazdy cez obce na vzdialenosť približne 2 km. Hybridný pohon e-Power vo všeobecnosti funguje plne automaticky. Úsekové plachtenie na elektrinu je tu častým javom aj pri vyššom rýchlostnom tempe.

Inteligentný pohon všetkých kolies je užitočný nielen v teréne ale aj na ceste

Svoju celkovú univerzálnosť potvrdil nový Nissan X-Trail aj mimo spevnených ciest. Mimo brodenia sa snehom si inteligentný pohon e-4orce bez mechanického prepojenia náprav až nečakane suverénne poradil aj s krížením náprav. V náročnejších terénnych podmienkach sa tak ako limit paradoxne javí svetla výška. Tá pri hybride dosahuje v najnižšom bode „len“ cca 18,5 cm.

Testovací cyklus nového SUV s logom Nissan prebiehal prevažne v dňoch s náročnými poveternostnými podmienkami. Aj z tohto dôvodu nemožno ako vyslovene smerodajný označiť nameraný apetít. Výsledná spotreba sa tu podľa palubného počítača ustálil na hodnote 9,0 l/100 km. V chladnom počasí so snežením treba počítať ešte s približne o pol litra vyšším apetítom. Obdobné konštatovanie z hľadiska spotreby platí v prípade pohonu e-Power v zimnom období aj pri častom využívaní ponúkaného výkonového potenciálu.

Nový Nissan X-Trail s pohonom všetkých kolies sa rozhodne nestratí ani v teréne či snehu

Na druhej strane, pri vyslovene pohodovej jazde s prevahou okresiek je možné aj v daných podmienkach počítať so spotrebou cca 7 l/100 km. Obdobne úsporný dokáže byť e-Power aj v čisto mestskej premávke. Výhoda daného konceptu hybridu, sa vo všeobecnosti naopak, vytráca na diaľnici, kde bola nameraná priemerná spotreba 9,8 l/100 km.

A celkový dojem?

Nový Nissan X-Trail je výrazným spestrením segmentu rodinne orientovaných SUV. Dizajnovo atraktívny model zaujme svojim robustným nádychom. Kvalitne spracovaný interiér ponúka okrem príkladnej ergonómie aj adekvátne priestorové pomery. Za najväčšiu pýchu novinky možno napriek tomu označiť konštrukčne zaujímavý a príjemne energický hybrid e-Power, dostupný aj so sofistikovaným a suverénnym pohonom všetkých kolies e-Force.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna
Dĺžka: 4 680 mm
Šírka: 1 840 mm
Výška: 1 725 mm
Rázvor: 2 705 mm
Objem kufra: 485 litrov (7 miestna verzia)
Motor: benzínový full-hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 157/213
Krútiaci moment Nm: 330
Pohotovostná hmotnosť: 1886-1949 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,4 – 6,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,0 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak

Verzia/ cena
Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna (testovaný model) od 47 790 €
Nissan X-Trail 1,5 VC-T Mild Hybrid Xtronic Visia od 32 990 €

Exit mobile version