Autoinak.sk

Test: Opel Astra Sports Tourer GSe – Priestor s temperamentnou príchuťou

Test Opel Astra ST GSe

Nemecký Opel na náš trh v aktuálnom období uvádza dve kľúčové novinky s vyššou svetlosťou podvozka. Novú generáciu stredne veľkého SUV modelu Grandland dopĺňa menší súrodenec so znovuzrodeným kultovým označením Frontera. Druhá spomenutá novinka sa môže pochváliť slovenským pasom, nakoľko jej produkciu bude zastrešovať trnavský závod Stellantis. Prednosťou, resp. konkurenčnou výhodou súčasných modelov s bleskom v znaku je široká paleta variácií pohonu. Ako ideálny príklad tu poslúži obľúbená kompaktná rodinná Astra. Jej najnovšia generácia je stále k dispozícii s klasickými spaľovákmi, vrátane nafty, ako aj čisto elektrických derivátov. Pre mnohých predstavuje z hľadiska pohonu najvhodnejšiu alternatívou kompromis oboch svetov. Opel má z tohto dôvodu k dispozícii hneď dve externe nabíjateľné plug-in hybridné motorizácie. Osviežením nielen daného typu pohonu ale rovnako celej rodiny je emočná verzia, pri ktorej automobilka opäť oprášila použila historicky kultovú skratku GSe. Najtemperamentnejšieho a zároveň najvýkonnejšieho zástupcu sme mali možnosť preveriť v jeho praktickejšej karosárskej verzii.

Emočne ladený Opel Astra Sports Tourer GSe, ktorého pohon zastrešuje 1,6 Turbo Plug In Hybrid s výkonom 225 koní v kombinácii s 8-st. automatickou prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Opel.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Opel Astra Sport Tourer GSe

Značka Opel založená v nemeckom Rüsselsheime už v roku 1862 rovnomenným Adamom sa radí medzi najstaršie automobilky. Základy v dnešnej dobe stále kľúčového segmentu klasických kompaktov v tomto prípade položil už v 30.-tych rokoch minulého storočia model 1,3 Liter, ktorý neskôr vystriedal legendárny Kadett. Novodobú štafetu v C-segmente nesie od roku 1991 modelová rodiny Astra. O úspechu a obľube rovnomenného automobilu najlepšie napovedá fakt, že celkovo sa z neho predalo už viac ako 15-miliónov exemplárov.

Najnovšia a v celkovom poradí šiesta generácia modelu Opel Astra bola predstavená v roku 2021. Po technickej stránke už využíva najnovšiu evolúciu platformy EMP2 koncernu Stellantis. Klasický hatchback na jar nasledujúceho roka doplnil druhý člen rodiny v podobe praktickejšie orientovaného kombi. Jeho oficiálne označenie zdobí výstižný dovetok ST, teda Sports Tourer.

Opel Astra pri najnovšej generácii oprášil historicky renomované označenie GSe

Nemci pri najnovšej generácii rodiny Astra s odmyslením si povinnej jazdy v podobe digitálnych hračiek a čoraz sofistikovanejších asistenčných systémov, rozvíjajú svoje tradičné technologické know how. Za ich pýchu možno označiť v danej kategórii pokrokovou LED Pixel Matrix svetlami IntelliLux či prepracované AGR sedačky. V minulosti disponovali kompakty z rodiny Opel taktiež výkonnými hot-hatch verziami. Za ich zlatú éru možno označiť štvrtú generáciu s 280-koňovou verziou Astra OPC. Súčasná, z hľadiska emisnej politiky nekompromisná, doba už výkonným spaľovacím modelom nepraje. V Rüsselsheime sa napriek tomu vynašli. Aktuálna emočne ladená verzia s označením GSe v sebe nesie symbolický odkaz. Opel mal v 70.-tych rokoch minulého storočia vo svojej ponuke modely ako Commodore či Monza, ktorých výkonná verzia GSE značila označenie „Grand Sport Einspritzung“ s odkazom na použitie vtedy najpokrokovejšieho vstreku paliva. Pod dnešným dovetkom GSe sa už ukrýva skratka „Grand Sport electric a v praxi ju reprezentujú najvýkonnejšie Plug-in hybridy.

Základom pestrej palety pohonných jednotiek modelu Opel Astra ST je čisto benzínový prepĺňaný 3-valec 1,2 Turbo dostupný vo výkonových verziách 110, resp. 130 koní. Kým slabší variant sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálom, tak pre silnejší je v ponuke už aj 8-st. automat. Motorovou novinkou je mild hybrid 1,2 T Hybrid s výkonom 136 koní, ktorý spolupracuje výhradne so 6-st. dvojspojkovým automatom. Pre priaznivcov nafty je k dispozícii motorizácia 1,5 CDTI s výkonom 130 koní a 8-st. automatom. Ďalšou alternatívou je dvojica nabíjateľných PHEV verzií. Kým slabší variant 1,6 Turbo Plug-in hybrid ponúka výkon 180 koní, tak testovaná vrcholná GSe verzia je vyladená na 225 koní. Samozrejmosťou je v oboch prípadoch spolupráca s 8-st. automatom. Poslednou alternatívou je čisto batériový model Astra ST Electric s 54 kWh batériou a výkonom 156 koní.

Pohon najvýkonnejšieho člena rodiny zastrešuje plug-in hybrid so systémovým výkonom 225 koní

Atraktívne a dynamické kombi

Najnovšia generácia modelovej rodiny Astra patrí medzi dizajnovo najatraktívnejších zástupcov kompaktnej triedy. Nadčasovo poňaté ostré línie disponujú viacerými štýlovými detailmi na čele s riešením Opel Compass, v strede ktorého si symbolicky našlo svoje miesto fabrické logo. Už vo všeobecnosti citeľnú športovú príchuť v prípade testovaného exemplára s dovetkom GSe ešte viac vyšperkoval decentný, no zároveň reálne efektný fabrický tuning.

Temperamentným predným partiám dominuje prvok typický pre všetky nové modely z rodiny Opel. Signifikantné poznávacie znamenie predstavuje čierna maska, ktorej optickou súčasťou sú zároveň i predné svetlomety. Spomenutý motív, známy pod označením Vizor, je rovnako inšpirovaný v bohatej histórii nemeckej automobilky. V prípade verzie GSe ponúka maska kompletne čierne prevedenie. V rovnakom farebnom odtieni je vyhotovené i fabrické logo. V rámci svetelnej techniky disponoval testovaný exemplár príplatkovým riešením zastúpeným technológiou IntelliLux LED Pixel. Vďaka za tmy reálne presvedčivému svetelnému účinku a citlivo pracujúcej funkcii tieňovania ide o jedny z najlepších svetiel v danej kategórii vozidiel. Pre dynamicky ladeného člena rodiny je automaticky k dispozícii prepracovaný nárazník s ešte športovejšou príchuťou. V efektnom náznaku postranných chladiacich prieduchov si zároveň našiel svoje miesto modul s hmlovkami.

Vo všeobecnosti temperamentný dizajn modelu Astra ešte viac vyšperkoval kabátik GSe

Pri pohľade z profilu zaujme verzia Sports Tourer svojou proporčnou vyvýšenosťou. Karoséria typu kombi je v porovnaní s hatchbackom dlhšia o viac ako 26 cm. Na prvý pohľad jednoliate línie ozvláštňuje niekoľko decentných prelisov, ako aj efektne vytiahnuté blatníky. K ďalším dynamickým detailom sa radí tvarovanie bočného presklenia s tmavým orámovaním v kombinácii s pozvoľna klesajúcou líniou strechy. Tradičný Opel dizajnový element reprezentuje efektné tvarovanie koncového stĺpika. Pre výbavovú verziu GSe je už automatickým štandardom dvojfarebné lakovanie s čiernou strechou. Testovaný exemplár zaujal príplatkovou exkluzívnou modrou perleťou s dovetkom Kobalt. Identifikačným prvkom určeným pre najtemperamentnejšieho člena rodiny sú zároveň veľmi pekné dvojfarebné disky kolies s priemerom 18-palcov inšpirované modelom Opel Manta.

Líniovo jednoduché proporcie ozvláštnené viacerými ostrými krivkami dominujú taktiež zadným partiám testovaného kombi. Model Astra ST opticky efekte pritláča smerom k zemi postupne sa rozširujúce tvarovanie koncovej časti karosérie. K emočne ladeným detailom sa v tomto priestore radí pomerne výrazný strešný spojler s tretím brzdovým svetlom s vertikálnym usporiadaním. Efektne pôsobia taktiež uzučké koncové LED svetlá s atraktívnym svetelným podpisom. Pomerne masívny koncový nárazník ozvláštňujú postranné plochy ozvláštnené opäť vertikálnymi odrazovými prvkami. Na najvýkonnejšieho člena rodiny v sumári odkazuje taktiež decentný štítok GSe.

Praktickejšiemu členovi rodiny Astra reálne pristane aj karoséria typu kombi

Funkčný a priestranný interiér

Pre modely automobilky s logom blesku boli v minulosti príznačné v dobrom slova zmysle jednoduché interiéry s čo najprepracovanejšou ergonómiou. Zaužívaného trendu s prioritnou orientáciou na funkčnosť sa drží i najnovšia generácia modelového radu Astra. Nemci ale v tomto prípade už prirodzene nevynechali ani moderné prvky na čele s digitálnymi hračkami.

Samotná palubná doska si osvojila dizajnovo jednoduchý koncept. Jej jednoznačnou dominantou sú práve moderné digitálne hračky zabalené do opticky jednoliateho celku, ktorý Opel nazýva Pure Panel. Emočný podtón tu ešte viac vyšperkovala centrálna časť s preferenciou výraznej orientácie v smere na vodiča. Priestoru predného spolujazdca dominuje diagonálne spestrenie. Testovaný exemplár si vo všeobecnosti zaslúži pochvalu za adekvátnu kvalitu použitých materiálov skombinovanú s precíznym dielenským opracovaním.

Palubná doska modelu Opel Astra ST GSe

Astra to na druhej strane v mojich očiach už čiastočne prehnala s efektne lesklými plochami v štýle klavírneho laku. Dané elementy sú prirodzene náchylnejšie na prach, odtlačky či mechanické poškodenia. S odmyslením si okolia displejov spomenutý povrch pokrýva taktiež prakticky celú stredovú konzolu. Testovanú emočne ladenú verziu GSe ozvláštňuje niekoľko autentických prvkov. Šoférsku atmosféru tu pripomína nielen príjemne tvarovaný multifunkčný volant s perforovanou kožou, ale taktiež funkčné prvotriedne športové sedačky s integrovanou opierkou hlavy a hodnotným čalúnením v Alcantare.

Už spomenutý dôraz na čo najlepšiu funkčnú stránku reprezentuje klasické ovládanie hlasitosti a susedný samostatný modul klimatizácie. V rámci prehľadných a funkčných tlačidiel mi tu k absolútnej spokojnosti chýba mechanické ovládanie smerovania prúdenia vzduchu. Pre dané nastavenie sa je nutné prepnúť do digitálneho rozhrania termomanažmnenu, na čo slúži o úroveň vyššie situovaná samostatná skratka. Prehľadné tlačidlá si okrem toho zachoval multifunkčný volant, či na prvý pohľad rozmerovo nenápadný panel v ľavej časti palubnej dosky. Na tomto mieste sa nachádza napríklad tlačidlo elektronického otvárania dverí batožinového priestoru.

Digitálny prístrojový štít ponúka jednoduché a prioritne funkčné vyobrazenia

Konceptu maximálne funkčnej jednoduchosti sa zároveň drží i plne grafický prístrojový panel. Pri v princípe ostrej a prehľadnej grafike obzvlášť pri verzii GSe čiastočne zamrzí dostupnosť výhradne geometricky symetrických layoutov bez použitia doplnkovej kreativity. Dostupné vyobrazenia zároveň kopírujú výbavovo „klasických“ súrodencov. Najvýkonnejší člen by si v mojich očiach predsa len zaslúžil opciu v podobe extra zobrazenia v emočnejšom duchu. Kreatívne nápady pritom majú aj v Rüsselsheime. Dôkazom toho je detail digitálneho vyobrazenia rýchlosti, ktoré sa pri EV jazde prepne vždy do modrej farby.

Všeobecnú pochvalu si zaslúžia široké možnosti nastavenia personalizovateľných vyobrazení vrátane náhľadu mapového podkladu či „paličkového“ otáčkomera. Takmer identické variácie osobného nastavenia ponúka súčasne i kvalitatívne výborný Head-up displej, ktorý je pri najvýkonnejšej verzii automatickým výbavovým štandardom. Vtipné a zároveň funkčné riešenie reprezentuje taktiež pohotové nastavenie pozície projekčnej obrazovky. Daný úkon sa realizuje prostredníctvom sekundárnej funkcie ovládača pozície spätných zrkadiel.

Modul palubného infotainmentu sa môže prepracovaným grafickým svetom

Veľmi peknú grafiku s vysokou mierou osobnej personalizácie úvodných obrazoviek ponúka aj susediaca obrazovka palubného infotainmentu. Centrálne umiestnený dotykový displej chválim za príkladne pohotové odozvy na dotykové povely. Samozrejmosťou je online podpora či moderná mobilná konektivita fungujúca bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Orientáciu v menu uľahčuje samostatná lišta s najdôležitejšími tlačidlovými skratkami. Palec hore dávam rovnako precízne ostrému a zároveň užitočnému kamerovému náhľadu na okolie vozidla. Cúvacia kamera je v porovnaní s klasickým hatchbackom umiestnená cítiteľne vyššie, presnejšie v dverách batožinového priestoru. Táto pozícia je o niečo menej náchylná na znečistenie napríklad pri jazde v daždi. PHEV motorizácia zároveň disponuje dobre spracovanou a údajovo pestrou hybridnou záložkou, kde si je možné okrem toku energie, či spotreby manažovať napríklad i nabíjanie batérie.

Dôraz na čo najprepracovanejšiu funkčnú stránku pripomína testované kombi pestrým spektrom rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov. Za vtipný prvok v tomto kontexte považujem na prvý pohľad „tajnú“ výklopnú schránku na drobnosti umiestnenú v centrálnej časti palubnej dosky.

Špičkové predné sedačky sú veľkou ozdobou verzie GSe

K najvýraznejších funkčným ozdobám testovanej verzie radím už spomínané predné sedačky. Okrem samotnej materiálovej stránky spojenej s efektným zapracovaním loga GSe búdu v reálnom živote vďaka dostatočným proporciám vyhovovať širokému spektru postáv. Samozrejmosťou je možnosť elektronického nastavenia s pamäťovými funkciami a to vrátane nastavenia športovo nízkeho posedu. Tie isté sedačky dokážu ponúknuť ideálny kompromis medzi cestovným komfortnom a dobrou fixáciou tela, o ktorú sa okrem samotného povrchu stará náznak bočného vedenia. Najvýkonnejší člen rodiny Astra je z hľadiska pohodlia predných pasažierov vhodný i na dlhé diaľničné presuny. S určitosťou sa pod to podpísal pre Opel typický ortopedický AGR certifikát. Ako plne akceptovateľný možno označiť rovnako výhľad z vozidla.

Karosárska verzia Sports Tourer ponúka s odmyslením si prirodzene dlhšej zástavby vozidla taktiež o niečo veľkorysejší rázvor. Dané atribúty už automaticky predurčujú testovaný exemplár do pozície prakticky orientovaného rodinného služobníka. Prístup do druhého radu zabezpečuje adekvátne veľký vstupný otvor. V druhom rade sa s okrem detí veľmi pohodlne odvezie dvojica urastenejších dospelákov, čo platí aj pri mojej výške cca 185 cm. Pasažieri v druhom rade v disciplíne cestovného komfortu s určitosťou ocenia prítomnosť samostatných výduchov ventilácie, zdrojovej koncovky či dobre navrhnutej stredovej opierky. Napriek plne akceptovateľnému priestoru pre zadných pasažierov Astra kombi zároveň nepatrí medzi vyslovených priestorových rekordérov kompaktnej triedy. Nemcom sa tu sumárne podarilo zachovať príjemný mix funkčnosti a šoférskych emócií.

Rodinný potenciál verzie kombi sa naplno prejavil v druhom rade

Pozíciu rodinného služobníka si Astra ST GSe obhájila taktiež pri batožinovom priestore. Základná prepravná kapacita napriek PHEV zástavbe dosahuje slušných 516 litrov. To je mimochodom len o 81 diétnejšia hodnota v porovnaní s klasickými spaľovákmi. V prípade praktickejšie orientovanej karosárskej verzie musím pochváliť viacero funkčných detailov. Príkladne symetrickú tvarovanú a adekvátne dlhú ložnú plochu dopĺňa prakticky nízka úroveň nakladacej hrany. Samozrejmosťou je prítomnosť dostatočného množstva fixačných pomôcok vrátane háčika na tašky. Kvalitatívne solídny nádych kompletizuje hodnotnejšie čalúnenie bočných sien. Do priestoru pod úrovňou podlahy sa napriek prítomnosti batérie, resp. palivovej nádrže stále zmestí niekoľko drobností vrátane povinnej výbavy. Očakávanou samozrejmosťou je štandardná prítomnosť lepiacej sady. Zadné operadlá delené v najpraktickejšom prevedení 40/20/40 je možné sklopiť priamo z „kufra.“ Následne je k dispozícii príkladná rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1553 litrov.

Napriek najvyššiemu výkonu nepredstavuje testovaná Astra ST GSe pomyselný výbavový vrchol. Hierarchicky ešte o niečo vyššie figuruje verzia Ultimate. Už skúšaný exemplár ale ponúka širokú škálu nadštandardných výbavových prvkov, ktoré sa vo finále snažia kompenzovať vyššiu obstarávaciu cenu. Úplnou samozrejmosťou je široká škála bezpečnostných a asistenčných systémov, najvyššia verzia digitálneho sveta zahŕňajúca Head-up displej i vstavanú navigáciu, indukčná nabíjačka pre smartphone, viaceré optické doplnky vrátane športových sedačiek čalúnených v Alcantare, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievaný volant či doplnok klimatizácie Intelli-Air, ktorý monitoruje kvalitu ovzdušia. Už v nižších výbavách sú pritom k dispozícii prvky, ako: dvoj-zónová automatická klimatizácia, ergonomické AGR sedadlá s vyhrievaním, ambientné podsvietenie, adaptívny tempomat, panoramatický kamerový náhľad či bezkľúčový prístup a štartovanie. Z prvkov dostupných v opcii dáva najväčší zmysel doplatok za špičkové Intelli-Lux LED svetlomety či výkonnejšiu palubnú nabíjačku.

Batožinový priestor disponuje napriek plug-in hybridnému pohonu základnou kapacitou 516 litrov

Dravý a energický „kombík“

Už základná a čisto benzínová verzia aktuálnej generácie modelového radu Opel Astra potvrdila, že ide o jedného z najlepšie jazdiacich zástupcov kompaktného segmentu. Podvedome očakávaný šoférsky talent dokáže prirodzene ešte o niečo viac vyšperkovať temperamente ladená verzia GSe. Testovaný plug-in hybrid zároveň nemá prioritnú ambíciu suplovať k v minulosti populárne, no dnes už veľmi zriedkavé „hot-hach/kombi.“ Adekvátne výkonný pohon tu v sumári reprezentuje skôr adekvátne rýchlu a energickú, no stále prioritne racionálnu alternatívnu. Spomenutú podstatu dokáže ešte viac zvýrazniť rodinne orientovaná karosárska verzia.

S odmyslením si pohonného reťazca sa v prípade testovaného exempláru tradičný nemecký konštrukčný um najviac prejavil na odladení jazdných vlastností na čele s podvozkom. Výkonná verzia GSe sa môže pochváliť konštrukčnými úpravami podvozka s prepracovaným pružením a zároveň o symbolický centimeter nižšou svetlosťou. Ako najväčšiu technologickú ozdobu tu možno označiť tzv. FSD (Frequency Selective Damping) tlmiče značky Koni. I keď v tomto prípade nejde o klasický adaptívny, resp. regulovateľný podvozok, tak ich variabilná náplň sa dokáže čiastočne prispôsobiť aktuálnemu cestnému povrchu.

Ozdobou špičkovo odladeného podvozka verzie GSe sú FSD tlmiče

Napriek tomu, že podvozok modelu Astra GSe sa v sumári vyznačuje tuhším odladením, tak pri jazde po horšom povrchu je stále príjemný a použiteľný. Spomenuté pruženie dokáže veľmi precízne pochytať drobné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Efekt pocitovo lepšej filtrácie je priamo spojený s vyššími frekvenciami odozvy tlmičov smerom od cestného povrchu. Komfortný limit tu v kombinácii s 18-palcovými diskami a pneumatikami s nízkym profilom prirodzene predstavujú prepadnuté kanalizačné poklopy, či iné hrubé nerovnosti pri ktorých zdolávaní je na mieste adekvátna porcia opatrnosti. Identický podvozok na kvalitných povrchoch spojených s nízkymi frekvenciami odoziev športovo stuhne. Astra GSe dokáže byť na zakrútených okreskách, či iných technických úsekoch precízne stabilná a zároveň príkladne ovládateľná. Palec hore dávam rovnako minimálnym náklonom karosérie pri svižnom tempe v dlhých tiahlych zákrutách. Za emočný limit zážitkov, s odmyslením si logickej nedočkavosti pri jazde takmer na limite, možno v prípade testovaného exempláru označiť inak dostatočne energickú PHEV pohonnú sústavu.

Opel si dal v rámci čo najlepšieho vyladenia jazdných vlastností záležať rovnako na čo najlepšom rozložení hmotnosti a nízkom ťažisku. Vo všeobecnosti sa o to pričinila pozícia pomerne ťažkej externe nabíjateľná batérie v zadnej časti vozidla. Na pomery plug-in hybridných kombi sa finálna hmotnosť skúšanej konfigurácie ustálila na plne akceptovateľnom parametri cca 1,7 tony. Dobrý pocit spoza volantu podčiarkuje príjemne strmé, no zároveň prioritne pri tesnom manévrovaní odozvou stále ľahučké vyladenie riadenia. Na pomery daného konceptu pohonu musím pochváliť rovnako odladenie brzdnej sústavy. Chod brzdového pedála prioritne v zážitkovejšom móde jazdy nepôsobí pri prechode rekuperácie do následnej mechaniky spomalenia na rozdiel od mnohých konkurentov vyslovene „gumovým“ dojmom.

Opel Astra ST GSe kombinuje adekvátny výkon so stále prioritnou racionalitou

Snaha o všestrannú orientáciu s výrazným rodinným podtónom sa pri testovanom exemplári prejavila taktiež vo veľmi precíznom, resp. prémiovom odhlučnení priestoru pre posádku. S akustickou pohodou na palube som bol s odmyslením si jazdy v EV režime spokojný taktiež pri vyššom rýchlostnom tempe, vrátane diaľnice a zároveň vybitom akumulátore. Samotná spaľovacia motorizácia dá o sebe najviac vedieť prakticky len vo vyšších otáčkach v spojitosti s potrebou prudkej akcelerácie a takpovediac „plynom na podlahe.“

Pohonný reťazec emočne ladeného Opel Astra GSe využíva v princípe už známu techniku koncernu Stellantis. Pod komerčným označením 1,6 Turbo Plug-In Hybrid sa ukrýva kombinácia prepĺňaného benzínového 4-valca so samostatným výkonom 180 koní, ktorému sekunduje elektromotor s výkonom 110 koní. Kombinovaný, resp. systémový výkon dosahuje hodnotu 225 koní a smeruje výhradne na prednú nápravu. V prípade rodinne orientovaného kombi ide o parameter, ktorý je v drvivej väčšine okolností zárukou plne adekvátnej jazdnej dynamiky. S odmyslením si svižných rozjazdov musím pochváliť taktiež príjemne svižné pružné zrýchlenia.

Zážitok z jazdy sa mení v závislosti od voľby jazdného režimu

O vzájomnú súhru oboch pohonov sa stará konštrukčne klasický 8-st. automat, ktorý je zárukou prakticky nepostrehnuteľných prechodov medzi jazdou s použitím benzínového motora a naopak v čisto EV režime. Pri bežnej jazde prebiehajú zmeny jednotlivých prevodov hladko a prakticky bez povšimnutia. O niečo „sekavejším“ dojmom s pocitovo citeľnejšími zmenami jednotlivých prevodov tu už na druhej strane treba počítať pri temperamentnejšej jazde spojenej s impulzívnejším stláčaním pedála akcelerátora. Sympatické je, že aj plug-in hybridná Astra GSe si stále zachovala funkciu reálne poslušného manuálneho radenia, ktoré zastrešujú pádla pod volantom.

Na reálny pocit jazdnej dynamiky aj v tomto prípade vplýva voľba jazdného režimu. Východiskové nastavenie v tomto prípade reprezentuje režim inteligentného Hybridu, ktorý som počas testu využíval najčastejšie. Už v tomto prípade riadiaca jednotka preferuje v prípade dostatočnej zásoby energie v batérii tzv. bez emisnú jazdu. Výnimkou sú prudké zrýchlenia, resp. ustálená jazda vo vyšších rýchlostiach. Tu sa už o hlavné slovo hlási za daných podmienok efektívnejší spaľovací motor. Plný GSe potenciál spojený s tým najlepším z oboch pohonov je k dispozícii pri citeľne impulzívnejšom móde Šport. V danom režime sa riadiaca jednotka zároveň stará aj o to, aby bolo v batérii dostatok energie pre elektromotor. Poslednou alternatívou je v prípade dostatočnej zásoby energie v batérii možnosť „pevnej“ aktivácie elektrického režimu. Čisto na elektrinu dokáže testovaný exemplár vyvinúť rýchlosť až 135 km/h.

Plug-in hybridná pohonná jednotka spolupracuje s 8-st. automatom

Zásobárňou energie je 12,4 kWh akumulátor s možnosťou externého nabíjania. Základný nabíjací výkon 3,7 kW je možné v opcii navýšiť na 7,4 kW. Najlepším zázemím pre regeneráciu batérie je tak, ako pri väčšine PHEV modelov, domáce prostredie. Pri použití adekvátne výkonného wallboxu trvá daný úkon necelé 4 hodiny. Pri využití klasickej 230V siete je batériu možné pohodlne nabiť za cca 7 hodín, napríklad počas noci. Návšteva výkonných nabíjacích stojanov v tomto prípade nedáva prakticky žiadny zmysel. Poslednou alternatívou, ktorá ale z hľadiska vyššej spotreby benzínu nemá prílišné opodstatnenie je nabíjanie batérie na prednastavenú kapacitu činnosťou spaľovacieho motora v kombinácii s brzdnou rekuperáciou.

Automobilka deklaruje elektrický dojazd na úrovni 62-63 km. Každodenné kratšie trasy spojené s rutinným dochádzaním napríklad do práce dokáže testovaný exemplár absolvovať výhradne v EV režime. V rámci testu pri simulovanom meraní zvládla Astra GSe v EV móde v jesenných teplotách, neutrálnom štýle jazdy a kombinovaných podmienkach pokoriť sympatickú hranicu 56 km. Po absolvovaní zvyšného 100 km úseku vyobrazil palubný počítač spotrebu 3,4 litra. Pri temperamentnejšom a impulzívnejšom štýle jazdy s plne nabitou batériou sa elektrický dojazd minie približne o 10 km skôr.

Hybridná záložka disponuje širokým spektrom užitočných údajov

Po vybití externého dojazdu sa pohonná sústava automaticky prepína do módu full-hybridu. V batérii zároveň ostáva stále určitá zásoba energie, ktorá sa prirodzene dopĺňa rekuperáciou. Za funkčne príjemné prekvapenie považujem aj v danom režime snahu o čo najčastejšie odpájanie benzínovej pohonnej jednotky. Ani s vybitou batériou tak nie je príliš náročné jazdiť v kombinovaných podmienkach najčastejšie s apetítom v rozhraní 5 až 6-litrov. Za sklamanie tu rozhodne nepovažujem ani dlhé diaľničné presuny. Pri ustálenom tempe 130 km/h s vybitou batériou vyobrazil palubný počítač stále sympatickú hodnotu so spotrebou 6,7 l/100 km. Pri dlhých presunoch na druhej strane treba počítať s o niečo častejšími zastávkami na tankovanie. Pričiní sa o to „len“ 42-litrová palivová nádrž.

Sumárnu sofistikovanosť hybridného pohonu značky Opel dopĺňa dobre odladená a prirodzene fungujúca rekuperácia. S odmyslením si predvídavej práce s brzdovým pedálom je jej o niečo intenzívnejšiu, no nie vyslovene výraznú spomaľovaciu charakteristiku možno nastaviť tlačidlom B pri voliči prevodovky. Daná funkcia dokáže v praxi poslúžiť ako návyková hračka napríklad pri postupnom spomaľovaní v mestských podmienkach či dlhšie trvajúcom klesaní z horského prechodu. Mozaiku technologicky schopného plug-in hybridu kompletizujú v princípe dobre fungujúce asistenčné systémy. Pri rodinnom živote v mestskej džungli ma v tejto súvislosti ale reálne zamrzela absencia klasickej funkcie Auto Hold.

PHEV batéria disponuje kapacitou 12,4 kWh

A celkový dojem?

Nová generácia modelového radu Opel Astra patrí k najkomplexnejším aktuálnym zástupcom kompaktného segmentu klasických automobilov. Emotívne ladený dizajn v prípade testovanej karosárskej verzie kombi ST dopĺňa očakávaný rodinným potenciálom. Už v takpovediac základe suverénne jazdné vlastnosti s fantastickým podvozkom ešte viac vyšperkovala emotívny vrchol zastúpený novou verziu GSe. Adekvátne výkonný plug-in hybrid v praxi okrem solídnej jazdnej dynamiky ponúka stále funkčný a racionálny základ vyšperkovaný prakticky za každých okolností sympaticky nízkou spotrebou benzínu.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Opel Astra Sports Tourer GSe 1,6 Turbo Plug-In Hybrid
Dĺžka: 4 642 mm
Šírka: 1 860 mm
Výška: 1 443 mm
Rázvor: 2 732 mm
Objem kufra: 516 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid (benzín + elektrina)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 165/225
Krútiaci moment Nm: 360
Pohotovostná hmotnosť: 1746 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 235 (135 km/h v EV režime)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Elektrický dojazd: 62-63 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 3,4 l/100 km (6,0 l 100/km)
Pneumatiky: Michelin Primacy 4

Verzia/akciová cena

Opel Astra Sports Tourer GSe 1,6 Turbo Plug In Hybrid (testovaný model) od 40 690 €
Opel Astra Sports Tourer 1,2 Turbo (6 MT) od 19 990 €

Exit mobile version