Autoinak.sk

Test: Opel Astra – Tradícia pokračuje

Test Opel Astra 2023

Opel získava pod krídlami koncernu Stellantis čoraz väčšie sebavedomie. To sa logicky odráža aj v modelovom portfóliu automobilky s bleskom v znaku. S odmyslením si vynovenej palety obľúbených SUV modelov, môžeme za aktuálne najväčšiu hviezdu značky označiť novú generáciu modelovej rodiny Opel Astra. Už šieste pokračovanie kompaktného bestselleru uviedla automobilka na trh symbolicky v čase 160. výročia založenia značky Opel. Nová Astra je pre značku už tradične nositeľom dôležitých inovácií. V prípade novinky sem možno zaradiť napríklad najnovšiu verziu LED Matrix svetlometov Intelli Lux. Rovnomenný kompakt zároveň po prvýkrát dostal aj elektrifikované pohonné jednotky, kde výkonné plug-in hybridy neskôr doplní aj plne elektrická verzia. Pri prvom teste sme napriek tomu s radosťou siahli po cenovo dostupnejšej čisto benzínovej klasike.

Nový Opel Astra s modernou prepĺňanou zážihovou motorizáciu 1,2 Turbo, skombinovanou s 8-st. automatickou prevodovkou a špičkovou výbavou vo verzii Ultimate, nám na test zapožičala spoločnosť Opel Autotip Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Opel Astra

Jedna z najstarších automobiliek našej planéty má historicky silnú tradíciu aj v klasickom c-segmente. Na jej počiatku bol v roku 1962 novodobý Opel Kadett. Po celkovo piatich generáciách vystriedal Kadett v roku 1991 prvý Opel Astra. Pre tento veľmi úspešný modelový rad, a zároveň aj z hlavných pilierom modelového portfólia značky s bleskom v znaku, sa v nasledujúcom období približne 30 rokov rozhodlo viac ako 15 miliónov zákazníkov! Symbolické 30. výročie od debutu prvej generácie rovnomenného modelu oslávila automobilka predstavením jeho šiestej generácie. Nový Opel Astra sme v karosárskej verzii hatchback v oficiálnej premiére spoznali približne v polovici roka 2021. Na konci toho istého roka sa v domovskom závode v Rüsselsheim rozbehla aj sériová výroba.

Nová generácia je do značnej miery prelomová. Ide totiž o prvý model Astra, ktorý už počiatku vnikal kompletne v réžii koncernu Stellantis. Novinka je aj z tohto dôvodu postavená na modernej platforme EMP2, ktorá okrem klasických spaľovacích motorizácií už umožňuje aj zástavbu elektrifikovaného pohonu. Výhodou daného technického základu je okrem pasívnej bezpečnosti s citeľne tuhšou karosériou taktiež aj podpora najmodernejších asistenčných systémov. Zaujímavosťou je len minimálistický nárast rozmerov v rámci medzigeneračného porovnania. Za zmienku v tomto kontexte stojí o 51 mm veľkorysejšia šírka, resp. o 13 mm dlhší rázvor.

Aktuálna Astra je v celkovom poradí už šiestou generáciou

Technickou pýchou Nemeckých konštruktérov a inžinierov sú už tradične špičkové svetlá Intelli-Lux LED Pixel Light, ktorých najnovšia evolúcia ponúka až 168 svetelných prvkov. V interiéri zaujme najnovšia evolúcia digitálneho sveta Opel Pure Panel, ale napríklad aj dostupnosť kvalitných sedačiek s ortopedickým AGR certifikátom. Výhodou novej generácie modelu Astra sú taktiež pestré variácie dostupných pohonných reťazcov.

Základom je čisto benzínová motorizácia 1,2 Turbo s výkonom 110 koní, kombinovaná výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Testovaná silnejšia verzia prepĺňaného 3-valca 1,2 Turbo disponuje výkonom 130 koní. Okrem 6-st. manuálu je už v tomto prípade k dispozícii aj 8-st. automat Aisin. Nemci zároveň nezanevreli ani na naftovú klasiku. Turbodiesel v ponuke zastrešuje moderná a úsporná motorizácia 1,5 CDTI s výkonom 130 koní, ktorá je rovnako dostupná so 6-st. manuálom resp. 8-st. automatom. Elektrifikované verzie pozostávajú z nabíjateľného plug-in hybridu 1,6 Turbo s výkonom 150 koní. Neskôr ponuku rozšíri aj výkonnejší plug-in hybrid 1,6 Turbo (225 koní), v športovo ladenej verzii Astra GSe (Grand Sport electric). Ešte neskôr sa môžeme tešiť aj na príchod čisto elektrického modelu Astra-e, s novou generáciou elektrického pohonu.

O pohon testovanej konfigurácie sa postarala výkonnejšia verzie benzínovej motorizácie 1,2 Turbo

Sebavedomý hatchback

Najnovší Opel Astra dokáže po dizajnovej stránke jednoznačne zaujať. Automobilke pri svojom kompaktom modeli podarilo naplno rozvinúť najnovší dizajnový jazyk s mnohými atraktívnymi detailmi. Početné ostro „razené“ línie a krivky pri proporčne vyváženej novinke ešte viac zvýrazňujú nielen aktuálnu modernu, ale aj tradičnú DNA nemeckého dizajnu. Z môjho subjektívneho pohľadu je testovaný exemplár zároveň aj jeden z opticky najkrajších nových automobilov posledného obdobia.

Prednej časti nového modelu dominuje už tradičný dizajnový prvok Opel Vizor. Reč je o pomerne úzkej maske v čiernom prevedení, ktorej vizuálnou súčasťou sú aj predné svetlomety s pre značku typickým podpisom LED denného svietenia v tvare písmena „L“. Samotná maska nie je v porovnaní s modelmi Crossland či Mokka jednoliata. Novinku aj na tomto mieste zdobia prieduchy, ktoré sa starajú o efektívny prívod vzduchu do motorového priestoru. Opticky atraktívnym prvkom prednej časti je taktiež jasne viditeľný karosársky prelis, ktorý začína už vo vrchnej línii športového predného nárazníka a pokračuje cez celú prednú kapotu. Nemci tento prvok spolu so svetelným podpisom predných svetlometov nazývali kompas. Špičková svetelná technika vrcholných Matrix svetlometov patrí k najväčším technologickým ozdobám testovaného exempláru. Z hľadiska svetelného výkonu, vrátane veľkorysej šírky svetelného poľa, ale aj skvelo pracujúcej funkcie tieňovania, patrí nová Astra jednoznačne na špičku svojho segmentu!

Dizajnovou doménou novinky je množstvo atraktívnych línii s ostrým nádychom

Atraktívne a príťažlivo pôsobí novinka s logom Opel aj pri pohľade profilu. Športový charakter hatchbacku v tomto priestore okrem vytiahnutých blatníkov evokujú napríklad aj kratučké karosárske previsy, s kolesami umiestnenými v rohoch karosérie. Efektné dizajnové riešenie v podobe žraločej plutvy zdobí koncový stĺpik karosérie. Pozornému oku tu zároveň neunikne ani modul s naznačeným rebrovaním, čo je symbolicky odkaz na model Kadett. Testovaný exemplár zaujme aj svojim kontrastným lakovaním, kde bielu metalízu s názvom Jade dopĺňa čierna strecha. Výsadou špičkovej výbavy Ultimate je rovnako efektným dizajnom vrcholných 18-palcových kolies.

Veľmi športovo a dynamicky pôsobí novinka aj pri pohľade zozadu. Dizajnovú atraktivitu s atletickým nádychom v tomto priestore pripomínajú napríklad aj uzučké koncové svetlá s efektným podpisom. Ich kombinácia spolu s originálnym tvarom tretieho brzdového svetla v strešnom spojleri evokujú opäť siluetu kompasu. Nový Opel Astra opticky rozširuje a zároveň aj pritláča smerom k vozovke masívny zadný nárazník, ktorý sa zaobišiel aj bez optického naznačenia výfukových koncoviek.

Nový Opel Astra pôsobí z každého uhla pohľadu športovo a atleticky

Interiér kombinuje modernu s klasikou

Výsadou interiérov modelov značky Opel bol ešte donedávna pomerne konzervatívny prístup s jasnou preferenciou užívateľskej jednoduchosti a intuitívnosti. Dôraz na ergonómiu je pre Nemcov jasnou prioritou aj dnes. Moderné trendy na druhej strane určuje digitalizácia, ktorú si nemôžu dovoliť ignorovať ani v Rüsselsheime. Nová Astra aj preto prináša do praxe zaujímavý mix tradičných riešení s digitálnou automobilovou modernou. Pozornosť tu zároveň púta aj neopozeraná architektúra palubnej dosky s centrálnou časťou orientovanou výrazne v smere na vodiča. Ostré dizajnové prvky vo výplniach dverách, resp. v priestore pred spolujazdcom opticky nadväzujú na atraktívny dizajn zovňajšku.

Nemecká precíznosť je cítiť z kvality dielenského opracovania. Novinka s logom Opel sa v testovanej výbave Ultimate rozhodne nemusí hanbiť ani za použité materiály. Za najdôležitejšiu technologickú novinku a zároveň aj dominantu interiéru možno napriek tomu označiť najnovšiu evolúciu usporiadania prístrojov Opel Pure Panel. Optické prepojenie prístrojového panela s modulom infotainmentu dostalo v prípade testovanej konfigurácie sklenené prekrytie. V lesklom čiernom module z efektného, no nie príliš praktického materiálu v štýle klavírneho laku je zároveň originálne zakomponovaný aj ľavý výduch ventilácie.

Palubná doska nového modelu Opel Astra

Plne digitálne prístroje ponúka kompaktná novinka už v úplnom základe. Testovaná Astra si v tejto súvislosti zaslúži pochvalu nielen za detailnú a jemnú grafiku, ale aj za precíznu čitateľnosť údajov. Dostupné layouty vyobrazenia ponúkajú širokú mieru osobnej personalizácie. Hlavnou prioritou tu aj naďalej ostáva maximálna prehľadnosť. K dokonalosti mi tu zo subjektívneho hľadiska, asi najviac chýbala simulácia klasických budíkov, na ktoré si Opel v minulosti vyslovene potrpel. Dôležité údaje s možnosťou prispôsobenia má vodič k dispozícii aj vo svojom zornom poli. Podpísal sa pod to kvalitný Head-up displeju, ktorý je už súčasťou výbavy Ultimate.

Moderné vyobrazenie s jemnou a detailnou grafikou ponúka aj centrálna obrazovka infotainmentu. Palec hore dávam v tomto kontexte aj veľmi pohotovým reakciám na dotyk, čo pri evolučne starších modeloch značky Opel rozhodne nebolo samozrejmosťou. Aj prostredie hlavnej obrazovky si môže vodič do značnej miery personalizovať a prispôsobiť. Zo zaujímavých funkcií, resp. pestrej škály dostupných aplikácií vyberám monitorovanie kvality ovzdušia v kabíne. Samozrejmosťou je aj moderná konektivita, zahŕňajúca bezdrôtovú podporu pre obe mobilné platformy.

Novinkou testovaného modelu je aj užitočný kamerový náhľad na okolie vozidla

Kvalitu displeja podčiarkuje panoramatický kamerový pohľad na okolie vozidla s detailným rozlíšením. Pomerne „nešťastné“ umiestnenie zadnej parkovacej kamery, v module nárazníka, pri zlých poveternostných podmienkach zachraňuje prítomnosť ostrekovača. Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia, z hľadiska ergonómie, s určitosťou ocenia prítomnosť pestrého spektra klasických tlačidiel. Modul s dôležitými skratkami tu dopĺňa klasické ovládanie hlasitosti, ako aj samostatný modul klimatizácie. Medzi dostupnými tlačidlami, ale prekvapivo absentuje nastavenie smeru prúdenia vzduchu. Pre túto reguláciu sa je vždy nutné prepnúť do dotykového rozhrania ventilácie.

Cit pre detail tu na druhej strane demonštruje paleta rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov. Racionálne schránky na stredovom tuneli dopĺňa aj vtipný a na prvý pohľad skrytý box v spodnej časti palubnej dosky, vhodný na okuliare či iné drobnosti. Pri manipulácii s kľúčmi, resp. inými ostrými predmetmi, treba mať na zreteli potencionálne riziko poškriabania lesklého povrchu z klavírneho laku. Daný materiál je dominantný aj v prípade minimalisticky riešeného stredového tunela.

Veľmi prijemné predné sedačky disponujú ortopedickým certifikátom AGR

Silnou stránkou novej generácie modelu Opel Astra je takmer dokonalá šoférska atmosféra. Okrem nového trojramenného volantu, optimálneho tvaru s funkčne zakomponovanými ovládacími tlačidlami, ju už podvedome evokuje samotný posed. Sedadlo vodiča je možné spustiť do príjemne nízkej polohy. Okrem decentného náznaku bočného vedenia chválim aj príkladný komfort. Pod ten sa predovšetkým pri dlhých presunoch podpísali AGR sedačky navrhnuté v spolupráci s ortopédmi.

Z hľadiska priestorových pomerov v druhom rade, kompaktná novinka vyslovene nesklame, no na druhej strane ani nenadchne. S odmyslením si detí sa vzadu adekvátne pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Cestovný komfort v danom priestore zlepšujú nielen samostatné výduchy ventilácie, ale aj prítomnosť zdrojovej USB koncovky. Vysokých dlháňov, resp. urastenejších pasažierov už môže vzadu obmedzovať nielen o niečo menší vstupný otvor, ale aj priestor pre nohy a hlavy. Ten v prípade testovaného exempláru obmedzila aj efektná panoramatická strecha.

Priestorovou ponukou v druhom rade nová Astra nesklame ale ani nenadchne

Za príjemné prekvapenie možno pri novom modeli Opel Astra, naopak, označiť batožinový priestor so základnou kapacitou v danej triede slušných 422 litrov. Praktickú stránku tu okrem symetrického tvaru a otvoru na prepravu dlhých predmetov, vylepšuje aj polohovateľná medzipodlaha. Po sklopení zadných operadiel je aj vďaka tomuto riešeniu, v prípade vyššieho ukotvenia, k dispozícii prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1339 litrov. Pod úrovňou podlahy zostalo stále dostatok priestoru pre užitočnú dojazdovú pneumatiku. K dokonalosti mi tu chýba snáď len vyšší počet háčikov, resp. iných kotviacich pomôcok.

Testovaný Opel Astra v špičkovom vyhotovení Ultimate od nového modelového roka nahrádza v rámci cenníka resp. konfigurátora rovnomenná sada. Tú si je možné doplatiť k vrcholnej a športovej verzii GS Line. V prípade výberu danej konfigurácie sú už automaticky k dispozícii prvky ako: špičkové svetlá IntelliLux LED Pixel, panoramatické strešné okno, head-up displej, výkonnejšie audio či indukčné nabíjanie smartphonu. Už v nižších výbavách sú ale k dispozícii: AGR predná sedadla, bezkľúčový prístup a štartovanie, adaptívny tempomat, vyhrievaný volant a vyhrievané predné sedadlá, abonentné podsvietenie alebo panoramaticky náhľad na okolie vozidla.

Batožinový priestor ponúka v základe 422 litrov

Temperamentná DNA

Na už spomínaný atraktívny dizajn a šoférsku atmosféru na palube dokáže kompaktná novinka plynule naviazať aj v rámci jazdných vlastností. Testovaný Opel Astra považujem aj v tejto disciplíne za jedného z najzaujímavejších zástupcov svojej triedy.

Dôraz na povestnú nemeckú precíznosť je cítiť aj z vyladenia podvozka. Ku konštruktérom smerujem z tohto hľadiska veľkú pochvalu aj vzhľadom na fakt, že nová Astra disponuje „len“ konštrukčne jednoduchým zavesením zadnej nápravy. Vyladenie pruženia resp. tlmičov je v prípade testovaného exemplára s 18-palcovými pneumatikami skôr tuhšie. Bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry dokáže pruženie napriek tomu s prehľadom pochytať. O niečo viac obozretnosti si ale logicky vyžadujú prejazdy cez veľké prepadliny, resp. hrubé nerovnosti.

Ozdobou novej generácie modelu Opel Astra je precízne vyladený podvozok

Ako veľmi silnú stránku novinky s bleskom v znaku možno označiť charakter podvozka pri dynamickej jazde na zakrútených okreskách. Jazdnej suverenite spojenej so zábavou za volantom v sumári napomáha príjemná ľahkonohosť. Pohotovostná hmotnosť testovanej konfigurácie sa ustálila na sympatickej úrovni pod hodnotou 1,4 tony. Celkovú šoférsku suverenitu dotvára aj nízke ťažisko s len minimálnymi náklonmi karosérie, ako aj všeobecne precízna ovládateľnosť spojená s príkladným držaním zvolenej stopy.

Adekvátne strmému riadeniu by na konci dňa napriek tomu pristalo o niečo viac spätnej väzby. Plne akceptovateľné odhlučnenie priestoru pre posádku kopíruje zaužívané trendy kompaktného segmentu. Nová Astra ale pracuje s emóciami aj v tejto disciplíne. Pri svižnejšej je tu k dispozícií zaujímavo „drsná“ zvuková farbičkou prepĺňaného benzínového trojvalca, ktorá optimálne zapadá do mozaiky temperamentných jazdných vlastností.

Benzínový 3-valec 1,2 Turbo si veľmi dobre rozumie s 8-st. automatom klasickej koncepcie

Pod názvom testovanej pohonnej jednotky 1,2 Turbo, sa ukrýva už v princípe dôverne známy benzínový trojvalec s výkonom 130 koní. S prihliadnutím na vyšší zdvihový objem radím testovanú pohonnú jednotku medzi najlepšie motorizácie vo svojej kategórii. Vďaka už spomenutej temperamentnej zvukovej farbičke chválim aj pocitovú jazdnú dynamiku. Aj keď deklarovaný výkon pohonnej jednotky je pre bežný život plne akceptovateľný a to aj pri plne obsadenom vozidle, tak vo finále je predsa len škoda, že pre testovaný exemplár, vzhľadom na veľmi schopný podvozok, nie je pre náročnejších k dispozícii aj výkonnejšia čisto benzínová motorizácia.

Ponúkaný potenciál pohonnej jednotky veľmi dobre manažuje 8-st. samočinná prevodovka klasickej koncepcie. Automat radí v sumári veľmi hladko a prirodzene. Drobná výčitka k inak precíznej prevodovke smeruje len k z času na čas pocitovo necitlivejšiemu preradeniu vyskytujúcom sa pri pomalom posúvaní sa v kolónach.

Charakter jazdy ovplyvni aj zvolený režim jazdy

Charakter správania pohonného reťazca dokáže v pomerne citeľnej miere ovplyvniť zvolený jazdný režim. Východisko, resp. neutrálny mód Normal, predovšetkým pri pohodovej jazde ideálne dopĺňa jeho ekologická alternatíva. Emočnejšie ladenou alternatívou je režim Šport, ktorý vo vyššom spektre otáčok pracuje podstatne viac s výkonovým potenciálom pohonnej sústavy. Nová Astra zároveň disponuje aj veľmi poslušným módom manuálneho radenia zastrešeného pádlami pod volantom.

Ako plne akceptovateľnú možno na konci dňa označiť aj spotrebu paliva. Výsledný kombinovaný priemer sa počas zimného testu ustálil na hodnote 6,4 l/100 km. Do výslednej hodnoty sa okrem sezónneho obutia podpísalo aj pomerne časté užívanie si ponúkaného jazdného temperamentu. Pri vyslovene pokojnom štýle jazdy, bez ťažkej nohy, ako aj prioritnom využívaní v medzimestskom prostredí, dokáže celkový apetít klesnúť pomerne výrazne pod 6-litrovú hranicu. V čisto mestskom prostredí treba, naopak, počítať s premiérom nad 7-litrovou hladinou. Za príjemné prekvapenie z hľadiska spotreby s nameranou hodnotou 6,5 l/100 km považujem diaľničné tempo. Reálne precízny dojem nový Opel Astra v sumári vyšperkoval aj v podobe precízne fungujúcich asistenčných systémov.

Nový Opel Astra je hrdým pokračovateľom tradície

A celkový dojem?

Aj nová generácia obľúbeného kompaktu s bleskom v znaku ostáva verná svojej tradičnej DNA. Najnovší Opel Astra zaujme už na prvý pohľad atraktívnym dizajnom. V interiéri dokázali Nemci v rozumnej miere skombinovať funkčnú klasiku s modernými hračkami. Za najväčšiu ozdobu testovanej čisto benzínovej konfigurácie možno napriek tomu označiť jej precízne jazdné vlastnosti.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Opel Astra 1,2 Turbo Ultimate
Dĺžka: 4 374 mm
Šírka: 1 860 mm
Výška: 1 441 mm
Rázvor: 2 675 mm
Objem kufra: 422 litrov
Motor: zážihový (vznetový)
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1371 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 5,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4 / 100 km
Pneumatiky: Matador Nordicca

Verzia/cena
Opel Astra 1,2 Turbo Ultimate (testovaný model) od 30 490 €
Opel Astra 1,2 Turbo Edition (110 koni a 6-st. manuál) od 21 690 €

Exit mobile version