Nemecký Opel je pod krídlami koncernu PSA doslova pokropený živou vodou. Rok 2020 sa niesol v znamení príchodu hneď niekoľkých zásadných noviniek s bleskom v znaku. Najväčšiu pozornosť púta úplne nová Mokka, ktorá sa do predaja dostane v budúcom roku. Modernizáciu podstúpili aj tradičné stálice v podobe modelových radov Astra a Insignia. Okrem toho sa tento rok niesol aj v znamení očakávanej elektrifikácie. Modelový rad Corsa doplnil čisto elektrický model Corsa e a SUV portfólio modelu Grandland X sa rozšírilo o špičkovú plug-in hybridnú verziu s prívlastkom Hybrid 4. V redakčnom teste sme sa presvedčili, že model Opel Grandland X Hybrid 4 možno aktuálne považovať aj za technologickú vlajkovú loď značky.
Nový Opel Grandland X Hybrid 4 v špičkovej verzii s pohonom všetkých kolies, kombinovaným výkonom 300 koní, a v najvyššej výbave Ultimate nám na test zapožičala spoločnosť Opel Autotip Žilina.
Rýchle fakty:
- Model Grandland X predstavený v roku 2017 je v súčasnosti vlajkovou loďou medzi SUV-čkami s logom Opel. Po príchode na trh mu bola vyčítaná nanajvýš absencia pohonu všetkých kolies. Ani to už však neplatí, keďže Opel pred pár mesiacmi predstavil špičkovú verziu Hybrid 4, ktorá disponuje aj pohonom všetkých kolies.
- Plug-in hybridná novinka značky Opel vo svojej vrcholnej verzii disponuje až trojicou motorov. Spaľovaciemu benzínovému motoru sekunduje samostatný elektromotor umiestnený pri prevodovke a o pohon zadnej nápravy sa následne stará druhý a ešte výkonnejší elektromotor. Kombinovaný výkon sústavy dosahuje až 300 koní.
- Po dizajnovej stránke sa plug-in hybridný Grandland X od svojich konvenčných súrodencov odlišuje len v detailoch. Na profile karosérie pribudol ďalší otvor, ktorý ukrýva nabíjací konektor. Výsadou vrcholnej verzie môže byť aj dvojfarebné lakovanie s kontrastnou strechou a prednou kapotou.
- Plug-in hybridnej technológii bol logicky prispôsobený aj inak konzervatívny interiér. Na hybridný pohon myslí nielen prepracovaný prístrojový panel, ale aj infotainment s novými funkciami. Prítomnosť batérií v zadnej časti vozidla sa v rámci praktickej stránky premietla do menšieho batožinového priestoru.
- Po jazdnej stránke prekvapuje Grandland X Hybrid 4 predovšetkým svojou výkonovou rezervou a bezprostrednou ochotou zrýchľovať. V rámci univerzálneho používania je veľkým prínosom aj pohon všetkých kolies. Zázračne nízku spotrebu paliva je možné dosiahnuť pri jazde na kratšie trasy a pri pravidelnom dobíjaní batérie. Na druhej strane dokáže byť novinka adekvátne úsporná aj v hybridnom móde a pri vybitej batérii.
Fotogaléria Opel Grandland X Hybrid 4
Úplne nový Opel Grandland X debutoval v roku 2017. Z historického hľadiska nadviazal tento model na tradíciu kompaktných SUV s logom Opel, ktorú predtým zastrešovali modely Antara alebo Frontera.
Najnovší člen rodiny okrem vyššej svetlosti podvozka, uhladeného dizajnu a bohatej výbavy na palube jednoznačne poteší aj v rámci praktickej stránky a rodinnej orientácie. Ďalšou konkurenčnou zbraňou tohto modelového radu je pestrá ponuka jednotlivých verzií. Stálice s konvenčnými motorizáciami v útrobách po novom dopĺňa aj špičková plug-in hybridná technológia. A ak bolo v minulosti modelu Grandland X niečo vyčítané, tak to bola absencia pohonu všetkých kolies. Nový plug-in hybrid však myslel aj na tento faktor a v jeho ponuke sa premiérovo objavuje aj pohon 4×4!
Nový Grandland X Hybrid po technickej stránke využíva kombináciu benzínového 4-valca 1,6 Turbo s jedným alebo dvoma elektromotormi. Slabšia verzia plug-in hybridného modelu značky Opel spolupracuje s jedným elektromotorom umiestneným v kompaktnom celku pred prevodovkou. Benzínový motor v tomto prípade ponúka výkon 180 koní a ďalších 110 koní pridáva spomínaný elektromotor. Výsledný systémový prenášajúci sa na predné kolesá následné dosahuje 224 koní.
Testovaná špičková verzia Opel Grandland Hybrid 4 má spaľovací motor vyladený na výkon 200 koní a predný elektromotor ponúka identický výkon 110 koní. Na rozdiel od jednoduchšieho ekvivalentu sa ale v tomto prípade vo vozidle nachádza ešte aj druhý a výkonnejší elektromotor umiestnený nad zadnou nápravou. Ten v tomto prípade generuje samostatný výkon 113 koní a zároveň sa stará aj o pohon zadnej nápravy. Celkový systémový výkon špičkovej verzie dosahuje presvedčivých 300 koní.
Obe hybridné verzie Opel Grandland X sa kombinujú výhradne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, prispôsobenou pre hybridný pohon. Externe dobíjateľná batéria, umiestnená rovnako v zadnej časti vozidla, disponuje v oboch prípadoch kapacitou 13,2 kWh. Konštruktéri si okrem toho dali veľmi záležať aj na ďalších funkčných detailoch, keďže batéria je v tomto prípade vybavená napríklad vlastným termomanažmentom.
Nenápadný dizajn má svoje čaro
Opel si aj po prechode pod krídla PSA zachoval svoj typický dizajn, ktorý na každom modeli podčiarkujú efektne zapracované detaily. Vo všeobecnosti sa ale modely s bleskom v znaku po vizuálnej stránke nesnažia vyslovene šokovať, čo dokonale platí aj v prípade testovaného SUV Grandland X. Verzia Hybrid 4 s plug-in hybridným pohonom v útrobách, sa od konvenčných súrodencov na prvý pohľad nijako neodlišuje. Špecialitou najvýkonnejšej verzie môže byť na želanie dvojfarebné lakovanie karosérie. Červenú metalízu Ruby v prípade testovaného kúsku dopĺňa kontrastne lakovaná strecha, ako aj predná kapota.
Prednej časti dominuje tradičná maska chladiča, ktorú okrem fabrického loga zdobí aj silueta krídel. Táto línia opticky prechádza až do modulu LED denného svietenia v hlavných svetlometoch. Súčasťou testovanej najvyššej výbavy Ultimate je aj veľmi dobre fungujúca natáčacia full LED technológia AFL. Hlavným vizuálnym magnetom pre oči bola príplatková načierno lakovaná kapota, ktorú v tomto prípade ozvláštnili podpisy účastníkov oficiálneho letného zrazu fanúšikov značky Opel.
Pri bočnej siluete okrem spomenutého dvojfarebného lakovania, s kontrastnou prednou kapotou a strechou, vyniká aj dynamicky tvarovaný koncový stĺpik karosérie. Ten pri testovanom SUB dotvára dynamickú silueta s atraktívnou líniou tzv. plávajúcej strechy. Plug-in hybridnú technológiu v útrobách pripomína aj na prvý pohľad nenápadný štítok Hybrid 4, decentne umiestnený na predných dverách. Testovaný kúsok bol zároveň obutý na 19-palcových diskoch kolies s efektným dvojfarebným vyhotovením. Zaujímavosťou hybridnej verzie sú dvierka ukrývajúce tankovacie otvory umiestnené na oboch stranách karosérie. Pravostranný otvor na klasický benzín dopĺňa na ľavej strane nabíjací konektor na tankovanie elektrickej energie.
V rámci zadnej časti pôsobí kompaktné SUV s logom Opel obzvlášť dynamicky a zároveň športovo. Decentný strešný spojler dopĺňajú ostré prelisy na dverách batožinového priestoru a výrazné koncové svetlá s tradičným LED podpisom. Príslušnosť ku kategórii SUV pripomína masívny nárazník. Efektne naznačené koncovky výfukového systému sú aj v tomto prípade, žiaľ, len atrapou a reálne sa koncovka výfuku ukrýva až v priestore pod nárazníkom.
Decentne pozmenený interiér
Značke Opel sa v interiéroch darí aj v dnešnej modernej a digitálnej dobe zachovať príjemne funkčnú, alebo ak chcete, nemeckú atmosféru. Aj pri testovanom plug-in hybridnom SUV Grandland X ustúpili všetky moderné výstrelky prehľadnosti, logike a celkovej funkčnosti. Aj keď sa celková koncepcia kabíny môže zdať na prvý pohľad nudná, tak z hľadiska celkovej intuitívnosti a ergonómie sa dá tomuto interiéru vyčítať skutočne máločo. Za precízne možno považovať aj dielenské opracovanie. Pri testovanej špecifikácii som bol veľmi spokojný aj s voľbou použitých materiálov na čele s kvalitným koženým čalúnením sedadiel.
Priestoru pred vodičom aj v prípade vrcholnej verzie Hybrid 4 dominuje klasika v podobe prehľadného prístrojového panelu s tradičnými analógovými budíkmi. Otáčkomer na ľavej strane bol logicky prispôsobený hybridnej funkcii. To iste platí aj pre pôvodný ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, ktorý pri testovanom exemplári nahrádza vyobrazenie aktuálnej kapacity akumulátora hybridného systému. Centrálny displej palubného počítača sa prepína tradične „oplácky“ prostredníctvom páčky na ovládanie svetiel. Medzi položkami menu pribudla aj autentická grafika, ktorá vyobrazuje aktuálnu funkciu hybridného pohonu.
Funkcii plug-in hybridnej technológie v útrobách bol logicky prispôsobený aj modul multimediálneho infotainmentu. Tradičné položky menu v tomto prípade opäť dopĺňa samostatné tlačidlo s bleskom, pod ktorým sú zastrešené užitočné informácie o hybride. Okrem momentálneho toku energií a sledovania spotrieb si tu je možné naplánovať aj dobíjanie vozidla. Z funkčnej stránky sa mi rovnako páči jednoduchá možnosť nastavenia voľby zachovania elektrickej energie v batériách na neskôr. Celé ovládanie plug-in hybridnej verzie je pri testovanom SUV Opel Grandland X veľmi jednoduché a intuitívne. V princípe si tu dostupné funkcie pohonu, z môjho pohľadu, veľmi rýchlo osvoja aj osoby, ktoré doteraz s podobným typom vozidla nemali žiadne skúsenosti.
Obrazovka infotainmentu okrem mobilnej konektivity a ďalších funkcií ponúka aj vyobrazenie obrazu parkovacích kamier. Opel z hľadiska rozlíšenia a celkového detailu vyobrazenia ale za najlepšími v tejto disciplíne mierne zaostáva. V rámci celkovej koncepcie interiéru je však potrebné vyzdvihnúť samostatný a prehľadný modul klimatizácie, ako aj celkovo logické rozmiestnenie ovládacích tlačidiel.
Príjemne vyvýšený SUV posed dopĺňali v prípade testovaného exempláru špičkové a veľmi pohodlne elektricky nastaviteľné sedačky, s praktickou možnosťou dodatočného predĺženia sedacej časti. Sedačky AGR patria už dlhodobo k silným stránkam značky Opel, a to sa potvrdilo aj v prípade modelu Grandland X. Výhľad z vozidla, aj v smere šikmo dopredu, možno označiť za plne adekvátny.
SUV kompaktnej veľkosti zodpovedajú aj priestorové pomery v druhom rade. Pod prvý a mierne skresľujúci dojem sa v tomto prípade podpísal o niečo menší nástupný otvor. Reálne sa ale v druhom rade za seba bezproblémovo a pohodlne usadí aj dvojica dospelých pasažierov s výškou viac ako 180 cm. Výhodou je, že potenciálneho stredného pasažiera nebude v tomto priestore obmedzovať výrazný stredový tunel.
Na rodinné potreby myslí testovaný Opel Grandland X aj v rámci batožinového priestoru. Kufor hybridnej verzie pojme v základnom usporiadaní akceptovateľných 390 litrov. Toto je ale o 124 litrov menšia hodnota, ako ponúka klasická verzia bez hybridného pohonu. Prítomnosť hybridného systému a druhého elektromotora sa v tomto prípade premietla do obmedzeného priestoru pod úrovňou podlahy. Aj napriek tomu ale dokáže testované SUV ponúknuť pod úrovňou podlahy drobné odkladacie priečinky vhodné na odloženie povinnej výbavy alebo nabíjacieho kábla. Z praktickej stránky poteší aj možnosť sklápania sedadiel priamo z kufra. Pri takejto konfigurácii síce nevznikne dokonale rovná podlaha, no maximálna prepravná kapacita sa navýši až na hodnotu 1528 litrov.
Z hľadiska výbavy na palube disponuje špičková verzia Ultimate už aj prvkami, ako sú automatická dvojzónová klimatizácia, vyhrievanie čelného skla, vyhrievanie predných sedadiel, automatický parkovací asistent, zadná parkovacia kamera či špičkové LED AFL svetlomety. Z užitočných prvkov v opcii k tomu testovaný exemplár pridal aj odvetrávanie predných sedadiel, panoramatickú parkovaciu kameru či adaptívny tempomat.
Pôsobivý koncept technológií
Nový Opel Grandland X Hybrid 4 zo všetkého najviac zaujme svojou technikou v útrobách. Vďaka celkovo až trojici motorov na palube pôsobia veľmi presvedčivo nielen jeho dynamické jazdné parametre, ale aj teoretická spotreba paliva. Ako technologicky veľmi zaujímavý možno zároveň považovať aj koncept pohonu. Testované SUV dokážu v závislosti od situácie poháňať často „len“ predné kolesá, inokedy zase len zadné kolesá a nakoniec, v prípade potreby, aj obe nápravy súčasne.
Novinka pôsobí zároveň veľmi vyvážene v rámci hodnotenia jazdných vlastností. Logicky vyššiu hmotnosť kompenzuje rozloženie jednotlivých komponentov medzi nápravami. Naladenie podvozka možno vo všeobecnosti považovať za ideálny kompromis medzi schopnosťou filtrovať aj väčšie nerovnosti našich ciest a celkovou tuhosťou, resp. športovosťou. Aj napriek deklarovanému výkonu nepatrí Grandland X Hybrid 4 medzi klasických vymetačov zákrut horských prechodov. Aj keď sa pri dynamickejšom nájazde do zákruty karoséria nakloní len minimálne, tak v hraničných situáciách sa pomerne skoro prihlási k slovu logická nedočkavosť spojená s pohotovostnou hmotnosťou 1870 kg.
Z hľadiska jazdného komfortu si Nemci dali záležať aj na pomerne precíznom odhlučnení priestoru pre posádku. Kombinovaný výkon plug-in hybridnej sústavy na úrovni 300 koní je okamžite cítiť v situáciách pri razantnejšom zošliapnutí pedála akcelerátora. Až prekvapivá ochota okamžitého zrýchlenia je ešte citeľnejšia v režime Sport. Testovaný kúsok nemá žiadne problémy ani v rámci pružného zrýchlenia. Predbiehanie pomalších účastníkov cestnej premávky možno v tomto prípade označiť za príjemnú zábavu. Pod presvedčivú jazdnú dynamiku sa vo finále podpísalo aj zladenie s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Vo východiskovom móde, v prípade dostatočnej kapacity elektrickej energie v batérii, sa Grandland X hneď po štarte snaží vzhľadom na úsporu paliva maximálne využívať jazdu len na elektrinu. Vzhľadom na samostatný termomanažment akumulátorov dokáže testovaný model len na elektrinu vyštartovať pokojne aj počas chladného rána! Pri plne nabitej 13,2 kWh batérii dokáže podľa výrobcu absolvovať hybridný Grandland X len na elektrinu 59 kilometrov. V praxi mu pri elektrickej jazde najviac vyhovuje mestský režim s rýchlosťami do 70 km/h. V tomto prípade nie je reálne veľmi náročné na elektrinu s batériou absolvovať aj vzdialenosť viac ako 50 km.
Pri troche snaženia sa dá len na baterky pomerne efektívne jazdiť aj mimo mesta. Výhodou tohto režimu je aj mód tzv. plachtenia s využívaním kinetickej energie vozidla, ktorý prichádza k slovo hneď po uvoľnení plynového pedála. Pri jazde v meste, resp. z kopca je možné pri prevodovke využívať aj mód B, po ktorého aktivovaní je pri brzdení k dispozícii intenzívnejšia rekuperácia. V praxi mi v tomto smere najviac prekážala určitá nepredvídateľnosť rekuperačnej sily. Inými slovami, Grandland X pri aktivovaní režimu B brzdil niekedy intenzívnejšie a inokedy zase o niečo benevolentnejšie.
Zmyslom plug-in hybridu je, samozrejme, čo najčastejšie dobíjanie batérie. V rámci klasickej 230 V domácej siete je možné tento úkon vykonať pohodlne za noc, teda približne za 7 hodín. Opel v opcii ponúka aj výkonnejšiu AC nabíjačku, ktorá v prípade vhodnej infraštruktúry tento proces pri 230 V sieti urýchli približne na polovičný čas. Ďalšou alternatívou je výkonnejšie nabíjanie prostredníctvom Wallboxu, resp. verejného stojanu. V tomto móde sa batéria dokáže nabiť už do dvoch hodín. Opel okrem toho v rámci príplatkovej výbavy ponúka aj pestrú škálu nabíjacích káblov vrátane sady s redukciami pre všetky štandardne používané koncovky.
Testovaný Grandland X je možné vďaka funkcii eSave dobíjať aj priamo za jazdy prostredníctvom spaľovacieho motora. Ide o zmysluplnú funkciu predovšetkým pri presune po diaľnici, keď vodič vie, že v cieli svojej cesty bude chcieť uprednostniť bezemisnú prevádzku a jazdu len na elektrinu. V tomto prípade treba ale logicky počítať s vyššou spotrebou benzínového motora. Zaujímavosťou je, že jazdu len v elektrickom režime okoliu signalizuje decentné modré svetielko umiestnené pri vnútornom spätnom zrkadle.
Pri bežnej jazde na elektrinu sa o pohon vozidla prostredníctvom zadných kolies stará takmer výhradne zadný elektromotor. Po úplnom vybití batérie sa Opel Grandland X Hybrid 4 automaticky prepína do hybridného módu, kde sa čo najviac snaží pracovať ako klasický hybrid. Vyrekuperovaná elektrická energia sa v tomto prípade znova zužitkuje pri opätovných rozjazdoch alebo zrýchleniach. V batérii zároveň vždy zostáva určitá kapacita elektrickej energie, aby bol v prípade potreby k dispozícii deklarovaný systémový výkon 300 koní.
Okrem hybridného, športového, resp. plne elektrického módu má vodič k dispozícii aj pevný režim 4WD. V tomto prípade je Grandland X permanentnou štvorkolkou. Ide o veľmi užitočného pomocníka pri rozjazde na nestabilnom povrchu alebo inak zníženej trakcii. Vďaka svetlej výške 188 mm a pohonu všetkých kolies je testovaný kúsok vhodný aj na použitie mimo spevnených ciest. Pohon 4×4 v tomto prípade pri zdolávaní terénnych nástrah príjemne prekvapil. Samozrejme, výrobca testovaný model nevybavil žiadnym dodatočným offroad programom určeným do skutočne náročných podmienok. Pohon funguje v praxi veľmi dobre, predovšetkým v situáciách, keď sú všetky kolesá na zemi. Naopak, pri náročnejšom krížení a odľahčení niektorého zo zadných kolies už systém neponúka funkciu pribrzďovania odľahčeného kolesa.
A čo spotreba paliva? Kúzlo plug-in hybridu je aj v tomto prípade ukryté v štýle jeho používania. Pri situáciách s nájazdom menej ako 50 km a možnosťou dobíjania je možné jazdiť pokojne aj s nulovou spotrebou benzínu. Naopak, v hybridnom móde a s vybitou batériou sa spotreba paliva pohybuje v kombinovanom režime v rozmedzí 6 až 7 litrov na každých 100 km. Pri využívaní na diaľnici, resp. v teréne môže výsledný apetít stúpnuť o ďalší liter. Výsledný priemer sa na konci nášho testu, vrátane presunu na dlhšie vzdialenosti a zároveň čo najčastejšieho využívania nabíjania, ustálil na zaujímavej a plne akceptovateľnej hodnote 5,3 l benzínu na každých 100 km.
A náš celkový dojem?
Nový Opel Grandland X Hybrid 4 ponúka veľmi zaujímavé a vítané spestrenie modelového radu tohto obľúbeného SUV. Plug-in hybrid ponúka pri adekvátnom využívaní v reálnom živote skutočný zmysel. Vyššia cenovka je tu vykompenzovaná nielen bohatou výbavou na palube, ale aj pokrokovou technológiou s najväčším bonusom v podobe unikátneho pohonu všetkých kolies.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Opel Grandland X Plug-in Hybrid 1,6 Turbo 4×4 Ultimate
Dĺžka: 4477 mm
Šírka: 1856 mm
Výška: 1609 mm
Rázvor: 2675 mm
Objem kufra: 390 litrov
Motor: hybridný (benzín + elektro)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 221/300
Systémový krútiaci moment Nm: 520
Pohotovostná hmotnosť: 1875 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 1,5 – 1,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,3/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy 3
Verzia/akciová cena
Opel Grandland X Plug-in Hybrid 1,6 Turbo 4×4 Ultimate (testovaný model): od 40 790 €
Opel Grandland X Plug-in Hybrid 1,6 Turbo 4×2 Enjoy: od 33 990 €