Opel šliape na plné obrátky. Automobilka sídliaca v nemeckom Rüsselsheime predstavila v uplynulých mesiacoch niekoľko kľúčových noviniek. Okrem novej generácie kompaktu Astra, ktorý príde do predaja v budúcom roku, púta pozornosť aj kompletne vynovená SUV rodina. Faceliftované modely Crossland a Grandland dopĺňa úplne nový model Opel Mokka. Štýlovo ladený crossover je ďalším významným míľnikom budúcnosti „blesku“ v rámci koncernu Stellantis. Práve Mokka zadefinovala nový a veľmi atraktívny dizajnový jazyk značky Opel. Novinka okrem toho optimálne reaguje aj na výzvy aktuálnej doby. Pestrá paleta pohonov tu okrem spaľovacej klasiky reprezentovanej benzínom a naftou, po prvýkrát ponúka aj plne elektrický pohon. A práve elektrický vrchol sme preverili v redakčnom teste.
Nový Opel Mokka e s moderným elektromotorom o výkone 136 koní, skombinovaným s 50 kWh batériou a najvyššej výbavovej verzii Ultimate, nám na test zapožičala spoločnosť Opel Autotip Žilina.
Rýchle fakty:
- Pôvodný Opel Mokka v roku 2012 predbehol mnoho konkurentov a bol pri zrode obrovského ošiaľu, ktorý zaznamenal segment tzv. malých SUV určených predovšetkým do mesta.
- Druhá generácia sa v porovnaní s predchodcom podstatne viac sústredí na štýl a imidž. Paletu pohonných jednotiek okrem benzínu a nafty zároveň po prvýkrát obohatil aj čisto elektrický pohon.
- Výrazný dizajn je jednou z hlavných zbraní novej generácie modelu Opel Mokka. Nemci skombinovali duchovný odkaz ikonického modelu Manta v podobe masky Opel Vizor s ostrými líniami a ďalšími modernými dizajnovými prvkami.
- Zaujímavý mix ponúka aj interiér nového modelu značky Opel. Tradičný nemecký prístup zameraným na prepracovanú ergonómiu, reprezentovaný napríklad samostatným modulom klimatizácie dopĺňajú moderné prvky na čele s plne digitálnym prístrojovým panelom.
- Testovaný Opel Mokka e zaujme aj technikou v útrobách. Elektromotor s výkonom 136 koní udeľuje malému SUV pocitovo reálne veľmi slušnú jazdnú dynamiku. Z hľadiska spotreby, resp. celkového dojazdu dokáže Mokka e uspokojiť každodenné prepravné nároky väčšiny z nás.
Fotogaléria Opel Mokka e
Opel dokázal v nedávnej minulosti pohotovo zareagovať na boom tzv. malých SUV určených predovšetkým do mesta. Pôvodná Mokka debutovala už v roku 2012, čím Nemci predbehli mnoho priamych konkurentov. Dobová novinka sa zároveň rýchlo zaradila medzi najžiadanejšie modely značky. Po facelifte v roku 2016 pribudlo do názvu písmenko X, ktoré symbolicky podčiarkovalo SUV charakter. Celkovo sa z prvej generácie tohto modelu predalo viac ako 1 milión kusov!
Neskôr vymenila automobilka vlastníka, a to sa logicky odzrkadlilo aj na vývoji novej generácie obľúbeného modelu. Očakávanú druhú generáciu crossoveru Mokka sme oficiálne spoznali v lete minulého roka. Nemci tu logicky využili technický základ dnešného koncernu Stellantis, v podobe modernej platformy CMP. Nová technika v porovnaní s predošlou generáciou na jednej strane síce vôbec nepočíta so zástavbou pohonu všetkých kolies, no zároveň umožňuje okrem klasických spaľovacích motorizácií aj aplikáciu plne elektrického pohonu! A to je dnes veľmi dôležité predovšetkým v optike čoraz prísnejšej európskej emisnej legislatívy.
Nová konštrukcia okrem špičkových bezpečnostných nárokov ponúka aj pestré spektrum asistenčných systémov. Nemci v sumári zdôrazňujú, že vývoj finálnych detailov aj napriek zdielanej technike prebiehal v centrále značky Opel! Za výkladnú skriňu možno v tomto smere označiť nový a veľmi atraktívny dizajnový jazyk, ktorý sa inšpiroval bohatou histórii tejto značky.
V rámci pohonných jednotiek v útrobách je vstupnou branou do sveta Mokka zážihový benzínový 3-valec 1,2 Turbo. Jeho slabšia výkonová verzia je vyladená na rovných 100 koní a kombinuje sa výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Silnejší ekvivalent disponuje výkonom 130 koní a okrem 6-st. manuálu je dispozícii aj s 8-st. automatickou prevodovkou. Opel nezanevrel ani na priaznivcov nafty. Vznetovú motorovú alternatívu reprezentuje moderný a úsporný turbodiesel 1,5 CDTI s výkonom 110 koní, ktorý je k dispozícii výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou.
Pomyselný výkonový a technologický vrchol reprezentuje testovaná elektrická verzia Opel Mokka e. Elektromotor poháňajúci predné kolesá v tomto prípade generuje výkon 136 koní. Automobilka vďaka 50 kWh batérii sľubuje kombinovaný dojazd 318-324 km.
Brutálna štýlovka
Známeho faktu, že atraktívny dizajn dnes predáva nové automobily sa Opel pri návrhu novej generácie SUV Mokka držal na 100%. Atraktívny štýl a imidž tu dokonca čiastočne zvíťazili aj nad praktickou stránkou. Novinka je totiž o niečo kratšia ako jej rovnomenný predchodca. Na druhej strane ide o celkom logický krok. Vyslovene racionálnou voľbou medzi malými SUV s bleskom v znaku je hierarchicky nižšie umiestnený model Crossland. Atraktívna Mokka je naopak prioritne o emóciách!
Dynamickej a zároveň až nečakane kolmej prednej časti dominuje nový vizuálny prvok Opel Vizor. Prišla s ním práve nová Mokka a postupne si ho osvojili aj ďalší členovia rodiny. Pod rafinovanou marketingovou skratkou sa ukýva naznačená maska s fabrickým logom uprostred, na ktorej ale v skutočnosti absentujú chladiace otvory. Dizajnový prvok inšpirovaný legendárnym modelom Opel Manta zároveň opticky vzájomne prepája predné svetlomety. Skúšaný exemplár v rámci svetelnej techniky disponoval vrcholnou verziou výkonných IntelliLux LED svetiel s precízne fungujúcim tieňovaním ostatných účastníkov cestnej premávky. Optickú robustnosť so športovým nádychom ešte viac umocňuje masívny predný nárazník alebo efektný centrálny prelis prednej kapoty, začínajúci už v prednom nárazníku v priestore pod logom.
Efektná hra atraktívnych kriviek pokračuje aj pri bočných partiách. Na športové emócie tu nadväzujú krátke previsy v kombinácii s vytiahnutými blatníkmi. Nová Mokka zároveň zaujme aj pre Opel typickým dizajnovým stvárnením koncového stĺpika karosérie. Vizuálnu atraktívnosť rovnako pripomína kontrastná dizajnová línia oddeľujúca siluetu bočného presklenia od samotnej strechy. Woow efekt testovaného exempláru ešte viac vyšperkovala atraktívna farebná kombinácia zelenej metalízy Matcha Green s kontrastne čiernou strechou. Kapota lakovaná v rovnakom čiernom odtieni je mimochodom k dispozícii za samostatný príplatok 190 eur. Na robustný SUV nádych odkazuje štýlové zapracovanie ochranného oplastovania. Dizajnovou čerešničkou sú 18-palcové dvojfarebné kolesá z ľahkých zliatin, ktoré opticky pôsobia reálne o niečo väčším dojmom!
Dizajnéri sa vizuálne pohrali aj so zadnou časťou novinky. Vytiahnuté blatníky testovaný crossover opticky nielenže rozširujú, ale aj pritláčajú smerom k zemi. Štýlovo tu pôsobia úzke koncové svetlá, s v princípe jednoduchým svetelným podpisom. Sebavedomie atraktívneho modelu vyšperkovalo centrálne označenie pozostávajúce z netradičného písmového fontu. Na elektrický pohon v útrobách okrem už neodmysliteľných zelených tabuliek s EČV upozorňuje tiež decentné písmeno e. To je okrem bočných stĺpikov karosérie viditeľné aj v pravej časti dverí batožinového priestoru.
Hra na efekt pokračuje aj v interiéri
Nová Mokka prichádza okrem originálneho zovňajšku aj s citeľne prepracovaným konceptom interiéru. Kým ešte v nedávnej minulosti sme kabíny modelov s bleskom v znaku mohli označiť ako konzervatívne, s prioritou čo najjednoduchšieho konceptu ovládania a užívateľského rozhrania, tak štýlová novinka tu už prichádza s citeľne modernejšou architektúrou. Na druhej strane Nemci si stále zakladajú aj na čo najlepšej ergonómii. Tú potvrdzuje prítomnosť mnohých klasických ovládacích prvkov. V sumári ide o zaujímavý a vyvážený mix moderny a klasiky.
Na dizajnovo zaujímavú architektúru palubnej dosky s opticky prepojeným prístrojovým panelom s centrálnym infotainmentom orientovaným v smere na vodiča, nadväzuje aj skladba použitých materiálov. Už podvedome očakávané precízne dielenské opracovanie dopĺňa racionálny mix povrchov s častým využitím efektnej úpravy.
Dynamickú emóciu v tomto kontexte podčiarkuje dekór na palubnej doske pripomínajúci karbón. S až prílišným efektom to Opel v mojich očiach prehnal pri stredovom tuneli. Minimalisticky riešené ovládacie prvky sú zasadené do modulu s povrchovou úpravou v tzv. klavírnom laku. Lesklá plocha je v praxi logicky náchylnejšia nielen na nechcené odtlačky prstov, ale aj na potencionálne mechanické poškodenie.
Nová Mokka dostala už v základe plne digitálny prístrojový panel. Testovaná najvyššia výbavová verzia ponúka obrazovku s väčším priemerom. Vodič má k dispozícii viacero vyobrazovacích layoutov, vrátane zobrazenia mapového podkladu či personalizovateľného módu. Samotnú grafickú stránku možno označiť ako decentne jednoduchú, so zameraním na čo najlepšiu prehľadnosť. Aj vzhľadom na koncept pohonu mi tu v tomto smere čiastočne chýba o niečo väčší woow efekt. Toho sa pravdepodobne dočkáme až v rámci ďalšej evolúcie digitálnych prístrojoviek značky Opel.
Identického digitálneho receptu zameraného na užívateľskú jednoduchosť sa drží aj centrálny modul dotykového infotainmentu. Prívetivosť rozhrania okrem adekvátnej prehľadnosti vylepšuje panel s hardwarovými skratkami obohatený o klasické ovládanie hlasitosti audia. V položkách menu logicky nechýba záložka s elektrickými údajmi. Okrem funkcie pohonu tu je možné v prehľadnom formáte sledovať aj spotrebu elektrickej energie, resp. manažovať nabíjanie. Palec hore dávam tiež prítomnosti modernej mobilnej konektivity. Vo všeobecnosti ale infotainment nepatrí medzi to najsofistikovanejšie, čo je dnes na trhu k dispozícii. Dôkazom toho je napríklad aj jednoducho vyriešený obraz kamerového náhľadu na okolie vozidla. Ten sa dodatočne nahráva pri pohybe dozadu.
Nielen konzervatívnejšie orientovaná klientela dokáže aj pri novej generácii crossoveru Opel Mokka oceniť stále aj prítomnosť klasických ovládacích prvkov. Ich výkladnou skriňou je klasické stvárnenie modulu klimatizácie. K ďalším typickým prvkom „made in Opel“ sa radí trojramenný multifunkčný volant s prehľadným rozmiestnením ovládacích tlačidiel. Za veľmi silnú stránku testovaného modelu modelu možno označiť posed za volantom. Príjemne vyvýšenú pozíciu dopĺňa akceptovateľný výhľad z vozidla ako aj veľkoryso nadimenzované, a zároveň veľmi pohodlné predné sedačky so sympatickým náznakom bočného vedenia.
Imidžový prístup dá o sebe vedieť aj v rámci priestorových pomerov v druhom rade. Nová Mokka v tejto disciplíne nepatrí k rekordérom svojho segmentu. Po otvorení zadných dverí je k dispozícii menší vstupný otvor, pod čo sa podpísala nielen efektne klesajúca línia strechy, ale aj pomerne vysoké prahy dverí. Po usadnutí sa však prvotný priestorový dojem citeľne zlepší. V druhom rade sa okrem detí pomerne pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých s výškou do cca 175 cm. Cestovný komfort zlepšuje prítomnosť dvojice USB slotov.
Vzhľadom na elektrický koncept pohonu, nová Mokka e potešila adekvátnym batožinovým priestorom so základným objemom 310 litrov. To je len o 40 litrov menšia kapacita ako ponúkajú modely s konvenčným pohonom. Najväčší rozdiel v tomto smere reprezentuje schránka pod podlahou. Pri elektrickej verzii sa sem zmestí len povinná výbava a sada na opravu defektu. Nabíjacie káble si pri dlhších presunoch musia svoje miesto nájsť priamo v kufri.
Pri manipulácii s ťažkým nákladom treba mať na zreteli aj riziko nechceného poškriabania pomerne masívnej nakladacej hrany lakovanej vo farbe karosérie. Pomerne neintuitívne je na moje prekvapenie vyriešené otváranie dverí kufra. Mikrospínač je v porovnaní s úchytom umiestený až o úroveň nižšie, teda v module nárazníka. Tým je automaticky pri zlých poveternostných podmienkach náchylnejší na ušpinenie. Batožinový priestor na druhej strane ponúka predprípravu na prítomnosť užitočnej medzipodlahy. Vďaka nej je možné eliminovať vznik nepraktického schodíka pri sklopených operadlách. Maximálna prepravná kapacita v tejto konfigurácii dosahuje až 1060 litrov.
Elektrická verzia Opel Mokka pri porovnaní s konvenčnými verziami maskuje svoju vyššiu cenovku bohatou výbavou dostupnou už v základe. Testovaný model v top výbave Ultimate už bez nutnosti ďalšieho doplatku zahŕňa okrem štýlových dizajnových doplnkov aj: čalúnenie v kombinácii latka + Alcantara, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievaný volant, jazdné asistenčné systémy ako je prednárazový asistent s detekciou chodcov a cyklistov, adaptívny tempomat s funkciou automatického rozjazdu, udržiavanie v jazdných pruhoch, sledovanie mŕtveho uhla, parkovacie senzory po celom obvode vozidla alebo vstavanú navigáciu. Parkovacia kamera s nahľadom na okolie vozidla je k dispozícii už v nižších výbavách.
Racionálny elektromobil
Na úvod hodnotenia jazdných vlastností nového modelu Opel Mokka e, si je vhodné štýlový crossover vhodne bližšie zadefinovať z hľadiska filozofie a koncepcie elektrického pohonu. Automobilka tu sľubuje dojazd na úrovni 324 kilometrov. Tento parameter posúva testovaný model do strednej elektrickej triedy, teda na pomyselné rozmedzie elektromobilov určených prioritne do mesta a tzv. „dospelých“ elektromobilov s citeľne vyššou cenovkou. Štýl a imidž v kombinácii so zaujímavou cenovkou samozrejme nie sú jediné prednosti skúšaného modelu. Elektrická Mokka dokáže potešiť aj emóciami z jazdy!
Plusové body tu dávam vyladeniu podvozka. Mokka e ponúka triafa prakticky ideálny stred medzi jazdným komfortom a zážitkovým prejavom. Už pri prvých kilometroch strávených za volantom testovaného exempláru sa k slovu prihlási prijemná tuhosť karosérie. Batérie v podlahe dokážu zároveň efektívne maskovať o niečo vyššiu pohotovostnú hmotnosť testovaného modelu. Tá sa v rámci „baterkových“ vozidiel mimochodom ustálila na stále prijateľnej hodnote cca 1,5 tony!
Prirodzene nízke ťažisko som ocenil aj v dynamickejšom jazdnom móde. Schopne vyladený podvozok bezproblémovo zvláda aj dynamickejšie prejazdy cez zákruty. V tomto režime som bol spokojný tiež s celkovou ovládateľnosťou a reakciami na pokyny smerom od riadenia. Podvedome očakávaná nedotáčavosť sa k slovu reálne prihlási o niečo neskôr, ako ju vodič podvedome očakáva. Vďaka kompaktným rozmerom, kratšiemu rázvoru, ako aj celkovej agilite, poteší Mokka aj celkovou obratnosťou.
Druhú stranu mince podvozka reprezentuje vyladenie pruženia, ktoré dokáže až nečakane ochotne odfitrovať bežné nerovnosti našich ciest. Pod príkladný jazdný komfort sa bezpochyby podpísali aj pneumatiky s racionálnou výškou bočného profilu. Pohodu na palube podčiarkuje aj adekvátne odhlučnenie priestoru pre posádku. To je pri vozidlách s elektrickým pohonom aj tak trochu očakávanou záležitosťou.
Pohonná sústava testovaného modelu ponúka maximálny výkon 136 koní. Elektromotor s papierovo nie príliš oslnivým výkonom pôsobí v reálnej praxi potencionálne živším dojmom ako deklarujú jeho oficiálne výkonové parametre! Pod plne postačujúcu jazdnú dynamiku sa s určitosťou podpísal aj okamžitý nástup krútiaceho momentu, teda typická vlastnosť modelov s elektrickým pohonom. V mestskej premávke preto dokáže Mokka e častokrát zahanbiť aj papierovo výkonnejších konkurentov s klasickým spaľovacími motorizáciami.
Konštrukčnou zaujímavosťou je, že maximálny výkon 136 koní je k dispozícii len v športovom móde, resp. pri plnom zošliapnutí pedála akcelerátora. V tomto prípade dokáže elektrická Mokka bezproblémovo „pretočiť“ kolesá hnanej nápravy aj na kvalitnom cestnom povrchu. Pri bežnej jazde ponúka adekvátny výkonový potenciál už aj východiskový režim Normal. Po aktivovaní úsporného režimu Eco, sa naopak, citeľne otupia reakcie plynového pedála. Do úsporného módu sa prepne napríklad aj klimatizácia, čo má v praxi dopad na decentné predlženie celkového akčného rádiusu.
Dojazd si je možné pri predvídavej jazde predovšetkým v meste čiastočne predĺžiť taktiež efektívnym brzdením, resp. rekuperáciou. Mokka e v tomto smere ponúka aj intenzívnejší rekuperačný mód B. Moja výhrada smeruje k spôsobu jeho aktivovania. To je možné vykonať len prostredníctvom minimalistického tlačidla na stredovej konzole, k čomu je nutné takmer vždy skloniť zrak.
Elektromotor čerpá elektrickú energiu z 50 kWh batérie. Opel v rámci technológií zaujme podporou až 100 kW nabíjacieho výkonu, ktorý je dostupný pri využívaní adekvátne výkonnej nabíjacej stanice. Aj keď maximálny nabíjací výkon začne postupne s pribúdajúcimi percentami klesať, tak testovaný model je možné pri dlhých presunoch efektívne nabiť na približne 80% už za cca 30 minút. Šetrnejšou voľbou pre nabíjanie batérie predovšetkým pri bežnom využívaní reprezentuje domáci wallbox. Mokka e disponuje palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW, čo je zárukou plného nabitia batérie za približne 5 hodín. Núdzové riešenie predstavuje možnosť nabíjania z klasickej 230V siete. Opel mimochodom v rámci bohatého príslušenstva v opcii ponúka praktický kufrík s viacerými vzájomne kompatibilnými nabíjacími koncovkami.
Náš test modelu Mokka e prebiehal v relatívne príjemnom jesennom počasí, s pomerne chladnými ránami. Deklarovaný dojazd pri plne nabitej batérii podľa palubného počítača najčastejšie vyobrazoval hodnotu dojazdu na úrovni 322 km, čo zodpovedá sľubom výrobcu. Reálny dojazd, resp. spotreba sa ale aj v tomto prípade, v značnej miere odvíja od spôsobu používania.
Pri bežnej jazde predovšetkým po meste a okreskách sa spotreba elektrickej energie pohybuje približne na úrovni 15 kWh na každých 100 km. Táto hodnota zodpovedá aj deklarovanému dojazdu. Naopak, pri diaľničnom tempe spotreba veľmi rýchlo preskočí 20 kWh hranicu. Mokka e preto dokáže pri diaľničnej rýchlosti na jedno nabitie prejsť cca 180 km. Najrelevantnejší údaj v podobe kombinovanej spotreby elektrickej energie sa na konci testu nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 17,2 kWh.
A náš celkový dojem?
Nový Opel Mokka dokáže zaujať nielen svojim efektným dizajnom, ale aj tradičnou racionalitou zabalenou do moderného kabátika. Testovaný elektromobil Mokka e je v dnešnej dobe zmysluplným obohatením modelového portfólia, ktoré dokáže určitá skupina zákazníkov reálne oceniť. Vyššia cenovka v porovnaní s konvenčnými verziami, je vykompenzovaná nielen vyšším výkonom ale aj bohatou výbavou. Elektrický pohon dokáže v rámci celkového dojazdu uspokojiť každodenné nároky väčšiny bežnej populácie.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Opel Mokka e 50 kWh Ultimate
Dĺžka: 4 151 mm
Šírka: 1 791 mm
Výška: 1 534 mm
Rázvor: 2 561 mm
Objem kufra: 310 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1598 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: bezstupňová
Dojazd podľa výrobcu: 318-324 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 17,4 – 17,8 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 17,2 kWh/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy
Verzia/akciová cena
Opel Mokka e 50 kWh Ultimate (testovaný model) od 35 990 €
Opel Mokka e 50 kWh Edition od 31 490 €
Opel Mokka 1,2 Turbo Mokka (zážihová verzia) od 16 890 €