SUV modely s emblémom značky Peugeot patria k najpredávanejším v Európe. Francúzi majú mimoriadne bohaté skúsenosti aj v segmente malých automobilov. Kompaktný hatchback 208 získal v tejto sezóne prestížny titul Európske auto roka. Ako prienik toho najlepšieho z oboch svetov možno označiť druhú generáciu SUV modelu Peugeot 2008. Nový model ale v sumári rozhodne nemožno považovať len za zdvihnutý hatchback. Druhá generácia okrem atraktívneho SUV štýlu dokonale prekvapuje aj s prihliadnutím na praktickú stránku, o čom sme sa na vlastnej koži presvedčili aj v rámci redakčného testu.
Nový Peugeot 2008 v silnejšej vznetovej verzii 1,5 BlueHDI 130 (130 koní), skombinovanej s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a v dizajnovo atraktívnej výbavovej verzii GT Line, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Peugeot.
Rýchle fakty:
- SUV model Peugeot 2008 debutoval prvýkrát v roku 2013. V tých časoch išlo o priamu náhradu za praktickejšie kombi, ktorým ešte disponoval modelový rad 207. Nahradiť kombi malým SUV sa vo finále ukázalo ako geniálny ťah. Z modelu 2008 sa stal veľmi rýchlo predajný hit a jeden z najžiadanejších modelov s levom v znaku vôbec.
- Druhá generácia modelu 2008 debutovala v minulom roku. Aj v tomto prípade ide po technickej stránke o blízkeho súrodenca modelu 208. SUV ale medzigeneračne rozmerovo výrazne vyrástlo a dospelo. Technologický „highlight“ predstavuje aj príchod plne elektrickej verzie.
- Vzhľad exteriéru si zaslúži veľký palec hore. Podľa mnohých je nový model 2008 dizajnovo najkrajším súčasným modelom s logom Peugeot. Dynamický nádych okrem ostrých línií v prípade testovaného kúsku ešte viac vyšperkovala výbavová verzia GT Line.
- Interiér modelu 2008 kopíruje najnovšie trendy značky. Aj v tomto prípade je dominantou palubnej dosky jej usporiadanie s názvom i-Cockpit. Z užívateľského hľadiska tešia ešte viac „dospelé“ priestorové pomery v druhom rade, ako aj batožinový priestor s dostatočnou kapacitou.
- Jazdné vlastnosti možno v prípade voľby turbodieslovej motorizácie považovať skôr za racionálne ako emocionálne. Motorizácia 1,5 BlueHDi sa aj v tomto prípade vyznačuje špičkovou spotrebou paliva. Pochvalu si v tomto smere zaslúži aj spolupráca s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Fotogaléria Peugeot 2008
Peugeot 2008 sme v priemere spoznali už v roku 2013. Prvá generácia najmenšieho SUV s levom v znaku vtedy nahrádzala v portfóliu automobilky kombi verziu, ktorú zastrešoval ešte pred príchodom nového SUV modelový rad 207. A bol to dobrý ťah. Z malého SUV sa stal veľmi rýchlo reálny predajný bestseller a zároveň aj jeden z absolútne najžiadanejších modelov vo svojej kategórii.
Po prenikavom úspechu prvej generácie si Francúzi dali mimoriadne záležať aj na nástupnickom modeli, ktorý sme v premiére spoznali približne pred rokom. Novinka využíva technický základ aktuálnej generácie modelu 208, reprezentovaný variabilnou platformou s označením CMP. Nový model okrem toho medzigeneračne citeľne vyrástol. SUV v tomto prípade prekonáva rázvorom náprav a celkovou dĺžkou dokonca aj kompaktný model 308. Veľkou konkurenčnou výhodou druhej generácie sa stáva aj paleta dostupných pohonov. S odmyslením si „konvenčnej klasiky“ v podobe benzínových a naftových pohonných jednotiek je totiž novinka k dispozícii aj v čisto elektrickej verzii!
Vstupenkou do sveta aktuálneho modelu Peugeot 2008 sa stáva špičkový a mnohokrát ocenený 3-valec s objemom 1,2 litra z radu PureTech, dostupný až v troch výkonových verziách. Základný variant 1,2 PureTech 100 (100 koní) sa kombinuje výhradne so 6-stupňovým manuálom. Prostredná výkonová verzia 1,2 PureTech 130 je okrem 6-stupňového manuálu dostupná aj s 8-stupňovým automatom. Špičková verzia 1,2 PureTech 155 však vsádza výhradne len na spoluprácu s 8-stupňovým automatom.
Naftu v ponuke reprezentuje úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi. Slabšia verzia 1,5 BlueHDi 100 sa kombinuje výhradne s 8-stupňovým automatom. Testovaný silnejší vznetový variant 1,5 BlueHDi 130 je, naopak, dostupný výhradne s 8-stupňovým automatom. Čisto elektrický model Peugeot 2008 disponuje batériou s kapacitou 50 kWh a výkonom 136 koní. Podobne ako pri minulej verzii najmenšieho SUV s logom Peugeot, Francúzi aj v tomto prípade počítajú výhradne s pohonom prednej nápravy. Funkciu 4×4 ale čiastočne supluje inteligentné vyladenie trakčnej kontroly s názvom Grip Control, dostupné v opcii.
Najkrajší Peugeot súčasnosti?
Peugeot nás v posledných rokoch zásobuje množstvom krásnych noviniek. Nový dizajnový jazyk tejto francúzskej značky má rozhodne svoje čaro, ktoré podčiarkujú zmysluplne prepracované detaily. Na absolútnom piedestáli sa v tomto smere umiestňuje atraktívna vlajková loď Peugeot 508. Z nášho pohľadu za ňou ale veľmi nezaostáva ani druhá generácia SUV Peugeot 2008. Testovanému exempláru navyše mimoriadne pristane aj dynamický GT Line paket, ktorý bol v tomto prípade skombinovaný s čiernym lakovaním s prívlastkom Onyx.
Sebavedomej prednej časti okrem kontrastného chrómového výpletu takmer kolmej masky chladiča dominuje aj športový predný nárazník a vizuálne efektné svetlomety denného svietenia s motívom stôp po pazúroch. Ich krajný lúč pritom zabieha efektne až do línie nárazníka. Svetlomety testovanej konfigurácie okrem toho disponujú full LED technológiou s veľmi dobrým svetelným účinkom a precízne fungujúcou funkciou automatického prepínania diaľkového módu.
V rámci bočných partií je celkom jasne citeľný výrazný medzigeneračný nárast do dĺžky. Športový charakter v tomto priestore ešte viac podčiarkujú „ostré hrany“ v kombinácii s efektnými prelismi karosérie. Štýlové 17-palcové disky kolies reprezentujú ideálny kompromis medzi estetickým efektom a jazdným komfortom.
Zadným partiám dominuje rovnako dynamický svetelný podpis koncových svetiel, ako inak, s motívom levích pazúrov. Zatmavnený modul svetlometov zároveň opticky ideálne zapadá do karosérie čiernej farby. Až nečakane masívny plastový nárazník decentne podčiarkuje aj akýsi „offroad“ charakter najmenšieho SUV značky Peugeot. Výsadou testovanej výbavy GT Line je aj reálne funkčná pochrómovaná koncovka výfukového systému.
Autentický a zároveň praktický interiér
Interiér testovaného modelu optimálne nadväzuje na atraktívny exteriér. Aj keď v tomto prípade je architektúra palubnej dosky takmer kompletne prevzatá od menšieho súrodenca 208, tak vďaka usporiadaniu i-Cockpit pôsobí model 2008 v porovnaní s väčšinou konkurentov aj v kabíne stále mimoriadne originálne. Prémiovú atmosféru evokuje nielen precízne dielenské opracovanie, ale aj skladba použitých materiálov. Dynamickú atmosféru zvýrazňuje centrálna časť palubnej dosky z materiálu, ktorý vizuálne pripomína karbón, ako aj čierne čalúnenie stropu.
Praktický detail SUV predstavuje pomerne dôkladné prekrytie prahov na všetkých dverách. V rámci prístupu na palubu je však potrebné počítať s masívnymi prahmi na dverách. Peugeot v rámci poslednej evolúcie opäť vylepšil usporiadanie palubnej dosky v štýle i-Cockpit. Na malý volant s atypickým tvarovaním a vyššie umiestnený prístrojový panel si konzervatívnejšie orientovaní vodiči budú pravdepodobne musieť určitý čas zvykať. Na druhej strane vďaka širokej škále možností nastavenia volantu, resp. sedačky, by si optimálnu pozíciu za volantom mala nájsť drvivá väčšina
Praktický detail SUV predstavuje pomerne dôkladné prekrytie prahov na všetkých dverách. V rámci prístupu na palubu je však potrebné počítať s masívnymi prahmi na dverách. Peugeot v rámci poslednej evolúcie opäť vylepšil usporiadanie palubnej dosky v štýle i-Cockpit. Na malý volant s atypickým tvarovaním a vyššie umiestnený prístrojový panel si konzervatívnejšie orientovaní vodiči budú pravdepodobne musieť určitý čas zvykať. Na druhej strane, vďaka širokej škále možností nastavenia volantu, resp. sedačky, by si optimálnu pozíciu za volantom mala nájsť drvivá väčšina užívateľov.
Francúzi sa v rámci celkového efektu dôkladne pohrali s digitálnym prístrojovým panelom s atraktívnou funkciou vyobrazovania najdôležitejších údajov v podobe 3D efektu. Vodič má v tomto smere k dispozícii celkovo až šesť vyobrazovacích módov, vrátane dvoch personalizovateľných, ktorých zmenu sprevádzajú vizuálne efektné animácie. Na naše prekvapenie ale ani v jednom z prípadov nie je k dispozícii grafická verzia pripomínajúca klasické budíky.
Súčasťou usporiadania i-Cockpit je ešte aj centrálna dotyková obrazovka orientovaná v smere na vodiča. Infotainment je umiestnený prakticky v rovnakej výške ako prístrojový panel, čo vo finále dotvára súmerný a jednoliaty celok. Prepracovanej grafickej stránke a pohotovej odozve na dotyk sekunduje podľa očakávania aj v tomto prípade logika ovládania, dôverne známa už aj z iných modelov značky. Najdôležitejšie položky menu sa prepínajú prostredníctvom efektnej „klávesnice“ situovanej o úroveň nižšie. V danom priestore chválime prítomnosť najdôležitejších funkcií klimatizácie, ako aj zachovanie praktického otočného potenciometra na ovládanie hlasitosti audia. K ďalším často používaným funkciám, ako je napríklad regulácia teploty alebo deaktivácia štart/stop, je však nutné „preklikať“ sa prostredníctvom dotykovej obrazovky.
Z praktických riešení si palec hore zaslúži prítomnosť uzatvárateľnej schránky s funkciou indukčného nabíjania mobilného telefónu. V otvorenom stave daný priečinok zároveň poslúži aj ako efektný stojan, do ktorého je možné zafixovať aj smartfón väčších rozmerov. Užívateľskú sofistikovanosť tohto riešenia dotvára aj prítomnosť oboch typov USB koncoviek.
Medzigeneračný nárast rozmerov modelu Peugeot 2008 sa pozitívne premietol aj do priestorových pomerov v kabíne. V porovnaní so sesterským modelom 208, ešte väčšiu vzdušnosť pocítia aj prední pasažieri, a to aj napriek už spomenutému prémiovému čalúneniu stropu v čiernej farbe. Dostatočne nadimenzované predné sedačky pri verzii GT Line potešia náznakom bočného vedenia a celkovo lepšou fixáciou. Za plne akceptovateľný možno zároveň označiť aj výhľad z vozidla.
S výrazne väčšou porciou priestoru v porovnaní s kompaktným súrodencom môžu pri modeli 2008 počítať aj v druhom rade. Z hľadiska priestorovej rezervy pre nohy a hlavy sa v tomto prípade na nedostatok miesta nebudú sťažovať ani urastenejší dospelí. Prítomnosť k segmentu malých SUV aj preto v danom priestore najviac pripomína šírka lavice, ktorá je nadimenzovaná prioritne pre dvoch cestujúcich. Prostredný pasažier musí zároveň akceptovať aj prítomnosť vyvýšeného centrálneho tunela.
Praktické využitie má aj batožinový priestor. V základom usporiadaní disponuje objemom na úrovni až 405 litrov. Z praktickej stránky poteší prítomnosť polohovateľného dvojitého dna, ktoré pri konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami umožňuje vytvorenie prakticky ideálnej roviny. Maximálna prepravná kapacita sa pohybuje na úrovni 1467 litrov. V prípade kvalitného audio systému značky Focal vypĺňa priestor pod podlahou subwoofer a dojazdovú rezervnú pneumatiku nahrádza lepiaca sada.
Testovaná druhá najvyššia výbava, resp. verzia s názvom GT Line, okrem športového optického paketu obsahuje aj výbavové prvky ako full LED svetlomety, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, ambientné osvetlenie interiéru či špeciálny poťah sedadiel. Prvky ako cúvacia kamera, automatická jednozónová klimatizácia alebo bezkľúčové štartovanie sú k dispozícii už aj pri nižších výbavách. Z príplatkovej výbavy v opcii dávame veľký palec hore veľmi dobre fungujúcemu bezkľúčovému prístupu, ktorý reaguje automaticky po priblížení sa k vozidlu a prítomnosti kľúčika od zapaľovania.
Suverénny a zároveň mimoriadne úsporný
Nový Peugeot 2008 vyzerá fantasticky a podvedome to evokuje aj obrovské očakávania od jazdných vlastností. Francúzi v tomto smere rozhodli vyhovieť čo najširšiemu spektru vodičov. S odmyslením si špecifickej elektrickej verzie sa k výbave GT Line najviac hodí benzínový agregát z radu PureTech. Automobilka v tomto prípade ale myslí aj na priaznivcov nafty, čo bol aj prípad nami testovanej konfigurácie.
Z užívateľského hľadiska si novinka zaslúži pochvalu za prekvapivo univerzálny podvozok. Jeho naladenie pri novom modeli rozhodne nie je vyslovene francúzsky hojdavé. Na druhej strane, filtrovanie drobných nerovností našich ciest zvláda novinka pomerne suverénne a s prehľadom. Pod to sa vo finále podpísali aj rozumné 17-palcové pneumatiky. Avšak väčšia prepadlina, resp. hlbší výmoľ nie je pre podvozok testovaného modelu priaznivý. Pri nechcenom prejazde cez spomínané nerovnosti treba automaticky počítať aj s prislúchajúcim rázom a zvukovou odozvou. Nadanie podvozka v princípe najviac vynikne na kvalitnom asfalte, kde sa aj pri dynamickejšom prejazde cez zákruty testovaný model prekvapivo nakláňa len minimálne.
Celkový jazdný komfort v sumári ešte viac vylepšuje precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Minimalistický volant je už sám osebe zárukou príjemne strmého riadenia, čo vo finále dotvára optimálnu atmosféru verzie GT Line. Vyladenie riadenia s ľahučkým chodom je napriek tomu prioritne určené do mestskej premávky. Charakter posilňovača sa príliš nemení ani po aktivovaní športového režimu. Testovaný model ponúka celkovo až tri jazdné režimy: Normal, Eco a už spomínaný Sport.
Obkľukou sa dostávame späť k pohonnej jednotke. Turbodiesel 1,5 BlueHDi s výkonom 130 koní nás o svojich kvalitách stihol doteraz presvedčiť už vo viacerých modeloch koncernu PSA. Okrem príkladnej kultivovanosti je jeho najsilnejšou stránkou nízka spotreba paliva. Na druhej strane prehnané športové ambície od neho očakávať nemožno. Toto mu však väčšina majiteľov s radosťou odpustí práve v súvislosti s minimálnymi nárokmi na spotrebované palivo. V meste, resp. na diaľnici sa celkový apetít podľa palubného počítača pohybuje okolo 6 litrov nafty na každých 100 km. Pri pokojnej jazde prevažne po okreskách môže celkový priemer klesnúť pokojne aj o ďalšie 2 litre! Výsledný priemer sa na konci nášho testu v kombinovanom režime ustálil na špičkovej hodnote 4,9 l/100 km, čo presne zodpovedá údaju, ktorý oficiálne udáva aj samotný výrobca. Toto je pravdepodobne ten najlepší dôkaz toho, že moderné turbodiesle majú svoje opodstatnenie aj v dnešnej ekologickej dobe.
Špičkovú súhru pohonného aparátu vo finále dotvára kombinácia s dospelou 8-stupňovou automatickou prevodovkou klasickej koncepcie. Tá si svoju prácu za každých okolností odvádza spoľahlivo v ktoromkoľvek režime jazdy. Základné vyladenie automatu je orientované na spotrebu paliva. Zároveň je v tomto smere chvályhodné, že automat nemá tendenciu o neprirodzené podtáčanie ani v ekologickom móde. V sumári si Peugeot za svoju filozofiu, kde dospelý automat dopraje aj svojim najmenším modelom, zaslúži veľký palec hore.
Nový Peugeot 2008 v efektnej a dynamickej verzii GT Line sa logicky najlepšie cíti na spevnených cestách. Vďaka vyššej svetlej výške, približne na úrovni 16 cm, a precízne vyladenej trakčnej kontrole sa ale v princípe nestratí ani v ľahšom teréne, čím má slovná skratka SUV aj v tomto prípade svoje opodstatnenie.
A náš celkový dojem?
Nový Peugeot 2008 prešiel medzigeneračne zásadnou premenou. Veľmi efektný a nápaditý dizajn novinka kombinuje s koncepčne moderným a zároveň hodnotným interiérom. Jeho najväčšou zbraňou sa napriek tomu stáva priestor pre posádku, ktorým takmer atakuje kompaktných konkurentov. Jazdné vlastnosti svojou univerzálnosťou kopírujú trendy dnešných malých SUV. Turbodiesel pod prednou kapotou teší aj v tomto prípade špičkovou spotrebou paliva.
Autor: Peter Hlačik Foto: Filip Lehotský Testovací diár: Model: Peugeot 2008 1,5 BlueHDi 130 GT Line Dĺžka: 4300 mm Šírka: 1815 mm Výška: 1530 mm Rázvor: 2605 mm Objem kufra: 405 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 96/130 Krútiaci moment Nm: 300 Pohotovostná hmotnosť: 1404 kg Maximálna rýchlosť km/h: 195 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 4,9 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 4,9/100 km Pneumatiky: Michelin Primacy Verzia/akciová cena Peugeot 2008 1,5 BlueHDi 130 GT Line (testovaný model): od 23 890 € Peugeot 2008 1,2 Puretech 100 Active: od 15 990 €
Recenzia
Peugeot 2008 1,5 BlueHDi 130 GT Line
Dĺžka: 4 300 mm Šírka: 1 815 mm Výška: 1 530 mm Rázvor: 2 605 mm Objem kufra: 405 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 96/130 Krútiaci moment Nm: 300 Pohotovostná hmotnosť: 1404 kg Maximálna rýchlosť km/h: 195 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,9 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 4,9 / 100 km Pneumatiky: Michelin Primacy
Výhody
- Výrazný dizajn
Nevýhody
- Niektoré neergonomické riešenia v interiéri
Peugeot 2008 1,5 BlueHDi 130 GT Line DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu