Automobilka s levom v znaku v posledných mesiacoch vylepšila prakticky celé produktové portfólio. Úplne nové modely na čele s SUV súrodencami 3008 a 5008 doplnilo viacero zmysluplných faceliftov. Veľmi dôležitý míľnik Peugeot inovácií reprezentujú nové pohonné jednotky, ktorých spoločným menovateľom je elektrický doping. Určitou formou elektrifikácie dnes už ponúka prakticky každý v Európe predávaný automobil tejto francúzskej značky. Osvieženie v podobe plánovanej modernizácie si na svoje konto pripísal taktiež populárny malý hatchback. Súčasná generácia vstupnej brány do sveta Peugeot priniesla do segmentu malých vozidiel výraznú porciu autentického imidžu. Aj vďaka tomu sa už niekoľko rokov radí medzí stabilne najpredávanejšie automobily starého kontinentu. Modifikovaná derivát s odmyslením povinnej jazdy na čele s upravených dizajnom a výbavou zaujme taktiež príchodom nových mild-hybridných motorizácií. V aktuálnom teste sme mali možnosť preveriť nový spaľovací vrchol skombinovaný s temperamentným dizajnovým balení verzie GT.
Vynovený Peugeot 208 s novou mild-hybridnou motorizáciou 1,2 Hybrid 136 koní skombinovanou s taktiež novou 6-st. elektrifikovanou automatickou e-DCS prevodovkou a v športovo ladenej vrcholnej výbavovej verzii GT, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Peugeot.
Rýchle fakty:
- Model 208 je pre francúzsku automobilku veľmi dôležitý. Malý hatchback patrí dlhodobo medzi vôbec najpredávanejšie automobily v európskom priestore. Jeho aktuálna druhá generácia podstúpila prednedávnom plánovanú modernizáciu.
- Facelift obľúbeného modelu Peugeot 208 sa okrem povinnej dizajnovej, resp. výbavovej jazdy sústredil taktiež na upravenú paletu pohonných jednotiek. Technologicky vynovené čisto batériové verzie dopĺňa príchod nových mild-hybridných motorizácií.
- Vo všeobecnosti dravý a emočne orientovaný dizajn modelu Peugeot 208 po facelifte zdobí ešte sebavedomejšia predná časť. Osviežená verzia je ľahko identifikovateľná vďaka svetelného podpisu. Sumárne dynamický nádych dokáže ešte viac vyšperkovať špičková výbava GT.
- Vo všeobecnosti originálny a koncepčne zaujímavý interiér modelu Peugeot 208 s usporiadaním i-cockpit zdobia po modernizácii prepracované digitálne hračky na čele s najnovšou evolúciou palubného infotainmentu. Verzia GT sa môže pochváliť viacerými dynamickými doplnkami vrátane špičkových sedačiek so športovým nádychom.
- Vynovený Peugeot 208 vo verzii GT premietol označenie vrcholnej výbavy nielen do vizuálneho kabátika, ale zároveň aj do temperamentných jazdných vlastností. Nový mild-hybrid je adekvátne energický a pri správnej technike jazdy dokáže byť taktiež príjemne úsporný.
Peugeot patrí medzi najstaršie automobilky našej planéty. Množstvo modelov s logom leva sa do histórie dokázalo zapísať nezameniteľným spôsobom. Francúzi majú veľmi silnú tradíciu napríklad aj v kategórii rozmerovo malých a cenovo dostupných automobilov. Po ukončení produkcie najmenšej produktovej línie zastúpenej rodinou 100, presnejšie modelom 108 v roku 2021, predstavuje aktuálnu vstupnú bránu do sveta s emblémom leva obľúbený zástupca z B-segmentu, ktorým je model 208.
História série Peugeot 200 sa vďaka modelu 201 píše už od roku 1929. Postupom času dokázali Francúzi svoje malé automobily vždy príkladne prispôsobiť požiadavkám danej doby. S prispením veľkých úspechov vo svete rýchlostných skúšok sa medzi kultových zástupcov zo spomenutej rodiny radí napr. Peugeot 205 či Peugeot 206. Po príchode modelu 208 z roku 2012, ktorý mimochodom už nesie výrobnú stopu trnavského závodu, značka zastavila vzostupné číslovanie poslednej číslice trojmiestneho numerického kódu. V roku 2019 sme sa z tohto dôvodu dočkali príchodu druhej generácie rovnomenného malého hatchbacku. Ten je na rozdiel od predchodcov k dispozícii výhradne s prakticky orientovanou 5-dverovou karosériou. O rok neskôr sa identický model tešil z víťazstva v ankete COTY o Európske auto roka.

Súčasná generácia Peugeot 208 je postavená na modulárnej platforme CMP. Daný technický základ je už prispôsobený pre nasadenie nielen spaľovacích, ale aj čisto elektrických motorizácií. Očakávaný facelift, oficiálne predstavený v roku 2023, prináša do praxe s odmyslením si dizajnového a výbavového osvieženia taktiež upravenú paletu dostupných pohonných jednotiek. Už viac neponúkaný turbodiesel nahradili dve výkonové verzie nového mild-hybridu. Výrazne prepracovaný koncept pohonu si zároveň osvojil taktiež elektrický model E-208 s teraz ešte lepším dojazdom.
Vstupnou bránou do sveta Peugeot 208 je naďalej čisto benzínová atmosférická 3-valcová motorizácia 1,2 PureTech s výkonom 75 koní, ktorá sa kombinuje s 5-st. manuálom. Výhradne benzín poháňa taktiež jej prepĺňaný ekvivalent 1,2 PureTech s výkonom 100 koní spolupracujúci so 6-st. manuálom. Motorovou novinkou je dôkladne prepracovaný prepĺňaný benzínový 3-valec doplnený o mild-hybridný doping. Motorizácia s komerčným označením 1,2 Hybrid je k dispozícii s výkonom 100, resp. 136 koní a kombinuje sa s novou 6-st. dvojspojkovou automatickou e-DCS prevodovkou. Inovovaný elektrický ekvivalent E-208 pri slabšej verzii s 50 kWh batériou spolupracuje s elektromotorom o výkone 136 koní. Výkonovou špičkou celého modelového radu je následne verzia s 51 kWh akumulátorom a elektrickým výkonom 156 koní.

Ešte atraktívnejší
Aktuálna generácia zástupcu v segmente malých hatchbackov zaujala už vo svojej pôvodnej verzii atraktívnym dizajnovým balením s temperamentným a zároveň originálnym podtónom. Francúzi dokázali pri facelifte všetky vyššie spomenuté vizuálne prednosti ešte viac zvýrazniť. Úplnou samozrejmosťou osvieženého modelu je osvojenie si najnovšej vizuálnej identity značky Peugeot. Sumárny emocionálny zážitok zo zmodernizovaných kriviek v prípade testovaného exempláru vyšperkovala vrcholná výbava GT so športovým akcentom.
Autentický dizajnový dojem v prípade faceliftovanej verzie zastrešujú predovšetkým modifikované predné partie. Ich podstatnú časť vypĺňa rozmerovo citeľne veľkorysejšia maska. Tá si po vzore ostatných nových modelov z rodiny Peugeot osvojila výraznejší výplet so efektnými segmentmi lakovanými vo farbe karosérie. Originálnu zaujímavosť najmenšieho člena rodiny reprezentujú jej jednoznačne vymedzené postranné okraje. Logickou optickou inováciou je prítomnosť najnovšej evolúcie fabrického loga, ktoré o úroveň vyššie dopĺňa numerické označenie 208. Zmenami prešla taktiež svetelná technika. Pre špičkovú výbavu GT sú automaticky vyhradené vrcholné full-LED svetlá doplnené o efektne tmavé pozadie. V rámci daného segmentu musím testovaný exemplár pochváliť za dospelý svetelný účinok. Solídnemu dosvitu sekunduje spoľahlivo fungujúce prepínanie diaľkového módu. Osviežená verzia je veľmi ľahko identifikovateľná s prispením prepracovaného svetelného podpisu. Zastrešuje ho o úroveň nižšie situovaný modul s motívom trojice „pazúrov.“ Finálnu temperamentnú príchuť kompletizuje ostro tvarovaná spodná línia nárazníka s centrálnou časťou lakovanou v čiernej farbe.

Optický temperament vyžaruje taktiež z bočného profilu vynoveného hatchbacku. Silueta aktuálnej generácie Peugeot 208 zaujme proporčne krátkym druhým párom dverí. Po modernizácii je už v úplnom základe k dispozícii pekný detail zastúpený čiernymi krytkami spätných zrkadiel. Identický farebný odtieň zdobí siluetu orámovania bočného presklenia. V prípade vrcholnej výbavy sú v lesklom čiernom prevedení vyhotovené taktiež výrazné lemy blatníkov, ktoré ešte viac zvýrazňujú samotné kolesá. Pre špičkový model sú automaticky vyhradené 17-nástky s novým dvojfarebným dizajnom. Emočným detailom kolies je centrálna krytka so zakomponovaným fabrickým logom. Modernizácia so sebou priniesla taktiež inovovanú ponuku farieb. Do tejto kategórie sa radí i prenikavá žltá metalíza s dovetkom Aguada. Zaujímavosťou je, že zároveň ide o východiskovou farbou dostupnou bez dodatočného príplatku. Farebný kontrast testovaného modelu kompletizuje príplatkové čierne lakovanie strechy. Špičkovú výbavovú verziu pripomína zapracovanie tmavého loga GT v zadnom stĺpiku karosérie.
Nedávny facelift sa vizuálne odzrkadlil taktiež pri zadných partiách. Najzásadnejšou zmenou tohto priestoru je prepracovaný svetelný podpis. Pôvodnú vertikálnu orientáciu v štýle pazúrov teraz nahrádza rovnako pútavá horizontálna línia. Modul koncových svetiel vzájomne prepája tmavá linka. Tu si našiel svoje miesto teraz o niečo výraznejší nápis Peugeot v taktiež tmavom odtieni. Z o úroveň vyššieho priestoru zároveň zmizlo fabrické logo. Temperamentnú príchuť verzie GT kompletizuje pomerne výrazný strešný spojler v čiernej farbe, ako aj prepracovaný nárazník s náznakom difúzora a zároveň efektnou dvojicou reálne funkčných výfukových koncoviek.

Štýlový interiér s originálnou architektúrou
Výraznú orientáciu smerom na štýl a imidž pripomína vynovený Peugeot 208 taktiež v interiéri. Športovo-luxusnú atmosféru pri testovanom exemplári ešte viac umocnila špičková verzia GT s množstvom prepracovaných detailov. V rámci segmentu malých hatchbackov už v štandarde kvalitatívne solídny dojem v tomto prípade ešte viac vyšperkoval dynamický akcent zastrešený tmavým čalúnením stropu, kovovými dekórami na vnútorných prahoch alebo hliníkovými pedálmi. Celkovo exkluzívny nádych kompletizuje opciové alcantarové čalúnenie sedadiel s efektným prešívaním.
Autentický koncept kabíny ešte viac zvýrazňuje zaužívaná Peugeot architektúra palubnej dosky s malým volantom a o niečo vyššou pozíciou prístrojového panela a centrálnej dotykovej obrazovky. Pravdou je, že pri malom hatchbacku som si pri mojej výške 185 cm hľadal optimálnu pozíciu predsa len o niečo dlhšie, ako je tomu pri rozmerovo väčších súrodencoch. Hlavnou prednosťou usporiadania i-cockpit ostáva vzájomné prepojenie vodiča a vozidla.

Najzásadnejšiu funkčnú zmenu faceliftu s odmyslením si inovovaných digitálnych hračiek predstavuje nový minimalistický volič automatickej prevodovky, ktorý Francúzi v súčasnosti využívajú naprieč celým modelovým spektrom. Sympatické je, že testovaný exemplár si po modernizácii naďalej zachoval adekvátne množstvo klasických tlačidiel. Dominantou je v tomto kontexte centrálne umiestnený klávesový panel v efektnom dizajne doplnený o klasickú reguláciu hlasitosti audia. Tradične ovládané najdôležitejšie funkcie klimatizácie dopĺňajú virtuálne tlačidlá s najdôležitejšími skratkami, resp. ovládaním vyhrievania sedadiel. V minulosti zaužívanú Peugeot ergonómiu tu najviac pripomína združený ovládač tempomatu vľavo pod volantom.
Malý Francúz s odmyslením si dynamicky ladenej centrálnej výplne palubnej dosky v imitácii uhlíkových vlákien nešetrí ani na vysokolesklých plochách v štýle klavírneho laku. Identický povrch pokrýva takmer celú stredovú konzolu. Logickou nevýhodou tohto riešenia je zvýšená „citlivosť“ na škrabance či iné nechcené mechanické poškodenia. Pripočítať k tomu treba taktiež náchylnosť na stopy po odtlačkoch prstov či prachové častice. Na druhej strane len chválu si zaslúži sofistikovane prepracovaný koncept odkladacích priečinkov. Zaužívanú klasiku dopĺňa multifunkčná stredová konzola, kde výklopné dvierka centrálneho boxu s funkciou indukčného nabíjania dokážu poslúžiť ako šikovný stojan pre smartphone. Palec hore dávam pozične premyslení prítomnosti susediacich USB koncoviek. Efektne zapracovaný prístrojový panel zdobí po modernizácii inovovaný grafický koncept s teraz ešte viac precíznym a ostrejším vyobrazením doplneným o 3D efekt. Dostupné layouty je možné po obsahovej stránke do značnej miery prispôsobiť. Medzi ponúkanými variáciami prirodzene nechýba mapový podklad zo vstavanej navigácie či funkcia hybridu. Palec hore dávam zachovaniu futuristickejšej simulácii budíkov vrátane protichodne sa pohybujúcich ručičiek.

Ešte zásadnejšiu grafickú revolúciu so sebou po facelifte prináša centrálny dotykový displej s praktickou orientáciou v smere na vodiča. Malý hatchback si osvojil najnovšiu evolúciu infotainmentu známu už aj z iných nových modelov značky Peugeot. Prepracovanú a detailnú grafiku dopĺňajú pohotové reakcie na dotykové povely. Prostredie úvodných obrazoviek si je možné personálne prispôsobiť na základe dostupných layoutov. Prostredníctvom displeja sa tradične ovláda podrobnejšie nastavenie klimatizácie. Chválim, že v rámci rýchlych skratiek si je možné prednastaviť pohotový prístup k preverovaným funkciám vozidla vrátane povinných „eurohlásičov“ na čele s monitorovaním rýchlostných limitov.
Praktickou pomôckou je moderná mobilná konektivita fungujúca aj bez priameho káblového prepojenia. Cez bluetooth je možné súčasne spárovať dve zariadenia. Vstavaná navigácia, bez ktorej by som v tomto prípade vďaka vyššie spomenutej funkcii dokázal existovať, je súčasťou opcie. Príplatkovou záležitosťou je taktiež príkladne ostrý a zároveň detailný kamerový výstup z prednej a zadnej kamery doplnený o komplexný náhľad okolia vozidla. V rámci danej kategórie vozidiel ide určite o nadštandard. Zaujímavým doplnkom známym prioritne z elektromobilov je záložka s jednoduchými hrami.

Za veľkú ozdobu testovaného exemplára možno označiť predné sedačky. Automatickou súčasťou vrcholnej verzie GT je ich športová nadstavba s funkčne príjemným a zároveň stále komfortným náznakom bočného vedenia. O veľmi dobrú fixáciu tela pri temperamentnejšej jazde sa tu stará už spomenuté príplatkové čalúnenie v na dotyk príjemnej Alcantare. Spomenutý opciový balík, do ktorého by som v rámci osobnej konfigurácie s určitosťou zainvestoval, zároveň zahŕňa vyhrievanie predných sedadiel s elektrickým nastavením pozície vodiča doplneného o masážnu funkciu. Športový akcent dotvára už spomínaný malý volant atypického tvaru s perforovaným koženým poťahom v obvode najčastejšej pozície vodičových rúk. Ako plne akceptovateľný možno napriek o niečo širšej spodnej časti predných stĺpikov, stále označiť i výhľad z vozidla.
V porovnaní s priestorovo veľkoryso nadimenzovanou prednou časťou kabíny pôsobí zóna určená pre zadných pasažierov už viac kompromisnejším nádychom. Obdobný prístup s prioritnou orientáciou na deti je v segmente malých hatchbackov v princípe zaužívaným pravidlom. Deti, resp. štandardne urastení dospelí sa tu napriek tomu nebudú sťažovať na nedostatok životného priestoru. Urastenejší jedinci už musia pri vstupe do druhého radu počítať s o niečo užším vstupným otvorom. Pri mojej výške 185 cm sa ako priestorový limit začína javiť priestor pre hlavu a v prípade rovnako vysokého predného spolucestujúceho taktiež aj pre kolená. Peugeot v rámci cestovného komfortu zadných pasažierov spojeného s maximálnou konektivitou myslel dokonca aj na taký detail, ako je dvojica zdrojových USB zahŕňajúca oba typy koncoviek. Z čisto funkčnej stránky dávam palec hore taktiež dostupnosti odkladacích boxom vo dverách.

Zástavba novej mild-hybridnej pohonnej jednotky nemala žiadny dopad na prepravnú kapacitu. Základný objem batožinového priestoru disponuje naďalej plne akceptovateľnou hodnotou 352 litov. V danom segmente typicky vyššiu nakladaciu hranu kompenzuje Peugeot 208 adekvátnou dĺžkou ložnej plochy. Palec hore dávam taktiež dôrazu na čo najviac symetrické tvarovanie či odolnejší obklad bočných stien. Finálnu praktickú stránku vylepšuje prítomnosť háčika na tašky. V priestore pod jednoduchou podlahou zostalo stále dostatok miesta na odloženie užitočnej dojazdovej pneumatiky dostupnej už v štandardne. Prepravnú kapacitu je možné navýšiť až na 1163 litrov prostredníctvom sklopenia zadných operadiel delených v pomere 60/40. Prítomnosť pomerne výrazného schodíka v danej konfigurácii pri testovanom exemplári vzhľadom na jeho segmentovú príslušnosť nepovažujem za akútny nedostatok.
Vynovený Peugeot 208 dokáže potešiť reálne bohatou výbavou už v základnej verzii s dovetkom Style. Jej automatickou súčasťou s odmyslením si širokej palety bezpečnostných a asistenčných systémov je napríklad tempomat, predné LED svetlá, zadné parkovacie senzory, vyhrievané predné sedačky alebo manuálna klimatizácia. Prostredný stupeň Allure k tomu pridáva predné senzory, elektronickú parkovaciu brzdu, automatickú klimatizáciu alebo modernú mobilnú konektivitu. Vrcholná verzia GT zaujme temperamentnými optickými doplnkami, vrcholnou verziou LED svetlometov, cúvacou kamerou, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, 3D prístrojovým panelom či športovými prednými sedačkami. Z prvkov v opcii stojí za zváženie investícia do balíka s čalúnením v Alcantare, adaptívneho tempomatu či pokročilejšieho kamerového náhľadu na okolie vozidla, ktorý zahŕňa taktiež vstavanú navigáciu.

Príjemná GT príchuť
Temperamentná výbavová verzia GT nie je v prípade testovaného modelu Peugeot 208 len čisto marketingovou záležitosťou. K opticky atraktívnemu kabátiku sa pridávajú solídne jazdné vlastnosti, v ktorých podstate je cítiť určitú prichuť DNA názvu skúšanej výbavy.
Najzásadnejšiu technologickú inováciu faceliftu predstavuje príchod elektrifikovanej pohonnej jednotky. Nový mild-hybrid koncernu Stellantis vďaka umiestneniu elektromotora v prevodovke a možnosti pohybu vozidla pri nízkej záťaži čisto v EV režime koncepčne balansuje medzi klasickými mild-hybridmi a sofistikovanejšou full-hybridnou technológiou.

Vynovený malý hatchback si podobne ako drvivá väčšina konkurencie vystačí s jednoduchšou konštrukciou uchytenia zadnej nápravy. Vyladenie pruženia je v kontexte verzie GT so štandardne dodávanými 17-palcovými kolesami skôr športovo tuhšie ako komfortne poddajné. Väčšinu bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry dokáže testovaný model 208 napriek tomu pochytať adekvátne suverénne.
Charakteristike tlmičov zo všetkého najviac nesvedčia väčšie prepadliny alebo výraznejšie prepadliny s ostrými hranami. Do tejto kategórie sa radia napríklad prepadnuté kanalizačné poklopy. Pri nechcenom trafení „spomenutých“ nedokonalostí treba počítať s určitým prenosom kinetickej energie do modulu karosérie. Ako decentne „nervóznejšie“ smerom od nezaťaženej zadnej časti možno označiť taktiež svižné prejazdy cez sériu priečnych nerovností. Pri prioritnom používaní v mestskej džungli by z hľadiska komfortu s určitosťou viac vynikla niektorá z hierarchicky nižších výbavových verzií s menšími diskami a zároveň pneumatikami s vyšším bočným profilom.

Nesporné kvality špičkovej verzie GT sa naopak naplno prejavia na kvalitných povrchoch. Dané prostredie ladí k skúšanej konfigurácii suverénne najviac. Vrcholný Peugeot 208 hravo zvláda temperamentnú jazdu po zakrútených okreskách alebo iných technicky orientovaných cestných úsekoch. V identickom prostredí dávam veľký palec hore pocitovo precíznej tuhosti karosérie, ako aj stále pomerne mušej váhe. Hmotnosť nového hybridu sa stále pohybuje na sympatickej úrovni tesne nad hranicou 1,3 tony. V porovnaní s čisto benzínovým derivátom ide o približne 100 kg nárast váhy. Pri ostrejších prejazdoch cez zákruty dokáže vyvolať úsmev na tvári decentná hot-hatch príchuť. Pri limitných situáciách sa už o slovo prihlási prirodzená nedotáčať. V zimnom teste sa pod ňu v nezanedbateľnej miere podpísali sezónne pneumatiky a taktiež nízke teploty ovzdušia.
Kľúčom k nefalšovaným šoférskym emóciám je pri modeloch značky Peugeot už stabilne strmé a zároveň citlivo reagujúce riadenie skombinované s malým volantom. Vyladenie posilňovača je stále prioritne prispôsobené pohodlnému manévrovaniu v tesných priestoroch. Vzhľadom na prítomnosť nového mild-hybridu musím rovnako pochváliť prirodzené naladenie brzdného účinku. Pri potrebe presného dávkovania intenzity spomalenia tu v porovnaní s mnohými klasickými hybridmi prakticky úplne odpadá umelo pôsobiaci zásah rekuperácie. Modernizovaný model 208 GT výrazne prekonáva prioritne mestský rámec taktiež v disciplíne pomerne dospelého odhlučnenia priestoru pre posádku v kombinácii s vyšším rýchlostným tempom.

Finálny zážitok z jazdy ovplyvňuje voľba jazdného režimu. Malý Francúz disponuje zaužívanou klasikou v podobe východiskového nastavenia Normal, komótnejšej Eco alternatívny a zároveň citeľne impulzívnejšieho módu Sport. Dynamická alternatíva je najvhodnejšou voľbou práve pri zážitkovejšom zvezení sa po technickejších cestných úsekoch. Temperamentné emócie dokáže vo vyšších otáčkach ešte viac vyšperkovať zaujímavá zvuková farbička spaľovacej motorizácie s jemným elektrickým dopingom.
Technologickou ozdobou vynovenej verzie malého kompaktu je práve pohonné ústrojenstvo. Pod komerčným označením 1,2 Hybrid sa ukrýva konštrukčne výrazne prepracovaný prepĺňaný benzínový 3-valec, ktorý využíva rozvodovú reťaz. V prípade výbavy GT je pohonná jednotka vyladená na výkon 136 koní. O elektrickú nadstavbu sa tu s odmyslením si štartér-generátora stará dodatočný elektromotor integrovaný priamo v prevodovke. Táto konštrukčná finesa dokáže pri nízkej záťaži zaručiť pokojne aj súvislejšiu jazdu v EV móde. Výkon samotného elektromotora fungujúceho na klasickej 48V sústave pritom dosahuje 28 koní. Elektrická energia pochádza z malej batérie pod sedadlom vodiča s využiteľnou kapacitou 0,43 kWh.

Pri malom a stále ľahkom hatchbacku musím pochváliť v praxi reálne príjemný energický potenciál pohonnej jednotky. Výpomoc elektromotora je prirodzene cítiť predovšetkým pri rozjazdoch, resp. nižších rýchlostiach. Pocitová jazdná dynamika sa v mojej optike dokonca javí ešte o niečo impulzívnejšie ako je oficiálne deklarovaný výkon pohonnej jednotky. Motorový limit schopnosti svižnej akcelerácie sa tu prirodzene dostaví pri pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tepme alebo pri plne zaťaženom vozidle. Skutočný podiel čisto elektrickej jazdy úzko súvisí s prístupom samotného vodiča. Pri predvídavej jazde a takpovediac nútenom zapájaní EV móde funguje nový mild-hybrid veľmi dobre nielen v meste, ale taktiež pri všeobecne vyššom rýchlostnom tempe na okreskách.
S testovanou motorizáciou spolupracuje rovnako nová 6-st. automatická DCS prevodovka s dvoj-spojkovou konštrukciou. Po doterajších skúsenostiach s identickým pohonným reťazcom pri iných značkách koncernu Stellantis musím vynovený Peugeot 208 GT pochváliť za veľmi pekné zladenie pohonnej sústavy s prirodzenými prechodmi medzi oboma pohonmi. Vo všeobecnosti hladko prebiehajúce zmeny jednotlivých prevodov dopĺňa v prípade zážitkovejšej jazdy možnosť prekvapivo poslušného manuálneho radenia, ktoré zastrešujú pádla pod volantom.

Konštrukčnou zaujímavosťou nového mild-hybridu je automaticky prednastavená rekuperácia. Intenzitu spomaľovacieho účinku v tomto prípade nemožno meniť a ani deaktivovať. Po uvoľnení pedála akcelerátora začne malý hatchback pomerne intenzívne spomaľovať a zároveň sa rozsvietia brzdové svetlá. S takto vyladeným hybridom sa dá na druhej strane reálne rýchlo zžiť. Funkcia rekuperácie ma počas týždňového testu zároveň nijako neobmedzovala. Šikovnejší a predvídavý vodič si predovšetkým v meste rýchlo osvojí optimálny moment uvoľnenia plynu, tak aby bolo následne spomalenie čo najviac efektívne.
Mozaiku dospelého malého hatchbacku, ktorý svojou univerzálnosťou prerástol mantinely čisto mestského automobilu, podčiarkujú dobre fungujúce asistenčné systémy. Pri dlhších presunoch som si obľúbil dobre fungujúci adaptívny tempomat, dostupným v opcii. Výsledná spotreba paliva motorovej novinky je pomerne náchylná na preferovaný štýl jazdy. Kľúč k nízkemu apetítu predstavuje pokojnejšia a predvídavejšia jazda. Výsledný testovací priemer v zimnom období, vrátane viacerých diaľničných presunov a pri pomerne častom využívaní dynamického potenciálu verzie GT, sa nakoniec ustálil na stále sympatickej hodnote 5,7 l/100 km. To je o liter viac ako udáva automobilka. Pri väčšom snažení spojenom s predvídavosťou klesne apetít približne o pol litra. Reálne úsporný dokáže byť mild-hybrid pri meste, kde palubný počítač vyobrazil spotrebu rovných 5-litrov. S ešte o niečo menším apetítom (4,8 l/100 km) je možné počítať na okresných komunikáciách. Nameraná diaľničná spotreba sa ustálila na hodnote 6,8 l/100 km.

A celkový dojem?
Vynovený Peugeot 208 zdobí po facelifte ešte atraktívnejší dizajnový kabátik. Už v základe dynamické línie ešte viac vyšperkovala špičková výbava GT. Originálny interiér s hodnotným nádychom si zároveň osvojil najnovšiu evolúciu digitálnych hračiek. Najvýznamnejšou technologickou inováciou je príchod nového mild-hybridu. Vrcholná verzia s ikonickým prívlastkom nie je len o optickom marketingu, ale taktiež o šoférsky temperamentnom podtóne.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Peugeot 208 1,2 Hybrid 136 GT
Dĺžka: 4 055 mm
Šírka: 1 745 mm
Výška: 1 430 mm
Rázvor: 2 540 mm
Objem kufra: 352 litrov
Motor: zážihový mild hybrid (benzín + elektrina)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Systémový výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1303-1367 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 204
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,6 – 4,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,7 l/100 km
Pneumatiky: Firestone Winterhawk
Verzia/akciová cena
Peugeot 208 1,2 Hybrid 136 GT (testovaný model) od 25 490 €
Peugeot 208 1,2 PureTech 75 Style (6 MT) od 17 390 €