Značka Peugeot stála pri zrode moderného automobilu. Prakticky najstaršia svetová automobilka si pred niekoľkými rokmi osvojila novú a veľmi úspešnú filozofiu zameranú na ešte viac emócií. Dôkazom toho, že Francúzi sa nikdy nebáli ísť proti prúdu je dnes napríklad originálne usporiadanie interiéru Peugeot i-cockpit, ktoré si postupne prevzalo kompletné portfólio. Piliere prenikavého úspechu modelov s levom v znaku sú v posledných rokoch postavené na atraktívnych modeloch s vyššou svetlou výškou. Žiadanou hviezdou je dlhodobo napríklad aktuálna generácia SUV Peugeot 3008, ktorý v závere roka 2020 podstúpil modernizáciu. V rámci pestrej skladby dostupných pohonných jednotiek sme v redakčnom teste aktuálne preverili naftovú klasiku.
Obľúbený Peugeot 3008 s úsporným turbodieslom 1,5 BlueHDi 130, skombinovaným s 8-st. automatickou prevodovkou a prostrednej výbavovej línii Allure Pack, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Peugeot.
Rýchle fakty:
- SUV značky Peugeot sa v tešia mimoriadnej obľube. Na počiatku úspešnej éry bola v roku 2016 druhá generácia kompaktného SUV s označením 3008, ktorá okrem atraktívneho dizajnu prišla aj s novou koncepciou usporiadania interiéru.
- Facelift predstavený v závere roka 2020 sa niesol v znamení povestného dobrusovania detailov. Pozitívne je, že francúzske SUV si aj naďalej zachovalo pestrú škálu pohonných jednotiek. V ponuke vďaka Plug-in hybridu, nechýba ani pohon všetkých kolies.
- Atraktívny a výrazný dizajn modernizovanej verzie zaujme predovšetkým citeľne prepracovanou prednou časťou s opticky veľmi zaujímavým stvárnením masky chladiča.
- Ako nadčasový a futuristický možno v prípade Peugeot 3008 označiť aj jeho interiér. Modernizácia tu so sebou priniesla hodnotnejšie materiály a evolúciu multimediálneho rozhrania s väčšou dotykovou obrazovkou.
- Naftové motorizácie vo všeobecnosti nemajú aktuálne ustlané na ružiach. Moderný a mimoriadne úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi v našom teste napriek tomu potvrdil, že práve nafta je pre mnohých, v prípade všestranne orientovaného SUV s rodinným potenciálom, stále tou najlepšou možnou voľbou.
Fotogaléria Peugeot 3008
História Peugeot 3008 sa začala písať už v roku 2008. Pokračovateľ SUV tradície modelov s levom v znaku, na rozdiel od predchodcov 4007 resp. 4008, už vznikal kompletne vo francúzskej réžii. Prednosťou pôvodného modelu bol koncept karosérie, ktorý kombinoval filozofiu SUV, ale aj MPV. Doslova revolúciu priniesla aktuálna druhá generácia modelu 3008, predstavená v roku 2016. Nový model vznikal s dôrazom, na v úvode spomínanú, novú filozofiu značky Peugeot. Francúzi sa tu citeľne viac sústredili na zážitok z dizajnu, ako aj samotný SUV charakter. Z dobovej novinky sa prakticky okamžite stal predajný hit. Častú výčitku smerom k absencii pohonu oboch náprav automobilka neskôr vyriešila v podobe technológiami nabitej plug-in hybridnej verzie.
Modernizovaný Peugeot 3008 predstavený v závere roka 2020 sa prioritne sústredil na povestné dobrusovanie detailov. Nový model ponúka ešte výraznejší zážitok z dravého dizajnu. V interiéri si evolučnú premenu pripísal palubný infotainment. Automobilka zároveň vo výraznej miere zapracovala na bezpečnosti na čele s vylepšenými asistenčnými systémami. Úplnou novinkou je napríklad dostupnosť technológie tzv. nočného videnia. Funkcia automatického brzdenia dokáže suverénnejšie rozpoznať chodcov a cyklistov. Za zmienku tu zároveň stojí tiež rozšírená funkcionalita čítačky dopravných značiek.
Ponuka pohonných jednotiek zostala s výnimkou najsilnejšieho turbodiesla identická aj po facelifte. Vstupnou bránou do sveta Peugeot 3008 je prepĺňaný benzínový 3-valec 1,2 Pure Tech s výkonom 130 koní. Dostupný je buď so 6-st. manuálnou prevodovkou alebo 8-st. meničovým automatom. Výkonnejšou čisto benzínovou alternatívou je prepĺňaný 4-valec 1,6 PureTech (180 koní), kombinovaný už výhradne s 8-st. automatom.
Pre priaznivcov nafty majú Francúzi v ponuke moderný a úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi s výkonom 130 koní. Aj v tomto prípade je na výber 6-st. manuál, resp. 8-st. automat. Technologickú a výkonovú špičku reprezentujú dva plug-in hybridy. Dostupnejší Peugeot 3008 1,6 Hybrid s jedným prídavným elektromotorom disponuje výkonom 225 koní. Absolútnou špičkou je nakoniec motorizácia 1,6 Hybrid4, s výkonom až 300 koní. Spaľovaciemu motoru v tomto prípade sekundujú hneď dva samostatné elektromotory. Zároveň ide o jediného člena rodiny, ktorý je k dispozícii s pohonom oboch náprav!
Ešte viac dravosti
Emočný aspekt sa stal v posledných rokoch prednosťou všetkých nových modelov značky Peugeot. Ako ideálny príklad tu poslúži testovaný model. Jeho pôvodná verzia pôsobí po vizuálnej stránke ešte aj dnes nadčasovo a atraktívne. Kompaktné SUV napriek tomu dostalo po modernizácií ešte viac emócií a dravosti. Hlavným nositeľom pozmenenej identity je výrazne prepracovaná predná časť. Prostredníctvom nej je nový model zároveň aj veľmi ľahko identifikovateľný.
Modifikované predné partie sa teraz pýšia ešte výraznejšou maskou s atraktívnym výpletom bez klasického ohraničenia. Dvojfarebný kontrast tu opticky prechádza až do modulu predného nárazníka. Dominantné levie logo (v jeho pôvodnej verzii), po vzore ostatných nových členov rodiny doplna už aj o úroveň vyššie situované číselné označenie. Decentnejšie tvarovaný predný nárazník pôsobí elegantnejším, a zároveň aj dynamickejším dojmom. Podvedomú SUV robustnosť, tu aj naďalej pripomína ochranné oplastovanie. Nový tvar podľa očakávania dostali tiež predné svetlomety. Už aj Peugeot 3008 sa môže pochváliť efektným vertikálnym výbežkom denného svietenia zasahujúcim hlboko do priestoru nárazníka. Modul hlavných Full-LED svetlometov testovanej verzie ponúka za tmy presvedčivý svetelný výkon. Dostupná funkcia automatického prepínania diaľkového módu je ale vyladená pomerne defenzívne. Diaľkový mód sa automaticky aktivuje o niečo neskôr, ako to vodič prvoplánovo očakáva.
Pri pohľade z profilu, tu aj naďalej zaujme opticky svalnatá SUV silueta. K efektným dizajnovým prvkom možno v tomto priestore zaradiť opticky naznačený prieduch pod bočnou siluetou prednej kapoty. Na odolnosť a robustnosť opäť odkazuje masívne a dobre navrhnuté ochranné oplastovanie, nielen na bočných prahoch, ale aj opticky vytiahnutých lemoch blatníkoch. Testovaný exemplár bol obutý na špeciálnych 18-palcových diskoch, ktoré sa štandardne kombinujú s „offroad“ nadstavbou trakčnej kontroly GripControl. Zaujímavosťou danej konfigurácie sú celoročné plášte značky Goodyear, ktoré na rozdiel od klasických letných pneumatík ponúkajú lepšiu trakciu na nestabilnom povrchu.
Zadná časť vynoveného modelu Peugeot 3008 ponúka taktiež prepracovanú svetelnú techniku s „ostrým“ a graficky atraktívnym podpisom. Funkčnú pochvalu si zaslúži denné svietenie dostupné automaticky aj pri koncových svetlách. Na temné presklenie koncových svetiel nadväzuje ich optické prepojenie v podobe lesklého čierneho modulu s fabrickým logom uprostred. Čierne doplnky dotvárajú pri testovanom kúsku vo všeobecnosti pútavý kontrast s bielou perleťovou farbou s prívlastkom Nacré. Optickú SUV odolnosť ,aj v zadnej časti, evokuje robustný plastový nárazník s dizajnovým ozvláštnením v podobe dvojice už na pohľad falošných koncoviek.
Interiér, ktorý vás vtiahne do deja
Pri pracovisku vodiča si Peugeot ide takpovediac svoje. Z koncepčného hľadiska tu vsádza na veľmi originálne usporiadanie. Ešte pred zhodnotením konceptu i-cockpit, stoja pri testovanom modeli za zmienku aj ďalšie prepracované detaily. Vzhľadom na SUV koncept, dávam veľký palec hore napríklad dôkladnému prekrytiu prahov oboch párov dverí.
Wow efekt a francúzsky zmysel pre detaily sa v kabíne modelu 3008 prihlási k slovu nielen v rámci dizajnovej architektúry ale aj materiálovej skladby. Automobilka pri facelifte ešte viac vylepšila celkovo hodnotný dojem. V rámci originálnej mozaiky použitých materiálov, stoja pri testovanom kúsku za zmienku napríklad na dotyk príjemné – vrchné výplne predných dverí. Práve v nich je zároveň štýlovo zapracované ambientné podsvietenie v decentnej modrej farbe. V prípade nezainteresovanej osoby sa pri značke Peugeot, pri prvom usadnutí za volant automaticky aktivuje mód objavovania.
Čo najintenzívnejšie prepojenie vodiča s automobilom, okrem natočenia centrálnych ovládacích prvkov, pripomína masívna stredová konzola oddeľujúca zóny vodiča a predného spolujazdca. Rozhranie i-cockpit s malým volantom atypického tvaru, a o niečo vyššie situovaným prístrojovým panelom, ktorý zároveň nahrádza Head-up displej, nemusí ani v tomto prípade dokonale ergonomicky vyhovovať úplne každému. Pravdou je, že vo formáte kompaktného SUV sa optimálna pozícia za volantom nastavuje citeľne ľahšie. Pri mojej výške cca 185 cm sa mi ju podarilo nastaviť dokonca až expresne rýchlo!
Plne digitálny prístrojový panel zaujme štýlovou grafikou s efektným čiernym podkladom. Palec hore dávam pestrému spektru dostupných zobrazení, vrátane personalizovateľného layoutu. Počas testu som si najviac obľúbil simuláciu klasických budíkov, ako aj premietanie mapového podkladu. Prakticky v rovnakej výške ako prístrojový panel sa nachádza aj do priestoru vystúpená dotyková obrazovka centrálneho infotainmentu. Rozhranie dostalo po facelifte, okrem mierne prepracovanej grafickej stránky, dotykový displej s väčším priemerom. Graficky motív tu logicky nadväzuje na prístrojový panel. Chvályhodné je, že vodiča počas jazdy rozhranie príliš nerozptyľuje, resp. nenavodzuje atmosféru podvedomej tendencie neustále niečo meniť a nastavovať.
Kamerový systém je po facelifte detailnejší. V sumári by si ale stále zaslúžil, ešte o niečo kvalitnejšie rozlíšenie. Z užívateľského hľadiska by som pri tesnom manévrovaní rovnako privítal spolu so senzormi sa automaticky aktivujúcu prednú kameru Aj keď infotainment v modeli 3008, ako taký, nepatrí medzi najsofistikovanejší výkvet dnešného automobilového priemyslu, tak položky menu majú svoju logiku a nechýba tu ani moderná mobilná konektivita. Rozhranie potrebuje po každom štarte určitý čas na „zobudenie.“ Po tomto úkone som bol v sumári spokojný aj s odozvou na jednotlivé povely. Prostredníctvom infotainmentu sa nastavujú prakticky všetky funkcie vozidla vrátane deaktivácie systému štart/stop.
Dizajnovo efektnou pomôckou je z funkčného hľadiska o úroveň nižšie situovaná hardwarová klávesnica so všetkými dôležitými skratkami. Dotykové ovládanie klimatizácie je už pri značke Peugeot tradíciou. Pochvalu si v tomto kontexte zaslúži prítomnosť klasických tlačidiel slúžiacich na pohotové spustenie odhmlievania predného a zadného okna, alebo ovládania vyhrievania predných sedadiel.
V interiéri testovaného modelu sa aj napriek futuristickým prvkom stále myslelo aj na dostatočné množstvo použiteľných odkladacích priečinkov. Zaujímavosťou je skutočne objemná schránka pod lakťovou opierkou. Malý multifunkčný volant na dnešné pomery ponúka len minimálny počet tlačidiel. Ovládanie tempomatu sa aj naďalej realizuje prostredníctvom, na prvý pohľad „nevideného“, združeného ovládača situovaného vľavo pod volantom.
Ozdobou kompaktného SUV značky Peugeot sú predné sedačky. Športovú atmosféru tu navodzuje náznak bočného vedenia. Aj napriek solídnej fixácii tela v zákrutách je ich hlavnou doménou komfort. Príjemné mäkké čalúnenie pri testovanej konfigurácii pozostávalo z textilu a umelej kože. Vyvýšený SUV posed je zárukou slušného výhľadu. Pomerne širokú spodnú časť áčkového stĺpika aspoň čiastočne eliminuje uchytenie spätných zrkadiel.
Zaužívaným štandardom v segmente kompaktných SUV, zodpovedajú priestorové pomery v druhom rade. Pohodlne a s priestorovou rezervou sa tu odvezie dvojica štandardne urastených dospelých. Výhľad z druhého radu zlepšuje vyššie ukotvená lavica s príjemne mäkkým čalúnením. Palec hore si zaslúži absencia stredového tunelu. Cestovný komfort v druhom rade zlepšujú samostatné výduchy ventilácie a dvojica USB slotov.
Potreby bežnej rodiny, vynovený Peugeot 3008 zastreší aj v rámci batožinového priestoru so základnou kapacitou 520 litrov. Pomerne veľká porcia objemu je ukrytá pod medzipodlahou. Symetrické tvarovanie dopĺňa šikovná fixačná pomôcka slúžiaca na aretáciu pevnej podlahy. Veľmi dlhé predmety je možné prepraviť nielen vďaka centrálnemu otvoru, ale aj možnosti sklopenia operadla predného spolujazdca. K praktickému ideálu mi v batožinovom priestore chýbali snáď len háčiky na fixáciu nákupných tašiek. Užitočná dojazdová pneumatika figuruje v cenníku príplatkovej výbavy za doplatok 200 eur. Po sklopení zadných operadiel je vďaka medzipodlahe k dispozícii prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1482 litrov.
Testovaný Peugeot 3008 v prostrednej výbavovej verzii Allure Pack už bez nutnosti ďalšieho doplatku disponuje aj prvkami ako: bezkľučový prístup a štartovanie alebo ambientné podsvietenie. Už v základe, resp. nižších výbavových verziách sú zároveň k dispozícii: full LED svetlomety, pestrá škála asistenčných systémov, automatická dvojzónová klimatizácia alebo vstavaná navigácia.
Úsporná štýlovka
Po usadnutí za volant vynoveného modelu Peugeot 3008, každý milovník šoférovania podvedome očakáva, že francúzske SUV dokáže na všetky vyššie popísané estetické, resp. emočné zážitky nadviazať aj v rámci jazdných vlastností. A testovaný exemplár nesklamal ani v tejto disciplíne! Plné právo na existenciu si v teste jednoznačne obhájil aj stále racionálny turbodiesel.
Kľúčom k jazdnej agilite je aj v tomto prípade podvozok. Francúzi tu čiastočne odhodili zaužívané predsudky. Okrem adekvátneho jazdného komfortu dokáže model 3008 jednoznačne zaujať v rámci jazdného temperamentu. Finálne vyladenie pruženia považujem za optimálny kompromis medzi oboma naznačenými svetmi. K príkladnej schopnosti filtrovania bežných nerovností sa preto pridáva potrebná porcia istoty v dynamickejšom móde jazdy. Na jazdné vlastnosti v pozitívnej miere vplýva, na pomery segmentu kompaktných SUV pomerne nízka pohotovostná hmotnosť. Testovaný Peugeot váži len cca 1,6 tony.
Prijemným prekvapením prirodzene vyššej SUV stavby karosérie sú v dynamickejšom režime prakticky minimálne náklony karosérie. Peugeot 3008 ostáva pomerne „poslušný” a stabilný aj pri prudších vyhýbacích manévroch. Na druhej strane, testovanú konfiguráciu logicky nemožno označiť nekompromisne, resp. vyslovene zážitkové SUV. Pri temperamentnejšom štýle jazdy ma počas testu v horúcom letnom počasí, svojou poslušnosťou príjemne prekvapili celoročné plášte značky Goodyear.
Zážitok z jazdy na okresných komunikáciách ešte viac stupňuje „citlivé“ a komunikatívne riadenie. Pod tento faktor sa vo výraznej miere podpísal už spomínaný minimalistický volant. Takmer prémiovú atmosféru v kabíne počas jazdy, dotvára precízne odizolovanie priestoru pre posádku. Okrem adekvátne nízkeho aerodynamického hluku je tu veľmi dobre akusticky utĺmená aj turbodieslová motorizácia pod prednou kapotou.
Aj keď dnešné časy vznetovým motorizáciám v princípe príliš neprajú, tak aj v kategórii kompaktných SUV je tento typ pohonnej jednotky, v mojich očiach pre určitú skupinu zákazníkov stále tá najideálnejšia voľba. Turbodieslu koncepčne vyhovujú skôr dlhšie presuny. Pred benzínom má navrch aj pri častom využívaní plne obsadeného vozidla.
Moderná motorizácia 1,5 BlueHDi disponuje plne postačujúcim výkonom 130 koní. Aj keď v tomto prípade nejde o žiadneho „trhača asfaltu“, tak s nedostatkom sily som sa počas testu nestretol prakticky ani raz. To platí aj pre situácie s potrebou svižnejšieho pružného zrýchlenia, teda napríklad pri bezpečnom predbiehaní pomalších vozidiel na okresných komunikáciách. Pocitová jazdná dynamika tu pôsobí dokonca, o niečo lepšie ako je výrobcom deklarovaný parameter zrýchlenia z pokoja na 100 km/h za 11,5 sekundy!
Dobrý pocit z jazdnej dynamiky podčiarkuje precízne a hladko pracujúca 8-st. samočinná prevodovka značky Aisin. Inteligentne vyladený automat sa už prirodzene snaží prispôsobiť vodičovi. Smerodajná je v tomto smere intenzitu stláčania plynového pedála. Možnosť o niečo ostrejšieho, resp. naopak, defenzívneho nastavenia jazdného módu ponúkajú dostupné jazdné režimy. Východiskový mód Normal dopĺňa temperamentnejší režim Sport, ako aj úspornejší režim Eco, s pomerne častou aktiváciou módu tzv. plachtenia. Moja drobná výčitka smerom k práci prevodovky smeruje k pomalému sa posúvaniu sa v kolónach. Tu automat zvykne, z času na čas, preradiť zbytočne drsne. Pochvalu, si tu naopak, zaslúži manuálny mód. V tomto prípade prevodovka až nečakane ochotne reaguje na pokyny prostredníctvom minimalistických pádiel v priestore pod volantom.
Svoju celkovú SUV univerzálnosť Peugeot 3008 potvrdil aj mimo spevnených ciest. Solídna svetlá výška 219 mm je v daných podmienkach sama o sebe zárukou „slobody”. Ešte viac sebavedomia v stredne náročných podmienkach dokáže poskytnúť príplatkové vyladenie trakčnej kontroly Grip Control. Jeho súčasťou sú tri režimy jazdy mimo spevnených ciest: piesok, blato a sneh. V tomto kontexte treba jedným dychom dodať, že ani najprepracovanejšia kontrola trakcie na prednej náprave, nie je plnohodnotnou náhradou inteligentného pohonu všetkých kolies. Terénne limitné situácie môžu v tomto prípade pomerne rýchlo nastať napríklad pri náročnejšom krížení náprav.
V rámci dostupných offroad módov Grip Control sú cítiť pomerne výrazné rozdiely. Mód pre piesok sa v teréne snaží minimalizovať neefektívny preklz kolies. Opakom je režim pre blato, kedy sa Peugeot 3008, naopak, snaží vyhrabať sa z potencionálneho problému. V teréne testovaný exemplár príjemne prekvapil, keď si aj vďaka už spomínaným celoročným pneumatikám a móde blato, nakoniec poradil aj s pomerne prudkým stúpaním na pomočenom podklade! Z offroad výbavy dávam palec hore aj prítomnosti užitočného zjazdového asistenta. Z asistenčných systémov zaujme ich pamäť. To v praxi znamená, že napríklad monitorovanie jazdných pruhov nie je po prvotnom vypnutí nutné deaktivovať po každom ďalšom štarte.
Ako obrovský potenciál naftovej konfigurácie, možno v sumári označiť úprosnú prevádzku. Kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na skvelej hodnote 5,4 litra na každých 100 km. Sklamaním v tomto smere nie je ani mestská prevádzka. Tu sa apetít úsporného turbodiesla osciloval mierne nad hranicou 6 litrov. Obdobnú spotrebu je možné dosiahnuť aj na diaľnici. Pri pohodových presunoch po okreskách, nie je príliš náročné výsledný priemer stlačiť aj pod hranicu 5 l/100 km.
A celkový dojem?
Pôvodný Peugeot 3008 aktuálnej generácie ponúkol vysoko nasadenú latku. Modernizácia, zameraná prioritne na dobrusovanie detailov, daný efekt ešte viac znásobila. Nadčasovému dizajnu a originálnemu konceptu interiéru sekunduje podvedome očakávaná všestrannosť. Za ozdobu testovaného modelu možno vo finále označiť aj adekvátne výkonný a mimoriadne úsporný turbodiesel.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Peugeot 3008 1,5 Blue HDi 130 k Allure Pack
Dĺžka: 4 447 mm
Šírka: 1 841 mm
Výška: 1 624 mm
Rázvor: 2 675 mm
Objem kufra: 520 litrov
Motor: vznetový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 300
Pohotovostná hmotnosť: 1504-1627 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 189
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,0 – 5,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,4 / 100 km
Pneumatiky: Goodyear Vector 4 Seasons
Verzia/akciová cena
Peugeot 3008 1,5 Blue HDi 130 k Allure Pack (testovaný model) od 38 290 €
Peugeot 3008 1,2 PureTech 130 k Active Pack (6MT) od 30 990 €