SUV modely s levom v znaku sa dlhodobo tešia veľkému záujmu. Francúzi len pred pár týždňami uviedli na slovenský trh modernizovanú verziu kompaktného modelu Peugeot 3008. My sme ešte predtým, v rámci symbolickej rozlúčky ešte s pôvodným modelom, dostali možnosť otestovať špičkovú verziu s prívlastkom Hybrid4. Atraktívne SUV v tomto prípade zaujme predovšetkým pôsobivou plug-in hybridnou technikou v útrobách. Dnešná legislatíva neustále tlačí na znižovanie emisií. Automobilky sa tomuto trendu prispôsobujú prostredníctvom nasadenia elektrifikovaných modelov. Plug-in hybridný model 3008 okrem úspornejšej prevádzky upúta aj vysokým výkonom a pomyselné eso v rukáve reprezentuje dostupnosť žiadanej verzie s pohonom všetkých kolies!
Model Peugeot 3008 Hybrid4 so špičkovým plug-in hybridným vyhotovením, pozostávajúcim z benzínovej motorizácie + elektrosústavy s kombinovaným výkonom 300 koní, vo verzii s pohonom všetkých kolies v špičkovej výbave GT, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Peugeot.
Rýchle fakty:
- SUV značky Peugeot sa v súčasnosti tešia mimoriadnej obľube. Úspešnú éru odštartoval v roku 2016 aktuálny model 3008 s atraktívnym dizajnom a novou koncepciou interiéru. Toto kompaktné SUV sa na našom trhu pred pár týždňami navyše objavilo už aj vo svojej modernizovanej verzii.
- Pôvodný model 3008 vstúpil do predaja výhradne s konvenčnými motorizáciami. Ak mu niečo chýbalo, tak to bola absencia pohonu všetkých kolies. Automobilka už v tých časoch avizovala, že paletu verzií neskôr obohatí aj o plug-in hybridný model, ktorý ponúkne aj verziu s pohonom 4×4.
- Dizajn predfaceliftovej verzie modelu 3008 pôsobí aj po rokoch stále moderne a nadčasovo. Špičková hybridná verzia sa od súrodencov s konvenčným pohonom nijako zásadne neodlišuje. Výnimkou sú v tomto smere predovšetkým decentné štítky Hybrid4 odkazujúce na pohon v útrobách.
- Za nadčasový a futuristický možno v tomto prípade považovať aj interiér. Pre značku typické riešenie v štýle i-Cockpit v prípade testovanej verzie obohatili nové grafické variácie prístrojového panelu a infotainmentu, s logickým prispôsobením na plug-in hybridnú funkciu pohonu v útrobách.
- Špičková zástrčková verzia modelu Peugeot 3008 Hybrid4 ešte viac ako ekológiou dokáže zaujať svojimi impozantnými výkonovými parametrami. Bezemisný dojazd čisto na elektriku je podobný ako u väčšiny konkurentov. Naopak, za príjemné prekvapenie možno považovať až prekvapivo schopný pohon všetkých kolies.
Fotogaléria Peugeot 3008 Hybrid4
Pôvodný model Peugeot 3008 sme spoznali už v roku 2008. Prvú generáciu možno označiť za tak trochu netradičného kríženca MPV a SUV. Nástupca v podobe novej generácie bol predstavený v roku 2016. Karosárskymi proporciami ide o čistokrvné SUV. Francúzi v prípade tohto modelu trafili jednoznačne klinec po hlavičke. Peugeot 3008 získal v roku 2017 titul Európske auto roka a do nedávneho príchodu modernizovanej verzie sa z tohto kompaktného SUV predalo už viac ako 800-tisíc kusov!
Pod taký prenikavý úspech sa tu bezpochyby podpísal aj atraktívny dizajn doplnený o prvky typickej francúzskej elegancie. Peugeot 3008 bol zároveň prvým modelom značky, ktorý do sériovej podoby priniesol najnovšiu evolúciu usporiadania interiéru s názvom i-Cockpit. Ak sa tomuto SUV niečo vyčítalo, tak to bola absencia pohonu všetkých kolies. Avšak Francúzi hneď pri premiére novinky avizovali, že neskôr ponuku rozšíri aj ekvivalent s pohonom oboch náprav. Konštrukčná platforma EMP2 od začiatku rovnako počítala aj so zástavbou plug-in hybridných verzií.
Plug-in hybrid je zároveň aj vstupenkou do sveta avizovaného pohonu všetkých kolies. Okrem benzínového spaľovacieho motora sa o pohon, v závislosti od verzie, stará jeden, resp. dva elektromotory. V prípade testovanej vrcholnej verzie s prívlastkom Hybrid4 sa o pohon zadnej nápravy stará výhradne elektromotor. Peugeot svoje „zástrčkové“ modely zároveň vyšperkoval aj výkonovými parametrami vzbudzujúcimi rešpekt.
Cenovo dostupnejšou voľbou je v tomto prípade základná plug-in hybridná verzia Peugeot 3008 1,6 Hybrid s kombinovaným výkonom 225 koní. Prepĺňanému benzínovému motoru sekunduje aj elektromotor starajúci sa o pohon prednej nápravy. Vrchol ponuky reprezentuje testovaný model Peugeot 3008 1,6 Hybrid4 so systémovým výkonom až 300 koní! Identickej spaľovacej verzii sekundujú hneď dva elektromotory, starajúce sa nezávisle od seba o pohon prednej, resp. zadnej nápravy. Pri oboch hybridných modeloch je úplnou samozrejmosťou kombinácia s 8-stupňovou automatickou prevodovkou klasickej koncepcie.
Dizajn atraktívny aj po rokoch
Pri pohľade na testovaný exemplár je samozrejmé, že emotívny francúzsky šarm je z modelu Peugeot 3008 cítiť aj po rokoch. Zmysel pre detail a eleganciu, na ktorom si značka Peugeot zakladá, sa v prípade tohto SUV rozvinul logicky ešte viac pri faceliftovanej verzii. Aj keď je najvýkonnejší exemplár k dispozícii len vo verziách GT Line, resp. GT, tak po vizuálnej stránke sa okrem dynamických trblietok na karosérii, reprezentovanými napríklad pochrómovanými falošnými koncovkami výfukov, nijako zásadne neodlišuje od výkonovo slabších verzií s konvenčným pohonom. Identické konštatovanie platí aj pre vizuálne nenápadnú zástavbu hybridného pohonu.
Prednej časti dominuje výrazná maska chladiča tvorená efektným výpletom pozostávajúcim z pochrómovaných obdĺžnikov. Typický tvar s centrálnym zárezom ponúkajú aj predné svetlomety s výkonnou Full LED technológiou. SUV robustnosť podčiarkuje masívny predný nárazník. Jeho spodnú časť pri testovanej verzii GT zdobí okrem ochranného oplastovania aj dynamicky pôsobiaca strieborná lišta.
Pri pohľade z profilu zaujme dizajnovo atraktívny falošný prieduch pod líniou prednej kapoty, ktorý opticky zabieha až do modulu predných svetlometov. Hybridnú technológiu v útrobách v tomto priestore pripomína pomerne nenápadný štítok Hybrid4 umiestnený na predných blatníkoch. Pri SUV modeloch je takpovediac povinnou jazdou výrazné ochranné oplastovanie prahov či lemov blatníkov. Naopak, za vyslovene elegantný prvok možno považovať kontrastne čierny koncový stĺpik karosérie, ktorý v kombinácii s bielou metalízou s prívlastkom Nacré pripomína siluetu tzv. plávajúcej strechy. Špecifikom verzie GT sú aj atraktívne 18-palcové disky z ľahkých zliatin.
Zadným partiám okrem už spomenutých pochrómovaných falošných koncoviek výfukového systému dominujú predovšetkým dynamicky pôsobiace koncové svetlá, vzájomne prepojené elegantnou čiernou lištou s fabrickým logom. Peugeot 3008 si okrem efektného svetelného podpisu zaslúži z funkčnej stránky pochvalu aj za detail v podobe automatického rozsvietenia koncových svetiel aj v režime tzv. denného svietenia. Decentný štítok Hybrid4 si v tomto priestore našiel svoje miesto podľa očakávania aj na dverách batožinového priestoru.
V interiéri je to typický Peugeot
Identické konštatovanie ako pri zovňajšku platí aj pri kabíne testovaného modelu. Odvážne koncipovaný interiér nezostarol ani po rokoch od začiatku predaja. Kabína modelu Peugeot 3008 však dokáže pri nezainteresovanej osobe stále vyvolať tzv. wow efekt. Okrem autentickej koncepcie pracoviska vodiča si dali Francúzi mimoriadne záležať aj na výbere použitých materiálov a špičkovom dielenskom opracovaní.
Za čiastočne polarizujúci prvok možno považovať koncept kabíny, ktorý Peugeot nazýva i-Cockpit. Princíp tohto riešenia spočíva v tom, že vodič by sa mal ponad minimalistický volant pozerať na o niečo vyššie umiestnený prístrojový panel. Subjektívne som si pri mojej výške viac ako 180 cm dokázal aj v tomto prípade nájsť pomerne rýchlo optimálnu pozíciu za volantom.
Na druhej strane uznávam, že takéto ergonomické riešenie nemusí v praxi vyhovovať úplne každému. V sumári si ale Peugeot zaslúži veľký rešpekt za to, že aj v dnešnej značne unifikovanej dobe prichádza s originálnym konceptom, ktorým sa odlišuje od konkurencie.
Plug-in hybridná verzia sa na prvý pohľad takmer vôbec neodlišuje od svojich konvenčných súrodencov. K najzásadnejším zmenám sa logicky radí prepracovaný prístrojový panel, ktorého grafika sa prispôsobila technike v útrobách vozidla. Okrem známych vyobrazovacích layoutov pribudol v ponuke aj špeciálny mód zameraný na prehľadné vyobrazenie funkcie hybridného pohonu.
Obdobnú „revolúciu“ v tomto smere prináša aj palubný infotainment, ktorý má do priestoru vystúpenú dotykovú obrazovku orientovanú v smere na vodiča. Okrem už dobre známych položiek menu tu pribudla samostatná záložka zameraná na funkcie plug-in hybridného pohonu. Okrem klasiky v podobe toku energií tu môže vodič sledovať aj spotreby paliva, resp. elektrickej energie, ďalej tu nechýba možnosť manažovania dobíjania alebo užitočná funkcia, prostredníctvom ktorej si vozidlo dokáže ušetriť elektrickú energiu v batériách na neskoršie použitie.
Jednotlivé módy infotainmentu sa pri testovanom modeli prepínajú prostredníctvom efektne a štýlovo zabudovanej klávesnice v centrálnej časti palubnej dosky. Prostredníctvom dotykového displeja sa tu následne ovláda nielen autorádio či navigácia, ale aj klimatizácia a ďalšie funkcie vozidla. Za najväčšiu slabinu dotykovej obrazovky možno považovať relatívne slabé rozlíšenie obrazu z parkovacích kamier. Práve táto drobnosť čiastočne kazí inak dobrý dojem z digitálnych hračiek na palube.
Peugeot v prípade modelu 3008 myslí okrem efektu aj na praktickú stránku. Celková spokojnosť tu panuje aj s koncepciou úložných priestorov a odkladacích priečinkov, na čele s veľkou schránkou v lakťovej opierke. Dynamickú atmosféru na palube s odmyslením si netradične tvarovaného multifunkčného volantu s malým priemerom pripomína aj čierne čalúnenie stropu či dostatočne nadimenzované predné sedadlá. Pri verzii GT im okrem adekvátneho pohodlia nechýba ani užitočný náznak bočného vedenia.
Aj napriek kompaktným vonkajším rozmerom prekvapuje testovaný model pomerne veľkorysými priestorovými pomermi v druhom rade. Pohodlne a bez problémov sa v tomto priestore odvezie aj dvojica dospelých s výškou viac ako 180 cm. Absenciu USB portov tu čiastočne kompenzuje aspoň 230 V zásuvka.
Prítomnosť plug-in hybridnej technológie sa v negatívnom slova zmysle nepremietla do celkových úžitkových schopností testovaného modelu. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní identických 520 litrov, ako je to aj pri verziách s konvenčným pohonom! Pod podlahou sú k dispozícii dokonca aj užitočné odkladacie priečinky vhodné na odloženie nabíjacích káblov. Maximálna prepravná kapacita v kombinácii s takmer ideálnou rovinou podlahy dosahuje 1482 litrov. Prítomnosť batérií, resp. elektromotora na zadnej náprave sa vo finále odrazila pri objemovo menšej palivovej nádrži.
Z hľadiska výbavy na palube sa model Peugeot 3008 Hybrid4 kombinuje výhradne s dvoma najvyššími výbavovými stupňami. Takýmto riešením sa čiastočne kompenzuje aj vyššia nadobúdacia cena. Testovaná verzia GT sa okrem dynamického prevedenia môže pochváliť aj prvkami, ako sú kompletný balík jazdných a asistenčných systémov, adaptívny tempomat, parkovacia kamera vpredu aj vzadu, Full LED svetlomety či elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru.
Koncert technológií
Legislatívne tak trochu nanútená a mnohými zároveň aj „zatracovaná“ elektrifikácia dáva kompaktnému SUV s logom Peugeot úplne nový rozmer. Testovaný exemplár zároveň ponúka aj pomyselnú výkladnú skriňu na poli technológií.
Vyladenie podvozka je v prípade modelu 3008 Hybrid4 o niečo tuhšie, ale stále dostatočne komfortné. Francúz dokáže aj v konfigurácii s 18-palcovými kolesami veľmi pekne vyžehliť väčšinu bežných nerovností na našich cestách. Pri trafení väčšej jamy, resp. prepadliny sa k slovu predsa len prihlási už pomerne vysoká hmotnosť vozidla.
Testovaný Peugeot zároveň pôsobí vo väčšine jazdných situácií až nečakane ovládateľným a suverénnym dojmom. Pod tento fakt sa podpísalo predovšetkým komunikatívne a adekvátne strmé riadenie. Podvozok dokáže pohotovo preniesť povely od volantu vodiča priamo na vozovku. Ako najväčšiu slabinu jazdných zážitkov v serpentínach možno pri plug-in hybride opäť označiť jeho vyššiu hmotnosť. Fyzika sa tu jednoducho oklamať nedá a ak to vodič príliš preženie s nájazdovou rýchlosťou do strmšej zákruty, tak sa k slovu automaticky prihlási logická nedotáčavosť.
Výkonový doping testovaného modelu sa na rozdiel od technických tratí naplno rozvinie pri rýchlych presunoch medzi mestami alebo na diaľnici. V oboch spomenutých prípadoch dokáže toto výkonné SUV zahanbiť aj mnoho klasických cestovných automobilov s nižšou svetlosťou podvozka. Základom presvedčivých výkonových parametrov je prepĺňaný benzínový motor s objemom 1,6 litra, ktorý sám osebe disponuje výkonom 200 koní. Ďalšiu porciu konských síl následne generujú dva elektromotory. Predný ponúka samostatný výkon 110 koní a zadný ďalších 113 koní. Kombinovaný výkon celej pohonnej sústavy následne dosahuje výslednú hodnotu 300 koní.
O špičkovej dynamike tohto SUV vypovedá autenticky aj údaj o zrýchlení z pokoja na 100 km. Tento úkon zvládne Hybrid4 za 5,9 sekundy! V praxi som si ešte viac ako dynamický rozjazd z miesta zamiloval presvedčivé pružné zrýchlenie, čo je dôležité predovšetkým pri bezpečných predbiehacích manévroch.
Za technologickú lahôdku možno označiť aj koncept pohonu. Peugeot 3008 Hybrid4 dokáže byť v jednom balení predokolkou, zadokolkou a zároveň aj štvorkolkou! Pri nabitej batérii je v permanencii najčastejšie zadný elektromotor. Ten dokáže poháňať vozidlo pokojne aj v diaľničnom rýchlostnom tempe. Pri razantnejšom zrýchlení sa k zadnému elektromotoru v EV móde v prípade nutnosti pripojí ešte aj predný elektromotor. Naopak, v situáciách s vybitou batériou v hybridnom móde poháňa testovaný exemplár najčastejšie spaľovací motor roztáčajúci predné kolesá.
Prácu pohonu dokáže v zásadnej miere ovplyvňovať aj vodič prostredníctvom prednastavenia niektorého zo štyroch jazdných módov. Pri adekvátnej zásobe elektrickej energie preferuje 3008 Hybrid4 vždy po štarte pohon na elektrickú energiu. Rovnakú alternatívu si vie vodič zároveň napevno navoliť prostredníctvom módu Electric. Opačný extrém predstavuje režim Sport, kedy sú v plnej permanencii všetky tri motory. V rámci testu som si najviac obľúbil univerzálny hybridný mód. Poslednou alternatívou, vhodnou do terénu, resp. v situáciách so zhoršenou trakciou, je pohon všetkých kolies 4WD.
Práve pohon všetkých kolies považujem nielen za dôležitý benefit, ale po funkčnej stránke aj za príjemné prekvapenie. Peugeot 3008 Hybrid4 však nie je žiaden offroad. Pohon všetkých kolies napriek tomu funguje veľmi dobre predovšetkým v situáciách, keď majú všetky kolesá kontakt so zemským povrchom. Štvorkolka reálne prekonala moje očakávania, napríklad v situácii, keď si testované SUV dokázalo poradiť už aj s pomerne náročným stúpaním na nestabilnom a podmočenom podklade.
Ešte väčšia zvedavosť v prípade testovaného exempláru logicky smerovala k reálnej spotrebe paliva. Výrobca hovorí o „zázračnom“ apetíte na úrovni cca 1,3 l benzínu na prvých 100 km jazdy. V danom priemere je zahrnutá aj jazda s nulovou spotrebou pri plne nabitých batériách. Čisto elektrický dojazd sa v rámci testu po viacerých nabíjaniach pohyboval na úrovni cca 40 km. Pre objektívnosť dodávam, že plug-in hybrid s logom Peugeot sme testovali v zimnom období, s častými teplotami pod úrovňou bodu mrazu.
Dojazd čisto na baterky v značnej miere ovplyvňuje aj používanie vozidla. Za asistencie využívania rekuperácie je možné citeľne väčšiu porciu elektrických kilometrov absolvovať v meste alebo na okreskách. Intenzívnejšiu formu rekuperácie ponúka pri spomaľovaní samotná automatická prevodovka vďaka dostupnosti módu B. Pri jeho používaní je možné v rámci rozvážneho jazdného štýlu výrazne obmedziť využívanie klasického brzdového pedálu. Opačný extrém v rámci elektrického dojazdu predstavuje diaľnica alebo ustálená jazda vo vyššom rýchlostnom tempe.
Výsledná spotreba na prvých 100 km jazdy s nabitou batériou sa v teste v kombinovanom režime pohybovala v rozpätí 3 – 4 litrov benzínu. To je pri takto výkonnom a veľkom SUV stále prekvapivo dobrý výsledok. Nič mimoriadne dramatické sa z hľadiska spotreby našťastie nedeje ani po vybití akumulátora. V následnom hybridnom režime dokáže následne testovaný Peugeot jazdiť v kombinovanej prevádzke za cca 7 l/100 km.
Podstatou zmysluplného využívania každého plug-in hybridu je, samozrejme, čo najčastejšie dobíjanie batérií. Akumulátor na modeli Hybrid4 disponuje kapacitou 13,2 kWh. Peugeot podobne ako väčšina konkurencie v tomto prípade nepodporuje funkciu tzv. rýchlodobíjania. Pri danom type vozidla to ale z môjho pohľadu nepredstavuje zásadný problém. Maximálna rýchlosť nabíjania dosahuje 7,4 kW za hodinu. Na modernej rýchlonabíjacej stanici bude dobíjanie batérie trvať cca dve hodiny. Oveľa väčší zmysel ale v princípe dáva využívanie domácej siete a tzv. mŕtveho času, keď sa vozidlo nepoužíva.
Pri výkonnejšom wallboxe trvá nabitie batérie cca 4 až 5 hodín. Úplne mimo hry ale nie je ani pomalé nabíjanie z klasickej siete s napätím 230 V. V tomto prípade je batériu možné nabiť počas noci, teda približne za 8 hodín.
A náš celkový dojem?
Peugeot 3008 Hybrid4 prináša do praxe už dnes koncept, ktorý bude v budúcnosti využívať čoraz viac automobilov. Vyššia nadobúdacia cena je tu okrem výkonového dopingu vykompenzovaná pohonom 4×4, ktorý SUV modelu celkom iste pristane. Pri „správnom“ používaní, s čo najčastejším dobíjaním, vo finále nemožno opomenúť ani príjemnú spotrebu paliva.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Peugeot 3008 1,6 Hybrid4 GT
Dĺžka: 4447 mm
Šírka: 1841 mm
Výška: 1624 mm
Rázvor: 2657 mm
Objem kufra: 520 litrov
Motor: hybridný (benzín + elektrina)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 221/300
Krútiaci moment Nm: 520
Pohotovostná hmotnosť: 1925 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 1,2 – 1,3 l na 100 km (7,0 l/100 km pri vybitej batérii)
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,3/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Verzia/akciová cena
Peugeot 3008 1,6 Hybrid4 GT (testovaný model): od 43 990 €
Peugeot 3008 1,6 Hybrid Allure (pohon predných kolies): od 36 990 €