Peugeot je automobilka s veľmi bohatou históriou poprepletanou množstvom ikonických modelov. V dnešných časoch sa musia Francúzi obdobne, ako takmer všetky konkurenčné značky pôsobiace v európskom priestore, prispôsobiť náročným výzvam. Vysokým nárokom na bezpečnosť a asistenčným systémom sekunduje čoraz prísnejšia legislatívna politika. Výrobca s emblémom leva sa spomenutým výzvam stavia čelom. Už dnes to odzrkadľuje modelové portfólio, kde pri prakticky každom členovi rodiny nachádzame určitú formu elektrifikácie. Klasický pohon so spaľovacím základom dokonca vo väčšine prípadov dopĺňa aj 100% elektrická alternatíva. Jednou z hlavných hviezd mohutnej ofenzívy noviniek je úplne nová generácia Peugeot 3008. V ponuke dostupných pohonov dizajnovo štýlového a technológiami nabitého zástupcu kompaktného SUV segmentu dominujú čisto batériové modely. Sympatické je, že automobilka napriek tomu nezanevrela ani na dostupnejšie alternatívy s benzínovým základom. Vstupnou bránou do spomenutého sveta je nový zážihový mild-hybrid, ktorý sme preverili v redakčnom teste.
Úplne nový Peugeot 3008 s novou základnou motorizáciou 1,2 Hybrid s výkonom 136 koní skombinovanou s taktiež novou 6-st. elektrifikovanou automatickou prevodovkou a dostupnejšej výbavovej verzii Allure, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Peugeot.
Rýchle fakty:
- Automobilka Peugeot pokračuje v aplikácii novej stratégie zameranej na efektívny elektrifikovaný pohon. Elektrifikovaná alternatíva je už dnes k dispozícii pri každom ponúkanom modeli.
- Významný inováciu predstavuje taktiež nová platforma STLA Medium, ktorú si ako prvý osvojil nový Peugeot 3008. Rozmerovo kompaktné SUV pri svojej najnovšej evolúcii citeľne povyrástlo. Okrem nových plne elektrických verzií je stále k dispozícii aj s motorizáciami so spaľovacím základom.
- Koncepčne inovovaný karosársky koncept modelu Peugeot 3008 teraz zaujme štýlovou líniou typu fastback, resp. SUV-coupé. Originalitu novinky ešte viac vyšperkovala zaujímavá kombinácia robustnosti a dynamickej elegancie.
- Nová generácia modelu Peugeot 3008 prichádza s koncepčnou revolúciou taktiež v interiéri. Ozdobou príjemne priestrannej kabíny je najnovšia evolúcia usporiadania i-cockpit doplnená o celkovo luxusný nádych.
- Po jazdnej stránke možno Peugeot 3008 označiť prívlastkom príjemne dospelý. V kombinácii s novou motorizáciou 1,2 Hybrid reprezentuje racionálne orientovanú a zároveň aj cenovo zaujímavú vstupnú bránu.
S dnes tak kľúčovým segmentom rozmerovo kompaktných SUV začala automobilka Peugeot experimentovať vďaka modelu 4007 už v roku 2007. Pomerne zásadný prelom spojený so zmenou koncepcie filozofie priniesol rok 2008. Francúzi v tom čase predstavili prvú generáciu modelu 3008, ktorý už kompletne pochádzal z vlastného vývoja automobilky.
Zaujímavosťou je, že napriek identickému názvu je každá z trojice generácií spomenutého modelu diametrálne odlišná, a zároveň autentická. Kým pôvodný model 3008 v praxi reprezentoval akéhosi kríženca SUV a priestranného MPV, tak veľmi úspešný pokračovateľ z roku 2016 si už osvojil všetky atribúty dnes tak preferovaného typu karosérie. Ako revolučnú možno pokojne označiť najnovšiu generáciu, ktorú sme oficiálne spoznali približne pred rokom.
Výsadou úplne nového modelu Peugeot 3008 je pomerne citeľný nárast rozmerov skombinovaný so štýlovou karosériou typu fastback. Atraktívny koncept znesie pokojne označenie SUV-coupé. Novinka si v sérii ako prvá osvojila úplne novú platformu koncernu Stellantis STLA Medium, ktorá je konštrukčne prispôsobená zástavbe nielen spaľovacích, ale i plne elektrických motorizácií. Všeobecné technologické inovácie podčiarkujú najnovšie asistenčné systémy, ako aj podpora automatických aktualizácií softwaru. V rámci osobitej DNA automobilky s levom v znaku možno ako prelomový počin označiť najnovšiu evolúciu rozhrania Peugeot i-cockpit.
Vstupnú bránu do sveta novej generácie modelu 3008 reprezentuje kompletne inovovaný prepĺňaný 3-valec doplnený o mild-hybridnú výpomoc. Nová zážihová motorizácia 1,2 Hybrid s výkonom 136 koní sa kombinuje výhradne s novou 6-st. automatickou prevodovkou s dvoma spojkami. Nielen výkonový, ale taktiež koncepčný stred zastáva externe nabíjateľná motorizácia 1,6 Plug-in Hybrid s výkonom 195 koní, skombinovaná so 7-st. automatom. Pomerne širokú paletu dostupných pohonných jednotiek kompletizujú hneď tri elektrické verzie. Základný E-3008 Electric so 73 kWh batériou je vyladený na 210 koní. Aktuálne horúcou novinkou nášho trhu je na dojazd orientovaná verzia Electric Long Range s výkonom 230 koní a až 98 kWh batériou. Už onedlho ponuku dostupných verzií rozšíri špičkový Electric Dual Motor so 73 kWh batériou a výkonom až 320 koní, ktorý bude ako jediný disponovať pohonom všetkých kolies.
Sila charakteru
Francúzska novinka s vyššou svetlosťou podvozka po dizajnovej stránke opäť nesklamala. Vďaka vizuálnej originalite neváham nový Peugeot 3008 zaradiť medzi najvýraznejších zástupcov rozmerovo kompaktného SUV segmentu. V princípe odvážne línie a krivky dopĺňa karoséria s výrazne klesajúcou zadnou časťou, ktorú Peugeot definuje ako fastback. Použitý koncept zároveň opticky maskuje medzigeneračný nárast rozmerov. Celkovo robustný akcent testovanému exempláru napriek tomu rozhodne nemožno uprieť.
Autentické predné partie pozostávajú z kolmej siluety, ktorá postupne prechádza do aerodynamicky zaoblenej línie prednej kapoty. Všeobecnou dominantou čelnej časti je dizajnovo tradičná Peugeot maska bez klasického ohraničenia. Štruktúrou pútavý výplet sa postupné stráca v postrannom priestore. Ako efektnú záležitosť tu možno označiť taktiež kreatívne prevedenie LED podpisu s motívom trojice „pazúrov.“ Hlavný svetelný modul si vystačí s dynamicky úzkym prevedením. Testovaný exemplár disponoval „základnými“ parabolickými „ledkami“ s automatickým prepínaním diaľkového módu. Daná svetelná technika ponúkaným svetelným výkonom v praxi vyslovene nenadchne, no zároveň určite ani neurazí. Predné svetlá opticky vzájomne prepája čierna linka, na ktorej si našlo svoje miesto označenie modelu. Odolný SUV nádych zo všetkého najviac pripomína masívny nárazník s ostrými líniami a pomerne výrazným ochranným oplastovaním spodnej časti.
Pri pohľade z profilu zaujme nový Peugeot 3008 autentickým kontrastom. Masívnej a v princípe dizajnovo jednoliatej spodnej línii vrátane oboch párov dverí sekunduje vyslovene emočná vrchná časť. Postupne klesajúca strecha znesie pokojne prívlastok SUV-coupé. Zaujímavým a luxusne pôsobiacim konštrukčným detailom je v rámci línie bočného presklenia „neviditeľné“ zapracovanie jeho tesnenia. Príslušnosť ku kategórii SUV aj v tomto priestore pripomína ochranné oplastovanie s mechanicky odolným matným povrchom. Pre testovaný exemplár lakovaný v odtieňovo zaujímavej príplatkovej modrej metalíze Ingaro a vo výbave Alluere sú štandardom 19-palcové kolesá. V prípade opciového „offroad balíka“ s funkciou Grip control sú automatickým štandardom taktiež celoročné pneumatiky značky Michelin.
Originálne a zaujímavo pôsobí nová generácia Peugeot 3008 taktiež v rámci zadných partií. Pre daný priestor je znovu príznačná kombinácia kolmej a masívnej spodnej línie a dynamickej vrchnej časti. Na robustný plastový nárazník plynule nadväzuje karosársky modul dverí batožinového priestoru, ktoré ozvláštňuje decentný štítok hybrid v kombinácii s centrálnym označením modelu. Temperamentne tvarované koncové svetlá s efektným LED podpisom opticky prepája tmavá linka s dnes tak moderným písmenovým označením automobilky. Výrazne skosené zadné okno si vďaka prepracovanej aerodynamike vystačí bez zadného stierača. S odmyslením si využitia efektnej odtrhovej hrany odtekaniu vzduchu prioritne napomáha strešné „krídlo“ s neprehliadnuteľnými postrannými výbežkami.
Revolučný interiér
Na autentický zovňajšok nadviazal nový Peugeot 3008 v podobe nefalšovaného wow efektu rovnako v kabíne. Prístup na palubu zabezpečujú pocitovo masívne predné dvere. Príslušnosť ku kategórii SUV tu ešte viac pripomína dôkladné prekrytie prahov.
Francúzi testovanému exempláru zároveň dopriali najnovšiu evolúciu rozhrania i-cockpit. Sympatické je, že Peugeot naďalej inovuje v princípe jedinečné usporiadanie palubnej dosky pozostávajúce z malého volantu a o niečo vyššej pozície prístrojového sveta. Reálne exkluzívny nádych novinke dodáva na prvý pohľad „levitujúce“ zoskupenie prístrojového panela a modulu infotainmentu v podobe opticky jednoliatej obrazovky s veľkorysou uhlopriečkou a efektným zaoblením.
Esteticky zážitok z koncepcie palubnej dosky ešte viac umocňuje zapracovanie ambientného podsvietenia, ako aj použité materiály s prvotriednym dielenským opracovaním. Vysoký kvalitatívny štandard s prémiovým nádychom ponúka už i testovaná nižšia výbavová konfigurácia Allure. Príjemnú domovskú atmosféru tu navodzuje na dotyk príjemný a zároveň hojne zastúpený tkaný povrch. Jeho svetlý odtieň bude ale z dlhodobého hľadiska s veľkou pravdepodobnosťou o niečo náročnejší na údržbu.
Dôraz na zážitok z estetiky pri testovanom exemplári v niektorých prípadoch zvíťazil nad prioritne funkčnou podstatou. Ako príklad tu poslúži o niečo užší tvar lakťovej opierky v predných dverách, ktorá dizajnovo ustúpila vnútornému madlu s ovládacím modulom okien.
V rámci aplikácie modernej minimalistickej architektúry sa novinka takmer úplne zriekla klasických ovládacích tlačidiel. Užívateľská ergonómia si napriek tomu dokázala udržať solídnu úroveň. Na rozmerovo masívnom stredovom tuneli sa okrem voliča jazdných režimov nachádzajú virtuálne tlačidlá s najdôležitejšími funkciami klimatizácie či funkčné príjemné ovládanie hlasitosti audia. Koncepčným tromfom najnovších modelov značky Peugeot je samostatný modul s príjemne veľkými grafickými tlačidlami.
Výhodou rozhrania i-Toggles s teraz celkovo až 10 programovacími plochami je možnosť nastavenia personálne preferovaných rýchlych skratiek k prakticky akýmkoľvek dostupným funkciám. Chybičkou na kráse ostáva fakt, že daná funkcia je v prípade testovanej výbavovej verzie Allure dostupná spolu s ďalšími prvkami výhradne ako opciová položka.
K dominantám interiéru nového Peugeot 3008 patrí už spomínaný svet združených displejov s efektným uchytením. Napriek svojej pomerne vysokej pozícii, ktorá supluje taktiež Head-up displej, združený modul prakticky nijako neobmedzuje výhľad z vozidla. Pri mojej výške 185 cm to platilo aj v kombinácii s najnižšou pozíciou sedadla vodiča. Prístrojový panel poteší veľmi peknou grafikou so širokou škálou individuálneho prispôsobenia obsahu virtuálnych budíkov. Paleta dostupných vyobrazovaniach layoutov s možnosťou minimalistického náhľadu, resp. zobrazenia mapy, sa oproti minulosti decentne zjednodušila.
Najnovšiu grafickú evolúciu si prirodzene osvojila rovnako susedná obrazovka infotainmentu. Špičkové rozhranie s efektnými prechodovými animáciami dopĺňajú bleskurýchle reakcie na dotykové povely. Často používané domovské ikony s „domčekom,“ resp. nastavenia vozidla, sú na druhej strane situované prakticky až v priestore za volantom, čo si vyžaduje predsa len špecifický pohyb pravej ruky. Prostredie úvodných obrazoviek si je možné personálne prispôsobiť v rámci širokej ponuky widgetov. Dostupnosť vstavanej navigácie s online podporou dopĺňa moderná mobilná konektivita fungujúca aj bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Z funkčnej stránky chválim taktiež detailné kamerové vyobrazenie príplatkového panoramatického náhľadu.
Príjemne funkčný rozmer s rodinným nádychom v prípade novinky značky Peugeot pripomína široká ponuka dobre využiteľných odkladacích priečinkov. Aj pri novej generácii modelu 3008 je zóna vodiča a predného spolujazdca oddelená masívnym stredovým tunelom. Práve tu si s odmyslením si indukčného nabíjania smartphonu našli svoje miesto hneď dve objemovo veľkorysé priehradky kde konštruktéri mysleli taktiež na USB koncovky.
Testovaná výbava Allure disponuje „základnými“ prednými sedačkami s takmer kompletne manuálnym nastavením. Už v tomto prevedení Francúzi zainvestovali do tzv. AGR certifikátu. Daná skratka reprezentuje vývojovú výpomoc tímu ortopédov. Rozmerovo príjemný sedák i operadlo tak v praxi dopĺňa použitie príjemne tuhej, no zároveň stále komfortnej výplne. Základné, no zároveň adekvátne hodnotné čalúnenie kombinuje látku Crispy s umelou kožou. Pod dobrú fixáciu tela sa tu stará o niečo výraznejší náznak bočného vedenia. Pri dlhých presunoch s využitím tempomatu mi na druhej strane subjektívne nevyhovovala decentne stupujúca línia podlahy.
Nový Peugeot 3008 napriek atraktívne tvarovanej karosérii ponúka státe akceptovateľný výhľad z vozidla. Najvýraznejší limit v tomto kontexte reprezentuje menšie zadné okno, ktoré na druhej strane kompenzuje už spomínaný kamerový náhľad. V rámci emocionálneho faktora tu vo finále jednoznačne víťazí šoférska atmosféra. Temperamentný podtón tu ešte viac vystupňoval rozmerovo menší ale zároveň príjemne hrubý multifunkčný volant s prehľadne rozmiestnenými mechanickými ovládacími tlačidlami.
Testovaný exemplár napriek svojej atraktívne ladenej karosérii typu fastback nesklamal ani disciplíne životného priestoru v druhom rade. V prípade vyššie urastených cestujúcich predstavuje limit pri nastupovaní prirodzene skosená silueta vstupného otvoru. Napriek spomenutej skutočnosti sa v druhom rade s odmyslením si detí bez problémov prepraví dvojica urastenejších dospelákov. Pri výške 185 cm považujem za plne adekvátnu nielen priestorovú rezervu pre nohy či kolená, ale rovnako i hlavu. Prostredného pasažiera už môže napriek prakticky rovnej podlahe limitovať vystúpený stredový tunel kde si svoje miesto našli samostatné výduchy ventilácie, resp. zdrojové koncovky. V danej kategórii vozidiel považujem za nemilú zaujímavosťou absenciu výklopnej stredovej lakťovej opierky.
Vzhľadom na štýlové karosárske proporcie možno pri novej generácii modelu 3008 označiť ako príjemné prekvapenie taktiež použiteľný batožinový priestor. Jeho základná kapacita 520 litrov dokáže s rezervou zastrešiť potreby bežnej rodiny. Príkladne symetrický tvar s kolmými a zároveň čalúnenými bočnými stenami dopĺňa polohovateľná medzipodlaha, ako aj adekvátne množstvo fixačných pomôcok. V priestore pod spodnou úrovňou podlahy ostáva stále dostatok miesta na odloženie povinnej výbavy či iných drobností. Výbavovým štandardom novinky je opravná sada. Sumárnu využiteľnosť vylepšujú zadné operadlá delené v optimálnom pomere 40/20/40. Po ich sklopení je s prispením medzipodlahy k dispozícii takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1 480 litrov. Skúšaná konfigurácia zároveň disponuje neelektrifikovaným, teda klasickým otváraním piatych dverí. Pri ich pocitovej ľahkosti to reálne nepredstavuje žiadny problém ani v prípade nežnejšieho pohlavia.
Testovaný exemplár v cenovo dostupnejšej výbave Allure ponúka v princípe bohatú výbavu už v štandarde. Jej súčasťou sú okrem povinnej jazdy v podobe bezpečnostných a asistenčných prvkov napríklad: zadné parkovacie senzory + cúvania kamera, bezkľúčový prístup a štartovanie, automatická dvoj-zónová klimatizácia, moderná mobilná konektivita alebo vyhrievané predná sedadlá. Z prvkov dostupných v opcii rozhodne dáva zmyslel príplatok za balík s ovládačmi i-Toggles, ktorý automaticky obsahuje vrcholnú grafickú verziu prístrojového panela + vstavanú navigáciu, ako aj rozšírený panoramatický kamerový náhľad.
Racionálny spoločník
Jednou z najzásadnejších inovácií novej generácie Peugeot 3008 je mohutný nástup elektromobility. Batériový pohon z tohto dôvodu dominuje ponuke dostupných motorizácii. Sympatické je, že Francúzi napriek tomu nezanevreli ani na klasiku so spaľovacím základom. Najnovšia evolúcia prepĺňanej benzínovej motorizácie 1,2 PureTech dostala niekoľko zásadných konštrukčných zmien na čele s mild-hybridným výkonovým dopingom. Nová pohonná jednotka s dovetkom Hybrid zároveň reprezentuje výkonovo i cenovo najdostupnejšiu alternatívu.
Testovaná konfigurácia disponuje konštrukčne základným podvozkom s jednoduchým uchytením zadnej nápravy. Nový Peugeot 3008 si napriek tomu zaslúži za celkovo dospelý podtón skombinovaný s racionálnym vyladeným tlmičom bez adaptívnej funkcie reálne uznanie.
Odladenie pruženia v kombinácii s 19-palcovými diskami reprezentuje takmer ideálny kompromis medzi komfortom a zážitkami. Vďaka racionálnym pneumatikám s adekvátnou výškou bočného profilu dokáže novinka veľmi pekne absorbovať prakticky všetky bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Palec hore dávam pri prejazdoch cez sériu priečnych nerovností v svižnejšom rýchlostnom tempe taktiež stabilnej zadnej časti. S určitým akustickým diskomfortom smerom od podvozka tu na druhej strane treba počítať na úsekoch s už o niečo väčšími výtlky s ostrými hranami.
Pocitovo príjemná tuhosť pruženia s neodškriepiteľnou šoférskou príchuťou je vo všeobecnosti výhodou pri temperamentnejšej jazde po kvalitnom povrchu či technickejších cestných úsekoch. V identickom prostredí možno označiť ako prednosť na pomery kompaktných SUV aj stále sympatickú pohotovostnú hmotnosť na úrovni cca 1,7 tony. Nový model 3008 v prostredí dlhých tiahlych zákrut prekvapil taktiež sebaistým prejavom s nie príliš výraznými náklonmi karosérie.
Stabilnou ozdobou modelov s logom Peugeot prameniacej z koncepcie i-cockpit je vyladenie riadenia. Odozva posilnovača riadenia je v prípade testovaného exempláru prioritne prispôsobená na život v mestskej džungli. Neodškriepiteľnou výhodou rozmerovo malého volantu je na druhej strane citlivosť spojená s veľmi pohotovými reakciami na zmeny smeru. Príkladne ostré riadenie dokáže s určitosťou vyčariť na obľúbených okreskách nefalšovaný úsmev na tvári. Jednoznačným zážitkovým limitom ostáva v prípade testovanej konfigurácie v princípe racionálny výkon základnej hybridnej motorizácie.
Všeobecný pocit z jazdy prioritne spojený s odozvou „plynového“ pedála dokáže ovplyvniť voľba jazdného režimu. Skúšaný exemplár v tejto disciplíne v rámci cestného použitia disponuje zaužívanou klasikou v podobe režimov Normal, Sport a Eco. Napriek pomerne citeľnému nárastu formátu v parametri rázvoru i celkovej dĺžky ostáva nová generácia Peugeot 3008 stále obratným SUV. To je výhodou nielen v meste ale napríklad aj pri tesnom manévrovaní na parkoviskách. Citeľný vývojový pokrok sa prejavil v precíznom odhlučnení priestoru pre posádku. Dospelú akustickú pohodu na palube vrátane vyššieho rýchlostného tempa či diaľnice reálne ponúka už testovaný Hybrid. Stále dominantná spaľovacia pohonná jednotka so zaujímavou ostrejšou zvukovou farbičkou dá o sebe prioritne vedieť pri dynamickej jazde vo vyšších otáčkach.
Viackrát spomenutá testovaná motorizácia 1,2 Hybrid pozostáva z prepĺňaného benzínového 3-valca doplneného o mild-hybridný elektrický doping. Decentne navýšený výkon dosahuje hodnotu 136 koní. Samotný elektromotor integrovaný priamo do taktiež novej dvojspojkovej automatickej prevodovky vypomáha silou cca 21 koní, resp. 51 Nm. Prioritnou výhodou elektrického dopingu sú pohotové reakcie pedála akcelerátora spojené s dynamickejšími rozjazdmi.
Peugeot si zaslúži uznanie za celkové vyladenie elektrifikovanej pohonnej jednotky. Pri citlivej práci s pedálom akcelerátora je možné úsekovo len jazdiť na elektrinu v meste a zároveň taktiež i pri vyššom rýchlostnom tempe. Francúzska motorová novinka z tohto dôvodu čiastočne pripomína klasické full-hybridy. Pekným, a zároveň funkčným detailom pri jazde v EV móde je modré zafarbenie vyobrazenia aktuálnej rýchlosti na prístrojovom paneli. Pocitovo precízne odladené sú taktiež opätovné štarty pohonnej jednotky. Testovaný exemplár zároveň disponuje možnosťou deaktivácie funkcie štart/stop. S prihliadnutím na hybridný benefit to ale pri bežnom jazdení v kombinovanej premávke nemá prakticky žiadny zmysel.
Celkový výkon pohonnej sústavy v numerickom vyjadrení prirodzene príliš neohúri. S reálne dostupnou jazdnou dynamikou som bol v mantineloch bežného a racionálneho používania napriek tomu spokojný. Približujúci sa výkonový limit maloobjemovej pohonnej jednotky v kombinácii s už pomerne veľkým SUV je najviac citeľný v topograficky členitejšom teréne alebo pri potrebe pohotového pružného zrýchlenia vo vyšších rýchlostiach. Bezpečné predbiehacie manévre na okreskách si z tohto dôvodu vyžadujú predsa len o niečo viac plánovania.
Dôležitou súčasťou pohonného reťazca je pekne zladená spolupráca s novou 6-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Pre náročnejších je stále k dispozícii funkcia manuálneho radenia. Prevodovka napriek tomu funguje hladko a precízne už v automatickom móde. Automatu s komerčným označením e-DCS zo všetkého najviac svedčí rozvážnejší a racionálny spôsob používania. Pri preferencii vyslovene zážitkovej jazdy v štýle „brzda-plyn“ už prevodovka zvykne z času na čas zaváhať v podobe tzv. „sekavejšieho“ preradenia.
Konštruktéri sa v sumári dôkladne pohrali s funkciou brzdnej rekuperácie dostupnej prakticky po každom uvoľnení pedála akcelerátora. Intenzitu spomaľovacieho účinku, ktorú nie je možné dodatočne regulovať ani deaktivovať, možno označiť ako vyváženú. Zo subjektívneho hľadiska mi z tohto dôvodu vôbec neprekážala. Predovšetkým v meste som si pred prekážkou, resp. križovatkou pomerne rýchlo osvojil interval pre najoptimálnejší moment uvoľnenia akcelerátora s cieľom čo najafektívnejšej rekuperácie.
Testovaný Peugeot 3008 si vďaka opciovému balíku, ktorého súčasťou i funkcia Grip Control trúfa aj na pohyb mimo spevnených komunikácií. I keď sa Francúzi v oficiálnom cenníku nepochválili údajom o svetlej výške, tak daný parameter s hodnotou necelých 20 cm v princípe kopíruje zaužívané štandardy kompaktného SUV segmentu. Pri novinke sa prejavili už bohaté skúsenosti značky s nastavením trakčnej kontroly. Zmienená nadstavba ktorá dokáže v jednoduchých terénnych podmienkach čiastočne zastúpiť pohon všetkých kolies. Pre jazdu vo voľnej krajine sú okrem zjazdového asistenta k dispozícii dodatočné režimy pre piesok, nerovnosti či sneh, resp. blato s vypnutým ESP. Pri jednoduchšom krížení náprav dokázala elektronika posielať silu pomerne efektívne na koleso s lepšou trakciou. Na nestabilnom podklade v kombinácii celoročnými pneumatikami pomôže naopak maximálny prenos sily na obe predné kolesá. Dlhšie trvajúce trápenie na nestabilnom klzkom podklade ale už príliš nesvedčí novej automatickej prevodovke s dvoj-spojkovou konštrukciou.
Technologickú vyspelosť novinky pripomínajú dobre odladené asistenčné systémy na čele s adaptívnym tempomatom. Legislatívne povinných pomocníkov vrátane upozornení na čo i len minimálne prekročenie zaznamenanej rýchlosti je možné pomerne pohotovo deaktivovať práve prostredníctvom rýchlych skratiek. Pri rutinnom živote v mestskom prostredí ma v sumári napriek tomu, obdobne ako pri predchodcovi, zamrzela absencia klasickej funkcie autohold.
Nový Peugeot 3008 so základnou benzínovou motorizáciou potvrdil svoju racionalitu taktiež pri spotrebe paliva. Výsledný apetít maloobjemového prepĺňaného mild-hybridu je podľa všeobecného očakávania pomerne citlivý na spôsob používania. Pri preferencii rozvážnej a v princípe pohodovej jazdy nie je problém dosiahnuť spotrebu pod hranicou 6-litrov, tak ako tu sľubuje samotná automobilka. Naopak, pri temperamentnejšom požívaní sa už bude apetít pohybovať v okolí 7-litrovej hranice. Kombinovaný priemer na konci testu sa nakoniec ustálil na 6,3 l/100 km. Čisto v meste s vysokým percentuálnym podielom EV jazdy vyobrazil palubný počítač hodnotu 5,6 l/100 km. Ešte o niečo úspornejšia (5,4 l/100 km) bola novinka pri mimocestných presunoch. Sklamaním nie je ani diaľničné tempo, kde sa nameraná spotreba ustálila na 7,3 l/100 km.
A celkový dojem?
Nová generácia SUV modelu Peugeot 3008 predstavuje pre francúzsku automobilku významný evolučný míľnik. Dizajnovo originálna štýlovka očarí temperamente „strihnutou“ karosériou a taktiež úplne novým konceptom interiéru s luxusným nádychom. Testovaný a reálne dobre odladený spaľovací mild-hybrid reprezentuje cenovo zaujímavú vstupnú bránu do spomínaného sveta.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Peugeot 3008 1,2 Hybrid 136k Allure
Dĺžka: 4 542 mm
Šírka: 1 895 mm
Výška: 1 641 mm
Rázvor: 2 739 mm
Objem kufra: 520 litrov
Motor: zážihový mild-hybrid (benzín + elektrina)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Systémový výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1648-1763 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,5 – 5,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3 l/100 km
Pneumatiky: Michelin Cross Climate
Verzia/akciová cena
Peugeot 3008 1,2 Hybrid 136k Allure (testovaný model) od 31 490 €
Peugeot E-3008 Electric 210k 73 kWh Allure od 44 490 €