Autoinak.sk

Test: Peugeot 308 – Klasika v emočnom balení

Test Peugeot 308 2022

Klasické kompakty patrili ešte nedávno k hlavným pilierom portfólia väčšiny automobiliek. Spolu s nástupom SUV boomu, sa mnohí výrobcovia snažia svojich novodobých zástupcov v „céčkovom“ segmente ozvláštniť či odlíšiť. Peugeot napriek tomu ostáva verný zaužívanej klasike. V celkovom poradí už tretie pokračovanie modelového radu s číselným označením 308, chce okrem efektného dizajnu namiesto experimentovania zaujať tradičným a osvedčeným receptom. Horúca novinka v praxi priam dokonale napĺňa predstavu o atraktívnom zástupcovi v tomto stále extrémne dôležitom automobilovom segmente. Nový 308 je zároveň prvý model značky, ktorý si osvojil nové logo. Francúzi si zaslúžia rešpekt aj za optimálne pestrú skladbu pohonných jednotiek. Výkonné a dnes tak populárne plug-in hybridy, tu stále dopĺňa aj spaľovacia klasika. V prvom teste sme preverili najvýkonnejší čisto benzínový variant skombinovaný s dynamicky ladenou výbavou.

Nový Peugeot 308 s osvedčenou prepĺňanou zážihovou motorizáciou 1,2 PureTech 130, skombinovanou s 8-st. automatickou prevodovkou a v špičkovej výbavovej verzii GT Pack, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Peugeot.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Peugeot 308

Peugeot má s výrobou klasických automobilov veľmi bohaté skúsenosti. Prvotný počiatok dnešnej kompaktnej línie modelového radu 300 odštartoval už v roku 1932 Peugeot 301. Dôležitý prelom v optike dnešnej klasifikácie kompaktnej triedy reprezentoval na konci 60-tých rokov minulého storočia modelový rad 304. V roku 2007 si debut odkrútil pôvodný modelový rad 308. V prípade jeho priameho nasledovníka z roku 2013, z ktorého sa celkovo predalo viac ako 1,3 milióna kusov, už automobilka nepokračovala v zostupnom číslovaní poslednej číslice. Takto „zakonzervované“ označenie 308 nesie aj akruálna novinka, ktorú sme v oficiálnej premiére spoznali na jar minulého roka.

Aj najnovšia generácia modelového radu Peugeot 308 okrem klasického hatchbacku pozostáva aj z praktickejšieho karosárskeho variantu typu kombi, s oficiálnym dodatkom SW. Novinka s dynamickým nádychom a dôrazom na precíznu aerodynamiku medzigeneračne výrazne povyrástol. Okrem celkovej dĺžky tu stojí za zmienku taktiež citeľný nárast rázvoru náprav o 55 mm. Po technickej stránke je tu k dispozícií najnovšia evolúcia modulárnej platformy EMP2. Okrem vyššej bezpečnosti a prítomnosti sofistikovaných asistenčných systémov, možno ako jej najväčšiu výhodu označiť kompatibilitu s klasickými, ale aj elektrifikovanými pohonnými jednotkami.

Nová generácia modelu Peugeot 308 nadväzuje na už veľmi bohatú históriu francúzskej automobilky v kompaktnom segmente.

Vstupnou bránou do sveta novej generácie Peugeot 308 je prepĺňaný benzínový 3-valec 1,2 PureTech. V slabšej výkonovej verzii (110 koní), sa kombinuje výhradne so 6-st, manuálnou prevodovkou. Testovaný silnejší variant, s výkonom 130 koní, je okrem manuálu k dispozícií aj s 8-st. meničovým automatom. Pre priaznivcov nafty majú Francúzi v ponuke osvedčený a úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi s výkonom 130 koní. Okrem 6-st. manuálu je aj v tomto prípade k dispozícií 8-st. automat.

Ešte viac výkonu prinášajú elektrifikované verzie. Moderná plug-in hybridná technika pozostáva z benzínovej motorizácie o objeme 1,6 litra, ktorej vypomáha výkonná elektrosústava. Slabšia verzia 1,6 Hybrid 180 disponuje výkonom 180 koní. Silnejší variant 1,6 Hybrid 225 ponúkne výkon až 225 koní. Pri oboch elektrifikovaných verziách je samozrejmosťou spolupráca s 8-st. automatom. Už v budúcom roku modelovú rodinu premiérovo rozšíri aj plne elektrický variant Peugeot E 308, resp. E 308 SW, s novou generáciu elektrického konceptu pohonu.

Testovaný model poháňala benzínová klasika 1,2 PureTech 130.

Umelecké dielo

Pohľadaný a atraktívny dizajn je disciplína, na ktorej si Peugeot dáva v posledných rokoch mimoriadne záležať. Podčiarkuje to aj horúca novinka kompaktných rozmerov. Vo všeobecnosti atletické línie, v prípade testovaného exempláru, ešte viac vyšperkovali decentné športové doplnky, naviazané na výbavu GT. Sofistikované krivky francúzskeho hatchbacku je aj z tohto dôvodu možné objavovať doslova celé hodiny. Novú éru značky pripomína použitie nového fabrického loga. Detail hlavy leva je mimochodom inšpirovaný v bohatej histórii. Obdobné logo Peugeot používal už v 60-tých rokoch minulého storočia.

Predné partie sú po optickej stránke proporčne masívne. Mimo novej fabrickej identity, ktorú už tradične dopĺňa aj číselné označenie modelu, tu púta pozornosť aj vizuálne efektné nízka, resp. aerodynamická silueta. Predná maska s dynamickým GT výpletom vsádza na atraktívny efekt bez vymedzeného ohraničenia. Športovú atmosféru dopĺňajú zamračené predné LED svetlomety. Pre Peugeot sú tradične typické aj vertikálne výbežky denného svietenia zasahujúce hlboko do predného nárazníka. Za tmy presvedčivo výkonné svetlá si pri testovanom exemplári, okrem full LED technológie, v premiére osvojili už aj Matrix funkciu s tieňovaním okolitých objektov!

Na líniách a krivkách nového modelu Peugeot 308 si dali Francúzi mimoriadne záležať.

Priameho predchodcu pripomína testovaná novinka najviac pri pohľade z profilu. Bočná silueta zodpovedá klasickej definícií karosárskeho variantu typu hatchback. Nový 308 dostal zároveň efektne dlhú líniu prednej kapoty. Všeobecne atletický nádych tu pripomínajú výrazné bočné prelisy v kombinácií s vytiahnutými blatníkmi. Zaujímavým detailom je prítomnosť nového fabrického loga aj v moduloch predných blatníkoch. Sympatický detail je naviazaný na testovanú výbavu. Výsadou verzie GT sú okrem toho aj športové prahy či dvojfarebné disky z ľahkých zliatin s originálnym motívom. Dizajnové emócie skúšanej konfigurácie excelentne dopĺňa prenikavé zelené lakovanie s metalízou Olivine, za ktorú si Francúzi už neúčtujú žiadny extra príplatok!

Efektné krivky dominujú podľa očakávania aj zadným partiám. Svalnaté blatníky tu postupne prechádzajú až do masívneho zadného nárazníku. Toto riešenie nový model 308 opticky pritláča ešte viac smerom k vozovke. Dvojfarebný nárazník „skrášľujú“ naznačené výfukové koncovky. Najvýraznejšou dominantou zadnej časti sú napriek tomu koncové full LED svetlá. Ich detailne prepracovaný dizajn pri podrobnom skúmaní evokuje umelecké dielo! Vtipné riešenie dostalo umiestnenie mikrospínača dverí batožinového priestoru. Ten je pred nečistotami pomerne dobre ukrytý v čiernej lište, ktorá opticky prepája koncové svetlá.

Klasickej siluete typu hatchback dominujú atletické tvary.

Interiér útočí na prémiu

Peugeot má v rámci svojho modelového portfólia ambíciu vypĺňať medzipriestor medzi zástupcami tzv. „hlavného prúdu” a ich prémiovými alternatívami. Sympatické je, že Francúzi sa aj naďalej držia originálneho konceptu pracoviska vodiča nazývaného i-cockpit. Nový model 308 sa pýši jeho najnovšou evolúciou.

Vrcholná výbava GT Pack si zaslúži absolutórium za reálne luxusnú atmosféru. Originálnej koncepcii palubnej dosky zaobleného tvaru sekundujú kvalitné a hodnotné materiály, so špičkovým dielenským opracovaním. V tomto kontexte chcem novinku pochváliť aj za striedmejšie využívanie lesklých obkladov v štýle klavírneho laku. Na masívnej stredovej konzole daný povrch nahrádzajú plochy s matným povrchom evokujúcim kov. Vydarenú hru na efekt dopĺňa vkusne zabudovanie ambientné podsvietenie, ktorého farebnú škálu je možné meniť.

Palubná doska modelu Peugeot 308.

Aj najnovšia verzia architektúry i-cockpit zaujme tradične vyvýšenou pozíciou prístrojového panelu. Jeho plne grafické prevedenie sa inšpirovalo v menšom modeli 208. Vodič má vďaka dvom vyobrazovacím zdrojom k dispozícií futuristický 3D efekt. Priaznivci jednoduchých riešení si ho na druhej strane, môžu kedykoľvek a jednoducho deaktivovať. Zmeny jednotlivých layoutov doprevádzajú efektné animácie. Subjektívne mi v personalizovateľných nastaveniach najviac chýbala variácia s klasickými budíkmi, resp. s prehľadným ciachovaním hodnôt známych z predošlej evolúcie. Z nových efektných prvkov dávam palec hore prítomnosti hrdej francúzskej trikolóry situovanej v spodnej časti prístrojového panela.

Dôležitou súčasťou konfigurácie i-cockpit je aj modul centrálneho infotainmentu. Dotyková obrazovka je aj v novom modeli 308 situovaná o niečo nižšie, teda priamo v palubnej doske. Koncepčne úplne nové rozhranie si zaslúži obrovskú pochvalu nielen za špičkovú grafiku, ale aj za rýchle a pohotové reakcie na dotyk. Vítaným bonusom je prítomnosť slovenského jazyka či moderná mobilná konektivita fungujúca bez nutnosti použitia kábla. V optike modelov s logom Peugeot možno ako úplnú špičku označiť aj nový panoramatický náhľad na okolie vozidla. V testovanej konfigurácii ho konečne zastrešuje sústava štyroch kamier s detailnými vyobrazovacími schopnosťami a možnosťou zväčšenia preferovaného pohľadu.

Rozhranie i-cockpit je veľmi diskutovanou témou. Peugeot si tu, ale jednoznačne zaslúži uznanie za originálny prístup.

Systém s personalizovateľnými widgetmi hlavného menu dostal novú logiku ovládania. V nižších poschodiach podmenu záložiek sa je na druhej strane možné pomerne jednoducho „stratiť.“ Na čisto dotykové ovládanie vsádza už tradične aj modul klimatizácie. Za vyslovene neintuitívnu tu ale považujem napríklad virtuálnu aktiváciu vyhrievania sedadiel. Tá si v porovnaní s harwarovými tlačidlami vyžaduje viac za sebou nasledujúcich krokov.

U úroveň nižšie situovaná lišta s klasickými hardvérovými tlačidlami si okrem praktického otočného potenciometra audia vystačí len so siedmimi najdôležitejšími skratkami, resp. funkciami. Testovaná najvyššia konfigurácia infotainmentu na druhej strane disponuje efektným riešením v podobe samostatnej virtuálnej lišty i-toggles s programovateľnými skratkami, situovanej tesne pod hlavnou obrazovkou. Do veľkých ikoniek sa dobre triafa aj počas jazdy. Za nevýhodu tu považujem jej lesklý povrch, ktorý je extrémne náchylný na nechcené odtlačky prstov.

Model 308 dostal úplne nový palubný infotainment s bleskurýchlymi reakciami.

Francúzi si na palube nového modelu 308 dali záležať aj na koncepte racionálnych odkladacích priečinkov. Pochvalu si v tomto kontexte zaslúži hneď viacero variácií uskladnenia mobilného telefónu. Srdcom architektúry i-cocpit je opäť relatívne malý multifunkčný volant atypického tvaru. Dostatočne veľké a logicky rozmiestnené ovládacie tlačidlá teraz dopĺňa aj praktické ovládanie tempomatu priamo na volante.

Atypický posed je pri modeloch s logom Peugeot dlhodobo veľmi diskutovanou témou. S mojou výškou cca 185 cm som si aj na palube testovanej novinky našiel komfortnú a vhodnú pozíciu reálne veľmi rýchlo! V tomto kontexte chválim aj autentickú atmosféru, kde je vodič už v podvedomí súčasťou diania a súžitia s autom, čo vo mne automaticky evokuje športovú emóciu!

Efektné predné sedačky zodpovedajú GT charakteristike.

Na prémiový segment v prípade top výbavy útočia aj efektné sedačky čalúnené v kvalitnej koži. Ich tuhšia no stále adekvátne komfortná výplň s náznakom bočného vedenia zodpovedá filozofii s prívlastkom GT. Predovšetkým pri dlhšej jazde by som napriek tomu privítal viac variácií nastavenia sklonu hlavovej opierky. Ozdobou testovaných sedačiek je rešpektovaný ortopedický AGR certifikát. Novinka zároveň prekvapuje doplnkovou masážnou funkciu s pestrou škálou nastavení!

Skôr športovej orientácií ostáva Peugeot 308 verný aj z hľadiska priestoru v druhom rade. V tejto disciplíne novinka síce neurazí, no na druhej strane ani vyslovene nenadchne. Adekvátne pohodlne sa za seba usadia osoby priemerného vzrastu. Z hľadiska cestovného komfortu si tu pochvalu zaslúžia nielen samostatné výduchy ventilácie, ale aj zdrojové USB koncovky. Urastenejších pasažierov už môže obmedzovať miesto pre nohy. To v prípade dlháňov úplne nezachráni ani inak praktické vybratie v masívnych operadlách predných sedadiel. Karosársky variant hatchback je na konci dňa viac o emóciách. Pre prioritné potreby rodiny sa logicky viac hodí súrodenecká kombi verzia.

Priestorom v druhom rade nový Peugeot 308 nesklame no zároveň ani neohúri.

Hatchback na druhej strane získava plusové body za priestranný batožinový priestor, so základnou kapacitou 412 litrov. Adekvátne nízkej nakladacej hrane sekunduje symetrický tvar ložnej plochy. Palec hore si zaslúži praktický otvor vhodný na prepravu lyží či iných dlhých predmetov. Chýbalo mi tu, naopak, viac háčikov, resp. iných segmentov vhodných na fixáciu nákupných tašiek. Priestor pod podlahou v prípade špičkovej konfigurácie okrem drobnosti či opravnej sady vypĺňa prioritne subwoofer audia značky Focal. Maximálnu prepravnú kapacitu je možné jednoducho navýšiť prostredníctvom sklopenia delených zadných sedadiel.

Na najlepších v kompaktnom segmente SA nový Peugeot 308, v top verzii GT Pack, doťahuje aj z hľadiska výbavy. Už bez nutnosti ďalšieho priplácania TU sú k dispozícii prvky ako už spomínané vyhrievané a masážne predné sedačky s AGR certifikátom, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, kompletný balík jazdných asistentov, vyhrievaným volantom či pekne hrajúce audio značky Focal. Už nižšie výbavy zahŕňajú napríklad full LED Matrix svetlomety, bezkľúčový prístup a štartovanie, inteligentnú automatickú klimatizáciu monitorujúcu stav znečistenia ovzdušia, adaptívny tempomat či vstavanú navigáciu.

Batožinový priestor ponúka v základe objem 412 litrov.

Zážitkový kompakt

Po prvotnom načerpaní plnohodnotných estetických zážitkov z vonkajšieho dizajnu a originálneho konceptu interiéru sa celkom logicky dostáva na pretras otázka, čo dokáže nový Peugeot 308 ponúknuť v rámci jazdných vlastností. Hneď na úvod musím s radosťou konštatovať, že Francúzi ani v tejto disciplíne nenechali nič na náhodu, a na trh uviedli jedného z najlepšie jazdiacich zástupcov danej triedy! Hypotetickou chybičkou na kráse efektného dizajnu verzii GT sa stáva nostalgia za minulou generáciou ostrého modelu GTi. Ten v ponuke novinky, predovšetkým z dôvodu emisných limitov, žiaľ, absentuje.

Francúzi napriek tomu dokázali vyťažiť z minima maximum. Nemalú dávku emócii, resp. jazdného temperamentu dokáže v praxi totiž ponúknuť aj testovaná čisto benzínová motorizácia PureTech! Ako základný pilier úspechu možno celkom jednoznačne zadefinovať špičkový podvozok. Napriek prítomnosti „len“ jednoduchšieho uchytenia zadnej nápravy s vlečnými ramenami sa podarilo konštruktérom po jazdnej stránke v sumári trafiť precízne a dospelé vyladenie.

Vyladením podvozka patrí nový model 308 k najlepším v kompaktnom segmente.

Na suverenitu podvozka sa je možné spoľahnúť prakticky za každých okolností. Ani na vozovkách s horším, resp. zvlneným povrchom nemá novinka tendenciu vyslovene znervóznieť. O niečo tuhšie, teda „nefrancúzske“ vyladenie pruženia a tlmičov, má v kombinácii s 18- palcovým pneumatikami jednoznačne bližšie k športu. Nový 308 napriek tomu s prehľadom filtruje väčšinu bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry.

Talent podvozka v kombinácii so stále príjemnými kompaktnými rozmermi a na dnešné pomery už takmer mušou váhou cca 1,5 tony, som najviac ocenil na zakrútených okreskách a iných technických tratiach. Pocitovo príjemne tuhý hatchback sa aj pri svižnej jazde nakláňa len minimálne a veľmi precízne reaguje aj na povely smerom od riadenia. Prirodzená nedotáčavosť sa aj s prispením kvalitných plášťov Michelin prihlási o slovo reálne neskôr ako ju vodič podvedome očakáva.

Imidž výbavovej verzie GT po jazdnej stránke rozhodne neurazí ani benzínová motorizácia PureTech 130.

V priamej úmere s temperamentnými jazdnými vlastnosťami chválim aj rozmerovo malý a „citlivý“ volant s pohotovou odozvou. V štandardom režime riadenie napriek tomu možno označiť ako preposilované. O niečo viac spätnej väzby je k dispozícií v tuhšom športovom móde. V sumári, ale ani v tomto prednastavení nemožno hovoriť o rýdzo športovom riadení.

Svoju celkovú dospelosť nová generácia modelu Peugeot 308 potvrdila aj z hľadiska precízneho odhlučnenia priestoru pre posádku. Za všeobecne precíznym jazdným talentom, tak v teoretickej rovine najviac zaostáva pohonná jednotka pod prednou kapotou. Faktom je, že skvele vyladený podvozok je nadimenzovaný na ďaleko vyššie výkonové parametre. Moderný prepĺňaný 3-valec 1,2 PureTech s výkonom 130 koní, sa na druhej strane radí k najlepším motorizáciám vo svojej kategórií! K prívlastku GT sa sympaticky hodí aj jeho prirodzene drsnejší charakter. Temperamentnejšia zvuková farbička je tu dostupná predovšetkým vo vyšších otáčkach.

Prepĺňaná benzínová motorizácia si veľmi dobre rozumie s 8-st. automatickou prevodovkou značky Aisin.

Pocitová jazdná dynamika pravdepodobne aj z tohto dôvodu pôsobí podstatne živelnejšie ako deklarujú oficiálne výkonové parametre. Pod, v režime bežnej jazdy, plne postačujúcu dynamiku, sa pričinilo aj skvelé zladenie pohonnej jednotky s 8-st. automatickou prevodovkou klasickej koncepcie. Počas testu som tu dokonca nemal ani raz vyslovené nutkanie pre aktivovanie inak opäť príkladne fungujúceho manuálneho režimu. V režime bežnej jazdy, resp. móde Eco sa pohonná sústava logicky snaží, o čo najúspornejšiu prevádzku.

Najviac temperamentu s efektným využívaním horných sfér otáčkomera je k dispozícii v dynamickom jazdnom móde Šport. Tu už dokáže francúzsky kompakt na kľukatejších cestách reálne držať krok aj s výkonovo silnejšími konkurentmi. Testovaný model s motorizáciou PureTech 130 má zároveň dostatok energie a temperamentu aj pre bežný život, vrátane modelových situácií s obsadeným vozidlom.

Najviac temperamentu je podľa očakávania k dispozícii v režime Šport.

Reálne spokojný som bol aj so spotrebou paliva. Pri pokojnej a rozvážnej jazde s prevahou okresiek dokáže výsledný priemer bezproblémov klesnúť citeľne pod hranicu 6-litrov. V meste som jazdil s približne 6,6 litrovým apetítom. O niečo úspornejšia dokáže byť novinka na diaľnici.

Pri využívaní dostupného temperamentu a všeobecne zážitkovej jazde sa nameraná spotreba ustálila tesne pod hranicou 7-litrov. Sumárny priemer sa podľa palubného počítača na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 6,1 l/100 km. To je len o niečo málo viac ako deklaruje samotná automobilka. Celkovú technologickú vyspelosť aj v tomto prípade podčiarkujú spoľahlivo fungujúce asistenčné systémy.

Spotreba paliva sa na konci testu ustálila na sympatickej hodnote

A celkový dojem?

Francúzi pri novej generácii svojho kompaktného modelového radu z koncepčného hľadiska neexperimentovali. A to je len dobre. Nový Peugeot 308 si zachoval klasické karosárske proporcie. Všeobecne atletický nádych ešte viac vyšperkoval prepracovaný interiér so stále originálnou architektúrou. Z materiálového hľadiska a technológií môže novinka pokojne konkurovať prémiovým zástupcom. Ľahkonohý hatchbback s benzínovou motorizáciou PureTech dokáže zároveň ponúknuť aj precízne jazdné vlastnosti. Aktuálny titul slovenské auto roka je v správnych rukách.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Peugeot 308 1,2 PureTech 130 GT Pack
Dĺžka: 4 367 mm
Šírka: 1 859 mm
Výška: 1 441 mm
Rázvor: 2 675 mm
Objem kufra: 412 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1363-1479 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 5,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,1 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy

Verzia/akciová cena

Peugeot 308 1,2 PureTech 130 GT Pack (testovaný model) od 33 090 €
Peugeot 308 1,2 PureTech 110 Active Pack (6 MT) od 21 690 €

Exit mobile version