Peugeot použil pri novej generácii svojho kompaktného modelového radu klasický recept. Francúzi zbytočne neexperimentovali s karosárskymi pseudovariáciami a osvedčenému konceptu dopriali o to viac elegancie a imidžu. Modelová rodina 308 okrem klasického hatchbacku aj naďalej pozostáva aj z rodinne orientovaného kombi. Praktický derivát nesie aj pri novej generácii označenie SW a spoznali sme ho v pomerne rýchlom časovom slede po predstavení základného modelu. Pestrú škálu pohonných jednotiek aj v tomto prípade okrem benzínovej, resp. naftovej klasiky dopĺňajú elektrifikované plug-in hybridy. Po nedávnej skúsenosti s kratším súrodencom, ktorého poháňala najenergickejšia zážihová motorizácia, sme pri priestrannejšom súrodencovi preverili turbodieslovú klasiku.
Nový Peugeot 308 SW s úspornou vznetovou motorizáciou 1,5 BlueHDi 130, skombinovanou s 8-st. automatickou prevodovkou a špičkovej výbavovej verzii GT Pack, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Peugeot.
Rýchle fakty:
- Najstaršia automobilka sveta má s výrobou modelov v tzv. kompaktnom segmente bohaté skúsenosti. Obľúbený a praktický karosársky variant pri modeloch z rodiny 300 odštartoval už v 60-tych rokoch minulého storočia Peugeot 304 Break.
- Súčasným pokračovateľom tradície je v celkovom poradí tretia generácia modelového radu 308. Klasický kompakt v modelovej rodine aj v tomto prípade dopĺňa praktická kombi verzia Peugeot 308 SW.
- Po optickej stránke zaujme rodinné kombi okrem iného aj novou identitou značky Peugeot. Všeobecne atletické línie naviac aj v prípade praktickejšieho súrodenca dopĺňajú mnohé sofistikované dizajnové detaily.
- Interiér, s najnovšou evolúciou usporiadania Peugeot i-cockpit, sa môže po kvalitatívnej, ale aj technologickej stránke reálne porovnávať s prémiovou konkurenciou. Karosárska verzia kombi k imidžovému hľadisku pridáva viac priestoru v druhom rade a veľkoryso nadimenzovaným batožinovým priestorom.
- Na pútavý dizajn dokáže novinka nadviazať precíznymi a suverénnymi jazdnými vlastnosťami. Moderná a predovšetkým mimoriadne úsporná turbodieslová motorizácia ostáva pre mnohých z nás zároveň stále tou najzmysluplnejšou alternatívou.
Fotogaléria Peugeot 308 SW
Peugeot má s výrobou rodinne orientovaných „klasických“ automobilov kompaktnej veľkosti reálne bohaté skúsenosti. Počiatok dnešnej kompaktnej línie z modelového radu 300 odštartoval už v roku 1932 model 301. Dôležitý prelom v optike modernej klasifikácie kompaktnej triedy reprezentuje modelový rad 304, z konca 60-tych rokov minulého storočia. Pri tomto automobile v rámci pestrého spektra karosárskych verzií, existoval už aj praktický kombi derivát s prívlastkom Break.
V roku 2007 Peugeot predstavil pôvodnú verziu modelového radu s číselným označeným 308. V prípade jeho priameho nasledovníka, z roku 2013, už automobilka nepokračovala v zostupnom číslovaní poslednej číslice. Takto „zakonzervované“ označenie 308 nesie aj aktuálna novinka. Tretia generácia modelu 308 bola oficiálne predstavená v minulom roku. Kým pôvodný Peugeot 308 disponoval reálne pestrou rodinou samostatných karosárskych derivátov, tak predchádzajúca druhá generácia si v našom priestore už vystačila „len“ s tandemom hatchback + kombi. Na identický recept vsádza aj aktuálna novinka. Praktickejšie orientovaný model kombi, s prívlastkom SW (Station Wagon), bol oficiálne predstavený len s pár týždňovým odstupom od súrodeneckého hatchbacku.
V porovnaní s hatchbackom je testované kombi dlhšie o 273 mm. Nezanedbateľný nárast (+57 mm ), si pripísal aj rázvor náprav! Technika v útrobách je pri oboch modeloch totožná. Aj praktickejšia novinka využíva najnovšiu evolúciu modulárnej platformy EMP2. Okrem vyššej bezpečnosti a prítomnosti sofistikovaných asistenčných systémov, možno ako veľkú výhodu daného technického základu označiť kompatibilitu s klasickými, ale aj elektrifikovanými pohonnými jednotkami.
Vstupnou bránou do sveta Peugeot 308 SW je obdobne ako pri hatchbacku prepĺňaný benzínový 3-valec 1,2 PureTech. V slabšej výkonovej verzii (110 koní) sa kombinuje výhradne so 6-st, manuálnou prevodovkou. Silnejší variant, s výkonom 130 koní, je okrem manuálu k dispozícií aj s 8-st. meničovým automatom. Naftu v ponuke reprezentuje osvedčený a úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi, s výkonom 130 koní. Okrem 6-st. manuálu je aj v tomto prípade k dispozícií aj 8-st. automat. Ešte viac dynamiky prinášajú elektrifikované verzie. Moderná plug-in hybridná technika pozostáva s benzínovej motorizácie o objeme 1,6 litra, ktorej vypomáha výkonná elektrosústava. Slabšia verzia 1,6 Hybrid 180 disponuje výkonom 180 koní. Silnejší variant 1,6 Hybrid 225 už disponuje výkonom až 225 koní. Pri oboch elektrifikovaných verziách je samozrejmosťou spolupráca s 8-st. automatom. Už v budúcom roku modelovú rodinu premiérovo rozšíri aj plne elektrický variant Peugeot E 308 SW, ktorý dostane novú generáciu elektrického pohonu.
Dizajnový zážitok
Už pri letnom pohľade na testovanú novinku s praktickejším batožinovým priestorom je jasné, že Francúzi venovali z hľadiska dizajnu náležitú pozornosť aj karosárskej verzii kombi. Inými slovami Peugeot 308 SW rozhodne nie je len predlženým hatchbackom! V sumári ponúka atraktívny a autonómny vzhľad s vyváženými proporciami a mnohými prepracovanými detailmi.
Emóciami nabitá predná časť sa rovnako ako pri hatchbacku pýši dynamickým nádychom. Dôraz, na čo najprecíznejšiu aerodynamiku pripomína nízka silueta štruktúrovanej masky. Tá aj v tomto prípade ponúka originálny a moderný efekt bez jasne vymedzeného ohraničenia. Nové fabrické logo so siluetou hlavy leva je inšpirované v bohatej histórii francúzskej automobilky. Športový charakter vrcholnej výbavy GT Pack dotvára predný nárazník s decentným náznakom splittera. Nové modely značky Peugeot sú veľmi ľahko identifikovateľné aj vďaka svetelnému podpisu s efektnými vertikálnymi výbežkami denného svietenia. Za tmy presvedčivo výkonný hlavný svetelný modul si pri testovanom exemplári okrem full LED technológie po prvýkrát osvojil aj precízne pracujúcu matrix funkciu s tieňovaním ostatných vozidiel v premávke.
Vizuálna dynamika srší aj z bočných partií štýlového kombi. Hru na efekt v tomto prípade ešte viac vystupňovala výrazná červená perleťová farba s prívlastkom Elixir. Aj napriek citeľnému nárastu rozmerov ponúka 308 SW relatívne krátke previsy. Proporčnú vyváženosť tu zároveň dotvára relatívne nízka stavba karosérie s dlhou prednou kapotou a opticky postupne klesajúcou líniou strechy. Na športovú výbavu GT sú naviazané nielen štýlovo vystúpené bočné prahy, ale aj fabrické logá umiestnené v priestore predných blatníkov. Originálny dizajn dostali rovnako dvojfarebné zliatinové disky, na ktorých sú pri vrcholnej výbave obuté 18-palcové pneumatiky.
Prakticky orientovaná novinka sa od svojho kratšieho súrodenca odlišuje plne autonómnym stvárnením zadných partií. Vizuálnou dominantou je aj v tomto prípade efektné zapracovanie svetelného podpisu. Športovú atmosféru tu pripomína početné zastúpenie „ostrých“ karosárskych líní. Veľmi sebavedomo v tomto kontexte pôsobí predovšetkým mini-spojler, resp. výrazná odtrhová hrana, viditeľná priestore pod líniou zadného presklenia. Temperamentný nádych nemožno odoprieť ani masívnemu dvojfarebnému nárazníku s dvojicou opticky naznačených výfukových koncoviek. V rámci svetelnej techniky chválim prítomnosť dvojice klasických bielych svetiel. Tie pri spätnom chode za tmy reálne zmysluplne osvetľujú priestor za vozidlom.
Do koča aj do voza
Prietoky nefalšovaných emócií ponúka nový Peugeot 308 SW aj v interiéri. Toto konštatovanie platí o to viac pri testovanej vrcholnej výbave s dynamickým nádychom. Francúzi aj pri verzii kombi vsádzajú na originálny a neopozeraný štýl, ktorý je v zadnej časti kabíny doplnený o podvedome očakávaný priestorový potenciál.
Architektúra palubnej dosky je podľa očakávania identická so súrodeneckým hatchbackom. Špecifikácia GT Pack si zaslúži uznanie za luxusnú atmosféru. Štýlový dizajn s citeľne zaoblenou vrchnou siluetou dopĺňajú kvalitné a hodnotné materiály, so špičkovým dielenským opracovaním. V tomto kontexte chcem testovaný exemplár pochváliť za striedmejšie využívanie lesklých obkladov v štýle klavírneho laku. Na stredovej konzole daný povrch nahrádza praktickejšia plocha s matným povrchom a kovovým nádychom. Celkovú hru na efekt dopĺňa decentné ambientné podsvietenie, ktorého farebnú škálu si je možné prispôsobiť podľa nálady.
Originálnu atmosféru kabíny dopĺňa pre Peugeot typické usporiadanie i-cockpit s malým volantom a mierne vyvýšeným prístrojovým panelom. Jeho najnovšia evolúcia ešte viac pracuje s modernými digitálnymi hračkami. Prístrojový panel ponúka pomerne futuristickým vyobrazením grafiky budíkov, na ktorú som si musel určitý čas zvykať. Ďalšou efektnou frajerinkou je nadstavba 3D vyobrazovacieho módu. Vodič má zároveň k dispozícii široké možnosti osobnej personalizácie vyobrazovaných údajov zahrňujúce napríklad aj nahľad mapového podkladu.
Dôležitou súčasťou i-cockpit je modul centrálneho infotainmentu. Dotyková obrazovka orientovaná v smere na vodiča je zabudovaná priamo do palubnej dosky. Koncepčne úplne nové rozhranie si zaslúži uznanie nielen za špičkovú grafiku, ale aj za rýchle reakcie na dotyk. Vítaným bonusom je novinka v podobe prítomnosti slovenského jazyka či moderná mobilná konektivita fungujúca bez nutnosti použitia kábla. V optike modelov značky Peugeot možno ako úplnú špičku označiť rovnako nový panoramatický náhľad na okolie vozidla. V testovanej konfigurácii ho konečne zastrešuje sústava štyroch kamier, s detailnými vyobrazovacími schopnosťami a možnosťou zväčšenia preferovaného pohľadu.
Infotainment dostal rovnako možnosť osobnej personalizácie widgetov hlavného menu. Nová je aj logika ovládania. V nižších poschodiach záložiek podmenu sa je na druhej strane možné pomerne jednoducho „stratiť.“ Na dotykové ovládanie pri značke Peugeot už tradične vsádza aj modul klimatizácie. Za neintuitívnu a zbytočne komplikovanú považujem napríklad virtuálnu aktiváciu vyhrievania sedadiel. Tá si v porovnaní s harwarovými tlačidlami vyžaduje viac za sebou nasledujúcich dotykových úkonov.
Špecialitou vyšších výpadových verzií francúzskeho kombi je originálna lišta s osobne personalizovateľnými tlačidlami. Toto riešenie Peugeot nazýva i-toggles. Chválim, že do veľkých ikoniek sa veľmi dobre triafa aj počas jazdy. Určitou estetickou nevýhodou, je naopak, lesklý povrch, ktorý je extrémne náchylný na stopy po odtlačkoch prstov. Klasické hardwarové tlačidlá na palube reprezentuje o úroveň nižšie situovaná lišta s najdôležitejšími skratkami, resp. funkciami.
Prakticky orientovaná novinka nesklamala ani dostatočným množstvom rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov. Srdcom architektúry i-cocpit je malý multifunkčný volant atypického tvaru. Dostatočne veľké a logicky rozmiestnené ovládacie tlačidlá pri jeho najnovšej evolúcií už dopĺňa už aj prítomnosť ovládania tempomatu. Atypický posed je pri modeloch s logom Peugeot dlhodobo diskutovanou témou. S mojou výškou cca 185 cm som si aj na palube testovaného kombi našiel komfortnú a vhodnú pozíciu subiektívne veľmi rýchlo!
Športovú atmosféru s dôrazom na vodiča v centre diania, dopĺňajú adekvátne nadimenzované predné sedačky doplnené o náznak bočného vedenia. Ich základné alcantarové prevedenie, ktoré je automatickou súčasťou výbavy GT, sa vyznačuje príjemne mäkkým čalúnením. Pri dlhých diaľničných presunoch som ocenil ich komplexný komfort, ktorý podčiarkuje rešpektovaný ortopedický AGR certifikát. Čerešničkou na torte je pri najvyššej výbave aj doplnková masážna funkcia s pestrou škálou masážnych módov. Tento výbavový prvok v kompaktnom segmente rozhodne nie je zaužívaným pravidlom.
Predlžený rázvor testovaného Peugeot 308 SW sa v porovnaní so súrodeneckým hatchbackom odzrkadlil v o niečo vzdušnejšom priestore v druhom rade. Adekvátne pohodlne sa tu okrem detí odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. S mojou výškou cca 185 cm som sa už približoval priestorovému limitu pre kolená. Pod tento fakt sa podpísala masívna konštrukcia operadiel predných sedadiel. Adekvátnu priestorovú rezervu som mal, naopak, v priestore pre hlavu.
V sumári dokáže praktickejší karosársky variant francúzskej novinky z hľadiska priestoru zadnej časti kabíny uspokojiť rodinné nároky. Na druhej strane, ale nepatrí medzi priestorových rekordérov svojho segmentu.
Praktickou pýchou verzie kombi je veľkoryso nadimenzovaný batožinový priestor, s pravidelným tvarom a základnou kapacitou až 608 litrov. Pochvalu si tu okrem reálnej veľkosti zaslúži aj poctivé čalúnenie bočných sien či príjemne nízka nakladacia hrana. Dôraz, na čo najlepšiu praktickú stránku pripomína, čo najvyššie situovaná pozícia krycej roletky. Priestor pod podlahou v prípade testovanej konfigurácie vypĺňa subwoofer a drobné priečinky vhodné na odloženie povinnej výbavy a ďalších drobností. Prakticky rozdelené zadné operadlá je možné sklopiť priamo z batožinového priestoru. Po tomto úkone vzniká ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1634 litrov.
Nový Peugeot 308 SW v špičkovej verzii GT Pack si svoju sebavedomú cenovku reálne obhájil bohatou výbavou. Už bez nutnosti ďalšieho priplácania sú v tomto prípade k dispozícii prvky ako už spomenuté vyhrievané a masážne predné sedačky s AGR certifikátom, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, kompletný balík jazdných asistentov, vyhrievaný volant, elektronické otváranie dverí batožinového priestoru alebo pekne hrajúce audio značky Focal. Už nižšie výbavy zahŕňajú full LED Matrix svetlomety, bezkľúčový prístup a štartovanie, inteligentnú automatickú klimatizáciu monitorujúcu stav znečistenia ovzdušia, adaptívny tempomat či vstavanú navigáciu.
Racionálne emócie
Vďaka precízne vyladeným jazdným vlastnostiach v našom teste prednedávnom zažiaril už súrodenecký hatchback s najvýkonnejšou benzínovou motorizáciou PureTech. Obdobné očakávania som mal v tomto kontexte prirodzene aj od praktickejšieho súrodenca. Tie naviac dopĺňala zvedavosť na vzájomnú súhru s prirodzene racionálnou turbodieslovou motorizáciou pod prednou kapotou.
Hlavným stavebným kameňom suverénnych jazdných vlastností je aj v prípade praktickejšie ladeného kombi konštrukcia podvozka. Na takpovediac šoférske vyladenie má v sumári vplyv aj nízka stavba vozidla s kolesami umiestnenými takmer v rohoch karosérie. Na dnešné pomery kompaktných kombi, možno testovaný exemplár s pohotovostnou hmotnosťou cca 1,5 tony, aj napriek prítomnosti turbodiesla pod prednou kapotou, označiť stále aj ako príjemne „ľahkonohý.“
Vyladenie tlmičov, resp. pruženia je pri testovanej špecifikácii aj s prispením najväčších 18-palcových diskov kolies skôr „nefrancúzsky“ tuhšie. Aj napriek tejto definícii novinka stále zvláda s prehľadom žehlenie bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry. O niečo viac obozretnejší tu už logicky treba byť pri prejazdoch cez veľké nerovnosti, resp. iné hrubé prepadliny.
Druhou stranou mince vyladenia podvozka je príkladné fungovanie pri dynamickejšom jazdnom štýle. V tomto smere dokáže aj naftové rodinné kombi vyčariť v mnohých situáciách nefalšovaný úsmev na tvári! Na komunikatívny podvozok sa je možné spoľahnúť prakticky za každých okolností. Platí to pre vozovky s horším, resp. zvlneným povrchom, kde nemá testovaný model tendenciu dramaticky znervóznieť. Hmotnosť turbodiesla na prednej náprave nie je vzhľadom na celkový výkon pohonnej sústavy žiadnym problémom ani na technickejšom cestnom úseku s početnými zákrutami. V kombinácií s kvalitnými plášťami sa prirodzená nedotáčavosť prihlási o slovo o niečo neskôr ako ju vodič podvedome očakáva.
Pocitovo príjemné tuhé kombi sa aj pri svižnej jazde nakláňa len minimálne a zároveň veľmi precízne reaguje na povely smerom od riadenia. Aj napriek nešportovej odozve posilňovača je výhodou malého volantu modelov značky Peugeot citlivé, resp. príjemne strmé riadenie. O niečo viac spätnej väzby je tradične k dispozícií v športovom móde.
Primárnym cieľom priestranného kombi s úsporným turbodieslom ostáva na konci dňa rodinná orientácia. Posádka v tomto smere ocení precízne vyladenú aerodynamiku s minimom aerodynamického odporu. O niečo viac hluku do kabíny preniká smerom od kolies a podvozka. To pri zimných plášťoch platilo násobne v kombinácii s cestnými povrchmi s „hrubším“ asfaltom. Z hľadiska celkového jazdného komfortu mi pri častom pohybe v meste, resp. posúvaní sa v kolónach chýbala pri elektronickej parkovacej brzde nadstavba v podobe pohodlnej funkcie „auto hold.“
Ako prioritne racionálnu voľbu tu možno označiť naftovú pohonnú jednotku. Moderný a mimoriadne úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi je v praxi jasným dôkazom toho, že vznetová konštrukcia pohonných jednotiek je aj dnes pre mnohých tou najlepšou možnou alternatívou! Okrem rodiny ju dokážu s určitosťou oceniť napríklad aj pravidelní cestovatelia na dlhých tratiach.
Deklarovaný výkon 130 koní je zárukou adekvátnej jazdnej dynamiky. To platí aj pre zaťažené vozidlo. Naftová motorizácia si veľmi dobre rozumie aj s hladko pracujúcou 8-st. automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie. Počas testu som tu nemal ani raz vyslovené nutkanie pre aktivovanie inak príkladne fungujúceho manuálneho režimu radenia. Charakter pohonného reťazca sa čiastočne mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Alternatívou východiskového nastavenia je impulzívnejší športový mód, resp. benevolentnejšie nastavenie Eco, s často využívaným režimom tzv. plachtenia.
Pri preferencii väčšej porcie zážitkov v hornej polovici otáčkomera bude aj prípade modelu 308 SW, ale vhodnejšou alternatívou temperamentnejšia benzínová alternatíva. Najväčším tromfom v rukáve testovanej konfigurácie je príjemne nízky apetít dostupný prakticky v každom režime jazdy.
Pri rozvážnej jazde dokáže výsledný priemer kopírovať výrobcom deklarovanú spotrebu v rozmedzí 4,6-4,7 litrovej hranice. Na okresných cestách nie je pri pohodovej jazde náročné podliezť dokonca magickú 4-litrovovú hranicu! Za ešte väčšie prekvapenie považujem spotrebu na diaľnici. Tá sa v rámci dodržiavania rýchlostných limitov pohybovala tesne nad 5-litrovou hranicou, konkrétne na hodnote 5,3 l/100 km. Najsmädnejší bol naftový Peugeot 308 SW, s nameraným priemerom 6,2 litra, podľa očakávania v meste. Výsledný kombinovaný priemer sa konci testu pri častom využívaní dynamického štýlu jazdy a zimnom obutí nakoniec ustálil na veľmi priatelenej hodnote 5,4 l/100 km.
A celkový dojem?
Praktickejší karosársky variant Peugeot 308 SW je vítaným doplnkom kompaktnej rodiny modelov s levom v znaku. Aj testované kombi dokáže vďaka atraktívnemu dizajnu ponúknuť značnú porciu štýlu a imidžu. Benefitom interiéru s luxusným nádychom je podľa očakávania o niečo viac priestoru v druhom rade, ako aj veľkoryso nadimenzovaný batožinový priestor. Filozofii úsporného rodinného služobníka aj dnes dokonale zodpovedá mimoriadne úsporný a efektívny turbodiesel.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Peugeot 308 SW 1,5 PureTech 130 GT Pack
Dĺžka: 4 636 mm
Šírka: 1 860 mm
Výška: 1 450 mm
Rázvor: 2 732 mm
Objem kufra: 608 litrov
Motor: vznetový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 300
Pohotovostná hmotnosť: 1475-1538 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,6 – 4,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,4 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Verzia/akciová cena
Peugeot 308 SW 1,5 BlueHDI 130 GT Pack (testovaný model) od 35 790 €
Peugeot 308 SW 1,5 BlueHDI 130 GT Pack (6 MT) od 22 690 €