Autoinak.sk

Test: Range Rover Sport – Noblesný perfekcionista

Test Range Rover Sport 2024

Land Rover, ako etablovaný výrobca nekompromisných offroadov, začal už v 60.-tych rokoch minulého storočia experimentovať s rozšírením produktového portfólia o ďalší model. A ten už mal okrem terénu zvládať rýchle presuny po klasických cestných komunikáciách a zároveň ponúknuť celkovo honosnejší nádych. V roku 1970 tak vznikol prvý sériový Range Rover. Koncept všestranného SUV s luxusnou orientáciou zaujal. Pôvodná divízia, resp. podznačka sa postupom času prirodzene pretransformovala do pozície výkladnej skrine automobilky. Vietor do plachiet progresívne sa rozvíjajúcej značke Range Rover priniesol začiatkom nového milénia globálny SUV boom. Na tieto okolnosti boli Briti prirodzene veľmi dobre pripravení. Historicky významným míľnikom tohto obdobia bol príchod druhého modelu Range Rover s dovetkom Sport. Hierarchicky o niečo nižšie situované SUV neskôr doplnili ďalší dvaja členova rodiny Evoque a Velar. Luxusný Range Rover je dnes hybnou silou celého koncernu JLR. Najnovším členom noblesnej rodiny je technológiami nabitý Range Rover Sport, ktorý sme mali možnosť preveriť v rámci redakčného testu.

Nový Range Rover Sport D300 MHEV AWD s moderným 6-valcovým turbodieslom s výkonom 300 koní skombinovaným s 8-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a špičkovej výbavovej verzii Dynamic HSE, nám na test zapožičala spoločnosť Final-CD Premium Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Range Rover Sport

Historicky druhý člen rodiny Range Rover uzrel svetlo sveta vo svojej prvej generácii v roku 2005. Inšpiráciou pre pôvodný model, ktorý v rámci označenia zdobí dovetok Sport, bol emočne ladený koncept Range Stormer. Temperamentné označenie si toto SUV v porovnaní s veľkým bratom obhájilo aj vďaka o niečo agilnejším rozmerom či celkovo emočnejšie ladenou karosériou.

Spomenuté odlišnosti sú pre modely Range Rover a Range Rover Sport signifikantné dodnes. V celkovom poradí už piata generácia vlajkovej lode bola oficiálne predstavená v závere roka 2021. Približne o pol roka neskôr sme sa podľa očakávania dočkali aj najnovšej evolúcie temperamentnejšieho súrodenca, v podobe už tretej generácie modelu Sport.

Verzia Sport je temperamentnejšou, rozmerovo agilnejšou a zároveň i dostupnejšou alternatívou k veľkému modelu Range Rover

Novinka je obdobne ako veľký brat postavená na koncepčne novej platforme MLA Flex. Daný základ je už prispôsobený aj na zástavbu elektrifikovaných motorizácií vrátane čisto batériového ekvivalentu. Ďalším benefitom použitej konštrukcie je až o 35% lepšia tuhosť karosérie ako ponúkal rovnomenný predchodca. Nový Range Rover Sport je prešpikovaný modernými technológiami. Do tejto kategórie sa radí napríklad najnovšia evolúcia pokrokového pneumatického odpruženia s aktívnou reguláciou náklonov karosérie spolupracujúca so vstavanou navigáciou či elektronicky ovládaný aktívny diferenciál alebo dostupnosť natáčania zadnej nápravy. Mnoho dostupných výbavových prvkov je v tomto prípade prevzatých priamo z vlajkovej lode.

Testovaný exemplár už v základnej konfigurácii disponuje inteligentným pohonom všetkých kolies, ako aj 8-st. automatickou prevodovkou značky ZF. Vstupnou bránou z pestrej škály pohonných jednotiek je prepĺňaný naftový rádový 3-litrový 6-valec s mild-hybridnou asistenciou. Výkonový základ D250 MHEV disponuje výkonom 250 koní. Hierarchicky vyššie sa nachádza testovaná verzia D300 MHEV (300 koní) a vznetovú špičku reprezentuje verzia D350 MHEV s výkonom 350 koní. Základným stavebným kameňom zážihových motorizácií je rovnako 3-litrový rádový 6-valec. Táto verzia je už obohatená o plug-in hybridný dopingom a možnosťou externého nabíjania. „Slabšia“ verzia P460e PHEV disponuje výkonom 460 koní a silnejší nabíjateľný ekvivalent (Autobiography P550e PHEV) je odladený až na 550 koní. Kráľovskou motorovou alternatívou ostáva čisto benzínová prepĺňaná 4,4-litrová motorizácia V8. V „skromnejšej“ konfigurácii Autobiography P530 MHEV disponuje výkonom 530 koní. Absolútnym vrcholom z ponuky a zároveň aj historicky najrýchlejší Range Rover je v súčasnosti verzia SV Edition Two P635 MHEV vyladená až na 635 koní.

Testovaný exemplár poháňa energický no zároveň racionálny 6-valcový turbodiesel D300 MHEV

Dizajnová ikona

Nový Range Rover Sport zosobňuje veľmi atraktívnu optickú evolúciou dizajnového jazyka typického pre túto luxusnú značku. Do rozmerovo majestátnych SUV proporcií sa podarilo vkusne zakomponovať adekvátny nádych noblesy skombinovaný s dynamickým podtónom. Množstvu dômyselne prepracovaných detailov sekundujú prísne uhladené línie. Výslednom danej snahy je špičková aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu s hodnotou 0,29 Cx možno vo svete veľkých SUV označiť ako impozantný parameter. Sumárny wow efekt ešte viac zvýraznila efektne „tmavá“ konfigurácia testovaného exempláru vo výbave Dynamic HSE.

Obrovský dôraz na čo najlepšie obtekanie vzduchu je cítiť už z predných partií, ktoré zároveň budia adekvátny rešpekt. Vysoko posadenú líniu prednej kapoty zdobí na jej spodnej hrane sebavedomé označenie automobilky v tmavom vyhotovení. Pomerne úzkej siluete masky s temperamentným výpletom sekundujú nateraz najtenšie moduly predných svetlometov, aké Range Rover v sérii použil. Efektný podpis denného svietenia dopĺňa výkonovo špičková full-LED technológia. Za tmy mimoriadne presvedčivému dosvitu sekunduje adaptívna Matrix funkcia, ktorá pri tieňovaní ostatných účastníkov cestnej premávky netradične pracuje s rozmerovo veľkými výrezmi. Optickou zaujímavosťou testovaného exempláru je proporčne majestátny predný nárazník kompletne zapracovaný do symetricky uhladenej čelnej siluety. Športový podtón spomenutého karosárskeho modulu pripomínajú naznačené postranné chladiace prieduchy a predovšetkým rozmerovo decentný „spojler“ na jeho spodnej línii.

Nový Range Rover Sport možno pokojne označiť ako dizajnovú ikonu

Extrémne čisté a uhladené línie sú pre nový Range Rover Sport príznačné taktiež pri pohľade z profilu. Orientáciu smerom na čo najlepšie jazdné vlastnosti tu už podvedome evokuje kratučký predný previs. Postranné línie zároveň skrášľuje niekoľko drobných detailov. Do tejto kategórie sa okrem dynamického elementu ozvláštňujúceho modul predných blatníkov radí charakteristická vodorovná linka pod úrovňou bočného presklenia, ktorá prechádza kompletne celou bočnou siluetou vozidla. Posadnutosť čo najlepšou aerodynamikou tu pripomínajú nielen efektné „vyskakovacie“ kľučky, ale taktiež maximálne jednoliate zapracované bočného presklenia vrátane tesnenia. Rozmerovú majestátnosť testovaného exempláru lakovaného v príplatkovej prémiovej sivej metalíze s dovetkom Carpathian najviac demonštrujú príplatkové 23-palcové disky kolies s kontrastne červenými opciovými brzdovými strmeňmi. Napriek svojmu obrovskému priemeru pôsobia opticky stále veľmi prirodzene. Automatickou výsadou hierarchicky vyšších verzií Dynamic je náhrada štandardných plastových modulov na spodnej línii prahov a nárazníkov modulmi lakovanými vo farbe karosérie.

Dokonale uhladene pôsobí testovaná novinka taktiež zozadu. Originálne zapracovaný zadný nárazník je opäť jednoliatou súčasťou karosérie. DNA s offroad podtónom aj pri modeli Sport pripomína skosenie spodnej línie nárazníka s cieľom dosiahnutia čo najlepšieho nájazdového uhla. Na prívlastok v názve tu naopak upozorňuje rozmerovo veľkorysý strešný spojler. K atraktívnym a zároveň prepracovaným detailom sa radia efektné úzke koncové svetlá s prepracovaným LED podpisom. Priestor medzi nimi efektne vypĺňa nápis Range Rover v tmavom vyhovení.

Aerodynamicky uhladeným línia sekunduje množstvo prepracovaných detailov

Kráľovstvo luxusného minimalizmu

Exteriérový trend zahŕňajúci nefalšovaný wow efekt si nový Range Rover Sport osvojil taktiež v interiéri. Pri prvom kontakte s vozidlom som si na vlastnej koži potvrdil jeho rozmerovú majestátnosť už pri úkone nastupovania. Aj pri mojej výške cca 185 cm som pri vstupe na palubu v kombinácii s východiskovou pozíciou pneumatického odpruženia musel využiť o niečo viac telesnej akrobacie ako pri rozmerovo podobných konkurentoch. V tejto súvislosti musím pochváliť stabilne prvotriedne prekrytie prahov na všetkých dverách. Deťom, resp. menej urazeným dospelákom dokáže nástup na palubu citeľne zjednodušiť „sfúknutie“ vzduchových vankúšov, ktoré zabezpečuje pozícia a názvom prístup.

Zaujímavosťou testovaného exempláru je, že pri svojom debute disponoval Range Rover Sport decentne odlišnejším interiérom ako je tomu dnes, resp. pri aktuálnom modelovom roku. Evolučne najnovší model zdobí prepracovaná stredová konzola, z ktorej predovšetkým v prípade konzervatívnejšie orientovaných používateľov tak trochu „kontroverzne“ zmizol samostatný modul ovládania termomanažmentu, jazdných režimov či audia.

Palubná doska nového modelu Range Rover Sport

Testovaný Range Rover Sport tak v rámci konceptu a architektúry vsádza na takpovediac maximálny minimalizmus. Prakticky jediné tlačidlá priamo na palubnej doske, s odmyslením si výstražného trojuholníka, reprezentujú otváranie batožinového priestoru „ukryté“ vľavo pod volantom, resp. dve dizajnovo minimalistické tlačidlá v zóne predného spolujazdca slúžiace na prístup k dvojici odkladacích schránok.

Svoju posadnutosť funkčným minimalizmom Briti dokonca pretavili aj do absencie klasického ovládania elektronickej parkovacej brzdy. Daná funkcia je za mňa subjektívne funkčne i prakticky teraz integrovaná priamo do tlačidla P pri voliči automatickej prevodovky.

Zážitok z interiéru kompletizujú tzv. digitálne hračky

Funkčnú ergonómiu nového modelu Range Rover Sport musím pochváliť taktiež za veľmi dobrú pozíciu základného elektrického nastavenia sedadiel situovaného v moduloch dverí. Za funkčne prakticky považujem taktiež multifunkčný volant s kombináciou dostatočne veľkých virtuálnych tlačidiel s haptickou odozvou, ako aj klasických hardvérových prvkov.

V neposlednom rade nemožno pri interiéri testovaného modelu opomenúť ani prvotný zdroj nefalšovaných emócii a „wow“ efektu. Reč je o materiálovom zážitku z interiéru. Range Rover Sport je v praxi dokonalým stelesnením známeho faktu, že najluxusnejšie automobilky našej planéty pochádzajú z Veľkej Británie. V segmente rozmerovo podobne veľkých prémiovo ladených SUV patrí v disciplíne použitých materiálov, ako aj kvalite dielenského opracovania k absolútnej špičke.
Efektné tmavá testovaná konfigurácia zároveň dokonale ladí s dynamickým zovňajškom. Na dotyk prvotriednym materiálom sekundujú viaceré premyslené a užívateľsky príjemné detaily. V tejto disciplíne dávam veľký palec hore napríklad konceptu dvojitej slnečnej clony, ktorú je možné súčasne použiť pre čelné i bočné sklo.

Prostredníctvom centrálneho displeja sa teraz ovláda gro funkcií vozidla

Exkluzívny zážitok z prvotriedne spracovaného interiéru dopĺňajú špičkové digitálne hračky. Koncept plne digitálneho prístrojového štítu je už známy aj z iných modelov Range Rover. Alternatívou grafickej simulácie budíkov je koncepčne jednoliate vyobrazenie preferovaných údajov či možnosť vyobrazenia mapy na celú obrazovku. Mozaiku digitálnych hračiek kompletizuje Head-up displej, ako aj pre Range Rover typické hybridné riešenie vnútorného spätného zrkadla. To je možné preklopiť na náhľad širokouhlej kamery zabudovanej šikovne v jednej z dvojice žraločích plutiev na streche vozidla.

Centrom digitálneho je napriek už všetkému spomenutému centrálne zabudovaná dotyková obrazovka s efektným zaoblením najnovšej evolúcie multimediálneho rozhrania Pivi Pro. Špičkovo ostrej grafike sekundujú príkladne pohotové odozvy na dotykové povely doplnené o haptickú odozvu.

Mozaiku digitálnych hračiek kompletizuje vnútorné spätné zrkadlo

Prostredníctvom 13,1 palcového displeja s len minimalistickými okrajmi sa teraz ovládala gro funkcií vozidla, vrátane klimatizácie, nastavenia jazdných režimov či regulácie hlasitosti audia. Výsadou infotainmentu značky Range Rover je špičková prehľadnosť s možnosťou personálneho usporiadania dlaždíc s jednotlivými funkciami. Z čisto funkčného a zároveň praktického hľadiska považujem napriek tomu „odstránenie“ dodatočného modulu s klimatizáciou či jazdnými režimami za krok smerom spať. Napríklad aj banálna zmena hlasitosti audia si v prípade predného spolujazdca teraz vyžaduje podstatne viac sústredenia spojeného s permanenciou jemnej motoriky.

Informačno-zábavné rozhranie testovaného exempláru, okrem už vyššie spomenutých grafických predností chválim taktiež za špičkovú kvalitu panoramatického vyobrazenia okolia vozidla či prítomnosť modernej mobilnej konektivity, ktorá funguje aj bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Užívateľsky prijemný rozmer kompletizuje dostatočné množstvo dobre navrhnutých odkladacích priečinkov, vrátane „ukrytého“ úložného priestoru priamo v stredovom tuneli s USB koncovkami.
Úzka rodinná väzba na veľký Range Rover sa pri kompaktnejšom modeli Sport v pozitívnej miere prejavila v prakticky identických predných sedačkách.

Predné sedačky patria k tomu najlepšiemu čo dnešné automobily dokážu ponúknuť

Tie vďaka až neuveriteľne konformnej výplni a veľmi širokým variáciám elektronického nastavenia v mojich očiach reprezentujú prvotriednu oázu relaxu a pohodlia predných pasažierov. Opäť prepracovaný a zároveň funkčný mechanický detail predstavuje prítomnosť dodatočnej lakťovej opierky. Vzhľadom na veľkorysú šírku kabíny dokáže ešte viac zlepšiť cestovný komfort predovšetkým v prípade menej urastených predných pasažierov. Funkčný podtón tu kompletizuje reálne veľmi dobrý výhľad z vozidla. Okrem uchytenia spätných zrkadiel sa oň pričinilo už spomenuté „virtuálne“ vnútorné spätné zrkadlo či vo všeobecnosti veľkorysá plocha bočného presklenia.

Prvotriedny cestovný komfort dokáže nový Range Rover Sport poskytnúť aj cestujúcim v druhom rade. Vďaka veľkoryso navrhnutej kabíne sa v tomto priestore veľmi pohodlne odvezie dvojica nadpriemerne urastených dospelákov. Vďaka tvarovaniu zadnej lavice v kombinácii s veľkorysou šírkou kabíny a nie príliš výrazným stredovým tunelom nie je v tomto priestore dokonca žiadnou utópiou ani cestovanie v trojici. Krajní pasažieri si okrem opäť pohodlnej výplne lavice a prítomnosti zdrojových koncoviek môžu užívať elektronickú reguláciu nastavenia sklonu delených operadiel či funkciu vyhrievania sedadiel. Zónové nastavenie tepelného komfortu v zadnej časti kabíny sa mimochodom stále realizuje prostredníctvom veľmi dobre vymyslených otočných multifunkčných ovládačov.

Nadštandardné priestorové pomery ponúka Range Rover Sport aj v druhom rade

Pozíciu rodinne orientovaného a zároveň aj všestranného SUV potvrdil testovaný exemplár pri batožinovom priestore. Prístup sem zabezpečujú klasické jednodielne dvere s elektrickým ovládaním. Symetricky tvarovaná ložná plocha disponuje pri modeli Sport veľkorysým základným objemom s hodnotou 647 litrov. Prirodzene vyššie posadenú nakladaciu hranu je možné pri manipulácii s ťažkými bremenami dodatočne znížiť vďaka prítomnosti pneumatického pruženia. Hodnotné čalúnenie bočných stien dopĺňa dostatočné množstvo kotviacich pomôcok vrátane ôk v podlahe či háčikov na tašky. Svoju offroad DNA testovaný exemplár nezaprie ani vďaka prítomnosti v danom segmente pomerne raritnej, no stále veľmi užitočnej dojazdovej rezervnej pneumatike. Tá si našla svoje miesto pod úrovňou podlahy. Delené zadné operadlá v pomere 40/20/40 je možné komfortne sklopiť priamo z batožinového priestoru. Maximálna prepravná kapacita s takmer ideálnou rovinou atakuje 1491 litrov.

Testovaný Range Rover Sport v špičkovej výbavovej verzii Dynamic HSE zahŕňa množstvo luxusných výbavových prvkov už takpovediac v „základe,“ teda bez nutnosti ďalších doplatkov. Automatickou súčasťou tohto sveta je s odmyslením si optických dizajnových doplnkov a širokého spektra bezpečnostných a asistenčných systémov taktiež veľmi pekne hrajúce audio značky Meridian, pokrokové Pixel LED svetlomety, elektronicky nastaviteľné predné sedadlá s hodnotným semianilínovým koženým čalúnením a elektrickým nastavením, ako aj funkciou vyhrievania a odvetrávania, vyhrievanie zadných sedadiel, elektricky nastaviteľný volant s vyhrievaním, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, bezkľúčový prístup a štartovanie, panoramatický kamerový náhľad, špičkový palubný infotainment so vstavanou navigáciou, parkovací asistent, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, ambientné podsvietenie či prepracované pneumatické odpruženie. Z prvkov v opcii stojí za zváženie balík zahŕňajúci prvky ako je starostlivosť o kvalitu ovzdušia v kabíne, štvorzónovú klimatizáciu či zvukovo izolačné okná.

Batožinový priestor disponuje základným objemom 647 litrov

Dokonalo univerzálne SUV

Prioritnou podstatou veľavravného dovetku Sport v názve testovaného exempláru je odlíšenie voči rozmerovo majestátnejšej a zároveň luxusnejšej vlajkovej lodi. Menší brat inými slovami predstavuje kompaktnejšiu a zároveň celkovo agilnejšiu alternatívu voči veľkému modelu Range Rover.

Najnovší člen rodiny luxusnej britskej automobilky zároveň disponuje o niečo temperamentnejšie vyladenými jazdnými vlastnosťami. Daná charakteristika sa s prispením prirodzene o niečo menšej živej váhy premietla do napríklad o niečo viac zážitkovo odladeného podvozka či riadenia. Ten kto na druhej strane hľadá vyslovene nekompromisné športové SUV, by mal v tomto prípade s určitosťou siahnuť po niektorej z benzínových verzií, najlepšie po špičkovom modeli s prívlastkom SV. Hlavnou devízou a zároveň ozdobou testovaného exempláru v kombinácii s výkonovo prostredným turbodieslom ostáva prakticky dokonalá SUV všestrannosť.

Podvozok testovaného exempláru dokáže v disciplíne komfortu takmer až zázraky aj napriek až 23-palcovým kolesám

V mantineloch takpovediac rutinného používania dávam veľký palec hore sumárnemu odladeniu adaptívneho vzduchového podvozka. V jeho základnom, resp. komfortnom nastavení sa napriek kombinácii s obrovskými 23-palcovými diskami rozhodne netreba obávať prehnanej tvrdosti. Pruženie dokáže naopak až nečakane suverénne pochytať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Rutinné cestovanie tu aj s prispením už spomínaných prepychových predných sedačiek evokuje akýsi luxusný vankúš.

V disciplíne komfortu pre posádku tu nepredstavuje žiadnu utópiu dokonca ani temperamentnejšia jazda po poľnej, resp. lesnej ceste s už citeľne horším povrchom. Na základné zákonitosti fyziky tu napriek tomu treba stále myslieť pri zdolávaní vyslovene hlbokých kráterov, resp. prepadlín s ostrými hranami. Ten istý a v bežných podmienkach príjemne „plavný“ vzduchový podvozok dokáže na druhej strane takmer až popriberať fyzikálne zákony pri svižných prejazdoch cez zákruty. Postarala sa o to sériová prítomnosť funkcie Dynamic Response Pro. Vďaka prítomnosti elektronického systému na každom kolese dokáže veľmi efektívne potláčať prirodzené náklony karosérie. Svižné prejazdy cez tiahle zákruty vrátane tých s o niečo menším polomerom nepredstavujú pre nový Range Rover Sport žiadny problém. Úsmev na tvári dokáže v tomto kontexte vyčariť odladenie pohonu všetkých kolies, ktoré predovšetkým v dynamickom režime prirodzene preferuje zadnú nápravu.

Prirodzenou výhodou pneumatického odpruženia je regulácia svetlej výšky

Zážitkový limit pri jazde na technickejších cestných úsekoch zastúpených obľúbenými okreskami, s odmyslením si celkovej hmotnosti vozidla ustálenej tesne pod hodnotou 2,4 tony, predstavovalo v prípade testovaného exemplára všestranné obutie v podobe celoročných pneumatík značky Pirelli. Napriek neodškriepiteľnému konštruktérskemu umu pri finálnom vyladení jazdných vlastností naftovej verzii oproti zážitkovej podstate ďaleko viac svedčí pozícia síce rýchleho, no stále prioritne pohodlného krížnika, ktorý sa nezľakne akéhokoľvek povrchu pod kolesami.

Komplexný zážitok z jazdy dokáže ovplyvniť voľba jazdného režimu. Východiskovému pohodlnému nastaveniu sekunduje temperamentnejší režim Dynamic, ako aj jeho komótnejšia Eco alternatíva. Poslednou cestnou alternatívou je automaticky režim prispôsobujúci sa momentálnym podmienkam. Počas testu som si najčastejšie užíval komfortné nastavenie. Do jeho komplexnej mozaiky zapadá vskutku prvotriedne odhlučnenie priestoru pre posádku, čo platí aj pri cestovnej rýchlosti za hranicou u nás legálnych limitov.

Range Rover Sport sa aj napriek svojim rozmerom rozhodne nestratí ani pri temperamentnejšej jazde na technickejších úsekoch

Testovaný exemplár nedisponoval príplatkovou funkciou natáčania kolies zadnej nápravy. Rutinné manévrovanie vrátane parkovania našťastie ani v tomto prípade nepredstavuje neriešiteľný rébus. V prípade častého využívania v mestskom prostredí ale doplatok za spomenutú a zároveň praktickú funkciu určite stojí za zváženie.

Stále prioritne racionálny podtón skučanej konfigurácie kompletizuje použitá motorizácia. Pod komerčným označením D300 MHEV sa ukrýva objemovo adekvátny prepĺňaný 3-liter s rádovým usporiadaním šiestich valcov. Pohonná jednotka sa vyznačuje príkladnou kultivovanosťou s doslova zamatovým chodom v prakticky akomkoľvek spektre prípustných otáčok. Dodatok MHEV reprezentuje mild-hybridný doping. Decentná výpomoc 48 V sústavy sa v tomto prípade za žiadnych okolností nesnaží o samostatný pohon vozidla, a to ani pri plachtení v pomalom tempe. Naakumulovaná elektrická asistencia sa míňa prioritne pri rozjazdoch spojených s reálne pohotovými odozvami „plynového“ pedála.

Automobilkou preferovaný minimalizmus si oslovil napríklad aj volič 8-st. automatickej prevodovky

Pohonná jednotka disponuje výkonom 300 koní a zároveň mamutím krútiacim momentom s hodnotou až 650 Nm. S prispením daných parametrov sa o za každých okolností presvedčivú jazdnú dynamiku netreba obávať ani v topograficky náročnejšom teréne či pri plne obsadenom vozidle. Pri rozbalení plného potenciálu rozjazdov z miesta, resp. pružných zrýchlení je Sport adekvátnym reprezentantom svojho mena. V spomenutých disciplínach dokáže toto veľké SUV reálne zahanbiť nejeden „ostrý“ a rozmerovo agilný kompakt.

Symbiózu precízne odladeného pohonného reťazca kompletizuje spolupráca s klasickou 8-st. automatickou prevodovkou od renomovanej firmy ZF. Automat radí za každých okolností veľmi pohotovo a rozvážne. Pri potrebe pohotového zrýchlenia sa dokáže veľmi pekne oprieť o ponúkaný krútiaci moment. Pre náročnejších je v tomto prípade k dispozícii pohotovo reagujúce funkcia manuálneho radenia zastúpeného pádlami pod volantom.

Celkový zážitok z jazdy kompletizuje pestrá mozaika dostupných režimov

Nad drvivou väčšinou rozmerovo obdobne veľkých luxusných SUV vyniká novinka z portfólia značky Range Rover v terénnych schopnostiach. Mimo spevnených ciest sa testovaný exemplár spolieha na najnovšiu evolúciu špičkového pohonu všetkých kolies Terrain Responce 2 s možnosťou voľby pestrého spektra režimov pre jazdu v teréne.

Pripravené testované offroad nástrahy reálne schopnosti testovaného exempláru preverili len vo veľmi decentnej miere. Prudké výjazdy, resp. náročnejšie kríženie náprav, na ktorom sa už mnohé SUV dokážu potrápiť, prekonal Sport s úplnou ľahkosťou už v automatickom terénnom režime. Pri trakcii na nestabilnom podklade sa pohon za každých okolností snaží o maximálne jemný a pozvoľný rozjazd tak, aby sa eliminoval neefektívny preklz.

Klasickým režimom pre cestu sekundujú režimy pre jazdu v teréne

Do vyslovene náročného terénu som testovaný exemplár tentokrát nebral nielen z titulu jeho hodnostného statusu skombinovaného s 23-palcovými kolesami, ale aj z predpokladu blížiaceho sa k istote, ktorý spočíval v tom, že za suchých podmienok by sa jeho terénne limity hľadali len veľmi ťažko. Sám za seba v tomto kontexte hovorí napríklad parameter sériovej schopnosti zdolávania vodných brodov s výškou až 0,9 metra. O meranie aktuálnej výšky vodnej hladiny aj s náznakom blížiaceho sa limitu sa tu mimochodom stará samostatná funkcia.

V bežnom teréne je prednosťou už štandardná svetlá výška na úrovni solídnych 216 mm. Vďaka pneumatickému odpruženiu ju je možné daný parameter v skutočne náročných podmienkach navýšiť až na 280 mm. Range Rover Sport zároveň stále disponuje funkciou redukcie, automaticky ovládanou uzávierkou medzinápravového diferenciálu či užitočným terénnym tempomatom, ktorý je ideálny na pomalé „kráčanie“ po náročných zlomoch, resp. iných prekážkach. V náročnom prostredí poslúži ako užitočná pomôcka taktiež terénne kamerové vyobrazenie zahŕňajúce jazdnú dráhu pneumatík.

Základným pilierom terénnych schopností je špičková práca pohonu všetkých kolies

Sumárny zážitok z technológií kompletizujú precízne vyladené asistenčné systémy. V tejto súvislosti chválim možnosť čiastočnej, resp. úplnej deaktivácie aktuálne povinných legislatívnych pomocníkov, o ktoré sa šikovne stará samostatné tlačidlo priamo na multifunkčnom volante.

Všestranne orientovaný Range Rover Sport s adekvátne silným turbodieslom v princípe nesklamal ani v disciplíne spotreby paliva. Pod o niečo vyšší výsledný kombinovaný priemer s hodnotou 10,1 litra sa s určitosťou podpísal prakticky nový kus s len minimálnym nájazdom, časté využívanie ponúkaného výkonového potenciálu, ako aj jazda mimo spevnených komunikácií. Pri prioritne racionálnej jazde na klasických komunikáciách je s určitosťou reálny priemer v okolí 8,5 litrovej hranice. Najúspornejší je testovaný exemplár prirodzene na okreskách. Tu sa nameraná hodnota ustálila na parametri 7,2 l/100 km. Na diaľnici treba počítať s apetítom v okolo 9-litrovej hranice. S najväčším úbytkom paliva z nádrže treba okrem terénu počítať v mestskej zástavbe. Tu palubný počítač vyobrazil udaj 10,7 l/100 km.

Napriek luxusnému podtónu patrí Range Rover Sport medzi vôbec najterénnejšie moderné SUV

A celkový dojem?

Nová generácia všestranne orientovaného Range Rover Sport v praxi znova podčiarkla dlhodobo stabilnú obľubu tohto modelu. Efektnému a zároveň modernému dizajnu sekunduje priestranný interiér s luxusným nádychom, ktorý pri svojej najnovšej evolúcii ešte viac zvýraznil koncepčný minimalizmus. Testovaná konfigurácia s výkonovo prostredným turbodieslom zároveň nemá ďaleko od definície takpovediac dokonalého SUV so všestrannou orientáciou.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Range Rover Sport 3,0 D i6 D300 MHEV Dynamic HSE
Dĺžka: 4 946 mm
Šírka: 2 047 mm
Výška: 1 820 mm
Rázvor: 2 997 mm
Objem kufra: 647 litrov
Motor: vznetový mild-hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Kombinovaný výkon kW/koní: 221/300
Krútiaci moment Nm: 650
Pohotovostná hmotnosť: 2 390 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 218
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 7,1-7,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,1/ 100 km
Pneumatiky: Pirelli Scorpion Zero

Verzia/cena

Range Rover Sport 3,0 D i6 D300 MHEV Dynamic HSE (testovaný model) od 111 060 €
Range Rover Sport 3,0 D i6 D250 MHEV S od 88 396 €

Exit mobile version