Značka Renault na seba aktuálne viaže veľkú pozornosť vďaka mohutnej modelovej ofenzíve. Pre Francúzov bol vždy extrémne silný segment tzv. malých automobilov, kde sme sa okrem vylepšených bestsellerov Clio a Captur už dočkali aj sériovej podoby štýlového retro elektromobilu Renault 5. V kategórii čisto batériových automobilov Renault zaujme taktiež európskym auto roka 2024, ktorým je rodinný model Scenic. Veľký reštart s celkovo až trojicou úplne nových modelov automobilka prednedávnom zahájila aj kľúčovom SUV segmente. Prvý model postavený na novom technickom základe bolo kompaktné SUV Renault Austral. Opticky atraktívna novinka priťahuje pozornosť pestrým spektrom technologických inovácií vrátane dostupnosti najnovšej evolúcie riadenia všetkých kolies 4Control. Paletu pohonných jednotiek tu okrem už známeho mild-hybridného benzínového 4-valca prednedávnom rozšírila elektrifikovaná novinka. Pri našom druhom stretnutí sme mali možnosť preveriť úplne nový full-hybrid.
Inovatívny Renault Austral s úplne novou motorizáciou 1,2 E-Tech full hybrid 200 v kombinácii s unikátnou automatickou multimódovou prevodovkou a v druhej najvyššej výbavovej verzii Iconic, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Francúzsky Renault prednedávnom odštartoval masívnu modelovú ofenzívu. Z trojice novo plánovaných SUV modelov sme ako prvý spoznali rozmerovo kompaktný modelu Austral.
- Prvý Renault postavený na najnovšej evolúcii aliančnej platformy CMF-CD disponuje motorizáciami s benzínovým základom. V princípe už známu mild-hybridnú pohonnú jednotku tu len prednedávnom doplnil konštrukčne úplne nový a zároveň aj výkonnejší full-hybrid.
- Nový Renault Austral zaujme klasickými proporciami skombinovanými s výraznými dizajnovými krivkami, ktoré okrem francúzskej elegancie evokujú aj dynamický podtón. Vizuálnu atraktivitu tu okrem vrcholnej verzie Esprit Alpine nemožno uprieť ani testovanej a luxusnejšie ladenej výbave Iconic.
- Nový Renault Austral boduje moderným konceptom interiéru. Okrem efektných a zároveň precízne fungujúcich digitálnych hračiek na čele s „Google“ infotainmentom tu automobilka nezanevrela ani na celkovú užívateľskú prívetivosť a rodinnú orientáciu.
- Precízne vyladené jazdné vlastnosti SUV Renault Austral nemajú ďaleko od klasických kompaktov. Do mozaiky atraktívneho celku zapadá taktiež inovatívny a príjemne úsporný full-hybrid ako aj v danom segmente ojedinelá a zároveň praktická funkcia natáčania všetkých kolies 4Control.
Fotogaléria Renault Austral Full-hybrid
Prvým plnohodnotným SUV priekopníkom s logami značky Renault bol v roku 2007 pôvodný model Koleos. V roku 2015 Francúzi spomínaný model v kompaktnom SUV segmente nahradili koncepčne novým, dizajnovo uhladenejším a v princípe obľúbeným modelom Kadjar. Ten sa však priameho nástupcu v podobe druhej generácie nedočkal. Automobilka z krajiny galského kohúta v mimoriadne žiadanej kategórii automobilov s vyššou svetlosťou podvozka len prednedávnom prišla s ďalšou modelovou revolúciou.
V roku 2022 si vo svojej oficiálnej premiére pripísal úplne nový model Austral. V tom čase šlo zároveň o vôbec prvý Renault, ktorý pre svoj technický základ využil najnovšiu evolúciu platformy CMF-CD. Daná platforma je konštrukčne prispôsobená aj pre aplikáciu širokých variácií elektrifikovaného pohonu. Francúzska SUV novinka v sumári púta pozornosť nielen svojim prémiovým nádychom ale aj zástavbou širokého spektra sofistikovaných technológií.
Vysoký dôraz na bezpečnosť tu s odmyslením si vyspelých asistenčných systémov pripomína napríklad aj novinka v podobe tzv. stredového airbagu. Za zmienku stoja taktiež vrcholné LED svetlá s funkciou Matrix alebo inteligentný svet multimédií vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Google. Tradičnú pýchu automobilky Renault reprezentuje aj dostupnosť najnovšej verzie funkcie natáčania všetkých kolies 4Control.
Kompletne elektrifikovaná paleta pohonných jednotiek na začiatku predaja pozostávala z už známej mild-hybridnej motorizácie 1,33 mild hybrid. Tá je aktuálne k dispozícii výhradne vo výkonovej verzii mild hybrid 160 (158 koní), v kombinácii s novou automatickou CVT prevodovkou. Ešte viac elektrifikácie prináša horúca motorová novinka v podobe testovanej pohonnej jednotky E-Tech full-hybrid 200 s výkonom 205 koní. Pod použitým komerčným označením sa ukrýva novovyvinutý prepĺňaný benzínový 3-valec so samostatným výkonom 130 koní. Full hybridný elektrický doping následne dosahuje 75 koní a okrem samostatného elektromotora sa oň stará aj štartér-generátor. Vyrekuperovaná elektrická energia sa ukladá do lithium-iónovej batérie s kapacitou cca 2 kWh, umiestnenej v podlahe vozidla. S novou pohonnou jednotkou vyladenou na vysokú účinnosť pre čo najčastejšiu jazdu v EV režime spolupracuje unikátna multimódová prevodovka. Všetky verzie nového SUV Renault Austral sú zároveň k dispozícii „len“ s pohonom kolies na prednej náprave.
Dizajn zacielený na emócie
Silnou zbraňou evolučne najnovších modelov s logami značky Renault sú dizajnovo prepracované línie a krivky. Francúzi sa pritom zaobídu aj bez netradičných a originálnych vizuálnych úletov, dôkazom čoho je aj nové SUV Austral s v princípe klasickými karosárskymi proporciami. Výraznú optickú atraktivitu sa v tomto prípade podarilo dosiahnuť vďaka prepracovaným detailom. Rozmerovo kompaktný model zároveň púta pozornosť publika nielen v dynamicky ladenej výbave Esprit Alpine, ale aj v hierarchicky nižšie umiestnenej a zároveň elegantnejšej testovanej verzii Iconic.
Vyvážená a opticky atraktívna kombinácia elegancie a športového podtónu je príznačná aj pre predné partie testovaného SUV. Najväčšiu pozornosť tu priťahuje originálny 3D výplet masky s motívom šachovnice. Pre výbavovú verziu Iconic je vyhradené farebne klasické prevedenie najnovšej evolúcie „diamantového“ loga. Subjektívne sa mi paradoxne páči ďaleko viac ako jeho takmer kompletne čierny ekvivalent dostupný vo verzii Esprit Alpine. Dizajnovo efektný nádych čelných partií dotvárajú predné svetlomety s pre značku Renault typickým bumerangovým výbežkom. Aj keď použitá Full-LED technológia s príplatkovou Matrix svojom sofistikovanosťou nepatrí na absolútny piedestál v danom segmente, tak za tmy dokáže reálne potešiť veľmi dobrým svetelným výkonom, ako aj precízne fungujúcim „tieňovaním“ vpredu idúcich automobilov, ako aj dopravných značiek s lesklým povrchom. Športovú emóciu čelných partií dotvára aj predný nárazník. Okrem už spomenutého atraktívneho výpletu ho zdobí aj kontrastne čierna spodná línia s náznakom ochrannej nábehovej hrany či vizuálne zaujímavý element s funkčnými postrannými prieduchmi inšpirovaný dizajnom krídla monopostov F1.
Proporčne vyvážené bočné partie nového modelu Austral dopĺňajú viaceré prepracované detaily s atletickým nádychom. S odmyslením si vystúpených blatníkov sa sem radia aj ostré karosárske prelisy či postupne sa zužujúca línia bočného presklenia. Celkovú eleganciu testovaného exemplára dopĺňa príplatkové dvojfarebné lakovanie v bielej metalíze Nacre a čiernou strechou. Kontrastný farebný efekt formujú aj ostatné doplnky vrátane lemov blatníkov a línie bočných prahov. Oba elementy vsádzajú módny no zároveň aj na mechanické poškodenia náchylnejší povrch v lesklom prevedení. Automatickou súčasťou výbavovej línie Iconic sú aj 20-palcové disky kolies s pútavým dizajnom.
Vizuálnu atraktivitu s dynamickým podtónom nemožno uprieť ani zadným partiám nového kompaktného SUV z portfólia značky Renault. Najväčšiu pozornosť v tomto priestore pútajú koncové full-LED svetlomety s atraktívnym podpisom, ktorý zabieha hlboko do línie dverí batožinového priestoru. Priestor medzi svetelnou technikou vypĺňa dômyselné zapracované fabrické logo, ako aj centrálne označenie modelu. Dodatočné písmenko „e“ tu spolu s rozmerovo menej nápadným štítkom v pravej časti pripomína prítomnosť sofistikovaného hybridu. Prirodzene robustnejší SUV nádych v tomto priestore najviac pripomína pomerne masívny zadný nárazník. Ani pri jeho povrchovom prevedení ale automobilka nešetrila aplikáciou efektných a vysokolesklých plôch.
Moderný interiér s prémiovou atmosférou
Úplne nový začiatok značky Renault v segmente rozmerovo kompaktných SUV pripomína testovaný exemplár aj vo svojom interiéri. Austral tu vsádza na moderný „digitálny“ koncept doplnený o stále príjemné množstvo tradičných ovládacích prvkov.
Nádych dobrodružnej SUV povahy tu ešte pred vstupom na palubu pripomína praktický detail v podobe užitočného prekrytia prahov. Kabína druhej najvyššej výbavy Iconic okrem prvotného wow efektu pri podrobnejšom skúmaní dokáže zaujať aj už prakticky prémiovým konceptom. Francúzi tu rozhodne nešetrili na hodnotnej materiálovej skladbe, ktorej sekunduje špičková kvalita dielenského opracovania. Moderný nádych tu vo finále umocňuje zapracovanie ambientného podsvietenia, ktorého farebné spektrum sa v automatickom móde inteligentne prispôsobuje momentálnej fáze dňa, ako aj štýlu jazdy vodiča.
Renault ani v interiéri zároveň nešetril lesklými plochami v štýle klavírneho laku. Dané obklady sú ale prirodzene náchylnejšie nielen na stopy po odtlačkoch prstoch, prachových časticiach, ale aj na nechcené mechanické poškriabanie. Pre niektorých môže pri testovanej výbave Iconic pôsobiť ako kontroverzný dizajnový prvok aj „drevená“ výplň v priestore pred predným spolujazdcom. Za dômyselné prepracované dizajnové riešenie tu subjektívne považujem efektné letecké madlo na stredovej konzole. To s odmyslením si prekrytia dobre navrhnutých odkladacích priečinkov dokáže vďaka posuvnej funkcii poslúžiť aj ako užitočná opora pre ruku pri manipulácii s palubným infotainmentom.
Práve digitálne hračky so špičkovou grafikou patria k najväčším technologickým ozdobám nového SUV s logami značky Renault. Prístrojový panel okrem vyobrazenia mapového podkladu či minimalistického nahľadu vhodného pre dlhé nočné presuny vsádza aj na decentnú a zároveň efektnú simuláciu klasických „budíkov.“ Medzi dostupnými údajmi palubného počítača pri novej motorizácii nechýba ani schematické vyobrazenie činnosti hybridu alebo vyobrazenie práce natáčania všetkých kolies 4Control.
Najdôležitejšie údaje o jazde má vodič permanentne k dispozícii aj na kvalitnom Head-up displeji dostupnom v rámci opcie. Ešte viac pozornosti si v sumári zaslúži vertikálne orientovaná dotyková obrazovka najnovšieho multimediálneho rozhrania openR Link. Okrem prepracovanej grafiky a bleskurýchlej odozvy na dotykové povely je jeho najväčšou prednosťou samotná softwarová platforma vyvinutá v spolupráci so spoločnosťou Google. V tejto disciplíne dnes môžu Francúzi poslúžiť ako vzor pre mnoho konkurenčných automobiliek. Kooperácia s americkým technologickým gigantom ponúka okrem pravdepodobne najlepšieho mapového podkladu s online informáciami v reálnom čase, aj možnosť prispôsobenia prostredia prostredníctvom preferovaných aplikácií. Samozrejmosťou je aj bezproblémová funkcionalita modernej mobilnej konektivity fungujúca aj bez káblového prepojenia.
Infotainment sa zároveň vyznačuje príjemne intuitívnou orientáciou v menu spojenou s možnosťou personálneho prispôsobenia úvodnej obrazovky. Pestrej škále funkcií resp. nastavení doplnených o efektnú grafické prostredie, sekunduje kvalitné a ostré vyobrazenie panoramatického kamerového nahľadu okolia vozidla. Drobnú výčitku tu napriek všetkému spomenutému smerujem k vstavenému autorádiu. To pri využívaní klasického FM signálu, kde dnes stále funguje väčšina slovenských staníc, aj napriek aktivácii automatického preladenia frekvencie strácalo pomerne často optimálny príjem. Jeho kvalita sa pri pohybe vozidla častokrát optimalizovala až po manuálnom preladení na momentálne vhodnejšiu frekvenciu. Uznanie si na druhej strane zaslúži samotná interpretácia hudby, pod ktorú sa podpísalo príplatkové audio Harman Kardon.
Užívateľsky príjemne Francúzi vyriešili ovládanie klimatizácie. Termomanažment vozidla zastrešuje samostatný hardwarový modul, ktorý je doplnený „lištou“ s prislúchajúcimi funkciami v spodnej časti dotykovej obrazovky. Zaužívanej Renault ergonómii zostalo verné taktiež ovládanie audia vpravo pod volantom. Vybrané funkcie vozidla je zároveň možné ovládať prostredníctvom klasických tlačidiel aj v ľavej časti palubnej dosky. Ergonomickou zaujímavosťou, na ktorú si všetci nezainteresovaní budú určitý čas zvykať, je ovládanie prevodovky prostredníctvom vyvýšeného „tykadla“ vpravo pod volantovom ale zároveň v priestore nad páčkou od stieračov. Pri potrebe rýchleho otočenie som si aj z tohto dôvodu počas prvých testovacích dni z času na čas namiesto zaradenia pozície R zapol stierače.
Do konceptu módneho a elegantného SUV so športovým podtónom pri výbavovej konfigurácii Iconic zapadajú aj predné sedačky. Dostatočne nadimenzovanému sedáku i operadlu sekunduje konformné čalúnenie s o niečo tuhšou vnútornou výplňou a sympatickým náznakom bočného vedenia. Výhradne vodič má k dispozícii dokonca aj masážnu funkciu. Všeobecne vyšší SUV posed je zárukou lepšieho výhľadu z vozidla. Jeho najväčším limitom je pohľad šikmo dopredu, pod ktorý sa podpísala pomerne masívna konštrukcia predných stĺpikov skombinovaná s uchytením spätných zrkadiel.
Príjemný multifunkčný volant s mierne atypickým tvarom obvodu venca je prispôsobený optimálnemu pohľadu na prístrojový panel. Zaujímavosťou full-hybridnej verzie s batériou v podlahe je šikmejší sklon podlahy pod prednými sedadlami. Daný konštrukčný koncept ma pri dlhých diaľničných presunoch, využití adaptívneho tempomatu a skrčených nohách už predsa len mierne limitoval.
Zaužívané priestorové štandardy v kompaktnej SUV triede s perspektívou rodinného využitia kopíruje Renault Austral aj v druhom rade. Vzadu sa okrem detí pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. Cestovný komfort v tomto priestore zvyšujú samostatné výduchy ventilácie, ako aj prítomnosť zdrojových USB koncoviek. Konkurenčnou výhodou testovaného SUV je aj možnosť nezávislého posúvania zadnej lavice rozdelenej v pomere 60/40.
Vďaka vyššie spomenutému konštrukčnému fígľu je možné v prípade potreby rýchlo a jednoducho predlžiť celkovú dĺžku ložnej plochy, resp. celkovú kapacitu batožinového priestoru. Využiteľná základná kapacita disponuje v číselnom vyjadrení plne adekvátnym parametrom 527-657 litrov. Nová full-hybridná motorizácia s kombinácii s 4Control na druhej strane prišla o výhodu polohovateľnej medzipodlahy. Centrálnu časť priestoru pod hlavnou úrovňou podlahy totiž neprakticky vypĺňa krabička pod ktorou sú ukryté komponenty pohonu. Jej okolie je stále možné využiť na odloženie povinnej výbavy či pestrého spektra drobností, no dojazdová pneumatika sa sem už nezmestí. Vysokí resp. urastenejší užívatelia by v sumári s určitosťou privítali ešte o niečo málo vyšší sklon maximálneho otvorenia elektrických dverí. Francúzky dôraz na prepracované detaily v batožinovom priestore, naopak, pripomína hodnotnejšie čalúnenie bočných stien. Sumárnu praktickú stránku zlepšujú kotviace háčiky, ako aj možnosť sklápania zadných operadiel priamo z kufra. Po danom úkone nevznikne ideálne rovná podlaha, no vo výraznej miere si logicky polepší maximálna prepravná kapacita.
Nový Renault Austral dokáže svoju posádku z hľadiska dostupnej výbavy potešiť už v druhom najvyššom stupni Iconic. Jeho automatickou súčasťou sú prvky ako panoramatický kamerový nahľad na okolie vozidla, parkovací asistent, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s masážnou funkciou, vyhrievaný volant, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané čelné sklo či elektricky otvárateľné dvere batožinového priestoru. Už v úplnom základe ponúka testovaný exemplár prvky ako full-LED svetlomety, bezkľučový prístup a štartovanie, vstavanú navigáciu ako aj bohatý balík bezpečnostných a asistenčných systémov. Z prvkov dostupných v opcii by som pri osobnej konfigurácii okrem pekne hrajúceho audia Harman/Kardon s určitosťou zainvestoval do funkcie natáčania všetkých kolies 4Control.
Technológiami nabité SUV
Renault Austral s odmyslením si štýlového dizajnu a moderného interiéru s prémiovým nádychom, dokáže v sumári zaujať ponúkanými jazdnými vlastnosťami či komplexným balíkom ponúkaných technológií. Aj keď si dostupná paleta pohonných jednotiek dnes už bezproblémovo vystačí bez nafty, tak očakávanej SUV univerzalite by v sumári predsa len pristala taktiež alternatíva s pohonom všetkých kolies. Tú Francúzi na druhej strane čiastočne kompenzujú v praxi návykovou funkciou 4Control.
To, že Francúzi na svojom kompaktnom SUV s inovatívnym full-hybridom nešetrili, v praxi pripomína napríklad sofistikované viacprvkové zavesenie všetkých kolies. Vyladenie pruženia možno v kombinácii s 20-palcovými diskami kolies označiť skôr ako tuhšie, než vyslovene poddajné. Napriek tomu nerobia bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry modelu Austral žiadne problémy. Inými slovami s filtráciou klasických nerovností som bol v praxi adekvátne spokojný. O niečo viac pozornosti si tu už vyžaduje prejazd cez výraznejšie prepadliny, o ktoré na našich cestách nemáme nanešťastie núdzu. Prenos kinetickej energie smerom do karosérie sa tak v hojnej miere dostaví napríklad aj pri nechcenom trafení prepadnutého kanalizačného poklopu v „mestskej džungli.“
Prirodzený talent podvozka s citeľným športovým podtónom si vodič, resp. posádka najviac užije na kvalitnejších asfaltoch. V danom prostredí skombinovanom s temperamentnejšou jazdou musím pochváliť len minimálne náklony karosérie v zákrutách. Za príkladné tu možno označiť aj držanie zvolenej jazdnej stopy spojenej s celkovou poslušnosťou smerom od volantu. Okrem sympatickej pohotovostnej hmotnosti na úrovni cca 1,7 tony sa pod daný talent podpísala už spomínaná príplatková funkcia natáčania zadnej nápravy 4Control. Dôležite je, že konštruktéri pri danej funkcii prispôsobili aj vyladenie elektroniky. ESP tu aj z tohto dôvodu nezvykne prehnane panikáriť ani pri ostrejšej jazde na technickejších cestných úsekoch.
Nový Austral zároveň dostal momentálne najsofistikovanejšiu evolúciu natáčania všetkých kolies 4Control. Vítanou novinkou je aj určitá miera osobnej personalizácie v rámci prednastavenia impulzívnosti natáčania zadnej nápravy v rámci vybraných módov jazdy. Pri vyšších rýchlostiach už nad 50 km/h sa zadná náprava natáča súbežne s prednými kolesami. V citeľnej miere sa vďaka tomu zlepšuje nielen stabilita vozidla, ale aj už spomenutý pocit z precíznej ovládateľnosti. Naopak, v pomalom tempe, resp. pri tesnom manévrovaní sa zadné kolesá natáčajú v protismere jazdy a to až o 5 stupňov.
V praxi ide o veľmi návykovú hračku. Manévrovanie v úzkych uličkách či preplnených parkoviskách nákupných centier aj z tohto dôvodu nadobúda na palube testovaného exempláru úplne iný rozmer. Renault Austral pôsobí v danom prostredí ako o minimálne jednu triedu menšie SUV. Polomer potrebný na otočenie vozidla dosahuje v reči čísel len 10,1 metra. Benefit funkcie 4Control, ktorá v cenníku figuruje za príplatok 1600 eur, si vodič najviac uvedomí po bezprostrednom prestúpení do „bežného“ automobilu spojeným s prvým tesnejším manévrom na parkovisku.
Všeobecný pocit z jazdy aj pri novej full-hybridnej motorizácii dopĺňa volič jazdných režimov Renault Multi-Sence. Zaužívanú klasiku v podobe režimov Normal, Sport a Eco tu dopĺňa osobný mód Perso, ktorý som v praxi využíval najčastejšie. Aj napriek slušnému systémovému výkonu vrcholného full-hybridu v kombinácii s dynamickým módom jazdy, by ale podvozok testovaného exempláru s určitosťou zvládol ešte aj citeľne vyššiu porciu konských síl.
Racionálnej podstate full-hybridnej motorizácie pristane prirodzene najviac rozvážny a predvídavý štýl jazdy. V daných podmienkach poteší testovaný exemplár svoju posádku aj príjemnou akustickou pohodou. O niečo viac aerodynamického hluku do interiéru po pocitovej stránke prúdi vo vyšších rýchlostiach a na diaľnici. Z hľadiska odhlučnenia kabíny si konštruktéri SUV s logami značky Renault zaslúžia najväčšie uznanie za precízne odizolovanie motorového priestoru.
Nový benzínový 3-valec predovšetkým pri studených štartoch nepatrí v exteriéri medzi najkultivovanejšie pohonné jednotky. Konštrukcia s nepárnym počtom valcov dá o sebe v kabíne z času na čas vedieť predovšetkým pri vyššej záťaži a to v podobe typických vibrácií.
Úplne nová motorizácia je základným stavebným kameňom testovaného full-hybridu E-Tech so systémovým výkonom cca 200 koní. Hybrid vyvinutý automobilkou Renault sa vyznačuje viacerými inovatívnymi konštrukčnými riešeniami. Jeho prioritou je čo najčastejšia jazda na elektrickú energiu. Predovšetkým v meste nie je žiadnou utópiou ani cca 70% podiel jazdy v EV móde.
Nový prepĺňaný spaľovací základ, oproti služobne staršej atmosférickej alternatíve, známej z iných E-Tech modelov značky Renault, dokáže v hybridnom sumári viac využívať potenciál „oturbenej“ motorizácie. Súčasťou pohonnej sústavy je aj v tomto prípade konštrukčne unikátna multimódová automatická prevodovka. Štyri stupne určené pre spaľovací motor dopĺňajú dva samostatné prevody elektromotora. Pri testovanej novinke musím pochváliť precízne vyladenie prevodovky s veľmi „hladkými“ zmenami jednotlivých prevodov.
Výhodou elektrifikovanej konštrukcie sú aj prakticky okamžité reakcie smerom od plynového pedála pri rozjazdoch. Aj vďaka prevodom určeným pre elektromotor disponuje modelu Austral síce nie vyslovene výbušnú, no stále veľmi príjemnú jazdnú dynamiku. Platí to aj pre pružné zrýchlenia vo vyššom rýchlostnom tempe.
K charakteristike full-hybridu patrí aj v tomto prípade autenticky, presnejšie pocitovo o niečo viac umelý brzdný prejav, spojený s čo najefektívnejšou rekuperáciou. Užitočnú a pri bežnej jazde aj pomerne návykovú hračku reprezentujú pádla pod volantom. Prostredníctvom nich môže vodič regulovať intenzitu rekuperačného spomaľovania v celkovo až štyroch rozumne odstupňovaných úrovniach.
Aj napriek SUV proporciám a „akceptovateľnej“ svetlej výške cca 18 cm nemá Renault Austral s pohonom len predných kolies žiadne prehnané terénne ambície. Vyššia svetlosť je na druhej strane zárukou adekvátnej slobody napríklad pri pohybe na poľných, resp. lesných cestách, prípadne inom ľahšom teréne. Do mozaiky technologickej vyspelosti zapadajú precízne vyladené asistenčné systémy vrátane spoľahlivo fungujúcej kombinácie adaptívneho tempomatu s udržiavaním vozidla v jazdných pruhoch.
Svoj primárny zmysel si full-hybridná novinka v redakčnom teste obhájila aj v disciplíne spotreby paliva. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 5,7 l/100 km. To je v porovnaní s prvým testom cenovo dostupnejšieho mild-hybridu v identických teplotných podmienkach približne o jeden liter lepší výsledok. Mimomestská spotreba full-hybridu sa ustálila na výbornej hodnote 5,4 l/100 km. Za ešte prekvapenie tu pri troche snaženia a predvídavosti považujem aj mestský apetít s nameranou spotrebou len 4,9 litra. Za sklamanie tu ale nemožno označiť ani ustálené diaľničné tempo. Tu patrí Austral s nameraným apetítom 6,8 l/100 km medzi najúspornejšie full-hybridy. Vďaka pomerne veľkej palivovej nádrži si zaslúži uznanie taktiež potencionálny maximálny dojazdu na jedno natankovanie, ktorý nemá príliš ďaleko od magickej 1000 km hranice.
A celkový dojem?
Nový Renault Austral je reprezentuje v praxi zmysluplný reštart francúzskej automobilky v dôležitom segmente kompaktných SUV. Emóciami nabitému dizajnu so športovou príchuťou sekunduje koncepčne moderná kabína s prémiovou atmosférou. Pôvodnú ponuku pohonných jednotiek pozostávajúcu z „jednoduchého“ mild-hybridu prednedávnom doplnil aj úplne nový, výkonnejší a zároveň reálne úspornejší full-hybrid. Motorová novinka bude pre mnohých zákazníkov tou najlepšou možnou alternatívou. Veľkou ozdobou testovaného exempláru sú aj jazdné vlastnosti spojené s precízne fungujúcim natáčania všetkých kolies 4Control.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Austral 1,2 E-Tech Full Hybrid 200 Iconic
Dĺžka: 4 510 mm
Šírka: 1 825 mm
Výška: 1 644 mm
Rázvor: 2 667 mm
Objem kufra: 527-657 litrov
Motor: zážihový full-hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Systémový výkon kW/koní: 147/205
Krútiaci moment Nm: 205
Pohotovostná hmotnosť: 1592-1719 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,4 s
Prevodovka: automatická multimódová
Počet stupňov: 4+2
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,5 – 4,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,7 l/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy 4
Verzia/cena
Renault Austral 1,2 E-Tech Full Hybrid 200 Iconic (testovaný model) od 39 600€
Renault Austral 1,33 Mild Hybrid 160 Evolution od 30 400 €