Renault sa vezie na vlne mohutnej ofenzívy nových modelov. Sympatické je, že Francúzi sa snažia bodovať na všetkých frontoch. Plne elektrické novinky v podobe rodinného modelu Scenic a štýlového Renaultu 5 dopĺňa „znovuzrodená“ kompaktná rodina Megane s klasickými motorizáciami. Lákavý kompromis medzi oboma svetmi reprezentuje sofistikovaná full-hybridná technológia Renault E-Tech. Z pestrého spektra členov rodiny sa na daný typ pohonu výhradne spolieha aj najnovšia evolúcia Renault Espace. Ikonický model pred 40-rokmi v Európe objavil a zadefinoval kategóriu tzv. veľkopriestorových automobilov s rodinným potenciálom. Doba spojená s nárokmi publika sa neustále dynamicky mení. Nový model Espace sa pri konštrukčnej podstate inšpiroval už rozmerovo menším modelom Austral. Z praktického MPV sa tak stalo štýlové SUV, ktoré ale rozhodne nezanevrelo na rodinnú orientáciu. Pri prvom stretnutí sme mali možnosť preveriť vrcholnú výbavovú verziu.
Priestranný Renault Espace s koncepčne novou motorizáciou 1,2 E-Tech full hybrid 200 skombinovanou s unikátnou automatickou multimódovou prevodovkou a v top výbavovej verzii Iconic, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Automobilka Renault nám s prihliadnutím na veľmi bohatú históriu dala hneď niekoľko modelov, ktoré takpovediac zmenili svet. Do identickej kategórie patrí napríklad ikonický Espace, ktorý pri svojom debute odštartoval tzv. MPV boom.
- Najnovšia a v celkovom poradí už šiesta generácia Renault Espace sa prispôsobila požiadavkám dnešnej doby. Francúzi pri nej pôvodný MPV koncept nahradili už plnohodnotným SUV-formátom.
- Nový Renault Espace je po koncepčnej stránke blízkym príbuzným s formátovo o niečo menším SUV Austral. Príbuznosť tu napriek celkovo väčšiemu formátu, už na prvý pohľad pripomína elegantno-temperamentný dizajn.
- Rodinne orientovaný Renault Espace sa pri služobne o niečo staršom súrodencovi inšpiroval taktiež v modernom a zároveň hodnotnom koncepte interiéru. Hlavnou odlišnosťou v porovnaní s SUV Austral je zadná časť kabíny s citeľne vzdušnejším vnútorným priestorom či 7-miestnym interiérom.
- Nový Renault Espace dokáže okrem rodinnej orientácie zaujať aj na poli použitých technológií. Ozdobou testovaného exempláru je úplne nová, príjemne úsporná a zároveň energická full-hybridá motorizácia. Ďalším technologickým „highlightom,“ ktorý stupňuje zážitky z jazdy je skvele fungujúce natáčanie všetkých kolies 4Control Advanced.
Francúzska značka sa vo svojej veľmi bohatej histórii preslávila hneď viacerými koncepčne originálnymi a zároveň odvážnymi počinmi. Do histórie automobilizmu sa veľkými písmenami stihol zapísal napríklad model Espace. Jeho pôvodná verzia sa začala vyrábať už v roku 1984. Označenie modelu v domovskom jazyku mimochodom výstižne odkazuje na priestor. V čase debutu šlo v Európe o vôbec prvý rodinne orientovaný model odvodený od klasických automobilov. Dobová novinka reálne zadefinovala kategóriu MPV, ktorú si postupne osvojilo pestré spektrum konkurenčných automobiliek.
Renault doprial pôvodnému MPV konceptu celkovo štyri prirodzené evolúcie zastrešené generačnými obmenami. S revolučným náznakom zmeny formátu prišla v závere roka 2014 už predošlá piata generácia. Rodinne orientovaný Espace začal v tom čase koketovať s populárnym konceptom automobilov s vyššou svetlou výškou. Komplexný SUV prerod reálne zavŕšila až najnovšia a v celkovom poradí šiesta generácia, ktorá v oficiálnej podobe uzrela svetlo sveta približne pred rokom.
Najnovší Renault Espace je po technickej stránke postavený na aliančnej platforme CMF-C/D. Identický základe v súčasnosti využívajú napríklad aj modely Austral či Rafale. Práve so skôr spomenutým SUV kompaktnej veľkosti sa testovaný exemplár vo výraznej miere inšpiroval aj pri dizajne. V porovnaní s rozmerovo kompaktným súrodencom je ale testovaná novinka podľa očakávania citeľne dlhšia. Viac ako 20-centimetrový nárast rozmerov doprevádza autenticky tvarovaná zadná časť navrhnutá na čo najlepšie využitie vnútorného priestoru. Samozrejmosťou je tu podľa očakávania dostupnosť 7-miestnej konfigurácie a to bez nutnosti dodatočného príplatku.
Použitý technický základ je okrem vysokých bezpečnostných nárokov, vrátane najnovších asistenčných systémov, konštrukčne prispôsobený na zástavbu elektrifikovaných pohonných jednotiek. V našom priestore je novinka k dispozícii výhradne s úplne novou motorizáciou E-Tech full hybrid 200 so systémovým výkonom 205 koní. Úplne nové pohonné ústrojenstvo využíva ako základ prepĺňaný benzínový 3-valec so samostatným výkonom 130 koní. Paralelný elektrický doping 50 + 25 koní pridáva elektromotor + štartér-generátor. Dôležitou súčasťou hybridu je približne 2 kWh li-ion batéria v podlahe vozidla, ktorá slúži ako zdroj elektrickej energie. Autentické riešenie značky Renault zastrešuje aj v tomto prípade tzv. multimóvová automatická prevodovka. Nový Renault Espace je zároveň k dispozícii výhradne s pohonom kolies prednej nápravy.
Rodinná štýlovka
Nový Renault Espace sa po dizajnovej stránke vo výraznej miere inšpiroval služobne starším a rozmerovo kompaktnejším súrodencom. Štýlový „look“ skombinovaný s akurátnou dávkou vizuálnej dynamiky sa dizajnérom francúzskej automobilky podarilo zachovať aj pri citeľne rodinnejšom karosárskom formáte. Testovaný exemplár prirodzene zdobí autentické stvárnenie zadných partií. Vrcholná výbavová špecifikácia s názvom Iconic k tomu všetkému pridáva decentne luxusnú príchuť.
Optický moderná predná časť najnovšej evolúcie slávneho rodinného modelu je v porovnaní s menším SUV súrodencom prakticky na nerozoznanie. Pozornému oku v danom kontexte napriek tomu s určitosťou neunikne autentické prevedenie výpletu prednej masky s vertikálnymi lamelami. Hlavnou dominantou identického karosárskeho modulu ostáva diamantové fabrické logo, ktorého silueta už tradične zabieha až do prednej kapoty. Vrcholná výbava Iconic v prípade najnovšej evolúcie loga vsádza na klasické farebné línie, teda bez dynamického čierneho podtónu. Na líniu prednej masky nadväzujú predné svetlomety s typickým bumerangovým výbežkom línie denného svietenia. Skúšaná konfigurácia potešila príplatkovou funkciou tieňovania LED vision. Matrixy značky Renault pri nočnej jazde vyslovene neohúria divadlom v podobe postupného zhasínania, resp. rozsvietenia jednotlivých LED segmentom. Z funkčnej stránky je ale ďaleko podstatnejší a dôležitejší reálne presvedčivý svetelný výkon. Adekvátne emočný nádych v prípade nového modelu Espace dotvára dynamicky ladený predný nárazník s dominantnou lištou inšpirovanou vo svete F1. Pri vrcholnej výbavovej špecifikácii je tento element automaticky lakovaný v čiernej farbe.
Napriek už vyššie spomenutému významnému nárastu rozmerov v porovnaní s modelom Austral pôsobí nový Espace proporčne vyváženým dojmom. Nečakane atletický nádych formujú viaceré výrazné karosárske prelisy skombinované s efektne svalnatou líniou v priestore zadných blatníkov. Farebný kontrast s dynamickým podtónom pri testovanom exemplári lakovanom v príplatkovej tmavomodrej metalíze s názvom Nocturne pripomínajú viaceré čierne doplnky. Patria sem kryty spätných zrkadiel alebo identický odtieň bočných prahov a lemov blatníkov. Módny lesklý povrch spomenutých karosárskych segmentov zároveň podvedome pripomína, že ikonický model napriek SUV transformácii nemá žiadne prehnané offroad ambície. Štýlový nádych top výbavovej verzie Iconic kompletizujú 20-palcové disky kolies s elegantným dizajnom.
Prirodzene najmarkantnejšie rozdiely súrodeneckých SUV modelov sú viditeľné v zadnej časti. Nový Espace tu zaujme výrazne kolmejšími proporciami. Dané tvarovanie je okrem väčšieho batožinového priestoru uspôsobené prítomnosti tretieho radu sedadiel. Rodinný potenciál na druhej strane ozvláštňuje temperamentný strešný spojler. Autentický vzhľad v prípade testovaného exempláru reprezentuje rovnako aj prepracovaný tvar zadného nárazníka doplnený o elementy so strieborným akcentom. Najviac pozornosti tu na seba napriek tomu viažu originálne koncové svetlá s efektným LED svetelným podpisom. Potenciál názvu ikonického modelu Francúzi vtipne využili na zakomponovanie koncového písmenka „e“, ktoré upriamuje pozornosť na elektrifikovanú pohonnú jednotku v útrobách vozidla.
Priestor v modernom balení
Najnovšia evolúcia modelu Espace je v praxi zrkadlom dnešnej doby, kedy sa z maximálne priestranného, no zároveň tak trochu nudného MPV, stalo štýlové a zároveň o niečo univerzálnejšie SUV. Spomenutá transformácia so sebou v priamom porovnaní s rovnomennými prvotnými generáciami priniesla aj určité priestorové kompromisy. Zaujímavosťou je, že testovaný exemplár je v porovnaní s minulou generáciou o cca 14 cm kratší. Francúzi tu druhej strane stále dokázali zachovať excelentnú rodinnú orientáciu, ktorej sekunduje prémiový nádych.
Užitočnú inšpiráciu SUV svetom reprezentuje praktické prekrytie prahov dverí. Moderný koncept palubnej dosky pochádza zo súrodeneckého modelu Austral. Nový Espace v rámci ponúkanej architektúry zaujme minimalistickým nádychom, modernými digitálnymi hračkami a zároveň stále vysokým dôrazom kladeným na užívateľskú prívetivosť.
Naznačenú prémiovú atmosféru umocňuje hojné využitie v princípe kvalitných materiálov doplnených o špičkové dielenské opracovanie. K módnym trendom posledného obdobia sa okrem digitálnych hračiek radia na údržbu náročnejšie vysokolesklé čierne plochy v okolí displejov, ktoré sú prirodzene náchylnejšie na nechcené stopy po odtlačkoch prstov či prachové častice. Komplexný esteticko-materiálový zážitok dotvára sofistikované zakomponovaného ambientného podsvietenia či všeobecne odvážnejšie a farebne hravejšie vyskladanie použitých interiérových modulov. Atmosféru automobilovej prvej triedy kompletizuje kožené čalúnenie sedadiel v svetlom odtieni, ktoré je pre výbavu Iconic automatickým štandardom.
Digitálny svet z portfólia značky Renault patrí v súčasnosti medzi automobilovú špičku. Veľmi prijemný grafický zážitok dokáže tu dokáže v praxi zastrešiť prístrojový panel. Užívateľskú klasiku v podobe náznaku budíkov dopĺňajú ďalšie efektné layouty vrátane minimalistického štýlu alebo vyobrazenia mapového podkladu. Francúzi si dali záležať na prítomnosti pestrého spektra údajov z palubného počítača. Medzi spomenutými funkciami figuruje napríklad schematický náhľad práce hybridu či vyobrazenie natáčania všetkých kolies 4Control. Komplexný digitálny zážitok v prípade testovanej konfigurácie dotvára príplatkový a zároveň kvalitný Head-up displej.
Precíznym grafickým spracovaním zaujme rovnako i vertikálne situovaná dotyková obrazovka palubného infotainmentu natočená prakticky v smere na vodiča. Rozhranie OpenR link poteší pomerne intuitívny a zároveň personálne prispôsobiteľnými prostredím. Palec hore dávam taktiež príkladne rýchlymi rekciami na dotykové povely. Orientáciu v položkách menu uľahčuje riadok s virtuálnymi skratkami v hornej časti obrazovky. Identický recept si osvojilo ovládanie hlasitosti audia umiestnené v postrannej zóne predného spolujazdca.
Najväčším esom multimediálneho rozhrania značky Renault je technologická spolupráca so spoločnosťou Google. Prirodzene z toho ťaží funkčne skvelá online navigácie z portfólia rovnakej spoločnosti. Infotainment si je možné dotvoriť ďalšími preferovanými online aplikáciami. Tie dokážu v princípe nahradiť rovnako prítomnú modernu mobilnú konektivitu fungujúcu bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Vysoký dôraz kladený na grafickú stránku podčiarkuje ostrý a zároveň detailný výstup z panoramatického kamerového náhľadu na okolie vozidla.
Funkčnej tlačidlovej klasike ostalo okrem modulu s dôležitými funkciami vľavo pod volantom verné taktiež rozhranie klimatizácie situované v spodnej časti modulu centrálnej obrazovky. Tradičnú ergonómiu značky Renault naďalej reprezentuje združený ovládač audia vpravo pod volantom. Na identickom mieste si o niečo vyššie s odmyslením si stieračovej klasicky našiel svoje miesto priestorovo úsporný volič prevodovky. Osvojenie si danej ergonomickej funkcionality si v prípade nezainteresovanej osoby vyžaduje určitý časový horizont. V prvých dňoch testu som si pri potrebe pohotového otočenia z času na čas neplánovane zapol stierače.
Druhou stranou mince použitého riešenia je funkčne precízna stredová konzola s vtipne zakomponovanými odkladacími priečinkami. Posuvný mechanizmus s masívnym madlom dokáže poslúžiť na vítanú stabilizáciu pravej ruky, čo vo všeobecnosti uľahčuje prácu s palubným infotainmentom.
Nový Espace vyťažil z použitého SUV konceptu príjemne vyvýšený posed za volantom. V tejto disciplíne musím vyzdvihnúť celkovo vzdušný koncept kabíny, ktorý ešte viac vyšperkovala prítomnosť rozmerovo obrovskej panoramatickej strechy. Príplatková položka bez tieniaceho elementu ale s určitosťou stojí za subjektívne zváženie. Napriek prítomnosti izolačnej UV vrstvy sa interiér vozidla odparkovaného na priamom slnku prirodzene prehreje o niečo viac ako klasický strešný modul. Počas samotných presunov v letnom a slnečnom počasí mi už prítomnosť veľkej strechy s prispením výkonnej klimatizácie reálne neprekážala. Druhú stranu mince opciovej položky predstavuje bezkonkurenčný výhľad z vozidla pre zadných pasažierov.
Prednosťou testovaného exempláru sú v sumári aj dostatočne nadimenzované a zároveň komfortné predné sedačky a taktiež celkovo slušný rozhľad. Vodič má k dispozícii spestrenie v podobe nastaviteľnej masážnej funkcie. Z hľadiska celkového pohodlia pri dlhých diaľničných presunoch s potencionálne pokrčenými nohami tu subjektívne považujem za chybičku krásy atypicky tvarovanú líniu podlahy. Pod jej pozvoľné stúpanie v smere k sedáku sa podpísala prítomnosť hybridnej batérie zakomponovanej v podlahe vozidla.
Rodokmeňu s ikonickým označením Espace je najnovšia evolúcia prirodzene verná v zadnej časti kabíny. V porovnaní s modelom Austral je s odmyslením si markantného dĺžkového nárastu dôležitý aj o 71 mm veľkorysejší rázvor náprav. Zadní pasažieri s určitosťou ocenia adekvátne veľký vstupný otvor skombinovaný s príjemnou šírkou otvorenia zadných dverí. Druhý rad si zaužívané SUV trendy osvojil prítomnosťou klasickej lavice. Nad mnohými konkurentmi napriek tomu vyniká špičkovou variabilitou. Sedadlá delené v pomere 60/40 je možné nezávisle posúvať vo veľkom rozsahu. Samozrejmosťou je taktiež veľkorysá možnosť nastavenia sklonu operadiel. S odmyslením si detí sa v druhom rade pohodlne a s priestorovou rezervou odvezie aj dvojica urastených dospelákov. Potencionálny prostredný pasažier ocení prítomnosť len minimalistického stredového tunela. Povinnú jazdu v rámci komplexného komfortu tu okrem zdrojových koncoviek zastrešujú samostatné výduchy ventilácie. Škoda len, že zadná časť kabíny nedisponuje vlastnou zónou nastavenia tepelného komfortu. Veľkú pochvalu tu na druhej strane dávam mäkučkým vankúšikom hlavových opierok na krajných pozíciách, ktoré reálne evokujú luxusné limuzíny.
Štandardne dostupným tretím radom nový Renault Espace v princípe kopíruje ostatné obdobne veľké SUV-čka. Prístup do tohto priestoru si vyžaduje určitú dávku telesnej akrobacie. V disciplíne priestorových pomerov je určený prioritne pre deti alebo osoby nižšieho vzrastu. Pri mojej výške cca 185 cm ma v danom priestore s odmyslením si proporcií sedačiek a mierne neprirodzenej pozície sedenia už pomerne výrazne limitoval nielen priestor pre nohy a chodidla, ale zároveň aj hlavu. Uznanie si tu napriek tomu zaslúži nielen prítomnosť výliskov na nápoje, ale dokonca aj zdrojové USB koncovky. Pre toho, kto tretí rad vyslovene nepotrebuje dáva v konfigurátori vozidla určitý zmysel odkliknutie „len“ 5-miestného prevedenia.
Nový Espace nesklamal ani konceptom batožinového priestoru. Jeho kapacita sa prirodzene odvíja od momentálneho využitia ponúkaného prepravného potenciálu. Hodnotnejšie obloženie bočných stien či prítomnosť viacerých dômyselných riešení už podvedome deklarujú, že Francúzi ani tu nepripúšťajú žiadne kompromisy. Do priestoru pod podlahou sa aj napriek 7-miestnej konfigurácii našla zmestí dnes už takmer raritná, ale zároveň veľmi užitočná dojazdová pneumatika! Okrem toho si je možné v identickom priestore odložiť povinnú výbavu, niekoľko ďalších predností či kryciu roletku. Zadný element podlahy dokáže zároveň prakticky poslúžiť na predelenie ložnej plochy. Pri využití 7-miestneho usporiadania ostáva v princípe k dispozícii len symbolický batožinový priestor s kapacitou 159 litrov.
Sedadlá tretieho a druhého radu je ale prirodzene možné „manuálne“ sklopiť do ideálnej roviny. Pri klasickom 5-miestnom usporiadaní s príkladne symetrickou ložnou plochou dosahuje prítomný objem až 777 litrov. Na dĺžku ložnej plochy tu prirodzene vplýva momentálna pozícia posuvných sedadiel v druhom rade. Pri maximálnom využití ponúkanej prepravnej kapacity, teda so sklopenými sedadlami v druhom a treťom rade, sa SUV značky dokáže pretransformovať takmer až na dodávku s maximálnou prepravnou kapacitou 1818 litrov. Drobnú výčitku tu v sumári smerujem k maximálnemu zdvihu elektricky ovládaných dverí kufra. Vyššie osoby sa tu predsa len musia mať na pozore pred nechceným úrazom hlavy.
Prednosťou nového Renault Espace je bohatá výbava dostupnou už v základe. Sem sa okrem pestrej škály asistenčných a bezpečnostných systémov radí napríklad aj adaptívny tempomat, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, dvoj-zónová automatická klimatizácia či plnohodnotný infotainment so službami Google. Testovaná špičková špecifikácia Iconic k tomu pridáva naviac panoramatický kamerový náhľad, parkovací asistent, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s masážnou funkciou, vyhrievanie volantu a predných sedadiel, kožené čalúnenie, ako aj prítomnosť natáčania všetkých štyroch kolies 4Control. Z prvkov v opcii stojí okrem už spomínanej dojazdovej rezervy za zváženie pekne hrajúce audio Harman/Kardon s 12-reproduktormi.
Univerzálnejšie predpoklady
Aj keď najnovší Renault Espace principiálne stratil určitú časť svojej velkopriestorej MPV DNA, tak prechod na módny SUV koncept so sebou na druhej strane prináša aj niekoľko výhod. S odmyslením si samotného imidž faktoru je azda najväčším lákadlom garancia o niečo väčšej porcie slobody spojenej s vyššou svetlosťou podvozka. V sumári je preto škoda, že nový model nedisponuje možnosťou konfigurácie s pohonom všetkých kolies. Danú nevýhodu na druhej strane kompenzuje v danom segmente unikátna funkcia natáčania všetkých štyroch kolies. Čisto z pragmatického hľadiska ju väčšina majiteľov rodinného automobilu v rutinnej praxi s určitosťou využije ďaleko častejšie ako pohon 4×4.
V súčasnosti najväčší klasický osobný Renault boduje svojimi komplexnými jazdnými vlastnosťami. Napriek rodinnej orientácii je pre vyladenie pruženia nového modelu Espace príznačná skôr o niečo tuhšia ako vyslovene poddajná charakteristika. Svoj podiel na tom prirodzene majú efektné 20-palcové disky kolies. Podvozku ako takému zo spomenutých dôvodov príliš nesvedčí rýchla „SUV jazda“ napríklad po lesných cestách s rozbitým povrchom. Bežné nedokonalosti klasických asfaltových komunikácií ale dokáže pochytať priam excelentne. Limitom sú aj v tomto prípade veľké jamy alebo iné nedokonalosti vrátane prepadnutých kanalizačných poklopov.
Všeobecne schopný podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies o svojich kvalitách počas testu presvedčil nielen pri mestskej jazde po tzv. mačacích hlavách, ale taktiež na menej kvalitných okreskách so zvlneným povrchom. Okrem príjemne tuhej karosérie je v danom prostredí výhodou pocitovo nízka váha. Pohotovostná hmotnosť testovaného exempláru sa napriek rodinnej orientácii a full-hybridnému pohonu ustáli na stále sympatickom parametri cca 1,8 tony.
Spomenutá pocitovo tušia charakteristika tlmičov je výhodou pri temperamentnejšej jazde po kvalitnom povrchu. Modelu Espace nie sú takpovediac proti srsti ani technickejšie úseky so zákrutami. Zbytočne prehnane športové očakávania tu na druhej strane pri prudkých spomaleniach krotí „gumovejšia“ regulácia brzdného účinku. O spomenutý pocit sa obdobne, ako pri mnohých konkurenčných hybridoch stará prechod medzi rekuperáciou a dominantnou prácou brzdnej sústavy.
Na obľúbených cestách technickejšieho charakteru je najväčším generátorom úsmevu na tvári vodiča technologická pýcha automobilky Renault v podobe funkcie natáčania zadných kolies 4Control advanced. Napriek nemalým vonkajším rozmerom pôsobí rodinný Espace spoza volantu vyslovene kompaktným a poslušným dojmom. Pri vyššom rýchlostnom tempe, spravidla nad 50 km/h, sa zadná náprava natáča decentne v smere jazdy. Tento fígeľ virtuálne ešte viac predlžuje už i tak veľkorysý rázvor, čím sa zároveň vylepšuje celková jazdná stabilita.
Druhý a v rutinnom rodinnom živote viac využiteľný zmysel inovatívnej funkcie predstavuje protibežné natáčanie zadných kolies. Daná pomôcka je automaticky aktívna pri pomalej jazde alebo tesnom manévrovaní. Prepletanie sa mestskými uličkami, resp. manévrovanie na preplnených parkoviskách je vďaka 4Control hračkou a to aj v prípade menej skúsených vodičov. Obrovský benefit riadenia všetkých si každý vodič prakticky okamžite uvedomí po presadnutí do obdobne veľkého vozidla s konvenčným riešením riadenia.
V pozícii rodinného SUV-čka s cestovateľským potenciálom musím pochváliť adekvátny dôraz kladený na odhlučnenie priestoru pre posádku. Okrem prirodzene zvýšenej úrovne aerodynamického odporu pri vyššom rýchlostnom tempe dá o sebe z času na čas v podobe menšej porcie kultivovanosti spojenej s určitým stupňom vibrácií vedieť i prepĺňaný benzínový 3-valec pod prednou kapotou. Daný stav je najmarkantnejší v prípadoch intenzívnejšieho dobíjania hybridnej batérie, ktoré automaticky reguluje riadiaca jednotka.
Na všeobecný pocit z jazdy má prirodzený dopad voľba jazdného režimu. Neutrálne nastavenie Comfort dopĺňa klasika v podobe komótnejšieho módu Eco a impulzívnejšej Sport alternatívy. Poslednú alternatívu, ktorú som počas testu využíval najčastejšie reprezentuje osobné nastavenie Perso. S odmyslením si základnej konfigurácie pohonu či atmosféry na palube je personálne možné regulovať taktiež funkciu 4Control. Dostupná škála ale reálne nemení samotný uhol natočenia zadných kolies, ale „len“ intenzitu stupňa zainteresovania daného pomocníka.
Konštrukčnou pýchou, ktorá ideálne zapadá do mozaiky moderného SUV je nová hybridná motorizácia 1,2 E-Tech full hybrid 200. Francúzi tu reálne zúročili doterajšie hybridné skúsenosti a v sumári postavil príjemne úspornú a zároveň adekvátne dynamickú pohonnú jednotku. Konštrukčným základom inovatívneho full-hybridu je na rozdiel od už známych atmosférických súrodencov úplne nový maloobjemový prepĺňaný 3-valec 1,2 TCe so samostatným výkonom 130 koní. Spaľovacia motorizácia pracujúca v tzv. Millerovom cykle sa mimochodom pýši špičkovou účinnosťou na úrovni viac ako 40%. O zvyšnú porciu systémového výkonu s hodnotou 205 koní sa stará nielen hlavný elektromotor, ale aj menší štartér generátor. Symbióza všetkých troch motorov funguje v praxi veľmi precízne. Full-hybridný Espace sa snaží v maximálnej možnej miere využívať jazdu len na elektrinu. Platí to nielen v meste ale rovnako aj pri vyššom rýchlostnom tempe vrátane diaľnice.
Užívateľsky príjemný hybrid musím pochváliť za pohotové reakcie „na plyn“, pod čo sa podpísal práve elektrický doping s okamžitým nástupom sily. Ponúkaná jazdná dynamika postačuje nielen na mesto ale aj v prípade potreby pohotového pružného zrýchlenia vo vyššom rýchlostnom tempe. Dôležitou súčasťou pohonného reťazca je následne tzv. multimódová prevodovka so štyrmi stupňami pre spaľovací motor a dvojicou prevodov pre elektromotor. Multimódový efekt pozostáva z dostupnosti vzájomných variácií EV a spaľovacích prevodov. V praxi možno prácu automatu označiť ako akceptovateľne kultivovanú. Renault svoju koncepčne unikátnu prevodovku neustále ladí a zlepšuje. Na druhej strane dnes ešte stále nedokáže ponúknuť tak dokonalé hladký chod ako najlepšie automaty s klasickou konštrukciou. Počas testu to z času na čas pripomenuli o niečo impulzívnejšie, resp. trhavejšie preradenia medzi elektrickou a benzínovou jazdou.
Multimódový automat funguje plne automaticky bez možnosti manuálnych zásahov zo strany vodiča. Pádla pod volantom reálne slúžia na zmenu intenzity brzdnej rekuperácie od tzv. plachtenia až po síce citeľný, no nie vyslovene „dramatický“ spomaľovací účinok. Na úplné zastavenie vozidla je preto prakticky vždy nevyhnutná klasická práca s brzdovým pedálom. Regulovateľnú rekuperáciu považujem napriek prioritne v meste za takpovediac návykovú hračku.
Logickým benefitom SUV transformácie najnovšej evolúcie testovaného exempláru je dostupnosť o niečo vyššej svetlosti podvozka. So svetlou výškou na úrovni 18 cm napriek tomu nemá nová Espace žiadne prehnané offroad ambície. V náročnejších adhéznych podmienkach predstavuje prirodzeným limitom pohon len prednej nápravy. K dispozícii zároveň nie sú ani žiadne softwarové terénne hračky. Vzhľadom na primárne rodinné zameranie vozidla to ale nepovažujem za výrazný nedostatok.
Vysokú školu dostupných technológií v praxi reprezentujú spoľahlivo fungujúce asistenčné systémy vrátane kombinácie adaptívneho tempomatu s udržiavaním vozidla v jazdnom pruhu. Pri druhom spomenutom pomocníkovi chválim dostupnosť jednoduchej tlačidlovej regulácie len pasívnej, resp. aktívnej výpomoci, ktorú si Espace pamätá aj pri opätovných štartoch.
Nová pohonná jednotka obhájila svoju zmysluplnosť v disciplíne spotreby paliva. Celkový kombinovaný priemer sa na konci testu v príjemnom letnom počasí ustálil na špičkovej hodnote 5,7 l/100 km. To je dokonca ešte o niečo málo lepší výsledok ako si na jar na svoje konto pripísalo menšie SUV Austral s identickou pohonnou jednotkou! Viaceré konkurenčné full-hybridy dokáže novinka z portfólia Renault z hľadiska apetítu zahanbiť na diaľnici. Tu sa nameraný výsledok pri ustálenom tempe zastavil na sympatickej hodnote 6,4/100 km. Na okresných komunikáciách a zároveň aj v meste nie je vôbec náročné jazdiť so spotrebou v okolí 5-litrovej hranice. Vďaka prítomnosti 55-litrovej nádrže tak budú návštevy čerpacej stanice reálne aj o niečo menej častým javom.
A celkový dojem?
Najnovšia evolúcia modelu Renault Espace kombinuje odkaz ikonického mena s požiadavkami dnešnej doby. Rodinne orientované SUV svoju koncepčnú premenu kompletizuje moderným kabátikom a svojou prirodzene univerzálnejšou podstatou. Za pomyselnú čerešničku tu možno označiť prítomnosť špičkových technológií na čele so sofistikovanou funkciou natáčania všetkých kolies či energickým a zároveň úsporným full-hybridným pohonom.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Espace 1,2 E-Tech Full Hybrid 200 Iconic
Dĺžka: 4 722 mm
Šírka: 1 825 mm
Výška: 1 645 mm
Rázvor: 2 738 mm
Objem kufra: 159-777 litrov
Motor: zážihový full-hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Systémový výkon kW/koní: 147/205
Krútiaci moment Nm: 205
Pohotovostná hmotnosť: 1697-1824 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,8 s
Prevodovka: automatická multimódová
Počet stupňov: 4+2
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,7 – 4,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,5 l/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy 4
Verzia/cena
Renault Espace 1,2 E-Tech Full Hybrid 200 Iconic (testovaný model) od 44 700€
Renault Espace 1,2 E-Tech Full Hybrid 200 Techno od 39 900 €