Ambiciózny Renault zaznamenal v posledných rokoch výrazný progres takpovediac na všetkých frontoch. Francúzi v zásadnej miere prekopali modelové portfólio, pri ktorom sa viac ako kedykoľvek predtým sústredia na emócie. Bokom prirodzene neostáva ani inovácie na poli technológií. Ako príklad tu poslúži rodina pohonných jednotiek E-Tech. Kvality jej čisto elektrickej vetvy už dva roky po sebe ocenili porotcovia ankety o európske auto roka. Po minuloročnom triumfe batériového modelu Scenic si prvenstvo len prednedávnom pripísala elektrická štýlovka v podobe znovuzrodeného Renault 5. S odmyslením si čisto elektrického pohonu stojí za pozornosť rovnako sofistikovaná hybridná technika. Práve tento koncept si osvojila úplne nová vlajková loď značky, ktorou je temperamentne ladené SUV-coupé s názvom Rafale. Renault sa v jeho prípade symbolicky, no zároveň výstižne inšpiroval vo svojej bohatej histórii, ktorá má presah i na letecký priemysel. Pri našom prvom stretnutí s novým vrcholným modelom sme mali možnosť preveriť dostupnejšiu full-hybridnú verziu.
Úplne nový Renault Rafale s koncepčne sofistikovanou motorizáciou 1,2 E-Tech full hybrid 200 skombinovanou s unikátnou automatickou multimódovou prevodovkou a temperamentnej výbavovej verzii Esprit Alpine, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Renault pri generačnej obmene svojich rozmerovo väčších SUV-čiek avizoval celkovo už troch súrodencov. Kompaktný Austral a väčší rodinne orientovaný Espace nakoniec doplnila nová vlajková loď, ktorou je SUV-coupé s názvom Rafale.
- Úplne nový Renault Rafale patrí veľkostne do D-segmentu. Francúzi v prípade novinky aplikovali hneď niekoľko technologických inovácií. Tou najzaujímavejšou je premiéra alternatívy s pohonom všetkých kolies a zároveň i natáčaním zadnej nápravy 4Control.
- Štýlové SUV-coupé Renault Rafale prichádza s premiérou najnovšej dizajnovej evolúcie francúzskej automobilky. Vo všeobecnosti športovo-elegantným proporciám s efektnou siluetou karosérie sekunduje viacero opticky „ostrých“ riešení inšpirovaných v aviatike.
- Nový Renault Rafale zdobí decentne upravená evolúcia digitálnych hračiek. V princípe už známy materiálovo hodnotný koncept interiéru dopĺňajú v prípade prístrojového panelu nové layouty vyobrazenia. Napriek štýlovému karosárskemu konceptu si palec hore zaslúžia priestorové pomery v druhom rade, ako aj objemovo nadštandardný batožinový priestor.
- Statusu vlajkovej lode v praxi zodpovedajú dospelé jazdné vlastnosti s vítanou praktickou opciou v podobe natáčania kolies zadnej nápravy. Za funkčne príjemne prekvapenie tu možno označiť taktiež adekvátne energický „základný“ full-hybrid.
Vo svojej veľmi bohatej histórii disponovala francúzska automobilka Renault širokým portfóliom technologicky zaujímavých vrcholných modelov. Z novodobejšej éry značky si vyslúžili silné renomé limuzíny Renault 25, Safrane či originálne MPV Vel Satis. Za ešte donedávna poslednú klasickú vlajkovú loď môžeme označiť rodinu Talisman. Doba a s ňou úzko súvisiace preferencie zákazníkov sa prirodzene menia. Za jednoznačný trend tu možno označiť odklon od karosársky klasických automobilov smerom k SUV kategórii.
Renault na daný trend zareagoval v roku 2023. V tomto čase sme v oficiálne spoznali úplne nové SUV-coupé s označením Rafale. Použitý názov symbolicky odkazuje na rovnomennú a historicky úspešnú „stíhačku.“ Tú v 30.-tych rokoch minulého storočia vyrábala spoločnosť Caudron-Renault a na svoje konto si pripísala dobový letecký rýchlostný rekord. Súčasný koncepčný súrodenec obľúbeného modelu Arkana sa radí do D-automobilového segmentu. Po technickej stránke novinka využíva identickú platformu CMF-C/D, ako SUV-čka Austral a Espace.

V porovnaní s koncepčnými súrodencami ponúka nové SUV-Coupé viacero technologických inovácií, ktoré vo finále umocňujú status vlajkovej lode. Funkčne zaujímavým prvkom je napríklad strešné okno Solarbay s elektronicky nastaviteľnou priehľadnosťou. Najnovšiu evolúciu digitálnych hračiek vyvinutých so spoločnosťou Google vyšperkovala nielen online podpora, ale aj viacero prepracovaných funkcií. Samozrejmosťou je nasadenie tradičných konštrukčných fines značky Renault. Na ich čele figuruje opäť vylepšená funkcia natáčania všetkých kolies 4Control. Na rozdiel od hierarchicky nižšie postavených súrodencov je Rafale zároveň k dispozícii taktiež vo verzii s pohonom 4×4.
Atraktívna SUV-Coupé novinka v rámci pohonných jednotiek vsádza výhradne na elektrifikované hybridy. Základom je testovaná verzia s komerčným označením E-Tech full hybrid 200 a systémovým výkonom 205 koní. Konštrukčne nová pohonná jednotka využíva ako základ prepĺňaný benzínový 3-valec so samostatným výkonom 130 koní. Paralelný elektrický doping 50 + 25 koní pridáva elektromotor + štartér-generátor. Druhou a zároveň špičkovou alternatívou je plug-in hybridná verzia E-Tech 300 4×4 so systémovým výkonom 325 koní. Identický spaľovací motor je vyladený na 150 koní. O ďalších 175 koní sa stará štartér-generátor a predovšetkým dvojica elektromotorov. Identický element zároveň zastrešujú pohon zadnej nápravy. Obe dostupné motorizácie sa kombinujú s koncepčne zaujímavou 4+2 multimódovou automatickou prevodovkou.

Dizajnová lahôdka
Automobilka Renault sa z historického hľadiska nikdy nebála odvážnejších dizajnových experimentov. Nový Rafale si v tomto kontexte ale paradoxne vystačí s v princípe tradičnou SUV-coupé siluetou. Pod autentický vizuálny zážitok sa v prípade testovaného exemplára napriek tomu podpísalo veľké množstvo prepracovaných detailov. Francúzi v prípade vlajkovej lode zároveň prichádzajú s najnovšou evolúciu ostro rezaných kriviek inšpirovaných líniovou siluetou fabrického loga v tvare diamantu.
Temperamentnej prednej časti dominuje originálna maska. Proporčne veľkorysé centrálne fabrické logo dopĺňa veľmi efektný dvojfarebný výplet s identickým motívom tvarov diamantu. Dynamický akcent násobia pomerne úzke a zároveň ostro rezané predné full LED svetlomety so za tmy presvedčivým výkonom. Testovaný exemplár disponoval ich vrcholnou Matrix verziou s precízne pracujúcim vyrezávaním. Klinový modul denného svetlenia inšpirovaný polovičným rezom loga Renault si našiel svoje miesto o úroveň nižšie s výrazným optickým presahom do nárazníka. Športovú atmosféru kompletizuje dvojfarebné prevedenie nárazníka s postrannými aerodynamickými prieduchmi. Decentnú offroad príchuť tu naopak pripomína opticky odolná spodná línia.

Maximálnu porciu dynamickej elegancie ponúka nový Rafale i pri pohľade z profilu. Prioritne sa pod to podpísal emočne ladená SUV-coupé karoséria s celkovo vyváženými proporciami. Použité krivky znesú pokojne aj prívlastok fastback. Efektne klesajúcej línii strechy sekundujú svalnaté blatníky. Na SUV podstatu v tomto priestore opäť odkazuje ochranné oplastovanie. Jeho lesklé prevedenie zároveň pripomína, že vlajková loď značky Renault ostáva prioritne temperamentnou štýlovkou určenou na klasické cesty. Pre výbavu Esprit Alpine, na ktorú mimochodom upozorňuje rovnomenný štítok na predných blatníkoch, je príznačných viacero čiernych doplnkov. Patrí sem orámovanie bočného presklenia či podfarbenia fabrického loga. Výhradne pre výbavové verzie s odkazom športovej ikony je v opcii k dispozícii typické lakovanie v modrej metalíze s dovetkom Sommet. Testovanému exempláru svedčia už štandardne dodávané 20-palcové disky kolies s zaujímavým dizajnom.
Reálne pútavý e nádych vyžaruje z francúzskej novinky taktiež v rámci zadnej časti. Dizajnovo čistá línia presklenia si vystačí bez klasického stierača. Aerodynamický efekt, ktorý sa stará o adekvátnu čistotu okna kompletizuje nielen jemná odtrhová hrana ale predovšetkým strešné krídlo inšpirované leteckým priemyslom. Kolmo klesajúcu zadnú časť ozvláštňuje do priestoru vystúpené klasické fabrické logo v kombinácii s kreatívnym fontom označenia modelu. Celkovo široký postoj nového Rafale opticky ešte viac zvýrazňujú úzke a zároveň ostro rezané koncové svetlá s efektným podpisom.

Efekt vlajkovej lode pokračuje v interiéri
Pri koncepte interiérov svojich nových modelov zaznamenal francúzsky Renault v posledných rokoch obrovský progres. Jasným dôkazom toho je nový model Rafale. Vnútorným priestorom skombinovaným s reálne hodnotnou atmosférou sa už v mnohých aspektoch môže pokojne porovnávať s tzv. prémiovým segmentom. Pri vstupe na palubu musím z funkčnej stránky zároveň pochváliť praktický SUV detail v podobe dôkladného prekrytia prahov.
Použitá architektúra palubnej dosky v princípe kopíruje o niečo starších technologických súrodencov. Renault tu vsádza na moderný minimalizmus reprezentovaný opticky jednoliatym modulom digitálneho sveta. Napriek tomu musím francúzsku automobilku pochváliť za zachovanie viacerých ergonomicky prívetivých riešení.

V princípe stále samostatný, hardwarový a prehľadný modul klimatizácie v priestore pod centrálnou obrazovkou dopĺňa užitočná tlačidlová lišta v ľavej časti palubnej dosky. Práve na tomto mieste si môže vodič s odmyslením si otvárania dverí batožinového priestoru pohodlne a rýchlo deaktivovať personálne prispôsobených „pomocníkov“ v podobe legislatívne povinných asistenčných systémov. Tradičnú Renault filozofiu si na druhej strane zachoval združený ovládač audia v pravej časti stĺpika riadenia. O niečo vyššie Francúzi už tradične umiestnili priestorovo úsporný volič prevodovky. Nezainteresovanému používateľovi sa pri prvých dňoch používania môže z času na čas stať, že si namiesto zmeny smeru jazdy nechtiac aktivuje stierače.
Samostatnú kapitolu na palube reprezentujú v princípe hodnotné materiály so špičkovým dielenským opracovaním. Všeobecný zážitok z interiéru nového modelu Rafale ešte viac vyšperkovala dynamicky ladená výbava Esprit Alpine. Medzi veľmi pekné detaily radím prešívanie vo farbách francúzskej trikolóry a kvalitné modré čalúnenie odkladacích boxov na dverách. Modrú farbu dostali rovnako interiérové koberčeky. Povestnú čerešničku v rámci efektov predstavuje za tmy svietiace logo v operadlách predných sedadiel, ktoré sekunduje vo všeobecnosti efektnému ambientnému podsvieteniu.

Koncept digitálnych hračiek bez nutnosti použitia tieniacich elementov pozostáva z proporčne klasického prístrojového panela. Súčasťou opticky prepojeného modulu je vertikálne orientovaný modul infotainmentu s praktickým naklonením v smere na vodiča. Kvalitatívne vysoký grafický štandard kompletizuje príplatkový Head-up displej.
Plne grafický prístrojový panel si v prípade nového modelu Rafale osvojil najnovšiu evolúciu vyobrazovacích layoutov. V minulosti preferovanú simuláciu budíkov ponovom nahrádzajú „ostré“ geometrické línie inšpirované krivkami fabrického loga. Farebne veľmi pekné prostredie sa zároveň stále vyznačuje plne akceptovateľnou prehľadnosťou. Medzi variáciami vyobrazenia prirodzene nechýba špičkový mapový podklad od spoločnosti Google.

Zo spolupráce značky Renault s americkým technologickým gigantov prirodzene ťaží taktiež palubný infotainment OpenR Link s bleskurýchlymi rekciami. Prvotriednu vstavanú navigáciu s online podporou podporujú ďalšie obľúbené nástroje spoločnosti Google vrátane hlasového asistenta, či obchodu s aplikáciami známeho z mobilných zariadení. Použitá platforma dokáže v princípe plnohodnotne nahradiť mobilnú konektivitu. Daná nadstavba mimochodom funguje bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Francúzi si zaslúžia rovnako pochvalu za kvalitný panoramatický náhľad na okolie vozidla s ostrým rozlíšením. Doplnkovou frajerinkou s prémiovým rukopisom ostáva dostupnosť 3D simulácie vozidla v priestore. Fanúšikovia techniky ocenia záložku s monitorovaním funkcie full-hybridného pohonu, resp. natáčania všetkých kolies 4Control. Estetickou chybičkou na kráse je pomerne vysoká náchylnosť lesklého displeja a jeho okolia na neželané stopy v podobe odtlačkov prstov. Opciová verzia multimediálneho rozhrania je k dispozícii s precízne odladenou audiosústavou Harman Kardon s 12 reproduktormi.
Prácu s dotykovým infotainmentom uľahčuje vo všeobecnosti masívna stredová konzola. Jej súčasťou je praktická posuvná opierka s dizajnom inšpirovaným v letectve. Nový Rafale si s odmyslením imidžu dal vo všeobecnosti záležať taktiež na koncepte dobre vyriešených odkladacích priečinkov. Adekvátne objemné schránky na drobnosti, resp. nápoje sú k dispozícii práve pod posuvnou konzolou.

Všeobecnou ozdobou novej vlajkovej lode značky Renault sú rozmerovo veľkorysé predné sedačky v hodnotnom prevedení syntetickej kože a Alcantary, ktoré boli vyvinuté špeciálne pre model Rafale. Príjemne komfortnej výplni sekunduje už o niečo výraznejší náznak bočného vedenia. Použité tvarovanie je zároveň zárukou dobrej fixácie tela pri temperamentnejšej jazde v zákrutách. Nadstavba v podobe masážnej funkcie je ale prekvapivo k dispozícii výhradne len pre vodiča. Pri dlhých diaľničných presunoch s využitím adaptívneho tempomatu mi v disciplíne ideálneho cestovného komfortu v určitých momentoch predsa len prekážal šikmý sklon podlahy, pod ktorý sa pričinila prítomnosť full-hybridnej technológie.
Sumárny posed za volantom s v princípe dobrým rozhľadom kombinuje atmosféru športového fastbacku s vyššou SUV pozíciou. Temperamentné šoférske emócie tu kompletizuje prehľadný multifunkčný volant s kvalitným povrchom a zároveň veľmi príjemnou hrúbkou venca.

Vzhľadom na štýlovó-elegantné predispozície karosérie typu SUV-coupé možno ako prekvapenie označiť veľkorysé priestorové pomery v druhom rade. Napriek efektne klesajúcej línii strechy sa v tomto priestore veľmi pohodlne prepraví aj dvojica urastenejších dospelých. Sympatickým športovým detailom zadnej lavice je znova decentný náznak bočného vedenia krajných pasažierov. Citeľne priestorovej rezerve v oblasti pre nohy a kolená sekundoval stále dostatočný priestor v oblasti hlavy a to aj pri mojej výške 185 cm. Podpísal sa o to identický rázvor náprav, ako ponúka 7-miestny Espace. Potencionálny prostredný cestujúci ocení priestorovo úsporné tvarovanie výduchov v kombinácii s proporčne minimálnym stredovým tunelom.
Renault pri vlajkovej lodi v druhom rade zároveň nešetril ani na materiálovo príjemných vnútorných výplniach druhého páru dverí. Nový Rafale zaujme funkčne prepracovanou stredovou opierkou. Jej inovatívnou ozdobou sú variácie viacerých fixačných pomôcok i prítomnosť zdrojových USB koncoviek. Dodatočné konektory sú umiestnené taktiež na klasickom mieste v susedstve stredových výduchov ventilácie pre zadných pasažierov. Zadná časť kabíny ale prekvapivo nedisponujú samostatnou zónou s možnosťou osobitnej regulácie tepelného komfortu. K sumárnemu imidžu novinky ladí príplatková frajerinka zastúpená unikátnym strešným oknom Solarbay s tekutými kryštálmi. Efektné divadlo zatemnenia, resp. sprehľadnenia priestorovo úsporného riešenia funguje na báze elektrických impulzov. Zimný test prirodzene nepreveril reálne izolačné schopnosti danej technológie spojenej s priamym dopadom slnečných lúčov v horúcom lete.

Prakticky príjemné prekvapenie si francúzska novinka na svoje konto pripísala taktiež pri batožinovom priestore. Jeho základná prepravná kapacita dosahuje až 630 litrov. Nadštandardnej dĺžke ložnej plochy sekunduje pomerne symetrické tvarovanie vrátane odolnejšieho čalúnenia bočných stien. Pri manipulácii s ťažkými predmetmi treba mať stále na zreteli o niečo vyššiu nakladaciu hranu. Toto konštrukčné riešenie je v prípade SUV-coupé plne akceptovateľnou chybičkou na kráse. Fixačné možnosti vylepšuje prítomnosť háčikov a kotviacich ôk. V priestore pod podlahou je k dispozícii praktický organizér na drobnosti, resp. povinnú výbavu. Stále sa sem zároveň zmestí v opcii dostupná dojazdová pneumatika. Po sklopení zadných operadiel delených v najpraktickejšom pomere 40/20/40 je napriek odskoku k dispozícii násobne väčšia prepravná kapacita, ktorej oficiálny objem automobilka neudáva.
Nový Renault Rafale ako plnohodnotná vlajková loď disponuje bohatou výbavou už v základe s prívlastkom Techno. K dostupným prvkom sa tu s odmyslením si širokej palety bezpečnostných a asistenčných systémov radia adaptívne full-LED svetlomety, predné aj zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera, dvoj-zónová automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie či infotainment s Google podporou. Testovaná prostredná, no v prípade full-hybridu vrcholná konfigurácia Esprit Alpine disponuje s odmyslením si dynamicky ladených optických doplnkov naviac taktiež hodnotným čalúnením so syntetickou kožou a Alcantarou, už vyššie spomínanou prepracovanou zadnou opierkou, elektrickým otváraním veka batožinového priestoru ako aj funkciou natáčania zadných kolies 4Control. Z prvkov v opcii s určitosťou stojí za zváženie Matrix svetelná technika, kamerový náhľad na okolie vozidla, elektricky nastaviteľné predné sedačky s masážnou funkciou v prípade vodiča, Head-up displej či veľká frajerinka v podobe panoramatickej strechy.

Statočné srdce so zážitkovým podtónom
Kým pôvodného nositeľa mena Rafale, ktorým bola vo svojej dobe rýchlostne rekordná stíhačka, poháňal 6-valcový motor značky Renault, tak jeho súčasný štvorkolesový nasledovník presedlal na sofistikovanú hybridnú techniku. K najnovším motorovým prírastkom v našom geografickom priestore sa radí práve moderný prepĺňaný 3-valec o objeme 1,2 litra. Spomenutá pohonná jednotka vďaka elektrickému E-Tech dopingu odvádza presvedčivú prácu aj v testovanom vrcholnom SUV-coupé.
Renault si pri svojej vlajkovej lodi dal vo všeobecnosti záležať na jazdných vlastnostiach. Za pôsobivým dizajnovým odkazom nového modelu Rafale preto nezaostávajú deklarované emócie spoza volantu. Ich základným pilierom je podvozok. Testovaný exemplár sa môže v rámci technických riešení pochváliť nezávislým zavesením všetkých kolies. Konštrukcia tlmičov vsádza prekvapivo „len“ na klasiku, teda bez adaptívnej nadstavby. Sofistikovanejšia špecialita v podobe aktívneho odpruženia, ktoré spolupracuje s prediktívnou kamerou je v tomto prípade k dispozícii výhradne pre vrcholnú verziu s pohonom všetkých kolies a výbave Atelier Alpine.

Klasické odpruženie v kombinácii s pomerne veľkými 20-palcovými diskami napriek tomu svojou komfortnou podstatou nesklamalo. Podvozok Rafale dokáže pri prejazdoch cez bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry veľmi pekne, resp. komfortne „dýchať.“ Spokojný som bol rovnako s príkladnou stabilitou vozidla pri prejazde cez sériu priečnych nerovností vo vyššom rýchlostnom tempe zastúpených napríklad dilatačnými spojmi. Určitý limit pohodlia v prípade ťažkých kolies na druhej strane predstavujú svižné prejazdy cez ostré hrany, resp. nechcené trafenie inej hrubej nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry.
Emočný koncept novej vlajkovej lode dá o sebe najviac vedieť pri používaní na kvalitných povrchoch. V danom prostredí sa Rafale rozhodne nebráni ani temperamentnejšiemu jazdnému prejavu. Palec hore dávam prakticky len minimálnym náklonom v zákrutách. Pod celkovú stabilitu novinky na technickejších cestných úsekoch sa v nemalej miere pričinila vzhľadom na rozmery vozidla sympatická pohotovostná hmotnosť na úrovni cca 1,7 tony. Šoférskejšie orientovaní používatelia tu ocenia taktiež príjemne strmé riadenie s adekvátnou spätnou väzbou.

K najväčším konštrukčným tromfom automobilky Renault sa radí funkcia natáčania všetkých kolies 4Control Advanced. Pri dynamickej jazde vo vyššej rýchlosti sa zadná náprava dokáže natočiť o jeden stupeň identickým smerom ako predné kolesá, čím sa v citeľnej miere zlepšuje celková stabilita vozidla. Naopak, pri manévrovaní v tesnom priestore sa najnovšia evolúcia tejto technologickej lahôdky dokáže natočiť až o 5 stupňov v opačnom smere. V praxi tak veľké SUV-coupé disponuje približne identickou obratnosťou ako malý hatchback Clio. Na otočenie tu reálne postačuje priestor široká len 10,4 metra.
Odozvu funkcie 4Control si s odmyslením si predvoleného jazdného režimu dokáže vďaka Multi Sence v decentnej miere prispôsobiť zároveň taktiež vodič. Na všeobecný zážitok z jazdy prirodzene vplýva voľba jedného režimu. Spomenutý volič je veľmi dobre prístupný priamo na multifunkčnom volante. Full-hybridný Rafale disponoval v tomto kontexte zaužívanou klasikou v podobe východiskového, resp. neutrálneho módu Normal, jeho komótnejšou Eco alternatívnou či naopak najimpulzívnejším nastavením s dovetkom Sport. Poslednou variáciou, ktorú som počas testu využíval najčastejšie je osobné nastavenie Perso a disponuje prirodzene najširšími možnosťami preferovaného osobného prispôsobenia.

Status vlajkovej lode v prípade testovaného exempláru zvýrazňuje jeho celková kultivovanosť. V porovnaní s v minulosti testovanými a hierarchicky nižšie postavenými SUV-súrodencami sa konštruktérom podarilo utlmiť interiér smerom od prirodzených vibrácií prepĺňaného benzínového 3-valca. Nový Rafale dokáže ponúknuť veľmi dobrú akustickú pohodu na palube aj s prispením hybridného pohonu, predovšetkým v meste a na okreskách. Pri vyššom rýchlostnom tempe, resp. na diaľnici je už spaľovací motor v predsa len vo výrazne väčšej permanencii a do kabíny už čiastočne preniká taktiež určitý aerodynamický šum.
Konštrukčne stále nová hybridná technológia Renault E-Tech so základom v podobe prepĺňaného benzínového 3-valca sa hneď po svojom debute zaradila medzi najlepšie full-hybridy súčasnosti. Veľkú pochvalu si tu zaslúži kombinácia príjemne nízkeho apetítu a zároveň adekvátne energického prejavu. Samostatný spaľovací motor odladený s dôrazom na maximálnu účinnosť disponuje samostatným výkonom 130 koní. Zvyšnú porciu 50+25 koní generuje hlavný elektromotor + prídavný štartér generátor. Vďaka systémovému výkonu 205 koní dokázal v praxi nový Rafale potešiť viac ako slušnou jazdnou dynamikou. Pomerne výrazný elektrický doping v podobe prakticky okamžitých reakcií pedála akcelerátora je najviac citeľný pri pohotových rozjazdoch, ako aj dodatočnej akcelerácii v nižších rýchlostiach. S ponúkanou jazdnou dynamikou som bol spokojný taktiež pri potrebe pohotového pružného zrýchlenia, napríklad v spojení bezpečného predbiehacieho manévru na okresných komunikáciách. Pre toho, kto si vyslovene potrpí na výkonovú špičku, resp. preferuje jazdný prejav v duchu nemeckej diaľnice, má Renault už k dispozícii taktiež vrcholný plug-in hybrid.

O vzájomnú súhru elektromotora a spaľovacej pohonnej jednotky sa stará už tradičná, no zároveň konštrukčne unikátna multimódová automatická prevodovka bez klasickej spojky. Štyri samostatné prevody sú v tomto prípade určené pre spaľovací motor a zvyšné dva pre elektromotor. Multimódové kúzlo spočíva vo využívaní vzájomnej kombinácii ponúkaných variácií. Po funkčnej stránke sa Francúzom spomenutý automat v súčasnosti už podarilo pomerne precízne vyladiť. V mantineloch bežného používania pracuje príkladne hladko. O niečo „sekavejšie“ zmeny prevodov som z času na čas zaznamenal prioritne pri temperamentnej jazde spojenej s impulzívnou akceleráciou.
Tzv. samonabíjací hybrid si vystačí s malou a rozmerovo úspornou batériou s kapacitou 2 kWh v podlahe vozidla. O zásobu elektrickej energie sa stará brzdná rekuperácia. Jej intenzitu je možné regulovať v celkovo štyroch úrovniach vrátane plachtenia prostredníctvom pádiel pod volantom. V prípade predvídavého spomaľovania ide aj v tomto prípade o pomerne návykovú hračku. Hybridný pohon ako taký funguje plne automaticky. Riadiaca jednotka sa vďaka vyrekuperovanej energii snaží v maximálnej možnej miere preferovať jazdu v čisto EV režime, čo je najviac citeľné predovšetkým v meste. Spaľovací motor sa z času na čas úsekovo odpája taktiež na diaľnici.

Novinku s logami značky Renault s odmyslením už vyššie spomenutej jednoduchej deaktivácie legislatívne povinných „pomocníkov“ a možnosťou osobného prispôsobenia, musím pochváliť taktiež za vo všeobecnosti precízne odladenie asistenčných systémov na čele s adaptívnym tempomatom. Napriek SUV podstate sa Rafale prioritne hodí na využívanie na klasických komunikáciách. To, že novinka nemá žiadne prehnané terénne ambície pripomína napríklad oficiálne absentujúci parameter svetlej výšky. Reálna svetlosť podvozka napriek tomu postačuje na presuny po poľných alebo lesných cestách. V náročnejších podmienkach môže prísť z času na čas vhod taktiež zjazdový asistent.
Vrcholný model z portfólia automobilky Renault v sumári nesklamal ani v disciplíne spotreby paliva. Výsledný testovací priemer sa počas chladných zimných podmienok a pomerne častému využívaniu temperamentu vozidla ustálil na hodnote 6,1 l/100 km. Pri prioritnej preferencii racionálnej jazdy výsledný apetít s určitosťou klesne citeľne nižšie smerom k výrobcom deklarovaným hodnotám. Za stále príjemné prekvapenie napriek daným podmienkam považujem diaľničnú spotrebu s hodnotou 6,8 l/100 km. Na okresných komunikáciách vyobrazil palubný počítač o liter nižší priemer. Ešte úspornejší dokázal byť Rafale (5,6 l/100 km) v čisto mestskom prostredí.

A celkový dojem?
Úplne nový Renault Rafale je v praxi dokonalým „zosobnením“ čoraz sebavedomejších ambícií tejto francúzskej automobilky. Sebavedomá vlajková loď vstupuje do čoraz obľúbenejšieho SUV-coupé segmentu s kombináciou historického odkazu a aktuálnej automobilovej moderny. Atraktívnemu dizajnu sekunduje až nečakane priestranný interiér s autentickou atmosférou, nádychom luxusu a viacerými originálnymi inováciami. Sklamaním rozhodne nie sú ani dospelé jazdné vlastnosti, ku ktorým v sumári patrí už aj „základný“, no zároveň príjemne energický full-hybrid.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Rafale 1,2 E-Tech Full Hybrid 200 Esprit Alpine
Dĺžka: 4 710 mm
Šírka: 1 866 mm
Výška: 1 613 mm
Rázvor: 2 738 mm
Objem kufra: 530 litrov
Motor: zážihový full-hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Systémový výkon kW/koní: 147/205
Krútiaci moment Nm: 205 + 50
Pohotovostná hmotnosť: 1728-1735 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Prevodovka: automatická multimódová
Počet stupňov: 4+2
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 4,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,1 l/100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Verzia/cena
Renault Rafale 1,2 E-Tech Full Hybrid 200 Esprit Alpine (testovaný model) od 45 100€
Renault Rafale 1,2 E-Tech Full Hybrid 200 Techno od 41 100 €