Automobilka SEAT s viac ako 70-ročnou históriou prechádza v posledných rokoch dynamickým vývojom. Z pod krídel emocionálne orientovaného výrobcu sa v roku 2018 úspešne „osamostatnila“ športovo orientovaná Cupra. Samotný SEAT sa následne začal podstatne viac orientovať na modely s atraktívnym pomerom medzi výslednou cenovkou a nadobudnutou hodnotou. Podstatné je, že Španieli okrem racionality nezanevreli ani na príznačný temperament svojich vlastných modelov. Významnú časť modelovej skladby aj v tomto prípade reprezentujú populárne SUV modely. Pomyselný stred z dnešného portfólia automobilov s vyššou stavbou reprezentuje SEAT Ateca. Obľúbený model kompaktnej veľkosti podstúpil v roku 2020 plánovanú modernizáciu. V redakčnom teste sme mali možnosť preveriť vrchol z ponuky. Zastrešuje ho výkonný benzínový motor skombinovaný s atraktívnou výbavou FR.
Nový SEAT Ateca so špičkovou zážihovou motorizáciu 2,0 TSI (190 koní), skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies 4Drive a temperamentnou výbavou FR, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky SEAT.
Rýchle fakty:
- Model Ateca má v histórii značky SEAT veľmi významné postavenie. Pri jeho debute v roku 2016 šlo totiž o vôbec prvý SUV model najväčšej španielskej automobilky.
- Po štyroch rokoch produkcie podstúpil SEAT Ateca v roku 2020 plánovanú modernizáciu. Facelift možno v tomto prípade označiť aj ako dobrusovanie detailov smerom k dokonalosti.
- Vynovený model dostal citeľne pozmenenú prednú časť. Všeobecne väčší dôraz na dynamický nádych tu ešte viac násobí atraktívna výbava FR.
- Na prvý pohľad nezmenný koncept interiéru ponúka hodnotnejšie materiály. Nový model zároveň disponuje aj modernými digitálnymi hračkami. Silnou zbraňou SUV SEAT Ateca je okrem užívateľskej prívetivosti aj priestranná kabína.
- Vizuálne emócie si testovaný SEAT Ateca FR obhájil aj na poli precízne vyladených jazdných vlastností. Okrem všestrannej SUV orientácie je ozdobou skúšanej konfigurácie príjemná a energická benzínová motorizácia 2,0 TSI.
Fotogaléria SEAT Ateca
Model Ateca bol po viacerých koncepčných avízach v oficiálnej verzii predstavený v roku 2016. Pre SEAT má automobil, ktorého názov je inšpirovaný rovnomenným historickým mestečkom neďaleko Zaragozy, mimoriadny význam. V čase svojho debutu bola Ateca totiž vôbec prvým SUV modelom najväčšej španielskej automobilky. Po približne štyroch rokoch od začiatku produkcie podstúpil testovaný model plánovaný facelift.
Vynovený SEAT Ateca zdobí ešte viac emocionálnejší dizajn exteriéru a kvalitnejší, resp. modernejší interiér. Automobilka si okrem toho dala záležať aj na sofistikovanejšej bezpečnosti s vylepšenými asistenčnými systémami či moderných automobilových trendoch zastrešených novými digitálnymi hračkami. Na čoraz prísnejšie emisné výzvy zareagovala aj paleta dostupných pohonných jednotiek.
Kompaktné SUV s logami značky SEAT, postavené na modulárnej platforme MQB A1, disponuje aj dnes pestrým spektrom verzií. S odmyslením si štyroch racionálne odstupňovaných výbav sú pri vynovenom modeli k dispozícii benzínové i naftové motorizácie, manuálne aj automatické prevodovky, ako aj alternatívy s pohonom „len“ predných, resp. všetkých štyroch kolies 4Drive.
Vstupnou bránou do sveta SEAT Ateca je prepĺňaný benzínový 3-valec 1,0 TSI Eco s výkonom 110 koní, kombinovaný výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Temperamentnejšou benzínovou voľbou je moderný prepĺňaný 4-valec 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Zákazník má v tomto prípade okrem klasickej 6-st. manuálnej prevodovky na výber už aj 7-st. DSG automat. Výkonovou špičkou celého modelového radu je testovaná benzínová motorizácia 2,0 TSI s výkonom 190 koní. Okrem spolupráce so 7-st. dvojspojkovým automatom je v tomto prípade automatickým štandardom aj pohon všetkých kolies 4Drive. Naftový základ reprezentuje turbodiesel 2,0 TDI s výkonom 115 koní, kombinovaný výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Identická motorizácia 2,0 TDI s pohonom predných kolies je v ponuke aj v 150-koňovej verzii. Manuálnu 6-st. prevodovku v tomto prípade dopĺňa už aj 7-st. DSG automat. Naftovým vrchom je identická motorizácia 2,0 TDI (150 koní), skombinovaná so 7-st. DSG automatom a pohonom všetkých kolies 4Drive. Pre úplnosť dodajme, že model Ateca je k dispozícii aj v extrémnejšej výkonovej verzii s logami značky Cupra.
Temperamentný vzhľad
SEAT sa v rámci koncernovej hierarchie formoval vždy ako temperamentná značka zameraná na emócie. Jasným posolstvom tejto filozofie je aj testovaný exemplár. Modernizovaná Ateca ponúka aj napriek racionálne a konzervatívne tvarovanej karosérie typu SUV veľmi atraktívne línie a krivky. Tie budú s veľkou pravdepodobnosťou úspešne odolávať aj pôsobeniu času. Dynamický potenciál v sumári ešte viac vyšperkovala najvyššia vybavová verzia FR.
Aj keď si to na prvý pohľad a bez priameho porovnania uvedomí len málokto, tak modernizácia kompaktného SUV značky SEAT so sebou priniesla výrazne prepracovanú prednú čas, s atraktívnejším nádychom. Nová a rozmerovo väčšia maska dostala športovejší výplet. Zmenami prešiel tiež predný nárazník, kde sú okrem už spomenutého efektného výpletu opticky ešte viac znázornené postranné moduly s integrovanými hmlovkami. Novým konceptom vrátane svetelného podpisu sa pýši aj modul hlavných svetlometov. Adekvátne výkonná full LED technológia je dostupná už v úplnom základe. Z užívateľského hľadiska chválim aj dobre fungujúce prisvietenie do zákrut, resp. automatické prepínanie diaľkového módu. Určitým prekvapením je, že Ateca neponúka ani za príplatok sofistikovanejšiu Matrix funkcionalitu.
Pri pohľade z profilu zaujme testovaný model klasickou SUV siluetou s pomerne veľkorysým bočným presklením a sympatickým dôrazom, na čo najlepšie nájazdové uhly. Dynamický nádych v tomto priestore pripomína nielen tvar zadného stĺpika karosérie ale aj „ostré“ karosárske prelisy. Pre verziu FR je príznačné lakovanie prahov, resp. lemov blatníkov vo farbe karosérie v kombinácii s čiernym orámovaním bočných okien. Celkovú atraktivitu skúšaného exempláru násobí príplatková červená metalíza Velvet skombinovaná s kontrastne čiernymi 19-palcovými diskami z ľahkých zliatin.
Početné kozmetické úpravy zdobia aj zadnú časť. Pozornému oku v tomto priestore, okrem upraveného svetelného podpisu koncových full LED svetlometov, neunikne modifikovaný zadný nárazník. Nový a atraktívnejší font dostalo aj centrálne umiestnené označenie modelu. Dvojicu naznačených výfukových koncoviek Španieli vtipne využili na umiestnenie parkovacích senzorov. Ozdobou športovo ladenej vrcholnej výbavy FR je okrem rovnomenného emblému, taktiež väčší strešný spojler.
Tradičný prístup v interiéri
Vynovený SEAT Ateca dokáže zaujať aj v interiéri. Ešte pred vstupom na palubu musím okrem prekrytia prahov opäť pochváliť hru na emócie. Za tmy sa po odomknutí, v priestore predných dverí Ateca vždy pozdraví vtipným svetelný nápisom Hola!
Na prvý pohľad identická koncepcia v dobrom slova zmysle jednoduchej palubnej dosky, resp. okolitých obkladov, vsádza po modernizácii na hodnotnejšie materiály. Precíznu úroveň dosahuje aj dielenské opracovanie. Športovú atmosféru verzie FR okrem použitých materiálov a ozdobných obkladov s identickým logom pripomína aj volant, športové predné sedačky či hliníkové pedále.
Španieli dokázali do v princípe konzervatívne orientovanej architektúry s množstvom tradičných ovládacích prvkov primiešať prvky automobilovej moderny, na čele s digitálnymi hračkami. Za takýto, v dnešným časoch už čoraz ojedinelejší prístup, si vynovená Ateca vyslúžila jednoznačne pochvalu i uznanie.
Grafický prístrojový panel s menšou obrazovkou je k dispozícii už v základe. Testovaný exemplár disponoval príplatkovou verziou full digital cockpitu. Do tohto riešenia rozhodne odporúčam zainvestovať. Kvalitnú a prehľadnú grafickú stránku dopĺňa viacero vyobrazovaniach módov, medzi ktorými nechýba ani náhľad mapového podkladu. Vítaným bonusom je aj jednoduché a intuitívne ovládanie prostredníctvom multifunkčného volantu.
Facelift so sebou priniesol najnovšiu verziu palubného infotainmentu. Dotyková obrazovka orientovaná mierne v smere na vodiča je zabudovanou priamo v palubnej doske. Okrem detailnej grafiky a vo väčšine prípadov príkladne bleskurýchlej odozve na dotyk, chcem aj v tomto kontexte pochváliť koncept príjemného užívateľského rozhrania prehľadných SEAT kosodĺžnikov. Celkovú intuitívnosť ovládania zlepšujú prehľadné skratky.
Okrem vstavanej navigácie a pestrého spektra nastavení, dávam palec hore aj adekvátnej kvalite parkovacej kamery a modernej mobilnej konektivite fungujúcej bez nutnosti káblového prepojenia! Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia s určitosťou ocenia samostatný modul klimatizácie s prehľadnými hardwarovými ovládačmi. Užívateľskú prívetivosť v mojich očiach Ateca ešte viac vyšperkovala konceptom asistenčných systémov. Ich svet pohotovo sprístupní atypicky umiestnená tlačidlo na „páčke“ smeroviek. Monitorovanie jazdných pruhov ostáva po prvotnom vypnutí automaticky deaktivované aj po opakovaných štartoch.
Ponuka dostupných odkladacích priečinkov svojou kreativitou neohúri, no z vyslovene funkčnej stránky rozhodne ani nesklame. Ideálny kompromis medzi optimálnym cestovným komfortom pri dlhých presunoch a športovým nádychom zastrešujú predné sedačky s náznakom bočného vedenia a zároveň stále príjemne mäkkým čalúnením.
Výhodu vyššieho SUV konceptu v kombinácii s bohatým bočným presklením a uchytením spätných zrkadiel, testovaný SEAT Ateca pretavil aj do veľmi dobrého výhľadu z vozidla.
Vzhľadom na svoje kompaktné rozmery dokáže španielske SUV prekvapiť aj veľkorysou ponukou priestoru v druhom rade. Ateca si tu bez problémov obháji pozíciu rodinne orientovaného modelu. Okrem detí sa v druhom rade s príjemne veľkým vstupným otvorom pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. Tí v danom priestore, okrem tvaru zadnej lavice, ocenia predovšetkým veľkorysú priestorovú rezervu pre nohy a kolená. Cestovný komfort ešte viac umocňujú samostatné výduchy ventilácie či prítomnosť zdrojových USB-C koncoviek.
Batožinový priestor modelov SEAT Ateca s pohonom všetkých kolies dosahuje v základe 485 litrov. To je len o symbolických 25 litrov menej ako ponúkajú verzie s pohonom len predných kolies! Symetrický tvar batožinového priestoru s poctivým čalúnením bočných stien dopĺňa otvor na prepravu dlhých predmetov, postranné háčiky na uchytenie tašiek, ako aj mechanizmus na pohodlné odpálenie operadiel v druhom rade.
Pod úrovňou podlahy ostalo stále dostatok priestoru nielen na odloženie drobností, ale aj užitočnej dojazdovej pneumatiky. Maximálna prepevná kapacita je podľa očakávania k dispozícii po sklopení delených zadných operadiel. Z praktickej stránky mi pri preprave veľkých predmetov viac ako mierny schodík, vo finále prekážalo neforemné, teda pevné krycie plato.
Vrcholná verzia Ateca FR ponúka okrem efektného dynamického optického kabátika aj množstvo zaujímavých výpadových prvkov. Už bez nutnosti ďalšieho doplácania je jej súčasťou napríklad: bezkľučový prístup a štartovanie, ovládač jazdných režimov alebo ambientné podsvietenie interiéru. Už v nižších výbavách je k dispozícii napr. automatická dvoj-zónová klimatizácia, základné bezpečnostné a asistenčné systémy, parkovacie senzory alebo tempomat. Každá z dostupných výbav okrem širokej škály individuálnych prvkov disponuje aj rozumne nakonfigurovaným výbavovým balíčkom. Ten pri testovanej verzii s príplatkom 2643 eur zahŕňala napríklad, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievaný volant, vyhrievanie čelného skla, rozšírený balík asistenčných systémov, navigáciu parkovaciu kameru, elektronické otváranie dverí batožinového priestoru či parkovací asistent.
Šoférske náčinie
V predchádzajúcich riadkoch bolo viackrát zdôraznené, že vynovený SEAT Ateca FR je SUV, ktoré má v hľadáčiku emócie. Ešte väčšiu radosť ako atraktívny exteriér a prívetivý interiér, mi robí fakt, že sa Španieli temperamentného receptu držali aj pri ladení jazdných vlastností!
Pod až nečakane zážitkový jazdný prejav sa v nemalej miere pričinila testovaná konfigurácia s najvýkonnejšou motorizáciou. Za základný pilier šoférskej radosti tu napriek tomu považujem schopný podvozok. Verzia s pohonom všetkých kolies sa zároveň pýši nezávislým zavesením aj na zadnej náprave. Napriek prítomnosti adaptívnych tlmičov sa pruženie aj v najjemnejšej východiskovej konfigurácií, vyznačuje skôr tuhším ako vyslovene komfortným prejavom.
V nemalej miere sa pod to podpísali veľké 19-palcové kolesá. Napriek tomu dokáže vynovená Ateca bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry bez problémov pochytať. O niečo viac obozretný tu treba byť pri prejazdoch cez hrubé nerovnosti, ktoré podvozku už nie sú príliš po chuti. Po nechcenom trafení prepadnutého kanalizačného poklopu v svižnejšom tempe sa spätná energia, okrem charakteristického zvukového prejavu, zvykne preniesť až do karosérie.
Druhou stranou mince toho istého podvozka s 19-palcovými kolesami je až nečakaný talent na športovú jazdu po kvalitnom povrchu so zakrútenými okreskámi. Jazdná stabilita a celková ovládateľnosť na čele s komunikatívnym a strmým riadením je priam príkladná. V športovom nastavení okrem je ešte menších náklonov karosérie v zákrutách viac citeľná aj výpomoc pohonu 4Drive s vykrajovaním ideálnych oblúkov. Úsmev na tvári v tomto kontexte vyčarí aj primeraná pohotovostná hmotnosť cca 1,6 tony. Limity pre priľnavosť, resp. nedotáčavosť, tak pri dynamickej jazde v teste zosobňovali až zimné plášte.
Zo sebaistých podvozkových partií je zároveň cítiť, že sú dimenzované aj na výrazne vyšší výkon ako je už beztak slušných 190 koní. K charakteru a potenciálu testovanej výbavy FR sa ideálne hodí práve prepĺňaná benzínová motorizácia 2,0 TSI. Pod celkovo príjemný energický prejav a solídnu jazdnú dynamiku sa podpísala aj vydarená súhra so 7-st. automatickou DSG prevodovkou.
Okrem hladkej zmeny jednotlivých prevodov som bol počas testovacieho týždňa spokojný aj s príjemnou odozvou prevodovky na povely prostredníctvom pedála akcelerátora. Ešte viac výkonového temperamentu je logicky k dispozícií v športovom móde, resp. pri poslušnom manuálnom radení. Nová konštrukcia dvojspojkovej prevodovky s mokrými spojkami zvláda až nečakane presvedčivo aj jemné manévrovanie spojené s citlivými rozjazdmi. V rámci športovej DNA tu nemožno opomenúť ani prítomnosť funkcie kontrolovaného a optimálneho rozjazdu, tzv. Launch control. Jedným dychom tu ale dodávam, že k maximálnym emóciám z tejto frajerinky, testovanému SEAT Ateca FR, už ale predsa len chýba ešte väčšia porcia výkonu.
S odmyslením si emócií pri temperamentnej jazde si testovaný model zastane optimálne aj pozíciu všestranného rodinného SUV. Ateca je vďaka moderným a dobre fungujúcim asistenčným systémom veľmi príjemným spoločníkom napríklad aj pri dlhých diaľničných presunoch. Všeobecnú akustickú pohodu na palube, mi pri vyššom rýchlostnom tempe, subjektívne najviac narúšal hluk odvaľujúcich sa pneumatík. Skúšané SUV s logami značky SEAT bolo pritom obuté na kvalitných zimných plášťoch značky Continental.
Charakter vozidla okrem samotných adaptívnych tlmičov kreujú jazdné režimy. Východiskovému nastaveniu Normal sekunduje vyslovene pohodový mód Eco a opozitný športový režim. Ďalšou možnosťou je individuálne netaviteľný režim plus dva módy do náročnejších podmienok. Klasický offroad režim dopĺňa ešte nastavenie pre jazdu na snehu.
Aj keď je výbava FR určená typologicky na spevnené komunikácie, tak testovaný model naplnil rolu univerzálneho SUV aj pri skúške mimo spevnených ciest. Vďaka vyššej svetlej výške a reálne schopnému pohonu všetkých kolies 4Drive sa Ateca pri občasných výjazdoch rozhodne nezľakne ani náročnejších terénnych nástrah.
Na konci dňa možno vzhľadom na všestranné schopnosti tohto SUV, ako plne akceptovateľnú označiť aj spotrebu paliva. Na okreskách sa nameraný priemer ustálil na hodnote 7,2 l/100 km. S približne 8 litrovým apetítom treba počítať pri prioritne mestskom využívaní. Na diaľnici jazdil testovaný model za 8,5 l/100 km. Výsledný kombinovaný priemer s pomerne častým využívaním výkonového potenciálu vozidla sa nakoniec podľa palubného počítača ustálil na hodnote 8,3 l/100 km.
A celkový dojem?
Vynovený SEAT Ateca podstúpil na prvý pohľad nenápadnú modernizáciu, ktorá ešte viac vyšperkovala jeho silné stránky. V emocionálne nabitom zovňajšku temperamente ladenej verzie FR sa ukrýva užívateľsky prívetivá a zároveň priestranná kabína. Ozdobou testovanej špecifikácie s najsilnejším benzínovým motorom, sú zároveň precízne jazdné vlastnosti. V optike dnešnej doby tak ide o zaujímavý produkt s férovou cenovkou.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: SEAT Ateca 2,0 TSI FR 4Drive
Dĺžka: 4 381 mm
Šírka: 1 841 mm
Výška: 1 625 mm
Rázvor: 2 628 mm
Objem kufra: 485 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 320
Pohotovostná hmotnosť: 1615 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 214
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,1 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,0 – 8,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,3 l/100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/cena
SEAT Ateca 2,0 TSI FR 4Drive (testovaný model) od 34 870 €
SEAT Ateca 1,0 TSI Eco (manuálna prevodovka) od 21 890 €