Autoinak.sk

Test: Škoda Fabia 30 Edition – Príťažlivá limitka

Test: Škoda Fabia 30 Edition

Škoda je v našom priestore dlhodobo a plným právom definovaná ako domáca automobilka. Symbolický geografický prívlastok po mnohých rokoch absencie už čoskoro naberie aj reálne kontúry vďaka novej generácii modelu Superb, ktorý sa bude vyrábať v Bratislave. S produktmi mladoboleslavskej automobilky má zároveň minimálnu šoférsku skúsenosť drvivá väčšina slovenských vodičov. Dlhodobo najpredávanejšia značka nášho trhu v tomto roku oslavuje okrúhle jubileum. V roku 1993 vznikla samostatná Slovenská republika a v tom istom roku začal v novom štáte pôsobiť aj súčasný importér Škoda Auto Slovensko, ktorý nadviazal na predošlú dlhoročnú tradíciu Škoda v našom priestore. Pri príležitosti oslavy jubilea si okrídlený šíp pre náš trh pripravil atraktívnu výbavovú líniu 30 Edition, ktorá sa vzťahuje na modely Fabia, Scala, Kamiq a Karoq. Okrem spoločných zážitkov s prvou trojicou spomenutých modelov vo farbách národnej trikolóry sme v redakčnom teste podrobnejšie preverili koncepčne najnovší malý hatchback.

Obľúbený model Škoda Fabia s benzínovou motorizáciu 1,0 TSI (110 koní), skombinovaný s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou a atraktívnej výbave 30 Edition, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Škoda Fabia 30 Edition

Prvým novodobým moderným malým hatchbackom značky Škoda s pohonom predných kolies bol revolučný Favorit. Od roku 1993 šlo spolu so súrodeneckým kombi Forman zároveň aj o prvé modely značky, ktoré do našej domoviny distribuoval aktuálne jubilujúci importér. Na úspešnú tradíciu spomenutého modelu od roku 1994 nadviazal modelový rad Felicia. Pokračovateľom tradície v obľúbenom „béčkovom“ segmente sa stala v roku 1999 stala úplne nová a koncepčne moderná Fabia.

Nové označenie symbolicky pripomínalo, že Fabia už vznikala kompletne pod krídlami koncernu VW. Dobová novinka dokázala veľmi rýchlo na odkaz svojich priamych predchodcov nielen nadviazať, ale ich aj prekonať. Z rovnomenného modelového radu sa stal v našom priestore fenomén, ktorý za akceptovateľnú cenovku vždy ponúkal atraktívnu protiváhu. Na úspešnú tradíciu nadviazala aj druhá (rok 2007), resp. tretia generácia (rok 2014) malého hatchbacku s logami značky Škoda. O úspechu najlepšie hovoria samotné čísla. Do príchodu aktuálnej generácie sa pre Škodu Fabia rozhodlo už viac ako 4,5 milióna zákazníkov. Najnovšia štvrtá generácia bola oficiálne predstavená v polovici roka 2021.

Aj aktuálna Škoda Fabia je pokračovateľom úspešnej tradície malých hatchbackov z Mladej Boleslavi

Model Fabia s poradovým číslom štyri možno označiť ako až nečakane dospelý. Od základov nanovo vyvinutý automobil, postavený na platforme MQB A0, medzigeneračne rozmerovo citeľne povyrástol. Štandardom dnešnej doby je aj záplava vyspelých asistenčných systémov. Mnohé z nich boli v tejto triede ešte donedávna veľmi ojedinelé. Na rozdiel od minulosti je nová Fabia dostupná v jedinom karosárskom prevedení. Škoda ale svojmu malému hatchbacku už tradične dopraje aj špeciálne deriváty. Do tejto kategórie môžeme v našom priestore okrem emočne ladeného derivátu s dovetkom Monte Carlo aktuálne zaradiť aj testovanú výročnú výbavu 30 Edition.

Pomerne bohatá a čisto benzínová ponuka dostupných pohonných jednotiek sa prekvapujúco zaobíde aj bez elektrifikácie. Úplným základom je atmosférický zážihový 3-valec 1,0 MPI s výkonom 80 koní, dodávaný výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou alternatívou je následne prepĺňaný benzínový 3-valec 1,0 TSI. Vo svojej slabšej výkonovej verzii (95 koní) sa znova kombinuje s 5-st. manuálnou prevodovkou. Testovaná vyššia výkonová verzia 1,0 TSI (110 koní), je ako jediná k dispozícii s dvojicou prevodoviek. Klasický 6-st. manuál dopĺňa aj 7-st. dvojspojkový automat. Najvýkonnejšou pohonnou jednotkou je prepĺňaný 4-valec 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Ten sa už v štandarde kombinuje so 7-st. automatickou prevodovkou a pre výbavu 30 Edition nie je k dispozícii.

Okrúhle 30-ročné jubileum pôsobenia na slovenskom trhu si automobilka Škoda pripomína špeciálnou výbavovou edíciou

Špecifický dizajn 30 Edition

Malý hatchback Fabia patrí už od svojho príchodu na trh medzi kľúčové modely mladoboleslavskej automobilky. Aktuálna generácia vsadila po dizajnovej stránke na výraznú evolúciu svojho predchodcu. Jej moderné, ale zároveň primárne jednoduché línie a krivky sú aj v tomto prípade prispôsobené na odolávanie tzv. zubu času. Nový model zároveň pôsobí veľmi sebavedomým dojmom. Výročná edícia slovenského trhu so sebou priniesla hneď niekoľko autentických doplnkov.

Opticky rozšírenej prednej časti s decentným športovým nádychom dominuje rozmerovo veľká maska s chromovým okrajom. Vďaka tomuto riešeniu aj Fabia zapadá do rodiny evolučne najnovších modelov značky Škoda. Dynamickú prichuť tu ešte viac umocňuje aj temperamentný predný nárazník s postrannými aerodynamickými clonami. Testovaná verzia už automaticky disponuje svetlami do hmly. Hlavné svetlá so „základnou“ LED technológiu ponúkajú vzhľadom na segmentovú príslušnosť za tmy plne akceptovateľný svetelný výkon.

Škoda Fabia vo verzii 30 Edition sa vyznačuje hneď niekoľkými autentickými prvkami

Pri pohľade z profilu zaujme Fabia tradičnou hatchback siluetou s typickými ostrými karosárskymi prelismi. Pozornému oku v tomto smere s určitosťou neunikne ani klinovitý detail v spodnej častí dverí, ktorý odkazuje na českú vlajku. Výročnú Edition 30 pripomína testovaný exemplár lakovaný v príplatkovej modrej metalíze s dovetkom Race prostredníctvom hneď niekoľkých detailov. Tým najzásadnejším sú rovnomenné a rozmerovo decentné štítky situované v priestore predných blatníkov. Pre výročnú sériu sú okrem toho príznačné aj 16-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, ktoré dopĺňajú aerodynamické plastové kryty.

V rámci opticky sviežich zadných partií zaujme pri aktuálnej generácii malého hatchbacku s logami značky Škoda premiérovo prítomnosť dospelého riešenia v podobe tzv. delených zadných svetlometov. Ich všeobecne výrazný dizajn za tmy dopĺňa aj efektný svetelný podpis. Športovo aerodynamický nádych, ktorý sa premietol aj do reálne nízkeho koeficientu odporu vzduchu s hodnotou 0,28 Cx, tu formuje aj rozmerovo decentný strešný spojler.

k poznávacím znameniam výročnej edície sa radia napríklad aj aerodynamické disky kolies

Moderný a priestranný interiér

Svoje tradičné cnosti v podobe, čo najpriestrannejšieho a zároveň užívateľsky prívetivého interiéru si osvojila aj nová generácia malého hatchbacku s logami značky Škoda. Vyššie spomenuté sebavedomie s príchuťou imidžu v kabíne azda najviac pripomína atraktívna „kaplnka“ prístrojového panela, ktorej postranné plochy z lesklého materiálu zdobí efektný emblém, resp. nápis Fabia.

Snahu o kreatívny prístup si nezainteresovaná osoba s určitosťou všimne už pri vstupe na palubu. Ako netradičné možno v tomto kontexte označiť na jednej strane výrazné no zároveň vyslovene „plastové“ úchyty na madlách predných dverí. Koncepčne jednoduchšie jednofarebné prevedenie testovanej konfigurácie na mňa paradoxne pôsobí hodnotnejším dojmom ako dvojfarebný ekvivalent hierarchicky vyššie postavených výbavových verzií.

Nová Škoda Fabia zaujme koncepčne modernou palubnou doskou

Dôraz na modernú atmosféru v interiéri navodzuje aj samotná architektúra palubnej dosky inšpirovaná ostatnými členmi rodiny. Okrem už spomenutého stvárnenia kaplnky prístrojového panela si tu vizuálnu pozornosť zaslúži aj kreatívne stváranie postranných výduchov ventilácie. Dôraz na výber adekvátne hodnotných materiálov a predovšetkým precíznu kvalitu dielenského opracovania sa už pri značke Škoda stala očakávaným štandardom.

Jubilejnú testovaný verziu 30 Edition možno označiť ako nadstavbu obľúbeného prostredného výbavového stupňa Ambition. Konzervatívnejší používatelia tu pravdepodobne ocenia tradičné a dnes už čoraz vzácnejšie usporiadanie prístrojového a prehľadnými analógovými budíkmi. Nadstavba v podobe plne digitálneho ekvivalentu je pre fanúšikov digitálnych hračiek k dispozícii v opcii. Z funkčného hľadiska ale nie je čo vytknúť ani základnému „ručičkovému“ svetu, ktorý dopĺňa prehľadný centrálny displej palubného počítača v jednofarebnom vyhotovení.

Verzia 30 Edition v základe ponúka klasiku v podobe prehľadných analógových budíkom

Dotyk súčasnej automobilovej moderny pri testovanom exemplári reprezentuje centrálny infotainment s dotykovou obrazovkou vystúpenou štýlovo do priestoru. Štandardom verzie 30 Edition je prostredné rozhranie Bolero, ešte bez vstavanej navigácie. Jeho kvalitatívne precízna a farebne hravá grafická stránka s pomerne pohotovými odozvami na dotyk je dôverne známa už aj z iných modelov značky Škoda.

Medzi jednotlivými položkami sa orientuje vo všeobecnosti intuitívne. Užívateľský aspekt tu ešte viac zjednodušujú postranné skratky. Palec hore dávam aj prítomnosti klasického ovládania audia prostredníctvom otočných potenciometrov. Absentujúcu navigáciu dokáže nahradiť moderná mobilná konektivita. Platforma Android v prípade môjho zariadenia fungovala výhradne cez káblové prepojenie.

Štandardnou výbavovou súčasťou jubilujúcej verzie je rádio Bolero

Koncept celkovo precíznej užívateľskej ergonómie čiastočne narúša kvázi hybridné ovládanie klimatizácie, resp. termomanažmentu vozidla. Kým gro funkcií sa ovláda prostredníctvom samostatného modulu, tak pre nastavenie intenzity ventilátora a smeru prúdenia vzduchu sa je nutné prepnúť do digitálnej nadstavby na dotykovej obrazovke.

Pochvalu si tu, naopak, zaslúži adekvátne množstvo racionálne navrhnutých odkladacích priečinkov vrátane štandardnej prítomnosti lakťovej opierky. Ďalšou ozdobou modelov s logami značky Škoda sú už tradične Simply clever riešenia. Testovaný exemplár v tejto disciplíne okrem držiakov na platobné karty a parkovacích lístkov ponúka aj užitočnú klasiku v podobe škrabky na ľad či dáždnika v predných dverách.

Fabia 30 Edition zároveň dostala aj autentické čalúnenie rozmerovo príjemných predných sedadiel

Všeobecne silnou stránkou novej generácie modelu Škoda Fabia je vzdušný interiér s v danej triede vozidiel nadštandardnou vnútornou šírkou. Ďalšiu špecialitu verzie 30 Edition reprezentuje autentické čalúnenie sedadiel. Na dotyk príjemné a zároveň komfortné čalúnenie dopĺňajú veľkoryso nadimenzované predné sedačky so sympatickým náznakom bočného vedenia. Palec hore dávam taktiež plne akceptovateľnému výhľadu z miesta vodiča.

V kategórii malých hatchbackov Fabia s určitosťou nesklame ani z hľadiska ponúkaného priestoru v druhom rade. Okrem detí sa vzadu pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. V rámci cestovného komfortu vzadu potešia aj samostatné výduchy ventilácie. Verzia 30 Edition na druhej strane ale neponúka prítomnosť USB zdrojových koncoviek pre zadných pasažierov.

V segmente malých automobilov boduje nová Fabia aj rozmerovými pomermi v druhom rade

Rutinné nároky bežnej rodiny dokáže nová Škoda Fabia v princípe uspokojiť aj batožinovým priestorom so základnou kapacitou 380 litrov. Ešte viac ako samotný číselný údaj ma v tomto kontexte teší pomerne symetrický tvar ložnej plochy. O niečo vyššiu nakladaciu hranu nepovažujem vzhľadom na segmentovú príslušnosť za zásadný problém. Dostatočný počet háčikov, resp. kotviacich ôk testovaný exemplár vyšperkoval aj prítomnosťou príplatkovej a stále užitočnej rezervnej pneumatiky. Po sklopení delených zadných operadiel je k dispozícii maximálny prepravný objem s kapacitou 1190 litrov.

Medzi najväčšie lákadlá výročnej verzie 30 Edition sa radí aj atraktívny pomer medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou. Testovaná Škoda Fabia, okrem už spomenutých prvkov na čele s autentickým čalúnením či rádiom Bolero v tomto smere už bez nutnosti ďalšieho príplatku ponúka aj prvky ako: bezkľúčový prístup a štartovanie, plejádu bezpečnostných a asistenčných systémov, tempomat, zadné parkovacie senzory či manuálnu klimatizáciu. Testovaný exemplár k tomu vo zvýhodnenom baličku pridal naviac automatickú dvoj-zónovú klimatizáciu, full LED zadné svetlomety alebo cúvaciu kameru.

batožinový priestor ponúka v základe objem 380 litrov

Dospelý malý hatchback

Do mozaiky nečakanej dospelosti malého hatchbacku s logami značky Škoda zapadajú aj ponúkané jazdné vlastnosti. Český konštruktéri dokázali vyťažiť pomyselné maximum z koncernovej platformy MQB A0 s konštrukčne jednoduchšou zadnou nápravou. Dospelému jazdnému prejavu vo výraznej miere napomáhajú aj vyvážené proporcie s kolesami umiestenými prakticky v rohoch karosérie.

Finálne vyladenie pruženia testovaného exempláru prináša takmer optimálny balans medzi očakávaným komfortom a zážitkovejším nastavením. V prospech veľmi slušného jazdného komfortu spojeného s príjemnou filtráciou bežných nedokonalostí slovenských ciest prispeli aj stále racionálne 16-palcové disky s pneumatikami a adekvátnou výškou bočného profilu.

Nová generácia Škoda Fabia poteší dospelým vyladením podvozka

Na ten istý podvozok sa je možné spoľahnúť aj v režime temperamentnejšej jazdy, napríklad na obľúbenej okresnej ceste plnej zákrut. Najnovšia generácia modelu Škoda Fabia zvláda s až prekvapivou istotou a minimálnymi náklonmi karosérie aj dynamické prejazdy cez technickejšie cestné úseky. V nemalej miere sa pod to podpísala aj sympatická pohotovostná hmotnosť na úrovni cca 1,3 tony. Pomyselný úsmev na tvári dokáže pri temperamentnejšej jazde prioritne stále racionálne orientovaný malý hatchback navodiť aj svojim príjemne strmým riadením a adekvátne výkonnými brzdami.

Rodinné nároky uspokojí výročná Škoda Fabia aj v danej triede precíznym odhlučnením priestoru pre posádku. V kombinácii s klasickou manuálnou prevodovkou sa pri svižnejšej jazde vo vyšších otáčkach vyznačuje temperamente drsnou zvukovou farbičkou dokonca aj maloobjemový prepĺňaný benzínový 3-valec. Práve pohonný reťazec pozostávajúci zo zážihovej motorizácie 1,0 TSI vyladenej na výkon 110 koní a klasickej 6-st. manuálnej prevodovky považujem za najväčšie ozdoby testovanej výročnej série 30 Edition.

Testovanú verziu 30 Edition poháňa motorizácia 1,0 TSI s výkonom 110 koní

Z užívateľského hľadiska ide o jeden z najlepších motorov vo svojej objemovej kategórii. Jeho precízna kultivovanosť v bežnom používaní veľmi dobre maskuje nepárny počet valcov. Palec hore dávam pomerne kontinuálnemu nástupu sily, kde výkonová krivka graduje približne v pásme 5500 otáčok. Pre bežnú jazdu je optimálne pásmo otáčok v okolí 2-tisicovej hranice, kedy dokáže Fabia v prípade potreby už pomerne pohotovo zrýchliť.

Deklarovaný výkon 110 koní je na ľahký malý hatchback plne postačujúci a s ponúkanou jazdnou dynamikou som bol reálne spokojný aj v situáciách so štyrmi dospelými pasažiermi na palube. Vo výraznej miere k tomu prispela aj precízne vyladená spolupráca so 6-st, manuálnou prevodovkou s prakticky ideálnym odstupňovaním jednotlivých prevodov. Mechanicky precízny chod páky v kulise dokáže uspokojiť aj na daný element náročnejších vodičov. Absentujúci volič jazdných režimov dokáže svojím spôsobom nahradiť práve vodičom preferovaný štýl jazdy. Nová Fabia sa z pohodového hatchbacku totiž dokáže v hornej polovici otáčkomera premeniť na až nečakane temperamentného spoločníka.

Pod príjemne energický prejav pohonnej sústavy sa v nemalej miere podpísala spolupráca so 6-st. manuálnou prevodovkou

Od preferovaného štýlu jazdy sa pri maloobjemovej prepĺňanej motorizácii odvíja aj finálna spotreba paliva. Kombinovaný cestný úsek, pozostávajúci z mesta, okresiek i diaľnice som pri pohodovom a predvídavom štýle jazdy absolvoval so spotrebou len 5,2 l/100 km. Pri opakovanom prejazde vo výrazne športovejšom duchu stúpol výsledný apetít na stále sympatickú hodnotu 6,0 l/100 km. S obdobnými hodnotami spotreby paliva treba počítať aj pri čisto mestskom prostredí, resp. diaľničných presunoch. Naopak, v mimomestskom svete spotreba klesne približne o jeden liter. pro Výsledný testovací priemer sa nakoniec ustálil na hodnote 5,4 l/100, čo je približne uprostred výrobcom deklarovaného rozptylu.

Celkový jazdný komfort výročného modelu Škoda Fabia 30 Edition dopĺňa pomerne pestré spektrum dobre fungujúcich asistenčných systémov. Tu mi subjektívne najviac pri dlhých presunoch chýbala adaptívna funkcia tempomatu, ktorá ale figuruje medzi opciovými položkami.

Verzia 30 Edition ponúka atraktívny pomer vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou

A celkový dojem?

Aktuálna generácia z komplexného hľadiska dospelého malého hatchbacku Škoda Fabia je na slovenskom trhu okrem klasických výbav a temperamentnej verzie Monte Carlo dostupná aj v oslavnej verzii 30 Edition. Výbava odkazujúca na oslavu jubilejných 30-rokov importéra Škoda Auto Slovensko ponúka atraktívny pomer medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotu. Za optimálnu voľbu možno onačiť aj príjemne energickú a zároveň úspornú konfiguráciu motorizácie 1,0 TSI a 6-st manuálnej prevodovky.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Škoda Fabia 1,0 TSI (110 koní) 30 Edition
Dĺžka: 4 108 mm
Šírka: 1 780 mm
Výška: 1 459 mm
Rázvor: 2 564 mm
Objem kufra: 380 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1167-1318 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,0 – 5,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,4 l/100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact

Verzia/akciová cena
Škoda Fabia 1,0 TSI (110 koní) 30 Edition (testovaný model) od 16 990 €
Škoda Fabia 1,0 MPI (80 koní) Active od 14 260 €

Exit mobile version