SUV modely atakujú svojou popularitou absolútny strop. Ten, kto ich vo svojej ponuke nemá, akoby ani neexistoval. Pestré spektrum automobilov s vyššou svetlosťou podvozka tvorí významnú časť modelového portfólia aj pri značke Škoda. Modernú dobu a nastupujúcu budúcnosť tu reprezentuje plne elektrický rad Enyaq iV. Východiskový karosársky derivát rozšírila už aj imidžovo ladená verzia Enyaq Coupé iV. Česi zároveň stále veria aj SUV modelom s klasickým pohonom. Po nedávno modernizovanom modelovom rade Kodiaq, podstúpil facelift aj jeho menší súrodenec. Kompaktný model Škoda Karoq je dlhodobo najžiadanejším SUV s okrídleným šípom. Modernizácia sa tu prioritne sústredila na osviežený dizajn a nové technológie. Pozitívne je, že Karoq disponuje aj naďalej pestrou škálou motorizácií, vrátane variantov s pohonom oboch náprav. V rámci prvého testu vynoveného modelu sme preverili výkonnú naftovú verziu.
Nový model Škoda Karoq so silnejšou vznetovou motorizáciou 2,0 TDI (150 koní), skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies, a vrcholnou výbavou Style, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.
Rýchle fakty:
- Škoda Karoq vypĺňa po veľkostnej stránke priestor medzi malým SUV Kamiq a už reálne veľkým modelom Kodiaq. Kompaktné SUV uzrelo svetlo sveta v roku 2017. V tých časoch šlo zároveň o nástupcu modelu Yeti.
- V princípe decentná modernizácia z konca minulého roka, priniesla okrem výraznejšieho dizajnu aj niekoľko citeľných výbavových a technologických zmien. Škoda svoje kľúčové SUV ale v princípe vylepšovala priebežne už aj v rámci jednotlivých modelových rokov.
- Osviežený dizajn ponúka citeľne pozmenenú prednú časť. Prepracovanú masku dopĺňajú nové full LED svetlá, ktorých vrcholná špecifikácia automaticky ponúka dobre fungujúcu Matrix funkciu.
- V priestrannom a rozumne navrhnutom interiéri sa okrem niektorých pozmenených materiálov radí medzi najzásadnejšie novinky nástup digitálnych riešení. Moderný a plne digitálny prístrojový panel je automatickou súčasťou vyšších výpadových stupňov. Karoq si zároveň stále zachoval aj mnohé klasické riešenia na čele s prehľadným modulom klimatizácie.
- Silnou stránkou nového modelu sú veľmi vyvážené a univerzálne jazdné vlastnosti. SUV všestrannosť, okrem vyššieho posedu, reprezentuje v prípade testovaného exemplára aj inteligentný pohon všetkých kolies. Pre model Karoq je aj dnes veľmi dobrou voľbou dostatočne výkonný a zároveň mimoriadne úsporný turbodiesel 2,0 TDI.
Fotogaléria Škoda Karoq
S odmyslením si exotického modelu Trekka, bol prvým SUV s logom značky Škoda obľúbený Yeti z roku 2009. Jeho priamym nástupcom sa v roku 2017 stala úplne nová Škoda Karoq. Automobilka sa pri jednotnom kľúči označenia svojich SUV modelov, aj v tomto prípade inšpirovala jazykom pôvodného obyvateľstva aljašského ostrova Kodiak.
Rozmerovo dospelejší a zároveň priestrannejší nástupca SUV Yeti sa stal veľmi rýchlo predajným bestsellerom. Karoq je zároveň dlhodobo najžiadanejším SUV z portfólia značky Škoda. Automobilka mu preto venovala náležitú pozornosť a v rámci modelových rokov a priebežne ho inovovala a zdokonaľovala. Ako významný míľnik v životnom cykle prvej generácie možno označiť záver uplynulého roka. Práve v tomto čase automobilka predstavila faceliftovaný Karoq. Na prvý pohľad skôr decentná modernizácia zapadá ideálne do filozofie postupného „dobrusovania detailov“ tohto úspešného modelu.
Povinnú jazdu v podobe optických zmien, teraz s dôrazom, na čo najlepšiu aerodynamiku, dopĺňajú citeľné technické inovácie. Ako technologickú vlajkovú loď tu možno označiť svetelnú techniku. Výkonné full LED-ky sú pre Karoq dostupné už v úplnom základe. Ich nadstavbou je špičková technológia vyrezávania, známa ako Matrix LED. Vynovený Karoq okrem toho ponúka aj hodnotnejšie materiály v kabíne. Pri vyšších výbavách je štandardom plne digitálny prístrojový panel. Vylepšeniami sa môže pochváliť aj rozšírený balík sofistikovanejších asistenčných systémov.
V rámci dostupnosti jednotlivých verzií, vypadla z ponuky pre minimálny záujem o niečo „drsnejšia“ výbava Scout. Klasickú líniu modelu Karoq, ale aj naďalej dopĺňa, čoraz populárnejšia dynamicky ladená verzia Sportline. Po modernizácii zostala prakticky identická paleta dostupných pohonných jednotiek. Základom nového modelu Karoq je moderný prepĺňaný 3-valec 1,0 TSI s výkonom 110 koní. Kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Výkonnejšou benzínovou voľbou je obľúbený 4-valec 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Aj v tomto prípade je už po novom štandardom výhradne pohon predných kolies. Zákazník si ale môže vybrať prevodovku, kde 6-st. manuál dopĺňa 7-st. DSG automat.
Pre priaznivcov nafty má Škoda v ponuke najnovšou evolúciu turbodiesla 2,0 TDI. Slabší variant s výkonom 115 koní sa kombinuje s pohonom predných kolies a 6-st. manuálom, resp. 7-st automatom. Výkonnejší derivát (150 koní), je už okrem pohonu predných kolies a 6-st. manuálnej prevodovky dostupný aj s pohonom 4×4 a 7-st. DSG automatom. Špičkovou motorizáciou modelového je nakoniec benzínová verzia 2,0 TSI, dostupná so 7-st. DSG automatom a pohonom 4×4. Daná konfigurácia je zároveň dostupná výhradne pre dynamickú výbavu Karoq Sportline.
Moderný a uhladený dizajn
Škoda Karoq mohla už po svojom predstavení poslúžiť aj ako ideálny príklad dizajnu, ktorý veľmi úspešne vzdoruje pôsobeniu času. Na druhej strane, SUV kompaktných rozmerov svojimi pomerne konzervatívnymi líniami a krivkami opticky nikdy príliš neprovokovalo. Na prvý pohľad decentná optická modernizácia so sebou pri bližšom skúmaní priniesla pomerne veľa prepracovaných detailov. Testovaný exemplár dostal vďaka nim o niečo výraznejší nádych.
Osvieženým predným partiám, po vzore väčšieho modelu Kodiaq, dominuje nová a robustnejšia maska v dynamicky čiernom prevedení. Na jej dizajn plynulo nadväzuje hlavný modul nových a o niečo užších svetlometov s prepracovaným podpisom denného svietenia. O úroveň nižšie ostal zachovaný menší svetelný modul, ktorý pri testovanom exemplári pomáhal zastrešiť funkciu Matrix LED. Pre Karoq, nová technológia tieňovania okolitých objektov funguje v praxi výborne. Pochvalu si zaslúži aj samotný svetelný výkon a tvarovanie svetelného kužeľa. Dizajnovými zmenami prešiel zároveň aj predný nárazník. Robustná spodná časť s výrazným ochranným oplastovaním podčiarkuje SUV charakter. Pozornému oku neunikne ani prítomnosť postranných veterných prieduchov, ktoré vo výraznej miere napomáhajú vylepšenej aerodynamike.
V rámci bočných partií sa omladený Karoq v princípe nezmenil. Proporčnú vyváženosť tu pripomínajú pomerne krátke previsy karosérie, skombinované s dôrazom na čo najviac efektívne nájazdové uhly. Novým dizajnom sa môžu pochváliť disky kolies. Cieľom bolo aj v tomto prípade zredukovanie aerodynamického odporu. Testovaný exemplár „obúval“ elegantný 18-palcový dvojfarebný variant diskov. K dizajnu kolies ladí prenikavý farebný odtieň v podobe novej a atraktívnej oranžovej metalízy s prívlastkom Phoenix.
Modernejším dojmom pôsobia i zadné partie vynoveného SUV s logom Škoda. Najvýraznejšou zmenou sa v tomto priestore môže pochváliť svetelná technika. Užšie a dynamickejšie koncové svetlá, disponujú okrem efektného svetelného podpisu full LED technikou. Ako vizuálnu čerešničku na torte, tu možno označiť prítomnosť tzv. dynamických smeroviek. O zlepšenie už viackrát spomenutej aerodynamiky, ktorej koeficient sa mimochodom ustálil na zaujímavej hodnote 0,30 Cx, sa vzadu podpísal o niečo dlhší strešný spojler. Celkovú optickú robustnosť aj v tomto priestore podčiarkuje prepracovaný zadný nárazník s výrazným ochranným oplastovaním.
Modernejší interiér si zachoval klasické prvky
Identický recept, ako pri zovňajšku si Škoda aplikovala aj pri interiéri nového modelu Karoq. Pod na prvý pohľad nenápadnými zmenami sú opäť ukryté sofistikované vylepšenia. Základná architektúra palubnej dosky zostala bezo zmien. Pre dnes už evolučne starší koncept palubnej dosky je typický napríklad infotainment, zabudovaný priamo do palubovky, klasický modul na ovládanie svetlometov, alebo z ergonomického hľadiska stále neprekonaný samostatný modul klimatizácie s tradičnými hardwarovými ovládačmi. Dané usporiadane, dokážu v mojich očiach aj dnes oceniť nielen vyslovene konzervatívne orientovaní užívatelia.
Facelift so sebou priniesol niektoré kvalitnejšie a hodnotnejšie materiály. Kvalita dielenského opracovania je pri modeli Karoq aj naďalej prvotriedna. V rámci nových materiálov na palube, testovaná výbava Style zaujme napríklad štýlovými výplňami lakťových opierok, z na dotyk príjemného materiálu a v kontrastnom farebnom prevedení. Z ďalších moderných detailov sa Škoda pri vynovenom modeli pýši prítomnosťou ambientného podsvietenia už aj v moduloch druhého páru dverí. Tento prvok si podľa značky mimochodom vraj vyžiadali samotní zákazníci.
V rámci dnes tak preferovanej digitalizácie, si testovaný model zaslúži pochvalu za prítomnosť vrcholnej verzie prístrojového panelu, s detailnou a zároveň prehľadnou grafikou. Logika ovládania, ako aj dostupné vyobrazovanie layouty sú už dôverne známe aj z iných evolučne nových modelov značky Škoda. Mierne „prekvapenie“ a určitý kompromis, v mojich očiach reprezentovala nemožnosť súčasného vyobrazenia mapového podkladu na prístrojovom paneli a zároveň aj centrálnej obrazovke infotainmentu Amundsen Plus.
Aj centrálny infotainment ponúka podľa očakávaní farebne hravú grafiku s efektnými detailmi a množstvom aplikácií, resp. funkcií. Nadstavbu, v podobe modernej mobilnej konektivity reprezentuje aj originálna mobilná aplikácia MyŠkoda. Infotainmentu treba, obdobne ako pri iných modeloch značky, dopriať po štarte určitý čas na „zobudenie sa.“ V ďalšom časovom slede som už bol spokojný s pohotovými odozvami na dotykové povely.
Dôraz na kvalitnú grafiku podčiarkuje aj detailný výstup z parkovacej kamery. Testovaná druhá najvyššia verzia infotainmentu s označením Amundsen Plus, kombinuje virtuálne postranné skratky s klasickými potenciometrami na ovládanie audia. Efektné lesklý povrch obrazovky je tradične náchylnejší na nechcené stopy po odtlačkoch prstov.
Prednosťou testovaného modelu sú rozumne navrhnuté odkladacie priečinky a iné „Simply clever“ riešenia. Klasické boxy dopĺňa šikovná schránka na vrchnej časti palubnej dosky s čalúnenou výstelkou.
Palec hore si vynovený Karoq mojou optikou zaslúži aj za dobre navrhnuté predné sedačky s príjemným komfortom sedenia a náznakom bočného vedenia. Luxus elektrického nastavenia s pamäťou si môže dopriať už aj predný spolujazdec. Vďaka pomere vysokému SUV posedu ponúka testovaný model veľmi dobrý výhľad z miesta vodiča. Ako zaujímavý detail možno označiť koncepčne nový dvojramenný volant značky Škoda. Tento prvok nesúvisí priamo z faceliftom. Karoq, ním vďaka v úvode spomenutému dobrusovaniu detailov, disponoval už aj pred modernizáciou.
Potreby bežnej rodiny dokáže vynovené kompaktné SUV zastrešiť aj v rámci priestorovej ponuky v druhom rade. Veľký nástupný otvor tu dopĺňajú adekvátne priestorové pomery, vhodné nielen pre deti, ale napríklad aj dvojicu urastenejších dospelých. Výraznejší centrálny stredový tunel, si v prípade verzie s pohonom všetkých kolies, obhájil svoje opodstatnenie vzhľadom na umiestnenie kardanu. Cestovný komfort v druhom rade dotvárajú samostatné výduchy ventilácie či prítomnosť nabíjacích koncoviek.
Testovaný exemplár disponoval štandardným riešením delenej zadnej lavice. Za príplatok je tu aj naďalej k dispozícii obľúbená konfigurácia VarioFlex, s troma samostatne posuvnými a zároveň vyberateľnými sedačkami druhého radu.
Orientáciu smerom na praktickú stránku podčiarkuje aj batožinový priestor. Základná kapacita v prípade testovanej verzie s pohonom všetkých kolies a konvenčnou zadnou lavicou dosahuje slušných 500 litrov. Ešte viac ako samotný číselný údaj ma potešil reálne symetrický a využiteľný tvar úložného priestoru. Praktickú stránku vylepšuje prítomnosť centrálneho otvoru na prepravu dlhých predmetov, masívne plastové háčiky alebo postranné priečinky vhodné na uloženie drobností. Ďalšie drobnosti je možné uskladniť v priestore pod podlahou. Pri testovanej konfigurácii si svoje miesto našla taktiež užitočná dojazdová pneumatika. Po sklopení delených zadných sedadiel, síce v prípade klasickej podlahy nevznikne ideálna rovina. Maximálna prepravná kapacita ale atakuje až 1609 litrov.
Nová Škoda Karoq disponuje v rámci štandardného cenníka celkovo troma rozumne odstupňovanými výbavovými stupňami. Testovaná top konfigurácia Style, okrem iného už disponuje aj: full LED Matrix svetlometmi, ambientným podsvietením interiéru, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, adaptívnym tempomatom, ako aj voličom jazdných módov. Už v základe, resp. nižšej verzii je okrem iného k dispozícii gro bezpečnostnej výbavy, parkovacie senzory či vyhrievanie predných sedadiel. Karoq ponúka tradične aj pestré spektrum výbavy v opcii, kde nechýbajú ani mnohé Simply clever prvky.
Univerzálna voľba
Silnou stránkou SUV Škoda Karoq boli už od počiatku vyvážené jazdné vlastnosti. Na tom sa nič nezmenilo ani po aktuálnej modernizácii. Pri testovanej konfigurácii naberá ešte viac na váhe prívlastok univerzálnosť. Podpísal sa pod to pohon 4×4. Trakcia všetkých kolies je v danom segmente v mojich očiach vždy vítaným i užitočným spestrením.
Univerzálnosť sa pri modernizovanom modeli Karoq hlási o slovo aj pri naladení podvozka. Počas testovacích dní ma príjemne prekvapila už základná konfigurácia podvozka, teda bez príplatkových adaptívnych tlmičov, ktorých súčasťou je automaticky aj progresívne riadenie a off-road mód.
Charakteristika základného nastavenia pruženia sa snaží trafiť optimálny stred medzi komfortom a jazdnými zážitkami. V kombinácii s 18-palcovými kolesami má testovaný Karoq, ale predsa len o niečo málo bližšie k tuhšiemu vyladeniu. Pod suverénne správanie, aj na cestách s horším povrchom, sa vo významnej miere pričinilo nezávisle zavesenie všetkých kolies. Konštrukčne sofistikovanejšie riešenie je pri verziách s pohonom 4×4 automatickým štandardom.
Podvozok dokáže zároveň bezproblémov a s prehľadom pochytať bežne nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Kompaktné SUV značky Škoda, zvláda na moje prekvapenie veľmi dobre aj svižnejšiu jazdu po poľných, resp. lesných cestách s reálne horším povrchom. Práve v tomto režime som ocenil pocitovú precíznu tuhosť karosérie.
Ten istý Karoq sa nebojí ani dynamickejšieho jazdného prejavu na obľúbených okreskách plných zákrut. Pri vyššej nájazdovej rýchlosti do zákruty sa karoséria s vyššou stavbou mierne nakloní, no SUV s logom Škoda aj naďalej pomerne precízne reaguje na povely vodiča, sprostredkované prostredníctvom volantu. V extrémnejších prípadoch sa k slovu už logicky prihlási prirodzená nedotáčavosť. Od vyslovene zážitkového jazdného štýlu vodiča v zákrutách, podvedome odrádza vyššia hmotnosť vozidla. Pod tú sa okrem ťažšieho turboodiesla podpísali aj komponenty pohonu všetkých kolies.
Kompaktnému SUV v testovanej konfigurácii preto najviac pristane rozvážnejší štýl jazdy. Tomu zodpovedá aj precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. S akustickou pohodou na palube som bol reálne spokojný aj pri dlhých presunoch v diaľničnom tempe. Aj napriek určitým dobovým predsudkom na konci dňa stále platí, že turbodiesel je pre univerzálne navrhnuté SUV s pohonom všetkých kolies stále veľmi dobrá voľba.
Testovaná verzia 2,0 TDI disponuje výkonom 150 koní a plne adekvátnou jazdnou dynamikou. Dostupný krútiaci moment 360 Nm sa v kombinácii so športovým módom prevodovky pričinil pod energickú akceleráciu z pokoja, ako aj svižné pružné zrýchlenia. Druhá vlastnosť je dôležitou podmienkou pre bezpečné predbiehanie na okreskách.
Charakteristika pohonnej sústavy v podobe reakcií automatickej prevodovky a odozvy automatickej prevodovky sa menia v závislosti od jazdného režimu. Okrem športového módu je k dispozícii východiskové nastavenie Normal, ekologický mód, citlivejšie nastavenie trakcie pre sneh a personalizovateľný mód.
V úspornom režime dávam palec hore prevodovke, ktorá pomerne často využíva mód „plachtenia.“ Manuálnym pohybom voliča je možné kedykoľvek počas jazdy aktivovať dynamickejší mód S, vzťahujúci sa výhradne na prevodovku. Pri vynovenom modeli Karoq mi na rozdiel od iných nedávno testovaným modelov Škoda s automatickou prevodovkou, v princípe vyhovovalo naladenie DSG prevodovky už aj v jej štandardnom režime. O niečo jemnejšie sa v sumári javí, aj tesné manévrovanie, teda disciplína, ktorá vo všeobecnosti nepatrí medzi silné stránky dvojspojkových prevodoviek.
Okrem hladkého radenia jednotlivých prevodov automat v podobe pohotového podradenia reaguje na každé prudšie zošliapnutie plynového pedála. Funkcia manuálneho radenia prostredníctvom pádiel alebo voliča prevodovky, je pri všestranne orientovanom SUV skôr terciárnou záležitosťou. Hlavné slovo tu má na konci dňa, aj tak naprogramovanie softwaru.
Vďaka schopnému pohonu všetkých kolies a adekvátnej svetlej výške, toho zvládne Karoq pomerne veľa aj mimo asfaltových komunikácii. Pri častejšom využívaní v teréne rozhodne odporúčam zvážiť príplatok za offroadový mód. Kompaktné SUV s logom Škoda bude v tomto prípade suverénnejšie zvládať, napríklad náročnejšie kríženie náprav. Pri dlhšie trvajúcom obdobnom terénnom trápení testovanej „základnej“ štrvorkolky, už predsa len hrozí prehriate prevodovky, resp. spojok.
Dlhé presuny spríjemňujú dobre fungujúce asistenčné systémy. Mierne rozčarovaný som bol len pri aktivovaní inteligentnej nadstavby prepojenia adaptívneho tempomatu a čítačky dopravných značiek. Karoq, v tejto konfigurácií, pomerne často preberal na danej trase reálne neexistujúce rýchlostné obmedzenia. Danú funkciu, je ale našťastie možné deaktivovať a následne využívať „len“ klasický adaptívny tempomat, skombinovaný s dobre fungujúcim monitorovaním vozidla v jazdných pruhoch.
Za najväčší benefit testovanej motorizácie, považujem jej príkladnú úspornosť. To platí dupľovane, zvlášť v dnešných časoch všeobecne preexponovaných cien pohonných hmôt. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu podľa palubného počítača ustálil na veľmi sympatickej hodnote 5,9 l/100 km. Ide o parameter situovaný približne uprostred výrobcom deklarovanej tolerancie spotreby paliva. Pri defenzívnej jazde s prevahou okresných ciest nie je ťažké výsledný priemer stlačiť aj pod hodnotu 5,5 litra! Ako príjemne úsporný sa naftový Karoq vyprofiloval aj na diaľnici. Nameraný priemer sa tu ustálil na hodnote 6,5 l na každých 100 km. S o niečo málo väčším apetítom, atakujúcim 7-litrovú hranicu treba počítať pri prioritnom využívaní v mestskej premávke.
A celkový dojem?
Vynovená Škoda Karoq si aj po modernizácii naďalej drží vysoký štandard. Na prvý pohľad nenápadné zmeny dávajú v praxi reálny zmysel. Testovaná konfigurácia so silným a zároveň úsporným turbodieslom, a pohonom všetkým kolies, posúva českú novinku do pozície ideálne univerzálneho a všestranného SUV s rodinným charakterom.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Karoq 2,0 TDI (150 koní) Style 4×4
Dĺžka: 4 390 mm
Šírka: 1 841 mm
Výška: 1 608 mm
Rázvor: 2 630 mm
Objem kufra: 500 litrov
Motor: vznetový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 360
Pohotovostná hmotnosť: 1604-1832 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,8 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,9 l/100 km
Pneumatiky: Pirelli Cinturato
Verzia/cena
Škoda Karoq 2,0 TDI (150 koní) Style 4×4 (testovaný model) od 34 960 €
Škoda Karoq 1,0 TSI Active (manuálna prevodovka + predný pohon) od 22 510 €