Autoinak.sk

Test: Škoda Karoq Sportline – Štýl, emócie a racionalita

Test Škoda Karoq Sportline 2023

Škoda disponuje v súčasnosti pestrým modelovým portfóliom, v ktorom majú významné zastúpenie aj žiadané modely s vyššou svetlosťou podvozka. Pomyselný stred medzi SUV s klasickým typom pohonu, hierarchicky umiestneným medzi modelmi Kamiq a Kodiaq reprezentuje obľúbený model Škoda Karoq. Rozmerovo kompaktný zástupca podstúpil v úplnom závere roka 2021 plánovaný facelift. Sympatické je, že okrídlený šíp aj v prípade vylepšeného modelu stále vsádza výhradne na paletu klasických spaľovacích motorizácií bez elektrifikácie. Okrem „základnej“ modelovej línie, ponuku Škoda Karoq aj po modernizácii dopĺňa emočne ladená verzia s dovetkom Sportline. Dynamicky ladený derivát už automaticky vypúšťa základnú motorizáciu, sme v našom teste mali možnosť preveriť rovno vo vrcholnej verzii s najvýkonnejšou benzínovou motorizáciou.

Nový model Škoda Karoq Sportline so špičkovou zážihovou motorizáciou 2,0 TSI (190 koní) skombinovanú so 7-st. automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Škoda Karoq Sportline

Vôbec prvým moderným a zároveň aj globálnym SUV značky Škoda sa stal v roku 2009 model Yeti. Tento obľúbený automobil s vyššou svetlou výškou vystriedala v roku 2017 koncepčne úplne nová Škoda Karoq. Nové označenie je inšpirované jazykom pôvodného obyvateľstva ostrova Kodiak a odkazuje na šíp, ktorý je tradičným symbolom aj pri fabrickom logu automobilky. Nový Karoq v čase svojho debutu ideálne nadviazal na hegemóniu, ktorú približne rok predtým odštartoval extrémne úspešný väčší brat Škoda Kodiaq. Pokračovateľ českej SUV tradície kompaktnej veľkosti, ale okrem nového mena, dokázal ponúknuť aj výrazne dospelejšiu a priestrannejšiu kabínu. V Mladej Boleslavy venovali jednému zo svojich kľúčových modelov náležitú pozornosť prakticky počas jeho celého doterajšieho výrobného cyklu. Postupne realizovaná drobné vylepšenia v rámci jednotlivých modelových rokov vyústili v závere roka 2021 do plánovanej modernizácie.

Samotný facelift možno, tak ako je pri značke Škoda dobrým zvykom, prirovnať k dobrusovaniu detailov smerom k precíznosti. Optické zmeny sa okrem ešte viac zvýrazneného SUV charakteru orientovali v rovnakej miere aj na vylepšenie aerodynamiky vozidla. Kvalitnejšiu skladbu materiálov doplnili najnovšie digitálne hračky. Po technickej stránke púta novinka s odmyslením si ešte sofistikovanejších asistenčných systémov pozornosť napríklad aj z hľadiska prítomnosti sofistikovaných full LED svetlometov s funkciou Matrix. Modelovú rodinu Karoq mimo základného prevedenia aj po modernizácii ozvláštňuje aj emočne, resp. dynamicky ladená vrcholná verzia s dovetkom Sportline.

Verzia Sportline ostáva aj po modernizácii emočným spestrením modelu Škoda Karoq

Fakt, že v tomto prípade nejde len o hru na efekt podčiarkuje skladba dostupných motorizácií. Karoq Sportline už automaticky vynecháva základ v podobe prepĺňaného 3-valca 1,0 TSI. Za výkonovú vstupnú bránu testovanej verzie možno označiť turbodiesel 2,0 TDI s výkonom 115 koní, dostupný so 6-st. manuálom aj 7-st. automatom. Výkonnejšou naftovou voľbou je identická motorizácia – 2,0 TDI, vyladená na výkon 150 koní. V kombinácii so 6-st. manuálom je k dispozícii s pohonom predných kolies. Naopak, pri spolupráci s 7-st. automatom je tá istá motorizácia pri nafte ako jediná dostupná automaticky s pohonom 4×4.

K charakteru Sportline ladia už prirodzene o niečo viac motorizácie spaľujúce benzín. Základom je v tomto prípade moderný 4-valec 1,5 TSI s výkonom 150 koní, dostupný buď so 6-st. manuálom, resp. 7-st. automatom. Symbolickú čerešničku celého modelového radu nakoniec reprezentuje testovaná motorizácia 2,0 TSI s výkonom 190. Tá okrem 7-st. automatu už v štandarde kombinuje aj s pohonom všetkých kolies.

SUV Škoda Karoq Sportline veľmi pristane výkonná benzínová motorizácia

Dynamika a emócie

Vynovená Škoda Karoq sa pri modernizácii vo všeobecnosti zaobišla bez radikálnejšej dizajnovej premeny. Množstvo, v princípe skôr decentných optických zmien, v sumári napriek tomu formujú citeľne sviežejší nádych. SUV modelu kompaktných rozmerov sa podarilo teraz ešte viac zvýrazniť optickú robustnosť s odolným náznakom. Testovaná verzia Sportline v tom všetkom pripája výraznú porciu emócií s atraktívnou športovou príchuťou.

Za najdominantnejšiu dizajnovú novinku predných partií možno označiť sebavedomo vystúpenú šesťuholníkovú masku chladiča, ktorá dostala v prípade verzie Sportline kompletne čierne prevedenie. Na jej siluetu opticky nadväzuje hlavný modul nových a teraz aj o niečo užších svetlometov, s efektným podpisom denného svietenia. O úroveň nižšie sa nachádza menší svetelný modul, ktorý pri testovanom exemplári okrem hmloviek pomáhal zastrešiť aj funkciu Matrix LED. Sofistikovaná technológia je pri modeli Karoq Sportline už súčasťou štandardnej výbavy. Z funkčného a bezpečnostného hľadiska prináleží tomuto riešeniu za dostupný svetelný výkon pochvala a uznanie. Vodič tu v automatickom režime svetiel vyslovené vníma prácu tieňovania okolitých objektov. Citeľný športový nádych testovaného exempláru umocňuje taktiež autentický predný nárazník s funkčnými postrannými prieduchmi. Sympatické je, že automobilka aj v tomto prípade stále myslela aj na bežný život spojený napríklad s parkovaním pri vysokých obrubníkoch. V spomínaných prípadoch ale aj pri jazde mimo spevnených ciest, totiž efektné športové doplnky prakticky vôbec neobmedzujú predný nájazdový uhol.

Pre verziu Karoq Sportline sú príznačné čierne doplnky či športovo ladené nárazníky

Pri pohľade z profilu je zaujme najviac prioritná orientácia na praktickú stránku. Tradičná SUV silueta s bohatým bočným presklením to v tomto prípade rozhodne nepreháňa s efektnom tzv. klesajúcej strechy. Krátke previsy opäť pripomínajú, že ani Karoq Sportline sa nebojí občasných výjazdov mimo spevnených ciest. Pre dynamicky ladenú verziu sú mimo decentných štítkov na predných blatníkoch charakteristické aj kompletne čierne obrysy okien, športové prahy či lakovanie lemov blatníkov vo farbe karosérie. Testovanému exempláru mimoriadne pristane prenikavý červený farebný odtieň v podobe príplatkovej metalízy s prívlastkom Velvet. K danému farebnému odtieňu ladia aj z funkčnej stránky stále racionálne 18-palcové disky kolies v kontrastnom čiernom prevedení.

Modernizácia kompaktného SUV značky Škoda sa v decentnej miere dotkla aj zadných partií. Za vizuálne najvýraznejší prvok vynoveného modelu Karoq možno v tomto priestore označiť nové koncové svetlá s efektným svetelným podpisom. Verziu Sportline okrem čierneho fontu na zadných dverách opticky ešte viac ozvláštňuje výraznejší strešný spojler, ako aj špeciálny zadný nárazník so športovým nádychom a naznačenými výfukovými koncovkami.

Temperamentnému SUV Škoda Karoq Sportline v sumári veľmi pristane aj červená metalíza Velvet

Praktický interiér s temperamentným nádychom

Vynovená Škoda Karoq Sportline v praxi ideálne dokazuje, že aj prioritne stále prakticky, resp. rodinne orientovaný interiér dokáže zaujať adekvátnym emočným nábojom.
Medzi trblietky testovanej vývavovej špecifikácie sa radí napríklad čierne čalúnenie stropu, obkladové lišty pripomínajúce karbón, hliníkové pedále, ale aj zo šoférskej stránky najdôležitejšie prvky v podobe športovo ladených predných sedadiel a volantu.

Facelift modelu Karoq so sebou priniesol aj na prvý pohľad neviditeľné zmeny v podobe hodnotnejších materiálov. Dielenské opracovanie dosahuje pri českej automobilke už tradične prvotriednu úroveň. Dizajn, resp. architektúru palubnej dosky možno optikou dnešnej doby, aj napriek efektne zapracovanému ambientnému podsvieteniu, označiť skôr ako konzervatívny.

Palubná doska modelu Škoda Karoq Sportline

Principiálne starší dátum narodenia tu pripomína množstvo detailov vrátane klasického ovládania svetlometov alebo infotainmentu zabudovaného priamo do palubnej dosky. V tejto súvislosti dávam z užívateľského hľadiska testovanému exempláru veľký palec hore za to, že si zachoval klasické a v mojej optike funkčne neprekonané ovládanie termomanažmentu v kabíne prostredníctvom samostatného hardwarového modulu.

Aktuálnu automobilovú modernu reprezentujú nové grafické hračky. V rámci dnes tak preferovanej digitalizácie prístrojov ponúka Karoq Sportline už v základe vrcholnú verziu prístrojového panelu s detailnou a zároveň prehľadnou grafikou. Logika ovládania, ako aj dostupné vyobrazovanie layoutov je už dôverne známa aj z iných modelov značky Škoda. Mierne „prekvapenie“ a určitý kompromis, pre mňa predstavovala nemožnosť súčasného vyobrazenia mapového podkladu na prístrojovom paneli, a a súčasne aj centrálnej obrazovke infotainmentu. V sumári som subjektívne jednoznačne najviac preferoval športové vyobrazenie s centrálnym „budíkom“ otáčkomera, ktorý dopĺňa monitoring teploty oleja a aktuálne využívaného výkonového potenciálu.

V rámci digitálnych riešení ponúka Škoda Karoq najnovšiu verziu palubného infotainmentu

Evolučnými zmenami prešiel po modernizácii aj centrálny infotainment. Jeho ozdobou je mimo detailnej grafiky množstvom aplikácii a funkcii. Palec hore dávam aj nadstavbe v podobe modernej mobilnej konektivity fungujúcej aj bez káblového spojenia. V porovnaní s prvým testom vynoveného modelu Karoq ma palubný systém okrem pohotových reakcií prekvapil pocitovo pohotovejším „zobúdzaním sa“ po štarte. Dôraz na precíznu grafickú stránku podčiarkuje aj detailný výstup z panoramatického kamerového náhľadu. Druhé najvyššie rozhranie infotainmentu so vstavanou navigáciou a označením Amundsen Plus, kombinuje virtuálne postranné skratky s klasickým ovládaním audia. Efektne sklenený povrch obrazovky je aj v tomto prípade náchylnejší na stopy po odtlačkoch prstov.

Prioritnú orientáciu na praktickú stránku nový Karoq Sportline pripomína napríklad aj z hľadiska konceptu odkladacích priečinkov. Klasické boxy a priehradky tu dopĺňa čalúnená MPV schránka na vrchnej časti palubnej dosky. Praktickú a prijemnú užívateľskú nadstavbu na palube v somári dopĺňa aj pestrá škála „Simply clever“ riešení. Sem sa radí napríklad aj malý kôš na odpadky situovaný v odkladacom boxe vo dverách.

Predné sedačky s náznakom bočného vedenia sú prijemne pohodlné aj pri každodennom používaní

Pýchou verzie Karoq Sportline sú veľmi dobre navrhnuté predné sedačky. Okrem príjemného komfortu sedenia ponúkajú vďaka výraznejším náznakom bočného vedenia, predovšetkým v chrbtovej časti, pri svižnejšej jazde aj adekvátnu fixáciu tela. Ich špeciálny povrch nazýva Škoda TehermoFlux. Dané riešenie má poskytovať skvelé tepelné pohodlie. Na jeho reálne posúdenie by bol, ale lepší letný test s vysokými teplotami. Výsadou kompaktného SUV je vyšší posed s veľmi dobrým výhľadom. Adekvátne šoférsku atmosféru tu aj napriek vyššiemu uchyteniu predných sedadiel dokáže navodiť príjemne športový trojramenný volant.

Svoju rodinnú orientáciu Karoq Sportline demonštruje v druhom rade. V rámci dostupnej priestorovej ponuke sa v tejto disciplíne testovaný exemplár aj napriek svojim kompaktným rozmerom radí k najlepším vo svojej triede. Príjemne veľkému nástupnému otvoru sekundujú veľkorysý priestor, a to pokojne aj pre dvojicu urastenejších dospelých. Cestovný komfort v druhom rade zatraktívňujú samostatné výduchy ventilácie a prítomnosť nabíjacích USB koncoviek.

Ponukou priestorom v druhom rade sa Karoq radí medzi najlepších v segmente

V rámci ponúkanej praktickej stránky testovaný exemplár prekvapuje aj pri batožinovom priestore. Základná kapacita v prípade verzie s pohonom všetkých kolies ponúkne až 500 litrov. Ešte viac ako číselný údaj ma v praxi potešil príjemne symetrický a využiteľný tvar úložného priestoru či prítomnosť centrálneho otvoru na prepravu dlhých predmetov. Užívateľskú prívetivosť vyšperkovali taktiež postranné priečinky na drobnosti, masívne plastové háčiky či jednoduché fixačné pomôcky so suchým zipsom. Ďalšie drobnosti je možné uskladniť v priestore pod podlahou. Tu si pri testovanej konfigurácii našla svoje miesto aj užitočná dojazdová pneumatika. Po sklopení delených zadných sedadiel síce v prípade klasickej podlahy nevznikne ideálna rovina. Maximálna prepravná kapacita napriek tomu atakuje až 1609 litrov.

To, že je verzia Sportline vrcholom modelového radu Karoq pripomína aj štandardne dostupná výbava. Tá okrem emočného estetického kabátika už automaticky zahrňa napríklad aj: full LED Matrix svetlomety, bohatú porciu asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu, bezkľúčový prístup a štartovanie, vstavanú navigáciu, elektrické otváranie dverí batožinového priestoru, zadnú parkovaciu kameru alebo vyhrievanie predných sedadiel. Z prvkov v opcii stojí okrem kamerového náhľadu na okolie vozidla pri verzii Sportline za zmienku aj voľba adaptívneho podvozka, ktorým testovaný exemplár nedisponoval. Ten obsahuje naviac aj špeciálny offroad mód a progresívne riadenie.

Batožinový priestor ponúka v základe až 500 litrov

Vrcholná verzia

Do mozaiky precízne navrhnutého SUV, akým vynovená Škoda Karoq bezpochyby je, zapadajú aj jej jazdné vlastnosti. O svojich kvalitách a univerzálnom vyladení, kompaktný model s vyššou svetlou výškou presvedčil už počas letného testu prioritne racionálnej naftovej verzie. Dovetok Sportline v kombinácii so silným benzínovým motorom pridáva k už spomenutej racionalite ako bonus slušnú porciu emócií.

Za základný pilier suverenity možno v prípade testovaného exempláru označiť precízne vyladený podvozok s viacprvkovým konštrukčným riešením oboch náprav. Základná charakteristika pruženia je vo všeobecnosti tuhšia než vyslovene plávnu. Aj s prispením racionálnych 18-palcových diskov kolies, ale tlmiče dokážu bezproblémov odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Pri nechcenom trafení prepadnutého kanalizačného poklopu, resp. inej výraznej prepadliny, tu treba logicky počítať s prenosom sily aj do vo všeobecnosti excelentne tuhej karosérie.

Prednosťou modelu Škoda Karoq Sportline je suverénny podvozok

Suverenita podvozka testovanej verzie v kombinácii s kolesami umiestnenými prakticky v rohoch karosérie sa naplno prejaví v režime dynamickejšej jazdy. Karoq Sportline patrí medzi tie SUV modely, ktorým nie je proti srsti ani svižné vymetanie zákrut. Aj napriek miernym náklonom karosérie cíti vodič smerom od podvozka potrebnú dávku istoty aj pri vyššej nájazdovej rýchlosti do zákruty. Pre temperamentný štýl jazdy je z hľadiska zážitkov logicky najvhodnejší energickejší športový mód. S čistými prejazdmi tu mimo inteligentného pohonu všetkých kolies napomáha aj adekvátne strmé riadenie, ktoré v športovom nastavení viac stuhne.

Palec hore tu dávam aj pomerne poslušnému manuálnemu radeniu prevodov. Jednoznačne lepšou voľbou sú v tomto prípade pádla pod volantom. Masívny volič prevodovky disponuje v sekvenčnom móde neprirodzenou, teda opačnou logikou radenia. Limit v hraničných situáciách pri športovej jazde reprezentuje až hmotnosť. Tá v prípade testovaného exempláru dosahuje cca 1,7 tony.

Charakteristika pohonného reťazca sa pomerne citeľne mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu

Reakcia pohonného ústrojenstva sa pomerne citeľne mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Opakom športového nastavenia je v prípade benevolentnejšieho jazdného štýlu úsporný mód Eco. Prevodovka v tomto nastavení veľmi často využíva mód tzv. plachtenia. Mimo spevnené cesty je určený režim Snow. Po jeho aktivovaní je trakcia na klzkom podklade citeľne jemnejšia. Relatívne pestrú škálu osobného prispôsobenia, vrátane aktivácie generovaného športového zvuku s akčnými medziplynmi pri podraďovaní, ktorý je vo všeobecnosti výsadou športového módu, zastrešuje individuálny mód.

V bežnom režime jazdy poteší vynovená Škoda Karoq Sportline dobre odhlučnenou kabínou. S akustickou pohodou som bol v tomto spokojný aj pri diaľničnom tempe. Tu sa vo výraznej miere prejavila aj po facelifte citeľne vylepšená aerodynamika vozidla. Celkovú vyspelosť vynoveného kompaktného SUV značky Škoda v sumári podčiarkujú taktiež dobre fungujúce asistenčné systémy. Tie som najviac ocenil taktiež práve pri dlhých diaľničných presunoch.

Výkonná benzénová motorizácia 2,0 TSI spolupracuje výhradne s pohonom 4×4 a 7-st. automatickou prevodovkou

Najväčšou ozdobou emočne ladeného SUV je prepĺňaná benzínová motorizácia 2,0 TSI s výkonom 190 koní. V kombinácii s hladko pracujúcou 7-st. automatickou prevodovkou ide o príjemne zohratú a zároveň univerzálnu voľbu. Charakteristika súhry oboch komponentov pohonu sa okrem zvoleného jazdného režimu mení aj v závislosti s intenzitou stláčania pedála akcelerátora.

Pri vyslovene pohodovej jazde v režime Normal, resp. Eco, ale prevodovka necháva zážihovú motorizáciu na môj vkus pomerne často pracovať až v príliš nízkych a dunivých otáčkach. Okrem razantnejšej práce s akcelerátorom dokáže tento neduh eliminovať živelnejší s-mód na prevodovke. Danú konfiguráciu som počas testu využíval prakticky neustále.

Aj napriek dynamickému kabátiku sa Karoq Sportline nezľakne ani nástrah terénu

Napriek svojmu efektnému kabátiku toho zvládane Karoq Sportline pomerne dosť aj mimo spevnených ciest. S odmyslením si pre bežný terén dostatočnej svetlej výšky, a solidných nájazdových uhlov je v náročnejších podmienkach najväčšou ozdobou testovaného exempláru schopný pohon všetkých kolies. Mimo kríženia náprav sa komponenty pohonu na moje prekvapenie počas testu tentokrát neprehriali ani pri dlhšie trvajúcom brodení cez čerstvo napadnutý sneh!

Vzhľadom k reálne ponúkanému energickému náboju vynovená Škoda Karoq Sportline s najsilnejším benzínovým motorom nesklamala ani v disciplíne spotreby paliva. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu v zimných podmienkach ustálil na plne akceptovateľnej hodnote 8,1 l/100 km. Pri vyslovene ležérnom štýle jazdy alebo pri prioritnom využívaní na okresných komunikáciách je možné dosiahnuť približne o liter nižší apetít. Mestský test zvládol testovaný exemplár s priemerom 8,9 l/100 km. Pri diaľničnom tempe ukázal palubný počítač výslednú spotrebu 8,5l/100 km.

Škoda Karoq Sportline na konci nesklamala ani v disciplíne spotreby paliva

A celkový dojem?

Vynovená Škoda Karoq je vo všeobecnosti veľmi príjemným a univerzálnym SUV-čkom. Emočne ladená verzia s prívlastkom Sportline prináša, k schopnému základu, pridanú hodnotu v podobe autentického imidžu. K danej konfigurácii sa vyslovene hodí najsilnejšia benzínová motorizácia 2,0 TSI. Tá je pri tak efektnom obale zároveň aj zárukou podvedome očakávaných jazdných vlastností s temperamentnou príchuťou.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Škoda Karoq Sportline 2,0 TSI
Dĺžka: 4 384 mm
Šírka: 1 841 mm
Výška: 1 612 mm
Rázvor: 2 630 mm
Objem kufra: 500 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 320
Pohotovostná hmotnosť: 1583-1763 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 221
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,0 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,6 – 7,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,1 l/100 km
Pneumatiky: Pirelli Sottozero

Verzia/cena
Škoda Karoq Sportline 2,0 TSI (testovaný model) od 37 960 €
Škoda Karoq 1,0 TSI Active (manuálna prevodovka + predný pohon) od 23 130 €

Exit mobile version