Modelový rad Octavia je synonymom prenikavého úspechu značky Škoda v jej novodobej ére. Ťažiskový model sa teší obrovskému záujmu pre svoje tradičné cnosti. Tie reprezentuje rodinná orientácia, „simply“ riešeniami či stále atraktívny pomer medzi vstupnou cenou a následne získanou hodnotou. Za ďalší konkurenčný tromf možno v prípade modelu Octavia označiť aj pestrú škálu dostupných pohonných jednotiek a samostatných verzií. Aj najnovšia generácia modelového radu Škoda Octavia ponúka dva karosárske varianty, ktoré je možné okrem základného prevedenia kombinovať aj s verziou s autentickým charakterom. Po našej letnej skúsenosti s „ostrým“ modelom Octavia RS zaparkoval na konci aktuálneho roka v našej redakcii dobrodružne ladený model Octavia Kombi Scout.
Nový model Škoda Octacia Kombi Scout v top motorovej verzii, reprezentovanej výkonným turbodieslom 2,0 TDI (200 koní), skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.
Rýchle fakty:
- Pod úspech modelového radu Škoda Octavia sa podpísala jeho racionalita. Česká automobilka si aj v tomto prípade zakladá na koncepte priestranného interiéru s rodinou orientáciou, ktorý ozvláštňujú mnohé šikovné riešenia.
- Okrem základných karosárskych verzií liftback a kombi, ponúka aj štvrtá generácia novodobého modelu Škoda Octavia, ako bonus, aj samostatné verzie. Výsadou karosárskej verzie kombi je už od roku 2007 obľúbený outdoorovo ladený model s prívlastkom Scout.
- Vizuálne atraktívny nový model Octavia Scout, okrem povinnej jazdy v ochranných prvkoch karosérie, myslí aj na celkovú eleganciu. Zdvihnuté kombi je už ma prvý pohľad veľmi ľahko identifikovateľné, napríklad vďaka špeciálnym dvojfarebným nárazníkom.
- Architektúra interiéru testovaného modelu kopíruje svojich súrodencov. Scout aj napriek tomu ponúka autentickú atmosféru, aj v kabíne. Podpísali sa pod ňu špeciálne obkladové plochy palubnej dosky alebo originálne čalúnenie sedadiel.
- Po jazdnej stránke je nová Škoda Octavia Combi Scout až nečakane všestranný automobil. Vďaka silnému turbodieslu ide o ideálny diaľničný krížnik, ktorý s pomocou vyspelého pohonu všetkých kolies svoju posádku suverénne odvezie, napríklad aj k horskej chate na “konci sveta.”
Fotogaléria Škoda Octavia Combi Scout
Modelový rad Škoda Octavia okrídlený šíp sa pôvodne vyrábal už v rokoch 1959-1971. Prívlastok modelový rad je v tomto prípade reálne na mieste. Už pôvodná „Octavka“ sa totiž vyrábala v dvoch karosárskych variantoch! Z historického hľadiska možno za zlomový označiť aj rok 1996. Práve vtedy debutovala prvá generácia novodobého modelu Octavia.
Karosárske varianty liftback a kombi neskôr doplnila výkonná verzia s prívlastkom RS. V danej dobe sa čoraz väčšej obľube už začínali tešiť SUV modely. V Mladej Boleslave, v tých časoch, ale ešte nemali v portfóliu žiadny model tejto koncepcie. Elegantné riešenie v tomto smere ponúkla druhá generácia novodobého modelu Octavia. Tá v roku 2007 po prvýkrát debutovala aj vo svojej outdoorovej verzii s prívlastkom Scout.
Model Scout bol odvodený výhradne od karosárskej verzie kombi. Jeho výsadou sa s odmyslením si robustnejšieho dizajnu stala tiež vyššia svetlá výška, lepšia ochrana podvozka a pohon všetkých kolies. Úspešný recept prakticky okamžite ocenili aj samotní zákazníci. Z outdoorovo ladenej verzie sa od tých čias stala pevná súčasť modelového radu Škoda Octavia. Nič na tom nezmenil ani postupný príchod viacerých plnohodnotných SUV modelov s okrídleným šípom v znaku! Škoda, obľúbený model Scout v roku 2020 odvodila aj z najnovšej generácie Octavia Combi.
Technologicky pokrokový základ najnovšieho modelu Octavia aj v tomto prípade obohatil autentickým a zároveň robustno-elegantným dizajnom, o 15 mm vyššia svetlá výška či najnovšia evolúcia pohonu všetkých štyroch kolies. Určitou zaujímavosťou je, že nový Scout je pre niektoré trhy dnes dostupný aj so slabšími motorizáciami, a premiérovo dokonca aj vo verzii s pohonom „len“ prednej nápravy!
V rámci našich podmienok a slovenského konfigurátora je ale univerzálne kombi „našťastie“ aj naďalej k dispozícii výhradne s výkonnými motorizáciami a pohonom 4×4. Štandardom sa tu už stala aj automatická prevodovka! Vstupnú bránu do sveta Škoda Octavia Combi Scout reprezentuje turbodiesel 2,0 TDI s výkonom 150 koní. Rolu špičkovej naftovej motorizácie preberá identická pohonná jednotka (2,0 TDI), vyladená na výkon rovných 200 koní. Pre priaznivcov benzínu má Škoda k dispozícii motorizáciu 2,0 TSI s výkonom 190 koní. Všetky vyššie spomenuté pohonné jednotky sú štandardne skombinované so 7-st. dvojspojkovou DSG prevodovkou.
Atraktívny zálesák
Testované dobrodružné kombi sa po vizuálnej stránke z môjho pohľadu radí k najvýraznejším členom rodiny novej generácie Škoda Octavia. Sympatické je, že automobilka sa v prípade nového modelu Scout nasnažila nijako dramaticky, resp. prehnane zvýrazniť jeho outdoorovú orientáciu či drsný charakter! Všetky robustné a ochranné prvky sú zakomponované skôr decentne a elegantne. Nový Scout možno aj preto označiť ako reálne reprezentatívny.
Za dominantu prednej časti možno aj v tomto prípade, podobne ako pri súrodencoch, označiť nízko situovanú masku chladiča. Jej veľkorysá a do strán natiahnutá silueta Scout opticky ešte viac rozširuje samotnú masku. Na ňu dizajnovo plynule nadväzujú predné svetlomety s autenticky zapracovaným podpisom denného svietenia. Výkonná full-LED technológia ponúka presvedčivý svetelný účinok. Bonus v podobe efektného Matrix tieňovania, je pri testovanom modeli mimochodom k dispozícii už v základe, teda bez nutnosti ďalšieho príplatku! Na druhej strane Scout, predovšetkým v členitejšom teréne, z času načas tieňoval oproti idúce vozidlá, takpovediac, na poslednú chvíľu. Imidž testovaného modelu najviac pripomína špeciálny predný nárazník s aerodynamickými postrannými prieduchmi a na podhľad robustnou obrannou lištou lakovanou v kontrastnej striebornej farbe.
Pri pohľade z profilu vyniká typická kombi silueta s orientáciou, na čo najlepšie úžitkové vlastnosti. Dizajnovo decentné ochranné oplastovanie si okrem prahov našlo svoje miesto aj na lemoch blatníkov. Decentný štítok s označením modelu si svoje miesto našiel na predných blatníkoch. Štýlový „ochranný“ strieborný dekor zdobí v tomto priestore spätné zrkadlá. Celkový estetický zážitok a farebný kontrast testovanej konfigurácie okrem efektných 18-palcových diskov kolies ešte viac umocňuje atraktívna modrá metalíza s prívlastkom Lava.
Moderne a nadčasovo pôsobí testovaný model aj pri pohľade zozadu. Octavia Combi dokázala obrovský batožinový priestor pri svojej najnovšej generácii zamaskovať pod vizuálne atraktívne zadné partie s náznakom strešného spojlera. Celkovú dynamiku a optickú šírku vozidla aj v tomto priestore ešte viac umocňujú koncové svetlá s originálnym svetelným podpisom. Primárnou výsadou verzie Scout je aj v tomto priestore robustný zadný nárazník s ochrannou lištou v striebornej farbe. Dve naznačené koncovky výfukov sú už na prvý pohľad falošné. Reálne vyústenie je ukryté vľavo pod nárazníkom.
Priestranný interiér s autentickou atmosférou
Svoj vlastný svet ponúka testovaný model aj v rámci interiéru. V prvom rade musím jednoznačne pochváliť príjemne vzdušný koncept kabíny s jasným dôrazom na rodinnú orientáciu.
Aktuálna generácia modelového radu Škoda Octavia sa celkom jednoznačne prehupla do modernej digitálnej éry. Tento trend najlepšie odzrkadľuje dizajn palubnej dosky s minimom klasických ovládacích prvkov.
O užívateľských výhodách a nevýhodách novej architektúry palubnej dosky modelového radu Octavia je možné diskutovať celé hodiny. Fakt je ten, že z ergonomického hľadiska si na novú koncepciu ovládania budú určitý čas zvykať aj majitelia evolučné starších modelov značky Škoda. Pod moje subjektívne, veľmi rýchle zorientovanie, sa v kabíne testovaného modelu podpísali nedávne skúsenosti s ostatnými členmi rodiny novej generácie modelového radu Škoda Octavia.
Scout vo finále, aj napriek navlas rovnakej architektúre, prichádza s vlastnou atmosférou. Pod tento efekt sa podpísalo materiálové prevedenie na čele s opticky zaujímavým „dreveným“ obkladom palubnej dosky. Na toto riešenie nadväzuje o úroveň vyššie umiestnené odolné čalúnenie. Originálnu materiálovú skladbu dopĺňa štýlovo zapracované ambientné osvetlenie. Motívom Scout sa okrem toho pýši aj čalúnenie sedadiel, s na dotyk odolnými poťahmi. Tradičnou výsadou značky Škoda je aj v tomto prípade precízne dielenské opracovanie.
Štandardom testovaného modelu Octavia Scout je aj plne digitálny prístrojový panel. Veľmi pekná grafika je skombinovaná s viacerými vyobrazovacími layoutmi, vrátane možnosti zobrazenia mapového podkladu. Na samotné ovládanie, resp. prednastavenie vyobrazovaných údajov palubného počítača prostredníctvom multifunkčného volantu si je opäť nutné určitý čas zvykať. Najdôležitejšie údaje môže premietať priamo na čelné sklo kvalitný Head-up displej dostupný v opcii.
Identicky prepracovanú a zároveň pestrofarebnú grafickú atmosféru ponúka aj centrálny infotainment. Prepracovanú kvalitu vyobrazenia tu okrem vstavanej navigácie pripomína tiež pomerne detailný výstup z parkovacej kamery. Prostredníctvom dotykovej obrazovky sa tu zároveň ovládajú viaceré dôležité funkcie vozidla, vrátane deaktivácie funkcie štart/stop či modulu klimatizácie.
O úroveň nižšie situovaný samostatný modul klasických hardwarových tlačidiel, disponuje okrem rýchlej aktivácie dôležitých funkcií aj najdôležitejšími skratkami. Z užívateľského hľadiska chcem v rámci dotykového displeja pochváliť aj prítomnosť permanentnej spodnej lišty obsahujúcej nastavenie teploty, resp. aktiváciu vyhrievania sedadiel. Na druhej strane, toto na prvý pohľad veľmi rýchle riešenie, je v praxi závislé od reakčnej pohotovosti systému. V praxi počas chladných rán bolo nutné určitý čas vyčkať, kým sa systém „zobudí“ a až následne pohotovo aktivovať vyhrievanie sedadiel, resp. zvýšiť teplotu.
Ergonomicky minimalistický koncept interiéru musím vyslovene pochváliť, v kombinácií s malým „joystickom“ automatickej prevodovky. Vďaka tomuto riešeniu je za každých okolností výborne prístupná odkladacia schránka, zahŕňajúca aj funkciu indukčného dobíjania telefónu. Užívateľsky „šikovné“ riešenia, na čele s už notoricky známym dáždnikom v predných dverách, sú vo všeobecnosti silnou stránkou prakticky všetkých nových modelov značky Škoda.
V princípe nižší posed za volanom kopíruje klasických zástupcov kompaktného segmentu. Octavia Scout si v sumári zaslúži pochvalu nielen za bezprolémový výhľad, ale aj za veľkoryso nadimenzované a zároveň pohodlné predné sedačky. Kráľovské priestorové pomery panujú aj v druhom rade. Scout, vďaka veľkoryso nadimenzovaným krajným sedadlám, bez problémov a s rezervou vzadu, odvezie okrem detí aj dvojicu urastenejších dospelých! Potencionálneho prostredného pasažiera bude najviac obmedzovať výrazný stredový tunel, v ktorom je umiesený kardan pohonu všetkých kolies. Cestovný komfort v tomto priestore ešte viac vylepšuje samostatné výduchy ventilácie či nabíjacie sloty.
Rodinný charakter Škoda Octavia Combi Scout umocňuje svojim obrovským batožinovým priestorom so základnou kapacitou až 640 litrov. Prémiový nádych testovanému kúsku pridáva štandarde dostupné elektrické otváranie piatych dverí. Z praktickej stránky, tu chcem okrem pravidelného tvaru a množstva fixačných pomôcok, pochváliť tiež čoraz vzácnejšiu prítomnosť rezervnej pneumatiky. Za tento prvok výbavy by som si pri tomto type vozidla s určitosťou priplatil. Z ďalšej výbavy z opcie dáva zmysel aj jednoducho ovládateľný mechanizmus ťažného zaradenia. Sedadlá druhého radu je možné sklopiť priamo z kufra. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1700 litrov. Určitou nevýhodou tejto konfigurácie je prítomnosť nepraktického schodíka.
Pri pohľade do cenníka, testovaný Scout nad „obyčajnými“ kombi „vyčnieva.“ Škoda, tu vyššiu obstarávaciu cenu, na druhej strane kombinuje veľmi bohatou výbavou, dostupnou už v základe. Okrem silného turbodiesla a automatickej prevodovky, stojí v tomto smere za zmienku napr.: balík asistenčných a bezpečnostných systémov, adaptívny tempomat, full-LED svetlá s technológiou Matrix, cúvacia kamera, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, bezkľúčový prístup a štartovanie, dvoj-zónová automatická prevodovka či vstavaná navigácia.
Univerzálny spoločník
Outdoorové kombi so štýlovým ochranným oplastovaním sa už mnoho rokov tešia mimoriadnej obľube. Pre mnohých vodičov tento koncept vozidla zároveň do bodky spĺňa nároky na ideálny a všestranný automobil. Aj keď sa posledná evolúcia modelu Škoda Octavia Combi Scout posunula citeľne viac smerom k imidžu a prémiovému nádychu, tak v princípe tu máme stále dočinenia s až prekvapivo všestranným a univerzálnym automobilom.
Hneď na úvod hodnotenia jazdných dojmov treba zdôrazniť, že nový Scout nechce byť prioritnou náhradou za SUV modely. Aj napriek vyspelému pohonu všetkých kolies a o niečo málo zvýšenej svetlej výške, testovaný automobil svojimi jazdnými vlastnosťami exceluje aj na bežných asfaltových komunikáciách! Testovaná konfigurácia, z hľadiska podvozka nedisponovala príplatkovými adaptívnymi tlmičmi. Namiesto nich, ponúkla tzv. štandardy podvozok s viacprvkovým zavesením zadnej nápravy, ktorý sa od „cestného“ súrodenca najviac odlišuje, o niečo dlhšími pružinami.
Českým konštruktérom sa v tomto prípade, na moje veľké prekvapenie, podarilo trafiť takmer ideálny stred medzi jazdným komfortom a potrebnou dávkou istoty v režime dynamickej jazdy. Scout vďaka tomu dokáže bezproblémovo odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Pri dynamickejšom prejazde cez zákruty zároveň pôsobí až nečakane sebaisto. A aj keď tu už princípe nejde o žiadneho pretekára, tak rodinné kombi dokáže byť v testovanej konfigurácii, zároveň až nečakane rýchlym a zároveň pohodlným diaľničným krížnikom.
Tento pocit ešte viac umocňuje komunikatívne riadenie a predovšetkým pomerne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Testovanú motorizáciu možno okrem verzie Scout nájsť napríklad aj v naftovej verzii modelu RS! Najnovšia evolúcia turodiesla 2,0 TDI s výkonom 200 koní, reálne potvrdzuje, že takto vydarené a zároveň úsporné vznetové motorizácie rozhodne nepatria na prepadlisko dejín! Typickým naftovým charakterom dá o sebe testovaný motor vedieť prakticky len pri studených ranných štartoch. Po následnom zahriatí sa z neho stáva príjemný a kultivovaný spoločník.
Pod pocitovo veľmi dobrú jazdnú dynamiku, zahŕňajúcu aj svižné pružné zrýchlenia, sa tu podpísala precízne súhra so 7-st. automatom. Dvojspojková prevodovka radí v princípe veľmi hladko a kultivovane. Pri pokojnej a rozvážnej jazde, má ale automat tendenciu pohonnú jednotku zbytočne podtáčať. Tento jav doprevádza akusticky nepríjemné dunenie. Riešením tohto „problému“, okrem razantnejšieho stláčania plynového pedála či manuálneho podraďovania, predstavuje tzv. športový mód prevodovky, ktorý pri bežnej jazde pohonnú jednotku zároveň zbytočne prehnane nevytáča.
Potencionálne ešte nižšej spotreby som sa po každom štarte dobrovoľne zriekol, v podobe automatickej deaktivácie systému štart/stop. Pri teste tejto funkcie v mestských podmienkach sa mi na dnešné pomery javili zásahy tejto funkcie ako pomerne „hrubé“ a nekultivované. Okrem dostatočného výkonu, je ale aj tak obrovským benefitom testovaného modelu práve príjemne nízka spotreba paliva.
Aj napriek chladnému počasiu a zimným pneumatikám, nie je v tomto prípade na okreskách príliš náročné jazdiť s priemernou spotrebou oscilujúcou v okolí 5-titrovej hranice. Pri predvídavej jazde po diaľnici celkový apetít zľahka prekročí 6-litrovu hranicu. Najsmädnejší bol Scout logicky v meste. Tu treba počítať so spotrebou v okolí 7 l/100 km. Výsledný priemer podľa palubného počítača sa na konci týždňového testu ustálil na veľmi sympatickej hodnote 5,5 litra na každých 100 km!
V rámci medzigeneračnej obmeny, Scout mierne upustil z nárokov na svetlú výšku. Tento parameter pri testovanom modeli dosahuje „len“ nenápadných 157 mm. Vďaka dobre tvarovaným nárazníkom sa tu ale netreba báť, napríklad tesného parkovania pri obrubníkoch. Octavia Scout toho reálne dokáže podstatne viac, aj mimo mestskej džungle! V teréne je v rukáve najnovšia verzia bleskurýchle reagujúcej medzinápravovej spojky!
Schopnosťami pohonu všetkých kolies dokáže testovaný model zahanbiť dokonca aj mnoho plnohodnotných SUV-čiek! Pri skúške inteligentného pohonu 4×4 na blatovom podklade, vrátane ľahkého kríženia náprav, som okrem bleskurýchleho prenosu sily na kolesá s lepšou trakciou ocenil aj konštrukciu prevodovky s dvoma spojkami. Tá o sebe, v podobe podvedome očakávaného zápachu, reálne nedala vedieť ani pri dlhšom trápení. V princípe je pre outdoorové kombi v náročnejšom teréne funkčným limitom svetlá výška, resp. nájazdové a prejazdové uhly.
A náš celkový dojem?
Obľúbený Scout prináša aj pri najnovšej generácii modelu Škoda Octavia Combi zaujímavé spestrenie ponuky. V princípe univerzálny automobil ponúka okrem špičkového vnútorného priestoru, presvedčivé jazdné vlastnosti. Suverénne správanie na asfalte, testovaný model obohatil až nečakane schopným pohonom všetkých kolies. Škoda Octavia Combi Scout je v kombinácii so silným turbodieslom rýchlym hltačom diaľničných kilometrov, ktorý svoju posádku zároveň bez problémov odvezie aj k destináciám, ktoré sú s bežným kombi prístupné len veľmi ťažko.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI
Dĺžka: 4 703 mm
Šírka: 1 829 mm
Výška: 1 487 mm
Rázvor: 2 680 mm
Objem kufra: 640 litrov
Motor: vznetový (benzín)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Maximálny výkon kW/koní: 147/200
Maximálny krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1602 – 1766 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,8 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3-6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,51 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Verzia/cena
Škoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI (testovaný model) od 37 410 €
Škoda Octavia Combi Scout 2,0 TSI od 35 240 €