Autoinak.sk

Test: Škoda Octavia RS – Čerešnička na torte

Test Škoda Octavia RS 2021

Škoda sa vo svojej novodobej histórii formuje ako úspešný výrobca racionálne orientovaných modelov, s maximálnou mierou pridanej hodnoty. Okrídlený šíp okrem toho úspešne reaguje aj na dobové výzvy. Dôkazom je napríklad dospelé elektrické SUV Enyaq iV. Už viac ako 125-ročná história najväčšej českej automobilky je zároveň pomerne úzko spätá aj so svetom motoršportu. Symbolický odkaz ostrých modelov, značka prostredníctvom línie RS, prepája aj so svojim modelovým portfóliom. Modely Škoda v prívlastkom RS tak okrem stále prioritného racionálneho a rodinného zamerania dokážu ponúknuť aj dynamické emócie. Príkladom takejto filozofie je Škoda Octavia RS, ktorú sme aktuálne preverili v jej najvýkonnejšej verzii s benzínovým motorom.

Nový model Škoda Octavia RS v špičkovom variante so zážihovou motorizáciou 2,0 TSI, skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Škoda Octavia RS

Modelový rad Octavia je pre automobilku Škoda kľúčovým aj dnes, teda v časoch keď v rebríčkoch popularity prevzali takmer kompletne žezlo SUV modely. Označenie Octavia Česi po prvýkrát použili už na konci 50-rokov minulého storočia.

Znovuzrodenia ikonického označenia sme sa dočkali v roku 1996. Jeho nositeľom bola prvá generácia kompaktného modelového radu značky Škoda. Novodobá Octavia je zároveň symbolom veľmi úspešnej modernej histórie automobilky sídliacej v meste Mladá Boleslav. Pod úspech tohto modelu sa okrem originálneho prístupu v podobe netradičného základného liftbacku vo veľkej miere pričinil aj druhý karosársky variant s karosériou typu kombi. Okrídlený šíp bol v tých časoch s modelom Octavia zároveň aj súčasťou majstrovstiev sveta WRC. A súťažným rally špeciálom bol inšpirovaný aj „ostrý“ model s prívlastkom RS, ktorý premiérovo debutoval v roku 2000.

Verzie s prívlastkom RS predstavujú pomyselný výkonový vrchol modelového radu Škoda Octavia

Od tých čias sú verzie RS pevnou súčasťou modelového radu Octavia. Dynamicky orientované modely sú od druhej generácie dostupné už aj pri variantoch kombi. Klasický benzínový variant tu naviac doplnili aj výkonné turbodiesle. Zásadnú inováciu v rámci pohonného reťazca prináša najnovšia generácia ostrých modelov Octavia, odvodená od najnovšej štvrtej generácie, ktorá bola predstavená v závere roku 2019. Benzínovú a naftovú klasiku po prvýkrát dopĺňa aj výkonná elektrifikovaná alternatíva v podobe výkonného plug-in hybridu RS iV.

Výkonovým základom modelového radu Octavia RS ostáva aj v najnovšom vydaní turbodiesel 2,0 TDI, vyladený na rovných 200 koní, ktorý je kombinovaný výhradne so 7-st. automatickou prevodovkou. Zároveň ide o jediný RS ekvivalent, ktorý je okrem predného náhodu k dispozícii aj vo verzii s pohohom všetkých kolies! Druhou RS alternatívou je horúca novinka v podobe plug-in hybridného modelu s výkonom 245 koní. Jeho základom je motorizácia 1,4 TSI a model RS iV sa kombinuje výhradne so 6-st. automatickou prevodovkou.

Pod kapotou testovaného modelu pracovala výkonná benzínová motorizácia 2,0 TSI

Najlákavejšou RS možnosťou aj napriek tomu ostáva testovaná „čisto“ zážihová verzia s motorizáciou 2,0 TSI. Aj napriek identickému výkonu 245 koní ponúka „čistý“ benzín vďaka nižšej hmotnosti o niečo lepšie dynamické parametre, ako jeho rovnako výkonný súrodenec s prívlastkom iV. Top variant je okrem spojenia so 7-st. automatom ako jediný RS model stále dostupný aj s puristickou 6-st. manuálnou prevodovkou! Všetky vyššie spomenuté motorizácie sú okrem tradičného liftbacku dostupné aj s karosériou typu Combi.

Mimoriadne atraktívna

Škoda Octavia je jedným z najčastejšie zastúpeným automobilom na slovenských cestách. Napriek tomu ma počas testu verzie RS šokoval obrovský záujem verejnosti o testovaný exemplár. Ten bol hlavným bodom záujmu prakticky kdekoľvek, kde som sa s ním objavil! V sumári sa pod to podpísala aj mimoriadne atraktívna konfigurácia s príplatkovou červenou Velvet metalízou. Optické kúzlo verzie RS paradoxne nepozostáva z brutálneho fabrického tuningu. Automobilka sa tu, naopak, sofistikovane vyhrala s mnohými drobnými detailmi, ktoré vo finále vytvárajú mimoriadne pútavý celok.

Dynamická z každého uhla podhľadu – Škoda Octavia RS s červenou metalízou Velvet

Predná časť novej generácie modelového radu Octavia sa vyznačuje pomerne nízko situovanou maskou chladiča. V prípade vrcholného modelu ponúka maska dynamické čierne lakovanie, doplnené o ikonické logo vRS. Športový nádych ešte viac pripomína predný nárazník s funkčnými postrannými aerodynamickými prieduchmi a decentným splitterom. V rámci svetelnej techniky ponúka špičkový model logicky to najlepšie. Ide o výkonnú full LED svetelnú techniku doplnenú o dobre fungujúcou Matrix funkciu.

Atleticky tvarovaná karosárska verzia liftback ponúka pútavý farebný kontrast aj pri bočnom profile. Červenému lakovaniu karosérie sekundujú čierne krytky spätných zrkadiel, ako aj čierne orámovanie bočného presklenia. Skúšaný exemplár disponoval z môjho pohľadu zároveň aj najatraktívnejšími diskami z ponuky. Reč je o opticky výrazných 19-palcových kolesách s kontrastnými červenými brzdovými strmeňmi, čo je opäť primárna výsada modelového radu Octavia RS.

Dve reálne funkčné výfukové koncovky sú výsadou motorizácie 2,0 TSI

Aj zadné partie ostrého modelu ponúkajú efektný farebný koncert červenej a čiernej. Výkonná Octavia tu vsádza na dynamicky čierny font písma. Športový potenciál ešte viac podčiarkuje decentný čierny spojler situovaný na piatych dverách. Typickým prvkom modelov z radu RS je aj pri najnovšej verzii zadný nárazník s neprehliadnuteľnou „odrazkou“. Špičkovú benzínovú motorizáciu pod prednou kapotou je možné pri podrobnejšom skúmaní pomerne ľahko identifikovať na základe dvojice reálne funkčných výfukových koncoviek.

Rodinný interiér v dynamickom prevedení

Kabína modelu s prívlastkom RS si na jednej strane dokázala zachovať prakticky všetky úžitkové prednosti bežného modelu Octavia, a na strane druhej k nim pridáva efektne dynamickú atmosféru. Športovú farbičku v tomto smere okrem emblémov, RS evokuje čierny strop, kovové pedále, kontrastné červené prešívanie alebo tmavý look palubnej dosky s využitím alcantarového čalúnenia skombinovaného s obkladovými lištami imitujúcimi karbónovú štruktúru. Obdobnú skladbu materiálov ponúkajú aj výplne vo dverách. Interiér testovaného modelu okrem športových emócii pôsobí vo finále zároveň aj mimoriadne kvalitne a hodnotne!

Palubná doska výkonného modelu Škoda Octavia RS

Bežný modelový rad Octavia podľa očakávania pripomínajú prakticky identické ovládacie prvky. Pri verzii RS je už štandardom digitálny prístrojový panel s peknou a zároveň prehľadnou grafikou, doplnenou o široké možnosti individuálneho prispôsobenia vyobrazovaných údajov. Už dôverne známe grafické motívy „ostrý“ model, obohacuje špeciálnym RS módom s efektným grafickým vyobrazením momentálne využívaného výkonu. K prepínaniu funkcií palubného počítača mám aj v tomto prípade výhradu, reprezentovanú až nečakane komplikovaným a neintuitívnym prepínaním jednotlivých ukazovateľov prostredníctvom multifunkčného volantu.

Nároky dobovej automobilovej moderny tu, naopak, spĺňa prepracovaný Head-up displej. Dominantou palubnej dosky je tradične dotyková obrazovka s opäť kvalitnou a do detailov prepracovanou grafikou. Základná logika ovládania kopíruje ostatné nové modely značky Škoda. Priamo do menu infotainmentu sa okrem ovládania autorádia, navigácie či iných dôležitých funkcií pri novej generácii presťahoval už aj modul klimatizácie.

Klimatizácia sa pri novej generácii modelu Octavia ovláda prostredníctvom dotykového displeja

Principiálne horšiu ergonómiu čiastočne kompenzuje užitočná nadstavba v podobe funkcie tzv. „bystrej“ klímy. Za dobrý nápad považujem zároveň aj permanentnú prítomnosť najdôležitejších funkcií v spodnom riadku obrazovky. Sem sa okrem regulácie teploty radí aj nastavenie vyhrievania sedadiel. V priestore pod obrazovkou zostali prakticky zachované fyzické tlačidlá s najdôležitejšími skratkami.

Nová Octavia RS rodinne orientované publikum rozhodne nesklame ani v prípade logicky navrhnutých odkladacích priečinkov. K dispozícii je tu okrem nich tradične široké spektrum užitočnej nadstavby v podobe Simply Clever riešení, typických pre značku Škoda.

Ozdobou ostrého modelu Octavia sú takého sedačky s integrovanou hlavovou opierkou

K najautentickejším prvkom RS modelu sa naopak radí trojramenný športový volant a špičkovo navrhnuté športové sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou. Predné sedačky s naznačeným bočným vedením okrem svojich pomerne veľkorysých rozmerov potešia aj celkovou využiteľnosťou. S odmyslením si adekvátnej fixácie tela postačujúce pri športovejšej jazde, sú svojom komfortom stále vhodne aj na každodenné používanie.

Rodinný faktor sa naplno prejavuje aj v druhom rade s veľkorysými priestorovými pomermi. V praxi Octavia RS vzadu príjemne a pohodlne prepraví aj dvojica štandardne urastených dospelých. Limit pre potencionálneho prostredného pasažiera aj v tomto prípade predstavuje výrazný stredový tunel. Ten pri verziách s pohonom všetkých kolies ukrýva komponenty pohonu. Celkový cestovný komfort v druhom rade okrem samostatných výduchov ventilácie zlepšujú aj dve USB koncovky.

Silnou stránkou testovaného modelu je aj priestorová ponuka v druhom rade

Dôraz na praktickú stránku pokračuje aj pri batožinovom priestore. Aj karosárska verzia liftback tu okrem pravidelného tvaru boduje špičkovým objemom až 600 litrov v základnom usporiadaní! Po sklopení zadných sedadiel prepravná kapacita narastie až na 1555 litrov. Počítať tu zároveň treba aj s mierne nepraktickým schodíkom. V priestore pod podlahou naopak stále ostalo miesto na umiestnenie rezervnej pneumatiky. Škoda má tradične veľmi dobre zvládnuté aj fixačne úchyty, vhodne na upevnenie prepravovaného nákladu.

Ostrá Octavia RS obhajuje pozíciu vrcholného modelu aj v rámci výbavy na palube. Už v základe sú tu k dispozícii prakticky všetky asistenčné systémy, full LED svetlomety s funkciou Matrix, efektné ambientné podsvietenie interiéru, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, navigačný systém Columbus alebo dvojzónová automatická klimatizácia.

Batožinový priestor ponúka v základe kapacitu až 600 litrov

Multitalent

Pestrá paleta dostupných motorizácií pri modeli Octavia RS dáva v praxi reálny zmysel. Každá z nich má zacielené na odlišnú cieľovú skupinu. Zážitkový vrchol z môjho pohľadu jednoznačne reprezentuje testovaný benzínový 2-liter. Aj napriek rovnakému výkonu má v porovnaní s Plug-in hybridom vďaka nižšej hmotnosti jednoznačne navrch v dynamických parametroch.

Najnovšia verzia modelu RS zároveň nechce byť za každú cenu „hot“ liftbackom. Naproti tomu sa novinka stále ostáva prijemným rodinným náčiním vhodným na každodenné používanie. K tomu všetkému ale pridáva nový rozmer dostupných dynamických zážitkov!

Konfigurácia s 19- palcovými kolesami príjemne prekvapila aj svojim jazdným komfortom.

Za príjemné prekvapenie možno považovať už vyladenie podvozka. Testovaný exemplár aj na 19-palcových kolesách v princípe nie je prehnane tvrdým náčiním. Schopnosť filtrovania bežných nerovností je v mojich očiach z hľadiska každodenného používania, naopak, jedným z najpozitívnejších prekvapení nového modelu. Pod tento fakt sa podpísalo aj nezávisle zavesenie všetkých kolies, ktoré je pri modeloch RS úplnou samozrejmosťou.

Vďaka adaptívnym tlmičom s voľbou štyroch jazdných módov dokáže podvozok s veľkým prehľadom zvládať aj dynamickú jazdu, napríklad na obľúbenej okresnej ceste plnej zákrut. Pod celkovo špičkovú stabilitu vozidla a ochotu poslúchať povely vodiča smerom od volantu sa okrem podvozka podpísala aj o 15 mm znížená svetlá výška a predovšetkým špičkovo vyladený predný diferenciál. Jeho elektronicky riadená svornosť označovaná skratkou VAQ, patrí k najväčším technologickým ozdobám novej generácie „ostrého“ modelu Octavia RS.
Aj napriek už výraznej výkonovej porcie smerovanej na prednú nápravu som bol počas testovacích dní prijemne prekvapený špičkovou schopnosťou prenosu výkonu na vozovku pri dynamickom prejazde cez zákruty. Diferenciál a jeho funkcia prerozdelenia krútiaceho momentu v zákrutách zároveň vodičovi vyslovene „netrhá ruky“, čo verziu RS približuje opäť viac k „bežným“ automobilom ako k ortodoxným „hot hatch.“

Nová Škoda Octavia RS dokáže byť veľmi zábavným spoločníkom aj na obľúbených okresných cestách

Ku kultivovanému a šoférsky prijemnému jazdnému prejavu patrí aj komunikatívne a adekvátne strmé riadenie s progresívnou funkciou. Jemnejšie dávkovateľným účinkom sa v rámci modelu RS v so sériovými súrodencami vyznačujú aj posilnené brzdy. K celkovej kultivovanosti ladí precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. V bežných jazdných módoch panuje v interiéri akustická pohoda aj pri diaľničnom tempe. Pre režim Sport je v tomto smere typickým prvkom z reproduktorov generovaný športový zvuk. Ani toto syntetické riešenie na moje prekvapenie nepôsobí vyslovene rušivým dojmom. Reálny exteriérový zvuk z dvoch výfukových koncoviek, ale aj v prípade ostrej benzínovej verzie žiaľ zaostáva za očakávaniami.

Ozdobou testovanéj verzie je dnešných časoch bezpochyby aj „čistý“ benzínový motor 2,0 TSI. Maximálny výkon dosahuje adekvátnych 245 koní. Výhodou prepĺňanej motorizácie v kombinácii s automatickou prevodovkou je plynulý a lineárny nástup výkonu. Rodinná karoséria v tomto smere v praxi maskuje reálnu rýchlosť, ktorá sa dokáže veľmi rýchlo preklopiť ďaleko do zakázaných hodnôt. RS je na tom veľmi dobre aj z hľadiska jazdnej dynamiky, čomu zodpovedá aj údaj o zrýchlení z pokoja na 100 km za 6,7 sekundy.

DSG automat dokáže byť príjemným každodenným spoločníkom.

Zladenie motora a prevodovky je už v základe citeľne športovejšie, ako je pri civilných verziách modelového radu Škoda Octavia. Spomínané reakcie sa logicky ešte priostria v rámci režimu Sport. Zážitkoví puristi v tomto prípade ale pravdepodobne siahnu predsa po verzii s manuálnou prevodovkou. DSG automat so siedmimi stupňami je, naopak, príjemnou voľbou predovšetkým pri každodennom rutinnom využívaní, ako aj pri dlhých diaľničných presunoch.

Výsledná spotreba paliva sa v priamej úmere odvíja od preferovaného jazdného štýlu. S ľahkou nohou sa dá v tomto prípade priblížiť k hodnotám, ktoré sľubuje výrobca. Naopak, pri vyslovene zážitkovom používaní výsledný priemer atakuje 10-litrovú hranicu. Príjemným prekvapením je aj diaľničný apetít. Ten v rámci dodržiavania rýchlostných limitov ľahko prekonal 7-litrovú hranicu. Kombinovaná spotreba sa na konci nášho testu ustálila na sympatickej hodnote 7,7 l/100 km. Ak mi na testovanom modeli Škoda Octavia RS vo finále niečo chýbalo, tak to bola možnosť voľby benzínovej motorizácie v kombinácii s pohonom všetkých kolies.

Špecialitou verzie Octavia RS je autentický mód prístrojového panela

A náš celkový dojem?

Benzínová Škoda Octavia RS predstavuje aj v rámci aktuálnej generácie modelového radu absolútny vrchol z ponuky. Dynamický ladený model sa zároveň za každú cenu nesnaží byť jedným z ďalších modelov s nekompromisným prívlastkom hot. Namiesto toho ide o veľmi rýchly a zábavný liftback, ktorý stále v prvom rade myslí aj na praktickú stránku a potreby rodiny.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Škoda Octavia RS 2,0 TSI
Dĺžka: 4 702 mm
Šírka: 1 829 mm
Výška: 1 457 mm
Rázvor: 2 681 mm
Objem kufra: 600 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Maximálny výkon kW/koní: 180/245
Maximálny krútiaci moment Nm: 370
Pohotovostná hmotnosť: 1520 – 1629 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,5-8,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,71 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Potenza

Verzia/cena

Škoda Octavia RS 2,0 TSI (testovaný model) od 34 390 €
Škoda Octavia RS 2,0 TSI (manuálna prevodovka) od 32 390 €

Exit mobile version