Mladoboleslavská automobilka na náš trh v uplynulom období uviedla množstvo noviniek. Úplne nové modely na čele s očakávaným rozmerovo menším elektromobilom Elroq či generačné evolúcie vlajkových lodí Superb a Kodiaq doplnila obdobne pestrá paleta faceliftov. Tu sa stala pravdepodobne najočakávanejšou novinkou vylepšená verzia obľúbeného modelového radu Škoda Octavia. Rozmerovo kompaktná rodina patrí k hlavným symbolom novodobého úspechu českej značky. Rovnomenný automobil je zároveň stabilne najpredávanejšia „Škodovka.“ Kľúčový a mimoriadne dôležitý model sa v rámci modernizácie môže pochváliť množstvom zmysluplných vylepšení. S odmyslením si takpovediac povinnej jazdy v podobe decentných optických zmien tu stojí za zmienku vylepšená výbava. Prítomnosť viacerých technológií je zároveň príznačných skôr pre zástupcov vyšších segmentov. Určitými zmenami prešla taktiež paleta dostupných pohonných jednotiek, z ktorej vypadol 3-valcový základ. Medzi ponúkanými motorizáciami naďalej figurujú moderné a úsporné turbodiesle. Pri našom prvom stretnutí sme preverili karosársku verziu typu liftback práve v kombinácii so silnejšou naftovou verziou.
Vynovený model Škoda Octavia s modernou a zároveň úspornou naftovou motorizáciou 2,0 TDI (150 koní), skombinovanou so 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou, a bohatou výbavou Top Selection, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.
Rýchle fakty:
- Modelový rad Octavia je synonymom úspešnej novodobej histórie značky Škoda. Okrídlenému šípu sa dodnes darí v rozmerovo kompaktnom segmente ťažiť z konceptu všestranne navrhnutej karosérie typu liftback.
- Súčasná štvrtá novodobá generácia, ktorá uzrela svetlo sveta v roku 2019 podstúpila prednedávnom osvieženie v podobe plánovaného faceliftu. Prioritne racionálna modernizácia sa sústredila na povestné dobrusovanie detailov.
- Vynovená Škoda Octavia si pri modernizácii vystačila so síce decentnými, no v sumári viditeľnými zmenami. Najzásadnejšiu premenu podstúpila predná časť s nielen vizuálne, ale taktiež technologicky vylepšenými vrcholnými svetlometmi.
- V priestorovo veľkorysom interiéri vynoveného modelu Škoda Octavia sa facelift premietol do prepracovaného spektra použitých materiálov s citeľným eko podtónom. Funkčné vítané vylepšenia reprezentuje nasadenie najnovšej evolúcie digitálnych hračiek.
- Škoda Octavia s karosériou typu liftback pôsobí adekvátne reprezentatívne a zároveň dokáže poslúžiť taktiež rodine. Jazdné vlastnosti prekvapili príjemne komfortným podtónom. Testovaná konfigurácia zároveň pripomenula, že moderný a úsporný turbodiesel dáva stále zmysel a rozhodne nepatrí na prepadlisko dejín.
Model Octavia má v bohatej histórii značky Škoda silno etablovanú pozíciu. Pôvodná verzia rovnomenného automobilu debutovala v roku 1959. Zaujímavosťou dnes už automobilovej legendy bolo tzv. klasické usporiadanie s motorom vpredu a poháňanou zadnou nápravou. Už v tých časoch boli zároveň k dispozícii dve karosárske verzie, kde dvojdverovému sedanu sekundovalo výrazne praktickejšie kombi.
Rovnomenné označenie česká značka znovu oprášila pri počiatkoch svojej novodobej histórie spojenej s koncernom VW. Prvá generácia „znovuzrodeného“ modelového radu Octavia uzrela svetlo sveta v roku 1996. Okrídlený šíp pri svojom rozmerovo kompaktnom automobile zvolil netradičnú cestu reprezentovanú základnou karosériou typu liftback. Špičkový a dobre navrhnutý vnútorný priestor sa stal jedným z hlavných pilierov úspechu tohto modelu. Identické cnosti dokázal ešte viac vyšperkovať druhý člen rodiny zastúpený klasickým kombi. Rodina zo segmentu c s logom okrídleného šípa sa stala expresne rýchlo stabilne najžiadanejší model automobilky. Samé za seba v tomto kontexte hovoria najlepšie predajné čísla, kde sa pre spomínaný automobil rozhodlo už viac ako 7,1 milióna zákazníkov.
Najnovšiu a v celkovom poradí štvrtú novodobú generáciu modelového radu Octavia sme spoznali v závere roka 2019. Po približne štyroch rokoch od počiatku produkcie dozrel prirodzený čas na plánovaný facelift. Modernizovaná verzia bola predstavená v úvode minulého roka. Povestné dobrusovanie detailov tu reprezentujú vylepšené technológie na čele s novými full LED Matrix svetlometmi s väčším počtom svetelných segmentov. Vítanú zmenu podstúpil rovnako palubný infotainment, kde modernizovaná verzia využíva jeho najnovšiu evolúciu.
Zmenami prešla rovnako paleta pohonných jednotiek, z ktorej pri najnovšej evolúcii vypadol nielen benzínový 3-valec, ale nateraz aj plug-in hybridy. Novou základnou pohonnou jednotkou sa stáva moderný prepĺňaný benzínový 4-valec 1,5 TSI s výkonom 115 koní v kombinácii so 6-st. manuálom, ako aj 7-st. DSG automatom. Výkonnejšou alternatívou s identickou možnosťou kombinácie prevodoviek je verzia 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Zaujímavosťou je, že verzie s automatickou prevodovkou sa v oboch prípadoch označujú dovetkom e-Tec, čo značí prítomnosť mild-hybridu. Nová Octavia nezanevrela ani na naftu. Slabší turbodiesel 2,0 TDI (115 koní) sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálom a testovaný silnejší ekvivalent 2,0 TDI 150 koní už naopak so 7-st. automatom. Z ponuky po modernizácii vypadla outdoorová verzia Scout a spolu s ňou žiaľ aj pohon 4×4. Najvýkonnejším členom rodiny ostáva nateraz najsilnejšia benzínová Škoda Octavia RS s motorizáciou 2,0 TSI s výkonom navýšeným až na hodnotu 265 koní.
Nápaditejší dizajn
Okrídlený šíp si pri facelifte svojich modelov v poslednom období vystačí s decentnejšou optickou premenou. Rovnaký recept si osvojila i vynovená Octavia. Jej najnovšia evolúcia je napriek tomu pomerne ľahko identifikovateľná. Prioritne sa pod po podpísala modifikovaná predná časť s teraz o niečo ostrejším nádychom. Pozornému oku tu s určitosťou neujde ani niekoľko ďalších dizajnových vylepšení.
Predné partie vynovenej verzie pútajú pozornosť vďaka o niečo veľkorysejšej maske s typickým tvarovaním. Vertikálne orientovaný výplet s temperamentným nádychom dopĺňa v prípade verzie Top Selection elegantné pochrómované orámovanie. Najmarkantnejšiu dizajnovú zmenu reprezentujú modifikované predné svetlomety. Kreatívne zapracovaný výbežok denného svietenia opticky nadväzuje práve na siluetu masky. Funkčne dôležitejšou zmenou je inovovaná svetelná technika s teraz až 36 individuálne pracujúcimi diódami. V praxi ponúkajú vrcholné LED Matrix svetlá s citlivo pracujúcim tieňovaním v rámci zvyklostí daného segmentu nadštandardný svetelný výkon. Pozitívne je, že za vrcholnú svetelnú techniku si pri testovanej výbave netreba individuálne priplácať. Modernizácia sa dotkla i modifikovaného predného nárazníka. Dynamicky ladenému výpletu chladiaceho priestoru sekundujú postranné aerodynamické clony, ako aj zaujímavý detail zastúpený deliacou horizontálnou chrómovou linkou. Pôvodne prítomne hmlovky sa z tohto priestoru mimochodom presťahovali do hlavného svetelného modulu.
Pri pohľade z profilu pôsobí karosárska verzia typu liftback elegantným a proporčne vyvážením dojmom. Použitý koncept zároveň evokuje adekvátne reprezentatívny charakter. Ten ešte viac umocňujú použité karosárske moduly s ozvláštnením v podobe dvojice viditeľných prelisov. Z efektne klesajúcej línie strechy zároveň vyžaruje atletický podtón. Modernizácia sa v tomto priestore prioritne sústredila na pozmenený dizajn diskov. Testovaný exemplár disponoval príplatkovými 18-stkami, ktoré doplnilo rovnako opciové lakovanie zastúpené odtieňovo neutrálnou sivou metalízou s dovetkom Graphite.
Tvorcom dizajnu zadnej časti aktuálnej generácie liftbacku sa podarilo veľmi pekne zladiť čo najväčší kufor s neodškriepiteľným dynamickým nádychom. Športový akcent tu ešte viac vyšperkoval pekný detail v podobe odtrhovej hrany na piatych dverách. Vďaka tomuto aerodynamickému prvku a uhladenej siluete strechy vrátane zadného okna si testovaný exemplár vystačí bez zadného stierača. Facelift sa v tomto priestore zameral na pozmenený nárazník, ktorý teraz ešte viac zvýrazňuje šírku vozidla. Zmeny sa dotkli taktiež o niečo viac prepracovaného svetelného podpisu koncových full-LED svetiel. Identifikačný nápis Škoda si osvojil najnovšiu evolúciu korporátneho dizajnu s kreatívnym stvárnením písmenka „š.“
Priestor v modernom balení
V interiéri svojho kľúčového modelu sa madoboleslavská automobilka sústredila prioritne na nové digitálne hračky a lepšiu výbavu. Základný koncept zostava bezo zmien. Pozitívny je dôraz na vylepšenie funkčnosti. Ešte pred vstupom na palubu musím pochváliť nové a reálne praktické riešenie bezkľúčového prístupu. Po priblížení sa k vozidlu s kľúčikom vo vrecku alebo kabelke sa Octavia automaticky odomkne. Identická funkcionalita so zamknutím funguje taktiež pri oddialení sa od vozidla. Nová a plne bezkontaktná funkcia „Kessy“ je automatickou súčasťou konfigurácie Top Selection. Spomenutý prvok ideálne kompletizuje množstvo ostatných Simply Clever doplnkov vrátane dáždnika vo dverách či notoricky známej škrabky na ľad na veku palivovej nádrže.
Testovaný exemplár disponoval štandardne dodávaným interiérom s názvom Lodge. Jeho doménou je látkové čalúnenie sedadiel s bočnicami v umelej koži či množstvo na dotyk príjemných povrchov, ktoré čiastočne pripomínajú pohodu domova. Dôraz na zužitkovanie recyklovateľných materiálov zo všetkého najviac evokuje dekoratívna plastová lišta v centrálnej časti palubnej dosky. Tradičnou cnosťou modelov značky Škoda je vysoký dôraz v spojitosti s precíznou kvalitou dielenského opracovania. Modernú atmosféru na palube kompletizuje štýlové zabudovanie ambientného podsvietenia.
Centrom diania dizajnovo nezmenenej palubnej dosky s vystúpenou centrálnou časťou ostáva dotyková obrazovka. Klasickú ergonómiu tu najviac pripomína tlačidlový modul v priestore pod displejom, ktorý pokrýva najdôležitejšie funkcie vrátane skratiek menu infotainmentu. Prehľadné hardwarové ovládanie si zachoval rovnako proporčne príjemný dvojramenný multifunkčný volant. Pre značku Škoda zostáva ergonomicky príznačné ovládanie tempomatu samostatnou páčkou vľavo pod volantom. Chválim, že prostredníctvom skratiek na volante si je možné pohotovo deaktivovať niektoré asistenčné systémy vrátane legislatívne povinného monitorovania prekročenia rýchlostných limitov.
Dotyk faceliftu sa naplno prejavil pri novom a už výhradne grafickom koncepte prístrojového štítu. Jeho vrcholná 10-palcová digitálna verzia je pri konfigurácii Top Selection opäť automatickým štandardom. Rozhranie inšpirované vlajkovými modelmi Superb a Kodiaq disponuje niekoľkými variáciami zobrazení vrátane vyobrazenia mapového podkladu. S odmyslením si peknej grafiky je jeho prioritou digitálneho rozhrania taktiež celková prehľadnosť a intuitívnosť. Funkčnou zaujímavosťou je duplicitné vyobrazenie stavu paliva. Jeho hladidlu okrem pôvodnej postrannej vertikálnej stupnice zobrazuje taktiež horizontálny ekvivalent v pravom dolnom roku plne grafickej časti.
Ešte väčší digitálny zážitok reprezentuje už spomenuté centrum diania v podobe centrálneho dotykového displeja. Testovaný exemplár vsadil opciovú vrcholnú verziu palubnej zábavy so vstavanou navigáciou a sofistikovanou online podporou. Octavia po modernizácii vo všeobecnosti disponuje najmodernejšou softwarovou evolúciou palubného infotainmentu. Veľmi peknej a ostrej grafike oproti minulosti sekundujú bleskurýchle odozvy na dotykové povely.
Systém sa v porovnaní s predfaceliftovým modelom zároveň zobúdza takmer okamžite. To je pri ranných štartoch veľmi praktické napríklad pri pohotovej potrebe regulácie vyhrievania sedadiel či teploty na palube. Na daný úkon slúži permanentne prítomný spodný riadok. Pre podrobnejšie nastavenie klimatizácie vrátane zmeny prúdenia vzduchu sa je naďalej nutné prepnúť do samostatnej záložky. Kreatívne a v princípe dobre fungujúce ovládanie ponúka dotyková lišta situovaná v priestore pod obrazovkou, ktorá slúži na reguláciu hlasitosti audia.
Celkovo prehľadné dlaždicové menu si je možné personálne prispôsobiť. Palec hore dávam ostrému vyobrazeniu cúvacej kamery či personálne prispôsobiteľnému vrchnému riadku. V rámci rýchlych skratiek si je možné na dané miesto vytiahnuť napríklad deaktiváciu funkcie štart/stop alebo Lane Assist. Samozrejmosťou je dostupnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej aj bez priameho káblového prepojenia. V budúcnosti by sme sa mali dočkať taktiež softwarovej aktualizácie hlasového ovládania asistenta Laura s podporou ChatGPT v slovenskom jazyku.
Tradičnou ozdobou a konkurenčnou prednosťou modelového radu Škoda Octavia je vnútorný priestor. Praktickú orientáciu dokáže ešte viac vyšperkovať koncept veľmi dobre navrhnutých a zároveň praktických odkladacích priečinkov. V tejto disciplíne chválim čalúnenie vnútorného priestoru boxov v predných dverách, ako aj veľkorysý centrálny priečinok s pogumovaným povrchom. Daná plocha zároveň disponuje výkonnejšou funkciou indukčného dobíjania smartphonu.
Testovaná konfigurácia disponovala v princípe základnými prednými sedačkami s manuálnym nastavením. Už pri nich musím pochváliť dostatočne nadimenzovaný sedák a operadlo. O pomerne dobrú fixáciu tela sa s odmyslením si samotného povrchu stará decentný náznak bočného vedenia. Polokožené čalúnenie s dominanciou látky ponúka prioritne komfortne mäkkú výplň. Dané prevedenie mi paradoxne z hľadiska cestovného komfortu príliš nevyhovovalo prioritne pri dlhých presunoch. Pri osobnej konfigurácii by som z tohto dôvodu siahol skôr po vyššom a zároveň príplatkovom interiéri s celkovo lepšími AGR sedačkami a elektrickým nastavením. Vynovená Octavia zároveň boduje reálne dobrým výhľadom z vozidla.
Nad drvivou väčšinou konkurencie vyniká testovaný exemplár taktiež priestorovými pomermi v druhom rade. V danej disciplíne je na tom veľmi dobre už testovaný liftback, ktorý svojím karosárskym konceptom nemá príliš ďaleko od v princípe o niečo reprezentatívnejších sedanov. Tvar zadnej lavice je prioritne nadimenzovaný pre dvojicu pokojne i urastenejších cestujúcich. S priestorovou rezervou na nohy a hlavu so bol reálne spokojný aj pri mojej výške 185 cm. Potencionálneho prostredného pasažiera už bude čiastočne limitovať výrazný stredový tunel. Octavia daný priestor po modernizácii vtipne osviežila dodatočnou odkladacou schránkou, ktorú je možné pri plne obsadenom vozidle jednoducho demontovať. Cestovný komfort v zadnej časti kabíny vo všeobecnosti vylepšuje výklopná stredová opierka, samostatné výduchy ventilácie či zdrojové USB koncovky. Zo Simply Clever doplnkov dokážu mnohí oceniť taktiež originálnu konzolu slúžiacu na uchytenie tabletu alebo smartphonu.
Ďalším praktickým tromfom vynoveného bestselleru so silným rodinným podtónom je nadštandardný batožinový priestor. Už Octavia s karosériou typu liftback sa v tejto disciplíne môže pochváliť základnou prepravnou kapacitou na úrovni 600 litrov. Nadštandardnú dĺžku ložnej plochy kompletizuje symetrické tvarovanie v kombinácii s hodnotnejším čalúnením bočných stien. Pri „základnom“ karosárskom variante treba na druhej strane počítať s o niečo vyššou nakladacou hranou, resp. vo všeobecnosti masívnym nárazníkom. Do priestoru pod podlahou sa okrem organizéra na drobnosti reálne zmestí užitočná dojazdová pneumatika dostupná za príplatok. Množstvo kreatívnych nápadov v batožinovom priestore kompletizujú početné fixačné pomôcky, otvor na prepravu dlhých predmetov či možnosť sklápania zadných operadiel delených v pomere 60/40 priamo z kufra. Maximálna prepravná kapacita pri absencii rovnej podlahy dosahuje až 1555 litrov.
Modernizovaná Škoda Octavia boduje adekvátne pestrou výbavou. Už v základe resp. nižších výbavách je s odmyslením si pestrého spektra bezpečnostných a asistenčných systémov k dispozícii napr.: dvojzónová automatická klimatizácia, zadné parkovacie senzory, základné LED svetlomety, tempomat, bezkľúčové štartovanie, vyhrievané predné sedadlá či dáždnik vo dverách. Testovaná konfigurácia Top Selection k tomu naviac pridáva Full LED Matrix svetlomety, vrcholnú verziu virtuálneho kokpitu, cúvaciu kameru, predné parkovacie senzory, bezkľúčový prístup, interiér Longe alebo ambientné podsvietenie. Osobnú konfiguráciu si je prirodzene možné vyšperkovať pomerne pestrými variáciami opciových položiek, vrátane výkonnejšieho audia.
Nielen diaľničný hltač kilometrov
Škoda Octavia s karosériou typu liftback má v segmente rozmerovo kompaktných vozidiel všetky predpoklady na to, aby dokázala poslúžiť ako automobil so širokospektrálnym potenciálom. Na tejto charakteristike nezmenil nič zásadné ani nedávny facelift. Ako prioritne racionálnu a dnes už čoraz vzácnejšiu ozdobu testovaného exempláru možno označiť kombináciu s moderným a zároveň úsporným turbodieslom.
Stabilný bestseller mladoboleslavskej automobilky sa teší obrovskej popularite aj vďaka suverénnym jazdným vlastnostiam. Svojou troškou sa o to bezpochyby pričinil takpovediac klasický karosársky koncept s nádychom limuzíny a proporčnou vyváženosťou. Konštrukcia skúšaného silnejšieho naftového motora si pritom taktiež vystačí s jednoduchou konštrukciou zadnej nápravy s vlečenými ramenami. Na dospelom odladení podvozka sa nič zásadné nemenilo ani pri nedávnej modernizácii.
Ešte viac sofistikovanosti v rámci jazdných vlastností dokážu aj v tomto prípade sprostredkovať príplatkové adaptívne tlmiče. Skúšaný exemplár opciovým DCC podvozkom nedisponoval a vystačil si so štandardnými tlmičmi. Základné nastavenie pruženia reprezentuje prijemný kompromis medzi jazdným komfortnom a zážitkovejším vyladením, ktorý má v sumári predsa len o niečo bližšie k plávnosti.
S ponúkaným jazdným komfortom spojeným so suverénnou filtráciou bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry som bol spokojný taktiež v kombinácii s 18-palcovými diskami, ktoré reprezentujú druhú najväčšiu alternatívu. Charakteristickou, no nie nepríjemnou „plávnosťou“ smerom od podvozka sa cca 1,6 tony vážiaci liftback vyznačuje pri prejazdoch cez sériu priečnych nerovností či dilatačné spoje. Zadná náprava nemá v daných podmienkach zároveň tendenciu neprimerane znervóznieť a to ani v prípade nezaťaženého vozidla.
Vynovená Octavia sa napriek príjemne poddajnému podvozku rozhodne nestratí ani pri temperamentnejšom štýle jazdy na kvalitných asfaltoch. V princípe suverénnemu držaniu jazdnej stopy sekundujú pri zážitkovejších prejazdoch cez dlhé tiahle zákruty jemné, no rozhodne nie pocitovo nepríjemné náklony karosérie. Šoférsku atmosféru spoza volantu kompletizuje jemne prepracované a teraz o niečo tuhšie vyladenie riadenia. Prehnané športové ambície od všestranne orientovaného liftbacku s racionálnym turbodieslom napriek tomu očakávať nemožno. Pre daný účel má okrídlený šíp vo svojom portfóliu určené prioritne verzie Sportline a RS.
Vysoký dôraz na multifunkčnú orientáciu na čele s rodinnými potrebami pripomína v prípade vynoveného bestselleru veľmi dobré odhlučnenie priestoru pre posádku. Značka Škoda sa pri svojich modeloch v poslednom období sústredí na čo najoptimálnejší aerodynamický odpor. Daná skutočnosť v podobe dôrazu na čo najlepšiu akustickú pohodu posádky je cítiť taktiež vo všeobecne vyššom rýchlostnom tempe vrátane diaľnice. Ako príjemne kultivovaný tu možno označiť i turbodiesel pod prednou kapotou. Tradične hrubší naftový prejav dal o sebe prirodzene najviac vedieť pri zimných ranných štartoch studenej pohonnej jednotky.
Vznetová motorizácia 2,0 TDI bez prídavného elektrického dopingu s výkonom 150 koní v teste opäť presvedčila, že moderné naftové pohonné jednotky stále nepovedali posledné slovo a rozhodne nepatria na prepadlisko dejín. Logickou výhodou danej konštrukcie je skorý nástup sily, resp. krútiaceho momentu. Testovaný turbodiesel sa aj z tohto dôvodu v mantineloch bežného používania vyznačuje príjemnou výkonovou rezervou a to vrátane bezpečných predbiehaní na okresných komunikáciách. Na príjemnú a plne akceptovateľnú jazdnú dynamiku sa je možné spoľahnúť taktiež pri zaťaženom vozidle, resp. v topograficky náročnejšom teréne. Temperamentný limit tu prirodzene predstavuje vyslovene zážitková jazda spojená s prehnanými očakávaniami vo vyššej sfére otáčkomera.
Silnejší turbodiesel sa kombinuje výhradne so 7-st. automatickou dvojspojkovou DSG prevodovkou. Automat preradzuje jednotlivé stupne hladko a zároveň nemá tendenciu pohonnú jednotku zbytočne podtáčať. Zo všetkého najviac svedčí pohonnej sústave klasický štýl jazdy. Jedinú výčitku smerom k funkcii pohonného reťazca na čele s prevodovkou smerujem k o niečo pomalšími reakciami na prvotný impulz sprostredkovaný pedálom akcelerátora, napríklad pri potrebe pohotového rozjazdu z miesta v spojitosti s odjazdom z križovatky. S daným vyladením, ktoré s určitosťou súvisí s tlakom na znižovanie emisií, sa dá ale v praxi pomerne rýchlo zžiť. Spomenutý neduh dokáže zlepšiť prevodovkový režim S, kedy dvojspojka využíva vyššie spektrum otáčok a zároveň radi citeľne ostrejšie.
Na charakteristiku jazdy má vo všeobecnosti vplyv zvolený jazdný režim. Testovaná Octavia disponovala celkovo štvoricou alternatív. Východiskové a takpovediac neutrálne nastavenie Normal dopĺňa tradične o niečo komótnejší režim Eco, ktorý sa v maximálnej možnej miere snaží pracovať s tzv. plachtením. Druhou alternatívou je o niečo impulzívnejší mód Sport. Poslednou možnosťou je personálne prispôsobiteľný režim Individual, ktorý som počas testu využíval najčastejšie. Prednosťou vynoveného modelového radu Škoda Octavia ostávajú dobre odladené asistenčné systémy na čele s adaptívnym tempomatom.
Moderný a úsporný turbodiesel dnes už dokáže ponúknuť univerzálny užívateľský podtón. Jeho hlavnou a prirodzenou doménou ostáva pozícia hltača diaľničných kilometrov. V daných podmienkach v už pomerne chladnom zimnom období vyobrazil palubný počítač viac ako sympatický apetít 5,3 l/100 km. S diaľničným dojazdom na jednu nádrž, ktorý pokorí magickú hranicu 1000 km tu ale počítať nemožno. Napriek vynikajúcej spotrebe sa o to pričinil o niečo menší, presnejšie 45 litrový objem palivového zásobníka. S jeho prispením je reálny dojazd na jedno natankovanie v okolí 800 km hranice. Ešte úspornejšia dokáže byť vznetová Octavia s nameranou spotrebou len 4,2 l/100 km na okreskách. Pri používaní v čisto mestskej zástavbe treba počítať s približným úbytkom paliva z nádrže na úrovni 6,4 l/100 km. Celkový kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 5,0 l/100 km.
A celkový dojem?
Škoda v rámci mohutnej ofenzívy noviniek osviežila taktiež svoj kľúčový modelový rad, ktorým je stabilne rodina Octavia. Facelift možno v jej prípade označiť ako prioritne funkčný a racionálny. Napriek decentnej dizajnovej premene je novinka pomerne ľahko identifikovateľná už na prvý pohľad. K všeobecným prednostiam tohto modelu sa už od počiatku novodobej éry radí priestranný interiér, čo platí aj pre karosériu typu liftback. Príjemne jazdné vlastnosti kompletizuje adekvátne pestrá ponuka pohonných jednotiek, kde pre mnohých reprezentuje stále najlepšiu možnú alternatívu moderný a zároveň úsporný turbodiesel.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Octavia 2,0 TDI (150 koní) Top Selection
Dĺžka: 4 698 mm
Šírka: 1 829 mm
Výška: 1 470 mm
Rázvor: 2 686 mm
Objem kufra: 600 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: predných kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 360
Pohotovostná hmotnosť: 1465-1623 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 228
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,5 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,4 – 4,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,0 l/100 km
Pneumatiky: Pirelli Cinturato P7
Verzia/cena
Škoda Octavia 2,0 TDI (150 koní) Top Selection (testovaný model) od 36 580 €
Škoda Octavia 1,5 TSI (115 koní) Essence od 24 330 €