Autoinak.sk

Test: Škoda Scala – Tradícia pokračuje

Test Škoda Scala 2023

Modely s logom mladoboleslavskej automobilky sú v našom priestore vnímané tradične ako domáce. K histórii značky Škoda sa okrem toho viaže aj definícia dostupného produktu s férovou cenovkou, ktorý za dané peniaze dokáže ponúknuť maximum pridanej hodnoty. V modernej ére začalo, ale v jej portfóliu začalo pribúdať aj čoraz viac prestížnejších modelov s vyššou cenovkou. Do budúcna bude tento trend vzhľadom na čoraz vyššie technologické nároky a rovnako v spojitosti s postupným prechodom na elektromobilitu, s veľkou pravdepodobnosťou ešte viac výrazný. O to väčším potešením je, že Škoda má aj dnes v ponuke niekoľko modelov, ktoré odrážajú očakávania spomenuté v úvode. Do tejto kategórie sa radí aj kompaktný hatchback Škoda Scala. Zaujímavosťou je rovnako fakt, že spolu so súrodeneckým crossoverom Kamiq a novou generáciou menšieho hatchbacku Fabia, je model Scala zároveň aj „Škodovkou“ aktuálne najkratšou dobou dodania. V našom teste sme preverili racionálne koncipovanú prostrednú verziu českého hatchbacku.

Obľúbený model Škoda Scala s benzínovou motorizáciou 1,0 TSI (110 koní), skombinovanú so 6-st. manuálnou prevodovkou a v prostrednej výbave Ambition nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Škoda Scala

Aj keď má automobilka Škoda s výrobou cenovo-dostupných automobilov, s rodinnou orientáciou bohaté skúsenosti, tak klasický hatchbach kompaktných rozmerov v jej ponuke dlho absentoval. Hlavnou mladoboleslavskou hviezdou v c-segmente je v modernej ére Octavia s karosériou typu liftback, resp. kombi. V roku 2012 sa Česi odhodlali k zaujímavému kroku. Portfólio rodinne orientovaných modelov rozšíril hierarchicky nižšie postavený a koncepčne jednoduchší Rapid. Liftback približne o rok neskôr nasledoval v premiére aj klasický hatchback s názvom Škoda Rapid Spaceback.

Priameho európskeho nástupcu modelového radu Rapid sme spoznali na záver roka 2018. Škoda v tom čase predstavila koncepčne úplne nový model Scala, ktorý bol v porovnaní s duchovným predchodcom k dispozícii už len s obľúbenou karosériou typu hatchback. Nové meno znamenalo v tomto čase pre automobilku veľký skok aj v rámci implementácie dizajnového jazyka Simply Suprising či ďalších technologických hračiek. Scala bola dokonca vôbec prvým modelom značky so sériovým internetovým pripojením!

Model Scala zastáva v portfóliu značky Škoda pozíciu klasického kompaktu

Po technickej stránke využíva testovaný model, obdobne ako jeho predchodca, jednoduchší základ v podobe maximálnej veľkostnej konfigurácie modernej ale aj dostupnejšej platformy MQB AO. Ako jej najväčší technologický limit tu možno označiť jednoduchšiu konštrukciu zadnej nápravy spojenú s absenciou pohonu všetkých kolies. Po približne štyroch rokoch od začiatku produkcie je plánovaný facelift testovaného modelu už doslova na spadnutie. Automobilka vynovenú verziu hatchbacku Scala s najväčšou pravdepodobnosťou predstaví už počas aktuálneho roka 2023.

Na prísnu emisnú politiku, ale Škoda Scala reaguje už dnes. V palete momentálne dostupných pohonných jednotiek aj z tohto dôvodu figuruje výhradne benzín. Základnou motorizáciou je moderný prepĺňaný benzínový 3-valec 1,2 TSI s výkonom 95 koní, ktorý sa kombinuje výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Hierarchicky vyššie sa nachádza identická motorizácia vyladená na výkon 110 koní. Daná pohonná jednotka je okrem 6-st. manuálnej prevodovky už k dispozícii aj so 7-st. DSG automatom. Najvýkonnejšou voľbou je prepĺňaný zážihový 4-valec 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Aj v tomto prípade je okrem 6-st. manuálnej prevodovky k dispozícii aj 7-st. automat. Okrem troch štandardných výbav je testovaný model pri všetkých motorizáciách k dispozícii aj v emočne ladenej verzii s prívlastkom Monte Carlo.

Testovaný exemplár poháňala motorizácia 1,0 TSI s výkonom 110 koní

Nadčasová jednoduchosť

Testovaná Škoda Scala v princípe rozhodne nie nie je žiadnou horúcou novinkou. Po dizajnovej stránke pôsobí český kompakt aj napriek tomu stále sviežo a moderne. Podpísal sa pod to osvedčený prístup v aplikácií skôr jednoduchých línií a kriviek, ktoré ale dopĺňajú niektoré prepracované detaily. Z opticky racionálnych proporcií je zároveň jednoznačne cítiť prioritnú orientáciu smerom na praktickú stránku.

Predným partiám dominuje pomerne nízko posadená maska kolmého tvaru s efektne kolmým tvarom. Atraktívny dynamický nádych tu dotvárajú vizuálne „ostro rezané“ predné svetlomety. Z hľadiska techniky je už od základu k dispozícii adekvátne výkonná LED technika hlavného modulu, so skôr priemernou halogénovou nadstavbou diaľkových svetiel. Pri častom využívaní za tmy by som pri testovanej prostrednej výbave, preto zvážil príplatok za full LED svetlomety. Tie sú zároveň už automaticky dostupné pri najvyššej výbave Style. Celkovú dravosť aerodynamickú orientáciu predných partií v sumári dotvára modul predného nárazníka s efektne športovým výpletom a reálne funkčnými postrannými prieduchmi.

Škoda Scala ponúka jednoduchý no zároveň aj nadčasový dizajn

Dizajnovo jednoduchá bočná silueta zaujme okrem výrazného karosárskeho prelisu, nad úrovňou bočných okien, svojim veľkorysým bočným presklením. Pomerné veľké okno konštruktéri dopriali aj dokonca aj modulu zadného stĺpika karosérie. Decentne dynamický nádych v tomto priestore evokuje pozvoľna klesajúca línia strechy. Testovaný exemplár vo výbave Ambition dostal dizajnovo jednoduché 16-palcové disky kolies, na ktorých sú obuté rozmerovo racionálne pneumatiky. Celkovo svieži efekt dodáva skúšanému modelu výrazná modrá farba s prívlastkom Energy, za ktorú si nie je nutné dodatočne priplácať.

Funkčne a jednoducho pôsobí Scala aj pri pohľade zozadu. Efektný centrálny nápis Škoda umiestnený na dizajnovo výraznej odtrhovej hrane, sa ako náhrada fabrického loga vo svojom čase premiérovo objavil práve pri tomto modeli. Na jednoduché línie opticky nadväzuje masívny zadný nárazník s kontrastne čiernou spodnou častou. Testovaný exemplár si prekvapivo vystačí aj bez strešného spojlera, ktorý je prioritnou výsadou výbavy Monte Carlo. Dizajnovo najvýraznejším prvkom zadných partií sú celkom jednoznačne koncové svetlá. Aj v ich prípade by som za symbolický príplatok 179 eur zainvestoval do full LED nadstavby obohatenej o atraktívne dynamické smerovky.

Jednoduchá elegancia vyžaruje aj so zadných partií

Priestranný interiér s moderným nádychom

Kompaktná Scala dokáže v optike dnešnej doby zaujať aj v interiéri. Moderná architektúra palubnej dosky s do priestoru vsadeným displejom, debutovala práve v tomto kompaktnom modeli. Automobilka sa v kabíne pohrala aj s ďalšími drobnými detailmi, kam radím napríklad štýlové spracovanie vnútorných kľučiek dverí. Medzi evolučné vylepšenia sa v porovnaní s pôvodnou verziou radí napríklad prítomnosť najnovšieho dvojramenného „škodováckeho“ volantu. Vysoké nároky spĺňa v rámci kompaktného segmentu aj dielenské opracovanie. Reálne spokojný som pri testovanej prostrednej výbave bol aj so skladbou použitých materiálov.

Aj napriek modernému „looku“ dokáže testovaná konfigurácia zároveň potešiť pestrím spektrom klasických ovládacích prvokov s dôrazom, na čo najlepšiu ergonómiu. Do tej istej kategórie radím aj dnes už čoraz zriedkavejší prístrojový panel s analógovými budíkmi. Moderný grafický kokpit je za príplatok k dispozícii už aj pri výbave Ambition. Z čisto racionálneho hľadiska by som si, ale investíciu 540 eur v tomto prípade odpustil. Klasické budíky už v základe dopĺňa prehľadný displej palubného počítača s množstvom užitočných údajov.

Interiér modelu Škoda Scala pôsobí aj dnes moderne

Medzi užívateľsky prívetivé riešenie, ktoré dokážu oceniť aj konzervatívne orientovaní používatelia sa na prvý pohľad radí aj samostatný modul klimatizácie s klasickými ovládačmi. V praxi tu, ale zamrzí, že reguláciu intenzity ventilátora je napriek tomu stále možné meniť len v rámci zdvojeného ovládania cez dotykový displej.

Práve centrálny infotainment s prepracovanou grafikou, s pestrými farbami a vo väčšine prípadov aj pohotovou reakciou na dotyk, možno pri testovanom modeli zaradiť medzi prvky automobilovej moderny. Konfigurácia Bolero s 8-palcovým dotykovým displejom disponuje stále dvoma klasickými potenciometrami na ovládanie hlasitosti. Absenciu vstavanej navigácie nahrádza prítomnosť modernej mobilnej konektivity. Rozhranie Android auto fungovalo pri testovanom kúsku ešte klasicky, teda cez kábel. Za užitočnú pomôcku testovaného exemplára považujem aj príplatkovú parkovaciu kameru s príjemnou kvalitou vyobrazenia.

Silnou stránkou kompaktnu značky Škoda je aj vzdušný koncept interiéru

Okrem vyššie popísanej hry na efekt zaujme Scala ešte viac svojou funkčnosťou a praktickým využitím. Rozumne navrhnutým odkladacím priečinkom s rukopisom simply clever sekundujú až nečakane vzdušné priestorové pomery v kabíne. Dostatočne nadimenzované predné sedačky s príjemnou dĺžkou chrbtovej časti disponujú pri výbave Ambition komfortným látkovým čalúnením. Reálne spokojný som bol taktiež so „šoférskou“ pozíciou za volantom obohatenou o adekvátne dobrý výhľad.

Medzi priestorových fenoménov kompaktného segmentu sa Škoda Scala radí aj vďaka vzdušnému konceptu druhého radu. Zadní pasažieri okrem dostatočne veľkého vstupného otvoru reálne ocenia fenomenálny priestor v pozdĺžnom smere. S rezervou priestoru pre nohy, resp. kolená tu môžu počítať aj vysokí jedinci. Dvaja urastenejší dospelí tu zároveň nebudú mať problém ani z hľadiska vnútornej šírky. Za mierne negatívne prekvapenie tu považujem absenciu centrálnej lakťovej opierky. Pohodu na palube v danom priestore, naopak, vylepšujú samostatné výduchy ventilácie, resp. prítomnosť zdrojových USB koncoviek.

Zadní pasažieri majú k dispozícii veľkorysý priestor

Rodinnú orientáciu si testovaný model obhájil aj pri batožinovom priestore. Adekvátne veľký kufor so základnou kapacitou veľmi slušných 467 litrov dokáže z praktickej stánky ešte viac vylepšiť pestré spektrum doplnkov. Užitočné háčiky v prípade testovanej konfigurácie doplnila aj fixačná sieť na drobnosti umiestnená v spodnej časti krycieho plata. Do priestoru pod podlahou sa zmestí užitočná dojazdová pneumatika, za ktorú sa nepripláca. Po sklopení zadných operadiel treba počítať s pomerne výrazným schodom, no maximálna prepravná kapacita dosahuje až 1410 litrov.

Testovaný exemplár v prostrednej výbave Ambition ponúka zaujímavý kompromis medzi výslednou cenovkou a nadobudnutou hodnotou. Štandardnou súčasťou danej výbavy je napr.: vyhrievanie predných sedadiel, dvoj-zónová automatická klimatizácia, tempomat, zadné parkovacie senzory alebo dokonca vyhrievanie dýzy predných ostrekovačov. Ďalšie pestré spektrum výbavy vrátane paketov či doplnkov je tradične k dispozícii v opcii.

Batožinový priestor disponuje v základe kapacitou 467 litrov

Príjemný spoločník

Kompaktný model Škoda Scala možno zaradiť do kategórie príjemných automobilov aj po stránke jazdných vlastností. V tomto ponímaní, resp. cenovej kategórii, ide zároveň aj o prekvapivo univerzálny automobil. inými slovami platí, že tradične všestrannú DNA značky Škoda, automobilka v prípade testovaného exemplára premieta aj do jeho jazdných vlastností.

Za až nečakane dospelé tu možno označiť vyladenie podvozka. Platí to aj napriek „len“ jednoduchej konštrukcie zadnej nápravy. Vyladenie pruženia je v kombinácii s racionálnymi 16-palcovým diskami veľmi dobre prispôsobené stavu našej cestnej infraštruktúry. Tlmiče dokážu bezproblémovo a s istotou pochytať bežné nedokonalosti našich ciest. Neduh v podobe prenosu spätnej energie do karosérie som v teste zaznamenal prakticky len pri nechcenom trafení reálne veľkej prepadliny. Vyslovene nervózne sa Scala nespráva dokonca ani pri svižnom prejazde cez priečnu nerovnosť v tiahlej zákrute!

Dospelosť testovaného modelu Škoda Scala podčiarkujú aj dobré fungujúce asistenčné systémy

Ten istý podvozok je na druhej strane garantom potrebnej dávky istoty pri dynamickej jazde, napríklad na zakrútených okresných cestách. Akceptovateľné náklony karosérie dopĺňa v danom režime režime až nečakane komunikatívne riadenie. Výhodou precíznej ovládateľnosti testovaného modelu pri dynamickom štýle jazdy je jeho mušia váha. Český kompakt v testovanej konfigurácii váži v dnešnej optike len cca 1,3 tony.Celkový pocíť dospelosti tu ešte vyšperkovalo pomerne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku, čo platí aj pre vyššie rýchlostné tempo.

Voľbou rozumu s univerzálnym potenciálom ostáva pri pohľade do cenníka taktiež výkonovo prostredná motorizácia 1,0 TSI s výkonom 110 koní. Najnovšia evolúcia moderného prepĺňaného 3-valca zapadá do mozaiky racionálneho a všestranného automobilu aj z hľadiska príjemnej kultivovanosti. Konštrukciu s nepárnym počtom valcov si pozorný vodič všimne len pri studenom štarte resp. voľnobežných otáčkach. Krútiaci moment spolu s výkonom graduje lineárne, teda s narastajúcimi otáčkami. V hornej polovici otáčkomera k tomu testovaná motorizácia pridáva aj temperamentnú zvukovú farbičku.

Motorizácia 1,0 TSI si veľmi dobre rozumie so 6-st. manuálnou prevodovkou

K pocitovo veľmi príjemnej jazdnej dynamike výrazne dopomáha klasická 6-st. manuálna prevodovka. Kulisa radenia ponúka presné dráhy a jednotlivé prevody sú zároveň rozumne odstupňované. Pri šikovnej práci s prevodovkou sa tak o nedostatok sily reálne netreba obávať ani pri obsadenom, resp. zaťaženom vozidle. V prípade absencie náklonnosti k automatickému radeniu, mi pri testovanej konfigurácii, potencionálny príplatok za DSG prevodovku nedáva prakticky žiadne opodstatnenie.

Skúšaný pohonný reťazec si za svoje služby aj pri automobile kompaktnej veľkosti nepýta prehnane veľa paliva a to prakticky v žiadnom režime jazdy. Celkový výsledný priemer sa v podmienkach zimného testu s nízkymi teplotami ustálil na akceptovateľnej hodnote 5,8 litra na každých 100 km. S vyslovene ľahkou nohou nie je v žiadnom prípade nadľudským výkonom ani zníženie celkového priemeru bližšie k 5-litrovej hranici. Finálny apetít maloobjemového prepĺňaného reťazca sa aj v tomto prípade v značnej miere odvíja od preferovaného štýlu jazdy. Pri energickejšom prejave aj preto dokáže spotreba stúpnuť na cca 7-litrov.

Spotreba paliva sa v každom režime jazdy pohybu v plne akceptovateľnom spektre

A celkový dojem?

Model Škoda Scala, má čo ponúknuť aj po niekoľkých rokoch od svojej premiéry. Ide o typického predstaviteľa tradičnej a predovšetkým univerzálnej DNA, tak typickej pre automobily značky Škoda. Testovaná racionálna konfigurácia ponúka veľmi zaujímavý pomer medzi cenovkou a následne nadobudnutou hodnotou. Príjemným bonusom na záver sú v prípade testovaného modelu, v súčasnosti aj akceptovateľné dodacie lehoty.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Škoda Scala 1,0 TSI Ambition
Dĺžka: 4 362 mm
Šírka: 1 793 mm
Výška: 1 469 mm
Rázvor: 2 649 mm
Objem kufra: 467 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1216-1402 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 202
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,0 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,2 – 5,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8 l/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Verzia/cena
Škoda Scala 1,0 TSI Ambition (testovaný model) od 18 510 €
Škoda Scala 1,0 TSI (95 koní) Active od 16 390 €

Exit mobile version