Škoda sa v posledných mesiacoch vezie na vlne modelovej ofenzívy takpovediac na všetkých frontoch. Horúcou novinkou posledných dní je úplne nové elektrické SUV Elroq, ktoré sa hierarchicky radí pod modelový rad Enyaq. Faceliftové retuše podstúpili kľúčové modely Scala, Kamiq i Octavia. Za najviac očakávané novinky aktuálneho roka možno napriek tomu s určitosťou označiť príchod nových generácií veľkého SUV Kodiaq ako aj tradičnej vlajkovej lode okrídleného šípu, ktorou je modelová rodina Škoda Superb. Chvályhodné je, že obľúbený zástupca v segmente klasických automobilov strednej triedy pri svojej najnovšej štvrtej generácii zbytočne neexperimentoval. Tradične koncipovaným karosárskym verziám sekunduje naďalej príjemne pestrá paleta pohonných jednotiek, v ktorej stále figurujú moderné a efektívne turbodiesle. Pri prvom stretnutí s novou generáciou vrcholného modelu značky Škoda sme mali možnosť preveriť žiadanejšiu a zároveň praktickejšiu karosársku verziu typu kombi skombinovanú práve so základnou vznetovou motorizáciou.
Úplne nový model Škoda Superb Combi s modernou a úspornou motorizáciou 2,0 TDI Evo (150 koní), skombinovanou so 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou a vstupnou výbavovou verziou Selection, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.
Rýchle fakty:
- K hlavným európskym stáliciam stále prestížneho segmentu klasických automobilov v strednej triede patrí dlhodobo Škoda Superb. Česká automobilka má aktuálne v ponuke už jeho štvrtú novodobú generáciu.
- Význam a dôležitosť najnovšej evolúcie vlajkovej lode značky Škoda pripomína zachovanie dvojice karosárskych verzií. Obľúbené a prakticky orientované kombi aj naďalej dopĺňa reprezentatívna limuzína.
- Evolučne pozmenený dizajn nového modelu Škoda Superb vsádza na sumárne o niečo viac uhladené karosárske línie s dôrazom na čo najlepšiu aerodynamiku. Status reprezentatívnej vlajkovej lode tu podvedome pripomína rozmerovo majestátna maska.
- Tradičnou cnosťou modelu Škoda Superb bol vždy kráľovský priestor na palube. Najnovšia generácia dopĺňa prirodzene očakávanú cnosť originálnym a nateraz neopozeraným konceptom interiéru. Moderným digitálnym hračkám sekunduje vítaná inovácia v podobe úplne nového a zároveň konfigurovateľného hardwarového modulu Smart Dials v centrálnej časti palubnej dosky.
- Mnohí s určitosťou ocenia, že po stránke jazdných vlastností vo všeobecnej rovine citeľne dospelejšia nová generácia modelu Škoda Superb, dokáže aj v dnešnej dobe ponúknuť najnovšiu evolúciu energických a zároveň mimoriadne úsporných turbodieslov. Reálne racionálny zmysel dáva už základná výkonová TDI verzia s pohonom predných kolies.
Fotogaléria Škoda Superb Combi
História značky Škoda sa datuje už od roku 1895. Za takmer 130 rokov existencie dokázal okrídlený šíp dať svetu veľké množstvo zaujímavých modelov. K historicky najúspešnejším epochám mladoboleslavskej automobilky sa určitosťou radí jej súčasná éra spojená s koncernom VW. Od druhej polovice 90.-tych rokov minulého storočia sa začalo modelové portfólio českého výrobcu dynamicky rozvíjať. Rok 2001 priniesol zároveň návrat klasickej vlajkovej lode.
V tom čase znovuzrodená Škoda Superb sa pri svojom označení inšpirovala rovnomennými prestížnymi modelmi z 30. a 40.-tych rokov minulého storočia. Druhá novodobá generácia rozšírila ponuku karosárskych verzií v premiére o karosársky variant typu kombi. Kontinuálne rastúcu popularitu vrcholného českého modelu vyšperkovala nadčasová minulá generácia, z ktorej sa za takmer 10 rokov produkcie celkovo minulo rekordných 845-tisíc kusov.
Najnovšiu evolúciu vrcholného modelu s logom značky Škoda sme oficiálne spoznali v závere uplynulého roka. Novinka je postavená na najnovšej modifikácii podvozkovej platformy MQB Evo prispôsobenej i na zástavbu elektrifikovaných motorizácií. Po koncepčnej stránke si automobilka v porovnaní s predchodcom vybrala pred revolúciou cestu systematickej evolúcie. Samozrejmosťou je prítomnosť najnovších výbavových prvkov vrátane bezpečnostných a asistenčných systémov či digitálnych hračiek. Chvályhodné je, že v časoch, keď konkurencia čoraz viac racionalizuje produktové portfólio, si nový Superb zachoval obe karosárske varianty. Prednosť v tomto prípade dostalo preferovanejšie kombi, ktoré vo výrobe už o niekoľko mesiacov neskôr doplnila reprezentatívna limuzína. Novinka zároveň po prvýkrát v histórii nesie slovenský rukopis. Jej produkcia prebieha vo výrobnom závode v Bratislave.
Príjemne pestrej palete pohonných jednotiek dominujú klasické spaľováky. Vstupnou bránou do sveta Škoda Superb je mild-hybridná evolúcia benzínového motora 1,5 TSI e-TEC s výkonom 150 koní. Silnejšou zážihovou voľbou je verzia 2,0 TSI s výkonom 204 koní. Identický základ využíva taktiež výkonová špička celého modelového radu. Prepĺňaný benzínový 2-liter (2,0 TSI) je v tomto prípade vyladený až na 265 koní a kombinuje sa výhradne s pohonom 4×4. Naftový základ reprezentuje testovaná motorizácia 2,0 TDI Evo s výkonom 150 koní a pohonom prednej nápravy. Vznetovou špičkou je následne identická motorizácia 2,0 TDI Evo s výkonom 193 koní a štandardne dodávaným pohonom všetkých kolies. Výsadou výhradne karosárskej verzie Combi je zároveň úplne nový plug-in hybrid. Motorizácia 1,5 TSI PHEV s až 25,7 kWh batériou disponuje výkonom 204 koní a kombinuje sa s pohonom prednej nápravy. Pre všetky vyššie spomenuté motorizácie je štandardom spolupráca so 7-st. dvosjpojkovým DSG automatom. Výnimkou je verzia PHEV, ktorý využíva 6-st. DSG automat.
Uhladenejší elegán
Nová generácia modelu Superb pôsobí v porovnaní s predchodcom sumárne serióznejším dojmom. Početné ostré krivky s dynamickým elementmi nahradili citeľne uhladenejšie línie s dôrazom na čo najlepšiu aerodynamiku. Tá sa i v prípade praktickejšieho karosárskeho variantu pýši špičkovou hodnotou 0,25 Cx. V princípe decentný medzigeneračný nárast rozmerov je najviac cítiť pri o 40 mm veľkorysejšej dĺžke. Opticky napriek tomu pôsobí novinka citeľne majestátnejšie. Palec hore dávam taktiež skutočnosti, že testovaný exemplár vyzerá k svetu a reprezentatívne už vo vstupnej výbavovej verzii Selection.
Dominantou nízko posadených predných partií je reálne veľkorysá 8-uholníková maska. Pre značku Škoda typický výplet s vertikálnymi lamelami s efektným zalomením vo vrchnej časti zdobí orámovanie vo farebnom štýle Dark Chrome. Na dominantnú líniu masky po stranách plynule nadväzujú predné svetlomety. Prepracovaný svetelný podpis dopĺňa nová LED technika s efektnými modrými segmentmi. Pozitívne je, že vrcholné LED svetlá si je možno priplatiť už v základe, čo bol aj prípad testovaného exemplára. Za tmy suverénnemu svetelnému účinku predovšetkým v diaľkovom móde sekunduje veľmi jemne a zároveň spoľahlivo pracujúca funkcia tieňovania. Dôraz na čo najlepšie obtekanie vzduchu pri predných partiách pripomína štýlové zaoblenie spodnej línie prednej kapoty. Čiastočne športový nádych prednej časti formuje modul predného nárazníka. Na dynamicky tvarovanú spodnú líniu nadväzuje temperamentný výplet ako aj funkčné postranné prieduchy.
Pri pohľade z profilu je najviac cítiť už spomenutú vizuálnu majestátnosť. Nová Škoda Superb Combi si už opticky zakladá na maximalizácii praktickej stránky spojenej s bezkonkurenčným vnútorným priestorom praktickejšieho karosárskeho variantu. Prioritne uhladené aerodynamické línie v tomto priestore najviac „rozbíja“ výrazný prelis kopírujúci líniu bočných kľučiek. Štýlový podtón nemožno uprieť jemne sa zužujúcej línii bočného presklenia s efektným pochromovaným orámovaním. Testovaný exemplár lakovaný v príplatkovej modrej metalíze s dovetkom Cobalt esteticky optimálne dopĺňajú rovnako príplatkové a zároveň rozmerovo prostredné 18-palcové disky kolies v svetlom odtieni.
Uhladený aerodynamický podtón dominuje rovnako zadným partiám. Dôraz na čo najlepšie obtekanie vzduchu tu pripomína zapracovanie rozmerovo akurátneho strešného spojlera vrátane jeho postranných elementov. Pomerne úzke koncové svetlá s tradičným „kryštálovým“ motívom a efektným svetelným podpisom nový Super Combi rozširujú a zároveň pritláčajú smerom k vozovke. Najnovšiu dizajnovú evolúciu mladoboleslavskej automobilky v tomto priestore pripomína stvárnenie centrálneho nápisu Škoda. Proporčne jednoliaty vzhľad dostal taktiež zadný nárazník, ktorý v spodnej časti decentne ozvláštňuje plastový modul s úzkymi obrazovými svetlami.
Kráľovstvo priestoru
V interiéri nového modelu Superb s odmyslením si nadštandardného vnútorného priestoru nezostal v porovnaní s predchodcom kameň na kameni. Škoda sa v prípade novinky snažila čo najviac umocniť akcent vlajkovej lode, čomu zodpovedá autentická architektúra s veľmi pekne namiešaným mixom moderných dotykových displejov, štýlového ambientného podsvietenia a klasických ovládacích prvkov.
Vo všeobecnosti originálny koncept palubnej dosky disponuje na diskusnom poli ostro rozoberanom riešení v podobe tak trochu zvláštneho zapracovania displeja prístrojového panela s vrchnou líniou klasickej tieniacej „kaplnky.“ Daná konštrukcia je vo všeobecnosti prispôsobená za zástavbu Head-up displeja. Z technického prevedenia ma v tomto prípade subjektívne o niečo viac „ruší“ pomerne výrazné orámovanie spomenutej obrazovky v lesklom plaste, čo vo finále tak trochu narúša status vlajkovej lode. Zároveň platí, že samotný vodič toto netradičné konštrukčné riešenie pri jazde podvedome nevníma. Pozornému oku neunikne taktiež detail v podobe odlišných fontov písma na ľavej združenej páčke pod volantom a pozične zrkadlovo umiestnenom „koncernovom“ voliči prevodovky.
Z autentických riešení nemožno opomenúť zapracovanie postranných výduchov ventilácie. Tie sú na prvý pohľad ukryté v línii dizajnového rebrovania v celej stredovej línii palubnej dosky. Druhou stranou mince efektného riešenia je o niečo náročnejší proces čistenia daného elementu napríklad od prachu.
Testovaná konfigurácia Selection v rámci sumárneho wow efektu boduje príplatkovým a farebne zaujímavým interiérom Lounge. Jeho výsadou je hodnotne pôsobiaci a zároveň na dotyk príjemný materiál Artisyn, ktorý okrem sedačiek zdobí taktiež centrálnu časť palubnej dosky či výplne vo dverách. Ako emočnú čerešničku tu možno označiť prešívanie s temperamentným oranžovým stehom.
Nová Škoda Superb dokáže okrem efektných riešení potešiť stále príjemným spektrom klasických ovládacích prvkov. S odmyslením si prehľadných hardwarových tlačidiel, resp. ovládačov na volante sa do identickej kategórii radí funkčná Simply Clever novinka v podobe centrálne modulu s názvom Smart Dials. Najdôležitejšie tlačidlové funkcie klimatizácie dopĺňajú tri prehľadné multifunkčné otočné ovládače. Postrannú reguláciu teploty, resp. intenzity vyhrievania sedadiel dopĺňa centrálny ovládač, ktorý je možné prostredníctvom infotainmentu naprogramovať až na celkovo štyri preferované funkcie. Patrí sem napríklad regulácia hlasitosti, sila ventilátora, smer fúkania vzduchu, ale napríklad i zoomovanie mapy.
Nová pozícia ergonomicky príjemného voliča prevodovky znamená, že ovládanie stieračov a ostrekovačov sa presunulo na susednú páčku smeroviek. Konzervatívne orientovaní používatelia si budú musieť na novú pozíciu ovládania stieračov určitý čas zvykať. Alternatívne elegantné riešenie predstavuje prednastavenie automatickej funkcie. Zaužívanej tradícii značky Škoda ostáva verné ovládanie tempomatu zastrešené o niečo nižšie umiestnenou „páčkou.“
Vyššie spomenutý plne digitálny prístrojový panel v tak trochu kontroverznom balení ponúka veľmi peknú, dobre čitateľnú a zároveň detailnú grafiku. Mozaiku pestrých údajov z palubného počítača, medzi ktorými figuruje napríklad i monitorovanie teploty chladiacej kvapaliny a oleja, dopĺňa viacero variácií vyobrazovania. Simulácii klasických budíkov sekunduje minimalistický náhľad vhodný na nočné jazdy alebo zobrazenie mapového podkladu.
Najnovšiu evolúciu digitálnych hračiek ponúka nová Škoda Superb osvojila taktiež v rámci palubného infotainmentu s až 13-palcovou dotykovou obrazovkou. Veľmi peknému grafickému prostrediu sekundujú bleskurýchle rekcie na dotykové povely. Prostredie úvodných obrazoviek si je možné personálne prispôsobiť prostredníctvom širokého spektra ponúkaných widgetov. Z praktickej stránky dávam palec hore permanentnej prítomnosti spodnej lišty s dôležitými skratkami. Na rozmerovo identickom riadku vo vrchnej časti obrazovky si je možné personálne predvoliť ďalšie dôležité funkcie vozidla vrátane menu asistenčných systémov, deaktiváciu štart/stop či pohotové zapnutie Auto holdu.
S odmyslením si veľmi dobre pracujúcej vstavanej navigácie s online podporou je samozrejmosťou prítomnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Vzhľadom na predispozície veľkej obrazovky považujem pri testovanej konfigurácii za mierne sklamanie o niečo menej ostré a zároveň mierne disproporčné vyobrazenie náhľadu parkovacej kamery. Pri tesnom manévrovaní s rozmerovo veľkorysým kombi ide napriek tomu o vítanú pomôcku, za ktorú si netreba priplácať ani v úplnom základe. Mnohými očakávaným prvkom je taktiež hlasové ovládanie, ktoré pri nových modeloch Škoda nateraz ešte nepodporuje slovenský jazyk.
V súvislosti s veľkým a na nechcené stopy po odtlačkoch prstov prirodzene náchylným displejom sa Česi vyznamenali v princípe jednoduchým, no zároveň dokonale funkčným riešením. Veľmi pestrú mozaiku Simply Clever nápadov teraz dopĺňa veľmi praktická čistiaca „hubka“ odložená vo veľkorysej konzole s množstvom odkladacích priečinkov, vrátane podložky s indukčným nabíjaním smartphonu.
Koncepčnou ozdobou a zároveň aj konkurenčnou výhodou modelu Škoda Superb bol vždy nadštandardný vnútorný priestor. Na tejto skutočnosti sa nič nemení ani pri najnovšej generácii. Dôležitým pilierom prvotriedneho cestovného komfortu sú predné sedačky. Testovaný exemplár disponoval tzv. základnými sedačkami, ktoré kombinujú mechanické nastavenie sedáka s elektrickým donastavením operadla. V rámci veľkorysej konštrukcie, dobrej fixácie tela a celkovo príjemného cestovného komfortu vrátane dlhých diaľničných presunov si sedačky zaslúžia absolutórium. Príjemným spestrením už tejto vstupnej verzie je dostupnosť trojice masážnych vakov v spodnej časti operadla, ktoré umožňujú aktiváciu pomerne pestrého sveta masážnych funkcií. Vzhľadom na celkovo veľkorysé proporcie reprezentatívno-rodinného kombi musím pochváliť dobrý výhľad z vozidla.
Už letný pohľad do druhého radu prezrádza, že pre nový Superb sú stále veľmi dôležití taktiež zadní pasažieri. V rámci kvalitatívnej stránky chválim prakticky identické hodnotné stvárnenie vnútorných výplní druhého páru dverí. Cestujúci v druhom rade majú taktiež k dispozícii povrchovo upravené boxy vo dverách s čalúnenou výstelkou. Prístup na palubu, resp. montáž detských autosedačiek uľahčuje veľký vstupný otvor. V zadnej časti kabíny sa veľmi pohodlne prepraví dvojica urastených dospelých, pričom aj nadštandardné konfekčné veľkosti tu budú mať stále značnú priestorovú rezervu pre nohy i kolená. Potencionálny prostredný pasažier už musí počítať s prítomnosťou pomerne výrazného stredového tunela. Sumárny cestovný komfort v tomto priestore vylepšujú samostatné výduchy ventilácie s vlastnou zónou regulácie teploty, zdrojové koncovky či centrálna lakťová opierka prispôsobená na uchytenie tabletu.
K priestorovým fenoménom svojej triedy patrí novinka aj pri batožinovom priestore. Karosárska verzia typu kombi poteší symetrickým tvarovaním a základnou prepravnou kapacitou na úrovni až 690 litrov. To je mimochodom o 30 litrov viac ako ponúkal predchodca. Proporčne obrovskému priestoru s vysokoposadenou líniou krycej roletky sekunduje hodnotné čalúnenie bočných stien či praktické postranné úložne boxy. Do priestoru pod podlahou sa stále zmestí užitočná dojazdová pneumatika dostupná v opcii. Už podvedome očakávanú smršť praktických pomocníkov reprezentuje veľký počet kotviacich pomôcok vrátane pestrého spektra háčikov. Samozrejmosťou je prítomnosť otvoru na prepravu dlhých predmetov, ako aj možnosť sklápania zadných operadiel delených v pomere 60/40 priamo z kufra. Po realizácii daného úkonu síce nevznikne dokonalá rovina, no maximálna prepravná kapacita disponuje hodnotou 1920 litrov. K prakticky funkčným detailom radím už spomínanú kryciu roletku, ktorá okrem manuálneho režimu obsluhy disponuje funkciou automatického zatiahnutia.
Nová generácia modelu Škoda Superb Combi dokázala veľmi príjemne prekvapiť výbavovými prvkami dostupnými už takpovediac v základe. Testovaná konfigurácia Selection disponuje automaticky pestrou škálou bezpečnostných a asistenčných systémov, adaptívnym tempomatom, parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, cúvacou kamerou, bezkľúčovým štartovaním, trojzónovou automatickou klimatizáciou, akustickými bočnými oknami, vstavanou navigáciou, prednými sedačkami s vyhrievaním a masážnou funkciou či pestrým spektrom pomocníkov s rukopisom Simply Clever. Z prvkov v opcii stoji za zmienku investícia do vrcholných LED Matrix svetlometov, ale taktiež výbavový balík (Transport paket) zahŕňajúci napríklad: elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru, automatickú kryciu roletku a zároveň bezkľúčový prístup.
Nafta dáva zmysel
Nový Superb si svojím komplexným statusom obhájiť pozíciu vlajkovej lode značky Škoda. Testovaná karosárska verzia typu kombi s odmyslením si adekvátne reprezentatívneho statusu dokáže zároveň výborne poslúžiť ako prakticky rodinný automobil. V Mladej Boleslavi dopriali svojmu vrcholnému modelu široké spektrum technologických inovácií. Na poli pohonných jednotiek ich prioritne reprezentuje úplne nový a zároveň efektívny plug-in hybrid. Posledné slovo napriek tomu s určitosťou nepovedala ani v našich končinách mimoriadne obľúbená nafta. V teste to dokonale potvrdil slabší, no zároveň precízne úsporný turbodiesel z radu Evo.
V rámci konštrukcie podvozka disponuje novinka už v základe sofistikovaným viacprvkovým zavesením všetkých kolies. Významnou inováciou nového modelu Škoda Superb je nová konštrukcia adaptívnych tlmičov. Daný výbavový prvok je automaticky vyhradený pre najvyššiu výbavu L&K, no doplatiť si zaň možno už v základnej verzii Selection.
Testovaný exemplár ale sofistikovaným podvozkom nedisponoval. Prítomnosť „len“ základných tlmičov s určitosťou nepovažujem za slabinu skúšanej konfigurácie. Vo všeobecnosti skôr tuhý podvozok sa v rámci vyladenia pruženia snaží ponúknuť takpovediac ideálny kompromis medzi komfortom a istotou pri svižnejšej jazde.
Filtrácia bežných nerovností, resp. iných drobných nedokonalostí našich ciest nepredstavuje pre skúšanú konfiguráciu jazdiacu na rozmerovo prostredných 18-palcových kolesách žiadny problém. Nový Superb zvláda taktiež prejazdy cez o niečo väčšie výtlky s ostrými hranami, resp. priečne nerovnosti. V daných podmienkach ale na druhej strane treba počítať s akusticky o niečo „buchotavejším“ prejavom predovšetkým smerom od zadnej nápravy.
Vyššie spomenutá pocitová tuhosť smerom od podvozka je veľkou výhodou pri temperamentnejšej jazde. Nová generácia je na dobrých asfaltoch suverénne najlepšie jazdiaci Superb v histórii. Veľkému rodinnému kombi rozhodne nie sú proti srsti ani technickejšie cestné úseky bohaté na zákruty.
Podvedomý úsmev na tvári dokáže v daných podmienkach navodiť presné držanie zvolenej jazdnej stopy, pod ktoré sa podpísalo pomerne citlivé vyladenie riadenia. Testovaný exemplár bez tzv. progresívnej funkcie prekvapil taktiež pocitovo tuhšou odozvou elektronického posilňovača riadenia. Základný naftový motor neponúka tradičný volič jazdných režimov. Citeľne temperamentnejšiu odozvu pohonnej jednotky je možné i tak dosiahnuť jednoduchým prepnutím prevodovky do režimu S.
Veľkému rodinnému kombi so základnou vznetovou motorizáciou v sumári zo všetkého najviac pristane skôr pohodový a rozvážny štýl jazdy. Dôraz na špičkovú aerodynamiku sa logicky odzrkadlil vo veľmi dobrom odhlučnení priestoru pre posádku. V kabíne novinky panuje plne akceptovateľná akustická pohoda taktiež pri vyšších rýchlostiach vrátane diaľničného tempa.
Prednosťou novej generácie turbodieslov z radu Evo je dôraz na čo najlepšiu kultivovanosť. To, že pohonná jednotka spaľuje naftu, pozorným ušiam neunikne prioritne pri studených štartoch, resp. charakteristicky drsnejším prejavom vo vyššom spektre otáčok. Testovaná verzia 2,0 TDI s výkonom 150 koní sa kombinuje výhradne s pohonom predných kolies. Ponúkaná výkonová porcia v mantineloch bežného používania hravo postačuje i na plne obsadené vozidlo. S novinkou sa zároveň netreba obávať ani výjazdov do hornatejších oblastí s topograficky náročnejším terénom. Prirodzeným výkonovým limitom sú v tomto prípade odozvou „len“ obyčajné pružné zrýchlenia. Na to je dobré myslieť napríklad pri plánovaní bezpečných predbiehacích manévrov, napríklad na okreskách.
Precízny dojem z pohonnej jednotky vo mne subjektívne umocnili príjemne pohotové reakcie na „plyn.“ Testovaný exemplár musím v tomto kontexte pochváliť za precíznu súhru turbodiesla so 7-st. dvojspojkovou prevodovkou. Táto skutočnosť teší o to viac, že vyladenie softwaru DSG prevodovky ešte relatívne prednedávnom nepatrilo k silným stránkam naftových modelov značky Škoda. Automat teraz radí vo všeobecnosti veľmi hladko a jemne. Počas testu dokázal v situáciách, keď som to podvedome očakával, nielen plachtiť, ale zároveň sa taktiež prirodzene oprieť o ponúkaný krútiaci moment 360 Nm. Za príplatok je tu k dispozícii taktiež funkciou manuálneho radenia prostredníctvom pádiel pod volantom. Tento prvok výbavy mi ale v prípade veľkého kombi s rodinnou orientáciou nedáva príliš veľký zmysel.
Mozaiku modernej vlajkovej lode kompletizujú precízne odladené asistenčné systémy. Legislatívne povinného „pomocníka“ v podobe monitorovania rýchlostných limitov je možné spolu so sledovaním jazdných pruhov pohotovo vypnúť prostredníctvom skratky na volante. Prioritne pri dlhých diaľničných presunoch mi k dokonalosti chýbalo o niečo málo benevolentnejšie nastavenie adaptívneho tempomatu. Ten aj pri najnižšie nastavenej vzdialenosti odstupu reagoval na vpredu idúce vozidlá predsa len o niečo impulzívnejším spomalením.
Na prvý pohľad nenápadná konfigurácia so základným turbodieslom dokázala o svojich kvalitách naplno presvedčiť v disciplíne spotreby paliva. Výsledný testovaný priemer sa aj bez vysloveného snaženia ustálil na hodnote 5,3 l/100 km. Pri vyslovene predvídavej jazde je dokonca reálne pokorenie magickej 5-litrovej hranice. Naopak, pri viac zážitkovom charaktere jazdy bude spotreba stále oscilovať v okolí 6-litrov. Za nečakané prekvapenie považujem taktiež mestský apetít s hodnotu 5,7 l/100 km. Mimo mesto vyobrazil palubný počítač udaj 4,5 l/100 km a diaľničná spotreba sa ustálila na hodnote 5,5 litra Obrovskou konkurenčnou výhodou rodinného kombi s úspornou naftovou pohonnou jednotkou a 66 litrovou nádržou je dojazd na jedno natankovanie. V realite redakčného testu dokázal s rezervou pokoriť špičkovú hranicu 1200 km.
A celkový dojem?
Nová generácia modelového radu Škoda Superb je jednou z najočakávanejších noviniek okrídleného šípu v aktuálnom roku. Vlajková loď zaujme zmysluplnou evolúciou predchodcu doplnenou nielen o nový dizajn, ale teraz taktiež citeľne kreatívnejšie a autentickejšie stvárnenie opäť príkladne priestranného interiéru. Žiadanejšia verzia typu Combi dokáže poslúžiť ako ideálny rodinný automobil. Najväčšou ozdobou testovanej konfigurácie je napriek tomu nová generácia usporeného a zároveň príjemne energického základného turbodiesla.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Superb Combi 2,0 TDI Evo (150 koní) Selection
Dĺžka: 4 902 mm
Šírka: 1 849 mm
Výška: 1 482 mm
Rázvor: 2 841 mm
Objem kufra: 690 litrov
Motor: vznetový (diesel)
Pohon: predných kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 360
Pohotovostná hmotnosť: 1682-1865 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 222
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,0 – 5,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,3 l/100 km
Pneumatiky: GoodYear Eagle F1
Verzia/cena
Škoda Superb Combi 2,0 TDI Evo (150 koní) Selection (testovaný model) od 45 630 €
Škoda Superb Combi 1,5 TSI e-TEC Selection od 42 230 €