Autoinak.sk

Test: Škoda Superb iV – Zelená alternatíva

Test Škoda Superb iV

Škoda je dlhodobo suverénne najobľúbenejšou automobilovou značkou nášho trhu. S odmyslením si prirodzenej historickej spätosti so Slovenskom sa modely s okrídleným šípom tešia veľkej obľube aj vďaka širokému modelovému portfóliu a vysokej pridanej hodnote. V Českej republike ale myslia aj na automobilovú budúcnosť. Okrem tradičných konvenčných pohonov sa onedlho dočkáme avizovanej premiéry plne elektrického SUV Škoda Enyaq iV. Alternatívne formy pohonu má Mladá Boleslav v ponuke už aj dnes. Plne elektrické Citigo iV dopĺňajú aj hybridné verzie. V teste sme preverili najvyspelejšiu z nich v podobe externe nabíjateľného plug-in hybridu, ktorý ponúka vlajková loď – model Superb iV.

Nový model Škoda Superb iV, ktorý kombinuje benzínový motor 1,4 TSI s elektromotorom a 6-stupňovým automatom, v špičkovej výbave Laurin & Klement, nám na test zapožičala spoločnosť Galimex.

Rýchle fakty:

Fofogaléria Škoda Superb iV

Označenie Superb používala Škoda po prvýkrát v rokoch 1934 – 1949 pri svojom vtedajšom luxusnom modeli. Slávne meno sa do modelového portfólia českej automobilky po druhýkrát vrátilo až v roku 2001, a to pri označení prvej generácie novodobej vlajkovej lode. Kým druhé pokračovanie vlajkovej lode s okrídleným šípom v znaku potvrdilo správnosť svojej existencie, tak z aktuálnej tretej generácie predstavenej v roku 2015 sa stal predajný bestseller.

To, ako veľmi je model Superb pre značku Škoda dôležitý, jasne demonštroval aj rozsiahly facelift z minulého roku. Automobilka sa okrem obligátnych zmien v podobe zahladenia vrások prostredníctvom decentnej dizajnovej retuše vo významnej miere zamerala aj na technickú stránku. Nositeľom inovácií sú v tomto smere napríklad špičkové Matrix LED svetlá, vylepšené asistenčné systémy alebo dostupnosť plne digitálneho prístrojového panelu. Neočakávaným bonusom spomínaného faceliftu je príchod dvoch úplne nových verzií. Okrem nového outdoorového modelu Superb Scout s vyššou svetlou výškou predstavuje významný míľnik v histórii značky aj príchod vôbec prvého plug-in hybridného modelu s logom Škoda. A tým testovaný model Superb iV.

Elektrifikované modely značky Škoda nesú v názve prívlastok iV.

Škoda prostredníctvom zaradenia externe nabíjateľného hybridu do ponuky v prvom rade predvídavo reaguje na neustále narastajúce legislatívne nároky na produkciu emisií. Na druhej strane je mimoriadne sympatické, že Superb iV sa v tomto smere určite nestáva len okrajová záležitosť určená pre fanatikov danej technológie. Okrem racionálne nastavenej cenovky je výhodou, že plug-in hybridná technológia je dostupná pri oboch karosárskych verziách, teda pri liftbacku i kombi. Nový Superb iV je zároveň k dispozícii až v štyroch výbavách, od najdostupnejšej Ambition až po luxusnú L&K.

Pod skratkou iV sa ukrýva kombinácia zážihového prepĺňaného 4-valca 1,4 TSI s výkonom 115 kW a 250 Nm a elektromotora s výkonom 85 kW a 330 Nm. Elektromotor je integrovaný priamo do prevodovky. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy následne dosahuje 217 koní, teda 160 kW a 400 Nm. Pre úplnosť doplňme, že plug-in hybrid sa kombinuje výhradne so 6-stupňovým DSG automatom a pohonom predných kolies.

Plug-in hybridná technológia značky Škoda kombinuje benzínový motor 1,4 TSI s elektrosústavou.

Nenápadné dizajnové zmeny

Predovšetkým konzervatívnejšie orientovaná klientela bezpochyby ocení, že plug-in hybridná Škoda Superb iV nedáva navonok žiadnym spôsobom okázalo najavo, že v jej útrobách okrem konvenčnej motorizácie pracuje aj elektrická sústava. Inými slovami platí, že dizajnové zmeny sú v porovnaní so štandardnými súrodencami vyslovene decentné. Medzi najzásadnejších identifikátorov tejto ekologicky orientovanej novinky sa aj preto navonok radia paradoxne zelené tabuľky s evidenčným číslom.

Prednej časti dominuje aerodynamický optimalizovaný nárazník. Jednou z najzásadnejších vizuálnych zmien v porovnaní s konvenčnými motorizáciami predstavuje špeciálne upravená maska chladiča. V tomto prípade je jej rebrovanie len opticky naznačené. V danom priestore je pomerne nenápadne zamaskovaný aj nabíjací konektor. Vizuálnou dominantou predných partií ostávajú aj v tomto prípade dizajnovo výrazné svetlomety. Tie pri testovanom exemplári disponovali užitočnou Matrix LED funkciou so špičkovou svetelnou účinnosťou.

Predná časť modelu Superb iV dostala autentickú masku chladiča.

Pri pohľade z profilu padne do oka ďalšia špecialita plug-in hybridného modelu Škoda Superb iV. Vizuálne zaujímavo tu pôsobia aj aerodynamické 19-palcové disky kolies Vega Aero s kontrastným dvojfarebným vyhotovením. Na celkovej elegancii sa vo finále okrem kolies podpísala aj štýlová biela metalíza s prívlastkom Moon.

Prepracovaným svetelným podpisom sa v rámci faceliftu môžu pochváliť aj modifikované koncové svetlá. Ozdobou zadných partií je okrem toho aj štýlový nápis Škoda, umiestnený na dverách batožinového priestoru. Toto riešenie po modernizácii pri všetkých verziách vystriedalo dovtedy používané fabrické logo. Symbolicky naznačené koncovky výfukov v spodnej časti nárazníka sú pri hybridnej verzii plne akceptovateľné. Hlavným identifikátorom pohonu v útrobách sa vo finále stáva ale až štítok iV. Identickým označením sa pýšia všetky modely z Mladej Boleslavi s aplikáciou elektrifikovanej formy pohonu.

Dizajnové zmeny verzie iV sú v porovnaní s bežným Superbom skôr kozmetické.

Hlavné prednosti zostali zachované aj v interiéri

Podobný trend ako pri exteriéri si nový Superb iV zachoval aj v kabíne, resp. v rámci koncepcie pracoviska vodiča. Pri letmom pohľade si logicky dané špecifické rozdiely medzi konvenčným pohonom a hybridom nemusí všimnúť úplne každý. Za doménu špičkovej verzie L&K možno v oboch prípadoch pokladať nielen bezchybnú úroveň dielenského spracovania, ale aj voľbu použitých materiálov. Bez prílišného preháňania tu platí, že sa z hľadiska kvalitatívneho dojmu vlajková loď značky Škoda nemusí za nič zásadné hanbiť ani pri porovnávaní s prémiovou konkurenciou.

Na druhej strane celkový vek modelu v sebe už tak trochu odrážajú niektoré detaily. Aj keď je nová Octavia v rámci hierarchického postavenia o stupienok nižšie, je koncepčne mladšia. V porovnaní s testovaným modelom Superb aj preto dokáže ponúknuť napríklad modernejšie stvárnenie volantu, voliča automatickej prevodovky, ale aj iných drobných detailov, za ktoré vyberám napríklad modul ovládania svetlometov.

Pracovisko vodiča modelu Superb iV sa na prvý pohľad od toho s konvenčným pohonom prakticky neodlišuje.

Najdôležitejšie hi-tech výbavové inovácie po facelifte dostala aj Škoda Superb. Virtuálny, teda plne digitálny prístrojový panel s priemerom 10 palcov je štandardom od verzie Sportline. Jeho detailne prepracované grafické rozhranie s vynikajúcou čitateľnosťou a dostupnými grafickými layoutmi je dobre známe už aj z iných modelov značky. Najzásadnejšou zmenou v rámci testovaného plug-in hybridu predstavuje autentické stvárnenie otáčkomera. Jeho ľavá polovica slúži na vyobrazovanie aktuálneho stavu pri jazde na elektrickú energiu. Stupnica v ľavej časti, ktorá pri konvenčnom pohone vyobrazuje teplotu chladiacej kvapaliny, pri modeli iV zobrazuje aktuálny stav kapacity akumulátora. Pre úplnosť dodávam, že vodič napriek tomu neprišiel ani o údaj momentálnej teploty chladiacej kvapaliny. Ten je možný spolu s ďalšími informáciami vrátane teploty oleja sledovať v rámci jednotlivých položiek palubného počítača.

Prvotriednym grafickým stvárnením sa môže pochváliť aj palubný infotainment. Jeho dotyková obrazovka je v tomto prípade štýlovo zapracovaná priamo do centrálnej časti palubnej dosky. Okrem množstva nastavení a zaujímavých funkcií, vrátane širokého spektra online možností, aj v tomto prostredí pribudlo hneď niekoľko módov slúžiacich na monitorovanie hybridného pohonu. Okrem sledovania spotrieb a dojazdov oboch pohonov si tu môže vodič podľa potreby prispôsobovať aj režim pohonu. V štandarde preferuje Superb iV hybridný mód s dominantnou preferenciou jazdy na elektrinu. Prostredníctvom displeja si je môže nastaviť „natvrdo“ aj jazdu len na elektrinu, resp. hybridný mód, ktorý uschová energiu v batérii na neskôr. Napríklad v situáciách po prvotnom diaľničnom presune a až následnom využívaní v mestskej premávke.

Najviditeľnejšie zmeny zaznamenal prístrojový panel.

Ovládanie pohonu je možné jednoducho nastaviť aj prostredníctvom samostatného tlačidla „e mode“, ktoré je situované na stredovej konzole. Klasické jazdné módy známe z konvenčných súrodencov dopĺňa v tomto priestore aj samostatné tlačidlo Sport. Po jeho aktivovaní sú v maximálnej permanencii oba režimy pohonu, a tým je k dispozícii plný výkon pohonnej sústavy. Z ostatných ovládacích prvkov na palube si palec hore zaslúži „klasický“ a zároveň prehľadný modul klimatizácie. Toto riešenie sa mi v princípe páči oveľa viac ako jeho modernejšia evolúcia známa z hierarchicky mladších modelov značky Škoda.

Obrovskou konkurenčnou prednosťou sú aj v tomto prípadepriestorové pomery v kabíne. Veľkorysý a vzdušný priestor v prvom rade dopĺňajú nadštandarde nadimenzované a zároveň adekvátne pohodlné „kreslá“. Identická priestorová situácia sa opakuje aj v druhom rade. Priam kráľovský priestor pre zadných pasažierov patrí všeobecne k hlavným konkurenčným výhodám modelu Škoda Superb. Testovaná výbava L&K je zároveň zárukou adekvátneho cestovného komfortu v druhom rade.

Veľkorysý priestor pre posádku ostáva doménou modelu Superb iV.

Implementácia plug-in hybridného pohonu a akumulátorov si na rozdiel od priestoru pre posádku vyžiadala určitú daň pri batožinovom priestore. Kufor modelu Superb iV pojme v základom usporiadaní 485 litrov. Toto je o rovných 140 litrov menej ako ponúka „bežný“ Superb. Aj keď je batožinový priestor pri testovanej konfigurácii už na prvý pohľad o niečo chudobnejší, z hľadiska praktického využitia by mala aj vyššie spomenutá kapacita s rezervou uspokojiť bežné prepravné nároky drvivej väčšiny majiteľov tohto modelu. Vzhľadom na prítomnosť Li-on batérie musel výrobca logicky výrazne zredukovať aj odkladací priestor pod podlahou. Do ponúknutého priestoru v zadnej časti kufra sa napriek tomu s rezervou zmestí nielen povinná výbava, ale aj nabíjacie káble. Škoda aj v tomto prípade ohuruje prítomnosťou množstva užitočných „simply clever“ riešení. Určitú nevýhodu vo finále z logických dôvodov predstavuje absencia aspoň dojazdovej náhradnej pneumatiky. Po sklopení zadných operadiel vzniká takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1610 litrov.

Prakticky to najlepšie z hľadiska výbavy, čím značka Škoda aktuálne disponuje, v sebe odráža práve testovaná výbava Laurin & Klement. Zo všetkých výbavových prvkov na palube stojí za zmienku napríklad kožené čalúnenie sedadiel, ventilácia predných sedadiel, sedadlo vodiča s masážnou funkciou, vyhrievanie zadných sedadiel, nezávislé kúrenie, kompletný balík asistenčných systémov, trojzónová automatická klimatizácia či audio značky Canton s 12 reproduktormi.

Batožinový priestor je v porovnaní s bežnými verziami na pohľad o niečo chudobnejší.

Automobil mnohých tvárí

Pred samotným prevzatím testovacieho exempláru Škoda Superb iV som vôbec nečakal, že práve tento model dokáže v jednom balení tak autenticky sprostredkovať rolu hneď niekoľkých koncepčne odlišných vozidiel. Novinka dokáže byť na jednej strane presvedčivým mestským elektromobilom, ale vzápätí aj potenciálne schopným hltačom diaľničných kilometrov. V sumári však platí, že úplne najviac jej vyhovuje kompromis v podobe povestnej zlatej strednej cesty.

Skôr ako sa prepracujeme k funkcii zaujímavého pohonného reťazca, pripomeňme si aj ďalšie veľmi dôležité atribúty tohto modelu. Mimoriadne komfortným a pohodlným vyladením podvozka pripomína aj verzia iV ostatných členov rodiny Superb. Adaptívny podvozok je v tomto prípade výbavovým štandardom už v základe. Predovšetkým v komfortnom nastavení dokáže novinka veľmi dobre a suverénne odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Špičkový cestovný komfort v prípade už v princípe tichého hybridu ešte viac umocňuje dôkladné odhlučnenie priestoru pre posádku.

Jazdné módy môže vodič ovplyvniť prostredníctvom dostupných nastavení.

Na druhej strane platí, že plug-in hybridnej verzii vlajkovej lode značky Škoda ani v športovom režime príliš nevonia vyslovene športová jazda na horskom priechode alebo okresnej ceste plnej zákrut. Aj napriek veľmi dobrému rozloženiu hmotnosti je práve v zákrutách najviac citeľná vyššia pohotovostná hmotnosť. Batérie, resp. hybridný systém sa podpísali pod prírastok hmotnosti približne na úrovni 135 kg. Kilá navyše sú cítiť aj pri brzdení. V tomto smere sa, samozrejme, nedá povedať, že by mal Superb iV nejaký problém so samotnými brzdami. Ich funkcia je ale aj s prihliadnutím na rekuperáciu pri porovnaní so súrodencami s konvenčným pohonom mierne odlišná. Vo finále platí, že na precíznu prácu s brzdovým pedálom si je v tomto prípade potrebné určitý čas zvykať.

Postupne sme sa prepracovali k samotnej funkcii hybridnej sústavy. Pri nabitej batérii sa po naštartovaní, resp. aktivovaní vozidlo prioritne správa ako hybrid s maximálnou preferenciou elektrického pohonu. Spaľovací motor sa v tomto režime dostáva k slovu prakticky až pri razantnom zošliapnutí pedála akcelerátora alebo v iných „extrémnych“ situáciách. V rámci jednotlivých nastavení si ale vodič môže napevno nastaviť aj len elektrický mód. V tomto prípade dokáže plug-in hybridný Superb pri rozumnom zaobchádzaní s pedálom akcelerátora určitý čas uháňať len na elektrinu a to prakticky aj diaľničným tempom! Vyslovene zážitkový mód, kedy je k dispozícii všetok deklarovaný výkon 215 koní, je k dispozícii po aktivovaní režimu Sport. V tomto prípade dokáže riadiaca jednotka naplno využiť potenciál oboch dostupných pohonov.

Súhra hybridného systému s automatickou prevodovkou je priam príkladná.

Dojazd čisto na elektrinu pri plne nabitej batérii predstavuje podľa výrobcu hodnotu 45 – 62 kilometrov. Spodná hranica je v závislosti od aktuálnych podmienok v praxi dosiahnuteľná aj pri menej šetrnom spôsobe jazdy. Naopak, pri predvídavej jazde nie je veľmi ťažké elektrický dojazd posunúť na úroveň cca 50 km. Okolo tejto hodnoty najčastejšie kulminoval aj údaj elektrického dojazdu v rámci redakčného testu. Pre úplnosť dodávam, že Superb iV sme testovali počas horúcich letných dní a na palube sme si zároveň dopriali aj plný cestovný komfort so zapnutou klimatizáciou, ktorá má vo finále určitý vplyv na maximálny dojazd.

Úroveň dojazdu čisto na elektrinu sa okrem jazdného štýlu odvíja aj od prostredia, v ktorom sa vozidlo používa. Predovšetkým v meste si dokáže určitú porciu elektrickej energie Superb iV aj opätovne vyrobiť prostredníctvom rekuperácie. Klasické brzdenie je v tomto smere dopĺňa užitočný režim automatickej prevodovky označený písmenom B, ktorý pri každom „uvoľnení plynu“ citeľne rekuperuje.

Po vybití Li-on akumulátora sa Superb iV prepne do hybridného módu.

Li-on batériu s kapacitou 13 kWh je logicky možné nabiť na plnú kapacitu z externého zdroja. Pri nabíjacom výkone 3,6 kW/h trvá tento proces z klasickej domácej 230 V siete v závislosti od počiatočného stavu batérie cca 5 hodín. O približne hodinu rýchlejšie riešenie predstavuje koncovka zapojená do elektrickej siete s napätím 400 V. Škoda Superb iV ale nepodporuje funkciu tzv. rýchlonabíjania. Návšteva moderných nabíjacích stojanov preto nedáva v tomto prípade prakticky žiadny zmysel. Testovaný exemplár si svoje opodstatnenie v rámci dobíjania plne obháji pri efektívnom využívaní tzv. „mŕtvych časov“, teda napríklad v noci, a ideálne v pohodlí domácej elektrickej infraštruktúry.

Ešte dôležitejší poznatok ako samotný dojazd na elektrickú energiu predstavuje v mojich očiach fakt, čo sa v rámci prevádzky vozidla stane po vybití akumulátora. V tomto prípade sa Škoda Superb iV „prepne“ do módu klasického hybridu, ktorý opäť využíva funkciu rekuperácie. Hybridný režim jazdy dáva najväčší zmysel predovšetkým pri používani v meste. Naopak, pri ustálenej jazde napríklad po diaľnici výhoda hybridu prakticky úplne zaniká.

Nevyhnutnosťou v rámci vlastníctva plug-in hybridu je jednoduchý prístup k elektrickej prípojke.

A aká je v praxi reálna spotreba modelu Škoda Superb iV? Na túto otázku sa prekvapivo nedá s určitosťou odpovedať. Pri plug-in hybride sa výsledná spotreba môže pohybovať reálne vo veľmi širokom rozmedzí. Hlavný vplyv na konečný údaj má okrem aktuálneho stavu akumulátora aj jazdný štýl a prostredie, v ktorom sa vozidlo používa. Na krátke vzdialenosti cca 40 – 50 km je v rámci pravidelného dobíjania reálne možné dochádzať prakticky s nulovou spotrebou benzínu!

Výrobcom udávaná zázračná hodnota 1,0 – 1,9 l/100 km vychádza z jazdy na prvých 100 km vo východiskovom hybridnom režime a pri plne nabitej batérii. V našom teste sa táto modelová situácia ustálila na veľmi peknom výslednom priemere: cca 3 l/100 km. Opačný extrém pri spotrebe predstavuje dynamické využívanie alebo absolvovanie dlhých trás po diaľnici. V tomto prípade sa spotreba paliva pohybuje na úrovni cca 7 l/100 km. Mimochodom, rodokmeň modelového radu Superb, v podobe pozície pohodlného hltača veľkej porcie kilometrov, sa vďaka 50-litrovej nádrži a schopnému akčnému rádiusu podarilo zachovať aj v prípade verzie s prívlastkom iV. Tému spotreba paliva uzatvorím odčítaním hodnôt z dlhodobého módu palubného počítača. V tomto prípade sa spotreba benzínu ustálila na hodnote 5,1 litra a spotreba elektrickej energie na 6,7 kWh/100 km.

Nabíjacie káble si svoje miesto na odloženie našli v kufri pod úrovňou podlahy.

A náš celkový dojem?

Nová Škoda Superb iV reálne predstavuje zmysluplné rozšírenie modelového radu. V praxi ide o mimoriadne zaujímavú a úspornú alternatívu pre všetkých tých, ktorí ju budú používať na každodennej báze predovšetkým na krátke až stredné vzdialenosti. Priam nevyhnutnou samozrejmosťou vlastníctva tohto typu vozidla predstavuje prístup k zázemiu s elektrickou energiou.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Škoda Superb iV 1,4 TSI PHEV Laurin & Klement

Dĺžka: 4869 mm
Šírka: 1864 mm
Výška: 1468 mm
Rázvor: 2841 mm
Objem kufra: 485 litrov
Motor: zážihový + plug-in hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 160/215
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1730 – 1861 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,7 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 6
Dojazd na elektrinu: 45 – 62 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 1,0 – 1,9 l na 100 km (pri plne nabitej batérii)
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,1/100 km
Pneumatiky: Pirelli Cinturato P7

Verzia/cena
Škoda Superb iV 1,4 TSI PHEV Laurin & Klement (testovaný model): od 41 980 €
Škoda Superb iV 1,4 TSI PHEV Ambition: od 34 640 €

Recenzia

Škoda Superb iV 1,4 TSI PHEV Laurin & Klement

92% Skóre

Dĺžka: 4 869 mm Šírka: 1 864 mm Výška: 1 468 mm Rázvor: 2 841 mm Objem kufra: 485 litrov Motor: zážihový + Plug-in hybrid Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 160/215 Krútiaci moment Nm: 400 Pohotovostná hmotnosť: 1730 - 1861 kg Maximálna rýchlosť km/h: 225 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,7 s Prevodovka: automatická dvojspojková Počet stupňov: 6 Dojazd na elektrinu: 45-62 km Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,0-1,9 l na 100 km (pri plne nabitej batérii) Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,1 / 100 km Pneumatiky: Pirelli Cinturato P7

Výhody

  • Celková vyladenosť hybridného systému
  • Mimoriadne priestranný interiér
  • Cestovný komfort + nízka spotreba paliva pri „správnom“ používaní

Nevýhody

  • Citeľne vyššia hmotnosť
  • Akumulátor nepodporuje tzv. rýchlonabíjanie
  • Papierovo o 140 litrov menší batožinový priestor

Recenzia

  • Dizajn 90%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 100%
  • Jazdné vlastnosti 80%
  • Pohonná sústava 100%
  • Cena 90%

Škoda Superb iV 1,4 TSI PHEV Laurin & Klement DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

34640€
Exit mobile version