Ambiciózna automobilka SsangYong z Južnej Kórey zaznamenala na starom kontinente pozoruhodný návrat. Kedysi okrajová značka si dnes získala rešpekt, ako čoraz obľúbenejší hráč. Nová generácia kompaktného SUV SsangYong Korando zaznamenala v našich končinách obrovský úspech a v ponuke má aj menšiu rodinu Tivoli a vlajkovú loď SUV Rexton. Filozofia a DNA značky ako špecialistu na pohon všetkých kolies je evidentná v atraktívnom pickupe SsangYong Musso Grand, ktorý je tiež súčasťou ich portfólia.
Nedávna modernizácia zmenila zaujímavý európsky model auta, ktorý je známy svojím skráteným dizajnom. Nový model Musso Grand sa môže pochváliť silnou konkurenčnou výhodou s prekvapivým nádychom luxusu, ktorý ho odlišuje od svojich rovesníkov. Jeho najvyššiu výbavovú verziu som otestovala v našom redakčnom teste. Špičkový SsangYong Musso Grand s turbodieslom 2,2 e-XDI a šesťstupňovou automatickou prevodovkou sa mi dostal do rúk vďaka slovenskému importérovi vozidiel SsangYong.
Otestovala som ho a tu je to, čo som o ňom zistila!
Rýchle fakty:
• Do pestrého modelového portfólia značky SsangYong patrí aj Musso Grand, koncepčne atraktívny model, ktorý bol modernizovaný len pred rokom.
• Tento vynovený model, ktorý sa môže pochváliť veľkorysými vonkajšími rozmermi, sa vyznačuje robustným dizajnom a výraznou maskou chladiča.
• Modernizovaný model SsangYong Musso Grand s jeho výnimočným prvkom – prekvapivo priestranným interiérom, je doplnený o luxusný nádych a špičkovú výbavu.
• Z hľadiska nákladového priestoru patrí testovaný model k tomu najlepšiemu vo svojom segmente. Na cestách dosahuje SsangYong Musso Grand dokonalú rovnováhu medzi prácou a životným štýlom a ponúka zážitok z jazdy, ktorý sa približuje klasickým modelom SUV.
• A nesmieme zabudnúť na príjemné prekvapenie kultivovaného a úsporného turbodieslového motora. Pripravte sa na to, že SsangYong Musso Grand na vás zapôsobí!
Značka SsangYong má dlhoročnú tradíciu výroby áut s pohonom všetkých kolies, pričom sa zameriava na modely s vyššou stavbou karosérie. Popri svojej ponuke SUV ponúkajú aj imidžovo-vyladený pickup Musso Grand. Musso, známy svojou klasickou karosériou, debutoval v roku 1993. V roku 2002 SsangYong rozšíril svoju ponuku o pikap Musso Sport, ktorý sa taktiež zaradil do rodiny týchto vozidiel.
Tradícia pickupov SsangYong pokračovala modelom Actyon Sport z roku 2006. V roku 2018 predstavili úplne nový pickup – Musso Grand. Úžitkový model s logami dvojhlavého draka prešiel zhruba pred rokom výraznou prestavbou.
Výnovený Musso Grand prišiel so sviežim vzhľadom, no obsahuje aj špičkovú technológiu inšpirovanú najnovším modelom Rexton. Testovaný pickup je postavený na pevnej rámovej konštrukcii podvozku, rovnako ako vlajková loď značky SsangYong. Povedala by som, že Musso Grand spĺňa podmienky inovácie a odolnosti v jednom balení. Kórejci urobili aj niekoľko pôsobivých dizajnových zmien na zadnej náprave svojho najnovšieho modelu. Tradičnú tuhú nápravu s listovými pružinami v top modeli nahradili komfortnejším 5-prvkovým zavesením, ktoré má stále tuhú zadnú nápravu. Okrem toho bola stará mechanická uzávierka zadnej nápravy nahradená sofistikovanou elektronickou verziou. Ak máte záujem vyskúšať si oživený Musso Grand, je teraz k dispozícii výhradne s 5-miestnou kabínou.
Pickup Musso Grand s logom SsangYonng má naozaj pôsobivé rozmery. S dĺžkou približne 5,4 metra a rázvorom viac ako 3 metre sa radí k jedným z najväčších v segmente “stredne-veľkých“ pickupov. Nebudem klamať, človek ako ja, s výškou ani nie stosedemdesiat centimetrov, zvyknutý na auto kratšie viac ako o jeden meter, mal s parkovaním niekedy problémy. Záchrana prišla v podobe 360-stupňových príplatkových kamier.
Spoločnosť SsangYonng vybavila svoje vozidlá tuhým odpružením, aby sa zabránilo nakláňaniu a nakláňaniu v zákrutách, a v neposlednom rade, aby zvládli aj ťažké náklady. Pre mňa to znamenalo však miestami hrboľatú a nepokojnú jazdu na čomkoľvek inom, než na najhladších úsekoch diaľnice. Pri prejazde hrboľatými cestami som cítila chvenie a spätný ráz volantom, čo ma niekedy trochu znepokojilo. Verím však, že s nákladom napríklad 700 kilogramov tehál v nákladovom priestore by dodatočná hmotnosť pomohla do určitej miery stabilizovať jazdu. Napriek tomu bolo pri prejazde “nedokonalostí“ našich ciest stále badateľné chvenie po celej karosérii.
SsangYonng Musso Grand dláždi cestu k bezpečnejšej jazde so svojimi pokročilými asistenčnými systémami vodiča, ktoré zahŕňajú aj umelú inteligenciu. Tieto systémy sú navrhnuté tak, aby vás počas jazdy udržali v bezpečí a pod kontrolou. S elektronickým stabilizačným programom (ESP) je stabilita zachovaná, zatiaľ čo systém autonómneho núdzového brzdenia (AEB) minimalizuje riziko vážnych kolízií automatickým použitím bŕzd, keď sa očakáva čelná kolízia. Počas testovania SsangYonng som sa o seba a ani o svojich pasažierov nemusela vôbec báť.
A o bezkonkurenčnom komforte a priestrannosti na predných a aj zadných sedadlách nemusím vôbec hovoriť. S vyhrievanými sedadlami počas zimy a ochladzovaním sa s ventilovanými prednými sedadlami v lete je pickup Musso Grand ideálnou voľbou pre všetky ročné obdobia. Musso ponúka aj skvelý výhľad s vynikajúcou viditeľnosťou. Halogénové svetlomety však pre mňa neboli dostatočne jasné pri nočnej jazde, preto by som možno viac ocenila LED svetlomety. Zatiaľ čo pickupom zvyčajne chýba výhľad dozadu, Musso vyniká veľkým zadným sklom a tenkými zadnými stĺpikmi.
Základná výbava prichádza so základným DAB rádiom a Bluetooth, zatiaľ čo vyššia úroveň výbavy ponúka 8,0-palcový systém dotykovej obrazovky s Apple CarPlay a konektivitou smartfónu Android Auto. Pre dokonalý zážitok z infotainmentu budete musieť prejsť na najvyššiu úroveň výbavy, ktorá zahŕňa 9,2-palcový informačno-zábavný systém so satelitnou navigáciou. Dotyková obrazovka sa mi zdala dostatočne citlivá, môže sa pochváliť ostrou grafikou a ľahko sa v nej človek vie zorientovať. Niektoré ikony na displeji sa mi zdali malé, ale to už je asi na zvážení každého jedného vodiča.
Aj keď sa Musso môže zdať určitej skupine ľudí staromódne, všimla som si počas testovacieho týždňa skutočnosti, ktorými naopak vyniká. Absencia elektronickej parkovacej brzdy, radiaca páka je uzavretá a manuálny režim je umiestnený na ľavej strane – toto všetko mu dodáva klasický nádych. Musso má však aj praktické prvky, ako sú držiaky na fľaše, do ktorých sa zmestia aj väčšie fľaše s vodou, hlboký priestor v stredovej konzole a pogumovaná vložka na vrchu stredovej palubovky. Okrem toho sú v spodnej časti stredovej konzoly dve zásuvky USB-A s odnímateľnou pogumovanou vložkou.
Zadná časť kabíny nemusí byť pre niekoho až taká priestranná, ako pri niektorých iných vozidlách v tejto triede, za mňa však len s priemerným priestorom na kolená. Podlaha je relatívne rovná a nad hlavou je dostatok miesta. Dokonca aj tí, ktorí majú výšku 180 centimetrov, môžu pohodlne sedieť na strednom sedadle bez toho, aby sa dotýkali strechy.
A celkový dojem?
SsangYong Musso Grand je pôsobivé auto, ktoré je rovnako vhodné na prácu aj zábavu. S vyspelou technológiou a silným motorom určite stojí za zváženie. Ak hľadáte nový pickup, určite si choďte vyskúšať!
Autor: Juliana Krčulová / Foto: Peter Hlačik
Testovací diár:
Model: SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium 4WD
Dĺžka: 5 405 mm
Šírka: 1 950 mm
Výška: 1 855 mm
Rázvor: 3 210 mm
Motor: vznetový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 149/202
Krútiaci moment Nm: 441
Pohotovostná hmotnosť: 2100-2210 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 183
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 9,0 – 9,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,2 l/100 km
Verzia/cena: SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium 4WD (testovaný model) od 44 020 €