Ambicióznej automobilke z Južnej Kórei sa posledný comeback na starý kontinent vydaril nad očakávania. Z pôvodne okrajovej značky SsangYong sa stáva čoraz rešpektovanejší hráč. Veľký úspech si aj v našom priestore pripísala predovšetkým nová generácia kompaktného SUV SsangYong Korando. Okrem neho má „dvojhlavý drak“ vo svojej ponuke aj rozmerovo menšiu rodinu Tivoli a vlajkovú loď v podobe veľkého SUV Rexton. Filozofiu a DNA značky, ako špecialistu na pohon všetkých kolies, v rámci portfólia zastrešuje aj atraktívny pickup, SsangYong Musso Grand. Zaujímavý zástupca v Európe čoraz oklieštenejšieho automobilovového druhu podstúpil prednedávnom modernizáciu. Silnou konkurenčnou zbraňou vynoveného modelu Musso Grand je nielen atraktívny pomer medzi cenou a nadobudnutou hodnotou, ale aj nečakaný luxusný nádych. V redakčnom teste sme preverili jeho špičkovú výbavovú verziu.
Nový SsangYong Musso Grand s turbodieslom 2,2 e-XDI, skombinovaným so 6-st. automatickou prevodovkou a v top verzii Premium 4WD, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky SsangYong.
Rýchle fakty:
- SsangYong je najstaršia kórejská automobilka, ktorá sa už od svojho vzniku špecializuje na modely s vyššou stavbou karosérie a pohonom všetkých kolies.
- Popri SUV modeloch je spestrením modelového portfólia tejto značky koncepčne atraktívny model Musso Grand, ktorý približne pred rokom podstúpil modernizáciu.
- Vynovenú model, okrem veľkorysých vonkajších rozmerov, zaujme aj svojim celkovo robustným dizajnom a výraznou maskou chladiča.
- Konkurenčnou výhodou modernizovaného modelu SsangYong Musso Grand je až nečakane priestranný interiér s luxusným nádychom a bohatou výbavou. Testovaný model sa medzi lídrov segmentu radí aj rozmermi nákladného priestoru.
- Po jazdnej stránke sa SsangYong Musso Grand snaží zastrešiť atraktívny kompromis medzi tvrdou prácou a lifestylovým využitím. Testovaná špecifikácia s viacprvkovým zavesením zadnej nápravy má aj napriek svojej DNA bližšie ku klasickým SUV modelom. Za príjemné prekvapenie tu možno označiť kultivovaný a zároveň adekvátne úsporný turbodiesel.
- Fotogaléria SsangYong Musso Grand
Značka SsangYong má historicky silnú tradíciu vo výrobe automobilov s pohonom všetkých kolies. Aj z tohto dôvodu sú jej prioritou v súčasnosti výhradne modely s vyššou stavbou karosérie. Ťažiskové SUV v tomto smere dopĺňa aj imidžovo ladený pickup Musso Grand. Pod názvom Musso si mnohí automaticky vybavia veľký SUV model s klasickou karosériou, ktorý debutoval už v roku 1993. V roku 2002 rodinu okrem klasického SUV doplnil aj pickup Musso Sport.
Pokračovateľom pickup tradície automobilky SsangYonng sa v roku 2006 stal nový model Actyon Sport. V roku 2018 bol v premiére predstavený úplne nový pickup. Automobilka sa pri ňom vrátila k označeniu Musso, tentokrát s dovetkom Grand. Približne pred rokom podstúpil úžitkový model s logami dvojhlavého draka pomerne citeľnú modernizáciu.
Vynovený Musso Grand ponúka okrem pozmeneného dizajnu aj množstvo inovatývnych výbavových, resp. technologických riešení inšpirovaných najnovšou verziou modelu Rexton. S vlajkovou loďou značky SsangYong zdieľa testovaný pickup aj technický základ v podobe odolnej rámovej konštrukcie podvozka. Kórejci tu ale prekvapujú konštrukčnými variáciami pri zadnej náprave. Odolnú pickup klasiku v podobe tuhej nápravy s listovými pružinami v najvyššej výbave nahrádza komfortnejšie 5-prvkové zavesenie so stále tuhou zadnou nápravou. Klasickú mechanickú uzávierku zadnej nápravy nahrádza jej sofistikovaná elektronická náhrada. Vynovený model Musso Grand je na našom trhu k dispozícii výhradne s 5-miestnou kabínou. Zaujímavosťou pickupu s logom SsangYonng sú jeho majestátne rozmery. Vďaka dĺžke cca 5,4 metra a viac ako 3-metrovému rázvoru náprav patrí medzi najväčších zástupcov v segmente „mid-size“ pickupov. V iných častiach sveta automobilka predáva ešte aj o niečo menší pickup Musso, bez prívlastku Grand.
O pohon sa aj po facelifte stará moderný turbodiesel 2,2 e-XDi s výkonom až 202 koní. Zákazník má okrem výbavy a konštrukcie zadnej nápravy na výber aj medzi 6-st. manuálnou prevodovkou a komfortným 6-st. automatom klasickej konštrukcie značky Aisin.
Obor, čo budí rešpekt
Modernizovaný SsangYong Musso Grand je veľmi ľahko identifikovateľný už na prvý pohľad. Kompletne prepracovanú prednú časť dopĺňajú už spomenuté veľkorysé vonkajšie rozmery. Táto kombinácia vynikneešte viac napríklad na parkovisku medzi „bežnými“ automobilmi. V tejto súvislosti dodávam, že zaparkovať testovaný exemplár na diétnych boxoch našich nákupných centier je niekedy takmer až nadľudský výkon.
Prepracovaným predným partiám po novom dominuje obrovská maska s horizontálnymi lamelami. Tá je v prípade testovaného pickupu dokonca väčšia ako ponúka najnovšia verzia vlajkového modelu SsangYong Rexton. Na dizajn masky plynulo nadväzuje opticky masívny predný nárazník s efektne zapracovanými vertikálnymi LED hmlovkami. Hlavný svetelný modul testovanej výbavy Premium 4WD ponúka v dnešnej dobe netradičný mix technológií. LED dennému svieteniu sekundujú hlavné xenóny a diaľkový mód zastrešujú klasické halogény. Ponúkaný svetelný výkon za tmy vyslovene neurazí, no zároveň ani nenadchne. Pri nočnej jazde po lesných cestách som tu ako limit vnímal predovšetkým šírku svetelného kužeľa so slabším osvetlením krajnice.
Pri pohľade z profilu ponúka Musso Grand až prekvapujúco jednoduché línie s čistým dizajnom. Typickú pickup siluetu, s veľkou korbou a pomerne dlhým zadným previsom, dotvára racionálne ochranné oplastovanie spodných prahov a lemov blatníkov. Testovaný exemplár v čiernej metalíze s prívlastkom Space, disponoval vo vrcholnej výbave efektnými no zároveň aj stále racionálnymi 18-palcovými diskami z ľahkých zliatin v identickej čiernej farbe. Zaujímavosťou je, že za príplatok sú k dispozícií dokonca až 20-palcové disky kolies.
Vzhľad zadných partií s logicky dominantným nákladným priestorom ozvláštňuje dizajn koncových svetiel. Tie v mojich očiach obdobne ako pri iných modeloch značky SsangYong jednoznačne pripomínajú jej domovský kontinent. Už spomínaný dlhý zadný previs, v priestore pod zadným nárazníkom v prípade Musso Grand, prekvapivo nechráni dodatočný kovový segment. Daný fakt treba mať na zreteli predovšetkým pri zdolávaní výrazných terénnych zlomov. Zaujímavosťou testovaného modelu je z bezpečnostného hľadiska úplná absencia tretieho brzdového svetla.
Priestranný interiér s hodnotným nádychom
To, že SsangYong Musso Grand poriadny kus auta demonštruje už prístup na palubu. Deti resp. osoby nižšieho vzrastu musia pri tomto úkone počítať s určitou dávkou telesnej akrobacie. Danú procedúru dokážu mierne uľahčiť masívne úchyty pri všetkých štyroch dverách, ako aj dôkladne prekryté prahy. Predovšetkým pri rodinnom využívaní tu ale rozhodne stojí za zváženie dokúpenie nášľapných prahov, ktoré Kórejci ponúkajú v rámci originálneho príslušenstva.
Koncepcia interiéru zaujme v princípe jednoduchou architektúrou palubnej dosky s dôrazom, na čo najlepšiu ergonómiu rozmiestnenia ovládacích prvkov. Pri bližšom skúmaní Musso Grand v špičkovej výbave Premium 4WD v pozitívnom svetle zaujme aj použitými materiálmi a dôrazom, na čo najprecíznejšie dielenské spracovanie. Dvojhlavý drak v tomto kontexte rozhodne prekonáva zaužívaný pickup štandard.
Z užívateľského hľadiska si testovaný exemplár zaslúži palec hore aj za zachovanie pestrého speakra klasických ovládacích tlačidiel na čele s veľmi prehľadným modulom klimatizácie. K charakteru „drsného“ pickupu sa podvedome hodí aj masívny volič automatickej prevodovky s retro kulisou, s vymedzenými dráhami.
V rámci spoločného súžitia ma potešila aj ovládacia lišta s dôležitými funkciami vľavo pod volantom. Tlačidlom si je tu možné pohotovo aktivovať napríklad kamerový náhľad na okolie vozidla. Ešte väčším bonusom je, že funkcia sledovania jazdných pruhov ostáva po prvotnom vypnutí automaticky deaktivovaná aj pri ďalších štartoch vozidla! Dotyk automobilovej moderny SsangYong Musso Grand pripomína modernými displejmi s kvalitnou a detailnou grafikou.
Digitálny prístrojový panel je dôverne známy už aj z iných modelov značky. Okrem prehľadnej grafiky a pestrého spektra vyobrazovaných layoutov, zahŕňajúceho tradične aj priame zrkadlenie centrálneho infotainmentu, tu dávam palec hore napríklad aj komunikácii v slovenskom jazyku. Graficky relatívne moderne no zároveň aj užívateľsky jednoducho je navrhnutý aj centrálny displej palubného infotainmentu.
Pohotové reakcie na dotyk dopĺňa pomerne jednoduchá schéma ovládania, ktorú ešte viac uľahčuje samostatná tlačidlová lišta s dôležitými skratkami. Medzi dostupnými funkciami okrem vstavanej navigácie nechýba ani mobilná konektivita fungujúca klasicky cez kábel. Cit automobilky pre digitálne hračky som ale počas testu suverénne najviac využíval v súvislosti s veľmi kvalitným a zároveň aj užitočným vyobrazením panoramatického kamerového systému. Ten v cenníku figuruje za akceptovateľný príplatok 960 eur.
Ďalšou silnou zbraňou vynoveného Musso Grand je reálne vzdušné a v princípe až rodinné usporiadanie kabíny. Prední pasažieri majú k dispozícii veľkoryso nadimenzované sedačky s príjemne komfortnou výplňou. Luxusný nádych v prípade najvyššej výbavy dotvára hodnotné kožené čalúnenie. Vodič tu okrem multifunkčného volantu s už tradične nesymetrickým SsangYong tvarovaním ocení aj dobrý výhľad z vyvýšenej kabíny.
Konkurenčnou výhodou pickupu značky SsangYong sú nadštandardné priestorové pomery v druhom rade. Príjemne veľký vstupný otvor s výrazným prekrytím zadného stĺpika karosérie dopĺňa dostatočne dlhá zadná lavica s koženým čalúnením a predovšetkým až prekvapivo mäkkou výplňou. O niečo strmší posed kompenzuje dostatočná priestorová rezerva pre nohy. V druhom rade sa okrem detí veľmi pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Zadní pasažieri majú okrem samostatných výduchov ventilácie k dispozícii dokonca aj vyzrievanie krajných pozícii. K dokonalosti tu v optike dnešnej doby chýbajú len zdrojové USB koncovky.
Ďalšou zbraňou vynoveného pickupu značky SsangYong je už na pohľad obrovská nákladná „korba.“ Manipuláciu s ľahučkým zadným vekom tu v prípade nutnosti hravo zvládnu aj zástupkyne nežnejšieho pohlavia. V reči čísel s celkovou dĺžkou ložnej plochy viac ako 1,6 metra patrí Musso Grand k špičke svojho segmentu. Fixáciu menšieho nákladu uľahčuje prítomnosť kotviacich ôk. Na vyslovene tvrdé zaobchádzanie, ale v mojich očiach nie je určená pomerne tenká plastová výstielka nákladného priestoru. Tú pri stále relatívne novom novinárskom exemplári už „zdobilo“ pestré spektrum neželaných oderkov. Užitočné zaťaženie pri testovanej sofistikovanejšej zadnej náprave dosahuje cca 800 kg. To je o približne 200 kg nižšia hodnota, ako ponúka klasická zadná náprava s listovým odpružením.
Faceliftovaný Musso Grand je na tom veľmi dobre aj z hľadiska výbavy. Špičková verzia Premium 4WD môže pokojne konkurovať aj klasickým SUV modelom. Testovaný exemplár už v štandarde disponuje prvkami ako napr.: bezkľúčový prístup a štartovanie, široké spektrum asistenčných systémov, plne digitálny prístrojový panel, vyhrievaný volant, dvojzónová automatická klimatizácia, kožené čalúnenie, vyhrievanie a ventilácia predných sedadiel alebo vstavená navigácia. Ďalšia zaujímavá výbava je združená v cenovo akceptovateľnom pakete Premium+. Na druhej strane na moje veľké prekvapenie testovaný model neponúka prakticky žiadne originálne príslušenstvo určené pre korbu, resp. nákladný priestor.
Všestranný pickup
Tak ako už bolo spomenuté v úvode, vynovený Musso Grand, po technickej stránke vychádza z vlajkového SUV SsangYong Rexton. Okrem rebrinového rámu bol v tomto smere totožný aj pohonný reťazec. Ten si testovaný pickup v pôvodnej výkonovej verzii a v kombinácii so 6-st. automatom, na rozdiel od vynoveného súrodeneckého SUV, zachoval aj po modernizácii.
Podvozok s rebrinovým rámom okrem konštrukčnej robustnosti charakterizujú aj autentické jazdné vlastnosti. Predovšetkým v nezaťaženom stave tu treba v porovnaní s bežnými automobilmi počítať s o niečo menej kultivovaným správaním. Situácia sa citeľne k lepšiemu mení už po čiastočnom zaťažení nákladného priestoru.
V optike bežných pickupov, ale testované Musso Grand, s prispením viacprvkového zavesenia zadnej nápravy, dokáže pomerne suverénne filtrovať bežné a zároveň aj hrubšie nerovnosti našej cestnej infraštruktúry. Dramatického odskakovania zadnej časti sa tu netreba obávať ani pri svižnejších prejazdoch cez priečne nerovnosti v tiahlych zákrutách. Pri využívaní na klasických asfaltových komunikáciách dávam palec hore aj pomerne suverénnemu správaniu vozidla na zakrútených okreskách.
Dostatočnej spätnej väzbe smerom od riadenia a prednej nápravy sekundujú stále akceptovateľné náklony karosérie. Na druhej strane je nad slnko jasné, že testovaný model nemá prakticky žiadne športové ambície. Prílišné chúťky napríklad na driftovanie na mokrom povrchu tu veľmi skoro krotí prísna elektronika. Pri pohotovostnej hmotnosti viac cca 2,2 tony a celkovej veľkosti vozidla je to plne pochopiteľné.
SsangYong Musso Grand v teste príjemne prekvapil aj v pozícii diaľničného krížnika. Pri dlhých presunoch v diaľničnom tempe chcem okrem suverénnych jazdných vlastností oceniť až nečakane precízne odhlučnenie priestoru pre posádku!
Veľkému pickupu veľmi svedčí adekvátne kultivovaný pohonný reťazec pozostávajúci z prepĺňaného naftového 4-valce 2,2 e-XDI so solídnym výkonom 202 koní. Garde mu robí v drvivej väčšine hladko pracujúci 6-st. automat klasickej koncepcie. Čiastočné zaváhanie prevodovky som počas testu z času na čas zaznamenal pri nešetrnom pružnom zrýchlení. Pri bežnej jazde na asfaltových komunikáciách je tu zároveň k dispozícii príjemná jazdná dynamika.
Pohonný reťazec, vrátane správania prevodovky, sú prioritne vyladené do sily, presnejšie na situácie so zaťaženú korbu, resp. ťahanie ťažkých prívesov. Charakter správania pohonnéj sústavy čiastočne ovplyvňuje zvolený jazdný režim. Východiskový mód Normal tu dopĺňa temperamentnejšie športové nastavenie, ako aj režim Winter. V tomto prípade prevodovka, pri trakcii na klzkom povrchu, radí rovno druhý prevodový stupeň.
Tradičný pickup koncept dopĺňa voľba pohonu. SsangYong Musso Grand aj v tejto disciplíne kopíruje model Rexton. Pre jazdu po spevnených komunikáciách je prakticky výhradne určený režim 2H s pohonom len zadnej nápravy. Vítanou pomôckou je v tomto smere pohotovo pracujúca elektronická uzávierka na zadnej náprave. Vďaka jej funkcii zvládne testovaný model s pohonom len zadných kolies hravo aj poľné cesty, resp. ľahší terén. Pevné pripojenie pohonu prednej nápravy 4H, nie je z hľadiska konštrukcie komponentov vhodné na bežnú jazdu po ceste. Výnimku tu môže predstavovať napríklad jazda po zasnežených cestách.
Mechanické spojenie pohonu oboch náprav na pevnom podklade už citeľne zhoršuje inak príkladnú obratnosť. V režime 4H aj s prispením svetlej výšky 22 cm si Musso Grand už poradí aj s väčšinou nástrah komplikovanejšieho terénu. Do najnáročnejších podmienok spojených s pomalým prejazdom cez náročné terénne zlomy je najvhodnejšia voľba redukcie 4L. Limit elektronickej uzávierky zadnej nápravy za určitých okolností predstavuje náročné kríženie náprav. V daných situáciách treba následne predsa len o niečo viac pracovať aj so samotnou hybnosťou vozidla.
Za príjemný benefit pohonného reťazca na konci dňa považujem výslednú spotrebu paliva. Pri vyslovene pohodovej jazde v režime 2H nie je v rámci celkového priemeru príliš ťažké podliezť ani magickú 8-litrovú hranicu! Pri častejšej preprave nákladu a dynamickejšom jazdnom štýle, výsledný priemer stupne na stále akceptovateľných cca 10l/100 km. Približne s rovnaným apetítom treba počítať aj pri diaľničných presunoch. Mimo náročných terénnych podmienok bol Musso Grand v teste s nameraným priemerom 12,3 l/100 km, najsmädnejší podľa očakávania v čisto mestskej premávke.
A celkový dojem?
Vynovený SsangYong Musso Grand prináša do čoraz oklieštenejšieho pickup segmentu čerstvý vietor. Zaujímavá alternatíva voči všetkým zaužívaným hráčom okrem atraktívnej cenovky boduje aj vďaka klasickým zbraniam ambicióznej kórejskej automobilky. Sem sa okrem veľkorysého vnútorného priestoru s luxusným nádychom a bohatej výbavy radí napríklad aj a kultivovaný a adekvátne výkonný pohonný reťazec.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium 4WD
Dĺžka: 5 405 mm
Šírka: 1 950 mm
Výška: 1 855 mm
Rázvor: 3 210 mm
Objem kufra: – litrov
Motor: vznetový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 149/202
Krútiaci moment Nm: 441
Pohotovostná hmotnosť: 2100-2210 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: – s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 9,0 – 9,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,2 l/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Verzia/cena
SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium 4WD (testovaný model) od 37 990 €
SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Style 4WD (manuálna prevodovka) od 29 490 €