História kórejskej automobilky s dvojhlavým drakom je plná vzostupov i pádov. Posledné roky ale jednoznačne podčiarkujú správny smer, ktorým sa značka vydala! Kontroverzný dizajn je už dávnou minulosťou a SsangYong sa dnes prioritne orientuje na to, čo mu ide najlepšie. Reč je o obľúbených modeloch s vyššou stavbou karosérie. Ako úspešný príbeh možno označiť aj návrat značky na náročný európsky trh. Z pôvodne okrajového, resp. „maloobjemového“ výrobcu sa stáva renomovaný hráč, ktorý spôsobuje čoraz väčšie vrásky aj etablovaným konkurentom. Hlavnou hviezdou uplynulých mesiacov bol celkom jednoznačne úspešný model Korando. Nesporné kvality okrem neho ponúka aj vynovená vlajková loď, veľké SUV Rexton. Na druhej strane modelového portfólia sa nachádza štýlový model Tivoli. Klasické SUV len prednedávnom doplnila aj praktickejšia karosárska verzia s prívlastkom Grand, ktorú sme podrobili nášmu testu.
Nový SsangYong Tivoli Grand s benzínovou motorizáciu 1,5 GDI – Turbo, skombinovanú so 6-st. automatickou prevodovkou a špičkovej výbave Style, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky SsangYong.
Rýchle fakty:
- SsangYong je najstaršia kórejská automobilka, ktorá sa historicky špecializuje prioritne na modely s vyššou stavbou karosérie a pohonom všetkých kolies. Jej súčasné európske modelové portfólio prešlo v posledných mesiacoch citeľnou modernizáciou, resp. generačnou obmenou.
- Vstupnou bránou do sveta SsangYong je malé SUV s názvom Tivoli. V rámci faceliftu rozšíril modelový rad Tivoli po novom aj praktickejší model s prívlastkom Grand, ktorý je pokračovateľom tradície pôvodného SUV-kombi SsangYong XLV.
- Robustný SUV dizajn nového modelu Tivoli Grand sa pri prednej časti citeľne inšpiroval úspešným modelom Korando. Zadné partie zároveň nijako nemaskujú prioritnú praktickú orientáciu nového člena rodiny SsangYong.
- Ešte citeľnejšiu premenu zaznamenal interiér testovaného modelu. Kórejci dopriali Tivoli Grand vyvážený mix klasických prvkov a moderných riešení. Najväčším benefitom tu stále ostávajú vzdušné pomery v kabíne v kombinácii s veľkým kufrom.
- Modernizácia sa dotkla aj pohonného ústrojenstva. SsangYong Tivoli Grand poháňa výhradne moderný a dostatočne energicky prepĺňaný 4-valec 1,5 GDI-Turbo. Kombinácia so 6-st. automatom je v prvom rade komfortnou voľbou. Jazdné vlastnosti sú vo všeobecnosti prispôsobené skôr pohodovému a rozvážnemu štýlu jazdy.
Fotogaléria SsangYong Tivoli Grand
Malý SUV model Tivoli predstavený v závere roka 2014 bol pre automobilku SsangYong prelomový. V tých časoch šlo o prvý sériový automobil, ktorý vznikol pod krídlami vtedy nového a dnes už paradoxne bývalého majiteľa automobilky, skupiny Mahindra. Označenie Tivoli je zároveň symbolickým odkazom na taliansky dizajnový jazyk. V roku 2016 SsangYong v sériovej podobe predstavil praktickejšiu verziu odvodenú od klasického SUV, s autentickým označením XLV. Približne pred dvoma rokmi dopriali Kórejci svojim rozmerovo najmenším modelom pomerne citeľnú modernizáciu. Zjednotilo sa tu zároveň aj označenie. Klasický model Tivoli po novom doplnil nástupca pôvodného modelu XLV, s prívlastkom Grand.
Praktickejší karosársky model sa na našom trhu reálne objavil približne v polovici minulého roka. Oproti klasickému SUV je Tivoli Grand dlhší o citeľných 255 mm. Modernizácia so sebou priniesla osviežený dizajn, ktorý sa inšpiroval úspešným modelom Korando. Zmenami prešiel aj interiér. Tu pribudli digitálne hračky, vrátane možnosti voľby grafického prístrojového panela. Výbava vozidla sa okrem toho môže pochváliť prítomnosťou moderných bezpečnostných asistentov.
Zásadná zmena sa toho udiala aj pod prednou kapotou. Pôvodnú benzínovú motorizáciu o objeme 1,6 litra, teraz nahradil modernejší a zároveň výkonnejší ekvivalent z vlastného vývoja. SsangYong Tivoli Grand je na našom trhu k dispozícii výhradne s novou motorizáciou 1,5 GDI-Turbo, s výkonom 163 koní. Okrem štandardnej kombinácie so 6-st. manuálnou prevodovkou je tu k dispozícii aj 6-st. automat značky Aisin.
Mimoriadne jednoduchú orientáciu v cenníku okrem príplatkových prvkov ozvláštňujú atraktívne výbavové pakety. S prihliadnutím na filozofiu značky SsangYong tu možno ako jedinú chybičku krásy označiť absenciu verzie s pohonom oboch náprav. Praktický model Tivoli Grant je na rozdiel od svojho menej praktického súrodenca k dispozícií vždy výhradne s pohonom predných kolies.
Na módnej vlne
SsangYong podstúpil v posledných rokoch zásadnú dizajnovú obrodu. Nové modely z portfólia „dvojhlavého draka“ si na jednej strane zachovali nádych neopozeranej originality, no zároveň sa v konkurenčnom boji už svojimi líniami vyslovene nešokujú. Identické konštatovanie platí aj v prípade testovanej novinky Tivoli Grand. Pred dizajnérskym tímom stála v tomto prípade veľká výzva v podobe zakomponovania rozmerovo „grandióznej“ zadnej časti do vyváženého a pútavého celku.
Pozmenená predná časť modelového radu Tivoli sa po facelifte inšpirovala úspešným súrodencom Korando. Čelné partie teraz ponúkajú viac hrán a celkovo pôsobia robustnejšie, a dynamickejšie. SUV efekt v tomto priestore najviac pripomína mohutný predný nárazník s ochranným oplastovaním v spodnej časti. Rozmerovo menšia maska v čiernej farbe zaujme pomerne veľkým fabrickým logom. Opticky zároveň prepája predné svetlomety. Testovaný model v rámci svetelnej techniky prekvapil adekvátne výkonnými LED-kami obohatenými o užitočnú funkciu automatického prepínania diaľkového módu.
Pri pohľade z profilu nový Tivoli Grand dokonale vystihuje koncept karosérie s prívlastkom SUV-kombi. Rozmerovo veľkorysá zadná časť zároveň naznačuje, že Tivoli Grand si dáva mimoriadne záležať na praktickej stránke. Testovaný model napriek tomu nepôsobí rozmerovo disproporčne. Koncovú siluetu osviežujú nielen svalnaté blatníky, ale aj originálne stvárnenie zadného stĺpika karosérie. Za dizajnovú zaujímavosť tu možno označiť chrómovú linku, ktorá efektne kopíruje spodnú líniu presklenia, vrátane odtrhovej hrany pod čelným sklom. K pútavej fialovo-červenej metalíze Cherry ladia kontrastné 18-palcové disky kolies v čiernej farbe, ktoré sú súčasťou príplatkového paketu Sport.
V princípe krabicovitý tvar zadných partií, s decentne naznačeným strešným spojlerom, vizuálne zjemňujú originálne tvarované koncové LED svetlá. Tie v mojich očiach najviac pripomínajú domovský kontinent značky SsangYong. Proporčne jednoduchú líniu piatych dverí, okrem veľkého fabrického loga zdobí dominantné označenie modelu. Po facelifte dostal výrazne dynamickejší tvar aj zadný nárazník s originálnym riešením v podobe centrálne umiestnenej hmlovky.
Rodina na prvom mieste
Facelift modelového radu Tivoli sa v mojich očiach najviac prejavil v interiéri. Testovaný model s prívlastkom Grand, opäť po vzore modelu Korando, ponúka nielen citeľne prepracovanú architektúru palubnej dosky, ale aj mnoho moderných riešení!
Z hľadiska použitých materiálov a obkladov Tivoli Grand nijako nemaskuje, že sa jedná o vstupnú bránu do sveta SsangYong. Pochvalu tu napriek tomu dávam v princípe pohodlným a mäkčeným vypĺňam v predných dverách. „Moderný look“ palubnej dosky zvýrazňuje jej centrálna časť s hojným využitím na jednej strane efektného, no zároveň aj reálne nepraktického, povrchu v štýle klavírneho laku. Zvyšná časť palubnej dosky s až nečakane precíznym dielenským opracovaním pôsobí v princípe odolným a trvácnym dojmom.
Dotyk automobilovej moderny celkom jednoznačne reprezentuje príplatkový, plne digitálny, prístrojový panel. Aj v prípade modelu Tivoli Grand si veľkú pochvalu zaslúži jeho grafické vyhotovenie. Na svojskú a v princípe jednoduchú logiku ovládania vyobrazovacích módov, resp. osobného prispôsobenia prostredníctvom multifunkčného volantu, si relatívne rýchlo privyknú aj konzervatívnejšie orientovaní používatelia. Z užívateľskej stránky dávam palec hore aj prítomnosti slovenského jazyka! Z dostupných ukazovateľov v menu ma zaujal netradičný údaj monitorujúci spotrebu paliva na prejdenom úseku v litroch!
Prepracovanú grafiku a prítomnosť slovenského jazyka ponúka aj centrálny infotainment. Jeho dotyková obrazovka je zapracovanou priamo do palubnej dosky. Po funkčnej resp. intuitívnej stránke, ale palubný infotainment na druhej strane nepatrí medzi tie najmodernejšie. Rozhranie pri jazde na druhej strane vodiča príliš nerozptyľuje. Absentujúcu vstavanú navigáciu nahrádza moderná mobilná konektivita, dostupná pre obe platformy. Reálne spokojný som bol aj s kvalitou výstupu parkovacej kamery.
Nielen konzervatívnejšie orientovaní vodiči zároveň ocenia klasické ovládanie hlasitosti autorádia, ako aj prítomnosť dôležitých tlačidlových skratiek. Funkčnú a prehľadnú ergonómiu, reprezentovanú hardwarovou klasikou, ponúka Tivoli Grand aj v rámci samostatného modulu klimatizácie či dostatočne veľkých ovládacích tlačidiel združených vľavo pod volantom. V rámci danej cenovej kategórie považujem za príjemné prekvapenie taktiež prítomnosť funkcie indukčného dobíjania mobilného telefónu.
Konkurenčným tromfom testovaného modelu je tu reálne vzdušný koncept interiéru. Dostatočne nadimenzované predné sedačky ma v rámci segmentového zamerania prekvapili svojou o niečo tuhšou výplňou. Obdobné riešenie spravidla ponúkajú skôr športovo ladené modely. Pochvalu a palec hore si tu na druhej strane zaslúži vyšší SUV posed skombinovaný s prijemným výhľadom z vozidla.
Rodinná orientácia testovaného modelu sa naplno prejaví v zadnej časti kabíny. Veľkému nástupnému otvoru sekundujú v rámci segmentu opäť nadštandardné priestorové pomery! V druhom rade sa okrem detí, pohodlne a s rezervou, odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Prepravu detí spojenú s ľahkou údržbou mali Kórejskí konštruktéri pravdepodobne v hľadáčiku pri ľahko čistiteľnej plastovej konštrukcii zadnej výplne predných operadiel.
Tento priestor ozvláštňujú gumové „popruhy“ nahrádzajúce klasické odkladacie vaky. Z hľadiska cestovného komfortu si pasažieri v druhom rade musia vystačiť bez samostatných výduchov ventilácie, ako aj prítomnosti nabíjacích konektorov.
Prednosťou nového SsangYong Tivoli Grand je rovnako batožinový priestor, s nadštandardnou základnou kapacitou 720 litrov. Eufóriu z číselného objemu čiastočne krotí jeho pomerne členitý tvar. Z praktickej stránky, tu v porovnaní s rodinnými kombi považujem ako najväčšiu nevýhodu citeľne vyššiu nakladaciu hranu, čo je určitá daň za SUV koncept karosérie. Výhodou, je tu naopak, dostatočné množstvo háčikov resp. úchytov. Prítomnosť medzipodlahy umožňuje vytvorenie prakticky ideálnej roviny pri konfigurácii so sklopenými operadlami v druhom rade. Maximálna prepravná kapacita dosahuje až 1440 litrov. Testovaný model dokáže vďaka krabicovej siluete karosérie následne prepraviť aj reálne veľké a neforemné predmety.
Okrem sofistikovanej praktickej stránky je silnou zbraňou novinky s logom SsangYong aj bohatá výbava. Testovaná špecifikácia Style ponúka už v štandarde základný balík asistenčných systémom, tempomat, kožený volant a hlavicu radiacej páky, manuálnu klimatizáciu alebo parkovaciu kameru. Ďalšie luxusné, resp. zaujímavé prvky výbavy sú k dispozícii za rozumný príplatok, resp. ako súčasť výbavových paketov.
Pohoďák na každý deň
SsangYong Tivoli Grand vzhľadom na svoju cenovku prináša v mojich očiach až nečakane veľa dobrej muziky aj z hľadiska jazdných vlastností! Inými slovami, pri testovanom kórejskom SUV-kombi sa po jazdnej stránke netreba obávať žiadnych neželaných prekvapení.
Deklarovanú solídnosť konštrukcie odzrkadľuje príjemný podvozok. Ten dokáže až nečakane precízne kopírovať cestný povrch. Vyladenie pruženia aj vzhľadom na vysokú stavbu karosérie, zároveň nemožno označiť ako vyslovene „mäkké.“ Tivoli Grand ale dokáže s prehľadom odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Pri dynamickejšej jazde cez tiahlé zákruty sa netreba obávať pocitovo nepríjemných náklonov karosérie. V tomto kontexte chcem zároveň vyzdvihnúť celkovú tuhosť karosérie.
Športový jazdný prejav testovanému modelu v sumári napriek tomu logicky príliš nesvedčí. V hraničných situáciách sa tu pomerne rýchlo prihlási k slovu nedotáčavosť. Skôr pohodovej a rozvážnej jazde je prispôsobené aj riadenie s „ľahučkým“ chodom. Dôraz na prioritnú rodinnú orientáciu je cítiť i z pomerne precízne odizolovnej kabíny. Pri vyšších rýchlostiach a diaľničnom tempe pri testovanom kúsku pôsobil najviac rušivo „hluk“ od zimných pneumatík značky Nokian.
Pod prednou kapotou pracuje moderný benzínový 4-valec 1,5 GDI-Turbo s výkonom 163 koní. Energickú pohonnú jednotku možno pokojne zaradiť medzi ďalšie prednosti Tivoli Grand. Deklarované výkonové parametre dokážu SUV-kombi udeliť pocitovo veľmi slušné dynamické parametre. Výkonový deficit som počas testu nepociťoval ani v situáciách s potrebou svižného pružného zrýchlenia či pri jazde s plne obsadeným vozidlom. Lineárny nástup a gradáciu výkonu som ocenil v manuálnom móde radenia. Práca s pádlami prišla a využívanie vyšších otáčok prišla v tomto smere vhod pri prehrabávaní sa čerstvo napadnutým snehom.
Kombináciu pohonnej jednotky so 6-st. automatom klasickej konštrukcie možno vo finále označiť, predovšetkým, ako komfortnú voľbu. V princípe veľmi hladko radiacej prevodovke opäť prioritne najviac sedí pokojný a rozvážny jazdný prejav. Na druhej strane, má automat z času na čas aj tendenciu „zazmätkovať“ a tak trochu zbrklo preradiť. Tento jav nastáva predovšetkým pri klasickej mestskej jazde od semaforu k semaforu, resp. pri posúvaní sa v kolónach.
Charakter prevodovky sa mení aj v závislosti od zvoleného jazdného módu. Východiskový Normal, dopĺňa o niečo impulzívnejší režim Sport. Poslednou možnosťou je zimný režim Winter, ktorý by mal v zime zabezpečiť citlivejší rozjazd na druhý prevodový stupeň. Diametrálny rozdiel som tu ale pri jazde v čerstvom snehu reálne nezaznamenal! Módu Winter aj preto dávam skôr prívlastok placebo efekt.
Rodinné SUV-kombi nepatrí v dnešnom ponímaní spotreby paliva vo svojej triede medzi tie absolútne najúspornejšie automobily. Vzhľadom na proporcie vozidla, ale zároveň považujem výsledný kombinovaný priemer napriek tomu ako akceptovateľný. Ten sa na konci týždňového testu v zimných podmienkach podľa palubného počítača ustálil na hodnote 7,8 litra na každých 100 km.
Spotreba paliva sa aj v tomto prípade značne odvíja od preferovaného jazdného štýlu. S ťažkou nohou môže priemer bezproblémov atakovať pokojne aj 10-litrovú hranicu. S obdobným odberom treba počítať aj v mestskom režime. O niečo menej si Tivoli Grand následne vypýta na diaľnici. Naopak, najúspornejší je logicky na okreskách, kde sa dá jazdiť so spotrebou cca 7l/100 km.
SsangYong Tivoli Grand, v porovnaní so svojim menším súrodencom, neponúka ani za príplatok možnosť konfigurácie pohonu všetkých kolies. Pri troche zručnosti a predvídavej jazde sa je s ním, napriek tomu možné vybrať aj mimo spevnené cesty, resp. do ľahšieho terénu. Mohutné ochranné oplastovanie a svetlá výška 167 mm totiž testovaný model stále radia do kategórie SUV, resp. crossoverov.
A náš celkový dojem?
SsangYong Tivoli Grand dostal po modernizácii nové označenie. To ale z ďaleka nie je všetko. Koncepčne zaujímavé, atraktívne SUV-kombi zaznamenalo množstvo ďalších zmysluplných vylepšení, predovšetkým v interiéri. V kombinácii s vynoveným dizajnom a až prekvapivo dospelými jazdnými vlastnosťami tu ide v sumári citeľný pokrok a zároveň aj kvalitatívny skok. Tieto cnosti sú pre automobilku SsangYong zároveň príznačné pri predstavení každého nového modelu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: SsangYong Tivoli Grand 1,5 GDI-Turbo Style
Dĺžka: 4 480 mm
Šírka: 1 810 mm
Výška: 1 660 mm
Rázvor: 2 600 mm
Objem kufra: 720 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 120/163
Krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1350 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: – s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,77 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,8 l/100 km
Pneumatiky: Nokian WR SnowProof
Verzia/cena
SsangYong Tivoli Grand 1,5 GDI-Turbo Style (testovaný model) od 17 680 €
SsangYong Tivoli Grand 1,5 GDI-Turbo Style (manuálna prevodovka) od 16 390 €