Ambiciózna kórejská automobilka s logom dvojhlavého draka si v uplynulých mesiacoch osvojila novú filozofiu. Po príchode vlastníka v podobe domáceho priemyselného gigantu KG Group paradoxne azda najväčšie vášne vyvolávalo samotné označenie. Kým v Ázii, ako aj na ostatných globálnych trhoch nesú obľúbené SUV nové označenie KGM, tak v našom geografickom priestore sa nateraz nič zásadné nemení a značka pokračuje pod už etablovaným označením SsangYong s dovetkom by KGM. V Európe úspešné a obľúbené stálice s vyššou svetlosťou podvozka na čele s modelmi Korando, Tivoli či Rexton doplní už onedlho znovuzrodený a dizajnovo atraktívny Actyon. Medzi novinky možno stále zaradiť i rozmerovo o niečo menšieho technologického súrodenca, ktorým je model Torres. Už dôverne známu spaľovaciu verziu doplnil prednedávnom plne elektrický ekvivalent. Čisto batériová novinka s dovetkom EVX s odmyslením si vizuálnych odlišností priniesla do série množstvo ďalších funkčných a technologických vylepšení. Pri našom prvom stretnutí sme mali možnosť preveriť vrcholnú výbavovú verziu.
Nový SsangYong Torres EVX v top výbave Premium, o ktorého pohon sa stará elektromotor s výkonom 207 koní, ktorý poháňa výhradne kolesá prednej nápravy a energiu čerpá zo 73,4 kWh batérie zabudovanej v podlahe, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky SsangYong by KGM.
Rýchle fakty:
- Jedna z najstarších automobiliek z Južnej Kórey sa historicky špecializuje na modely s vyššou svetlou výškou. SsangYong zároveň neignoruje ani aktuálne dobové trendy. Dôkazom toho je plne elektrický model Torres EVX.
- Prvým sériovým modelom značky SsangYong s čisto batériovým pohonom bol klon modelu Korando. Evolúcia plne elektrického pohonu len prednedávnom debutovala pri o niečo väčšom modeli Torres EVX, ktorý je dostupný aj na našom trhu.
- SsangYong Torres EVX reprezentuje batériovú alternatívu k už známemu a o niečo staršiemu spaľovaciemu súrodencovi. Automobilka mu napriek identickej siluete dopriala výrazne autentický nádych, ktorý kombinuje optickú robustnosť s futuristickým dizajnovým podtónom.
- Interiér nového SUV SsangYong EVX dopĺňa priestorovo veľkorysú kabínu kvalitatívne citeľne modernejším konceptom. Na aktuálne automobilové trendy tu odkazuje celkovo minimalistický nádych skombinovaný s modernými digitálnymi hračkami.
- Pri jazdných vlastnostiach vsádza nový SsangYong Torres EVX takpovediac na istotu. Určitú koncepčnú nevýhodu v podobe pohonu len predných kolies kompenzuje schopne vyladený podvozok, ako aj celkovo dospelá EV nadstavba, čo z hľadiska spotreby a celkového použitia potvrdil i zimný test.
Fotogaléria SsangYong Torres EVX
Korene jednej z najstarších kórejských automobiliek siahajú do roku 1954. SsangYong sa už od svojich počiatkov sústredil prioritne na modely s vyššou svetlosťou podvozka a pohonom všetkých kolies. Obľúbené SUV modely tvoria portfólio tejto značky dodnes. Štýlovo a imidžovo ladený Torres sme oficiálne spoznali v roku 2022. Jeho dobrodružné označenie je mimochodom inšpirované národným parkom v čilskej Patagónii. Identický model hierarchicky vypĺňa priestor medzi kompaktným modelom Korando a veľkým Rexton-on, postaveným na rámovej konštrukcii podvozka.
Kórejci už v čase debutu avizovali, že novinka bude okrem klasického spaľovacieho pohonu k dispozícii taktiež v plne elektrickej verzii. S čisto batériovým pohonom má automobilka reálne skúsenosti už v rámci elektrickej verzie obľúbeného kompaktného SUV súrodenca. Prvý sériový elektromobil z portfólia SsangYong, ktorým je dodnes model Korando E-Motion, uzrel svetlo sveta v roku 2021. Na slovenskom trhu sa napriek tomu nikdy oficiálne neponúkal.
Vývojovú evolúciu čisto elektrického pohonu značky SsangYong reprezentuje testovaná novinka. Torres EVX (Electric Vehicle eXtreme), predstavený na jar minulého roka zdieľa identický konštrukčný základ so svojím spaľovacím súrodencom. V porovnaní so starším batériovým modelov Korando E-Motion sa ale môže pochváliť väčšou batériou, výkonnejším elektromotorom či celkovo sofistikovanejšou technikou. Dodávateľom elektrických komponentov vrátane elektromotora a batérie je zvučný čínsky výrobca BYD.
Nový Torres EVX je aktuálne k dispozícii s batériou využívajúcou LFP (Lítium, Železo, Fosfát) chémiou a celkovou kapacitou 73,4 kWh. Samotný elektromotor umiestnený na prednej náprave generuje výkon 207 koní. Vďaka tomu ide zároveň o najvýkonnejšieho člena rodiny. Elektrická novinka je k dispozícii výhradne s pohonom predných kolies. Okrem testovanej novinky je i naďalej k dispozícii spaľovací súrodenec. Pohon konvenčného modelu Torres zastrešuje benzínová motorizácia 1,5 GDI Turbo s výkonom 163 koní. Zákazník môže v tomto prípade kombinovať pohon predných, resp. všetkých kolies so 6-st. manuálom, ako aj 6-st. automatom značky Aisin.
Futuristickejšia robustnosť
Sympatické je, že napriek identickej technickej podstate a rovnakému označeniu sa elektrický SsangYong Torres EVX môže v porovnaní so svojím spaľovacím súrodencom pochváliť autentickým dizajnom. Základné proporcie s hranato drsným nádychom ostali prirodzene totožné. Testovaný exemplár ich zabalil do citeľne futuristickejšieho a zároveň ešte viac nápaditého optického kabátika. Bokom prirodzene neostala ani určitá aerodynamická optimalizácia.
Najmarkantnejšie dizajnové rozdiely ponúka predná časť. Torres EVX je ľahko identifikovateľný vďaka celkovo uhladenejším proporciám. Klasickú masku nahradila moderná úzka linka bez klasických prieduchov, ktorú ozvláštňuje šestica za tmy svietiacich elementov. Efektný svetelný podpis kompletizujú plynule pokračujúce postranné moduly LED denného svietenia, resp. smeroviek. Zaujímavosťou je, že plne elektrická novinka si v tomto priestore vystačí nielen bez fabrického loga, ale aj bez zapracovania fontového označenia. Netradičný prístup na druhej strane komplikuje menej zainteresovaným osobám identifikáciu vozidla. SUV robustnosť testovaného exempláru zvýrazňuje prakticky kolmý sklon čelných partií, ako aj ochranné oplastovanie spodnej línie nárazníka s farebne odlíšenou centrálnou časťou. Dôraz na čo najoptimálnejšie obtekanie vzduchu tu napriek všetkému spomenutému pripomínajú zaoblené rohy karosérie. V module nárazníka si našli svoje miesto pomerne nízko situované hlavné full-LED svetlomety. I napriek pomerne minimalistickým rozmerom potešili v praxi v princípe suverénnym svetelným výkonom. SsangYong zároveň nateraz nedisponuje sofistikovanou funkciou tieňovania, ktorú čiastočne kompenzuje automatické prepínanie diaľkového módu.
Pri pohľade z profilu sú vizuálne rozdiely medzi klasickým modelom Torres a jeho elektrickou EVX alternatívou už citeľne menšie. Charakteristický prvok rozmerovo stále kompaktného SUV reprezentujú dlhšie karosárske prelisy, resp. kratší rázvor. Optickú robustnosť evokujú výrazne vystúpené blatníky v kombinácii s masívnou líniou ochranného oplastovania spodnej časti. Zaujímavý detail inšpirovaný vo svete drsných offroadov reprezentujú v tomto prípade skôr dekoračné fixačné oká na prednej kapote. Koncepčne zaujímavo je vyriešená taktiež klinovitá línia pozvoľne stúpajúcej a následne klesajúcej strechy. Sumárne pútavým spestrením bočnej siluety je kosodĺžnikový doplnok zadného stĺpika, ktorý v prípade dvojfarebného prevedenia ešte viac zvýrazňuje cielený farebný kontrast. Testovaný exemplár bol lakovaný v atraktívnej príplatkovej zelenej metalíze s dovetkom Forest, v kombinácii s čiernou strechou. Pre plne elektrickú verziu sú k dispozícii vizuálne autentické disky kolies. Vrcholná výbava dostala už automaticky vrcholný 20-palcový rozmer. Uprostred kolies sa mimochodom stále nachádza klasické fabrické logo dvojhlavého draka. Čisto batériovú verziu je možné identifikovať i vďaka „dvierkam“ nabíjacieho portu v ľavom prednom blatníku.
Dizajnovo kreatívne a zároveň sebavedomo pôsobí modelová rodinná Torres rovnako zozadu. Svet drsných offroadov aj v tomto priestore pripomína čiastočný optický náznak krytu na rezervnú pneumatiku v kombinácii s masívnou rukoväťou dverí batožinového priestoru. Napriek náznaku postranného otvárania sa kufor vyklápa klasicky smerom nahor. Testovaný exemplár vďaka príplatkovému balíku TECH už disponoval komfortnou elektrickou nadstavbou otvárania. Verzia EVX sa od konvenčného súrodenca s odmyslením si rovnomenného označenia odlišuje taktiež o niečo futuristickejším stvárnením koncových LED svetiel. Zmenami prešiel taktiež zadný nárazník s výraznou porciou optickej robustnosti.
Interiér v znamení kvalitatívneho progresu
Napriek stále vysokému dôrazu na čo najatraktívnejšiu cenovku sa modely z portfólia značky SsangYong vyznačujú stabilne vysokým kvalitatívnym štandardom. Pomyselnú latku posúva o citeľný krok vyššie práve nový Torres EVX. Testovaný exemplár zaujme dizajnovo modernou architektúrou doplnenú o atraktívnou kombináciou použitých materiálov a digitálnych hračiek. Nový koncept palubnej dosky je s odmyslením si plne batériovej verzie už k dispozícii aj v prípade klasického benzínového súrodenca.
Z funkčných detailov musím pochváliť prakticky takmer úplné prekrytie prahov dverí. Moderné stvárnenie palubnej dosky disponuje minimom klasických tlačidiel. Zastupuje ich štartovacie tlačidlo a výstražným trojuholníkom. Takmer až prémiovú atmosféru kompletizuje opticky jednoliaty a do priestoru vystúpený modul prístrojového panela a palubného infotainmentu, ktorý si vystačí bez tieniacich elementov.
Ešte väčší wow efekt dokáže sprostredkovať materiálovo hodnotné prevedenie doplnené o špičkové dielenské opracovanie. Testovaný exemplár v tejto disciplíne zaujal príplatkovým čierno-hnedým interiérom s hojným využívaním syntetickej kože. Chválim, že vysokolesklé povrchy v štýle klavírneho laku si v prípade priamej kontaktnej zóny našli upletnenie prakticky len v moduloch s elektrickým otváraním okien vo dverách. Modernú atmosféru podľa očakávania kompletizuje vkusne zapracované a zároveň nastaviteľné ambientné podsvietenie.
Sofistikované digitálne hračky patria k všeobecnej technologickej výkladnej skrini južnej časti kórejského polostrova. Napriek jednoliatemu optickému celku disponuje Torres EVX samostatným prístrojovým panelom. Na jeho modul súvisle nadväzuje proporčne identická obrazovka palubného infotainmentu s miernou orientáciou v smere na vodiča. Digitálny prístrojový štít s odmyslením si detailnej a ostrej grafiky zaujme dôrazom na čo najlepšiu prehľadnosť vyobrazovaných údajov. Testovaný exemplár upustil od simulácie klasických budíkov, ktoré nahrádzajú celkovo futuristickejšie motívy. Vodič si v zornom poli môže vyobraziť taktiež mapový náhľad.
Digitálnu revolúciu v modelovom portfóliu značky SsangYong ponúka dotykový displej palubného infotainmentu s komunikáciou v slovenskom jazyku. Oproti v minulosti zaužívanému vyslovene jednoduchému prostrediu ide v prípade testovaného exempláru o citeľný grafický pokrok. Adekvátne promptné odozvy na dotykové povely vyslovene nenadchnú, no zároveň ani neurazia. Za funkčnú chybičku na kráse tu napriek tomu považujem spravidla rozmerovo malé ikonky, do ktorých sa počas jazdy triafa o niečo obťažnejšie. Daný úkon si zároveň vyžaduje čiastočný odklon zraku. Ponuka s najhlavnejšími funkciami je permanentne k dispozícii v ľavej vertikále obrazovky. Dôležité skratky, resp. nastavenia vrátane zmeny jazdných módov sú k dispozícii po zrolovaní vrchného skrytého menu. Výhradne prostredníctvom dotykovej ikonky sa z kabíny ovláda taktiež elektronicky otváranie batožinového priestoru. Pri tejto funkcii spolu s prepínaním jazdných módov by som napriek tomu subjektívne s určitosťou uprednostnil klasické hardwarové tlačidlá na palubnej doske.
Samostatnú kapitolu reprezentuje ovládanie klimatizácie. Príslušnú záložku si je možné vyvolať na celú obrazovku. Alternatívnou možnosťou je využívanie jej minimalistickejšieho variantu, ktorý si môže byť nastálo prednastavený v pravej štvrtine displeja. V tomto prípade treba ale opäť počítať s pomerne malými ikonami. Dotykové ovládanie bude pre väčšinu vodičov v permanencii taktiež v prípade deaktivácie pomerne otravných a zároveň v niektorých prípadoch vyslovene premotivovaných povinných asistenčných systémov. Na tento úkon je potrebný sled viacerých po sebe nasledujúcich „klikov.“ Aktualizovaný software, ktorým ešte testovaný exemplár nedisponoval, už ale ponúka skratku na vypnutie monitorovania rýchlostných limitov „ukrytú“ v už spomenutom hornom menu.
Nová generácia palubného infotainmentu si zaslúži pochvalu za kvalitný kamerový náhľad na okolie vozidla, pri ktorom si je možné prednastaviť aj frajerinku v podobe 3D simulácie vozidla v priestore. Vstavaná navigácia nedisponuje v prípade elektromobilu vítanou pomôckou zastúpenou automatickým plánovaním presných nabíjacích zastávok pri dlhých presunoch. Moderná mobilná konektivita funguje klasicky, teda prostredníctvom priameho káblového prepojenia. SsangYong v našom geografickom priestore nateraz ešte nedisponuje ani nadstavbou v podobe originálnej mobilnej aplikácie.
Medzi ozdoby nového konceptu interiéru, ktorý debutoval s modelom Torres EVX sa radí teraz ešte o niečo viac veľkorysý vnútorný priestor. Prioritne sa pod to podpísalo prepracovanie stredovej konzoly s do priestoru vystúpeným ovládacím modulom „prevodovky.“ S odmyslením si väčšieho životného priestoru pre kolená je výhodou daného riešenia taktiež pestré spektrum rôznorodých odkladacích priečinkov. Kórejci si dali v tejto disciplíne záležať i na veľkorysých a zároveň dobre prístupných boxoch vo dverách.
Medzi prednosti testovaného elektrického SUV patrí s určitosťou príjemne vyvýšený posed skombinovaný s rozmerovo adekvátnymi a zároveň komplexne pohodlnými prednými sedačkami. Solídny dojem v prípade vrcholnej výbavovej verzie ešte viac umocňuje hodnotné čalúnenie. Plne elektrické nastavenie predných sedadiel dopĺňa funkcia vyhrievania a odvetrávania. Z užívateľskej stránky som bol spokojný taktiež s plne akceptovateľným výhľadom z vozidla. Podvedomú robustnosť tu ešte viac násobí štvorramenný multifunkčný volant s klasickými ovládačmi a pomerne veľkým priemerom. Sumárne kvalitný dojem v jeho prípade čiastočne kazí čiastočná vnútorná dizajnová výplň zastúpená tvrdým plastom.
V porovnaní s viacerými rozmerovo podobnými konkurentmi dokáže nový Torres EVX zaujať priestorovými pomermi v druhom rade. Celkový rodinný potenciál tu ešte viac vylepšuje adekvátne veľký vstupný otvor, Druhý pár dverí je zároveň možné otvoriť v takmer 90-stupňovom uhle. V zadnej časti kabíny sa okrem detí adekvátne pohodlne odvezie pokojne i trojica štandardne urastených dospelých. Potencionálny prostredný cestujúci ocení takmer úplne absentujúci stredový tunel, ako aj priestorovo úsporné riešenie výduchov pre zadných cestujúcich. Pri mojej výške cca 185 cm ma prekvapila nielen adekvátna rezerva miesta pre nohy a kolená, ale taktiež vyslovene kráľovský priestor nad hlavou. Všeobecný komfort cestujúcich v druhom rade s odmyslením si už spomenutých výduchov zlepšuje vyhrievanie krajných pozícií či prítomnosť zdrojových koncoviek. Za funkčné spestrenie známe aj z iných automobilov z Južnej Kórey možno označiť hlavové opierky prispôsobené na zavesenie bundy či saka či možnosť posúvania sedadla predného spolujazdca priamo z druhého radu.
Elektrický SsangYong Torres boduje reálne veľkorysým batožinovým priestorom. Automobilka udáva jeho základnú kapacitu na špičkovej úrovni 839 litrov. V realite ale pôsobí nadštandardne široká ložná plocha po úroveň krycej roletky ale predsa len o niečo plytším dojmom. V danom parametri sú s určitosťou zakomponované taktiež priečinky pod úrovňou hlavnej podlahy. Práve v tomto priestore si našiel svoje miesto prakticky organizér vhodný na povinnú výbavu či ďalšie drobnosti. Štandardom v prípade verzie EVX ostáva lepiaca sada. Originálny kruhový vak na nabíjacie káble sa hravo zmestí do postranného bočného priestoru. Povrch bočných stien pozostáva z jednoduchého plastového obkladu, ktorý je celkovo náchylnejší na mechanické poškriabanie. Po sklopení delených zadných operadiel v pomere 60/40 bez dodatočného otvoru na dlhé predmety je k dispozícii nadštandardná maximálna kapacita skombinovaná s prakticky ideálne rovnou podlahou. Svoj domovský kontinent testovaný exemplár čiastočne pripomína výškovo o niečo skromnejším otvorením piatych dverí. Osoby s výškou nad 180 cm si tu už musia dávať pozor na nechcený úraz hlavy. Pod prednou kapotou nie je k dispozícii žiadny dodatočný úložný priestor na drobnosti.
Výhodou batériového SUV značky SsangYong je v princípe stále atraktívny pomer medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou. Torres EVX pritom už v základnej výbave Style disponuje pestrým množstvom bezpečnostných a asistenčných systémov, adaptívnym tempomatom, zadnými parkovacími senzormi, koženým volantom, dvojzónovou automatickou klimatizáciou, výduchmi ventilácie pre zadných pasažierov, vstavanou navigáciou či cúvacou kamerou. Testovaná verzia Premium k tomu pridáva predné parkovacie senzory, vyhrievaný volant, kožené čalúnenie, vyhrievanie a odvetrávanie predných sedadiel s elektrickým nastavením, vyhrievanie zadných sedadiel, ambientné podsvietenie či indukčné nabíjanie. Z dodatočných doplatkov stojí za zváženie doplatok za tepelné čerpadlo, či balíky zahŕňajúce napríklad panoramatický náhľad na okolie vozidla, elektrické otváranie dverí kufra a celkovo pestrejšiu nadstavbu užitočných asistenčných systémov.
Príjemný elektromobil
SsangYong sa pri stavbe svojho nového elektrického SUV vo všeobecnosti držal osvedčeného receptu. Na vo všeobecnosti solídny a technologický preverený technický základ nadväzujú dospelé jazdné vlastnosti. Zvolený recept sa vo finále približuje k pomerne všestrannému EV využitiu bez výrazne limitujúcich kompromisov. Kapacitne adekvátne veľká batéria je zabudovaná v podlahe vozidla. Jej pozícia nemá negatívny dopad na priestorové pomery v kabíne. V porovnaní so spaľovacím konkurentom ale elektrická novinka disponuje o niečo skromnejšou svetlou výškou. Prehnané terénne ambície tu zároveň citeľne krotí pohon „len“ prednej nápravy.
Podvozok testovaného exemplára si po konštrukčnej stránke zachoval sofistikované nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách. Vyladenie pruženia možno označiť v kombinácii s príplatkovými 20-palcovými diskami kolies ako o niečo tuhšie než vyslovene poddajné. Bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry dokáže napriek tomu Torres EVX odfiltrovať adekvátne suverénne. Reálne spokojný som bol so stabilitou vozidla spojenou s prejazdom cez sériu priečnych nerovností napríklad v podobe dilatačných spojov. Ku komfortnému limitu spolupráce tlmičov a veľkých kolies sa elektrické SUV priblíži pri nechcenom „trafení“ prepadnutého kanalizačného poklopu alebo inej výraznejšej nerovnosti.
Batéria v podlahe sa logicky pričinila o celkové zníženie ťažiska. Pomerne veľké a robustné SUV aj vďaka tomu potešilo svojimi až nečakane schopnými jazdnými vlastnosťami na kvalitných povrchoch. Nový Torres EVX sa rozhodne nezľakne ani svižnejšieho jazdného prejavu spojeného s o niečo temperamentnejšími prejazdmi cez zákruty. Vzhľadom na koncepciu pohonu a celkovo nemalé rozmery je sumárne príjemným prekvapením stále akceptovateľná pohotovostná hmotnosť ustálená pod 2-tonovou hranicou. To je mimochodom len o cca 400 kg viac ako váži spaľovací súrodenec. Prehnané športové ambície na technickejších cestných úsekoch v sumári napriek tomu krotí prirodzená nedočkavosť.
Mozaiku dospelých jazdných vlastností kompletizuje nečakane precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Elektromobil značky SsangYong je prirodzene tichý nielen pri nižšom rýchlostnom tempe. S akustickým odhlučnením kabíny som bol spokojný taktiež pri diaľničnom tempe, čo je vzhľadom na koncept karosérie s hranatejším offroad nádychom prijemné prekvapenie. Vzhľadom na celkové rozmery vozidla možno testovaný exemplár označiť aj ako príjemne obratný. Určitým paradoxom je, že pri potrebe tesného manévrovania s pohotovými zmenami polôh D a R som si ani na konci testu úplne nezvykol na minimalistický volič „prevodovky.“ Na úkon zmeny smeru jazdy je v tomto prípade z bezpečnostného hľadiska podobne ako pri niektorých ďalších výrobcoch potrebný tzv. dvojklik s potvrdením zmeny smeru alebo alternatívne o niečo dlhšie podržanie voliča v želanej pozícii.
Pohon plne elektrického SUV zastrešuje elektromotor na prednej náprave so slušným výkonom 207 koní, ktorý čerpá potrebnú energiu z akumulátora s celkovou kapacitou 73,4 kWh. Využiteľná časť batérie sa pohybuje na veľmi peknej hodnote cca 72 kWh. Výhodou daného typu pohonu je okamžitý nástup sily, čo sa prirodzene odzrkadlilo pri veľmi presvedčivej jazdnej dynamike. Predovšetkým v meste a stredných rýchlostiach dokáže Torres EVX bez problémov držať krok aj s mnohými športovo sa tváriacimi automobilmi s klasickým pohonom. Ako plne akceptovateľnú možno reálnu jazdnú dynamiku vrátane pružných zrýchlení označiť taktiež pri vyššom rýchlostnom tempe a diaľnici.
Na emóciu z jazdy má prirodzený dopad zvolený režim jazdy. Neutrálne vyladenému módu Comfort sekunduje o niečo impulzívnejšie nastavenie Sport. Ďalšou alternatívou je komótnejšie odladený, no stále dostatočné živý režim Eco. Práve šetriaci ekologický režim som vzhľadom na koncept batériového pohonu používal počas testu najčastejšie. SsangYong Torres EVX po vzore svojich klasických súrodencov disponuje taktiež dodatočným a zároveň pomerne ukrytým jazdným nastavením s názvom Winter. Tzv. zimný mód sa aktivuje dlhším podržaním ikony „drive mode.“ Zimná mapa s dôrazom na čo najjemnejšiu trakciu prednej nápravy je pri elektromobile s predným pohonom na zasneženej vozovke reálne vítanou pomôckou.
Za normálnych okolností má testovaný exemplár s prispením okamžitého nástupu krútiaceho momentu na snehu či inom klzkom podklade určitý problém so zbytočným a neefektívnym „hrabaním“ kolies prednej nápravy. Po aktivovaní režimu Winter sa situácia pri rozjazdoch pomerne výrazne zlepší. Torres EVX sa inými slovami snaží posielať výkon na predné kolesá vyslovene jemne s elimináciou neefektívneho preklzu. Limitujúcim sa napriek tomu aj v tomto prípade môže stať rozbeh vozidla do kopca spojený so zasneženou, resp. zľadovatenou vozovkou na pevnom asfaltovom podlaží.
Identický zimný mód dokáže poslúžiť taktiež ako náhrada offroad režimu pre podmienky napríklad na blate. Paradoxom je, že elektronika dokáže na nespevnenom podklade posielať silu na hnanú nápravu ešte o niečo citlivejšie ako je tomu na zľadovatenom asfalte. Torres EVX s pohonom len prednej nápravy vďaka tomu vyslovene nestratí ani v ľahšom teréne. Ďalšou užitočnou pomôckou v daných podmienkach je prítomnosť zjazdového asistenta. Pohyb mimo spevnených komunikácií s odmyslením si pohonu len predných kolies vi finále limituje už vyššie spomenutá znížená svetlá výška s v SUV kategórii obyčajnou hodnotou 169 mm.
Vstavanú 73,4 kWh batériu je možné v domácich podmienkach pri adekvátnej infraštruktúre dobíjať vďaka palubnej nabíjačke plne akceptovateľným výkonom 10,5 kW. Kompletné zotavenie batérie je možné dosiahnuť napríklad počas noci za necelých 9 hodín. Nabíjanie z klasickej 230 V siete s výkonom 2 kW je pri danej kapacite akumulátora vyslovene núdzovou záležitosťou. Pri dlhých presunoch je k dispozícii DC nabíjanie jednosmerným prúdom prostredníctvom CCS konektoru. Torres EVX podporuje maximálny výkon 120 kW. Pri simulovanej skúške na 300 kW stojane dokázal testovaný exemplár aj v zimných podmienkach v optimálnom okne skutočne „plniť“ batériu výkonom cca 115 kW. Postupným nárastom kapacity nabíjací výkon prirodzene klesá. Na adekvátne zotavenie akumulátora z cca 20 na 80 % je s určitosťou nutná približne 30 minútová prestávka.
Elektrický Torres na rozdiel od niektorých konkurentov nedisponuje prídavným termomanažmentom batérie zastúpeným napríklad funkciou manuálnej aktivácie predohrevu pred plánovaným zastavením na výkonnom nabíjacom stojane. V zimnou období musím naopak pochváliť prítomnosť príplatkového tepelného čerpadla. Jeho prítomnosť nemá pri vykurovaní interiéru dramatický dopad na celkový dojazd. Elektrická novinka dokáže vďaka opciovej koncovke V2L (Vehicle to Load) poslúžiť taktiež ako zdroj elektrickej energie.
Pri jazde sa energia do batérie čiastkovo vracia formou brzdnej rekuperácie. Jej variabilitu zastrešujú užívateľsky návykové pádla pod volantom. SsangYong Torres EVX disponuje celkovo troma úrovňami spomaľovacieho účinku. Alternatívne ich dopĺňa režim plachtenia a taktiež inteligentná smart nadstavba. Ani pri aktivácii najvýraznejšej úrovne rekuperácie ale vozidlo nie je možné ovládať takpovediac jedným pedálom. Testovaný exemplár prirodzene disponuje pestrým spektrom asistenčných a bezpečnostných systémov vrátane legislatívne povinnej nadstavby. V tomto kontexte možno ako zbytočne premotivovaný označiť asistent pozornosti vodiča. Palec hore dávam, naopak, dobre pracujúcemu adaptívnemu tempomatu v kombinácii so strážením vozidla uprostred jazdného pruhu.
Nový SangYong Torres počas zimného testu nesklamal ani v disciplíne spotreby elektrickej energie. Celkový testovací priemer sa ustálil na hodnote 24,9 kWh/100 km. Daný údaj v teoretickej rovine zodpovedá dojazdu necelých 300 kilometrov. Na okresných komunikáciách klesol priemer tesne pod 20 kWh. Ešte úspornejšia je čisto mestská prevádzka. Tu palubný počítač vyobrazil spotrebu 18,6 kWh na každých 100 km. „Najsmädnejšia“ bola elektrická novinka prirodzene na diaľnici. V danom prostredí sa apetít ustálil na hodnote 27,2 kWh/100 km, čo zodpovedá zimnému diaľničnému dojazdu na úrovni cca 260 km.
A celkový dojem?
Ambiciózna automobilka SsangYong prednedávnom rozšírila svoje portfólio o plne elektrický ekvivalent k už známemu spaľovaciemu modelu Torres. SUV Torres EVX zdobí nielen autentická dizajnová nadstavba. V sumári citeľne modernejšom interiéri ostali naďalej zachované všetky priestorové prednosti služobne staršieho súrodenca. Dôležitou konkurenčnou výhodou skúšanej novinky je koncept adekvátne dospelého elektromobilu so zaujímavou cenovkou.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: SsangYong Torres EVX 73,4 kWh Premium
Dĺžka: 4 715 mm
Šírka: 1 890 mm
Výška: 1 725 mm
Rázvor: 2 680 mm
Objem kufra: 839 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predných kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 152/207
Krútiaci moment Nm: 339
Pohotovostná hmotnosť: 1915 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 18,6 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 24,9 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu (kombinovaný): 462 km
Výkon rýchlonabíjania: 120 kW
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Verzia/cena
SsangYong Torres EVX 73,4 kWh Premium (testovaný model) od 39 490 €
SsangYong Torres EVX 73,4 kWh Style od 35 990 €