Autoinak.sk

Test: Subaru Crosstrek – SUV bez kompromisov

Test Subaru Crosstrek 2024

Automobilka s logom súhvezdia plejády patrí aj dnes do stále viac exkluzívnejšieho klubu „protiprúdových“ výrobcov. Tí majú stále odvahu robiť veci takpovediac inak, so zohľadnením svojich tradícií či DNA. Po vstupe značky Subaru do sveta 100% batériových modelov, pod ktorý sa pričinil „terénny“ elektromobil Solterra, uviedli Japonci na náš trh prednedávnom aj svoju kľúčovú novinku. Úplne nový model Crosstrek nadväzuje na tradíciu obľúbeného kompaktného SUV XV a zároveň ide na našom trhu aj o vstupnú bránu do sveta Subaru. Nový globálny názov v symbolickej rovine ešte viac podčiarkuje význam aplikovaných inovácií, ako aj celkový medzigeneračný progres. Všestranne orientovaná novinka je v Európe podľa očakávania k dispozícii výhradne s inovovaným hybridným pohonom e-Boxer. Veľkou ozdobou testovaného exempláru ostáva aj naďalej opäť vylepšený permanentný pohon všetkých kolies. Za zmienku stojí aj najnovšia generácia balíka bezpečnostných a asistenčných systémov s názvom EyeSight, ktorá debutovala spolu s novou generáciou rodiny kompaktných Subaru.

Úplne nové Subaru Crosstrek s najnovšou evolúciou mild-hybridnej atmosférickej pohonnej jednotky 2,0 i-MHEV e-Boxer, skombinovanou s automatickou CVT prevodovkou Lineartronic, symetrickým pohonom všetkých kolies a prostrednou výbavovou verziou Style X-Tra, nám na test zapožičala spoločnosť Subaru Avion Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Subaru Crosstrek

Značka Subaru sa dlhodobo radí medzi špecialistov na modely s vyššou svetlou výškou a pohonom všetkých kolies. Technologicky vyspelá a neustále vylepšovaná symetrická „štvorkolka“ AWD v mnohých prípadoch slúži aj ako merítko, podľa ktorého sú posudzovaní všetci ostatní. Do obľúbeného segmentu rozmerovo kompaktných SUV modelov Japonci vstúpili už v roku 2011. Po predošlých variáciách drsnejšie sa tváriaceho a o niečo vyššieho kompaktu Impreza XV, odvodeného od tretej generácie klasického hatchbacku, v tom čase predstavila automobilka plnohodnotnú prvú generáciu už samostatného modelu XV. Z identického automobilu sa postupne stalo zároveň vôbec napredávanejšie Subaru v Európe.

Za veľkou mlákou sa dobová novinky už pri prvej generácii označoval dodatkom Crosstrek. Ku globálnemu zjednoteniu označenia pristúpila automobilka pri aktuálnom treťom pokračovaní rozmerovo kompaktného SUV. Najnovšia generácia bola na globálnej úrovni predstavená už v druhej polovici roku 2022. Z pôvodného modelu XV sa už aj v našom priestore stal Crosstrek. Na debut plnohodnotnej európskej špecifikácie sme si už tradične museli počkať približne o jeden rok dlhšie.

Nové Subaru Crosstrek je priamym nástupcom v Európe obľúbeného modelu XV

Nový model Crosstrek je po technickej stránke aj naďalej blízkym príbuzným v celkovom poradí šiestej generácie kompaktného modelu Impreza. Obe novinky sú postavené na najnovšej evolúcii platformy SGP (Subaru Global Platform). Medzigeneračne decentne dlhšia (+1 cm), no zároveň aj o identický parameter nižšia a taktiež mierne ľahšia novinka sa vyznačuje o 10% vyššou tuhosťou karosérie. Za zmienku tu s určitosťou stojí aj vylepšený cestovný komfort spojený s citeľne lepším odhlučnením priestoru pre posádku. K najzásadnejším technologickým inováciám testovaného exemplára patrí nová generácia balíka bezpečnostných a asistenčných systémov EyeSight. S prispením dodatočnej tretej kamery tento užitočný pomocník poskytuje ešte vyšší cestovaný komfort a zároveň zvláda rozšírenú paletu činností pre asistenčné systémy.

Vylepšeniami prešiel taktiež inteligentný pohon všetkých kolies obohatený o dva režimy X-Mode, ktoré teraz fungujú plnohodnotne aj pri spiatočke. Pohon nového Subaru Crosstrek v našom priestore ponovom zastrešuje jediná motorizácia. Vylepšený zážihový atmosférický mild-hybrid s plochou boxer konštrukciou nesie komerčné označenie 2,0 i-MHEV. Maximálny výkon je vyladený na 136 koní. O elektrický doping sa stará synchrónny elektromotor so samostatným výkonom necelých 17 koní, ktorý je integrovaný je priamo do automatickej CVT prevodovky Lineartronic. Súčasťou hybridu je aj rozmerovo kompaktný li-on akumulátor umiestnený v zadnej časti vozidla.

O pohon nového Subaru Crosstrek sa v našom priestore stará výhradne vylepšený e-Boxex 2,0 i-MHEV

Nenápadne príťažlivý dizajn

V disciplíne dizajnu možno značku Subaru v posledných rokoch označiť ako konzervatívnejšiu automobilku. Dôkazom toho je aj nový model Crosstrek. Jeho línie a krivky už na prvý pohľad pripomínajú rodovú líniu s evolučne starším modelom XV. K signifikantným optickým znakom testovaného exempláru sa radí aj prirodzene pôsobiaca vyššia stavbu skombinovanú s klasickými karosárskymi proporciami, ktoré si v sumári vystačia aj bez častokrát zbytočných módnych výstrelkov. Originálnu a špecifickú atmosféru tu zároveň dotvára aj pestré spektrum prepracovaných drobných detailov s „drsným“ SUV podtónom.

Sebavedomým predným partiám japonskej novinky dominuje rozmerovo veľkorysá maska s kreatívnym vypletom obohateným o 3D efekt. Súčasťou siluety masky je aj horizontálne orientovaná linka s centrálne umiestneným fabrickým logom, ktorá opticky prepája modul predných svetlometov. Na spomenutý element plynule nadväzuje svetelný podpis LED predných svetlometov s celkovo dynamickou siluetou. Svetelná technika disponuje za tmy plne adekvátnym výkonom s praktickou šírkou svetelného kužeľa i adekvátnym dosvitom diaľkového módu. Absentujúcu sofistikovanú nadstavbu tieňovania kompenzuje funkcia natáčania svetelného lúča, vrátane dobre vyriešeného nasvietenia zákrut či precízne fungujúce prepínanie diaľkového módu. LED technológiu mimochodom využívajú aj predné hmlovky. Opticky odolný, resp. drsný nádych predných partií dotvára predný nárazník s vizuálne efektným, no zároveň aj funkčne zapracovaným ochranným oplastovaním.

Nové Subaru Crosstrek opticky zdobí vyvážená dizajnová evolúcia

Pri pohľade z profilu novinka s logami značky Subaru okrem vyššej SUV stavby zaujme aj proporčne vyváženými líniami. V reálne náročnejšom teréne treba napriek tomu myslieť na o niečo dlhší predný previs skombinovaný s v princípe „obyčajným“ nájazdovým uhlom. Celkovo robustný efekt aj v tomto priestore podčiarkuje výrazné ochranné oplastovanie. V prípade predných blatníkov ho zdobia zaujímavé a reálne funkčné prieduchy. Dynamický podtón testovaného exempláru lakovaného v príplatkovej žiarivej bielej metalíze s prívlastkom Crystal White Pearl evokuje postupne sa zužujúca línia bočného presklenia s čiernym orámovaním. Daný efekt ešte viac umocňuje klesajúca línia strechy. Na emócie útočia aj vrcholné 18-palcové disky kolies, ktorým ale Japonci stále dopriali aj racionálne pneumatiky s adekvátnou výškou bočného profilu.

Ostro ladený a zároveň robustný dizajnový podtón zdobí aj zadné partie nového modelu Crosstrek. Novinky značky Subaru zaujme v tomto priestore vyslovene masívnym zadným nárazníkom so zaujímavo zapracovanými postrannými odrazovými plochami, kde si svoje miesto prirodzene našla aj hmlovka. Vizuálne atraktívna je aj centrálna časť ochranného oplastovania, ktorú zdobí dynamický náznak difúzora. Za dizajnovo najvýraznejší segment zadnej časti možno ale napriek tomu označiť koncepčne nové koncové svetlá s efektným svetelným podpisom.

Opticky odolný nádych v sumári pripomína napríklad aj ochranné oplastovanie

Vyvážená kombinácia klasiky a moderny

Subaru si pri svojom novom modeli Crosstrek dalo veľmi záležať aj na koncepčnom stvárnení interiéru. Kabína dokáže taktiež ponúknuť množstvo zaujímavých a prepracovaných detailov. Architektúra palubnej dosky s moderným minimalistickým nádychom ponúka reálne zaujímavý mix ergonomicky klasických riešení a digitálnych hračiek.

Veľkú pochvalu si testovaný exemplár už pri strednej výbave Style X-Tra zaslúži za celkový kvalitatívny dojem. Veľmi precíznemu dielenskému opracovaniu sekundujú v drvivej väčšine na dotyk príjemné a zároveň aj hodnotné materiály. Hru na efekt tu čiastočne pripomínajú lesklé a na nechcené odtlačky, resp. prachové častice náchylnejšie plochy v štýle tzv. klavírneho laku. Tie okrem okolia centrálnej obrazovky zdobia v modul voliča prevodovky.

Palubná doska nového Subaru Crosstrek

Pri nastupovaní do vozidla z čisto funkčnej stránky predsa len zamrzí absencia úplného prekrytia prahov na dverách. Tento praktický orientovaný prvok by pri kombinácii s dobrodružnou povahou modelu Crosstrek rozhodne dával zmysel. Japonskú ergonomickú klasiku na palube reprezentuje napríklad klasický a funkčne výborný volič automatickej prevodovky či tradičné ovládanie vyhrievania sedadiel s tzv. kolískovým prepínačom. V disciplíne funkčnej ergonómie dávam palec hore aj multifunkčnému volantu so športovým nádychom, ktorý taktiež nezanevrel na klasické hardwarové tlačidlá.

Subaru nateraz nepodľahlo dobovým digitálnym trendom ani v rámci koncepcie prístrojového panela. Pri novom modeli Crosstrek sú stále k dispozícií prehľadné analógové budíky skombinované s farebným displejom palubného počítača a peknou grafikou. Z čisto funkčnej stránky sa tomuto riešeniu s decentným športovým podtónom reálne nedá nič zásadné vytknúť. Celkovej prehľadnosti by na druhej strane pristalo, ak by bola plocha prepínateľných údajov palubného počítača, kde je možné okrem iného sledovať napríklad aj prácu hybridu, predsa len o niečo väčšia.

Prístrojový panel novinky aj naďalej vsádza na efektnú analógovú klasiku

Prísne kritériá dnešnej digitálnej doby už celkom jednoznačne znesie multimediálne rozhranie Starlink s viac ako 11-pacovou dotykovou full-HD obrazovkou. Moderná vertikálna orientácia displeja je inšpirovaná vlajkovým modelom Outback. V jednom funkčnom module je teraz usporiadaná nielen palubná zábava, ale aj dodatočné funkcie palubného počítača, ovládanie X-Mode a modul klimatizácie. S odmyslením si detailnej a ostrej grafiky, ktorú si osvojil aj výstup z parkovacej kamery, tu musím pochváliť aj pohotové reakcie na dotyk. To, že pri návrhu moderného infotainmentu v tomto prípade niekto reálne premýšľal, pripomína aj jednoduchá a intuitívna orientácia v personálne prispôsobiteľných položkách menu. Do príjemne veľkých ikoniek sa reálne dobre „triafa“ aj počas jazdy.

Spodná časť obrazovky je permanentne vyhradená prehľadnému modulu klimatizácie. Reguláciu teploty, resp. odhmlievanie predného a zadného okna sa ale stále pokrývajú klasické postranné tlačidlá, ktoré dopĺňajú rovnako klasické ovládanie audia. V testovanom druhom výbavovom stupni absentuje vstavaná navigácia. Potencionálny neduh na druhej strane elegantne kompenzuje moderná mobilná konektivita. Tá v prípade modelov s logom Subaru po prvýkrát funguje už aj bez nutnosti priameho káblového prepojenia.

Koncepčne moderný infotiainment okrem iného podporuje aj mobilnú konektivitu fungujúcu aj bez káblového prepojenia

Zaužívané štandardy v rámci praktickej stránky kopíruje testovaný exemplár aj v disciplíne dostupných odkladacích priečinkov. Do na prvý pohľad o niečo menej objemných boxov v predných dverách sa reálne zmestí aj 1,5 litrová PET fľaša.

Jednoznačnou pýchou nového modelu Crosstrek sú veľmi dobre navrhnuté predné sedačky. Prirodzene vyšší posed dopĺňa dostatočne nadimenzovaný sedák i operadlo. Výplň sedačiek je pri testovanej konfigurácii s na dotyk príjemným látkovým čalúnením o niečo tuhšia, no zároveň stále excelentne pohodlná aj pri dlhých diaľničných presunoch. Vo všeobecnosti výbornej fixácii tela napomáha aj decentný náznak bočného vedenia v chrbtovej časti.

Veľkou ozdobou nového modelu Crosstrek sú špičkové predné sedačky

Stabilne silnou zbraňou modelov s logami značky Subaru je taktiež výhľad z vodidla. Príjemne vyvýšený posed je aj v prípade novinky skombinovaný s prakticky tenkými prednými stĺpikmi a prepracovaným uchytením spätných zrkadiel. Prepracovaný modul rozhrania EyeSight, doplnený o tretiu kameru, na druhej strane teraz zaberá o niečo väčšiu plochu v okolí vnútorného spätného zrkadla. Dané riešenie mi tak pri mojej výške cca 185 cm v meste z času na čas „komplikovalo“ optimálny výhľad na vyvýšený semafor.

Rozmerovo kompaktná SUV novinka si dokáže hravo zastať aj pozíciu rodinne orientovaného automobilu. V druhom rade je k dispozícii v princípe nadštandardný vnútorný priestor. Aj vďaka veľkorysej rezervy pre nohy a kolená sa tu okrem detí pohodlne odvezú aj dvaja dospelí cestujúci. Urastenejší pasažieri s výškou viac ako 180 cm musia pri úkone nastupovania do druhého radu počítať s už spomínaným efektom klesajúcej línie strechy. Pri mojej výške cca 185 cm sa pri posede v klasicky vzpriamenej pozícii som sa v druhom rade už zároveň priblížil aj k priestorovému limitu pre hlavu. To, že je nový Crosstrek koncepčne moderný automobil v identickom priestore pripomína napríklad aj praktická vychytávka v podobe prítomnosti oboch typov zdrojových USB koncoviek.

Za príjemne veľkorysú možno označiť aj priestorovú ponuku v druhom rade

Rutinné nároky bežnej rodiny dokáže testovaný exemplár zastrešiť aj v rámci batožinového priestoru. Jeho základná kapacita s hodnotou 328 litrov v reči „suchých“ čísel vyslovene neočarí, no pochvalu si tu určite zaslúži príjemne symetrický tvar ako aj adekvátna dĺžka ložnej plochy. Pod o niečo plytší základ sa tu, obdobne ako pri prakticky každom Subaru, podpísal naplno využitý priestor pod úrovňou podlahy. S domyslením si komponentov pohonu všetkých kolies si svoje miesto práve tu našla aj mild-hybridná batéria s kapacitou cca 0,6 kWh. V zadnej časti napriek je napriek tomu stále k dispozícií aj dodatočný odkladací box, kde sa zmestí povinná výbava či iné drobnosti. Celkovú praktickú stránku vylepšuje prítomnosť kotviacich ôk či „háčik“ na zafixovanie nákupnej tašky. Kreatívnejší prístup, ktorý v minulosti pri tejto značke rozhodne nebol pravidlom, v sumári pripomína aj zaujímavá štruktúrovaná ozdoba plastovej nakladacej hrany. Po sklopení delených zadných operadiel v pomere 60/40 vzniká ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1314 litrov.

Subaru Crosstrek dokáže už v prostrednej výbavovej línii Style X-Tra uspokojiť drvivú väčšinu používateľov. Jej automatickou súčasťou sú prvky ako: 18-palcové disky kolies, prepracovanejšie látkové čalúnenie, oba typy USB koncoviek aj v zadnej časti kabíny, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča v 10-smeroch, automatické prepínanie diaľkového módu svetiel či dvojstupňová funkcia režimu X-Mode. Už v úplnom základe je k dispozícii kompletný balík asistenčných a jazdných systémov, veľký centrálny displej, bezkľúčový prístup a štartovanie, dvoj-zónová klimatizácia alebo cúvacia kamera. Najvyššia výbava Premium k všetkému spomenutému pridáva aj strešné okno, vstanú navigáciu či kožené čalúnenie sedadiel. Praktický jedinú opciovú položku mimo ponúkaného príslušenstva reprezentuje niektorá z dostupných metalízovaných farieb.

Batožinový priestor ponúka základnú kapacitu na úrovni 328 litrov

Garancia všestrannosti a slobody

K synonymám, ako aj celkovej obľube modelov s logami značky Subaru sa stabilne radí inovatívna technika. Nový Crosstrek je v tejto disciplíne momentálne najsofistikovanejším modelom značky. Tradičné cnosti v podobe symetrického pohonu všetkých kolies či prirodzenej konštrukčnej výhody plochej motorizácie typu boxer v prípade testovaného exempláru dopĺňa inovovaný elektrifikovaný pohon, vylepšené asistenčné systémy a lepšie pracujúci terénny režim X-Mode.

Pravoverných nadšencov šoférovania tu ale zo všetkého najviac s veľkou pravdepodobnosťou stále očarí takpovediac klasická mechanika. V dobe, keď väčšina automobiliek uvádza na trh čoraz „tvrdšie“ modely so síce efektnými, no v mnohých prípadoch až zbytočne veľkými kolesami, dokáže nový Crosstrek ponúknuť takmer až neuveriteľnou univerzálnosťou. Na vycibrené jazdné vlastnosti sa možno v prípade testovaného exempláru spoľahnúť na kvalitnom asfalte a zároveň aj rozbitom cestnom povrchu.

Nový Crosstrek vsádza aj pri vrcholnom variante na racionálnu veľkosť diskov a pneumatík

Čaro konštrukcie podvozka s nezávislým zavesením všetkých kolies sa ukrýva aj pri v princípe tuhších, ale zároveň aj z funkčnej stránky variabilnejších tlmičoch. Vďaka tomuto riešeniu dokáže novinka s ľahkosťou odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Sebaisto a stabilne pôsobí nový Crosstrek napríklad aj pri prejazdoch série za sebou nasledujúcich priečnych nerovností.

Ten istý model zároveň s istotou zvláda aj svižnú a komfortnú jazdu už po reálne rozbitých komunikáciách, vrátane poľných či lesných ciest. Pod príjemný pocit istoty sa tu podpísala taktiež pocitovo excelentná tuhosť karosérie. Platnosť fyzikálnych zákonov tak vo finále pripomenie až nechcené „trafenie“ vyslovene hrubého krátera, ktoré je už logicky spojené aj prenosom kinetickej energie do modulu karosérie.

Subaru Crosstrek jazdí suverénne prakticky na akomkoľvek cestnom povrchu

Novinka z portfólia značky Subaru s príkladnou istotou zvláda aj temperamentnejšiu jazdu na kvalitných asfaltoch. Pri prejazde cez technickejšie úseky je Crosstrek aj s prispením inteligentného pohonu všetkých kolies precízne ovládateľný. Zárukou potrebnej dávky istoty je v identickom prostredí aj komunikatívne riadenie so strmším chodom. Vo finále by mu napriek tomu predsa len pristalo o niečo viac spätnej väzby. Napriek vyššej stavbe sa Crosstrek nakláňa len minimálne aj pri dynamickejších prejazdoch cez dlhé a tiahle zákruty. S odmyslením si akceptovateľnej pohotovostnej hmotnosti s hodnotou cca 1,6 tony sa pod daný fakt podpísalo aj prirodzene nižšie ťažisko či optimálne rozloženie váhy s hybridnou batériou umiestnenou nad zadnou nápravou.

Zážitok z jazdy dokáže v prípade modelov Subaru tradične ovplyvniť „mapovanie“ pohonnej jednotky s režimami S/I Drive. Východiskovému inteligentnému nastaveniu sekunduje o niečo viac impulzívnejší mód Sport. S odmyslením si vyššie spomenutých precízne vyladených jazdných vlastnosti ale mild-hybridnej verzii zo všetkého najviac svedčí rozvážny štýl jazdy. Pohodu na palube dokresľuje precízne odhlučnenie priestoru pre posádku čo platí aj pre vyššom rýchlostnom tempe. V disciplíne akustickej pohody zaznamenal nový Crosstrek v mojej optike viac ako len tradičný medzigeneračný pokrok.

Odozvu pohonnej jednotky dokáže decentne zmeniť volič S/I drive

Aktuálne jediná dostupná európska motorová verzia pozostáva z koncepčne vylepšeného mild-hybridu 2,0 i-MHEV. Jeho srdcom je aj naďalej atmosférický 4-valcový boxer. Konštruktéri sa pohrali s celkovým vyladením elektrického dopingu, ktorý zastrešuje elektromotor s výkonom cca 17 koní integrovaný priamo v automatickej CVT prevodovke. Vďaka tomuto riešeniu dokáže elektromotor v prípade dostatočne nabitej batérie a režime bežnej okreskovej jazdy s odmyslením si „plachtenia“ úsekovo poháňať vozidlo aj pri miernej akcelerácii spojenej s citlivou prácou vodičovej pravej nohy.

S prispením prísnej emisnej politiky sa Subaru priklonilo k evolučnému zníženiu výkonu pohonnej jednotky na hodnotu 136 koní. Aj napriek papierovo nie príliš zaujímavému parametru disponuje testovaný exemplár v bežnom živote plne postačujúcou jazdnou dynamikou. Pod prekvapivo svižné rozjazdy z miesta spojené s pohotovými reakciami „plynového“ pedála sa vo citeľnej miere podpísal už spomínaný elektrický doping. Vyslovene mŕtve v sumári nie sú ani pružné zrýchlenia. Bezpečné predbiehacie manévre s plne obsadeným vozidlom si tu ale treba predsa len o niečo viac plánovať.

Vítanou pomôckou v náročnejšom teréne je dvojstupňový volič X-Mode

Klasickej atmosfére skombinovanej s CVT prevodovkou zo všetkého najviac nepristane „necitlivá“ jazda v štýle brzda/plyn. Až príliš temperamentý prístup logicky nedáva zmysel ani z hľadiska potenciálu elektrifikovanej nadstavby. Automatická CVT prevodovka, ktorú Subaru komerčne označuje Lineartronic, sa vyznačuje vo všeobecnosti precíznou prácou spojenou so sympatickou simuláciou radenia prevodových stupňov. Výhodou danej konštrukcie je možnosť veľmi jemných rozjazdov, čo môže prísť veľmi vhod predovšetkým v teréne. V podmienkach bežnej jazdy sa automat dokáže kultivovane oprieť o ponúkaný krútiaci moment. Naopak, pri už spomínanom razantnejšom prístupe už atmosférická pohonná jednotka ďaleko viac pracuje vo sfére vyšších otáčok.

Sofistikovaný pohon všetkých kolies posiela ponovom o niečo viac výkonu na prednú nápravu. Automobilka tu hovorí o pomere 60/40. Variabilita a reálne schopnosti pohonu „Made in Subaru“ sa naplno prejavia mimo spevnených ciest, resp. v teréne. Testovaný Crosstrek toho v daných podmienkach zvládne prekvapilo veľa už v základnom nastavení štvorkolky.

Mild-hybridný boxer spolupracuje s automatickou CVT prevodovkou

Do stredne náročných podmienok je vhodná prvá inštancia dvojstupňového terénneho režimu X-Mode s názvom Sneh/Terén. Už tu je reálne cítiť sofistikovanú prácu pohonu, ktorý neustále hľadá kolesá s momentálne najlepšou trakciou a zároveň sa snaží eliminovať neefektívny preklz. Do ešte náročnejšieho terénu, kde už dokáže nový Crosstrek reálne zahanbiť aj množstvo offroadovo sa tváriacich SUV-čiek, je určený mód Hlboký sneh/Blato. V danom nastavení si testovaný exemplár dokázal hravo poradiť nielen s prudkými výjazdmi na nestabilnom blatistom podklade, ale aj s náročnejším krížením náprav. Pri potencionálnej šlamastike sa dokáže druhý stupeň X-Mode oprieť aj tzv. „hrubú silu“ a z klzkého podkladu sa doslova vyhrabať.

V režime X-Mode, ktorý teraz už funguje aj pri zaradenej spiatočke, je už automaticky k dispozícii aj zjazdový asistent. Svetlá výška vo všeobecnosti dosahuje slušných 22 cm. Terénny limit novinky počas testu v členitom prostredí paradoxne nepredstavovali adhézne podmienky, ale skôr „obyčajný“ predný nájazdový uhol. To novému modelu Crosstrek napriek tomu s radosťou odpúšťam. Koncepčne tu totiž nejde o žiadny nekompromisný offroad, ale skôr o všestranne nadané SUV.
Sofistikovanou pýchou japonskej značky sú jazdné a asistenčné systémy zabalené do balíka EyeSight.

V teréne prekonalo nové Subaru Crosstrek všetky prvotné očakávania

Prítomnosť tretej kamery sa podpísala pod ešte precíznejšie monitorovanie situácie pred vozidlom. Vyspelosť daného rozhrania v reálnom živote dokazuje nielen precízna funkcia adaptívneho tempomatu spojená s vyspelým monitorovaním jazdných pruhov, ale aj fakt, že systém počas testovacích dní ani raz zbytočne nespanikáril. Veľmi dobré má Subaru odladené aj vo všeobecnosti skôr otravné monitorovanie bdelosti vodiča. Ani to som nemal ani raz tendenciu nekompromisne vypnúť. Palec hore dávam aj skutočnosti, že napríklad deaktivované stráženie vozidla v jazdných pruhoch ostáva vypnuté aj po opätovnom štarte.

Nové Subaru Crosstrek na konci testu nesklamalo ani v disciplíne spotreby paliva. Výsledný kombinovaný priemer prakticky úplne nového testovaného kusa s permanentným pohonom 4×4 sa nakoniec ustálil na akceptovateľnej hodnote 8,4 l/100 km. Pri predvídavej jazde s ľahkou nohou nie je utópiou ani priblíženie sa k parametru 7,7 litra, ktorý garantuje samotná automobilka. Prioritne na okreskách sa apetít pohybuje tesne nad hranicou 6-litrov. Mestská spotreba sa ustálila tesne pod 8-litrovou hranicou a pri ustálenom diaľničnom tempe palubný počítač vyobrazil udaj 8,5 l/100 km.

Subaru pri modeli Crosstrek okrem asistenčných systémov vylepšilo aj funkciu mild-hybridného pohonu

A celkový dojem?

Úplne nové Subaru Crosstrek dokázalo nadviazať na odkaz úspešného a obľúbeného modelu XV. Novinka na prvý pohľad zaujme evolučne vylepšeným a zároveň modernejším dizajnom. V priestrannom interiéri s modernými digitálnymi hračkami sa naproti tomu odohrala už malá revolúcia. Najväčšou ozdobou vstupnej brány do sveta Subaru ostávajú napriek tomu aj naďalej vyspelé technológie a precízne vyladené jazdné vlastnosti s príchuťou SUV všestrannosti.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Subaru Crosstrek 2,0 i-MHEV AWD Style X-Tra
Dĺžka: 4 495 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 600 mm
Rázvor: 2 670 mm
Objem kufra: 328 litrov
Motor: zážihový mild-hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 182
Pohotovostná hmotnosť: 1612 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: CVT (7 virtuálnych)
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,4/ 100 km
Pneumatiky: Falken Ziex

Verzia/cena

Subaru Crosstrek 2,0 i-MHEV AWD Style X-Tra (testovaný model) od 37 000 €
Subaru Crosstrek 2,0 i-MHEV AWD Style od 35 500 €

Exit mobile version