Subaru sa vždy radilo medzi automobilky, ktoré sa neboja kráčať proti prúdu. Inými slovami, Japonci robia mnoho vecí inak, a po svojom. Vďaka tejto odvahe je dnes výrobca so súhvezdím plejády v znaku legendou na poli symetrického pohonu všetkých kolies alebo špičkových jazdných vlastností, pod ktoré sa vo významnej miere pričinili ploché motorizácie typu boxer. Čoraz sprísňujúca sa legislatíva po emisiách a bezpečnosti zároveň automobilky núti k neustálym inováciám. Subaru si aj preto našlo v posledných rokoch novú hlavnú komunikačnú tému, ktorou je špičková pasívna aj aktívna bezpečnosť. Dokonalú kombináciu pôvodných, aj nových vyššie spomenutých cností v sebe dnes odráža aj nová vlajková loď značky, ktorá sa prednedávnom konečne objavila už aj u nás v Európe. Reč je samozrejme o ďalšom pokračovaní univerzálneho modelu Outback, ktorý sme s radosťou preverili v našom redakčnom teste.
Nové Subaru Outback, s vynoveným benzínovým atmosférickým boxer motorom 2,5i, skombinovaným s rovnako inovovanou automatickou CVT prevodovkou Lineartronic a dostupnejšej výbavovej línii Touring, nám na test zapožičala spoločnosť Avion Žilina.
Rýchle fakty:
- Subaru Outback sa z pôvodnej alternatívy zdvihnutého kombi odvodenej od modelového radu Legacy, vďaka nevšednej univerzálnosti postupne prepracovalo až do pozície vlajkovej lode automobilky.
- Najnovšia generácia modelu Subaru Outback je doslova prešpikovaná modernými technológiami. Dôraz na bezpečnosť v tomto smere podčiarkuje extrémne pevná konštrukčná platforma SGP. Výkladnou skriňou technológií sa tu okrem vyspelého pohonu 4×4 stáva aj najnovšia generácia asistenčných systémov združených v balíku EyeSight.
- Dizajn novej generácie modelu Outback možno v skratke označiť ako sofistikovanú evolúciu osvedčeného receptu. V základe identická silueta, napriek tomu dokáže zaujať svojimi robustnými detailami a celkovo dynamickým nádychom.
- Interiér nového modelu v porovnaní s jeho zovňajškom naopak zaznamenal kvalitatívnu revolúciu. Silnou stránkou kabíny testovaného modelu je okrem celkovo luxusného nádychu aj naďalej priestrannosť, resp. rodinná orientácia.
- Nové Subaru Outback zostalo verné povesti tejto japonskej automobilky aj v rámci univerzálnych jazdných vlastností. Celkovú technologickú vyspelosť okrem špičkového pohonu všetkých kolies podčiarkujú práve vyspelé asistenčné systémy. Spotreba v princípe klasickej benzínovej plochej motorizácie sa opäť odvíja predovšetkým od preferovaného jazdného štýlu.
Fotogaléria Subaru Outback
História zdvihnutého kombi Subaru Outback sa začala písať už v roku 1994. V tých časoch predstavoval tento model outdoorovú alternatívu odvodenú od druhej generácie kombi modelového radu Legacy. Vďaka svojej univerzálnosti sa Outback veľmi rýchlo prepracoval na výslnie. Postupnými generačnými obmenami dokázal v popularite zatieniť, dnes už v Európe neponúkaný model Legacy, a zároveň sa z neho stala aj vlajková loď značky.
Aktuálne má Subaru v ponuke už šiestu generáciu modelu Outback. Tá uzrela svetlo sveta v roku 2019. V našom priestore ide napriek tomu o horúcu novinku. Testovaný model dorazil na náš trh vo svojej európskej verzii prakticky ešte len pred pár týždňami. Aj keď sa to na základe vonkajšieho dizajnu nemusí na prvý pohľad zdať, tak novinka zaznamenala citeľný pokrok v každej jednej oblasti. Základným pilierom inovácií je nový konštrukčný základ reprezentovaný platformou SGP (Subaru Global Platform), ktorá je oproti predchodcovi nielen ľahšia, ale predovšetkým výrazne pevnejšia a tuhšia. Z medzigeneračne citeľne vylepšených parametrov tuhosti vo významnej miere profitujú nielen precízne jazdné vlastnosti, ale aj samotná bezpečnosť.
S bezpečnostným faktorom úzko súvisia aj asistenčné systémy. Subaru patrí k automobilovým lídrom aj v tejto oblasti. Automobilka už od roku 2012 používa pokrokový balík asistenčných systémov združených do komerčného onačenia EyeSight s dvoma stereo kamerami situovanými v okolí vnútorného spätného zrkadla. Testovaná novinka je prvý európsky model značky, ktorý dostal už štvrtú generáciu tohto systému.
Ďalšou zaujímavosťou nového Subaru Outback je paleta pohonných jednotiek. V Európe je podľa očakávania k dispozícii jediná alternatíva. Na rozdiel od súrodeneckého SUV modelu Forester ale v tomto prípade prekvapivo nejde o hybrid. Nový Outback ostáva verný benzínovej klasike v podobe výrazne prepracovaného atmosférického boxer motora 2,5i, s výkonom 169 koní. Jediná alternatíva sa podľa očakávania ponúka aj na poli prevodoviek. Novinka je štandardne vybavená modernizovaným CVT automatom Lineartronic s 8 naprogramovanými prevodovými stupňami.
Ostrejší a robustnejší vzhľad
Nové modely s logom Subaru možno v poslednom období označiť aj ako dizajnovo konzervatívne. Automobilka sa v rámci vizuálnych generačných obmien zbytočne nepúšťa do príliš odvážnej revolúcie a namiesto toho sa sústredí skôr na postupnú evolúciu. Typickým príkladom tohto tvrdenia je aj nová generácia testovaného modelu. Už pri prvom pohľade je každému jasné, že ide o Outback. No pri podrobnejšom skúmaní začnú do popredia veľmi rýchlo vstupovať aj signifikantné prvky príznačné práve pre najnovšiu generáciu obľúbeného modelu.
Predné partie novinky dostali vo všeobecnosti športovejší a „ostrejší“ look. Dynamický efekt podčiarkuje efektná 6-uholníková maska chladiča, na ktorú opticky plynule nadväzujú štýlové predné svetlomety. Pri novej generácii už disponujú výkonnou full LED technológiou, ktorá ma potešila špičkovým dosvitom v diaľkovom móde. Okrem toho im nechýba ani vyspelá adaptívna funkcia natáčania. Celkovú robustnosť nového modelu opticky ešte viac pripomína robustný predný nárazník s masívnym ochranným oplastovaním.
Drsne a odolne pôsobí Outback aj pri pohľade z profilu. Aj v tomto priestore sa pod to podpísalo výrazné ochranné oplastovanie v zaujímavom dizajnovom balení. Dynamickým plastovým lemom blatníka sekunduje členitá ochrana bočných prahov, do ktorej zadnej časti je vkusne zakomponované aj označenie modelu. Robustný efekt vo finále ešte viac umocňujú masívne strešné nosiče, z ktorých je možné rýchlo a jednoducho vytiahnuť priečne strešné lišty. Pri testovanom modeli zvíťazila racionalita nad efektom aj v rámci voľby kolies. Elegantné 18-palcové disky kolies predstavujú pomyselný vrchol ponuky a za každých okolností disponujú pneumatikami s praktickou výškou bočného profilu.
Odolný dizajnový look plynule pokračuje aj v zadnej časti testovanej novinky so zaujímavým farebným vyhotovením, reprezentovaným striebornou metalízou s názvom Ice Silver. Masívny zadný nárazník v dvojfarebnom prevedení dopĺňajú koncové efektné svetlá s atraktívnym LED svetelným podpisom. Jemne športový nádych dodáva novému Subaru Outback aj v tomto priestore decentne naznačený strešný spojler.
Priestranný interiér s luxusným nádychom
Kým sa exteriér nového modelu Outback zmenil v princípe len evolučne, tak v interiéri sa odohrala doslova revolúcia. To tvrdenie platí aj napriek tomu, že základná architektúra palubnej dosky v zásade kopíruje svojho predchodcu. Na palube novinky sa aj vďaka tomu veľmi rýchlo udomácnia aj majitelia starších verzií outdoorovej kombi značky Subaru.
Naznačenú revolúciu v kabíne najviac odráža markantný medzigeneračný kvalitatívny skok. Aj napriek tomu, že do testu dorazil Outback prakticky v základnej výbavovej konfigurácii, musím Subaru pochváliť za výber kvalitných a na dotyk príjemných materiálov, ako aj ich precízne dielenské opracovanie. Za obdobný finálny výsledok by sa rozhodne nemusela hanbiť ani prémiová konkurencia. Identické konštatovanie platí v dupľovanej podobe pri najvyššej dostupnej výbave Premium s efektným koženým čalúnením.
Pracovisko vodiča, resp, koncept ovládacích prvkov, možno označiť ako zmysluplne zvolený mix klasiky a moderny. Do prvej spomínanej kategórie sa radí osvedčený Subaru koncept prístrojového panela, s klasickými analógovými budíkmi a graficky prijemným centrálnym displejom palubného počítača. Na dobové moderné trendy naopak reaguje centrálna časť palubnej dosky s obrovským vertikálne orientovaným 11,6 palcovým dotykovým displejom. Obeťou veľkého displeja sa stal aj samostatný modul klimatizácie. Na druhej strane sa tu japonská automobilka snažila zachovať, v čo najväčšej miere doteraz preferovanú logiku ovládania.
Doménou vrchnej časti je aj preto mix záložiek s dostupnými základnými údajmi. Sem sa radí aj layout rozhrania X-Mode, autorádia alebo voliteľne personalizovateľná záložka. Spodný riadok displeja naopak zakaždým vypĺňa menu ovládania klimatizácie. Najväčšiu, teda centrálnu časť obrazovky vypĺňajú ostatné dostupné aplikácie a funkcie, vrátane podrobného nastavenia vozidla, navigácie či terénneho módu. Okrem veľmi peknej grafiky musím v tomto prípade pochváliť aj pohotové reakcie na dotyk a dostatočne veľké ikony. Do nich sa v prípade nutnosti akceptovateľne dobre „triafa“ aj počas jazdy. Na druhej strane, nový Outback pri aktivovanom systéme sledovania bdelosti, príliš neobľubuje, ak sa vodič nepozerá vzorne pred seba. Už krátko po odklonení zraku zareaguje asistent na tento stav upozornením.
Subaru si zároveň v rámci modulu displeja stále zachovalo aj prítomnosť najdôležitejších hardwarových ovládačov. Do tejto kategórie patria tlačidlá slúžiace na reguláciu teploty alebo otočné potenciometre prislúchajúce ovládaniu audia. Systém Subaru Starlink zároveň komunikuje v slovenskom jazyku. A z funkčných drobností sa mi veľmi páči aj layout s roztrúseným hviezdnym pozadím, ktorý šikovne maskuje stopy po nechcene zanechaných odtlačkoch prstov. V rámci grafickej stránky za všeobecnými očakávaniami tak mierne zaostal len obraz parkovacej kamery.
Decentný medzigeneračný nárast rozmerov sa pri novinke podpísal aj pod ešte priestrannejší interiér. Prijemne vyvýšený SUV posed je pri modeli Outback skombinovaný s až prekvapivo dobrým výhľadom prakticky do všetkých strán. Vzhľadom na vysoký bezpečnostný štandard dávam veľký palec hore predovšetkým prijemne tenkým predným stĺpikom karosérie. Subaru zapracovalo aj na kompaktnejšom osadení rozhrania EyeSight v okolí vnútorného spätného zrkadla. Priestorovo úspornejšie riešenie som počas testu neraz ocenil napríklad pri tesnom zastavení pod vyvýšeným semaforom.
Prijemný posed za volantom okrem veľkoryso nadimenzovaných predných sedačiek dotvára už dobre známy trojramenný volant so športovým nádychom. Z hľadiska cestovného komfortu považujem za jedinú chybičku na kráse, v princípe len nepochopiteľné tvrdé čalúnenie hlavových opierok, ktoré vôbec nekorešpondujú s inak príjemne komfortným čalúnením sedadiel.
Viac ako veľkorysé priestorové pomery panujú aj v druhom rade. Tu sa s obrovskou rezervou pre hlavy a nohy reálne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Prijemný cestovný komfort vzadu podčiarkujú aj samostatné výduchy ventilácie, vyhrievanie dvoch krajných pozícií sedadiel či dostupnosť USB konektivity. Pomerne výrazný stredový tunel, potencionálne obmedzujúci prostredného zadného pasažiera je aj v tomto prípade výsadným komponentom vyspelého pohonu všetkých kolies.
Rodinnú orientáciu pripomína nové Subaru Outback aj v rámci batožinového priestoru. Základná kapacita dosahuje veľmi slušných 561 litrov. Z praktického hľadiska tu okrem symetrického tvaru, fixačných pomôcok a adekvátne nízkej nakladacej hrany chválim aj prítomnosť dvoch pomerne objemných boxov v priestore pod podlahou. Toto užitočné riešenie dokáže Outback ponúknuť aj napriek pohonu všetkých kolies! Rezervu, tak ako je u väčšiny japonských automobiliek už pravidlom, aj v tomto prípade, nahrádza v základe „len“ opravná sada.
Po sklopení delených zadných operadiel je k dispozícii prakticky ideálna rovina, vďaka ktorej dokáže Outback prepraviť aj nadštandardne dlhé predmety. Maximálna prepravná kapacita v danej konfigurácii dosahuje až 1822 litrov. Japonci sa pri novinke citeľne pohrali aj elektrickými hračkami. Novinka preto v rámci elektrického otvárania kufra prichádza so zaujímavou inováciou. Snímač reagujúci na pohyb je v tomto prípade umiestnený v zadnom logu. Pri požiadavke na otvorenie kufra tu preto stačí urobiť decentný pohyb napríklad lakťom smerom k logu.
Z hľadiska výbavy na palube potvrdzuje nový Outback pozíciu vlajkovej lode značky. Testované Subaru je na tom v tomto smere veľmi dobre už aj v rámci najdostupnejšej verzie s prívlastkom Touring. Zo všetkých dostupných prvkov na palube stojí v tomto prípade za zmienku kompletná bezpečnostná výbava vrátane asistenčného balíka EyeSight, terénny režim X-Mode, full LED svetlomety s natáčanou funkciou, zadná parkovacia kamera, spomínané elektrické otváranie dverí batožinového priestoru s bezdotykovou funkciou, automatická dvoj-zónová klimatizácia, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, kožený vyhrievaný volant či bezkľúčový prístup a štartovanie.
Suverénny hltač všetkých typov povrchov
Aj napriek neustále sa zvyšujúcemu tlaku na znižovanie emisií, si Subaru „dovolilo“ svoju vlajkovú loď v Európe vybaviť atmosférickou pohonnou jednotkou bez elektrifikácie. Odolný benzínový plochý motor typu boxer, ktorý určite ocení konzervatívnejšie orientovaná klientela, pôsobí na prvý pohľad mierne kontrastne s technológiami prešpikovanou novinkou. Japonci ale presne vedia, čo robia. Motorová klasika je tu veľmi sofistikovane skombinovaná nielen s vyspelým pohon 4×4, ale aj pokrokovými asistenčnými systémami združenými v balíku EyeSight.
Nový Outback ponúka v sumári precízne a zároveň univerzálne jazdné vlastnosti. To čo je u značky Subaru tradične silnou stránkou, posúva novinka ešte o pomyselný krôčik vpred. Veľkou ozdobou jazdných vlastností je tradične naladenie podvozka. Podvozok v kombinácii s nízkym ťažiskom, aj napriek nemalej svetlej výške, funguje až nečakane suverénne aj v režime dynamickej jazde na kvalitnom povrchu a ceste plnej zákrut. V tomto móde dokáže novinka vďaka len minimálnym náklonom karosérie a skvelej ovládateľnosti s príjemne strmým riadením, milovníkom šoférovania veľmi rýchlo vyčariť úsmev na tvári.
Ten istý model dokáže ale v zapätí, v rámci schopného podvozka s veľkou ochotou a istotou pochytať už aj pomerne hrubé nerovnosti našich ciest. Identická ochota precíznej filtrácie nerovnosti pokračuje aj pri rýchlom tempe na poľných resp. lesných cestách. Tu sa okrem robustnej konštrukcie naplno prejavila aj racionalita balónových pneumatík s vyšším bočným profilom.
Pozíciu vlajkovej lode značky podčiarkuje precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. V interiéri panuje prijemná akustická pohoda dokonca aj pri svižnej jazde po cestách s horším povrchom. Podvedome očakávaný aerodynamický šum, pod ktorý sa popísala vyššia stavba karosérie v kombinácií s výraznými strešnými nosičmi sa tu reálne prejaví prakticky až pri diaľničnom tempe!
Z hľadiska celkovej filozofie testovanému modelu zo všetkého najviac vyhovuje racionálny, resp. rozvážny jazdný štýl. Tomu v praxi zodpovedá aj charakteristika benzínovej pohonnej jednotky 2,5i. V rámci jazdnej dynamiky je objemová výhoda 4-valca citeľná predovšetkým pri potrebe okamžitého rozjazdu. Tento efekt sa ešte viac znásobí v kombinácii s nastavením športovej mapy, v podobe voľby režimu S. Na druhej strane tu je ale predovšetkým pri pružných zrýchleniach treba stále myslieť na fakt, že atmosférický motor jednoducho potrebuje k adekvátnej výkonovej odozve optimálne, teda vyššie spektrum otáčok. Výkon 169 koní, možno ale v sumári označiť v prípade testovaného modelu ako racionálny a plne postačujúci. Jedným dychom tu ale dodávam, že Outback nepatrí do kategórie tzv. trhačov asfaltu.
Základné vyladenie pohonnej sústavy v inteligentnom režime jazdy zodpovedá skôr komfortnejšiemu charakteru. Pri svižnejšom predbiehaní som si aj preto už pred samotným manévrom rýchlo osvojil prácu, s až nečakane pohotovými pádlami pod volantom. Pri spontánnom zatlačení „plynového“ pedála sa tu z občas vyskytne jav, že prevodovka zostane visieť vo vysokých otáčkach až príliš dlho. Vynovená CVT prevodovka Linearotnic s 8 naprogramovaný prevodmi v sumári ale stále patrí k najlepším automatom vo svojej kategórii.
Aj keď nový Outback pôsobí citeľne luxusnejším dojmom, tak v rámci svojej celkovej univerzálnosti rozhodne nezanevrel ani na offroad schopnosti. Novinka prekonáva mnohých SUV konkurentov už len z hľadiska svetlej výšky. Tá dosahuje až 213 mm. Nadstavbou už beztak skvele fungujúceho pohonu 4×4 v teréne je voliteľný režim X-Mode s programami určenými pre jazdu na snehu a štrku, resp. hlbokom snehu a blate. Práve v druhom spomínanom móde som až s nečakanou ľahkosťou, s testovaným modelom prekonal všetky pripravené offroad prekážky, vrátane prejazdu cez hlbokú mláku s blatistým podkladom. Skvelé fungujúca elektronika si vďaka inteligentnej funkcii pribrzďovania odľahčených kolies dokáže hravo poradiť aj s náročnejším krížením náprav. Offroad talent novinke s logom Subaru reálne, môže závidieť aj mnoho na prvý pohľad drsne sa tváriacich SUV-čiek.
Niektoré zo schopností precízne fungujúceho balíku asistenčných systémov EyeSigh už boli spomenuté v predchádzajúcich riadkoch. V rámci testovacích dní som si v tomto smere subjektívne najviac obľúbil skvele fungujúci adaptívny tempomat. Novinka v tomto smere, na rozdiel od predošlej evolúcie bezpečnostného balíka, dostala výrazne vylepšenú funkciu automatického držania v jazdnom pruhu. Outback sa vďaka tomu už dokáže stabilne držať v optimálnom strede jazdného pruhu. Pri zážitkovej jazde po zakrútených cestách mi tu paradoxne chýbala rýchla tlačidlová skratka slúžiaca na pohotovú deaktiváciu držania vozidla v jazdnom pruhu. Daný úkon je nutne po každom naštartovaní realizovať prostredníctvom viacerých krokov v rámci menu infotainmentu. Na druhej strane si tu zaslúži pochvalu skutočnosť, že každý z balíka ponúkaných asistenčných systémov je možné deaktivovať samostatne, resp. nezávisle.
A čo spotreba paliva? Aj nový Outback s atmosférickou motorizáciou je v tomto smere pomerne náchylný preferovaný spôsob jazdy. Výsledný priemer sa na konci testu ustálil na hodnote 9,8 l/100 km. V rámci objektívnosti dodávam, že do tohto súčtu sú započítané aj zážitkové jazdy a pohyb v teréne. S apetítom približujúcim sa k 10-litrovej hranici treba počítať aj pri využívaní v meste. Výrobcom deklarovaný priemer na úrovni 7,4 litra je dosiahnuteľný predovšetkým na okreskách, či pri vyslovene defenzívnej jazde s ľahkou nohou. Pre úplnosť pripájam aj spotrebu pri diaľničnom tempe, ktorá sa počas testu pohybovala približne na úrovni 9 l/100 km.
A náš celkový dojem?
Nové Subaru Outback je v praxi ideálnym príkladom všestranného a univerzálneho automobilu. Všetky prednosti a cnosti, ktoré zdobili staršie edície rovnomenného modelu, vrátane všestranne špičkových jazdných vlastností, posúva novinka o pomyselný krôčik ďalej. Nový model si zároveň viac ako kedykoľvek predtým dáva záležať aj na luxusnom, resp. prémiovom nádychu, čo ho právom pasuje do pozície vlajkovej lode značky.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Subaru Outback 2,5i Touring
Dĺžka: 4 870 mm
Šírka: 1 875 mm
Výška: 1 675 mm
Rázvor: 2 745 mm
Objem kufra: 561 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Výkon kW/koní: 124/169
Krútiaci moment Nm: 252
Pohotovostná hmotnosť: 1639 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: automatická CVT
Počet stupňov: 8 virtuálnych
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,4 litra na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,8 l/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Alenza
Verzia/cena
Subaru Outback 2,5i Touring (testovaný model) od 41 500 €
Subaru Outback 2,5i Premium od 46 500 €
Recenzia
Subaru Outback 2,5i Tourin
Dĺžka: 4 870 mm Šírka: 1 875 mm Výška: 1 675 mm Rázvor: 2 745 mm Objem kufra: 561 litrov Motor: zážihový Pohon: všetkých kolies Výkon kW/koní: 124/169 Krútiaci moment Nm: 252 Pohotovostná hmotnosť: 1639 kg Maximálna rýchlosť km/h: 193 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s Prevodovka: automatická CVT Počet stupňov: 8 virtuálnych Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,4 litra na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,8 l/100 km Pneumatiky: Bridgestone Alenza
Výhody
- Priestranný interiér
- Špičkové a zároveň univerzálne jazdné vlastnosti
- Vyspelé technológie na palube
Nevýhody
- Neprirodzene tvrdé hlavové opierky predných sedadiel
- Vyššia spotreba paliva
- Vzhľadom na všeobecnú technologickú nálož, menej kvalitný výstup parkovacej kamery
Subaru Outback 2,5i Tourin DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu