Autoinak.sk

Test: Suzuki S-Cross – Osvedčený recept

Test Suzuki S-Cross 2022

Suzuki je celosvetovo známe ako výrobca jedno aj dvojstopových vozidiel. V kategórii automobilov sa Japonci sústredia prioritne na menšie modely s férovou cenovkou. Suzuki sa zároveň radí aj medzi špecialistov na pohon všetkých kolies. V posledných rokoch k vyššie spomenutým cnostiam pribudla tiež potrebná orientácia na elektrifikáciu pohonných jednotiek. S odmyslením si modelov Across a Swace je najväčším európskym zástupcom automobilky SUV s rodinným potenciálom Suzuki S-Cross. Aj u nás odľúbený model, prednedávnom bez prílišných avíz, debutoval vo svojej najnovšej verzii. Novinka na jednej strane využíva už odsvedčený technický základ, no zároveň prichádza s novým dizajnom, hodnotnejším interiérom a množstvo technologických inovácií. Na vlastnej koži sme sa o tom presvedčili pri redakčnom teste.

Nové Suzuki S-Cross s mild-hybridnou benzínovou motorizáciu 1,4 Boosterjet, skombinované so 6-st. manuálnou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a druhej najvyššej výbave Elegance, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Suzuki.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Suzuki S-Cross

Obľúbené Suzuki S-Cross má za sebou veľmi zaujímavú históriu. V princípe sa začala písať už v roku 2006, vtedajším predstavením crossoveru s názvom SX4. Z malého SUV sa vďaka jeho pridanej hodnote a širokej palete verzií stal v tých časoch aj v našom priestore obrovský predaný hit.

Rovnako úspešná druhá generácia z roku 2012 sa zmenila na citeľne priestrannejšie a zároveň dospelejšie SUV. V názve modelu z tohto dôvodu pribudol prívlastok S-Cross, (SX4 S-Cross). Japonci svoj obľúbený model, vzhľadom na dobové výzvy, postupne vylepšovali a dobrusovali. Okrem rozsiahleho faceliftu z roku 2016 tu stojí a zmienku aj príchod nových elektrifikovaných pohonných jednotiek.

Nový model sa už oficiálne volá Suzuki S-Cross, s tým ale celkom nekorešponduje použitý štítok

Čas však plynie neúprosne rýchlo. Suzuki po prvotne avizovanom prekvapení v úplnom závere minulého roka v pomerne rýchlom slede predstavilo nový model S-Cross. Z oficiálneho názvu pre zjednodušenie, tentokrát vypadlo pôvodné označenie SX4. Úsmevné je, že testovaný model sa ním aj napriek tomu, na svojich zadných dverách, reálne stále hrdí.

Šalamúnsky prístup zvolili Japonci v prípade novinky v rámci technických základov. Rozmery vozidla, ako aj samotná platforma ostáva prakticky totožná s prechádzajúcu evolúciu modelu SX4 S-Cross. Tento predvídavý recept sa v dnešných „nedostatkových“ časoch podpísal pod stále veľmi atraktívnu cenovú politiku. Dovetok nový si pri testovanom modeli na druhej strane obhájil kompletne prepracovaný dizajn, modifikovaný interiér či niekoľko citeľných technologických inovácií. Okrem bezpečnostných asistenčných systémov stojí za zmienku kompletne nový infotainment alebo dostupnosť užitočného kamerového nahľadu na okolie celého vozidla.

Jedinou motorovou voľbou je aktuálne energický a zároveň úsporný 4-valec 1,4 Boosterjet

V rámci aktuálne dostupných pohonných jednotiek je pri novom modeli S-Cross jedinou alternatívou moderný benzínový 4-valec 1,4 Boosterjet Mild Hybrid, s výkonom 129 koní. Elektrická nadstavba pozostáva zo 48V siete a výkonného štartergenerátora. Zdrojom vyrekuperovanej energie je malá batéria umiestnená pod sedadlom predného spolujazdca. Mild hybrid dokáže spaľovacej pohonnej jednotke poskytnúť elektrický doping 14 koní. Aj napriek jedinej motorizácii má pri testovanom zákazník na výber verzie s pohonom predných resp. všetkých štyroch kolies. Zvolený pohon je v oboch prípadoch možné kombinovať buď so 6-st. manuálom alebo 6-st. automatom klasickej koncepcie. Už onedlho ponuku pohonných jednotiek, ale rozšíri aj úplne nový full-hybrid z vlastného vývoja automobilky Suzuki!

Ešte viac SUV

Veľkou pýchou nového modelu Suzuki S-Cross je autentický dizajn. Vďaka novým líniám pôsobí japonské SUV, v porovnaní so svojim predchodcom, citeľne robustnejším a zároveň aj drsnejším dojmom. Svalnaté proporcie sa podpísali aj pod to, že novinka po optickej stránke pôsobí reálne o niečo väčším dojmom, než sú jej skutočné proporcie.

Nové Suzuki S-Cross dostalo citeľne robustnejší dizajn

Vizuálna robustnosť najviac vyžaruje z prednej siluety. Dominantou tohto priestoru je citeľne vyššie posadená línia prednej kapoty. Optické svaly zvýrazňuje aj reálne veľká maska s dynamickým čiernym výpletom a výrazným fabrickým logom. Opticky ju predeľuje elegantná chrómová linka. Na jej dizajnové línie svojim svetelným podpisom nadväzujú predné svetlomety. V rámci svetelnej techniky sú už v základe samozrejmosťou parabolické LED-ky s presvedčivým výkonom. Jednoduchej „žiarovkovej” technike ostali paradoxne verné smerovky a hmlovky, umiestnené v samostatnom module v spodnej časti nárazníka. Dobrodružnú SUV povahu svojim tvarom a výrazným ochranným oplastovaním v sumári ešte viac umocňuje predný nárazník.

Aj pri bočnej siluete zaujme už spomenutá vyššia línia prednej kapoty. Dizajn a uchytenie spätných zrkadiel v kombinácii s tvarom oboch párov dverí, opticky pripomína predchádzajúcu verziu. Disky kolies dostali už v štandarde adekvátny priemer 17 palcov. Samotný vizuálny efekt je z môjho pohľadu optimálne vyvážený racionálnym faktorom v podobe pneumatík s dostatočnou výškou bočného profilu. Ochranné oplastovanie ponúkajú okrem lemov blatníkov aj bočné prahy. Spodná línia dverí je pri priamom porovnaní s prechodnom, teraz nalakovaná elegantne vo farbe karosérie. Testovaný exemplár dostal decentný farebný odtieň v podobe príplatkovej šedej metalízy s prívlastkom Titan Dark Gray.

V rámci zadných partií novinky, zaujme už na prvý pohľad originálna svetelná technika

Nový a vyslovene neopozeraný dizajn ponúkajú aj zadné partie. Okrem decentného strešného spojlera a masívneho zadného nárazníka v efektnom dvojfarebnom prevedení, možno za najväčšiu dominantu tohto priestoru znovu označiť svetelnú techniku. Koncové LED svetlá dostali netradičné riešenie v podobe efektného prekrytia prostredníctvom číreho krytu. O ich vzájomne optické prepojenie sa stará kontrastne čierny panel s fabrickým logom uprostred.

Klasika s moderným nádychom

Japonská SUV novinka si obháji prívlastok nový model aj v pri interiéri. Jedným dychom tu zároveň dodávam, že pracovisko vodiča ponuka stále nielen konzervatívnejšie dizajnové tvary, ale aj množstvo tradičných a z hľadiska funkčnosti preverených riešení. Do tejto kategórie okrem samostatnej klimatizácie radím napríklad veľké tlačidlá vľavo pod volantom, modul elektrického ovládania okien a bočných spätných zrkadiel alebo klasickú parkovaciu brzdu.

Palubná doska nového modelu Suzuki S-Cross

Funkčnú klasiku dopĺňa automobilová moderna na čele s novým infotainmentom. Pracovisko vodiča dokáže vo finále zaujať už pomerne ojedinelý a zaujímavý mix riešení. Ten vzhľadom na zaradenie a cenovku modelu S-Cross nikoho neurazí a zároveň má všetky predpoklady na to, aby zaujal aj konzervatívnejšie orientované publikum. Vzhľadom na segment malých SUV nemám zásadné výhrady ani smerom k materiálovému prevedeniu s precíznym dielenským opracovaním. Tvrdšie plasty dopĺňa pomerne hodnotne pôsobiaca centrálna výplň palubnej dosky so zaujímavou povrchovou úpravou.

Ako funkčnú klasiku možno rovnako označiť rovnako prístrojový panel testovaného modelu. Jeho klasický koncept aj naďalej pozostáva z prehľadných analógových budíkov s decentným športovým nádychom a centrálnym displejom palubného počítača. Digitálna časť sa pri novinke už môže pochváliť peknou farebnou grafikou doplnenou o monitoring množstva zaujímavých funkcií, vrátane práce hybridného pohonu.

Pri prepínaní palubného počítača sa Suzuki Stále drží retro tyčinky

S takýmto riešením, na druhej strane vôbec nekorešponduje vyslovene retro prepínanie údajov palubného počítača, o ktoré sa stará tenká tyčinka. V sumári je veľká škoda, že sa v tejto disciplíne nový S-Cross neinšpiroval napríklad modelom Swift, ktorý už má pre tento účel aj tlačidlo na volante.

Najväčšou technologickou inováciou japonského SUV je už spomenuté multimediálne rozhranie s veľkou dotykovou obrazovkou vystúpenou štýlovo do priestoru. Aj napriek lesklému povrchu, dokáže displej na moje prekvapenie, veľmi dobre maskovať neželané odtlačky prstov! Z funkčnej stránky nové rozhranie chválim za peknú grafiku, celkovú prehľadnosť, logiku ovládania a intuitívne menu.

Model S-Cross dostal ako prvé Suzuki úplne nový infotainment.

Na druhej strane reakcie na dotyk tu nepatria medzi absolútne najrýchlejšie. Okrem klasických funkcií ako je autorádio, navigácia či moderná mobilná konektivita, Suzuki do infotainmentu zakomponovalo aj záložku hybridnej funkcie. Veľká obrazovka poslúži ideálne aj na užitočné kamerové vyobrazenie okolia vozidla, čo je pri modeli S-Cross taktiež novinka.

Všeobecne príjemne vyšší SUV posed dotvárajú dostatočne nadimenzované predné sedadlá. V testovanej konfigurácii disponovali kombináciou umelej kože a pocitovo odolného štruktúrovaného čalúnenia. Z hľadiska cestovného komfortu ponúkajú sedačky skôr tuhšiu výplň. Toto riešenie, som ale ako problém nevnímal ani pri dlhých diaľničných presunoch. Všeobecne schopný výhľad z vozidla v šikmom smere značne vylepšuje uchytenie spätných zrkadiel na tzv. „stračej” nôžke.

Predné sedačky sú dostatočne pohodlné aj pri dlhých presunoch

V rámci priestorových pomerov v druhom rade sa až nechce veriť, že sa S-Cross z hľadiska vonkajších rozmerov dnes radí skôr do kategórie malých SUV! Celkovo vzdušný koncept navodzuje už aj veľkorysý vstupný otvor a doširoka sa otvárajúce dvere. V testovanom modeli sa za seba bezproblémov a pohodlne usadí aj dvojica urastenejších dospelých. Príjemný bonus predstavuje možnosť polohovania zadných operadiel v dvoch pozíciách.

Predovšetkým deti ocenia o niečo vyššie ukotvenú lavicu a pomerne dobrý výhľad cez veľké bočné okná. Určitý kompromis z hľadiska cestovného komfortu predstavuje absencia centrálnych výduchov ventilácie, či dnes tak preferovaných USB slotov. Na celej palube nového modelu som vo všeobecnosti „šokujúco“ našiel len jeden USB slot.

Vzhľadom na svoje rozmery ponúka Suzuki S-Cross v druhom rade až prekvapivo veľa miesta

Rodinný potenciál podčiarkuje tiež batožinový priestor so solídnou základnou kapacitou 430 litrov. Z praktickej stránky tu dávam palec hore opäť veľkorysému nakladaciemu otvoru a adekvátne nízko umiestnenej nakladacej hrane. Pod dvojitú medzipodlahu sa bezproblémov zmestí pevné krycie plato. Z praktickej stránky je už menej potešujúcim faktorom japonský štandard v podobe výhradnej prítomnosti lepiacej sady. Po sklopení dedených zadných operadiel je možné vytvoriť takmer dokonalú rovinu s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1230 litrov.

Nové Suzuki S-Cross dokáže v sumári zaujať aj svojou veľmi bohatou výbavou. Už v úplnom základe je štandardom napr.: adaptívny tempomat, monitorovanie jazdných pruhov, parkovacia kamera, hill holder alebo LED svetlomety. Druhý vybavový stupeň k tomu pridáva ešte napr.: vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčový prístup a štartovane, automatickú dvojzónovu klimatizáciu alebo parkovacie senzory po celom obvode vozidla. Prvky testovanej druhej najvyššej konfigurácie Elegancie vyšperkovali kompletné asistenčné systémy, polokožené čalúnenie, navigačný modul, kamerový náhľad na okolie vozidla alebo výkonnejšie audio.

Batožinový priestor pojme v základe 430 litrov

Multitalent

Povestné postupné dobrusovanie diamantu je pri novom Suzuki S-Cross cítiť aj pri ponúkaných jazdných vlastnostiach. Napriek identickému technickému základu a v princípe odolnej konštrukcii podvozka, je postupný vývojový progres cítiť napríklad vo funkcionalite mild-hybridnej sústavy. Povestným esom v rukáve testovaného modelu v porovnaní s mnohými konkurentmi ostáva tiež sloboda pri konfigurácii. Pohon 4×4 si je v tomto prípade stále možné dopriať aj s cenovo dostupnejšou manuálnou prevodovkou.

Prioritou novinky je aj naďalej nízka hmotnosť. Testované SUV s dĺžkou 4,3 metra, mild hybridným benzínovým 4-valcom, pohonom všetkých kolies a v prakticky plnej výbave váži stále len približne 1,3 tony! Nízka váha sa pričinila aj pod veľmi vyvážené jazdné vlastnosti. Vyladenie pruženia sa nachádza v pomyselnom strede medzi komfortom a zážitkovejším prejavom.

Prioritou nového Suzuki S-Cross ostáva aj naďalej, čo najnižšia hmotnosť

Nový S-Cross dokáže aj s prispením stále racionálnych 17-palcových pneumatík bezproblémov odfiltrovať bežné nedokonalosti našich ciest. Zadná časť nezaťaženého vozidla zvykne z času na čas mierne znervóznieť nanajvýš pri prejazdoch výraznejších priečnych nerovností, v kombinácii so zákrutou a vyšším rýchlostným tempom. Na kvalitnejšom cestnom povrchu dokáže to isté SUV, predovšetkým po aktivovaní športového režimu, poskytnúť až nečakane veľa emócií a zábavy. V dynamickom móde, okrem ostrejších reakcií pedála akcelerátora, smeruje citeľne viac výkonu smerom na zadnú nápravu. Vďaka ľahkej hmote nepôsobia v tomto režime jazdy rušivo ani mierne náklony karosérie.

Nečakane veľa istoty poskytuje novinka s logom Suzuki smerom od príjemne strmého riadenia s náznakom spätnej väzby. Šetrenie na váhe sa na druhej strane pravdepodobne premietlo do o niečo slabšieho odhlučnenia priestoru pre posádku. Aj keď ani v tomto smere nejde o nič dramatické, tak z akustickej stránky je na tom S-Cross, predovšetkým pri vyššom rýchlostnom tempe, predsa len o niečo horšie, ako väčšina dnešných moderných konkurentov.

V športovom režime jazdy putuje citeľne viac sily smerom na zadnú nápravu

Silnou stránkou novinky je benzínový 4-valec 1,4 Boosterjet Mild Hybrid s výkonom 129 koní. Prítomnosť elektrického dopingu tu okrem energickejších reakcií na plynový pedál chválim, aj z hľadiska mimoriadne kultivovaného vyladenia funkcie štart/stop. Túto „obľubenú“ pomôcku som pri bežnej jazde nemal nutkanie automaticky deaktivovať! Štartér generátor vypína spaľovací motor už teste pred úplným zastavením. Jeho opätovné spustenie prebieha prakticky bez povšimnutia! Proces rekuperáciie, teda získavania elektrickej energie späť do batérie, je citeľný pri každom uvoľnení „plynového“ pedála a zaradenom rýchlostnom stupni. Nový S-Cross dokáže pomerne výrazne takpovediac brzdiť motorom.

Aj vďaka elektrickej výpomoci ponúka testovaná pohonná jednotka veľmi príjemnú jazdnú dynamiku. Tá sa v kombinácii s manuálnou prevodovkou pocitovo javí dokonca o niečo energickejšie, ako garantujú oficiálne parametre. Klasický 6-st. manuál ponúka presnú kulisu s príjemne vymedzenými dráhami. Aj keď má motor pri bežnej jazde dostatok sily už aj pod hranicou 2-tisíc otáčok, tak práve vďaka manuálu si je možné temperament pohonnej jednotky kedykoľvek vychutnať aj v hornej tretine otáčkomera. Motorizácia Boosterjet sa aj napriek prepĺňaniu necháva rada a ochotne vytáčať. Vďaka postupnej gradácii výkonu, v mojich očiach veľmi pripomína atmosférické motory značky Suzuki z minulej éry.

Mild hybridný pohon má svoje opodstatnenie aj z hľadiska príjemne nízkej spotreby paliva

Najväčšie opodstatnenie prítomnosti Mild-hybridu sa odzrkadľuje v rámci príjemne nízkej spotreby paliva. Nameraný kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 5,8 l/100 km. Ide dokonca o spodnú hranicu, ktorú deklaruje výrobca! Pri racionálnej jazde s prevahou okresných ciest dokáže výsledný priemer klesnúť ešte o približne pol litra. Pri temperamentnom jazdnom prejave tu možno počítať so stále zaujímavou spotrebou cca 6,5 l/100 km. V rámci dominantného využívania na diaľnici alebo v mestskej zástavbe sa bude priemerná spotreba pohybovať v okolí 7-litrového priemeru.

Volič jazdných režimov All Grip Select, upravujúci primárne reakcie pohonu všetkých kolies, ponúka okrem východiskového režimu Auto a už spomenutého zážitkového módu Sport ešte aj do náročnejších podmienok vyprofilovaný režim Snow. Za najtvrdšiu „offroad“ inštanciu možno v teréne označiť režim Lock, s rovnomenným pohonom oboch náprav.

Klasicky 6-st. manuál vo všeobecnosti disponuje dlhšími prevodmi

Vďaka tejto výbave a nízkej hmotnosti toho zvládne S-Cross prekvapivo veľa aj v náročnejších terénnych podmienkach. Pohon všetkých kolies reaguje pomerne promptne taktiež na kríženie náprav. Pri prekonávaní náročnejších terénnych zlomov sa okrem „priemernej“ svetlej výšky 18 cm, javí ako určitá nevýhoda pomerne dlhý prvý prevodový stupeň. V náročných podmienkach si preto vodič musí chtiac-nectiať vypomôcť prácou so spojkovým pedálom.

Nový S-Cross na druhej strane automobilka nepromuje ako „offroad.“ V porovnaní so súrodeneckým Suzuki Vitara testovaný model pravdepodobne aj preto nemá vo výbave inak užitočný zjazdový asistent. Na palube na druhej strane nechýba ani množstvo iných asistenčných systémov. Ako vtipné sa v tomto smere javí akustické upozornenie na blížiacu sa stopku v križovatke. Z užívateľského hľadiska dávam veľký palec hore logike ovládania asistenčných pomocníkov. Ak som si deaktivoval napríklad asistent pre jazdu v pruhoch, tak ten už ostal automaticky deaktivovaný natrvalo, teda aj pri ďalších štartoch!

Vďaka schopnostiam pohonu všetkých štyroch kolies All Grip sa nové Suzuki S-Cross rozhodne nestratí ani v teréne

A celkový dojem?

Nové Suzuki S-Cross si zvolilo zaujímavú a zároveň racionálnu cestu. Japonci tu síce zachovali osvedčený a veľmi dobre fungujúci technický základ, no novému modelu zároveň dopriali citeľne robustnejší dizajn, modernejší interiér a nové výbavové prvky. Originálny recept pomohol v sumári udržať cenovku všestranne nadaného rodinného SUV na stále veľmi zaujímavej úrovni.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Suzuki S-Cross 1,4 Boosterjet 4WD Elegance
Dĺžka: 4 300 mm
Šírka: 1 785 mm
Výška: 1 589 mm
Rázvor: 2 600 mm
Objem kufra: 430 litrov
Motor: zážihový mild hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 95/129
Krútiaci moment Nm: 235
Pohotovostná hmotnosť: 1285-1305 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,8 – 6,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8 l/100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact

Verzia/akciová cena
Suzuki S-Cross 1,4 Boosterjet 4WD Elegance (testovaný model) od 25 490 €
Suzuki S-Cross 1,4 Boosterjet Comfort (4×2) od 20 590 €

Exit mobile version