Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, obľúbený model Suzuki Vitara sa v najnovšom vydaní predáva už približne päť rokov. Za ten čas stihlo japonské SUV podstúpiť hneď niekoľko zásadných modernizácií. Novodobá Vitara štartovala svoju kariéru s tradičným atmosférickým zážihovým motorom. Neskôr odišla atmosféra do dôchodku a jej pozíciu prevzali výbušnejšie prepĺňané motorizácie z rodiny BoosterJet. Momentálne ale už celkom neplatí ani toto konštatovanie. Následkom neúprosných emisných limitov je, že pôvodnú motorizáciu 1,4 BoosterJet nahrádza v princípe úplne nová pohonná jednotka s podobným názvom 1,4 BoosterJet Hybrid. Práve úplne nový motor pod prednou kapotou bol dôvodom redakčného testu najnovšieho vydania tohto všestranného modelu.
Vynovené Suzuki Vitara s úplne novou hybridnou motorizáciou 1,4 BoosterJer Hybrid, skombinovanou s dostupnejšou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, vo verzii s pohonom všetkých kolies a v špičkovej výbave Elegance+, nám na test zapožičala spoločnosť A-Auto Žilina.
Rýchle fakty:
- Aktuálna generácia modelu Suzuki Vitara sa po dvoch predchádzajúcich epochách s prívlastkom Grand opäť vracia k svojim koreňom. Toto japonské SUV si jeho majitelia obľúbili predovšetkým pre jeho univerzálnosť a všestrannosť.
- Najnovšia evolúcia sa takmer výhradne zamerala na zmenu techniky pod prednou kapotou. Vzhľadom na čoraz prísnejšie emisné limity strieda pôvodný motor 1,4 BoosterJet v princípe úplne nová motorizácia 1,4 BoosterJet s mild-hybridným pohonom.
- Nový model je aj napriek minime dizajnových zmien veľmi ľahko identifikovateľný. Okrem obligátneho nápisu hybrid na dverách batožinového priestoru sa pod tento fakt výrazne podpísali predovšetkým vynovené predné svetlomety s novým grafickým stvárnením.
- Interiér testovaného modelu zostal prakticky bez zmien. Jednoduchú koncepciu palubnej dosky a tvrdšími plastmi vyvažuje v tomto prípade pomerne unikátna a autentická atmosféra, ktorej symbolom sa stali v tomto segmente pomerne netradičné analógové hodiny umiestnené v centrálnej časti palubnej dosky.
- Nový mild-hybrid je z hľadiska spotreby paliva reálne úspornejší ako predošlá verzia motorizácie 1,4 BoosterJet. Suzuki Vitara aj napriek implementácii hybridnej technológie zostáva po jazdnej stránke stále sama sebou. Suverénny jazdný prejav spojený s tradičnou ľahkosťou je okrem asfaltových komunikácií citeľný aj v teréne. Určitým prekvapením je, že Suzuki svoju hybridnú technológiu v tomto prípade nateraz kombinuje výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Fotogaléria Suzuki Vitara Hybrid
Úplne prvý model Vitara predstavilo Suzuki už v roku 1988. Malá, hranatá a imidžová dobová novinka so zvýšenou svetlou výškou v tom čase dokonale predbehla svoju dobu. Na vlnu dnes takých populárnych SUV, resp. crossoverov totiž reálne väčšina automobiliek naskočila podstatne neskôr. Druhá a tretia generácia tohto modelu už dostala do názvu prívlastok Grand. Z hľadiska rozmerov išlo o typických zástupcov v kategórii kompaktných SUV. Duch a myšlienka pôvodného modelu Vitara boli následne oprášené s príchodom aktuálnej štvrtej generácie v roku 2015, ktorá si podstatne viac zakladá aj na svojom celkovom imidži.
Z najnovšieho vydania modelu Vitara sa stal reálne veľmi rýchlo predajný hit. Zákazníci si tento model obľúbili predovšetkým pre jeho všestrannosť. Suzuki mu okrem originálneho dizajnu vštepilo do DNA aj určité športové nadanie. SUV charakter zároveň dopĺňali tradične aj verzie s veľmi schopným pohonom všetkých kolies. Kultové Suzuki Vitara nad konkurenciou vo finále vynikalo aj špičkovým pomerom medzi cenovkou a následne reálne nadobudnutou hodnotou.
Aktuálna modernizácia sa zamerala na implementáciu hybridného pohonu. Suzuki má pritom s vývojom hybridných modelov s označením SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) už pomerne bohaté skúsenosti. Cenovo dostupný mild-hybridný pohon už niekoľko rokov využívajú aj u nás obľúbené modely Swift a Ignis.
Aj vynovená Vitara prichádza v prevedení s mild-hybridným pohonom. Tento typ hybridného pohonu nedokáže v praxi prostredníctvom elektrickej energie samostatne poháňať vozidlo. Hlavnou úlohou elektrosústavy na palube je výpomoc spaľovaciemu motoru, a to predovšetkým pri zrýchľovaní. Na rozdiel od menších súrodencov dostal ale model Vitara ešte výkonnejšiu, až 48-voltovú palubnú sieť. Batéria hybridného systému je umiestnená pod sedadlom spolujazdca, čím nijako neutrpela praktická stránka. Príjemným prekvapením je, že celkovo je novinka v porovnaní s predchodcom ťažšia približne len o 30 kg.
Rekuperáciou získanú elektrickú energiu vozidlo následne zužitkuje pri akcelerácii. Elektromotor je prepojený s hlavnou pohonnou jednotkou prostredníctvom veľmi dobre vyladeného štartér-generátora. Elektrosústava dokáže k samostatnému výkonu spaľovacieho motora vyprodukovať dodatočne až 10 kW, resp. 53 Nm krútiaceho momentu.
Modernizované Suzuki Vitara sa aktuálne vyrába výhradne už len s novou hybridnou motorizáciou. Celkový výkon novej pohonnej jednotky 1,4 BoosterJet Hybrid v porovnaní s pôvodnou verziou bez hybridu ale paradoxne mierne klesol. Nový pohonný reťazec teraz dosahuje výkon 129 koní. Nárastu sa naproti tomu dočkal krútiaci moment, ktorý ponúka hodnotu 235 Nm. Nový hybridný pohon je nateraz prekvapivo dostupný len v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Zákazník má vo finále možnosť svojím výberom ovplyvniť len typ pohonu. Okrem tradične špičkovej „štvorkolky“ s prívlastkom AllGrip ponúka Suzuki nový model Vitara aj naďalej v jednoduchšej a cenovo dostupnejšej verzii s pohonom len prednej nápravy.
Hybrid s decentnými dizajnovými zmenami
Aj keď sa najnovšia modernizácia modelu Vitara vyznačuje predovšetkým technickým charakterom, Suzuki svoje obľúbené SUV od starších súrodencov decentne odlíšilo aj po vizuálnej stránke. Základné proporcie a tvary karosérie zostali podľa očakávania bez zmien. Dizajn vo finále aj po piatich rokoch výroby pôsobí z môjho pohľadu stále štýlovo i nadčasovo.
Predná časť evolučného modelu pôsobí napriek tomu dostatočne autenticky. Novinku s hybridným pohonom je možné ľahko a bezpečne identifikovať už z diaľky. Pod tento stav sa podpísali prepracované predné svetlomety s nielen novým svetelným podpisom, ale aj zapracovaním efektnej horizontálnej modrej línie do ich modulu. Svetelná technika v porovnaní s predchodcom dostala užitočné „ledky“ už aj pri diaľkových svetlách. Týmto krokom sa za tmy reálne zlepšil celkový svetelný výkon v diaľkovom móde. LED denné svietenie ostalo aj naďalej zakomponované v samostatnom module umiestnenom v spodnej časti nárazníka. Tradičnou dominantou prednej časti je okrem nových svetiel aj maska chladiča so šiestimi pochrómovanými vertikálnymi lamelami.
Hranaté a zároveň aj „svalnaté“ bočné partie pri testovanom kúsku ozvláštňujú štýlové dvojfarebné disky kolies s adekvátnym priemerom 17 palcov. Punc elegancie tu vo finále zvýrazňujú smerovky zabudované do spätných zrkadiel. Historický odkaz modelov Vitara aj v tomto prípade pripomínajú naznačené prieduchy zdobiace hornú líniu predných blatníkov. Vizuálne atraktívne pôsobí na prvý pohľad „nenápadná“ a decentná testovaná biela metalíza s názvom Cool White Pearl. Za príplatok je k dispozícii aj imidžové dvojfarebné lakovanie karosérie s kontrastnou strechou.
Bez zásadných viditeľných zmien sa zaobišli aj zadné partie hybridnej novinky s logom Suzuki. Zaujímavú grafiku a pútavý svetelný podpis koncových svetiel priniesol už v minulosti „klasický“ facelift. Čo sa týka svetelnej techniky, nemôžem v tejto súvislosti obísť ani jeden dômyselne premyslený detail. Centrálne umiestnené biele svetlo v spodnej časti zadného nárazníka určené pre spiatočný chod reálne veľmi dobre osvetľuje priestor za vozidlom. Vďaka tomuto riešeniu sa po tme vo výraznej miere zlepšujú aj vyobrazovacie schopnosti cúvacej kamery. Pozornému oku určite neunikne ani novinka v podobe nového štítku s nápisom hybrid. Označenie motorizácie si svoje miesto našlo v pravej časti dverí batožinového priestoru medzi štítkami AllGrip a Vitara.
Interiér verný autentickej atmosfére
V kabíne technologicky vynoveného modelu Suzuki Vitara sa aj po nástupe hybridnej technológie nič prevratné neudialo. Interiér tohto SUV je z môjho pohľadu stále verný svojej autentickej atmosfére. Prísne funkčná jednoduchosť je tu doplnená o originálne riešenia na čele s typickými analógovými hodinami, situovanými medzi dvoma centrálnymi výduchmi ventilácie.
Aj keď si Vitara trúfa i na terén, dôkladné prekrytie nástupných prahov v tomto prípade nečakajte. Palubná doska pozostáva tradične v dobrom slova zmysle z jednoduchých obkladových panelov nenáročných na údržbu. Dnes taký preferovaný „módny“ klavírny lak sa vyskytuje v rozumnej miere prakticky len v okolí obrazovky infotainmentu. Palec hore si zaslúži aj pomerne precízne dielenské opracovanie, ako aj intuitívne rozmiestnenie ovládacích prvkov.
Prístrojový panel ostal verný prehľadným analógovým budíkom v kombinácii so stredovým displejom palubného počítača. Veľmi pekná grafika, podobne ako aj pri iných modeloch značky Suzuki, dokáže ponúknuť pestrú paletu vyobrazovaných parametrov. V menu po novom pribudla už aj grafická schéma aktuálnej činnosti, resp. funkcie hybridného pohonu. Ani po aktuálnej modernizácii sa prekvapivo nič nezmenilo na „retro“ prepínaní údajov palubného počítača. Na tento úkon sa v testovanom modeli aj dnes používa úsmevná plastová „tyčinka“ trčiaca z budíku rýchlomera.
Za pomerne moderný možno naproti tomu označiť centrálny dotykový displej multimediálneho rozhrania. Infotainment sa podobne ako celé vozidlo vyznačuje príjemne jednoduchým užívateľským rozhraním. Okrem užitočného obrazu parkovacej kamery (dostupnej už od druhého výbavového stupňa) ponúkol testovaný exemplár aj dobre fungujúci navigačný modul. Príjemným bonusom je, že multimediálne rozhranie komunikuje v zrozumiteľnom českom jazyku.
Vyvýšený posed za volantom predstavuje optimálny kompromis medzi klasickými hatchbackmi a svetom veľkých SUV. Vzdušným priestorovým podmienkam prvého radu s veľmi dobrým výhľadom z miesta vodiča sekundujú pohodlné predné sedačky a multifunkčný volant akurátneho priemeru.
V druhom rade s mierne vyvýšeným uchytením zadnej lavice sa pomerne pohodlne a bez nutných kompromisov odvezú aj dvaja dospelí s výškou do 180 cm. Pre nadpriemerne vysokých môže byť v danom priestore následne limitujúce nielen miesto pre kolená, ale aj pre hlavy. V určitej miere sa pod tento fakt podpísala aj prítomnosť „frajerinky“ v podobe presklenej strechy, dostupnej v testovanej najvyššej výbave. Vo finále ale platí, že model Vitara je orientovaný viac ako „štýlovka“. Pre vyslovene rodinne založených záujemcov má aj preto Suzuki v ponuke o niečo väčší model S-Cross.
Hybridná technológia na palube nemá prakticky žiadny dopad na praktickú stránku vynoveného modelu Vitara. Batožinový priestor aj naďalej disponuje adekvátnou kapacitou na úrovni 375 litrov v základom usporiadaní. Z praktických riešení okrem pravidelného tvaru chválim aj prítomnosť variabilnej medzipodlahy. Tá umožňuje následne vytvorenie takmer ideálnej roviny v konfigurácii so sklopenými zadnými operadlami. Maximálna prepravná kapacita v tomto prípade dosahuje až 1120 litrov.
Tradičnou zaujímavosťou modelov značky Suzuki je aj jednoduchá a rýchla orientácia v cenníku, ktorá sa vyznačuje absolútnym minimom príplatkových položiek. Výsadou najvyššej testovanej výbavy Elegance+ je vyššie spomenutá prítomnosť strešného okna. Ostatné prvky ako bezkľúčový prístup a štartovanie, polokožené prevedenie interiéru či kompletný balík jazdných asistenčných systémov sú obsiahnuté už aj pri nižších výbavách. Dokonca položky ako automatická klimatizácia či adaptívny tempomat sú v tomto prípade dostupné už v úplnom základe.
Všestrannú univerzálnosť nezmenil ani príchod hybridu
Ako už naznačili predchádzajúce časti nášho testu, najväčšia inovácia sa pri testovanom exemplári ukrýva v jeho útrobách. Príchod mild-hybridnej technológie s odmyslením si o niečo úspornejšej prevádzky a nižších emisií ale našťastie na poli jazdných vlastností nič zásadné nezmenil.
Zanedbateľný nárast hmotnosti o cca 30 kg by bolo možno reálne spozorovať pravdepodobne len pri priamom porovnaní so staršou verziou a bezprostrednom prestupe z vozidla do vozidla. Aj nový model stále ostáva vzhľadom na svoje vonkajšie proporcie príjemne ľahký, čo je jasne cítiť aj spoza volantu.
Precízne naladený podvozok v kombinácii s relatívne nízkou hmotnosťou je aj v tomto prípade kľúčom k presvedčivým jazdným vlastnostiam. Charakter nového modelu sa pomerne citeľne mení vzhľadom na zvolený jazdný režim. V móde Sport sa môže japonské SUV s prihliadnutím na celkové vyladenie pri dynamickej jazde na ceste plnej zákrut pokojne porovnávať aj s väčšinou klasických hatchbackov. Karoséria sa i napriek svojej vyššej stavbe aj pri „ostrejšej“ jazde nakláňa len minimálne.
Vodič má aj prostredníctvom volantu a riadenia stále príkladný a bezprostredný kontakt s vozovkou. Vitara zároveň dokáže aj veľmi pekne filtrovať bežné nerovnosti našich ciest. Východiskový jazdný režim Auto je z funkčného hľadiska najviac prispôsobený súžitiu s mild-hybridným pohonom. V tomto jazdnom móde s benevolentnejšou odozvou plynového pedálu je zároveň aj najviac citeľná snaha o šetrenie paliva.
V rámci úsporného jazdného štýlu predovšetkým v mestskej premávke stojí vo finále za zmienku aj precízne vyladenie systému štart/stop. Riadiaca jednotka dokáže motor vypnúť už v predstihu, teda tesne pred úplným zastavením vozidla. Jednoduchú deaktiváciu tejto nie príliš obľúbenej funkcie som prostredníctvom priamo vyvedeného tlačidla aj preto najčastejšie využíval pri dlhších presunoch mimo mesta, resp. pri jazde v teréne.
Pozitívna prítomnosť hybridného pohonu je na palube vo všeobecnosti asi najviac rozpoznateľná pri zrýchlení. Elektrická energia uskladnená v 48 V batérii, situovanej pod sedadlom predného spolujazdca, pomáha práve pri rozjazdoch z miesta, resp. všeobecne pri zrýchlení. Elektrický výkon dostupný ešte predtým, ako turbodúchadlo dosiahne optimálny plniaci tlak, má vo finále citeľný vplyv aj na celkovo príjemne kontinuálny a lineárny nástup krútiaceho momentu.
Nová pohonná jednotka 1,4 BoosterJet s postupne gradujúcim výkonom aj preto svojím charakterom veľmi pripomína tradičné japonské „atmosféry“. Ďalším faktorom, pri ktorom si vodič asi najviac uvedomuje prítomnosť mild-hybridu, pozostáva z pomerne intenzívnej schopnosti brzdenia motorom pri zaradenom prevodovom stupni. V tomto režime získava Vitara tzv. rekuperovaním potrebnú elektrickú energiu, ktorú následne investuje do razantnejšieho zrýchlenia. Pocitová jazdná dynamika sa spoza volantu javí dokonca o niečo lepšie, ako prezrádzajú oficiálne údaje o zrýchlení odčítané z technických parametrov výrobcu. Za menej výrazné možno v tomto smere označiť pre maloobjemovú motorizáciu typické pružné zrýchlenie pri zaradenom treťom až piatom prevodovom stupni.
Nový model má oproti nehybridnej verzii paradoxne o 11 koní nižší výkon. Tento rozdiel však dokáže spoza volantu plnohodnotne eliminovať o 15 Nm vyšší krútiaci moment. Maximálny výkon novej motorizácie 1,4 BoosterJet na úrovni 129 koní tak vo finále na toto ľahké SUV kompaktnej veľkosti aj s rezervou postačuje. Prijateľnej jazdnej dynamike pomáha aj adekvátne odstupňovanie jednotlivých prevodov, inak veľmi presnej a užívateľsky príjemnej 6-stupňovej manuálnej prevodovky.
Vynovená Vitara okrem klasických asfaltových komunikácií toho zvládne až prekvapivo veľa aj mimo spevnených ciest. Hlavnú devízu okrem viackrát spomenutej nízkej hmotnosti predstavuje, samozrejme, aj veľmi schopný pohon všetkých kolies Suzuki AllGrip. Inteligentná štvorkolka ponúka pre jazdu v teréne režimy Snow, resp. Lock. Efektívnu prácu pohonu s neustálym vyhľadávaním kolies s najlepšou trakciou som v rámci testu reálne preveril počas daždivých dní. V pomerne náročných podmienkach s blatistým podkladom a napriek „obyčajným“ cestným pneumatikám dokázala Vitara prekvapivo zdolať aj pomerne náročné stúpania, neraz doplnené aj o „ľahké“ prekríženie náprav.
A aká je reálna spotreba palivá? Suzuki pri svojom novom mild-hybride sľubuje v porovnaní s predošlou verziou o viac ako liter lepšiu výslednú spotrebu. Toto konštatovanie sa reálne potvrdilo aj v teste. Celkový priemer sa ustálil na peknej hodnote 6,2 l/km. Toto je dokonca spodná hranica, ktorú v technických parametroch udáva výrobca. Pri predvídavej jazde s citeľným podielom okresných ciest sa nie je problémom prepracovať ani k celkovému priemeru pod úrovňou 6 litrov na každých 100 km. Príjemným konštatovaním je, že spotreba paliva v tomto prípade nevystrelila do absurdných hodnôt ani pri našich „offroad“ výjazdoch. Inými slovami, aj v teréne a výslednom priemere tesne pod hodnotou 8 l/100 km sa pri pomalom manévrovaní prejavila vyššie popísaná výhoda mild-hybridného pohonného reťazca.
A náš celkový dojem?
Aj Suzuki už v plnej sile naskočilo na aktuálnu hybridnú vlnu. Po bohatých skúsenostiach s mild-hybridnou technológiou vo svojich menších modeloch dostali obdobnú technológiu aj väčšie SUV tejto značky. Testovaná Vitara disponuje výkonnejšou 48 V palubnou sieťou. Chvályhodné je, že moderná technológia sa v tomto prípade aj reálne podpísala pod nižšiu spotrebu paliva. Inak zostáva obľúbená Vitara aj naďalej sama sebou. Presvedčivé jazdné vlastnosti na ceste dopĺňajú v prípade verzie s pohonom AllGrip až prekvapivé terénne schopnosti. Vyššiu nadobúdaciu cenu kompenzuje novinka okrem nižšej spotreby už tradične aj svojou bohatou výbavou.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet Hybrid 4WD Elegance+
Dĺžka: 4175 mm
Šírka: 1775 mm
Výška: 1610 mm
Rázvor: 2500 mm
Objem kufra: 375 litrov
Motor: hybridný (benzín + mild-hybrid)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 95/129
Krútiaci moment Nm: 235
Pohotovostná hmotnosť: 1245 – 1275 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2 – 6,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,2/100 km
Pneumatiky: Continental ContiEcoContact
Recenzia
Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet Hybrid 4WD Elegance+
Dĺžka: 4 75 mm Šírka: 1 775 mm Výška: 1 610 mm Rázvor: 2 500 mm Objem kufra: 375 litrov Motor: hybridný (benzín + Mild Hybrid) Pohon: 4x4 Počet valcov: 4 Kombinovaný výkon kW/koní: 95/129 Krútiaci moment Nm: 235 Pohotovostná hmotnosť: 1245-1275 kg Maximálna rýchlosť km/h: 190 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s Prevodovka: manuálna Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2-6,4 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,2 / 100 km Pneumatiky: Continental ContiEcoContact
Výhody
- Jazdné vlastnosti + pohotová odozva plynového pedálu
- Mild Hybrid je reálne úspornejší
- Vyspelý pohon 4x4 Suzuki AllGrip
Nevýhody
- Slabšie odhlučnenie kabíny pri vyšších rýchlostiach
- Retro prepínanie palubného počítača
- V ponuke aktuálne chýba automat
Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet Hybrid 4WD Elegance+ DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu