Po relatívne dlhom období bez zásadnej európskej novinky prichádza Suzuki s modelovou ofenzívou. Na jej začiatku bola nová generácia populárneho malého hatchbacku Swift, ktorý sme prednedávnom mali možnosť otestovať. Japonci nezaháľajú ani na ďalších frontoch. Doslova horúcou aktualitou uplynulých týždňov je predstavenie prvého elektromobilu pre Európu, ktorým je koncepčne nové SUV s legendárnym označením e Vitara. Mimo pozornosti nezostáva ani rovnomenný a v našom priestore veľmi populárny menovec s klasickým spaľovacím základom. Súčasná evolúcia modelu Vitara je tu s nami už približne 10-rokov. Za relatívne dlhý časový interval dopriala automobilka svojmu bestselleru pestré spektrum inovácií, vrátane dvojice faceliftov. V celkovom poradí druhá modernizácia sa zamerala nielen na dizajn, ale taktiež na technológie. V aktuálnom teste sme preverili výkonnejšiu mild-hybridnú motorizáciu s pohonom 4×4.
Vynovené Suzuki Vitara s prepĺňanou benzínovou motorizáciu 1,4 Boosterjet Mild Hybrid, skombinovanou so 6-st. manuálnou prevodovkou, pohonom všetkých kolies 4WD a v druhej najvyššej výbave Elegance, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Suzuki.
Rýchle fakty:
- Aktuálna generácia SUV Suzuki Vitara je tu spolu s nami už cca 10 rokov. Japonci za ten čas dopriali svojmu obľúbenému modelu hneď niekoľko zásadných vylepšení. Motiváciou nedávnej modernizácie bola spojitosť s nutným upgradom najnovších EÚ asistenčných pomocníkov.
- Facelift obľúbeného modelu Suzuki Vitara sa zároveň zameral na decentné dizajnové osvieženie, nové digitálne hračky či dôraz na vylepšený jazdný komfort v podobe lepšieho odhlučnenia kabíny.
- Najnovšia evolúcia Suzuki Vitara je ľahko identifikovateľná predovšetkým vďaka prepracovanej prednej časti. Elegantnejšie prevedenie masky a svetelnej techniky dopĺňa taktiež nový a zároveň opticky masívny predný nárazník.
- Najpodstatnejšou zmenou interiéru modernizovaného Suzuki Vitara je zapracovanie najnovšej evolúcie palubného infotainmentu vrátane o niečo väčšieho displeja. Konzervatívnejšie orientovaní používatelia tu napriek tomu stále ocenia pestré spektrum klasických a funkčne príjemných ovládacích prvkov.
- V rámci segmentu malých SUV dokáže vynovené Suzuki Vitara s pohonom všetkých kolies zaujať dospelými jazdnými vlastnosťami. Platí to nielen na ceste, ale taktiež v teréne. Ako dobrá alternatíva sa v tomto kontexte javí cenovo dostupnejšia, no paradoxne energickejšia „základná“ mild-hybridná motorizácia 1,4 Boosterjet skombinovaná výhradne so 6-st. manuálom.
Model Vitara má v pomerne bohatej histórii automobilovej divízie Suzuki špecifické postavenie. Všeobecným synonymom pre značku z krajiny vychádzajúceho slnka je prioritná orientácia na rozmerovo menšie a zároveň čo najľahšie automobily. Opomenúť tu s určitosťou nemožno taktiež dôraz na reálne schopný pohon všetkých kolies. Všetky vyššie spomenuté atribúty sa spolu s originálnym a nadčasovým dizajnom už v roku 1988 premietli do prvej generácie rovnomenného malého SUV. To v čase príchodu na trh zároveň výrazne predbehlo dobu spojenú s neskoršou obrovskou popularitou daného segmentu, ktorá pretrváva.
Nasledovníci v podobe druhej, resp. tretej generácie už niesli výstižný dovetok Grand. Vďaka nemu sa japonské SUV posunulo do rozmerovo kompaktného segmentu. Pomyslený návrat ku koreňom priniesol rok 2013. Práve v tomto čase Japonci predstavili súčasnú a v celkovom poradí štvrtú generáciu s pôvodným označením. Vitara sa rozmerovo opäť vrátila do segmentu malých automobilov s vyššou svetlosťou podvozka. Jeden z hlavných pilierov portfólia značky Suzuki sa počas svojej už relatívne dlhej kariéry súčasnej evolúcie dočkal veľkého množstva priebežných inovácií.
Spolu s požiadavkami doby sa postupom času v našom geografickom priestore zásadne menila paleta dostupných pohonných jednotiek. Všeobecné dobrusovanie detailov najmarkantnejšie vyšperkovali celkovo dva facelifty. Prvý z roku 2018 doplnilo v roku 2020 nasadenie elektrifikovaných pohonných jednotiek. Druhú modernizáciu nám automobilka predstavila na jar aktuálneho roka. Najnovšia Vitara spolu s citeľne prepracovanou prednou časťou zaujme taktiež najnovšou evolúciou palubného infotainmentu či všeobecne vylepšenou technikou. Do spomenutej množiny patria taktiež prepracované asistenčné a bezpečnostné systémy zahŕňajúce legislatívne požiadavky EÚ.
Paleta dostupných pohonných jednotiek ostáva nezmenená. Obľúbené SUV poháňajú výhradne benzínové motorizácie s určitým stupňom elektrifikácie. Vstupnou bránou je v tomto prípade paradoxne výkonnejší ekvivalent s decentnejším elektrickým dopingom. Reč je o testovanej motorizácii 1,4 Boosterjet s výkonom 129 koní, ktorá sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálom. Zákazník má v tomto prípade na vyber konfiguráciu s pohonom len prednej nápravy alebo testovanej verzie 4WD. Väčšiu porciu elektrifikácie prináša koncepčne novší atmosférický full-hybrid 1,5 Dualjet Hybrid s výkonom 102 koní. Táto pohonná jednotka sa kombinuje výhradne so 6-st. robotizovaným automatom ASG. K dispozícii ostáva taktiež pohon len predných, resp. všetkých štyroch kolies.
Vyhladené vrásky
Súčasnej generácii obľúbeného modelu Suzuki Vitara dominujú symetrické línie s hranatým nádychom. Aplikovaný dizajn dokáže zároveň excelentne odolávať pôsobeniu času. Pri pohľade na testovaný exemplár by totiž len málokto z nezainteresovaných hádal, že rozmerovo malé SUV sa predáva už viac ako 10-rokov. S prispením nestarnúcich kriviek si Japonci pri oboch doterajších faceliftoch vystačili „len“ s povestným vyhladením vrások, teda bez výraznejšieho zásahu do samotného formátu vozidla.
Najmarkantnejšou optickou premenou nedávnej modernizácie je prepracovaná predná časť, ktorá teraz pôsobí citeľne robustnejším dojmom. Zásadnou novinkou testovaného exempláru je modifikovaná maska. Proporčne prakticky nezmenený karosársky element sa v najnovšej verzii zriekol v minulosti hojne používaných pochrómovaných trblietok. Po vzore väčšieho modelu S-Cross ich nahrádza dominantná vodorovná lamela doplnená o celkovo dynamickejší tmavý výplet. Na inovovanú siluetu opticky nadväzujú rovnako prepracované predné svetlomety. Vitara ponúka už v základe LED technológiu dostupnú v prípade stretávacieho i diaľkového módu. Pri stále „len“ žiarovkových smerovkách sa prejavila typická japonská konzervatívnosť. Svetelná technika napriek jednoduchej parabolickej technike bez sofistikovanej nadstavby za tmy reálne potešila svojim príjemne suverénnym svetelným účinkom. Robustný SUV nádych tu zo všetkého najviac pripomína prepracovaný nárazník s masívnou centrálnou časťou lakovanou v efektne tmavom odtieni.
Pri pohľade z profilu zaujme osviežený model svojou klasickou SUV siluetou. Robustný nádych tu znova pripomína línia ochranného oplastovania s využitím odolnejšieho matného plastu, ktorý okrem spodnej línie zdobí taktiež lemy blatníkov. Tradičným Vitara dizajnovovým elementom zostáva naznačený prieduch na prednom blatníku. Decentne športový akcent evokuje pozvoľna sa zužujúca línia bočného presklenia s tmavým orámovaním, ako aj prelis v spodnej línii oboch párov dverí. Modernizácia so sebou priniesla povinnú jazdu v podobe osvieženia palety dostupných farieb s možnosťou dvojfarebného lakovania, ako aj prepracovaného dizajnu zliatinových diskov. Testovaný exemplár v tomto kontexte disponoval klasickým jednofarebným stvárnením v príplatkovej sivej metalíze s názvom Silky Silver. Viac pozornosti sa seba viažu dizajnovo efektné 17-palcovými diskami v lesklom prevedení.
Prakticky bezo zmien zostala po modernizácii zadná časť SUV z portfólia značky Suzuki. V princípe jednoliate ale zároveň nadčasové línie naďalej ozvláštňuje decentný strešný spojler. Robustnejší nádych opäť kompletizuje masívny zadný nárazník. Odolný podtón so solídnym nájazdovým uhlom pri nárazníku ozvláštňuje centrálne zapracovanie svetelnej techniky doplnenej o ozdobnú plastovú lištu. Pozornému oku v priestore pod nárazníkom určite neunikne prítomnosť dodatočných aerodynamických líšt, ktoré vylepšujú obtekanie vzduchu pod vozidlom. Dominantou zadných partií napriek tomu ostávajú pomerne veľké koncové svetlá s tvarovo symetrickým LED odpisom. Sympatické je, že Japonci nepodľahli aktuálne zaužívanej móde a zadnú časť z pozície identifikátora naďalej zdobí fabrické logo.
Modernejší interiér
Koncepčne ešte o niečo menšie zásahy si po facelifte pripísal interiér vynoveného Suzuki Vitara. Drobnú výčitku spojenú s prístupom na palubu si v prípade testovaného exempláru, ktorý bez problémov zvláda aj pohyb mimo spevnených ciest, tradične neodpustím pri len čiastočnom prekrytí inak pomerne širokých prahov na dverách.
Architektúra palubnej dosky pôsobí napriek nezmennému a prioritne jednoduchému konceptu adekvátne sviežo. Dôraz na čo najlepšiu ergonómiu spojenú s užívateľskou prívetivosťou v dnešných funkčne „minimalistických“ časoch ocenia nielen vyslovene konzervatívne orientovaní užívatelia. Príslušnosť k segmentu rozmerovo malých SUV tu pripomínajú v princípe jednoduché materiály. V rámci kreatívneho stvárnenia dávam palec hore centrálnej výplni palubnej dosky vo farebne originálnejšom a zároveň lesklejšom prevedení. Všeobecnú pochvalu si zároveň zaslúži dôraz kladený na kvalitu dielenského opracovania.
Prioritnú orientáciu na funkčnosť kompletizuje pestré spektrum klasických tlačidiel. Prehľadný modul vľavo pod volantom, kde si možno okrem niektorých asistenčných systémov či funkcie štart/stop pohotovo aktivovať napr. zjazdový asistent, dopĺňa samostatný a zároveň prehľadný modul klimatizácie. Zaužívanej japonskej klasike ostalo verné dvojpolohové ovládanie vyhrievania predných sedadiel.
Dnes už čoraz ojedinelejšiu klasiku pripomína testovaný exemplár pri funkčne výbornom prístrojovom paneli so stále dominantnými analógovými budíkmi. Prehľadným a zároveň efektným ručičkovým ukazovateľom sekunduje dôverne známy centrálny displej palubného počítača s peknou farebnou grafikou. Medzi pestrou škálou dostupných údajov sa nachádza niekoľko zaujímavých vyobrazení vrátane schematickej funkcie hybridu.
Vitara to na druhej strane so zbytočným retro nádychom preháňa v rámci funkcionality prepínania údajov palubného počítača. Daný úkon je totiž možné stále realizovať len prostredníctvom „tyčinky“ situovanej v pravej časti prístrojového panela. Vo finále je škoda, že Japonci svojmu obľúbenému SUV pri poslednej modernizácii nedopriali upravený multifunkčný volant s alternatívnym tlačidlom „info“ tak, ako je tomu v prípade malého hatchbacku Swift. Na identickom mieste palubného počítača v pozícii tzv. skrytého menu si je zároveň možné deaktivovať legislatívne povinných pomocníkov na čele s monitorovaním rýchlostných limitov.
Naopak, aktuálne trendy v prípade testovaného exempláru zohľadňuje prepracovaný modul palubného infotainmentu. Vitara si po novom osvojila najnovšiu evolúciu digitálnych hračiek značky Suzuki, vrátane o niečo väčšej dotykovej obrazovky s priemerom 9-palcov. V slovenčine komunikujúce rozhranie disponuje peknou grafikou s dôrazom na maximálnu prehľadnosť. Ako akceptovateľné tu možno označiť aj reakcie na dotykové povely. Celkovú prehľadnosť systému uľahčuje jednoduché menu či prítomnosť najdôležitejších virtuálnych tlačidiel vrátane ovládania hlasitosti v spodnej časti.
Palec hore dávam nielen príjemne ostrému vyobrazeniu parkovacej kamery, ale rovnako obsahovo bohatej záložke s funkciou hybridného systému. Vstavaná navigácia je dostupná dokonca v úplnom základe. Náročnejších používateľov s určitosťou poteší prítomnosť modernej mobilnej konektivity. Tá po novom pre už funguje pre obe platformy plne automaticky, teda bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Základný monitoring vozidla na diaľku zastrešuje originálna aplikácia Suzuki Connect. Koncepčne o niečo skorší zápis v rodnom liste v sumári testovaný exemplár pripomína v podobe prakticky len jedinej USB koncovky na palube. Svoje mieste si našla v blízkosti centrálneho priečinku vhodného na odloženie smartphonu.
Suzuki Vitara dokáže potešiť svoju posádku dostatočným množstvom rozumne nadimenzovaných odkladacích priečinkov. Do všetkých štyroch dverí sa bez problémov zmestí napríklad 1,5 litrová PET fľaša. Pozornému oku v kabíne s určitosťou neunikne najnovšia inovácia v podobe obsahu prostredného kruhu medzi centrálnymi výduchmi ventilácie. Miesto, kde v minulosti figurovali analógové hodiny, dnes vypĺňajú legislatívne povinné senzory, resp. kamera, ktorá monitoruje bdelosť vodiča.
SUV rodokmeň testovaný exemplár nemaskuje ani v disciplíne príjemne vyvýšeného posedu. V princípe dospelé predné sedačky tešia adekvátne veľkorysým operadlom. Pri mojej výške cca 185 cm by som prioritne pri dlhých presunoch privítal predsa len ešte o málo dlhší sedák. Ponúkaným cestovným komfortom na dlhých trasách Vitara síce vyslovene nenadchne, no zároveň ani nesklame. Za plne adekvátnu tu možno v rámci daného segmentu označiť použitú výplň skombinovanú s na dotyk príjemným čalúnením pozostávajúcom zo semišu a umelej kože. Použitý povrch sa v kombinácii s náznakom bočného vedenia prioritne v operadlovej časti stará o reálne dobrú fixáciu tela. Vyššie ukotvenie v kombinácii s pomerne veľkorysým presklením je zárukou dobrého výhľadu z vozidla. Určitou chybičkou na kráse je napriek tomu pomerne masívna spodná časť predných stĺpikov, pod čo sa podpísalo samotné uchytenie spätných zrkadiel.
Vzhľadom na segmentovú príslušnosť dokáže Suzuki potešiť tiež priestoru v druhom rade. S odmyslením si detí sa vzadu adekvátne pohodlne odvezie dvojica urastenejších dospelákov. V prípade priestorovej rezervy pre hlavu zohráva pri mojej výške 185 cm podstatnú úlohu panoramatická strecha. Testovaná druhá najvyššia konfigurácia danou vymoženosťou nedisponovala, čo je vysokých cestujúcich v priestore pre hlavy s určitosťou výhoda. Rozmerovo malé SUV pripomína najviac parameter vnútornej šírky. Pravdepodobne z tohto dôvodu testovaný exemplár vzadu nedisponoval centrálnou lakťovou opierkou. Potencionálny prostredný pasažier musí taktiež počítať s vyšším stredovým tunelom. To, že Vitara ako taká už rozhodne nie je novinkou, pripomína v tomto priestore nielen absencia centrálnych výduchov ventilácie, ale taktiež akýchkoľvek zdrojových koncoviek.
Batožinový priestor cenovo testovanej mild-hybridnej motorizácie disponuje na rozdiel od full-hybridného súrodenca o niečo väčším objemom. Základná kapacita dosahuje v číselnom vyjadrení 362 litrov. Daný parameter s rezervou postačuje na rutinnú réžiu bežnej rodiny. Vitara si dáva v maximálnej miere záležať na symetrickom tvare ložnej plochy. Bočné steny pozostávajú z jednoduchého plastu. Toto riešenie je v prípade prepravy predmetov s ostrými hranami náchylnejšie na mechanické poškriabanie. Palec hore dávam prítomnosti aspoň základných kotviacich pomôcok vrátane háčika na tašky. Pochvalu si zaslúži rovnako polohovateľná podlaha. Do vzniknutého medzipriestoru sa s rezervou zmestí aj pevné krycie plato. Pod hlavnou úrovňou je k dispozícii organizér na odloženie povinnej výbavy, resp. ďalších drobností. Lepiaca sada je výbavovým štandardom a rezervná pneumatika v cenníku nefiguruje. Po sklopení zadných operadiel delených v jednoduchom pomere 60/40 je možné s prispením medzipodlahy docieliť prakticky ideálnu rovinu. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje 1119 litrov.
Vynovené Suzuki Vitara je aj naďalej k dispozícii so štvoricou rozumne odstupňovaných výbav vrátane minimálnych variácií dodatočných doplatkov. Už základná verzia Comfort ponúka bohatý balík bezpečnostných a asistenčných systémov, automatické prepínanie diaľkového módu, zadné parkovacie senzory, cúvaciu kameru, vstavanú navigáciou, bezkľúčovým prístupom a štartovaním či automatickou klimatizáciou. Testovaná konfigurácia Elegance k tomu okrem vyhrievania predných sedadiel a obsiahlejšieho balíka asistenčných systémov pridáva predné parkovacie senzory, lepšie audio, vyhrievanie predných sedadiel alebo čalúnenie sedadiel v kombinácii umelá koža a semiš.
Zmysluplné SUV
Chvályhodné je, že Japonci pri modernizácii svojho obľúbeného modelu s odmyslením si skôr decentných vizuálnych zásahom neodignorovali ani jazdné vlastnosti. Nezmenenej palete pohonných jednotiek teraz sekunduje celkovo upravený podvozok. Ten sa prioritne pričinil pod vylepšený jazdný komfort na čele s dospelejším odhlučnením priestoru pre posádku.
Stabilnou prednosťou Suzuki Vitara je reálne vysoký dôraz kladený na jazdné vlastnosti. Vyššiu SUV stavbu pri zážitkovej jazde v zákrutách kompenzuje o niečo tuhšie vyladenie tlmičov. Samotné pruženie napriek tomu predstavuje pomyselný kompromis medzi komfortnom a zážitkami. Dôležitým pilierom dospelých jazdných vlastností sú racionálne kolesá. Testovaný exemplár vo všetkých výbavových verziách využíva rozumné 17-stky s pneumatikami s adekvátnou výškou bočného profilu. To je výhodou nielen v mestskej džugli, ale taktiež v reálnom teréne, kde sa netreba prehnane obávať o poškriabanie disku.
Dôležitou skladačkou v mozaike jazdných vlastností je dôraz na čo najnižšiu hmotnosť. Váha 4-valcového mild-hybridu v kombinácii s pohonom všetkých kolies sa stále drží na sympatickej úrovni pod hodnotou 1,3 tony. Testovaná Vitara dokáže vďaka všetkým vyššie spomenutým faktorom bez problémov „pochytať“ bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Spoľahlivo fungujúci a prostredníctvom pokynov od volantu poslušný podvozok som ocenil rovnako pri svižnejšej jazde po poľných, resp. lesných cestách s rozbitejším povrchom. V daným podmienkach sa Japoncom počas životného cyklu súčasnej generácie podarilo zapracovať i na pocitovo lepšej tuhosti karosérie a zároveň menej buchotavom prejave smerom od podvozka.
V princípe tuhšie naladenie tlmičov som ocenil pri temperamentnejšej jazde na zakrútených okreskách. Ani toto prostredie vynovenému SUV s logom Suzuki nie je proti srsti. Mušia váha v kombinácii s adekvátne energickým prepĺňaným štvorvalcom znamená, že prioritne racionálne postavená Vitara dokáže vodičovi vyčariť dokonca o niečo viac úsmevov, ako niektorí športovejšie sa tváriaci konkurenti. Prijemný šoférsky potenciál kompletizuje adekvátne komunikatívne a zároveň príjemne strmé vyladenie riadenia.
Na sympatický faktor zábavy myslia Japonci taktiež v rámci vyladenia jazdných režimov vrátane pohonu všetkých kolies. Notoricky známy volič Suzuki Allgrip okrem iného ponúka mód Sport. Po jeho aktivovaní sa s odmyslením si impulzívnejších reakcií pohonnej sústavy mení i charakteristika pohonu všetkých kolies. Vitara inými slovami posiela viac sily smerom na zadnú nápravu, čo je citeľným benefitom pri dynamických prejazdoch cez zákruty.
Testovaná motorizácia v zastúpení prepĺňanej zážihový jednotky 1,4 Boosterjet Mild Hybrid je vyladená na postačujúci výkon 129 koní. Pod svižné rozjazdy svojou troškou prispieva decentný elektrický doping. Konštrukčne kultivovaný 4-valec sa zároveň vyznačuje príkladne lineárnym nástupom sily. Pri bežnom používaní má dostatok energie spojený s potenciálom relatívne svižného zrýchlenia už v pásme od 2000 otáčok. Po uvoľnení „plynového“ pedála v kombinácii so zaradeným prevodovým stupňom sa elektrická nadstavba prejaví prirodzenou, resp. nie príliš výraznou rekuperáciou. Snahou je čo najefektívnejšia premena kinetickej energie na elektrickú. Na jej uskladnenie slúži rozmerovo kompaktná 48 V li-ion batéria pod sedačkou predného spolujazdca.
Napriek prepĺňaniu pripomína testovaná pohonná jednotka typickú japonskú školu. Vynovenému modelu Vitara z tohto dôvodu nie je proti srsti ani vyššie spektrum otáčok vrátane pásma tesne pod hranicou obmedzovača. Reálna jazdná dynamika závisí v značnej miere od samotného vodiča. Presnejšie jeho práce s trojicou pedálov a kulisou klasickej mechanickej prevodovky.
Práve 6-st. manuál s príkladne presnou kulisou so športovým podtónom radím k ďalším ozdobám testovanej konfigurácie. Obľúbené SUV disponuje v sumári dokonca o niečo zábavnejšou a návykovejšou prevodovkou ako nedávno testovaný nový Swift. Prvé dva prevodové stupne sú vyslovene krátke. Z komplexného hľadiska ide o veľkú výhodu pri používaní mimo spevnených ciest spojených s pomalým zdolávaním terénnych zlomov. Prijemný faktor klasickej mechanickej zábavy dokáže predovšetkým v zimných podmienkach ešte viac vyšperkovať dnes už čoraz ojedinelejšia klasická mechanická parkovacia brzda.
Pri rutinnom používaní si najnovšia evolúcia japonského SUV zaslúži pochvalu za výrazne lepšiu kultivovanosť. Zvýšený dôraz na optimalizované obtekanie vzduchu sa v podobe aerodynamickejšieho dizajnu diskov či doplnkov na podvozku prejavil v reálne lepšom odhlučnení kabíny. Platí to pri vyššom rýchlostnom tempe vrátane diaľnice. Sumárny konštrukčný vek sa ale v tomto prípade nedá úplne oklamať a Vitara nepatrí ani dnes medzi vyslovene najlepšie odhlučnených zástupcom svojho segmentu. Suzuki dokáže naopak drvivú väčšinu konkurencie zarmútiť v terénnych podmienkach. Volič jazdných módov Allgrip s odmyslením si východiskového nastavenia Auto, kedy sa pohon zadnej nápravy pripája v prípade potreby automaticky a zážitkovej Sport alternatívy, disponuje ďalšími dvoma nastaveniami. Do náročnejších offroad podmienok spojených s nestabilným a klzkým podkladom je ideálnou voľbou nastavenie pre sneh (Snow).
Najtvrdšou terénnou inštanciou je mód Lock, ktorý simuluje medzinápravovú uzávierku a stará sa o optimálny prenos sily medzi kolesá. V danom nastavení si Vitara až nečakane ľahko poradila aj s náročnejším krížením náprav. Výhodou pri pohybe v teréne je obdobne ako na ceste nízka hmotnosť. Pri kontrolovaných prudkých klesaniach som napriek tomu uvítal prítomnosť zjazdového asistenta. Za suchých podmienok si vynovený model dokáže poradiť s väčšinou SUV terénnych nástrah už aj v automatickom režime pohonu 4×4. Za prioritný „offroad“ limit tu v sumári považujem v princípe obyčajnú svetlú výšku s hodnotou 175 mm.
Suzuki Vitara kráča s dobou taktiež v podobe najnovšej evolúcie bezpečnostných a asistenčných systémov. Japonci si zaslúžia uznanie za fakt, že pri danom vývoji sa stále počíta aj s kombináciou klasického manuálu. Ručnému radeniu prevodov je veľmi pekne prispôsobený i adaptívny tempomat. Celková konzervatívnosť a opatrnosť sa v jeho prípade odzrkadlila v stále skôr defenzívnom odstupe od vpredu idúceho vozidla. Platí to aj po nastavení najbližšej možnej vzdialenosti. V kombinácii s line assist ide napriek tomu prioritne pri dlhých diaľničných presunoch o užitočného pomocníka. Povinnou jazdou dnešnej doby je prítomnosť legislatívne povinných „pomocníkov“ na čele s monitorovaním rýchlostných limitov. Danú funkciu si je možné po každom štarte vypnúť pomerne krkolomným spôsobom, ktorý ma v praxi rýchlo omrzel. Funkčnou výhodou je akusticky decentné upozornenie na čo i len minimálne prekročenie vozidlom zaznamenanej rýchlosti.
Celkovo dobrý dojem umocnila reálna spotreba paliva. Výsledný testovací priemer sa ustálil na sympatickej hodnote 6,0 l/100 km. Pod o niečo horší výsledok, ako garantuje samotná automobilka, sa podpísalo reálne častejšie využívanie zážitkového potenciálu, ako aj jazdy v teréne. Pri vyslovene racionálnom používaní klesne nameraná hodnota približne o pol litra, čo už zodpovedá deklarovaným sľubom. Najúspornejšia bola vynovená Vitara prirodzene v mimomestskom prostredí, kde palubný počítač vyobrazil hodnotu 5,1 l/100 km. Mestský apetít sa ustálil na hodnote 6,2 l/100 km a pri diaľničnom tempe treba počítať s približným úbytkom paliva na úrovni 6,4 l/100 km.
A celkový dojem?
Súčasná generácia obľúbeného Suzuki Vitara dokáže v praxi veľmi dobre odolávať pôsobeniu času. Nedávna modernizácia so sebou priniesla vítané vyhladenie vrások v podobe upraveného dizajnu či nových digitálnych hračiek na palube. Japonské SUV napriek tomu zostava stále samo sebou. Za zaujímavú vstupnú cenu sa snaží poskytnúť maximálnu pridanú hodnotu a zároveň dnes už čoraz raritnejšiu SUV všestrannosť. Ako ideálna sa v tejto disciplíne javí konfigurácia s energickou motorizáciou 1,4 Boosterjet Mild Hybrid a pohonom všetkých kolies.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet Mild Hybrid Elegance
Dĺžka: 4 185 mm
Šírka: 1 775 mm
Výška: 1 600 mm
Rázvor: 2 500 mm
Objem kufra: 362 litrov
Motor: zážihový mild hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 95/129
Krútiaci moment Nm: 235
Pohotovostná hmotnosť: 1 250 – 1 290 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,4 – 5,51 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,0 l/100 km
Pneumatiky: Continental Eco Contact 6
Verzia/akciová cena
Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet Mild Hybrid Elegance (testovaný model) od 25 790 €
Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet Mild Hybrid Comfort (2WD) od 21 990 €