Suzuki patrí medzi automobilky, ktoré sa pri svojich produktoch prioritne sústredia, na čo najvyváženejší pomer medzi vstupnou investíciou a následne nadobudnutou hodnotou. Japonský zmysel pre racionalitu tu reprezentujú napríklad odolné a zároveň úsporné atmosférické motory. Ich nepriateľom sa postupne stali čoraz prísnejšie emisné limity. Aj napriek tomu, že Suzuki vyrába prioritne rozmerovo menšie automobily, tak práve táto automobilka presedlala medzi prvými kompletne na pohonné jednotky s určitým stupňom elektrifikácie. Pomocnú mild-hybridnú techniku dnes využívajú nielen najmenšie modely Ignis a Swift, ale aj obľúbené SUV Vitara a S-Cross. Japonci na koncepte elektrifikovaných jednotiek pracovali aj naďalej. Výsledkom tejto snahy je úplne nový full-hybrid, ktorý sa vo svojej európskej premiére objavil v útrobách populárneho modelu Suzuki Vitara a my sme ho preverili v redakčnom teste.
Obľúbené Suzuki Vitara s novou full-hybridnou benzínovou motorizáciu 1,5 Dualjet Hybrid, skombinovanú so 6-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies All Grip a najvyššej výbave Elegance+, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Suzuki.
Rýchle fakty:
- Aktuálna generácia imidžovo ladeného modelu Suzuki Vitara je tu spolu s nami už od roku 2014. Japonské SUV si jeho majitelia obľúbili predovšetkým pre jeho univerzálnosť a celkovo všestrannosť.
- Súčasná Vitara stihla počas svojho životného cyklu vystriedať pestré spektrum pohonných jednotiek. Najnovším prírastkom je úplne nový full-hybrid 1,5 Dualjet pochádzajúci z vlastného vývoja automobilky Suzuki.
- Po dizajnovej stránke pôsobí Suzuki Vitara, aj s prispením svalnatých a hranatých línií, stále sviežo a nadčasovo. V rámci priebežného vylepšovania poteší prítomnosť LED svetlometov dostupných už v úplnom základe.
- Interiér testovaného modelu ponúka jednoduchú koncepciu palubnej dosky, s dôrazom na čo najintuitívnejšiu užívateľskú stránku. V rámci praktickej stránky ponúka hybrid o niečo menšiu kapacitu batožinového priestoru. Priestor pod podlahou tu podľa očakávania vypĺňa batéria full-hybridného systému.
- Aj vďaka novej motorizácii 1,5 Dualjet Hybrid dokázalo Suzuki aj naďalej udržať pri živote model Vitara v kombinácii s pohonom 4×4 a automatickou prevodovkou. Elektrifikovanej motorovej novinke najviac svedčí predvídavý štýl jazdy, kedy dokáže byť full-hybrid až prekvapivo úsporný.
Fotogaléria Suzuki Vitara Hybrid
Model Vitara má pre Suzuki z historického hľadiska kultový nádych. Rovnomenné malé SUV s hravým a hranatým dizajnom bolo premiérovo predstavené v roku 1988. Japonci v tých časoch predbehli svoju dobu, nakoľko v dnešnej optike by k štýlovému modelu dokonale ladil prívlastkom imidžový crossover. Nasledujúce dve generácie modelu Vitara už dostali prívlastok Grand. Po rozmerovej stránke povýrastli, čím sa zaradili už k zástupcom kompaktného SUV segmentu.
Radikálna zmena konceptu nastala v závere roku 2014. Práve v tomto období Japonci predstavili aktuálnu generáciu. Najnovší model si opäť vystačí „len“ s označením Vitara. Z hľadiska rozmerov ide o typického zástupcu kategórie malých SUV s praktickou 5-dverovou karosériou. Decentné dizajnové a technologické osvieženie priniesol facelift z roku 2018. Suzuki ale na svojom kľúčovom modeli pracuje prakticky neustále. Pod kapotou aktuálnej generácie sa aj s prispením sprísňujúcej sa emisnej politiky stihlo vystriedať pestré spektrum pohonných jednotiek. Pôvodnú čisto benzínovú atmosféru o objeme 1,6 litra postupne nahradilo zážihové turbo 1,4 Boosterjet. Identický motor poslúžil v ďalšej evolúcii ako základ aktuálneho mild-hybridu. Vitara sa na začiatku životného cyklu okrem toho dala objednať aj v naftovej verzii a v ponuke určitý čas figuroval aj litrový prepĺňaný trojvalec Boosterjet.
V danom kontexte príliš neprekvapí, že práve Vitara dostala ako prvý model značky aj úplne nový samonabíjací full-hybrid 1,5 Dualjet Hybrid. Jeho základom je odolný atmosférický 4-valec s nepriamym vstrekom paliva, známy napríklad z nového modelu Suzuki Jimny. O elektrický doping sa stará nadstavba v podobe elektromotora so samostatným výkonom necelých 25 kW, ktorý čerpá elektrickú energiu z Li-on batérie s využiteľnou kapacitou 0,84 kWh, umiestnenou pod dnom batožinového priestoru. Zaujímavosťou nového hybridu je prevodovka pozostávajúca z robotizovaného automatu. Pozitívne je, že nová motorizácia je k dispozícii aj s pohonom 4×4.
Vstupnou bránou do sveta Suzuki Vitara zostáva naďalej benzínová motorizácia 1,4 Boosterjet s výkonom 129 koní, skombinovaná so 6-st. manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Už dobre známy mild-bybrid 1,4 Boosterjet (129 koní), zostáva aj naďalej v ponuke aj s pohonom 4×4 AllGrip a 6-st. s manuálnou prevodovkou. Nový full-hybrid 1,5 Dualjet disponuje systémovým výkonom 102 koní a kombinuje výhradne s už spomínanou 6-st. automatickou prevodovkou. Zákazník má ale aj v tomto prípade na výber medzi pohonom predných, resp. všetkých kolies.
Nestarnúca štýlovka
Pri pohľade na dizajn aktuálnej generácie testovaného modelu, by Suzuki Vitara v rodnom liste azda len málokto hádal dátum narodenia v roku 2014. Pod stále moderný a nadčasový look sa s určitosťou podpísali aj hranaté, resp. drsné línie inšpirované pôvodným modelom. K stále sviežemu vzhľadu prispela v sumári aj modernizácia z roku 2018.
Najnovšiu verziu Suuzuki Vitara je možné ľahko identifikovať vďaka prepracovanému dizajnu prednej masky. Centrálne fabrické logo tu dopĺňa šestica pochromovaných lamiel s vertikálnou orientáciou. Na dizajn dynamicky úzkej masky plynule nadväzujú predné svetlomety. Efektný modrý optický element prezrádza prítomnosť LED svetelnej techniky. Príjemne výkonné „ledky“ hlavného modulu svetlometov sú dostupné už v úplnom základe. Klasickú žiarovkovú techniku si ale zachovali napríklad smerovky. K užívateľskej dokonalosti svetiel tu chýbala už len funkcia automatického prepínania diaľkového módu. Drsný SUV charakter testovaného modelu, okrem hranatých línií predného nárazníka, dopĺňa aj jeho výrazné ochranné oplastovanie.
Hranato a svalnato pôsobí Vitara aj pri pohľade z profilu. Na decentne dynamicky nádych v tomto priestore odkazuje postupne sa zužujúca línia bočného presklenia v kombinácii s výrazným prelisom v spodnej časti karosérie. Historický odkaz pôvodného modelu, pripomínajú naznačené prieduchy vo vrchnej časti predných blatníkov. Na japonskú racionalitu aj pri najvyššej výbave odkazujú elegantné 17-palcové disky kolies, na ktorých sú obuté pneumatiky so stále veľkorysým bočným profilom.
To, že má Vitara v hľadáčiku aj imidž faktor, v prípade testovanej konfigurácie pripomína štýlové dvojfarebné lakovanie. Originálnu hnedú metalízu s prívlastkom Savanna Ivory dopĺňa dynamicky čierna vrchná časť. Dizajnovo jednoduché zadné línie dostali po modernizácii nový LED podpis rozmerovo pomerne veľkých koncových svetiel. SUV nádych aj v tomto priestore podčiarkuje robustný nárazník. Na nový hybridný pohon v útrobách, v sumári odkazuje „len“ minimalistický štítok s nápisom hybrid na dverách batožinového priestoru.
Jednoduchý interiér neurazí, ale ani nenadchne
Dizajnovo robustná palubná doska, ako aj okolité moduly si vystačia s jednoduchými a na údržbu nenáročnými obkladovými povrchmi. Zaujímavý kontrast pri testovanom vozidle predstavujú výplne predných dverí. Všeobecne jednoduché plastové panely, tu v miestach najčastejšieho kontaktu s rukou, dopĺňa nielen príjemne mäkka lakťová opierka, ale aj hodnotný „semišový“ obklad v jej okolí.
V interiéri testovaného Suzuki Vitara je v sumári už podstatne viac cítiť reálny vek aktuálnej generácie. Moderné grafické riešenie a iné digitálne hračky tu nahrádza klasické a v dobrom slova zmysle jednoduché užívateľské prostredie. Daný prístup dokážu aj dnes oceniť nielen zarytí zástancovia ergonomickej klasiky. Ešte pred vstup na palubu, padnú do oka neprekryté prahy, ktoré Vitara nedostala ani po modernizácii. Toto praktické riešenie by padlo vhod aj vzhľadom na konštrukciu karosérie s o niečo vyššie nástupnými prahmi.
Výkladnou skriňou užívateľskej jednoduchosti je pestré spektrum dostatočne veľkých ovládacích tlačidiel situovaných vľavo pod volantom alebo tradične prehľadný samostatný modul klimatizácie. Prístrojový panel je verný klasike v podobe prehľadným analógových budíkov a centrálneho displeja palubného počítača. Pestrej škále dostupných údajov sekunduje veľmi pekná farebná grafika. Menu podľa očakávania disponuje aj prehľadnou schémou aktuálnej funkcie hybridného pohonu. Za hlavný ergonomický neduh tu považujem „retro“ prepínanie údajov, prostredníctvom tenkej „tyčinky“ situovanej priamo v prístrojovom paneli.
Testovaná Vitara disponovala staršou verziou palubného infotainmentu. Dá sa predpokladať, že Suzuki pôvodný modul onedlho nahradí novou a modernejšou verziou, ktorú dnes už využíva nový model S-Cross. Pôvodný infotainment sa vyznačuje jednoduchým užívateľským rozhraním. Bonusom je vstavaná navigácia či dostupnosť modernej mobilnej konektivity. Na druhej strane, od infotainmentu rozhodne nemožno očakávať žiadne prepracované animácie či sofistikované online funkcie. Palec hore, si naopak, zaslúži komunikácia v slovenskom jazyku, ako aj pomerne kvalitný výstup parkovacej kamery. Zaujímavosťou rozhrania je jeho vzájomná nezávislosť od modulu palubného počítača. Presný čas, je preto nutné v oboch rozhraniach samostatne.
V porovnaní s mnohými konkurentmi zo segmentu malých crossoverov ponúka Vitara reálne vyšší SUV posed. Spokojný som bol tiež s pomerne dobrým výhľadom z vozidla. Príjemne vzdušným priestorovým podmienkam prednej časti kabíny sekundujú adekvátne pohodlné predné sedačky s decentným náznakom bočného vedenia.
V druhom rade s vyvýšenou koncepciou tzv. divadelného usporiadania sa aj vzhľadom na celkové rozmery vozidla, okrem detí odvezú pomerne pohodlne aj dvaja dospelí priemerného vzrastu. S mojou výškou cca 185 cm ma testovaný exemplár v druhom rade už pomerne citeľne obmedzoval, v priestore pre hlavu. Vo významnej miere sa pod to podpísala „imidžovka“ v podobe otvárateľnej panoramatickej strechy. Tá je už automatickou súčasťou najvyššej výbavy. Celkový vek vozidla sa mimochodom prejavil aj prakticky jediným USB vstupom na palube. Zadní pasažieri okrem tejto vymoženosti nemôžu počítať ani s prítomnosťou samostatných výduchov ventilácie, resp. inými dnes tak preferovanými zdrojovými koncovkami.
Prítomnosť nového full-hybridného pohonu dáva o sebe najvýraznejšie vedieť v rámci zníženej kapacity batožinového priestoru. V základnom usporiadaní je k dispozícii skromnejšia kapacita 289 litrov. Úbytok viac ako 80 litrov v porovnaní s mild-hybridom Boosterjet, sa reálne prejavil až v priestore pod úrovňou podlahy. Tu si v prípade full-hybridnej novinky našla svoje miesto batéria. Okrem lepiacej sady a pár ďalších drobností sa do tohto priestoru už nezmestia žiadne väčšie predmety. Prepravnú kapacitu, resp. celkovú praktickú stránku, vzhľadom na segmentovú príslušnosť modelu Vitara, považujem napriek tomu za stále dostatočnú. Po sklopení delených zadných operadiel vzniká takmer ideálna rovina a maximálna prepravná kapacita atakuje slušných 1046 litrov.
Prednosťou modelu Suzuki Vitara ostáva aj naďalej bohatá výbava dostupná už v úplnom základe. Okrem bezpečnostnej výbavy a full LED svetlometov je tu už k dispozícii aj automatická klimatizácia či adaptívny tempomat. Výhradnou výsadou testovanej top Výbavy Elegance+ je prítomnosť už spomínaného strešného okna. Ďalšie atraktívne prvky ako je bezkľúčový prístup a štartovanie, polokožené prevedenie interiéru, parkovacie senzory, navigácia či kompletný balík jazdných asistenčných systémov, sú reálne obsiahnuté už aj v nižších výbavách.
Úsporný hybrid
Suzuki, príchodom full-hybridnej verzie z vlastného vývoja príjemne prekvapilo. Nová elektrifikovaná pohonná jednotka si z hľadiska prísnej emisnej politiky aj dnes rozumie s automatickou prevodovkou a súčasne aj pohonom všetkých kolies All Grip. Už viackrát spomenutej, a v dobrom slova zmysle jednoduchej, resp. užívateľsky prívetivej filozofii tejto japonskej automobilky, sa reálne prispôsobil aj nový koncept pohonu.
Výhodou modelu Vitara bola vždy pomerne nízka hmotnosť. Práve s ňou, úzko súvisiacu príkladnú jazdnú agilitu si vo finále nepokazil ani nový full hybrid. Pohotovostná hmotnosť tu len zľahka prekonáva hodnotu 1,3 tony. Malé japonské SUV tak aj naďalej ostáva príjemne šoférskym náčiním. Na dnešné pomery mušia váha nového hybridu, dokáže z hľadiska jazdných vlastností vykompenzovať aj konštrukčne jednoduchšie riešenie zavesenia zadnej nápravy.
Podvozok pôsobí vo väčšine situácii veľmi suverénnym dojmom. Výnimku môžu predstavovať klasické priečne nerovnosti, ako sú napr. dilatačné spoje, v kombinácii so zákrutou a vyšším rýchlostným tempom. V obdobných situáciách tu dokáže nezaťažená Vitara, podobne ako mnohé ďalšie automobily, z času na čas mierne znervóznieť.
Vyladenie tlmičov možno vo všeobecnosti označiť ako tuhšie. Tento faktor sa v pozitívnej miere podpísal pod len minimálne náklony karosérie malého SUV, a to pri dynamickejšej jazde v zákrutách. Filtráciu bežných nedokonalostí našich ciest, na druhej strane zvláda pruženie testovaného SUV stále s prehľadom. Aj najvyššia konfigurácia 17- palcových diskov kolies, disponuje pneumatikami s dostatočnou výškou bočného profilu. Testované Suzuki vďaka tomu zvláda prejazdy po poľných, resp. lesných cestách pokojne aj vo vyššom rýchlostnom tempe.
Optikou dnešných nových moderných automobilov je skutočný vek testovaného modelu, v mojich očiach, najviac cítiť z hľadiska slabšieho odhlučnenia priestoru pre posádku. Toto konštatovanie platí nielen pre aerodynamický odpor, ale aj vzhľadom na zvuky smerom od podvozka. S nižším akustickým komfortom tu treba počítať nielen pri diaľničnom tempe, ale už aj pri rýchlostiach v okolí 100 km/h.
Pri pohodovej jazde po okreskách a predovšetkým v meste sa akustická karta obracia. Vo významnej miere sa pod to logicky pričinil nový full-hybrid, vďaka ktorému dokáže Vitara často „plachtiť“ len na elektrinu, teda s vypnutým spaľovacím motorom. Na pomery dnešných hybridných pohonov netrhá racionálny „strong hybrid“ z dielne Suzuki, žiadne výkonové rekordy.
Atmosférický spaľovací základ motorizácie 1,5 Duajet Hybrid, s výkonom 102 koní možno označiť ako mimoriadne robustný. Samotný elektromotor, čerpajúci energiu z 0,84 kWh batérie sám o sebe skromnejším výkonom 33 koní. Ako celok, funguje napriek tomu nový full-hybrid harmonicky a predovšetkým úsporne. Novej pohonnej jednotke vyhovuje zo všetkého najviac skôr pohodová a rozvážna jazda. Pri jemnej práci s pedálom akcelerátora, a tým súvisiacej častej jazde čisto na elektrinu, je možné dosiahnuť v meste a na okreskách pozoruhodne nízky apetít!
Pri potrebe využívania lepšej jazdnej dynamiky hrá prvé husle vždy spaľovací motor. Ten sa o svoje slovo prihlási prakticky pri každom prudšom zošliapnutí akcelerátora. Elektrický doping je najviac citeľný v meste, resp. nižších rýchlostiach. Pri zážitkovejšej jazde v športovom móde dostane hybrid charakteristiku klasickej, teda točivej japonskej atmosféry. Na druhej strane nebol daný koncept pohonu stavaný na žiadne extrémne dynamické výkony, čo je citeľné predovšetkým pri pružných zrýchleniach.
V rámci práce hybridného pohonu sa pri každom uvoľnení plynového pedálu prihlási o slovo pomerne výrazná rekuperácia. Riadiaca jednotka pri spomaľovaní pomerne často odpájala spaľovací motor a snaží sa, čo najviac energie získať späť. To platí aj pri spomaľovaní na diaľnici, resp. pri všeobecne vyššom rýchlostnom tempe. Zaujímavosťou hybridu značky Suzuki je automatické spustenie spaľovacej pohonnej jednotky prakticky po každom štarte. Hybridný režim je ovládaný plne automaticky. Na palube aj preto absentuje tlačidlo, ktorým by bolo možné napevno aktivovať jazdu len na elektrinu. S ľahkou nohou a pri je pri dostatočne nabitej batérii, je možné bezproblémovo absolvovať, čisto na elektrinu, pokojne aj niekoľkokilometrový rovinatý úsek v meste alebo obci. Počas testu som len na elektrický pohon, prakticky vždy absolvoval aj procedúru parkovania či iného tesného manévrovania.
Výhodu elektrického dopingu zúročilo Suzuki aj v prípade prepojenia pohonného reťazca s robotovaným automatom. V dnešných časoch, už nie príliš často využívaný typ konštrukčne automatickej prevodovky, reálne prekvapil príjemnou kultivovanosťou. 6-st. robotizovaný automat svojou prácou pripomína skôr klasické hydromeničové prevodovky s nižším počtom prevodových stupňov. Len šesť prevodových stupňov sa ako nevýhoda javí pri diaľničnom tempe, kedy spaľovací motor musí logicky pracovať vo vyššom spektre otáčok.
Veľkou ozdobou modelu Suzuki Vitara bol vždy pohon všetkých kolies All Grip. V porovnaní s konkurenčnými modelmi s pohonom 4×4 sa na tom nič zásadné nemení ani v prípade nového full-hybridu. Novej prevodovke, ale v porovnaní s minulosťou už príliš nesedí dlhšie trvajúce trápenie v teréne. Jej komponenty sa tu dokážu pomerne rýchlo prehriať, na čo vodiča upozorní aj rozsvietená kontrolka na prístrojovom paneli. Situácia sa nezlepší ani pri predvídavom manuálnom radení prevodov a dokonca ani pri aktivácií režimu Snow a následnej aktivácie „najtvrdšej offroad inštancie“ s označením Lock.
Kým v minulosti nebolo pre rovnomenný model žiadnym problémom ani náročnejšie kríženie náprav, tak pri full-hybride je pri tomto úkone potrebné viac pracovať s hybnosťou vozidla. Na druhej strane, svoju primárnu úlohu v podobe prehrabania sa miernym blatom alebo snehom, si pohon All Grip plní aj naďalej veľmi dobre. Do vyslovene náročného terénu Vitara typologicky nepatrí ani z hľadiska svetlej výšky 185 mm a prakticky ničím nechránených podvozkových partií.
Najväčšou ozdobou nového strong hybridu z dielne Suzuki je úsporná prevádzka. Už dávno sa mi na konci testu nestalo, že sa palubný počítač ustálil na nižšej hodnote ako deklaruje samotná automobilka. Hybridná Suzuki Vitara s pohonom všetkých kolies, to s priemerom 5,6 l/100 km dokázala! Výsledne hodnotenie v princípe mierne zhoršila offroad sekcia, ako aj diaľničné presuny. Pri rozvážnej jazde s prevahou mesta a okresiek je možné výsledný priemer znížiť aj na hodnotu cca 5,0 l/100 km.
Ak bude vodič preferovať skôr dynamickejší jazdný prejav, tak kombinovaná spotreba stúpne na stále sympatických 6,4 l/100 km. V čisto diaľničnom režime treba počítať s apetítom približne 6,9 litra na každých 100 km jazdy.
A celkový dojem?
Obľúbené Suzuki Vitara dostalo v podobe príchodu novej full-hybridnej motorizácie veľmi zaujímavú inováciu. Nový pohonný reťazec bude na konci dňa najviac vyhovovať skôr vodičom, ktorí prioritne uprednostňujú rozvážnejší jazdný prejav. O niečo slabšie terénne schopnosti full-hybridnej štvorkolky All Grip, na konci dňa, vykompenzuje úspora nákladov v podobe príjemne nízkej spotreby paliva.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Suzuki Vitara 1,5 Dualjet Hybrid 4WD Elegance+
Dĺžka: 4 175 mm
Šírka: 1 775 mm
Výška: 1 610 mm
Rázvor: 2 500 mm
Objem kufra: 289 litrov
Motor: hybridný (benzín + elektrina)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 75/102
Krútiaci moment Nm: 138
Pohotovostná hmotnosť: 1315-1338 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,5 s
Prevodovka: automatická robotizovaná
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,8-6,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,6 / 100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact
Verzia/ akciová cena
Suzuki Vitara 1,5 Dualjet Hybrid 4WD Elegance+ (testovaný model) od 27 990 €
Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet Mild Hybrid 2WD Comfort (6MT) od 19 370 €